Realitný trh

Existuje dokonalá dispozícia bytu? Nakoľko ovplyvňuje rozhodnutie o kúpe nehnuteľnosti? Martin Čapo, viceprezident NARKS a majiteľ realitnej kancelárie, vysvetľuje, ako sa správajú záujemcovia o byty a na čo nesmie developer pri svojom projekte zabudnúť.

Nájomné byty – všetci o nich hovoria ako o perspektívnej oblasti slovenského stavebníctva a realitného biznisu, ale táto budúcnosť sa akosi stále nevie rozhýbať. Prečo?

Realitní hráči vedia, čo sa na ich ihrisku deje. Že sa stavebníctvo pomaly prebúdza z letargie, byty sa predávajú tak dobre ako už dávno nie a darí sa aj veľkým transakciám, ako sú predaje obchodných a kancelárskych centier. Sľubne sa rozbiehajúci biznis ale kazia staré pomery v podobe ťažkopádneho schvaľovania projektov a prísnych noriem. 22. máj 2014, Hotel NH Gate One, Bratislava

Je prirodzené, že na stavebnom trhu je najväčší záujem o byty. Aká je ponuka, ktoré sú najpredávanejšie, aké sú atribúty úspešného projektu alebo aký je rozdiel v cenách starých a nových bytov – to je len niekoľko otázok, na ktoré odpovedal Ing. Martin Čapo, viceprezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska.

Pravdepodobne už máte plné zuby všetkých textov o outletoch, pretože s otvorením outletu vo Voderadoch ich prichádza naozaj dosť. Nasledujúce riadky však nebudú až také bežné.

Začiatkom novembra som mal tú česť zúčastniť sa najväčšieho podujatia pre realitných maklérov na svete. Konalo sa v San Franciscu v Kalifornii a zúčastnilo sa ho viac ako 25-tisíc zástupcov realitného biznisu z celého sveta.

Je nespochybniteľná pravda, že stav realitného trhu indikuje vývoj ekonomiky. Investície v stavebníctve naznačujú rozbiehanie ekonomického cyklu a rastúce ceny nehnuteľností hovoria o stúpajúcej dôvere firiem a domácností vo vývoj ekonomiky. Pokles cien znamená naopak pokles ekonomiky. Informácie o raste a poklese cien nehnuteľností sú tak centrom záujmu odbornej verejnosti, ale i občanov.

Na rozdiel od minulosti bývanie už nie je problém, ktorý riešime jeden až dvakrát za život. Zmeny v rodinnom usporiadaní, v zamestnaní či v príjmoch vedú ľudí k tomu, že k bývaniu pristupujú flexibilnejšie ako pred 20 rokmi. Ako ukazuje dnešný trh, zmeny bývania sa dejú často aj na 5- až 10-ročnej báze.

Čo dnes znamená na Slovensku stavať shopping centrum? Jednoznačne to znamená navzájom si brať nájomcov aj spotrebiteľov.

Tak ako v evolúcii druhov, aj populácia tých, čo sú schopní a prispôsobia sa podmienkam alebo požiadavkám trhu, prežije. Ostatných postupne vytlačí.

Segment kancelárskych plôch sa v Prahe, Varšave, Bratislave, Budapešti a vo Viedni vyvíja trochu odlišným spôsobom. Hlavnou príčinou nie je len rozdielny hospodársky vývoj jednotlivých krajín, ale aj miera nasýtenosti trhu a socioekonomické efekty.

Na aktuálne otázky týkajúce sa výstavby bytov a zasadené do kontextu slovenského stavebníctva sme sa opýtali Ing. Ladislava Veršovského, generálneho riaditeľa stavebnej a developerskej spoločnosti YIT Reding.

Na úvod aktuálna správa zo slovenského trhu: prvýkrát od konca roka 2008 medziročne narástli ceny domov a bytov, a to o 0,9 percenta. Ľudia si od bánk začali viac požičiavať a to ovplyvnilo aj ceny nehnuteľností, dopĺňa štatistickú informáciu Národná banka Slovenska. Čo to znamená?

Marketing a jeho techniky vyučované už na stredných školách sú nástrojom všeobecne známym. Termíny ako cieľová skupina, demografia, benefity alebo reklama sa bežne používajú na stretnutiach a všetci im rozumieme. Samozrejme, sme si vedomí, že bez marketingu to nejde. V čase tvrdej konkurencie a nekompromisného spotrebiteľa sa to ani inak nedá. Napriek tomu je dnes len v Bratislave okolo 2 000 nepredaných bytov v nových projektoch. 

Pripravujeme, zvažujeme, prekresľujeme, odkladáme. Klasický slovosled v odpovediach developerov na otázky novinárov, ako budú pokračovať vo svojich veľkých projektoch. Je pritom úplne jedno, či ide o rezidenciu, kancelárie, alebo o nákupné centrum.