Vizualizácia prístavného bazénu HARBOUR PARK Vlčie hrdlo s budovami a premostením

Prvá etapa Harbour Park Vlčie hrdlo prinesie vodné a cestné napojenie. Pre koľajnice bude koridor

Zámer nového súkromného prístavu so zázemím za predbežne 680 mil. eur v Bratislave v lokalite Vlčie hrdlo sa v decembri 2024 preklopil do štádia posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).

Nový prístav má podporiť dopravu, prekládku tovarov a priniesť impulz pre ekonomiku Bratislavy a regiónu. Plocha riešeného územia prístavu je zo západnej strany ohraničená korytom rieky Dunaj. Východne sa nachádza rýchlostná cesta R7, severne od riešeného územia je areál spoločnosti Slovenská plavba a prístavy – Lodenica. Z južnej strany susedí areál s okolitými lesnými pozemkami.

Trimodálny prístav bude ďalšou dopravnou stavbou v hlavnom meste, kde magistrát v roku 2025 má dotiahnuť do konca kompletnú výstavbu 2. etapy električkovej trate Jungmanova – Janíkov dvor.opravopraTechnické a technologické riešenie je spracovaná podľa dokumentácie pre územné rozhodnutie HARBOUR PARK Vlčie Hrdlo (od STAT-KON z marca 2024 a Technickej štúdie – Križovatka Vlčie hrdlo na rýchlostnej ceste R7 od spoločnosti DOPRAVOPROJEKT z marca 2019).

Dva varianty má napojenie areálu prístavu na rýchlostnú cestu R7, ide o rozdielny návrh križovatky pre dopravné napojenie na rýchlostnú cestu R7. V zámere sa uvádza, že k variantu 2 sa prikláňa aj rezort dopravy, ktorý vo veci dopravného napojenia rozvojového územia Vlčie hrdlo na rýchlostnú cestu R7 uzatvoril s navrhovateľom Memorandum o spolupráci pri príprave, povolení, realizácii a odovzdaní križovatky.

Situácia a výkres HARBOUR PARK Vlčie hrdlo
Situácia a výkres HARBOUR PARK Vlčie hrdlo | Zdroj: EIA

Variant 2 má nižšie prevádzkové náklady a ľahšie realizovateľné technicko-stavebné práce oproti variantu 1. Variant 2 predikuje nižší záber pôdy a umiestnenie križovatky na R7 mimo „stiesneného“ miesta medzi telesom rýchlostnej cesty R7 a oplotením areálu Slovnaftu, ako aj z dôvodu priaznivejších rozhľadových pomerov oproti variantu 1. Pre kvalitu stavieb, udržateľnosť projektu a zeleň je významné, že projekt nového prístavu cieli na certifikačný systém BREEAM – very good.

Projekt je v územnom pláne zaradený medzi verejnoprospešné stavby. Jeho pozemok má rozlohu takmer 800-tisíc m2. Podľa preloženého zámeru je projekt komplexný, koncipovaný ako „mestský“ prístav v kombinácii s logistickými funkciami, kde manipulačná plocha má celkovú kapacitu pre uskladnenie 1 848 lodných kontajnerov typu 20´DC.

Navrhovaná je aj medziskládka s celkovou kapacitou 207 lodných kontajnerov typu 40´DC. V území sa neuvažuje so skladovaním tovaru, ktorý by prekročil limity v zmysle zákona o prevencii závažných priemyselných rizík.

K ďalším patria prepravná funkcia a funkcia občianskej vybavenosti ako 2 administratívne budovy – 6 a 11 nadzemných podlaží s parkovaním, 2 ubytovne po 6 nadzemných podlaží so spolu 304 jednolôžkovými izbami, maloobchodné prevádzky, foodcourt, fastfood, hobby market a podobne, služieb aj materská škola pre viac ako 100 detí. Nevyhnutnou súčasťou budú napojenia na inžinierske siete a dopravnú infraštruktúru.

Funkčné a priestorové riešenie:

Prístavný bazén – tvorí centrálnu urbanistickú os riešeného projektu.

Územie prístavu – pozostáva z obslužných a manipulačných priestorov, logistických hál a objektov občianskej vybavenosti.

Kostrová komunikácia – rieši návrh miestnej obslužnej komunikácie slúžiacej na hlavnú dopravnú obsluhu riešeného územia.

Napojenie na rýchlostnú cestu R7 – rieši návrh križovatky slúžiacej pre dopravné napojenie investičného zámeru na rýchlostnú cestu R7. Stavba je riešená variantne ako súčasť stavby D4 R7.

ZDROJ: EIA – HARBOUR PARK Vlčie hrdlo

Časopis ASB písal o zámere HARBOUR PARK v čísle 10/2024 v článku Nový prístav v Bratislave rozvíri vody. Investor WIN-PORT Invest vtedy informoval, že ho čakajú dva kľúčové kroky – zaslanie zámeru do EIA a podanie žiadosti o záväzné stanovisko na bratislavský magistrát. Zverejnený zámer v EIA v porovnaní s uverejneným článkom priniesol zmeny aj spresnenia.

Ľuboš Čema z investorskej spoločnosti WIN-PORT Invest pre ASB v januári uviedol, že vo finále bude prístav trimodálny a ako každý takýto veľký projekt sa robí po etapách. „V rámci prvej etapy sa pripravuje vodné a cestné napojenie. Z pohľadu povoľovacích procesov železnica ešte nebola zahrnutá medzi stavebné objekty,“ uviedol.

Investor však bude reagovať na určité zmeny. „Zvažujeme, že koľaje nakreslíme do projektu minimálne v rámci nášho územia. V prvej etape je pre ňu urobený koridor, ale aj dopravné riešenia z pohľadu komunikácií sú urobené tak, že tam stačí koľaje položiť,“ dodal Čema.

Na vizualizácii HARBOUR PARK Vlčie hrdlo sú haly, objekt materskej školy, vnútroareálové komunikácie a ďalšie objekty.
Na vizualizácii HARBOUR PARK Vlčie hrdlo sú haly, objekt materskej školy, vnútroareálové komunikácie a ďalšie objekty. | Zdroj: EIA

Užívateľmi budú predovšetkým firmy a podniky, ktoré si prenajmú kancelárske a skladové priestory pre svoje administratívne a logistické aktivity, zamestnanci a návštevníci týchto firiem, ktorí budú využívať administratívne a spoločenské priestory na každodennú prácu a stretnutia a ubytovacie a ďalšie služby.

HARBOUR PARK Vlčie hrdlo, Bratislava-Ružinov, Bratislava-Podunajské Biskupice

Investor: WIN-PORT Invest
Architekt: STAT-KON
Náklady: 680 mil. eur (prístav a zázemie), napojenie na R7 (variant 1 – 10 mil. eur), variant 2 – 12 mil. eur)
Celková dĺžka prístavnej hrany s možnosťou kotvenia: 1 290 m
Kapacita lodí: 22
Žeriavy: 14
Skladové haly: 8 (269 774,24 m2)
Administratívne budovy: 2
Ubytovne: 2
Materská škola: 1 (112 detí)
Showroomy: 4 haly
Parkovacie miesta: 2 141
Plocha pozemku: 792-tisíc m2
Plocha zelene: 215 655,69 m2
Plochy zelených striech: 161 874,56 m2
Vodná plocha prístavu, dažďové jazierka: 106 921,36 m2
Termíny :
Napojenie na rýchlostnú cestu R7, prístav so zázemím 2027
Začiatok prevádzky
Napojenie na rýchlostnú cestu R7 2028
prístav so zázemím 2030
Stav: EIA