image 74828 25 v2
Galรฉria(5)

Obchodnรฉ centrรก rastรบ, menia sa stratรฉgie

Projekty oลพรญvajรบ, trh rastie. Pred dvomi-tromi rokmi sa o tom hovorilo opatrne, dnes je to potvrdenรฉ: ฤรญslami grafov, stavebnรฝm ruchom, rozbiehajรบcimi sa i pripravovanรฝmi projektmi developerov a v neposlednom rade zahraniฤnรฝmi investรญciami. Retail na Slovensku stรกle zostรกva v stredobode investorskรฉho zรกujmu. Krรญza vลกak predsa len zmenila jeho stratรฉgie. Ako?

Untitled 1
Untitled 2
Untitled 3
Untitled 4

Prรญลฅaลพlivosลฅ Eurรณpy

Ako takmer vลพdy a vลกade, vลกetko sa odvรญja od ลกirลกieho kontextu. Zaฤยญnime teda z Eurรณpy. Jej nehnuteฤพnosti opรคลฅ priลฅahujรบ globรกlnych investorov. Zlepลกuje sa ponuka investiฤnรฝch nehnuteฤพnostรญ, prebieha reลกtrukturalizรกcia portfรณliรญ a rastรบ ceny. Vyplรฝva to z najnovลกej sprรกvy The Allure of Europe (Prรญลฅaลพlivosลฅ Eurรณpy), v ktorej spoloฤnosลฅ Cushman & Wakefield skรบmala atraktivitu eurรณpskych trhov pre medzinรกrodnรฝch investorov. Aj keฤ sa aktivita rรฝchlo ลกรญri do vลกetkรฝch kรบtov Eurรณpy, na juh a teraz i do strednej Eurรณpy, zostรกvajรบ globรกlne investรญcie trochu pozadu a drลพia sa v blรญzkosti najdรดleลพitejลกรญch trhov. Naprรญklad v minulom roku pripadli tri ลกtvrtiny vลกetkรฝch globรกlnych investรญciรญ v Eurรณpe na Veฤพkรบ Britรกniu, Nemecko a Francรบzsko.

Podฤพa spoloฤnosti Cushman & Wakefield sa tรกto situรกcia teraz menรญ โ€“ globรกlny zรกujem sa zaฤรญna sรบstreฤovaลฅ predovลกetkรฝm na juลพnรบ Eurรณpu. Naprรญklad ล panielsko je okrem Veฤพkej Britรกnie jedinou krajinou, kam prรบdi kapitรกl zo vลกetkรฝch regiรณnov sveta. Tieto zmeny by sa mali v roku 2015 zrรฝchฤพovaลฅ, pretoลพe svetovรญ investori sa zaฤnรบ zameriavaลฅ na ฤalลกie novรฉ trhy v regiรณne. โ€žKaลพdรฝ deลˆ rokujeme s investormi z รzie a Ruska a jednoznaฤne vidรญme, ลพe ich zรกujem o regiรณn strednej Eurรณpy a najmรค o ฤŒeskรบ republiku a Poฤพsko rastie. Nezรกleลพรญ na tom, ฤi prichรกdzajรบ priamo alebo prostrednรญctvom fondov โ€“ v kaลพdom prรญpade zvyลกujรบ dopyt po vysokokvalitnรฝch komerฤnรฝch nehnuteฤพnostiach v regiรณne,โ€œ hovorรญ Jonathan Hallett, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ spoloฤnosti Cushman & Wakefield v strednej Eurรณpe.

Cushman & Wakefield upozorลˆuje na moลพnosลฅ dosiahnutia nadpriemernรฝch ziskov vฤaka dostupnej likvidite, zlepลกeniu situรกcie nรกjomcov a atraktรญvnym cenรกm. Zรกujem investorov smerujรบcich do Eurรณpy sa bude pravdepodobne ฤalej rozลกirovaลฅ a tento rok sa v Eurรณpe oฤakรกva rekordnรฝ objem obchodovania. Dopyt je vลกak v tomto odhade tou ฤพahลกou stranou rovnice โ€“ o tom, ฤi to bude pravda, alebo nie, rozhodne ponuka. Dostupnosลฅ nehnuteฤพnostรญ na predaj je totiลพ hlavnรฝm dรดvodom, preฤo Eurรณpa priลฅahuje globรกlny kapitรกl, a do znaฤnej miery urฤuje i to, kam konkrรฉtne tento kapitรกl zamieri.

