Budรบcnosลฅ obchodnรฝch centier
ฤo dnes znamenรก na Slovensku stavaลฅ shopping centrum? Jednoznaฤne to znamenรก navzรกjom si braลฅ nรกjomcov aj spotrebiteฤพov.
Spotrebitelia iย nรกjomcovia sรบ nedostatkovรฝ tovar. Spotrebitelia majรบ na vรฝber veฤพa moลพnostรญ, kde nakupovaลฅ. Internet, kamennรฉ obchody, call centrรก, katalรณgy, TV shopping. Aย retaileri musia tieto kanรกly buฤ kombinovaลฅ, alebo vyuลพiลฅ vรฝhody kamennรฝch predajnรญ aย ponรบknuลฅ osobnรฝ prรญstup trpezlivรฉho aย prรญjemnรฉho personรกlu. Nestaฤรญ len poskytovaลฅ zฤพavy aย dobrรฉ ceny, aj keฤ porovnanรญm cien uย nรกs aย vย zahraniฤรญ zistรญme, ลพe prรกca sย cenami by nezaลกkodila…Doma najdrahลกie
Tento rok sme porovnali niekoฤพko obchodov obฤพรบbenรฝch medzi mladรฝmi aย ich produkty โ naprรญklad BERSHKA ponรบka biely kabรกt vย Spojenom krรกฤพovstve vย prepoฤte za 999 Kฤ/39 eur, zatiaฤพ ฤo vย ฤeskej republike za 1 500 Kฤ/59 eur. H&M mรก rozdiely vย cenรกch za rovnakรฉ kabรกty podobnรฉ โ anglickรก cenovka uvรกdza ฤรญslicu 875 Kฤ/34 eur, zatiaฤพ ฤo ฤeskรก 1 299 Kฤ/50ย eur, pruhovanรฉ ลกaty vย Anglicku kรบpite za 499ย Kฤ/19ย eur, vย ฤeskej republike za 699 Kฤ/27 eur, sako oย 275ย Kฤ/10ย eur drahลกie. F&F โ miestna znaฤka TESCO Stores โ ponรบka anglickรฉ triฤko za 270 Kฤ/10 eur aย rovnakรฉ ฤeskรฉ triฤko za 595 Kฤ/23ย eur. Spotrebitelia zdieฤพajรบci svoje skรบsenosti na internete sa zhodujรบ, ลพe obleฤenie je vย Anglicku lacnejลกie priemerne oย minimรกlne 5 %. Aย ฤo sa stane, keฤ sa ceny porovnajรบ sย Nemeckom? Spodnรก bielizeล je vย ฤR vลกeobecne drahลกia oย 45,5 %, dรกmske rifle ESPRIT oย 8 % aย vย sรบฤasnosti mรณdne legรญnsy stoja aลพ oย 80 % viac ako uย nemeckรฝch susedov. Podฤพa diskusiรญ na internete aj pri porovnanรญ ponuky vย e-shopoch dostaลฅ vย Nemecku za zlomok ceny obleฤenie znaฤiek Tom Tailor, ESPRIT, s.Oliver aย ฤalลกรญch. Obleฤenie vลกak nie je najproblematickejลกรญm sortimentom. Kozmetika aย drogรฉriovรฝ tovar sรบ vย ฤR eลกte drahลกie ako uย nemeckรฝch susedov. Pracie prรกลกky vย ฤR dostaลฅ oย 9,5 % drahลกie, ฤeskรฝ lak na vlasy je drahลกรญ oย 98,7 %, deosprej oย 33,5 %, avivรกลพ oย 144 %, papierovรฉ vreckovky oย 39,7 %, tekutรฉ mydlo na ruky oย 86,5 %, ฤistiace prostriedky sรบ priemerne drahลกie oย 37 % aย takto by sme mohli pokraฤovaลฅ. Skรบsme sa teda pozrieลฅ na sรบฤasnosลฅ aย blรญzku budรบcnosลฅ retailerov aย shopping centier.
