buducnost obchodnych centier
Galรฉria(4)

Budรบcnosลฅ obchodnรฝch centier

ฤŒo dnes znamenรก na Slovensku stavaลฅ shopping centrum? Jednoznaฤne to znamenรก navzรกjom si braลฅ nรกjomcov aj spotrebiteฤพov.

r1 big image
r2 big image
buducnost obchodnych centier 6883 big image
Spotrebitelia iย nรกjomcovia sรบ nedostatkovรฝ tovar. Spotrebitelia majรบ na vรฝber veฤพa moลพnostรญ, kde nakupovaลฅ. Internet, kamennรฉ obchody, call centrรก, katalรณgy, TV shopping. Aย retaileri musia tieto kanรกly buฤ kombinovaลฅ, alebo vyuลพiลฅ vรฝhody kamennรฝch predajnรญ aย ponรบknuลฅ osobnรฝ prรญstup trpezlivรฉho aย prรญjemnรฉho personรกlu. Nestaฤรญ len poskytovaลฅ zฤพavy aย dobrรฉ ceny, aj keฤ porovnanรญm cien uย nรกs aย vย zahraniฤรญ zistรญme, ลพe prรกca sย cenami by nezaลกkodila…

Doma najdrahลกie
Tento rok sme porovnali niekoฤพko obchodov obฤพรบbenรฝch medzi mladรฝmi aย ich produkty โ€“ naprรญklad BERSHKA ponรบka biely kabรกt vย Spojenom krรกฤพovstve vย prepoฤte za 999 Kฤ/39 eur, zatiaฤพ ฤo vย ฤŒeskej republike za 1 500 Kฤ/59 eur. H&M mรก rozdiely vย cenรกch za rovnakรฉ kabรกty podobnรฉ โ€“ anglickรก cenovka uvรกdza ฤรญslicu 875 Kฤ/34 eur, zatiaฤพ ฤo ฤeskรก 1 299 Kฤ/50ย eur, pruhovanรฉ ลกaty vย Anglicku kรบpite za 499ย Kฤ/19ย eur, vย ฤŒeskej republike za 699 Kฤ/27 eur, sako oย 275ย Kฤ/10ย eur drahลกie. F&F โ€“ miestna znaฤka TESCO Stores โ€“ ponรบka anglickรฉ triฤko za 270 Kฤ/10 eur aย rovnakรฉ ฤeskรฉ triฤko za 595 Kฤ/23ย eur. Spotrebitelia zdieฤพajรบci svoje skรบsenosti na internete sa zhodujรบ, ลพe obleฤenie je vย Anglicku lacnejลกie priemerne oย minimรกlne 5 %. Aย ฤo sa stane, keฤ sa ceny porovnajรบ sย Nemeckom? Spodnรก bielizeลˆ je vย ฤŒR vลกeobecne drahลกia oย 45,5 %, dรกmske rifle ESPRIT oย 8 % aย vย sรบฤasnosti mรณdne legรญnsy stoja aลพ oย 80 % viac ako uย nemeckรฝch susedov. Podฤพa diskusiรญ na internete aj pri porovnanรญ ponuky vย e-shopoch dostaลฅ vย Nemecku za zlomok ceny obleฤenie znaฤiek Tom Tailor, ESPRIT, s.Oliver aย ฤalลกรญch. Obleฤenie vลกak nie je najproblematickejลกรญm sortimentom. Kozmetika aย drogรฉriovรฝ tovar sรบ vย ฤŒR eลกte drahลกie ako uย nemeckรฝch susedov. Pracie prรกลกky vย ฤŒR dostaลฅ oย 9,5 % drahลกie, ฤeskรฝ lak na vlasy je drahลกรญ oย 98,7 %, deosprej oย 33,5 %, avivรกลพ oย 144 %, papierovรฉ vreckovky oย 39,7 %, tekutรฉ mydlo na ruky oย 86,5 %, ฤistiace prostriedky sรบ priemerne drahลกie oย 37 % aย takto by sme mohli pokraฤovaลฅ. Skรบsme sa teda pozrieลฅ na sรบฤasnosลฅ aย blรญzku budรบcnosลฅ retailerov aย shopping centier.

