Miestny poplatok za rozvoj โ keฤ sa zย รบฤelovรฉho poplatku stane ฤalลกia daล
Tento poplatok je dobre znรกmy najmรค developerom. Zรกkon, na zรกklade ktorรฉho ho obce mรดลพu vyrubovaลฅ, bol schvรกlenรฝ parlamente uลพ vย roku 2015 aย prvรฉ poplatky boli vyrubenรฉ vย roku 2017.
Poznรกte vรฝhody Klubu ASB? Staฤรญ bezplatnรก registrรกcia a zรญskate sektorovรฉ analรฝzy slovenskรฉho stavebnรญctva s rebrรญฤkami firiem ⟶ |
Developeri sรบ tak sย poplatkom uลพ dรดverne oboznรกmenรญ. Dnes (ฤasto nemilo) prekvapรญ len menลกรญch stavebnรญkov pri povoฤพovanรญ ich rodinnรฉho domu.ย Od schvรกlenia tohto zรกkona uplynie uลพ desaลฅ rokov a postupne sa zabรบda na dรดvody jeho prijatia. ฤo je vลกak horลกie, zรกkon o miestnom poplatku za rozvoj, ale aj niektorรฉ inรฉ zรกkony sa menia tak, ลพe z potenciรกlne uลพitoฤnรฉho nรกstroja sa stรกva len ฤalลกia daล.
Ako to bolo na zaฤiatku
Vย roku 2014 iniciovala รnia miest Slovenska prรญpravu tohto zรกkona na Ministerstve financiรญ SR. Na zaฤiatku boli prรญklady zย viacerรฝch eurรณpskych miest, ale aj zo zahraniฤia (napr. Vancouver vย Kanade). Vย struฤnosti povedanรฉ, kaลพdรฉ mesto narรกลพa vย sรบvislosti sย novou vรฝstavbou na potrebu rozลกirovania ฤi posilลovania infraลกtruktรบry. ฤi sรบ to vodovody, kanalizรกcie, cesty, ale aj verejnรฉ priestory, ลกkoly, ลกkรดlky aย podobne.
Pre obce to predstavuje veฤพkรฉ nรกklady aย vย praxi je mimoriadne nepraktickรฉ rieลกiลฅ konkrรฉtnu formu participรกcie zo strany stavebnรญkov prรญpad od prรญpadu pri kaลพdej stavbe. Mnoลพstvo krajรญn (ฤi miest) tak vo svete zaviedlo urฤitรบ formu poplatku. Vรฝnosy zย neho pomรกhajรบ mestรกm financovaลฅ vรฝstavbu potrebnej infraลกtruktรบry. Myลกlienka poplatku nie je zlรก, len realizรกcia uย nรกs je โtakรก slovenskรกโ.
Hoci sa zรกkon pripravoval na ministerstve financiรญ, nakoniec bol predloลพenรฝ ako poslaneckรฝ nรกvrh, bez doloลพiek vplyvov a ลกtandardnรฉho pripomienkovanรฉho konania. Takto schvรกlenรฝ zรกkon bolo potrebnรฉ eลกte pred nadobudnutรญm jeho รบฤinnosti novelizovaลฅ, ale ani tento krok nevyrieลกil jeho hlavnรฉ problรฉmy.
Tri funkcie poplatku za rozvoj
Pozrime sa, ฤo oย cieli zรกkona hovorila dรดvodovรก sprรกva. Cieฤพom predkladanรฉho zรกkona bolo ustanoviลฅ do samosprรกvnej pรดsobnosti obcรญ finanฤnรฝ nรกstroj, ktorรฝ si kaลพdรก obec zavedie na zรกklade dobrovoฤพnosti vlastnรฝm vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm:
- tento zรกkon bude maลฅ funkciu prรญjmovรบ โ teda tam, kde sa predpokladรก stavebnรฝ rozvoj, bude na zรกklade vลกeobecne zรกvรคznรฉho nariadenia ustanovenรฝ na zรกklade takto stanovenรฝch pravidiel tento poplatok vyberanรฝ, priฤom bude prรญjmom obce;
- tento zรกkon bude maลฅ funkciu rozvojovรบ โ teda tam, kde vznikne na zรกklade stavebnรฉho rozvoja รบzemia potreba vybudovania sociรกlnej a technickej infraลกtruktรบry, bude tento poplatok slรบลพiลฅ ako zdroj (jeden zo zdrojov) na vybudovanie tejto infraลกtruktรบry;
- tento zรกkon bude maลฅ funkciu protikorupฤnรบ โ vylรบฤi alebo aspoล podstatne obmedzรญ ochotu zรบฤastnenรฝch strรกn โdohodnรบลฅ saโ na rรดznych plneniach, ktorรฉ sรบvisia alebo nesรบvisia s vรฝstavbou v obciach, a stanovรญ jasnรฉ pravidlรก, z ktorรฝch sa budรบ daลฅ predvรญdaลฅ nรกklady stavebnรญka.