Novรฉ znaฤky
Najnovลกรญm nรกjomcom masรญvne prenikajรบcim do ฤeskรฝch shopping centier sรบ e-cigarety. Tento artikel mรก totiลพ problรฉmy โ vย lekรกrลach majรบ svoj vlastnรฝ prostriedok, ako zachrรกniลฅ ฤพudstvo pred ลกkodlivรฝmi vรฝparmi cigaretovรฉho dymu, stรกnky sย tabakovรฝmi vรฝrobkami zase nepรดjdu proti svojmu sortimentu, aย tak e-cigaretรกm nezostรกva niฤ inรฉ, ako sa do shopping centier dostaลฅ prostrednรญctvom vlastnรฝch obchodov. Napodiv sa stรกle rozลกirujรบ aj siete stรกvkovรฝch kancelรกriรญ, dokonca nie je vรฝnimkou, ak sรบ vย jednom centre zastรบpenรญ vลกetci stรกvkari. Podobne prekvapujรบca je aj expanzia sluลพieb typu zmenรกreล โ tu vลกak nejde oย budovanie sietรญ, ale oย jednotlivรฝch maloobchodnรญkov. Rovnakรก situรกcia je aj pri รบpravniach odevov, ktorรฉ sรบ podฤพa prieskumov medzi spotrebiteฤพmi veฤพmi vรญtanรฝm nรกjomcom. Problรฉmom รบpravnรญ odevov je vลกak suma, ktorรบ mรดลพu platiลฅ ako nรกjomnรฉ. Aj keฤ sa mรดลพe zdaลฅ, ลพe vย kaลพdom sortimente je znaฤiek dostatok, vลพdy sa nรกjdu novovzniknutรฉ, ktorรฉ investujรบ do vybudovania siete. Omnoho istejลกรญ sa zdรก byลฅ prรญchod znaฤiek rozลกรญrenรฝch vย zahraniฤรญ โ naprรญklad do ฤR mieri Smyk, poฤพskรฝ reลฅazec hraฤiek aย detskรฉho tovaru od 0 do 14 rokov. Medzi ฤalลกรญch nรกjomcov objavujรบcich sa vย ostatnom ฤase vย ฤR patrรญ SportsDirect, bytovรฉ doplnky Butlers, sieลฅ vinotรฉk WinePoint, chovateฤพskรฉ potreby Rogz, kozmetickรก znaฤka Bobbi Brown ฤi detskรก mรณda Rindo Squid Kids. Sรญce nie รบplne novรก, ale napriek tomu dostatoฤne prekvapujรบca na to, aby sme ju spomenuli, je aj novรก sieลฅ multikรญn Premiere Cinemas, ktorรก pred rokom otvorila najmodernejลกie kinosรกly vย praลพskom Parku Hostivaล. Medzi novรฝch nรกjomcov patria neoฤakรกvane aj obchody so zdravรฝmi potravinami aย farmรกrskymi produktmi. Preฤo neoฤakรกvane, keฤ celรฝ svet ลกalie po vลกetkom, ฤo je bio alebo miestne domรกce? Pretoลพe prevรกdzkovatelia sietรญ eลกte nedรกvno deklarovali nechuลฅ podporovaลฅ svet konzumu aย odmietali si pripustiลฅ svoj vstup do shopping centier. Aj oni vลกak pochopili, ลพe tovar sa najlepลกie predรกva tam, kde sรบ ฤพudia, aย tรญ sรบ vย shopping centrรกch aย retail parkoch. Vย ostatnom ฤase sa vลกak ฤพudia vracajรบ kย spokojnosti vลกetkรฝch โ psycholรณgov, sociolรณgov, architektov aj urbanistov, aย moลพno aj kย svojej vlastnej radosti โ do mestskรฝch ulรญc.
Vย kaลพdom prรญpade je pravda, ลพe hnutia typu slow food, podpora miestnych produktov aj obchodnรญkov sรบ vย zahraniฤรญ omnoho silnejลกie ako vย ฤR alebo SR. Rovnako ako hnutie za nespotrebu. Vย ฤR je jej najvรคฤลกรญm propagรกtorom len niekoฤพko internetovรฝch predajcov, ktorรญ vรกm na roztrhnutรฉ obleฤenie poradia netradiฤnรฝ recept โ zaลกiลฅ.
Kde nakupujeme?