Situรกcia na Slovensku

Vรฝvoj z Eurรณpy sa premietol aj naโ€ฏSlovensko. Realitno-poradenskรก spoloฤnosลฅ CBRE vo svojej vรฝroฤnej sprรกve uviedla, ลพe v roku 2013 vzrรกstol priemernรฝ obrat v nรกkupnรฝch centrรกch o 3,5 % a stรกle rastie. Preฤo je to tak?

โ€žPrรญฤinou je zmena spotrebiteฤพskรฝch nรกlad,โ€œ odpovedal pre ASB riaditeฤพ oddelenia obchodnรฝch nehnuteฤพnostรญ v CBRE Peter Pohanka. โ€žPo niekoฤพkรฝch rokoch opatrnosti a pesimizmu sa u zรกkaznรญkov zvรฝลกil sklon k spotrebe v dรดsledku vลกeobecnรฉho oลพivenia na trhu. A podฤพa vรฝsledkov, ktorรฉ sa u nรกs eลกte len spracรบvajรบ, rastovรฝ trend pretrvรกval aj minulรฝ rok.โ€œ

Z vรฝsledkov prieskumu CBRE ฤalej vyplรฝva, ลพe vรฝvoj jednotlivรฝch projektov je ovplyvnenรฝ makroekonomickou situรกciou v jednotlivรฝch regiรณnoch, ako aj pretrvรกvajรบcim konkurenฤnรฝm bojom o zรกkaznรญkov naprieฤ nรกkupnรฝmi centrami. Spomenutรฝ 3,5 % nรกrast priemernรฉho obratu bol aj napriek minimรกlnemu nรกrastu HDP o 1,5 %. V tom istom ฤase bola totiลพ roฤnรก miera inflรกcie na Slovensku na รบrovni 1,4 %, ฤo indikovalo nepatrnรฝ nรกrast cien tovaru a sluลพieb dopytovanรฝch konzumentmi v regionรกlnych nรกkupnรฝch centrรกch. To sa odzrkadlilo aj v sprรกvanรญ nakupujรบcich a ich ochote mรญลˆaลฅ viac peลˆazรญ.

Ideรกlne nรกkupnรฉ centrum

โ€žObdobie hypermarketov je definitรญvne za nami โ€“ predajnรฉ plochy sa zmenลกujรบ,โ€œ tvrdรญ pre ASB Matรบลก Furman, vedรบci maloobchodnรฉho tรญmu v Cushman & Wakefield na Slovensku. โ€žDostupnosลฅ malรฝch potravรญn alebo inรฝch potravรญn v rรกmci nรกkupnรฝch centier v mestรกch je totiลพ vysokรก a dnes je vรฝber takรฝ rozลกรญrenรฝ, ลพe na menลกej ploche je viac moลพnostรญ. Uลพ nie je potrebnรฉ, aby nรกkupnรฉ centrum v centre mesta malo hypermarket. Skรดr je dรดleลพitรฉ, aby ho mali mimomestskรฉ centrรก, kde sa ide na celotรฝลพdennรฝ nรกkup.โ€œ

S tรฝmto nรกzorom sรบhlasรญ aj spoloฤnosลฅ Colliers, ktorรก vo svojej sprรกve tvrdรญ, ลพe mnohรฝch prรญpadoch sa veฤพkometrรกลพne hypermarkety a DIY (Do it yourself) centrรก stavajรบ preลพitkom v dneลกnom rรฝchlom obdobรญ. Ich nรกvลกtevnosลฅ, rovnako ako aj trลพby klesajรบ. Preto sรบ takรญto operรกtori nรบtenรญ kreatรญvne zaplniลฅ neefektรญvne vyuลพรญvane priestory. Remodeling takรฝchto schรฉm spoฤรญva v zabezpeฤenรญ podnรกjmu nevyuลพitรฉho priestoru nรกjomcami, ktorรญ dokรกลพu pรดsobiลฅ synergicky s jestvujรบcim operรกtorom a zvyลกujรบ tak aj nรกvลกtevnosลฅ schรฉmy ako takej.