Novรฉ znaฤky
Najnovลกรญm nรกjomcom masรญvne prenikajรบcim do ฤeskรฝch shopping centier sรบ e-cigarety. Tento artikel mรก totiลพ problรฉmy โ€“ vย lekรกrลˆach majรบ svoj vlastnรฝ prostriedok, ako zachrรกniลฅ ฤพudstvo pred ลกkodlivรฝmi vรฝparmi cigaretovรฉho dymu, stรกnky sย tabakovรฝmi vรฝrobkami zase nepรดjdu proti svojmu sortimentu, aย tak e-cigaretรกm nezostรกva niฤ inรฉ, ako sa do shopping centier dostaลฅ prostrednรญctvom vlastnรฝch obchodov. Napodiv sa stรกle rozลกirujรบ aj siete stรกvkovรฝch kancelรกriรญ, dokonca nie je vรฝnimkou, ak sรบ vย jednom centre zastรบpenรญ vลกetci stรกvkari. Podobne prekvapujรบca je aj expanzia sluลพieb typu zmenรกreลˆ โ€“ tu vลกak nejde oย budovanie sietรญ, ale oย jednotlivรฝch maloobchodnรญkov. Rovnakรก situรกcia je aj pri รบpravniach odevov, ktorรฉ sรบ podฤพa prieskumov medzi spotrebiteฤพmi veฤพmi vรญtanรฝm nรกjomcom. Problรฉmom รบpravnรญ odevov je vลกak suma, ktorรบ mรดลพu platiลฅ ako nรกjomnรฉ. Aj keฤ sa mรดลพe zdaลฅ, ลพe vย kaลพdom sortimente je znaฤiek dostatok, vลพdy sa nรกjdu novovzniknutรฉ, ktorรฉ investujรบ do vybudovania siete. Omnoho istejลกรญ sa zdรก byลฅ prรญchod znaฤiek rozลกรญrenรฝch vย zahraniฤรญ โ€“ naprรญklad do ฤŒR mieri Smyk, poฤพskรฝ reลฅazec hraฤiek aย detskรฉho tovaru od 0 do 14 rokov. Medzi ฤalลกรญch nรกjomcov objavujรบcich sa vย ostatnom ฤase vย ฤŒR patrรญ SportsDirect, bytovรฉ doplnky Butlers, sieลฅ vinotรฉk WinePoint, chovateฤพskรฉ potreby Rogz, kozmetickรก znaฤka Bobbi Brown ฤi detskรก mรณda Rindo Squid Kids. Sรญce nie รบplne novรก, ale napriek tomu dostatoฤne prekvapujรบca na to, aby sme ju spomenuli, je aj novรก sieลฅ multikรญn Premiere Cinemas, ktorรก pred rokom otvorila najmodernejลกie kinosรกly vย praลพskom Parku Hostivaล™. Medzi novรฝch nรกjomcov patria neoฤakรกvane aj obchody so zdravรฝmi potravinami aย farmรกrskymi produktmi. Preฤo neoฤakรกvane, keฤ celรฝ svet ลกalie po vลกetkom, ฤo je bio alebo miestne domรกce? Pretoลพe prevรกdzkovatelia sietรญ eลกte nedรกvno deklarovali nechuลฅ podporovaลฅ svet konzumu aย odmietali si pripustiลฅ svoj vstup do shopping centier. Aj oni vลกak pochopili, ลพe tovar sa najlepลกie predรกva tam, kde sรบ ฤพudia, aย tรญ sรบ vย shopping centrรกch aย retail parkoch. Vย ostatnom ฤase sa vลกak ฤพudia vracajรบ kย spokojnosti vลกetkรฝch โ€“ psycholรณgov, sociolรณgov, architektov aj urbanistov, aย moลพno aj kย svojej vlastnej radosti โ€“ do mestskรฝch ulรญc.
Vย kaลพdom prรญpade je pravda, ลพe hnutia typu slow food, podpora miestnych produktov aj obchodnรญkov sรบ vย zahraniฤรญ omnoho silnejลกie ako vย ฤŒR alebo SR. Rovnako ako hnutie za nespotrebu. Vย ฤŒR je jej najvรคฤลกรญm propagรกtorom len niekoฤพko internetovรฝch predajcov, ktorรญ vรกm na roztrhnutรฉ obleฤenie poradia netradiฤnรฝ recept โ€“ zaลกiลฅ.