Vย roku 2010 sme vykonali prvรฝ prieskum na tรฉmu najobฤพรบbenejลกie destinรกcie na nakupovanie. Uลพ vtedy sa potvrdilo, rovnako ako pri tohtoroฤnom opakovanรญ, ลพe ฤพudia okrem ceny aย rozsahu ponuky preferujรบ eลกte jednu vec: milรฝ aย prรญjemnรฝ prรญstup obsluhy ku kaลพdรฉmu zรกkaznรญkovi. Ten vลกak ฤeskรฝm aย slovenskรฝm spotrebiteฤพom vย tuzemskรฝch predajniach chรฝba. Vย domรกcich obchodoch sa nakupujรบci cรญtia ako potenciรกlni zlodeji. Vย porovnanรญ so zahraniฤnรฝmi obchodmi majรบ ฤeskรญ spotrebitelia pocit, ลพe predavaฤky ich sledujรบ vย snahe zachrรกniลฅ tovar pred krรกdeลพou, zaลกpinenรญm, ฤi dokonca pred preskupenรญm vย regรกli… Zรกลพitok zย nakupovania, teda nielen zย kรบpy samotnej, budete maลฅ vraj len vย zahraniฤรญ. Tohtoroฤnรฝ prieskum opรคลฅ potvrdil, ลพe ฤรญm viac peลazรญ, tรฝm ฤalej sa za nรกkupmi jazdรญ aย lieta. Vย obฤพรบbenosti nรกkupov vedรบ USA nasledovanรฉ Spojenรฝm krรกฤพovstvom aย Nemeckom. ฤฝudia zย prihraniฤnรฝch miest vyuลพรญvajรบ na nรกkupy akรฉhokoฤพvek suseda โ ostravskรก aglomerรกcia obฤพubuje poฤพskรฉ mestรก ako Cieszyn, Bielsko-Biala ฤi Racibรณrz, zย รstia nad Labem sa najฤastejลกie jazdรญ do Drรกลพฤan, zย ฤeskรฝch Budฤjovรญc zase do Linzu. Najobฤพรบbenejลกie shopping centrum bratislavskรฝch kupujรบcich je rakรบsky outlet Parndorf, ฤพudia zย Bratislavy ฤastejลกie ako vย slovenskรฝch centrรกch nakupujรบ tieลพ vo Viedni alebo vย Budapeลกti. Naprรญklad vย nรกkupnom centre Arkรกd vย Gyรถri bolo pred dvoma rokmi zย celkovรฉho poฤtu zรกkaznรญkov 14 % zo Slovenska cez pracovnรฝ tรฝลพdeล, cez vรญkend dokonca 23 %.
Komu teฤie do topรกnok
Nikdy ma neprestane prekvapovaลฅ snaha niektorรฝch aktรฉrov trhu, ktorรญ sรบ schopnรญ tvrdiลฅ, ลพe shopping centier je vย SR mรกlo aย stรกle nedosahujeme ลกtandard zรกpadnej Eurรณpy vย prepoฤte ลกtvorcovรฝch metrov na obyvateฤพa. Je to absolรบtny nezmysel, lebo rozhodujรบca je kรบpna sila. Jedinรฉ, ฤo som ochotnรก vย tejto sรบvislosti pripustiลฅ, je, ลพe vย SR je mรกlo kvalitnรฝch centier. Trh je zaplavenรฝ shopping centrami, hypermarketmi, supermarketmi ฤi retail parkmi. Keฤ neboli peniaze (pretoลพe neboli nรกjomcovia) na kvalitnรบ vรฝstavbu, postavilo sa lacno aย nekvalitne. Po niekoฤพkรฝch rokoch sa musรญ rekonลกtruovaลฅ alebo aspoล remodelovaลฅ nie preto, ลพe nรกvลกtevnรญci aย nakupujรบci chcรบ chodiลฅ do modernรฝch priestorov, ale preto, ลพe do centra teฤie.
Odbornรญci ฤasto plaฤรบ aย sย nostalgiou spomรญnajรบ na boom. ฤo to ten boom bol? Nezmyselnรฉ utrรกcanie peลazรญ aย stavanie projektov, ktorรฉ by vย reรกlnom svete nemali ลกancu na รบspech, aย ukazuje sa, ลพe ani nemajรบ. Naลกลฅastie pre nich majรบ podpรญsanรฉ zmluvy sย nรกjomcami, ktorรญ vย snahe zabraลฅ ฤo najvรคฤลกรญ podiel na trhu podpisovali zmluvy ako na beลพiacom pรกse. Tento takzvanรฝ boom do istej miery pokazil trh. Na zmysluplnรฉ projekty sa peniaze nรกjdu aย nรกjdu sa aj nรกjomcovia โ jedinรฝ problรฉm je vย tom, ลพe na dobrรฉ projekty nie je miesto pre tie zlรฉ, postavenรฉ vย ฤase boomu. Developerom sa projekty nepripravujรบ ฤพahko vย Poprade, ลฝiline, Nitre ani Bratislave. Aย vย tรฝchto mestรกch by si dobrรฉ projekty svoje miesto urฤite naลกli.