Dรดvodovรก sprรกva taktieลพ uvรกdzala, ลพe obce, ktorรฉ sa rozhodnรบ danรฝ poplatok zaviesลฅ, budรบ nรบtenรฉ vypracovaลฅ zรกkladnรบ โekonomikuโ รบzemia, ktorรฉ bude urฤenรฉ na zastavanie, aย dostanรบ tak prehฤพad oย tom, ฤo mรดลพu ponรบkaลฅ/oฤakรกvaลฅ aย akรฉ nรกsledky to mรดลพe vyvolaลฅ.
Poplatok nenahradil poลพiadavky na โvyvolanรฉ investรญcieโ
Zย praxe, ลพiaฤพ, musรญme konลกtatovaลฅ, ลพe uvedenรฉ ฤasti dรดvodovej sprรกvy sa napฤบลajรบ len ฤiastoฤne. Poplatok jednoznaฤne plnรญ prรญjmovรบ funkciu, ale to aj kaลพdรก inรก daล. Horลกie je to uลพ sย rozvojovou funkciou (v priamej sรบvislosti sย novou vรฝstavbou) alebo s funkciu protikorupฤnou. Poplatok za rozvoj nenahradil poลพiadavky na โvyvolanรฉ investรญcieโ, naopak, niektorรฉ sรบ eลกte tvrdลกie. Oย spracovanรญ โekonomiky รบzemiaโ sย vyhodnotenรญm ponuky/oฤakรกvanรญ zo strany obcรญ mรดลพeme hovoriลฅ tieลพ len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch.
Kam sme sa za 10 rokov posunuli?
Tak ako pred desiatimi rokmi, aj dnes platรญ zรกkon o obecnom zriadenรญ ฤ. 369/1990 Zb., ktorรฝ v ยง4 ods. 3, pรญsm. f) a g) uvรกdza, ลพe obec pri vรฝkone samosprรกvy najmรค:
โf) zabezpeฤuje vรฝstavbu a รบdrลพbu a vykonรกva sprรกvu miestnych komunikรกciรญ, verejnรฝch priestranstiev, obecnรฉho cintorรญna, kultรบrnych, ลกportovรฝch a ฤalลกรญch obecnรฝch zariadenรญ, kultรบrnych pamiatok, pamiatkovรฝch รบzemรญ a pamรคtihodnostรญ obce,
g) zabezpeฤuje verejnoprospeลกnรฉ sluลพby, najmรค nakladanie s komunรกlnym odpadom a drobnรฝm stavebnรฝm odpadom,udrลพiavanie ฤistoty v obci, sprรกvu a รบdrลพbu verejnej zelene a verejnรฉho osvetlenia, zรกsobovanie vodou, odvรกdzanie odpadovรฝch vรดd, nakladanie s odpadovรฝmi vodami zo ลพรบmp a miestnu verejnรบ dopravu,โ
Pri zavedenรญ zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj developeri predpokladali, ลพe po urฤitom prechodnom ฤase budรบ obce vย sรบvislosti sย novou vรฝstavbou budovaลฅ miestne komunikรกcie, vodovody, kanalizรกcie aย inรฉ. To by bolo naplnenie myลกlienky zรกkona aย takto sa vyuลพรญvajรบ podobnรฉ poplatky aj vย zahraniฤรญ.
Vลกetkรฝm bolo jasnรฉ, ลพe sa tak nestane okamลพite po zavedenรญ zรกkona. Developeri rovnako vedeli, ลพe pre vลกetky strany je niekedy vรฝhodnejลกie, ak vรฝstavbu niektorej infraลกtruktรบry realizuje priamo stavebnรญk. Prรกce sรบ lepลกie synchronizovanรฉ aย potrebnรก infraลกtruktรบra, ktorej potrebu vyvolala novรก vรฝstavba, bude hotovรก vฤas. Vย ideรกlnom prรญpade by sa takรฉto investรญcie do majetku obce dali zapoฤรญtaลฅ, voฤi poplatku za rozvoj. ลฝiaฤพ, absencia moลพnosti takรฉho zรกpoฤtu je asi hlavnรฝm problรฉmom, ktorรฝ nebol dorieลกenรฝ eลกte pred predloลพenรญm zรกkona do parlamentu.
