gerlach resort

Miestny poplatok za rozvoj โ€“ keฤ sa zย รบฤelovรฉho poplatku stane ฤalลกia daลˆ

Tento poplatok je dobre znรกmy najmรค developerom. Zรกkon, na zรกklade ktorรฉho ho obce mรดลพu vyrubovaลฅ, bol schvรกlenรฝ parlamente uลพ vย roku 2015 aย prvรฉ poplatky boli vyrubenรฉ vย roku 2017.

Developeri sรบ tak sย poplatkom uลพ dรดverne oboznรกmenรญ. Dnes (ฤasto nemilo) prekvapรญ len menลกรญch stavebnรญkov pri povoฤพovanรญ ich rodinnรฉho domu.ย Od schvรกlenia tohto zรกkona uplynie uลพ desaลฅ rokov a postupne sa zabรบda na dรดvody jeho prijatia. ฤŒo je vลกak horลกie, zรกkon o miestnom poplatku za rozvoj, ale aj niektorรฉ inรฉ zรกkony sa menia tak, ลพe z potenciรกlne uลพitoฤnรฉho nรกstroja sa stรกva len ฤalลกia daลˆ.

Ako to bolo na zaฤiatku

Vย roku 2014 iniciovala รšnia miest Slovenska prรญpravu tohto zรกkona na Ministerstve financiรญ SR. Na zaฤiatku boli prรญklady zย viacerรฝch eurรณpskych miest, ale aj zo zahraniฤia (napr. Vancouver vย Kanade). Vย struฤnosti povedanรฉ, kaลพdรฉ mesto narรกลพa vย sรบvislosti sย novou vรฝstavbou na potrebu rozลกirovania ฤi posilลˆovania infraลกtruktรบry. ฤŒi sรบ to vodovody, kanalizรกcie, cesty, ale aj verejnรฉ priestory, ลกkoly, ลกkรดlky aย podobne.

Pre obce to predstavuje veฤพkรฉ nรกklady aย vย praxi je mimoriadne nepraktickรฉ rieลกiลฅ konkrรฉtnu formu participรกcie zo strany stavebnรญkov prรญpad od prรญpadu pri kaลพdej stavbe. Mnoลพstvo krajรญn (ฤi miest) tak vo svete zaviedlo urฤitรบ formu poplatku. Vรฝnosy zย neho pomรกhajรบ mestรกm financovaลฅ vรฝstavbu potrebnej infraลกtruktรบry. Myลกlienka poplatku nie je zlรก, len realizรกcia uย nรกs je โ€žtakรก slovenskรกโ€œ.

Hoci sa zรกkon pripravoval na ministerstve financiรญ, nakoniec bol predloลพenรฝ ako poslaneckรฝ nรกvrh, bez doloลพiek vplyvov a ลกtandardnรฉho pripomienkovanรฉho konania. Takto schvรกlenรฝ zรกkon bolo potrebnรฉ eลกte pred nadobudnutรญm jeho รบฤinnosti novelizovaลฅ, ale ani tento krok nevyrieลกil jeho hlavnรฉ problรฉmy.

Tri funkcie poplatku za rozvoj

Pozrime sa, ฤo oย cieli zรกkona hovorila dรดvodovรก sprรกva. Cieฤพom predkladanรฉho zรกkona bolo ustanoviลฅ do samosprรกvnej pรดsobnosti obcรญ finanฤnรฝ nรกstroj, ktorรฝ si kaลพdรก obec zavedie na zรกklade dobrovoฤพnosti vlastnรฝm vลกeobecne zรกvรคznรฝm nariadenรญm:

  • tento zรกkon bude maลฅ funkciu prรญjmovรบ โ€“ teda tam, kde sa predpokladรก stavebnรฝ rozvoj, bude na zรกklade vลกeobecne zรกvรคznรฉho nariadenia ustanovenรฝ na zรกklade takto stanovenรฝch pravidiel tento poplatok vyberanรฝ, priฤom bude prรญjmom obce;
  • tento zรกkon bude maลฅ funkciu rozvojovรบ โ€“ teda tam, kde vznikne na zรกklade stavebnรฉho rozvoja รบzemia potreba vybudovania sociรกlnej a technickej infraลกtruktรบry, bude tento poplatok slรบลพiลฅ ako zdroj (jeden zo zdrojov) na vybudovanie tejto infraลกtruktรบry;
  • tento zรกkon bude maลฅ funkciu protikorupฤnรบ โ€“ vylรบฤi alebo aspoลˆ podstatne obmedzรญ ochotu zรบฤastnenรฝch strรกn โ€ždohodnรบลฅ saโ€œ na rรดznych plneniach, ktorรฉ sรบvisia alebo nesรบvisia s vรฝstavbou v obciach, a stanovรญ jasnรฉ pravidlรก, z ktorรฝch sa budรบ daลฅ predvรญdaลฅ nรกklady stavebnรญka.