Ako teda vyzerรก ideรกlne nรกkupnรฉ centrum sรบฤasnosti? โ€žDobrรฉ nรกkupnรฉ centrum svojou veฤพkosลฅou poskytuje takรฝ mix nรกjomcov a sluลพieb, ktorรฉ spฤบลˆajรบ komplexnรฉ potreby zรกkaznรญka,โ€œ odpovedรก Matรบลก Furman. โ€žNevyhnutnou sรบฤasลฅou je dobrรก lokalita, vรฝbornรฉ parkovanie, zachytรกvanie veฤพkej spรกdovej oblasti, od ฤoho sa odvรญjajรบ aj trลพby. ฤŒรญm viac zรกkaznรญkov, tรฝm vรคฤลกia miera รบspeลกnosti maloobchodnรญkov. ฤŒรญm je centrum navลกtevovanejลกie, tรฝm sรบ vyลกลกie nรกjmy.โ€œ

Peter Pohanka ide v konkretizรกcii takรฉhoto centra eลกte ฤalej. Malo by maลฅ vรฝmeru aspoลˆ 15 000 ลกtvorcovรฝch metrov (v zรกvislosti od veฤพkosti mesta), obฤพรบbenรฉho potravinรกra umiestnenรฉho v blรญzkosti vonkajลกieho parkoviska,  jednoduchรฝ a prehฤพadnรฝ pรดdorys, maximรกlne dve nadzemnรฉ podlaลพia a pridanรบ hodnotou vo forme odlรญลกenia od konkurencie. Veฤพยญkosลฅ centra, dopravnรก dostupnosลฅ, spoloฤenskรก a kultรบrna funkcia, lokalita, ale aj skladba nรกjomcov/obchodov โ€“ to sรบ podฤพa Petra Pohanku hlavnรฉ faktory, podฤพa ktorรฝch si nakupujรบci vyberajรบ svoje nรกkupnรฉ centrum.
V odlรญลกenรญ sa od konkurencie mรดลพeme uviesลฅ nรกbreลพnรบ promenรกdu pri Eurovei, detskรฝ kรบtik v Bory Mall, family centrum v Avione ฤi futbalovรฝ ลกtadiรณn pri City Arena, ktorรบ majรบ v auguste dokonฤiลฅ v Trnave.

รšspech centra โ€“ ako na to?

โ€žObsadenosลฅ a nรกvลกtevnosลฅ sรบ spojenรฉ nรกdoby a vzรกjomne sa ovplyvลˆujรบ,โ€œ konลกtatuje Drahomรญra Engliลกovรก z oddelenia sprรกvy nehnuteฤพnostรญ CBRE. โ€žCentrum s dobrou obsadenosลฅou dobrรฝmi nรกjomcami mรก stabilnรบ alebo zvyลกujรบcu sa nรกvลกtevnosลฅ zรกkaznรญkmi. Na druhej strane iba navลกtevovanรฉ centrรก majรบ spokojnรฝch nรกjomcov, u ktorรฝch zรกkaznรญci nakupujรบ. Dรดraz je na sprรกvnu komunikรกciu s nรกjomcami, kvalitnรฉ sluลพby, vhodnรฝ a efektรญvny marketing, ako aj schopnosลฅ operatรญvne reagovaลฅ na potrebu zmien v obchodnom centre, ฤo pomรกha zabezpeฤiลฅ kvalitnรก sprรกva nehnuteฤพnosti.โ€œ

Zaostrime na prvky, ktorรฉ prinรกลกajรบ รบspech. Spoloฤnosลฅ Cushman & Wakefield je exkluzรญvnym poradcom investora pri prรญprave City Arรฉny, ktorรก mรก uลพ teraz vysokรบ โ€“ 94 % obsadenosลฅ. Ako v skratke vyzerรก tento proces? โ€žNajprv mu vypracujeme ,feasibility studyโ€˜, ฤiลพe ลกtรบdiu uskutoฤniteฤพnosti,โ€œ hovorรญ Matรบลก Furman. โ€žKaลพdรฝ projekt mรก totiลพ svoje limity v rรกmci umiestnenia, rozmiestnenia, polohy, รบzemnรฉho plรกnu a stavebnรฉho povolenia. To znamenรก, ลพe ak mu nieฤo nakreslรญme v danรฝch medziach, odporuฤรญme mu aj najlepลกรญ layout, poskytneme ลกtruktรบru nรกjomnรฉho a vรฝnosov. ล tรบdia uskutoฤniteฤพnosti slรบลพi poฤas procesu realizรกcie projektu ako osnova plรกnu, predloha, ktorou sa riadi realizaฤnรฝ tรญm a taktieลพ slรบลพi ako predpoklad pre financujรบce banky a my vystupujeme ako garant celรฉho projektu. Samozrejme, projekt nรกsledne prenajรญmame, a ak sa dohodneme na ฤalลกej spoluprรกci, potom im ho mรดลพeme aj spravovaลฅ. Treba zdรดrazniลฅ, ลพe dobrรก sprรกva budovy zvyลกuje jej hodnotu a je dรดleลพitรฉ, aby chod nรกkupnรฉho centra nielen fungoval, ale sa aj zlepลกoval.โ€œ

Kedy je vhodnรฝ predaj?

