Reality: Ako dobre predaลฅ byt?
Existuje dokonalรก dispozรญcia bytu? Nakoฤพko ovplyvลuje rozhodnutie o kรบpe nehnuteฤพnosti? Martin ฤapo, viceprezident NARKS a majiteฤพ realitnej kancelรกrie, vysvetฤพuje, ako sa sprรกvajรบ zรกujemcovia o byty a na ฤo nesmie developer pri svojom projekte zabudnรบลฅ.
Ak si dรก developer zรกleลพaลฅ a v projekte pripravรญ vรฝborne vyrieลกenรบ dispozรญciu bytov, mรก do znaฤnej miery u potenciรกlneho kupca vyhranรฉ. Akรก je dispozรญcia, ktorรก sa dobre predรกva? Jedinรฝ vลกeobecne platnรฝ vzorec na usporiadanie bytu samozrejme neexistuje. ฤasy, keฤ sa v projektoch predali aj byty s dvoma priechodnรฝmi spรกlลami, sรบ preฤ, takรฉto lapsusy dnes na realitnom trhu nevรญdaลฅ. Vnรบtornรก architektรบra naberรก na dรดleลพitosti, hoci stรกle chรฝba citlivรฝ prรญstup k interiรฉrovรฉmu dizajnu bytov. Dnes uลพ nestaฤรญ vyrieลกiลฅ len skladu bytov v projekte a nastaviลฅ ceny, treba sa zamyslieลฅ nad kaลพdรฝm jednรฝm bytom zvlรกลกลฅ.
Neprekonanรฝ panelรกk
Dispozรญcia musรญ byลฅ vyrieลกenรก tak, ลพe keฤ pรดdorys poloลพรญte pred klienta, niฤ lepลกie mu nemรดลพe napadnรบลฅ. Najlepลกie predateฤพnรก je overenรก dispozรญcia panelรกkovรฉho trojizbovรฉho bytu s rozlohou 64 m2. V takom byte bola oddelenรก kuchyลa s jedรกlenskรฝm kรบtom, naลกli sa dve spรกlne, obรฝvacia izba a v predsieni bolo miesto na ลกatnรญk. Efektรญvne vyrieลกenรฝ panelรกkovรฝ byt je stรกle neprekonanรฝ.
Navyลกe, vรคฤลกinu ponuky bytov naprรญklad v Bratislave tvoria secondhandovรฉ byty, novostavby sรบ v menลกine. Starลกie byty v panelรกkoch sรบ najdostupnejลกie. Priestorovรฉ nรกroky sรบ dnes pravdaลพe vรคฤลกie, ale praktickosลฅ rieลกenia je overenรก. Na druhej strane, dobrรก dispozรญcia dokรกลพe vytiahnuลฅ maximum aj z minimรกlnej plochy. Naopak, na dobrom vyuลพitรญ priestorov zรกleลพรญ aj pri veฤพkรฝch rozlohรกch, kde sa s priestorom zaobchรกdza zdanlivo veฤพkoryso.
Okno a balkรณn
Spoloฤnรฝm menovateฤพom kvalitnej dispozรญcie je efektรญvne vyuลพitie danรฝch ลกtvorcovรฝch metrov, ฤiลพe minimum hluchรฝch miest a chodieb. Kuchyลa oddelenรก od obรฝvacieho priestoru sรญce nepatrรญ medzi ฤasto poลพadovanรฉ usporiadanie, dnes uลพ vลกak mรกlokto chce hneฤ pri vstupe vojsลฅ priamo do obรฝvaฤky alebo rovno ku kuchynskej linke. Takรฉto rieลกenie sa dรก moลพno ospravedlniลฅ pri veฤพmi malรฝch bytoch, ale uลพ pri dvojizbovom byte je namieste minimรกlne kuchynskรฝ kรบt alebo aspoล ฤiastoฤne oddelenรก nika. Ak je v kuchyni okno, byt dostรกva body navyลกe. Nรกroky na rieลกenie kuchyne sa mรดลพu meniลฅ, dnes je vลกak najpoฤetnejลกia skupina potenciรกlnych klientov vo veku 25 aลพ 35 rokov. Sรบ to ฤพudia, ktorรญ zatiaฤพ menej varia, a ak, tak je to skรดr spoloฤenskou udalosลฅou. S pribรบdajรบcim vekom a zaloลพenรญm rodiny sa priority menia, nie je na ลกkodu, ak je priestor variabilnรฝ a prispรดsobiteฤพnรฝ.
Okno do kรบpeฤพne mรดลพe byลฅ ฤalลกรญm bonusom, rovnako tak orientรกcia na dve svetovรฉ strany, ฤo by pri vรคฤลกรญch ako dvojizbovรฝch bytoch mala byลฅ samozrejmosลฅ. Podobne klientov zaujรญma balkรณn. Mรดลพe byลฅ menลกรญ, ale mal by byลฅ dostatoฤne hlbokรฝ, so vstupom ideรกlne z obรฝvaฤky a/alebo kuchyne. Mali by sa tam daลฅ poloลพiลฅ aspoล dve stoliฤky a malรฝ stolรญk. Veฤพa v obรฝvacom priestore robรญ veฤพkรฉ zasklenie a kontakt s okolรญm cez balkรณn. V garsรณnkach sa balkรณny nevyลพadujรบ, ale pre vรคฤลกie byty sรบ rozhodne plusom, a to aj za cenu, ลพe ich majiteฤพ nebude pouลพรญvaลฅ na posedenie.
Nosรญ sa holopriestor?
Kedysi sa ฤasto vyuลพรญvala moลพnosลฅ predaลฅ byt ako holopriestor. Dnes je to opodstatnenรฉ v prรญpade, ลพe ide o luxusnรฝ segment, kde sa oฤakรกva originรกlne architektom ฤi dizajnรฉrom navrhnutรฝ interiรฉr, prรญpadne celkom na opaฤnej strane stojaci nรญzkorozpoฤtovรฝ projekt, kde cena bytu klesรก aj vฤaka holopriestoru. Generickรฉ zariaฤovanie nie je dobrรฝ postup, rovnako ani vtesnรกvanie bytov do vopred zvolenรฉho vizuรกlu exteriรฉru ฤi konลกtrukcie objektu. Ak chce developer dobre predaลฅ byty, musรญ s architektom venovaลฅ pozornosลฅ kaลพdรฉmu jednรฉmu bytu zvlรกลกลฅ.
Vรคฤลกina zรกujemcov o kรบpu by bez vรกhania vzala hotovรฉ rieลกenie, jedinรฝ dรดvod, preฤo ho nechcรบ, spoฤรญva v tom, ลพe bytom chรฝba pridanรก hodnota, nieฤo ฤo by potenciรกlnych majiteฤพov oslovilo. Emรณcie sa na rozhodovanรญ o kรบpe ฤi nekรบpe podieฤพajรบ 50 %, ฤพudia chcรบ, ฤo nikto inรฝ nemรก. Klient sa musรญ do bytu zamilovaลฅ a mnohรฉ novostavby toto nemajรบ.
Stรกva sa nรกm aj to, ลพe s klientom rozmรฝลกฤพame, ako predaลฅ na secondhandovom trhu jeho byt, ktorรฝ sa nachรกdza v relatรญvne novom vรฝลกkovom projekte a ลฅaลพko daลฅ bytu pridanรบ hodnotu, keฤ je 15 bytov pod nรญm a nad nรญm presne rovnakรฝch, lรญลกia sa len farbou steny v obรฝvaฤke.
Panika zo ลกikmej steny
Developerom to eลกte celkom nedochรกdza, ale prichรกdza ฤas stabilnรฉho trhu, prichรกdza ฤas pridanej hodnoty. Oฤakรกvam, ลพe sa tรฝm pozdvihne รบloha architektov. Architekt musรญ byลฅ investรญciou, ktorรก sa developerovi vrรกti tรฝm, ลพe jeho prรกca klienta oslovรญ a on ocenรญ, ลพe dostรกva rieลกenie, ktorรฉ by mu v ลพivote nenapadlo. Novรฉ projekty nie sรบ od zรกkladov vynikajรบco premyslenรฉ. Nevidรญm tam krรกsu v detaile, vyrieลกenรฉ nuansy, ktorรฉ prinรกลกa ลพivot. Nestaฤรญ na papieri k dvojizbovรฉmu bytu pridaลฅ jednu izbu, aby vznikol trojizbovรฝ, treba domyslieลฅ aj kuchyลu, obรฝvaฤku, kรบpeฤพลu ฤi odkladacรญ priestor.
Byt musรญ chytiลฅ potenciรกlnych kupcov za srdce. Vลกetko, ฤo presahuje finanฤnรฝ limit urฤenรฝ na potrebnรฝ poฤet spรกlnรญ, je otรกzkou emocionรกlneho vnรญmania. Uลพ nejde iba o nutnosลฅ, ale o dennodennรบ radosลฅ a to v developerskรฝch projektoch stรกle chรฝba. Poslednou zvlรกลกtnosลฅou dispozรญciรญ je atypickรฉ rieลกenie. Uลพ jedna ลกikmรก stena v byte vyvolรกva u klientov ostraลพitosลฅ aลพ paniku, ako takรฝ priestor zariadiลฅ. Ak sรบ vลกak danosti lokality takรฉ, ลพe sa budova ลกikmรฝm stenรกm nevyhne, treba z nich pomocou interiรฉrovรฉho architekta spraviลฅ bonus v podobe moลพnostรญ originรกlneho zariadenia.
Dobrรฝ marketing predรก vลกetko
Ak mรก developer dobre nastavenรฝ rozpoฤet a ฤasovรฝ plรกn na marketing projektu, dokรกลพe novรฉ byty veฤพmi dobre predaลฅ. Staฤรญ, aby vyvolal eufรณriu, zรกujem a navodil pocit, ลพe prรกve v danom projekte dostanรบ klienti nieฤo, ฤo inde nie je. Obrovskรก marketingovรก bublina dokรกลพe ฤพudรญ presvedฤiลฅ.
Ak je projekt drahลกรญ, cena nesmie byลฅ navรฝลกenรก bez zjavnรฉho dรดvodu, vรฝhody projektu musia byลฅ odkomunikovanรฉ dobrรฝm marketingom. Silnรฝ developer si mรดลพe takรฉto nรกklady dovoliลฅ, marketingovรก podpora predรก z papiera aj byty, ktorรฉ sa ako secondhandy neskรดr mรดลพu predรกvaลฅ ลฅaลพko.
Text: Martin ฤapo
Redakฤnรก รบprava: Mรกria Novรกkovรก
Ilustraฤnรฉ foto: Dano Veselskรฝ