Tento problรฉm v poslednรฝch rokoch eลกte zvรฝraznili prijatรฉ novely cestnรฉho zรกkona a zรกkona o verejnรฝch vodovodoch a verejnรฝch kanalizรกciรกch. Cestnรฝ zรกkon zaviedol povinnosลฅ stavebnรญka bezodplatne odovzdaลฅ obci vลกetky nรญm vybudovanรฉ verejnรฉ pozemnรฉ komunikรกcie aj sย majetkovoprรกvnym vysporiadanรญm pozemkov na nรกklady stavebnรญka.
Zรกkon oย verejnรฝch vodovodoch aย kanalizรกciรกch taktieลพ stanovil, ลพe vlastnรญkom verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ mรดลพe byลฅ z dรดvodu verejnรฉho zรกujmu len subjekt verejnรฉho prรกva.
Ak vรฝstavbu verejnรฝch vodovodov a verenรฝch kanalizรกciรญ zabezpeฤujรบ inรฉ prรกvnickรฉ osoby, podmienkou pre vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia je zmluva o budรบcej zmluve o prevode vlastnรญckeho prรกva k dotknutej stavbe medzi jej vlastnรญkom a subjektom verejnรฉho prรกva a podmienkou pre vydanie kolaudaฤnรฉho rozhodnutia je zmluva o prevode vlastnรญctva verejnรฉho vodovodu alebo verejnej kanalizรกcie medzi vlastnรญkom stavby a subjektom verejnรฉho prรกva.
Novรฉ poลพiadavky vodรกrenskรฝch spoloฤnostรญ
Vย praxi developer musรญ sรบhlasiลฅ sย navrhovanou zmluvou, inak sa stavba nepovolรญ. Vย niektorรฝch prรญpadoch sรบ zmluvy oย odkรบpenรญ novej infraลกtruktรบry len so symbolickou sumou, niekedy aj za menej ako 1 % zย investiฤnรฝch nรกkladov na vรฝstavbu verenรฝch vodovodov aย kanalizรกciรญ.
Radลกej ani nebudeme spomรญnaลฅ, ลพe nรกklady pre stavebnรญka mรดลพu eลกte vรฝrazne vzrรกsลฅ, ak sa pridajรบ aj poลพiadavky na rekonลกtrukciu verejnรฝch vodovodov aย kanalizรกciรญ, ako aj โprรญspevokโ na ฤistiฤku odpadnรฝch vรดd. V tejto sรบvislosti sa taktieลพ vyskytujรบ prรญpady, keฤ vodรกrenskรฉ spoloฤnosti vnรกลกajรบ novรฉ poลพiadavky aลพ pri kolaudรกcii aย spรดsobujรบ tak stavebnรญkom nemalรฉ ลกkody.
Uvedenรฉ zmeny tak ฤiastoฤne popreli รบฤel zรกkona aย miestnom poplatku za rozvoj, podฤพa ktorรฉho prรกve vรฝnosy zย tohto poplatku pouลพije obec na รบhradu kapitรกlovรฝch vรฝdavkov sรบvisiacich so stavebnรฝmi nรกkladmi na stavbu vrรกtane nรกkladov na vysporiadanie pozemku na รบฤel miestnej komunikรกcie, parkovacรญch plรดch, verejnรฉho osvetlenia a technickej infraลกtruktรบry.
Inak povedanรฉ to, ฤo mali obce spolufinancovaลฅ z vรฝnosu zย poplatku za rozvoj, musรญ dnes stavebnรญk previesลฅ obci bezodplatne alebo za symbolickรบ cenu. Oฤakรกvania stavebnรญkov na transparentnejลกie aย spravodlivejลกie nastavenรฉ prostredie sa tak รบplne rozplynuli.
Je preto len pochopiteฤพnรฉ, ลพe stavebnรญci zย poplatku zo zavedenรฉho poplatku za rozvoj dnes nie sรบ dvakrรกt nadลกenรญ. Niektorรญ by mohli povedaลฅ, ลพe sรบฤasnรก situรกcia je na hrane รบstavnรฝch prรกv. Mรดลพeme si totiลพ poloลพiลฅ otรกzku, ฤi zo zรกkona bezodplatnรฝ prevod (alebo prevod za symbolickรบ sumu) je vย sรบlade sย ฤl. 20, ods. 4 รstavy SR: โVyvlastnenie alebo nรบtenรฉ obmedzenie vlastnรญckeho prรกva je moลพnรฉ iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom zรกujme, a to na zรกklade zรกkona a za primeranรบ nรกhradu.
