image 65757 25 v1

Reality: Ako dobre predaลฅ byt?

Existuje dokonalรก dispozรญcia bytu? Nakoฤพko ovplyvลˆuje rozhodnutie o kรบpe nehnuteฤพnosti? Martin ฤŒapo, viceprezident NARKS a majiteฤพ realitnej kancelรกrie, vysvetฤพuje, ako sa sprรกvajรบ zรกujemcovia o byty a na ฤo nesmie developer pri svojom projekte zabudnรบลฅ.

Ak si dรก developer zรกleลพaลฅ a v projekte pripravรญ vรฝborne vyrieลกenรบ dispozรญciu bytov, mรก do znaฤnej miery u potenciรกlneho kupca vyhranรฉ. Akรก je dispozรญcia, ktorรก sa dobre predรกva? Jedinรฝ vลกeobecne platnรฝ vzorec na usporiadanie bytu samozrejme neexistuje. ฤŒasy, keฤ sa v projektoch predali aj byty s dvoma priechodnรฝmi spรกlลˆami, sรบ preฤ, takรฉto lapsusy dnes na realitnom trhu nevรญdaลฅ. Vnรบtornรก architektรบra naberรก na dรดleลพitosti, hoci stรกle chรฝba citlivรฝ prรญstup k interiรฉrovรฉmu dizajnu bytov. Dnes uลพ nestaฤรญ vyrieลกiลฅ len skladu bytov v projekte a nastaviลฅ ceny, treba sa zamyslieลฅ nad kaลพdรฝm jednรฝm bytom zvlรกลกลฅ.

Neprekonanรฝ panelรกk

Dispozรญcia musรญ byลฅ vyrieลกenรก tak, ลพe keฤ pรดdorys poloลพรญte pred klienta, niฤ lepลกie mu nemรดลพe napadnรบลฅ. Najlepลกie predateฤพnรก je overenรก dispozรญcia panelรกkovรฉho trojizbovรฉho bytu s rozlohou 64 m2. V takom byte bola oddelenรก kuchyลˆa s jedรกlenskรฝm kรบtom, naลกli sa dve spรกlne, obรฝvacia izba a v predsieni bolo miesto na ลกatnรญk. Efektรญvne vyrieลกenรฝ panelรกkovรฝ byt je stรกle neprekonanรฝ.

Navyลกe, vรคฤลกinu ponuky bytov naprรญklad v Bratislave tvoria secondhandovรฉ byty, novostavby sรบ v menลกine. Starลกie byty v panelรกkoch sรบ najdostupnejลกie. Priestorovรฉ nรกroky sรบ dnes pravdaลพe vรคฤลกie, ale praktickosลฅ rieลกenia je overenรก. Na druhej strane, dobrรก dispozรญcia dokรกลพe vytiahnuลฅ maximum aj z minimรกlnej plochy. Naopak, na dobrom vyuลพitรญ priestorov zรกleลพรญ aj pri veฤพkรฝch rozlohรกch, kde sa s priestorom zaobchรกdza zdanlivo veฤพkoryso.

Okno a balkรณn

Spoloฤnรฝm menovateฤพom kvalitnej dispozรญcie je efektรญvne vyuลพitie danรฝch ลกtvorcovรฝch metrov, ฤiลพe minimum hluchรฝch miest a chodieb. Kuchyลˆa oddelenรก od obรฝvacieho priestoru sรญce nepatrรญ medzi ฤasto poลพadovanรฉ usporiadanie, dnes uลพ vลกak mรกlokto chce hneฤ pri vstupe vojsลฅ priamo do obรฝvaฤky alebo rovno ku kuchynskej linke. Takรฉto rieลกenie sa dรก moลพno ospravedlniลฅ pri veฤพmi malรฝch bytoch, ale uลพ pri dvojizbovom byte je namieste minimรกlne kuchynskรฝ kรบt alebo aspoลˆ ฤiastoฤne oddelenรก nika. Ak je v kuchyni okno, byt dostรกva body navyลกe. Nรกroky na rieลกenie kuchyne sa mรดลพu meniลฅ, dnes je vลกak najpoฤetnejลกia skupina potenciรกlnych klientov vo veku 25 aลพ 35 rokov. Sรบ to ฤพudia, ktorรญ zatiaฤพ menej varia, a ak, tak je to skรดr spoloฤenskou udalosลฅou. S pribรบdajรบcim vekom a zaloลพenรญm rodiny sa priority menia, nie je na ลกkodu, ak je priestor variabilnรฝ a prispรดsobiteฤพnรฝ.

Okno do kรบpeฤพne mรดลพe byลฅ ฤalลกรญm bonusom, rovnako tak orientรกcia na dve svetovรฉ strany, ฤo by pri vรคฤลกรญch ako dvojizbovรฝch bytoch mala byลฅ samozrejmosลฅ. Podobne klientov zaujรญma balkรณn. Mรดลพe byลฅ menลกรญ, ale mal by byลฅ dostatoฤne hlbokรฝ, so vstupom ideรกlne z obรฝvaฤky a/alebo kuchyne. Mali by sa tam daลฅ poloลพiลฅ aspoลˆ dve stoliฤky a malรฝ stolรญk. Veฤพa v obรฝvacom priestore robรญ veฤพkรฉ zasklenie a kontakt s okolรญm cez balkรณn. V garsรณnkach sa balkรณny nevyลพadujรบ, ale pre vรคฤลกie byty sรบ rozhodne plusom, a to aj za cenu, ลพe ich majiteฤพ nebude pouลพรญvaลฅ na posedenie.