Ermanno Boeris v rozhovore pre ASB povedal, ลพe shopping centrum je podnik, ktorรฝ sa neodporรบฤa predaลฅ do dvoch-troch rokov od jeho ลกtartu. Aลพ vtedy, keฤ zaฤรญna maลฅ sprรกvnu obsadenosลฅ a pohybuje sa v kladnรฝch ฤรญslach. Matรบลก Furman sรบhlasรญ sโ€ฏErmannom Boerisom, ale taktieลพ sa domnieva, ลพe neexistuje nevhodnรก doba na predaj nรกkupnรฉho centra.

โ€žZรกvisรญ to od investiฤnรฉho zรกmeru investora,โ€œ tvrdรญ Furman. โ€žฤŒi je to ich ,coreโ€˜ biznis, alebo to vzniklo so zรกmerom postaviลฅ, spojazdniลฅ a potom predaลฅ so zรกmerom zisku. ฤŒi to chcรบ spravovaลฅ a ฤi biznisu rozumejรบ natoฤพko, aby to potom prevรกdzkovali. Neexistuje teda vhodnรฉ alebo nevhodnรฉ obdobie โ€“ samozrejme, poฤas krรญzy je to nevhodnรฉ, ale tam uลพ nastupuje pohฤพad investรญcie a zisku. Existujรบ developeri, ktorรญ predajรบ nehnuteฤพnosลฅ vo fรกze prรญpravy projektu alebo pred jeho otvorenรญm.โ€œ

Pri predaji sรบ dรดleลพitรฉ najvyลกลกie dosahovanรฉ vรฝnosy (yields) a tie sa podฤพa รบdajov Colliers na Slovensku mierne posilnili na sรบฤasnรบ รบroveลˆ 7 % pre kancelรกrske priestory, 6,75 % pre nรกkupnรฉ centrรก a na 8,25 % pre priemyselnรฉ a logistickรฉ haly. Napriek posilneniu vรฝnosov oproti predchรกdzajรบcim rokom sรบ aj naฤalej znaฤne niลพลกie ako v susednรฝch krajinรกch. Prรญkladom je ฤŒeskรก republika, kde je aktuรกlne obmedzenรก dostupnosลฅ nehnuteฤพnostรญ, ฤo mรดลพu niektorรญ hrรกฤi na trhu povaลพovaลฅ za vรฝzvu.

Saturรกcia trhu

ฤŒรญsla majรบ vรฝpovednรบ hodnotu, ale podฤพa Matรบลกa Furmana sรบ aj trochu zavรกdzajรบce. โ€žBratislava mรก naprรญklad 1 200 ลกtvorcovรฝch metrov na tisรญc obyvateฤพov, priฤom takรก Viedeลˆ mรก 600 ลกtvorcovรฝch metrov na tisรญc obyvateฤพov,โ€œ hovorรญ Furman. โ€žJe teda saturovanรก vo veฤพkej miere, ale otรกzkou je, akรฝ kvalitnรฝ retail tu mรกme a ako vyzerรก kรบpyschopnosลฅ obyvateฤพstva. Viedeลˆ mรก naprรญklad mnoลพstvo retailu, ktorรฝ nemรก zapoฤรญtanรฝ v multifunkฤnรฝch budovรกch na sรญdliskรกch, t. j. retailu je tam v skutoฤnosti oveฤพa viac. Navyลกe, Viedeลˆ mรก silnรฝ ,high ยญstreetโ€˜.โ€œ Bratislava sa teda mรดลพe javiลฅ saturovane, a aj je, ale nie je to takรก pohroma, ako by sa to mohlo javiลฅ cez ฤรญsla.โ€œ