Akรก bude situรกcia oย rok?
Vย poslednom obdobรญ je poฤuลฅ hlasy predstaviteฤพov obcรญ, ale aj politikov oย potrebe ฤalลกej novelizรกcie zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj. Obavy budia informรกcie, ลพe novela by mala umoลพniลฅ obciam vyuลพiลฅ vรฝnos zย poplatku za rozvoj aj na inรฉ รบฤely, ako je to dnes, vย inรฝch ฤastiach obce, ako sa realizuje vรฝstavba, aย pravdepodobnรฉ je aj zvรฝลกenie maximรกlnej sadzby poplatku. Je plne pochopiteฤพnรฉ, ลพe takรฉto zmeny by poteลกili obce (zvรฝลกenรญm prรญjmov a โvoฤพnejลกรญmโ pouลพitรญm) aj ลกtรกt (zabezpeฤรญ viac zdrojov pre obce bez nรกkladov pre ลกtรกt).
Urฤite by vลกak nepoteลกili stavebnรญkov, ktorรญ by ฤoraz menej videli vyuลพitie vรฝnosu zย poplatku vย okolรญ ich stavieb aย pre ktorรฝch by tak (vyลกลกรญ) poplatok znamenal jednoznaฤne len ฤalลกie daลovรฉ zaลฅaลพenie. Rovnako by nepoteลกili ani kupujรบcich bytov, ktorรฝm sa tento poplatok premieta do ceny bytu.
Situรกcia pre kupujรบcich bude vย roku vย roku 2025 vรฝrazne horลกia aj sย ohฤพadom na zvรฝลกenรบ DPH. Kรฝm Slovensko bojuje sย problematickou dostupnosลฅou bรฝvania vyลกลกou DPH, okolitรฉ krajiny ju stanovili na 5 % vย Maฤarsku, 8 % vย Poฤพsku aย 12 % vย ฤR.
Znenie novely zรกkona vลกak vย momente pรญsania tohto ฤlรกnku eลกte nie je znรกme. Verรญme, ลพe jej autorom pรดjde oย zlepลกenie zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj tak, aby naozaj plnil cieฤพ, s ktorรฝm vznikol. Dosiahnuลฅ by to mohli naprรญklad aj umoลพnenรญm zรกpoฤtu investรญciรญ, ktorรฉ stavebnรญk prevรกdza na obec (a na ktorรฉ by inak mohla obec vyuลพiลฅ vรฝnos zย poplatku) voฤi ลกtandardne stanovej vรฝลกke poplatku. Ostรกva preto dรบfaลฅ, ลพe predkladatelia novely dajรบ prednosลฅ kvalitnรฉmu rieลกeniu aย pomรดลพu tak naplniลฅ pรดvodnรฉ myลกlienky zรกkona.
Rozลกรญrenie vyuลพitia peลazรญ z poplatku za rozvoj
Rezort informatizรกcie a regionรกlneho rozvoja avizoval zaฤiatkom januรกra 2025, ลพe pripravuje vรฝzvu pre brownfieldy aj novelu zรกkona o miestnom poplatku za rozvoj. Detaily novely zatiaฤพ nie sรบ znรกme. ฤo znรกme je, ลพe roฤne prinesie samosprรกvam cca 30 mil. eur do rozpoฤtov. ล tรกtny tajomnรญk rezortu Michal Kaliลรกk eลกte v roku 2024 hovoril o zmene tohto zรกkona, voฤi ktorรฉmu mรก ฤasลฅ developerov vรฝhrady. Zaviedli ho naprรญklad vลกetky krajskรฉ mestรก a celkovo vyลกe 340 samosprรกv. Interval zรกkladnej sadzby je od 10 po 35 za m2 aj za kaลพdรฝ zaฤatรฝ m2 podlahovej plochy nadzemnej ฤasti stavby.
M. Kaliลรกk v januรกri potvrdil, ลพe ide o rozลกรญrenie moลพnostรญ, ako vyuลพiลฅ peniaze z poplatku, pretoลพe vรฝvoj pokroฤil. Spomenul aj zistenia Najvyลกลกieho kontrolnรฉho รบradu SR z minulosti. โรzemie nie je zaลฅaลพenรฉ iba vรฝstavbou na jednej ulici, postihuje to celรก obec,โ dรดvodil. Novela je v rokovanรญ so samosprรกvami a s podnikateฤพskou obcou, nรกvrh bude predmetom rokovania Rady vlรกdy pre regionรกlny rozvoj, kde sรบ samosprรกvne zdruลพenia aj zรกstupcovia privรกtneho sektora.
Monika Volekovรก