Kde nakupujeme?
Vย roku 2010 sme vykonali prvรฝ prieskum na tรฉmu najobฤพรบbenejลกie destinรกcie na nakupovanie. Uลพ vtedy sa potvrdilo, rovnako ako pri tohtoroฤnom opakovanรญ, ลพe ฤพudia okrem ceny aย rozsahu ponuky preferujรบ eลกte jednu vec: milรฝ aย prรญjemnรฝ prรญstup obsluhy ku kaลพdรฉmu zรกkaznรญkovi. Ten vลกak ฤeskรฝm aย slovenskรฝm spotrebiteฤพom vย tuzemskรฝch predajniach chรฝba. Vย domรกcich obchodoch sa nakupujรบci cรญtia ako potenciรกlni zlodeji. Vย porovnanรญ so zahraniฤnรฝmi obchodmi majรบ ฤeskรญ spotrebitelia pocit, ลพe predavaฤky ich sledujรบ vย snahe zachrรกniลฅ tovar pred krรกdeลพou, zaลกpinenรญm, ฤi dokonca pred preskupenรญm vย regรกli… Zรกลพitok zย nakupovania, teda nielen zย kรบpy samotnej, budete maลฅ vraj len vย zahraniฤรญ. Tohtoroฤnรฝ prieskum opรคลฅ potvrdil, ลพe ฤรญm viac peลˆazรญ, tรฝm ฤalej sa za nรกkupmi jazdรญ aย lieta. Vย obฤพรบbenosti nรกkupov vedรบ USA nasledovanรฉ Spojenรฝm krรกฤพovstvom aย Nemeckom. ฤฝudia zย prihraniฤnรฝch miest vyuลพรญvajรบ na nรกkupy akรฉhokoฤพvek suseda โ€“ ostravskรก aglomerรกcia obฤพubuje poฤพskรฉ mestรก ako Cieszyn, Bielsko-Biala ฤi Racibรณrz, zย รšstia nad Labem sa najฤastejลกie jazdรญ do Drรกลพฤan, zย ฤŒeskรฝch Budฤ›jovรญc zase do Linzu. Najobฤพรบbenejลกie shopping centrum bratislavskรฝch kupujรบcich je rakรบsky outlet Parndorf, ฤพudia zย Bratislavy ฤastejลกie ako vย slovenskรฝch centrรกch nakupujรบ tieลพ vo Viedni alebo vย Budapeลกti. Naprรญklad vย nรกkupnom centre Arkรกd vย Gyรถri bolo pred dvoma rokmi zย celkovรฉho poฤtu zรกkaznรญkov 14 % zo Slovenska cez pracovnรฝ tรฝลพdeลˆ, cez vรญkend dokonca 23 %.

Komu teฤie do topรกnok
Nikdy ma neprestane prekvapovaลฅ snaha niektorรฝch aktรฉrov trhu, ktorรญ sรบ schopnรญ tvrdiลฅ, ลพe shopping centier je vย SR mรกlo aย stรกle nedosahujeme ลกtandard zรกpadnej Eurรณpy vย prepoฤte ลกtvorcovรฝch metrov na obyvateฤพa. Je to absolรบtny nezmysel, lebo rozhodujรบca je kรบpna sila. Jedinรฉ, ฤo som ochotnรก vย tejto sรบvislosti pripustiลฅ, je, ลพe vย SR je mรกlo kvalitnรฝch centier. Trh je zaplavenรฝ shopping centrami, hypermarketmi, supermarketmi ฤi retail parkmi. Keฤ neboli peniaze (pretoลพe neboli nรกjomcovia) na kvalitnรบ vรฝstavbu, postavilo sa lacno aย nekvalitne. Po niekoฤพkรฝch rokoch sa musรญ rekonลกtruovaลฅ alebo aspoลˆ remodelovaลฅ nie preto, ลพe nรกvลกtevnรญci aย nakupujรบci chcรบ chodiลฅ do modernรฝch priestorov, ale preto, ลพe do centra teฤie.