Nosรญ sa holopriestor?

Kedysi sa ฤasto vyuลพรญvala moลพnosลฅ predaลฅ byt ako holopriestor. Dnes je to opodstatnenรฉ v prรญpade, ลพe ide o luxusnรฝ segment, kde sa oฤakรกva originรกlne architektom ฤi dizajnรฉrom navrhnutรฝ interiรฉr, prรญpadne celkom na opaฤnej strane stojaci nรญzkorozpoฤtovรฝ projekt, kde cena bytu klesรก aj vฤaka holopriestoru. Generickรฉ zariaฤovanie nie je dobrรฝ postup, rovnako ani vtesnรกvanie bytov do vopred zvolenรฉho vizuรกlu exteriรฉru ฤi konลกtrukcie objektu. Ak chce developer dobre predaลฅ byty, musรญ s architektom venovaลฅ pozornosลฅ kaลพdรฉmu jednรฉmu bytu zvlรกลกลฅ.

Vรคฤลกina zรกujemcov o kรบpu by bez vรกhania vzala hotovรฉ rieลกenie, jedinรฝ dรดvod, preฤo ho nechcรบ, spoฤรญva v tom, ลพe bytom chรฝba pridanรก hodnota, nieฤo ฤo by potenciรกlnych majiteฤพov oslovilo. Emรณcie sa na rozhodovanรญ o kรบpe ฤi nekรบpe podieฤพajรบ 50 %, ฤพudia chcรบ, ฤo nikto inรฝ nemรก. Klient sa musรญ do bytu zamilovaลฅ a mnohรฉ novostavby toto nemajรบ.

Stรกva sa nรกm aj to, ลพe s klientom rozmรฝลกฤพame, ako predaลฅ na secondhandovom trhu jeho byt, ktorรฝ sa nachรกdza v relatรญvne novom vรฝลกkovom projekte a ลฅaลพko daลฅ bytu pridanรบ hodnotu, keฤ je 15 bytov pod nรญm a nad nรญm presne rovnakรฝch, lรญลกia sa len farbou steny v obรฝvaฤke.

Panika zo ลกikmej steny

Developerom to eลกte celkom nedochรกdza, ale prichรกdza ฤas stabilnรฉho trhu, prichรกdza ฤas pridanej hodnoty. Oฤakรกvam, ลพe sa tรฝm pozdvihne รบloha architektov. Architekt musรญ byลฅ investรญciou, ktorรก sa developerovi vrรกti tรฝm, ลพe jeho prรกca klienta oslovรญ a on ocenรญ, ลพe dostรกva rieลกenie, ktorรฉ by mu v ลพivote nenapadlo. Novรฉ projekty nie sรบ od zรกkladov vynikajรบco premyslenรฉ. Nevidรญm tam krรกsu v detaile, vyrieลกenรฉ nuansy, ktorรฉ prinรกลกa ลพivot. Nestaฤรญ na papieri k dvojizbovรฉmu bytu pridaลฅ jednu izbu, aby vznikol trojizbovรฝ, treba domyslieลฅ aj kuchyลˆu, obรฝvaฤku, kรบpeฤพลˆu ฤi odkladacรญ priestor.

Byt musรญ chytiลฅ potenciรกlnych kupcov za srdce. Vลกetko, ฤo presahuje finanฤnรฝ limit urฤenรฝ na potrebnรฝ poฤet spรกlnรญ, je otรกzkou emocionรกlneho vnรญmania. Uลพ nejde iba o nutnosลฅ, ale o dennodennรบ radosลฅ a to v developerskรฝch projektoch stรกle chรฝba. Poslednou zvlรกลกtnosลฅou dispozรญciรญ je atypickรฉ rieลกenie. Uลพ jedna ลกikmรก stena v byte vyvolรกva u klientov ostraลพitosลฅ aลพ paniku, ako takรฝ priestor zariadiลฅ. Ak sรบ vลกak danosti lokality takรฉ, ลพe sa budova ลกikmรฝm stenรกm nevyhne, treba z nich pomocou interiรฉrovรฉho architekta spraviลฅ bonus v podobe moลพnostรญ originรกlneho zariadenia.

Dobrรฝ marketing predรก vลกetko

Ak mรก developer dobre nastavenรฝ rozpoฤet a ฤasovรฝ plรกn na marketing projektu, dokรกลพe novรฉ byty veฤพmi dobre predaลฅ. Staฤรญ, aby vyvolal eufรณriu, zรกujem a navodil pocit, ลพe prรกve v danom projekte dostanรบ klienti nieฤo, ฤo inde nie je. Obrovskรก marketingovรก bublina dokรกลพe ฤพudรญ presvedฤiลฅ.

Ak je projekt drahลกรญ, cena nesmie byลฅ navรฝลกenรก bez zjavnรฉho dรดvodu, vรฝhody projektu musia byลฅ odkomunikovanรฉ dobrรฝm marketingom. Silnรฝ developer si mรดลพe takรฉto nรกklady dovoliลฅ, marketingovรก podpora predรก z papiera aj byty, ktorรฉ sa ako secondhandy neskรดr mรดลพu predรกvaลฅ ลฅaลพko.

Text: Martin ฤŒapo
Redakฤnรก รบprava: Mรกria Novรกkovรก
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ

Najฤรญtanejลกie