Dรดvodovรก sprรกva taktieลพ uvรกdzala, ลพe obce, ktorรฉ sa rozhodnรบ danรฝ poplatok zaviesลฅ, budรบ nรบtenรฉ vypracovaลฅ zรกkladnรบ โ€žekonomikuโ€œ รบzemia, ktorรฉ bude urฤenรฉ na zastavanie, aย dostanรบ tak prehฤพad oย tom, ฤo mรดลพu ponรบkaลฅ/oฤakรกvaลฅ aย akรฉ nรกsledky to mรดลพe vyvolaลฅ.

Poplatok nenahradil poลพiadavky na โ€žvyvolanรฉ investรญcieโ€œ

Zย praxe, ลพiaฤพ, musรญme konลกtatovaลฅ, ลพe uvedenรฉ ฤasti dรดvodovej sprรกvy sa napฤบลˆajรบ len ฤiastoฤne. Poplatok jednoznaฤne plnรญ prรญjmovรบ funkciu, ale to aj kaลพdรก inรก daลˆ. Horลกie je to uลพ sย rozvojovou funkciou (v priamej sรบvislosti sย novou vรฝstavbou) alebo s funkciu protikorupฤnou. Poplatok za rozvoj nenahradil poลพiadavky na โ€žvyvolanรฉ investรญcieโ€œ, naopak, niektorรฉ sรบ eลกte tvrdลกie. Oย spracovanรญ โ€žekonomiky รบzemiaโ€œ sย vyhodnotenรญm ponuky/oฤakรกvanรญ zo strany obcรญ mรดลพeme hovoriลฅ tieลพ len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch.

Kam sme sa za 10 rokov posunuli?

Tak ako pred desiatimi rokmi, aj dnes platรญ zรกkon o obecnom zriadenรญ ฤ. 369/1990 Zb., ktorรฝ v ยง4 ods. 3, pรญsm. f) a g) uvรกdza, ลพe obec pri vรฝkone samosprรกvy najmรค:

โ€žf) zabezpeฤuje vรฝstavbu a รบdrลพbu a vykonรกva sprรกvu miestnych komunikรกciรญ, verejnรฝch priestranstiev, obecnรฉho cintorรญna, kultรบrnych, ลกportovรฝch a ฤalลกรญch obecnรฝch zariadenรญ, kultรบrnych pamiatok, pamiatkovรฝch รบzemรญ a pamรคtihodnostรญ obce,

g) zabezpeฤuje verejnoprospeลกnรฉ sluลพby, najmรค nakladanie s komunรกlnym odpadom a drobnรฝm stavebnรฝm odpadom,udrลพiavanie ฤistoty v obci, sprรกvu a รบdrลพbu verejnej zelene a verejnรฉho osvetlenia, zรกsobovanie vodou, odvรกdzanie odpadovรฝch vรดd, nakladanie s odpadovรฝmi vodami zo ลพรบmp a miestnu verejnรบ dopravu,โ€œ

Pri zavedenรญ zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj developeri predpokladali, ลพe po urฤitom prechodnom ฤase budรบ obce vย sรบvislosti sย novou vรฝstavbou budovaลฅ miestne komunikรกcie, vodovody, kanalizรกcie aย inรฉ. To by bolo naplnenie myลกlienky zรกkona aย takto sa vyuลพรญvajรบ podobnรฉ poplatky aj vย zahraniฤรญ.

Vลกetkรฝm bolo jasnรฉ, ลพe sa tak nestane okamลพite po zavedenรญ zรกkona. Developeri rovnako vedeli, ลพe pre vลกetky strany je niekedy vรฝhodnejลกie, ak vรฝstavbu niektorej infraลกtruktรบry realizuje priamo stavebnรญk. Prรกce sรบ lepลกie synchronizovanรฉ aย potrebnรก infraลกtruktรบra, ktorej potrebu vyvolala novรก vรฝstavba, bude hotovรก vฤas. Vย ideรกlnom prรญpade by sa takรฉto investรญcie do majetku obce dali zapoฤรญtaลฅ, voฤi poplatku za rozvoj. ลฝiaฤพ, absencia moลพnosti takรฉho zรกpoฤtu je asi hlavnรฝm problรฉmom, ktorรฝ nebol dorieลกenรฝ eลกte pred predloลพenรญm zรกkona do parlamentu.

Tento problรฉm v poslednรฝch rokoch eลกte zvรฝraznili prijatรฉ novely cestnรฉho zรกkona a zรกkona o verejnรฝch vodovodoch a verejnรฝch kanalizรกciรกch. Cestnรฝ zรกkon zaviedol povinnosลฅ stavebnรญka bezodplatne odovzdaลฅ obci vลกetky nรญm vybudovanรฉ verejnรฉ pozemnรฉ komunikรกcie aj sย majetkovoprรกvnym vysporiadanรญm pozemkov na nรกklady stavebnรญka.

Zรกkon oย verejnรฝch vodovodoch aย kanalizรกciรกch taktieลพ stanovil, ลพe vlastnรญkom verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ mรดลพe byลฅ z dรดvodu verejnรฉho zรกujmu len subjekt verejnรฉho prรกva.

Ak vรฝstavbu verejnรฝch vodovodov a verenรฝch kanalizรกciรญ zabezpeฤujรบ inรฉ prรกvnickรฉ osoby, podmienkou pre vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia je zmluva o budรบcej zmluve o prevode vlastnรญckeho prรกva k dotknutej stavbe medzi jej vlastnรญkom a subjektom verejnรฉho prรกva a podmienkou pre vydanie kolaudaฤnรฉho rozhodnutia je zmluva o prevode vlastnรญctva verejnรฉho vodovodu alebo verejnej kanalizรกcie medzi vlastnรญkom stavby a subjektom verejnรฉho prรกva.

Novรฉ poลพiadavky vodรกrenskรฝch spoloฤnostรญ

Vย praxi developer musรญ sรบhlasiลฅ sย navrhovanou zmluvou, inak sa stavba nepovolรญ. Vย niektorรฝch prรญpadoch sรบ zmluvy oย odkรบpenรญ novej infraลกtruktรบry len so symbolickou sumou, niekedy aj za menej ako 1 % zย investiฤnรฝch nรกkladov na vรฝstavbu verenรฝch vodovodov aย kanalizรกciรญ.

Radลกej ani nebudeme spomรญnaลฅ, ลพe nรกklady pre stavebnรญka mรดลพu eลกte vรฝrazne vzrรกsลฅ, ak sa pridajรบ aj poลพiadavky na rekonลกtrukciu verejnรฝch vodovodov aย kanalizรกciรญ, ako aj โ€žprรญspevokโ€œ na ฤistiฤku odpadnรฝch vรดd. V tejto sรบvislosti sa taktieลพ vyskytujรบ prรญpady, keฤ vodรกrenskรฉ spoloฤnosti vnรกลกajรบ novรฉ poลพiadavky aลพ pri kolaudรกcii aย spรดsobujรบ tak stavebnรญkom nemalรฉ ลกkody.

Uvedenรฉ zmeny tak ฤiastoฤne popreli รบฤel zรกkona aย miestnom poplatku za rozvoj, podฤพa ktorรฉho prรกve vรฝnosy zย tohto poplatku pouลพije obec na รบhradu kapitรกlovรฝch vรฝdavkov sรบvisiacich so stavebnรฝmi nรกkladmi na stavbu vrรกtane nรกkladov na vysporiadanie pozemku na รบฤel miestnej komunikรกcie, parkovacรญch plรดch, verejnรฉho osvetlenia a technickej infraลกtruktรบry.

Inak povedanรฉ to, ฤo mali obce spolufinancovaลฅ z vรฝnosu zย poplatku za rozvoj, musรญ dnes stavebnรญk previesลฅ obci bezodplatne alebo za symbolickรบ cenu. Oฤakรกvania stavebnรญkov na transparentnejลกie aย spravodlivejลกie nastavenรฉ prostredie sa tak รบplne rozplynuli.

Je preto len pochopiteฤพnรฉ, ลพe stavebnรญci zย poplatku zo zavedenรฉho poplatku za rozvoj dnes nie sรบ dvakrรกt nadลกenรญ. Niektorรญ by mohli povedaลฅ, ลพe sรบฤasnรก situรกcia je na hrane รบstavnรฝch prรกv. Mรดลพeme si totiลพ poloลพiลฅ otรกzku, ฤi zo zรกkona bezodplatnรฝ prevod (alebo prevod za symbolickรบ sumu) je vย sรบlade sย ฤl. 20, ods. 4 รšstavy SR: โ€žVyvlastnenie alebo nรบtenรฉ obmedzenie vlastnรญckeho prรกva je moลพnรฉ iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom zรกujme, a to na zรกklade zรกkona a za primeranรบ nรกhradu.

Akรก bude situรกcia oย rok?

Vย poslednom obdobรญ je poฤuลฅ hlasy predstaviteฤพov obcรญ, ale aj politikov oย potrebe ฤalลกej novelizรกcie zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj. Obavy budia informรกcie, ลพe novela by mala umoลพniลฅ obciam vyuลพiลฅ vรฝnos zย poplatku za rozvoj aj na inรฉ รบฤely, ako je to dnes, vย inรฝch ฤastiach obce, ako sa realizuje vรฝstavba, aย pravdepodobnรฉ je aj zvรฝลกenie maximรกlnej sadzby poplatku. Je plne pochopiteฤพnรฉ, ลพe takรฉto zmeny by poteลกili obce (zvรฝลกenรญm prรญjmov a โ€žvoฤพnejลกรญmโ€œ pouลพitรญm) aj ลกtรกt (zabezpeฤรญ viac zdrojov pre obce bez nรกkladov pre ลกtรกt).

Urฤite by vลกak nepoteลกili stavebnรญkov, ktorรญ by ฤoraz menej videli vyuลพitie vรฝnosu zย poplatku vย okolรญ ich stavieb aย pre ktorรฝch by tak (vyลกลกรญ) poplatok znamenal jednoznaฤne len ฤalลกie daลˆovรฉ zaลฅaลพenie. Rovnako by nepoteลกili ani kupujรบcich bytov, ktorรฝm sa tento poplatok premieta do ceny bytu.

Situรกcia pre kupujรบcich bude vย roku vย roku 2025 vรฝrazne horลกia aj sย ohฤพadom na zvรฝลกenรบ DPH. Kรฝm Slovensko bojuje sย problematickou dostupnosลฅou bรฝvania vyลกลกou DPH, okolitรฉ krajiny ju stanovili na 5 % vย Maฤarsku, 8 % vย Poฤพsku aย 12 % vย ฤŒR.

Znenie novely zรกkona vลกak vย momente pรญsania tohto ฤlรกnku eลกte nie je znรกme. Verรญme, ลพe jej autorom pรดjde oย zlepลกenie zรกkona oย miestnom poplatku za rozvoj tak, aby naozaj plnil cieฤพ, s ktorรฝm vznikol. Dosiahnuลฅ by to mohli naprรญklad aj umoลพnenรญm zรกpoฤtu investรญciรญ, ktorรฉ stavebnรญk prevรกdza na obec (a na ktorรฉ by inak mohla obec vyuลพiลฅ vรฝnos zย poplatku) voฤi ลกtandardne stanovej vรฝลกke poplatku. Ostรกva preto dรบfaลฅ, ลพe predkladatelia novely dajรบ prednosลฅ kvalitnรฉmu rieลกeniu aย pomรดลพu tak naplniลฅ pรดvodnรฉ myลกlienky zรกkona.

Rozลกรญrenie vyuลพitia peลˆazรญ z poplatku za rozvoj

Rezort informatizรกcie a regionรกlneho rozvoja avizoval zaฤiatkom januรกra 2025, ลพe pripravuje vรฝzvu pre brownfieldy aj novelu zรกkona o miestnom poplatku za rozvoj. Detaily novely zatiaฤพ nie sรบ znรกme. ฤŒo znรกme je, ลพe roฤne prinesie samosprรกvam cca 30 mil. eur do rozpoฤtov. ล tรกtny tajomnรญk rezortu Michal Kaliลˆรกk eลกte v roku 2024 hovoril o zmene tohto zรกkona, voฤi ktorรฉmu mรก ฤasลฅ developerov vรฝhrady. Zaviedli ho naprรญklad vลกetky krajskรฉ mestรก a celkovo vyลกe 340 samosprรกv. Interval zรกkladnej sadzby je od 10 po 35 za m2 aj za kaลพdรฝ zaฤatรฝ m2 podlahovej plochy nadzemnej ฤasti stavby.

M. Kaliลˆรกk v januรกri potvrdil, ลพe ide o rozลกรญrenie moลพnostรญ, ako vyuลพiลฅ peniaze z poplatku, pretoลพe vรฝvoj pokroฤil. Spomenul aj zistenia Najvyลกลกieho kontrolnรฉho รบradu SR z minulosti. โ€žรšzemie nie je zaลฅaลพenรฉ iba vรฝstavbou na jednej ulici, postihuje to celรก obec,โ€œ dรดvodil. Novela je v rokovanรญ so samosprรกvami a s podnikateฤพskou obcou, nรกvrh bude predmetom rokovania Rady vlรกdy pre regionรกlny rozvoj, kde sรบ samosprรกvne zdruลพenia aj zรกstupcovia privรกtneho sektora.

Monika Volekovรก

Najฤรญtanejลกie