Odbornรญci ฤasto plaฤรบ aย sย nostalgiou spomรญnajรบ na boom. ฤŒo to ten boom bol? Nezmyselnรฉ utrรกcanie peลˆazรญ aย stavanie projektov, ktorรฉ by vย reรกlnom svete nemali ลกancu na รบspech, aย ukazuje sa, ลพe ani nemajรบ. Naลกลฅastie pre nich majรบ podpรญsanรฉ zmluvy sย nรกjomcami, ktorรญ vย snahe zabraลฅ ฤo najvรคฤลกรญ podiel na trhu podpisovali zmluvy ako na beลพiacom pรกse. Tento takzvanรฝ boom do istej miery pokazil trh. Na zmysluplnรฉ projekty sa peniaze nรกjdu aย nรกjdu sa aj nรกjomcovia โ€“ jedinรฝ problรฉm je vย tom, ลพe na dobrรฉ projekty nie je miesto pre tie zlรฉ, postavenรฉ vย ฤase boomu. Developerom sa projekty nepripravujรบ ฤพahko vย Poprade, ลฝiline, Nitre ani Bratislave. Aย vย tรฝchto mestรกch by si dobrรฉ projekty svoje miesto urฤite naลกli.

Veฤพkรบ ลกancu dostรกvajรบ centrรก, ktorรฉ sa nestavajรบ, ale rekonลกtruujรบ โ€“ ide oย starลกie centrรก vย strede sรญdlisk sย veฤพkou, prirodzenou spรกdovou oblasลฅou. Lepลกie sa stavajรบ aj menลกie centrรก. Retaileri iย shopping centrรก teraz hฤพadajรบ novรฉ marketingovรฉ cesty, pretoลพe tie tradiฤnรฉ prestรกvajรบ fungovaลฅ. Jednou zo ลกancรญ je multizmyslovรฝ marketing: vลกetky zmysly โ€“ zrak, ฤuch, sluch, chuลฅ aย dokonca aj hmat โ€“ musia rozprรกvaลฅ rovnakรฝ prรญbeh.

Retail CON predbieha ฤas
Najvรคฤลกia konferencia pre retailerov aย odbornรญkov zo sveta shopping centier sa konรก 6. 6. 2013 vย Prahe aย 13. 6. 2013 vย Bratislave. ฤŒeskรก ฤasลฅ konferencie oslavuje desiate vรฝroฤie, preto sme sa spรฝtali organizรกtora โ€“ spoloฤnosti Centers โ€“ na tohtoroฤnรฉ lรกkadlรก.

Tohtoroฤnรฝ program predovลกetkรฝm nie je zostavenรฝ ako tok prezentรกciรญ aย prednรกลกok. To,ย ฤo sa bude diaลฅ na pรณdiu, sme nazvali retailovรก performance โ€“ sled krรกtkych vzรกjomne prepojenรฝch prรญspevkov. Snaลพรญme sa oย predpripravenรบ vรฝmenu niekedy aj protichodnรฝch nรกzorov aย skรบsenostรญ odbornรญkov, ktorรญ dnes stoja zbytoฤne proti sebe, aย pritom majรบ spoloฤnรฝ cieฤพ. Druhรฝm lรกkadlom je takzvanรฝ dating. Vย dopoludลˆajลกรญch hodinรกch predstavรญme jednotlivรฉ shopping centrรก vย kaลพdom meste, ich manaลพรฉrov ฤi developerov aย vย popoludลˆajลกรญch hodinรกch novรฝch aย tradiฤnรฝch nรกjomcov. Vลกetci predstavenรญ budรบ kย dispozรญcii na vรฝmenu vizitiek ฤi pozdravov zhruba hodinu pri vopred oznaฤenรฝch datingovรฝch stoloch. รšฤastnรญk nemusรญ nikoho komplikovane hฤพadaลฅ, ale podฤพa plรกnu mรดลพe pohodlne kontaktovaลฅ toho, koho potrebuje โ€“ nรกjomcovia mรดลพu hovoriลฅ sย manaลพรฉrmi centier, manaลพรฉri sย nรกjomcami aย dodรกvatelia so vลกetkรฝmi.