Veฤพkรบ ลกancu dostรกvajรบ centrรก, ktorรฉ sa nestavajรบ, ale rekonลกtruujรบ โ ide oย starลกie centrรก vย strede sรญdlisk sย veฤพkou, prirodzenou spรกdovou oblasลฅou. Lepลกie sa stavajรบ aj menลกie centrรก. Retaileri iย shopping centrรก teraz hฤพadajรบ novรฉ marketingovรฉ cesty, pretoลพe tie tradiฤnรฉ prestรกvajรบ fungovaลฅ. Jednou zo ลกancรญ je multizmyslovรฝ marketing: vลกetky zmysly โ zrak, ฤuch, sluch, chuลฅ aย dokonca aj hmat โ musia rozprรกvaลฅ rovnakรฝ prรญbeh.
Retail CON predbieha ฤas Najvรคฤลกia konferencia pre retailerov aย odbornรญkov zo sveta shopping centier sa konรก 6. 6. 2013 vย Prahe aย 13. 6. 2013 vย Bratislave. ฤeskรก ฤasลฅ konferencie oslavuje desiate vรฝroฤie, preto sme sa spรฝtali organizรกtora โ spoloฤnosti Centers โ na tohtoroฤnรฉ lรกkadlรก. Tohtoroฤnรฝ program predovลกetkรฝm nie je zostavenรฝ ako tok prezentรกciรญ aย prednรกลกok. To,ย ฤo sa bude diaลฅ na pรณdiu, sme nazvali retailovรก performance โ sled krรกtkych vzรกjomne prepojenรฝch prรญspevkov. Snaลพรญme sa oย predpripravenรบ vรฝmenu niekedy aj protichodnรฝch nรกzorov aย skรบsenostรญ odbornรญkov, ktorรญ dnes stoja zbytoฤne proti sebe, aย pritom majรบ spoloฤnรฝ cieฤพ. Druhรฝm lรกkadlom je takzvanรฝ dating. Vย dopoludลajลกรญch hodinรกch predstavรญme jednotlivรฉ shopping centrรก vย kaลพdom meste, ich manaลพรฉrov ฤi developerov aย vย popoludลajลกรญch hodinรกch novรฝch aย tradiฤnรฝch nรกjomcov. Vลกetci predstavenรญ budรบ kย dispozรญcii na vรฝmenu vizitiek ฤi pozdravov zhruba hodinu pri vopred oznaฤenรฝch datingovรฝch stoloch. รฤastnรญk nemusรญ nikoho komplikovane hฤพadaลฅ, ale podฤพa plรกnu mรดลพe pohodlne kontaktovaลฅ toho, koho potrebuje โ nรกjomcovia mรดลพu hovoriลฅ sย manaลพรฉrmi centier, manaลพรฉri sย nรกjomcami aย dodรกvatelia so vลกetkรฝmi. Keฤ sa obzriete za minulรฝm roฤnรญkom konferencie, bola nejakรก tรฉma, oย ktorej sa veฤพa hovorilo aj po skonฤenรญ ยญstretnutia? Ak porovnรกte retailovรฝ trh vย ฤR so svetom, vidรญte nejakรฉ odliลกnosti? Je ฤR nejakรฝm spรดsobom ลกpecifickรก? Ako podฤพa vรกs vyzerรก budรบcnosลฅ ยญobchodnรฝch centier? |
PAVLรNA HAJNOVร
CEO, Centers DATA
Pavlรญna Hajnovรก je uznรกvanou odbornรญฤkou na stav aย vรฝvoj ฤeskรฉho aย slovenskรฉho realitnรฉho trhu. Od roku 2001 buduje spoloฤnosลฅ Centers DATA, ktorรก je dnes vo svete komerฤnรฝch nehnuteฤพnostรญ synonymom relevantnรฝch informรกciรญ, prieskumov ฤi ลกtรบdiรญ realizovateฤพnosti (feasibility studies). Sesterskรก spoloฤnosลฅ Centers Publishing vydรกva ฤasopis Project & Property, ktorรฝ sa venuje aktuรกlnym informรกciรกm zย ฤesko-
-slovenskรฉho realitnรฉho trhu, aย kompletnรฉ zbornรญky RetailBook ฤi OfficeBook. Centers Publishing organizuje aj mnoลพstvo รบspeลกnรฝch konferenciรญ aย diskusnรฝch stretnutรญ.
TEXT: Pavlรญna Hajnovรก
Dokumentรกcia: Centers
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.