Zo strany investorov je aj naฤalej veฤพkรฝ zรกujem o segment maloobchodnรฝch priestorov. Vzhฤพadom na saturรกciu bratislavskรฉho trhu a zvรฝลกenรฝ dopyt nรกjomcov nastรกva presun zรกujmu developerov do regiรณnov. Tie ponรบkajรบ zaujรญmavรฉ prรญleลพitosti v mestรกch s poฤtom obyvateฤพov od 40 000 do 100 000, ฤi uลพ vo forme retail parkov, alebo vo forme rekonลกtrukcie starลกรญch obchodnรฝch domov v dobrej lokalite. Tento trend potvrdzuje aj niekoฤพko regionรกlnych projektov, ktorรฉ sรบ v procese prรญpravy: City Arena v Trnave, Galeria v Luฤenci, Forum v Poprade a Eperia v Preลกove. Priestor na vytvorenie kvalitnรฉho projektu je aj v Martine.

โ€žSlovenskรฝ trh nemoลพno vnรญmaลฅ homogรฉnne, vo vรคฤลกine slovenskรฝch miest je vลกak zastรบpenie maloobchodnรฝch plรดch na poฤet obyvateฤพov vyลกลกie ako stredoeurรณpsky priemer,โ€œ hovorรญ Peter Pohanka zo CBRE. โ€žNasรฝtenosลฅ maloobchodnรฝmi priestormi je menลกia v mestรกch s menej ako 40-tisรญc obyvateฤพmi, ktorรฉ doteraz stรกli na okraji zรกujmu developerov.โ€œ

Trendom je tieลพ rekonลกtrukcia starรฝch obchodnรฝch domov v dobrej lokalite a zรกroveลˆ modernizรกcia a remodeling starลกรญch obchodnรฝch schรฉm, naprรญklad retail parkov alebo supermarketov. โ€žZรกkladnรฝ predpoklad รบspechu regionรกlneho projektu je racionรกlne rozmรฝลกฤพanie investora a jeho rozumnรฉ oฤakรกvania,โ€œ vysvetฤพuje Lukรกลก ล arkรถzi, konzultant prenรกjmu maloobchodnรฝch priestorov spoloฤnosti Colliers International.

Aby developer dosiahol nรกvratnosลฅ investรญciรญ do remodelingu alebo modernizรกcie maloobchodnej schรฉmy, je nevyhnutnรก dobrรก lokalita, rovnako ako aj limitovanรก konkurencia v rรกmci lokรกlneho trhu. Kฤพรบฤovรฝ ฤasovรฝ horizont pre modernizรกciu nรกkupnรฉho centra je 10 rokov (aktuรกlne prechรกdza redizajnom naprรญklad Aupark v Bratislave). Nad zmenou vzhฤพadu a stratรฉgie vลกak treba uvaลพovaลฅ uลพ skรดr, a to pribliลพne po 5 aลพ 7 rokoch prevรกdzky.

Budรบcnosลฅ centier

โ€žCentrรก budรบ aj naฤalej vyrastaลฅ, a to aj na Slovensku,โ€œ myslรญ si Matรบลก Furman. โ€žSamozrejme, bude to boj, kto to vyhrรก a kto sa z existujรบcich vylepลกรญ, ale keฤ tu bude reรกlna moลพnosลฅ, tak to developeri skรบsia. Zรกroveลˆ si nemyslรญm, ลพe kamennรฉ centrรก ohrozuje internetovรฝ predaj. Naopak, mรดลพe ich podporovaลฅ. Existovaลฅ bude viacero moลพnostรญ kรบpy tovaru v prรญpadoch, keฤ bude sรบฤasne prevรกdzkovateฤพ kamennรฉho obchodu ponรบkaลฅ aj produkty cez online e-shop, ฤo mรดลพe byลฅ aj ,click and collectโ€˜ โ€“ kรบpi sa cez internet a pรดjde sa po tovar do obchodu.โ€œ

Spoloฤnosลฅ CBRE na zรกklade prieskumu oฤakรกva trhovรบ konsolidรกciu v preplnenรฝch mestรกch, segmentovรบ profilรกciu projektov a zameranie developerov na menลกie mestรก. Je moลพnรฉ, ลพe v budรบcnosti bude nasledovaลฅ optimalizรกcia obchodnรฝch plรดch v nรกkupnรฝch centrรกch ฤi prestavba รบspeลกnรฝch projektov otvorenรฝch v prvej vlne expanzie v rokoch 1999 โ€“ 2006 v sรบvislosti s prispรดsobenรญm sa podmienkam a sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm.

Text: ฤฝudovรญt Petrรกnsky

Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie