Nie je umenie naservírovať ľuďom rybu na tanieri…

„...dôležité je naučiť ich uloviť ju,“ hovorí GM spoločnosti Hilti Slovensko Marek Kiš-Bandi, ktorá oslavuje už tridsaťročnicu. Generálny manažér je súčasťou tejto značky už dvadsiaty siedmy rok. Tak ako mnohí ďalší si v rámci spoločnosti prešiel rôznymi pozíciami.

Pozrime sa v skratke na tých uplynulých 30 rokov…

Slovenská dcéra značky Hilti vznikla v roku 1993. Ale až 1. januára 2016 sa stala nezávislou organizáciou v rámci globálnej firmy, dovtedy bola vnímaná ako súčasť Hilti Česká a Slovenská republika. Čo sa týka tímu Hilti Slovakia, rozrastáme sa. Kým v roku 2010 nás bolo 53, aktuálne máme v oddelení predaja a technickej podpory 140 zamestnancov a do konca roka plánujeme rozšíriť tento počet na 150.

Slovenská pobočka Hilti je založená na priamom a online predaji. Kamenné predajne máme otvorené v Košiciach a v Bratislave. Zákaznícky servis, logistiku, produktový marketing a ekonomické oddelenie koordinuje stále Praha.

Skúste porovnať, v čom ste iní ako konkurencia?

Naši kolegovia sú mimoriadne schopní ľudia, ktorí hľadajú spôsoby, ako sa veci dajú robiť lepšie. Takýchto zamestnancov si nesmierne vážime, motivujeme ich nielen finančne, ale hlavne kariérne. V rámci globálneho Hilti sveta je Slovensko najpenetrovanejšou krajinou. Odráža sa to nielen na našom obrate, ale hlavne kvalite stavieb, na ktorých sme participovali.

Tým pádom je fluktuácia u vás asi nízka…

Naša fluktuácia je zdravá. Sme živá firma, v ktorej sa fluktuácia priemerne pohybuje na úrovni 15 – 16 %, čo je z môjho pohľadu v poriadku. Sú spoločnosti, v ktorých je toto číslo podstatne nižšie: od 4 – 7 %. Ak chceme rásť, potrebujeme mať tých najlepších ľudí. Takých, ktorí majú záujem sa učiť a vyvíjať a ktorých práca baví. Do tohto čísla fluktuácie sú napríklad započítaní aj zamestnanci, ktorí sa kariérne presúvajú v rámci Hilti po celom svete.

Doba stále napreduje, ako to robíte, aby ste udržali krok?

Nemôžeme patriť k lídrom, ak by sme nešli cestou inovácií. Hilti investuje významné percento zo svojho ročného obratu do inovácií. Už od svojho založenia firma systematicky rozširuje svoje portfólio nielen produktov, ale aj služieb. Začalo to nastreľovaním a dnes je náš produktový sortiment naozaj veľmi široký.

Už niekoľko rokov sa napríklad venujeme BIM-u. V Rotterdame máme veľké vývojové centrum, kde mimochodom pracuje aj niekoľko Slovákov. Na Slovensku sme už spôsobom BIM navrhli mnoho stavieb. Vo finále investori ocenili, aká úsporná a efektívna bola realizácia stavby. Nielen čo sa týka úspory času, ale v konečnom dôsledku aj investícií.

Za všetky spomeniem jednu z posledných stavieb, na ktorej sme pracovali – najmodernejšia nemocnica na Slovensku. Bola to mimoriadne technologicky náročná budova postavená v rekordne krátkom čase.
Spomenul by som aj službu On!track, ktorú sme vyvinuli pre správu majetku. Spoločnosť Slovnaft montáže a opravy je napríklad jeden z najväčších používateľov tohto programu na svete.

Prednedávnom kúpilo Hilti ­startupový produkt zo Silicon Valley Fieldwire, ktorý manažuje stavby malých a stredných firiem.

Azda najväčšou inováciou Hilti za posledných 30 rokov je univerzálna platforma NURON. S touto batériou môžete používať až 70 rôznych strojov, od skrutkovača až po búracie kladivo.

Zdroj: Hilti Slovakia

Vaša značka je v povedomí zafixovaná v prvom rade vďaka stavebnému náradiu. Ako sa vám darí presadzovať sa u zákazníkov v softvérovom biznise?

Ľahké to nie je, najmä čo sa týka obchodného tímu. Predávať stroje alebo softvérové riešenia je ­diametrálny rozdiel, aj keď zákazník je stále ten istý. Týmto riešeniam však venujeme veľa času a energie. Naši mladší, no skúsení kolegovia prednášajú nielen na odborných konferenciách, ale aj na slovenských technických univerzitách, kde vzdelávajú študentov v novinkách z nášho odboru. Medzi najlepšími z nich hľadáme potom po štúdiu poten­ciálne kolegyne a kolegov.

Celosvetovo je veľkou témou udržateľnosť, rieši tieto otázky aj vaša firma?

Hodnoty a spoločenská zodpovednosť sú Hilti veľmi prirodzené. Určite nie z dôvodu, že je to teraz módne. Naša značka témou udržateľnosti žije stále a podporujeme v tom aj svojich zamestnancov. Držíme sa kréda, radšej skôr ako neskôr. Na Slovensku sme napríklad minulý rok presedlali na elektrické služobné automobily.

Zamestnanci, ktorým služobné auto prináleží, dostali tri mesiace na testovanie. Nechceli sme, aby to malo negatívny vplyv na ich pracovný či privátny život. Dnes takmer pred každým domom s naším elektromobilom stojí nabíjacia stanica. Hilti ako donor…

Namiesto sponzoringu vidíme väčší zmysel v iných aktivitách. Každý zamestnanec má možnosť stráviť jeden deň ročne aktivitou v prospech spoločnosti. Napríklad deťom z detských domovov venuje mnoho našich zamestnancov svoj voľný čas. To si tie deti vážia omnoho viac. Vyhrať vo futbale nad Hilťákmi sa počíta!

Náradiu, ktoré po štyroch rokoch vyraďujeme z obehu Fleet managementu a sú schopné ďalej slúžiť, dávame v rámci programu Tools4schools nový život. Recyklujeme. Ponúkame ich stredným odborným školám. Študenti si tak osvojujú návyky skôr, ako sa dostanú do praxe. Neservírujte rybu na podnose, naučte deti uloviť si ju. Kto ich to naučil, toho si zapamätajú navždy.

Keby ste mali porovnať Hilti pred 30 rokmi a dnes…?

Hilti v pozícii lídra neustále napreduje, aj vďaka šikovným ľuďom na Slovensku je posun za tridsať rokov naozaj vidieť. Sme hrdí aj na množstvo Slovákov, ktorí pracujú v Hilti po celom svete. Veľa z nich sa uplatnilo vo vysokých pozíciách a veríme, že už máme pripravených ďalších.

www.hilti.sk
Facebook
Instagram
Youtube
Linkedin

Zdroj: PR článok Hilti Slovakia spol. s r.o.