Keฤ sa obzriete za minulรฝm roฤnรญkom konferencie, bola nejakรก tรฉma, oย ktorej sa veฤพa hovorilo aj po skonฤenรญ ยญstretnutia?
Retail CON vรฝberom tรฉm vลพdy predbehol ฤas โ€“ naprรญklad oย revitalizรกciรกch aย remodelingu shopping centier sme hovorili uลพ vย roku 2004, niekoฤพko rokov predtรฝm, ako sa vย ฤŒesku zrealizoval prvรฝ remodeling. Preto aj minulรฝ roฤnรญk mรก svoje dozvuky. Naprรญklad prednedรกvnom vyลกiel veฤพkรฝ ฤlรกnok oย nakupovanรญ vย zahraniฤรญ, ktorรฝ ฤerpal zย naลกej ลกtรบdie pripravenej pre RetailBook, alebo sa stรกle diskutuje oย uplatnenรญ novรฝch technolรณgiรญ, ktorรฉ sme na konferencii predstavili.

Ak porovnรกte retailovรฝ trh vย ฤŒR so svetom, vidรญte nejakรฉ odliลกnosti? Je ฤŒR nejakรฝm spรดsobom ลกpecifickรก?
Jednoznaฤne. Vย ฤŒR sa skladba nรกjomcov nepruลพne prispรดsobuje dopytu. Tรฝm hlavnรฝm rozdielom je vลกak prรญstup predรกvajรบceho personรกlu kย nakupujรบcim. Mรกm pocit, ลพe stรกle nechceme pochopiลฅ, zย akรฉho slovnรฉho zรกkladu vzniklo slovo sluลพba.

Ako podฤพa vรกs vyzerรก budรบcnosลฅ ยญobchodnรฝch centier?
Myslรญm, ลพe si nikto neuvedomuje, ako veฤพmi sa vย sรบฤasnosti menรญ spotrebiteฤพskรฉ sprรกvanie. Oย ฤalekej budรบcnosti sa preto veฤพmi ลฅaลพko hovorรญ. Vรญลฅazom by vลกak mal byลฅ ten, kto pochopรญ Baลฅovo รบslovie oย rozdiele medzi podnikateฤพmi aย ลพivnostnรญkmi.

PAVLรNA HAJNOVร
CEO, Centers DATA

Pavlรญna Hajnovรก je uznรกvanou odbornรญฤkou na stav aย vรฝvoj ฤeskรฉho aย slovenskรฉho realitnรฉho trhu. Od roku 2001 buduje spoloฤnosลฅ Centers DATA, ktorรก je dnes vo svete komerฤnรฝch nehnuteฤพnostรญ synonymom relevantnรฝch informรกciรญ, prieskumov ฤi ลกtรบdiรญ realizovateฤพnosti (feasibility studies). Sesterskรก spoloฤnosลฅ Centers Publishing vydรกva ฤasopis Project & Property, ktorรฝ sa venuje aktuรกlnym informรกciรกm zย ฤesko-
-slovenskรฉho realitnรฉho trhu, aย kompletnรฉ zbornรญky RetailBook ฤi OfficeBook. Centers Publishing organizuje aj mnoลพstvo รบspeลกnรฝch konferenciรญ aย diskusnรฝch stretnutรญ.

TEXT: Pavlรญna Hajnovรก
Dokumentรกcia: Centers

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie