image 74457 25 v1

Rozhovor: Retail na Slovensku jeโ€ฏstรกle na vzostupe

Slovensko je opรคลฅ v hฤพadรกฤiku investorov, uvรกdza sa v aktuรกlnej sprรกve o komerฤnรฝch nehnuteฤพnostiach pripravenej medzinรกrodnou konzultantskou spoloฤnosลฅou Colliers International. ฤŒo to znamenรก pre nรกkupnรฉ centrรก a retail na Slovensku sme sa rozprรกvali s Ermannom Boerisom, managing directorom tejto spoloฤnosti na Slovensku.

Majรบ pozitรญvne makroekonomickรฉ ukazovatele priamy vplyv na vรฝnosy nรกkupnรฝch centier?
Dรก sa povedaลฅ, ลพe รกno, lebo sa tรฝm zvyลกuje dรดveryhodnosลฅ krajiny, priฤom pozitรญvny je aj fakt, ลพe na Slovensku je dostatok kvalitnรฝch budov. Tento zรกujem a dรดveru posilลˆuje aj Program kvantitatรญvneho uvoฤพลˆovania v eurozรณne, ktorรฝ by mal prispieลฅ k udrลพaniu nรญzkej รบrokovej sadzby, k zlepลกeniu dostupnosti bankovรฉho dlhu a podpore exportne orientovanรฝch ekonomรญk, akou je aj tรก na Slovensku.

Ako teda vyzerรก aktuรกlny stav s nรกkupnรฝmi centrami a retailom na Slovensku?
Retail na Slovensku patrรญ medzi najdรดleลพitejลกie developerskรฉ ฤinnosti, priฤom Bratislava a ลฝilina sรบ miesta, kde je najvรคฤลกรญ poฤet nรกkupnej plochy na poฤet obyvateฤพov. Ich expanzia je vลกak v tรฝchto mestรกch uลพ znaฤne limitovanรก. Potom sรบ tu sekundรกrne mestรก ako Nitra, Trnava, Trenฤรญn, Koลกice, pri ktorรฝch je eลกte potenciรกl, ale potrebujรบ vhodnรฝ formรกt nรกkupnรฉho centra. Kvalita projektu totiลพ bude aj naฤalej dรดleลพitรฝm momentom pre nรกvลกtevnรญkov centra. ฤŒรญsla obsadenosti a ฤalลกie relevantnรฉ informรกcie nรกm naznaฤujรบ, ลพe รบspeลกnou by mohla byลฅ trnavskรก City Arena so ลกportovรฝm ลกtadiรณnom. Silnรฉ dve shopping centrรก โ€“ Atrium Optima a Aupark โ€“ majรบ Koลกice, veฤพmi dobre si poฤรญna aj Europa v Banskej Bystrici. Potenciรกl vidรญm aj pri projektoch Forum v Poprade a Eperia v Preลกove.
Pri pripravovanom projekte nรกkupnรฉho centra Eperia v Preลกove ste exkluzรญvnym poradcom pre investora J&T pri prenรกjmoch budรบcich predajcov. Akรฉ sรบ dรดleลพitรฉ body v ich zloลพenรญ?
Preลกov mรก najmenลกรญ poฤet retailovej plochy na obyvateฤพov, a tak logicky v sรบฤasnosti patrรญ medzi najลพiadanejลกie destinรกcie s mรณdnym retailom. Najvรคฤลกou vรฝzvou je navrhnรบลฅ ลกtruktรบru nรกkupnรฉho centra v zรกvislosti od toho, akรฝ je v objekte pohyb ฤพudรญ, kade budรบ viesลฅ ich hlavnรฉ trasy. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov umiestลˆujeme prรฉmiovรฝch nรกjomcov. Najลพiadanejลกie znaฤky naprรญklad potrebujรบ aลพ dvojposchodovรฉ predajne. Pravda, aj inรฉ znaฤky sรบ pre skladbu centra zaujรญmavรฉ, ale vรคฤลกinou im staฤรญ menลกia plocha. Skladba shopping centra nie je jednoduchรก vec. Treba sa pri nich inลกpirovaลฅ aj zahraniฤรญm a vลกรญmaลฅ si, ktorรฉ obchody tam majรบ najvyลกลกie trลพby.

ฤŒo patrรญ medzi najvรคฤลกie vรฝzvy nรกkupnรฝch centier?
Shopping parky sรบ skรดr voฤพnoฤasovou destinรกciou alebo aj miestom pre neformรกlne pracovnรฉ stretnutia, priฤom najvรคฤลกou vรฝzvouje maลฅ a udrลพaลฅ si v nich veฤพkรฝch mรณdnych hrรกฤov. Pri menลกรญch retail parkoch ide skรดr o tovar, ktorรฝ je potrebnรฝ v blรญzkosti danรฉho sรญdliska โ€“ kvalitnรฉ potraviny, drogรฉria, lekรกreลˆ, kaลพdodennรฝ tovar pre domรกcnosti. Najvรคฤลกou vรฝzvou naprรญklad takej Eurovey v Bratislave je v tom, aby tam ฤพudia aj nakupovali a nenavลกtevovali len kaviarne a reลกtaurรกcie. Je dรดleลพitรฉ, aby namiesto trรกvenia voฤพnรฉho ฤasu na nรกbreลพรญ mali motivรกciu a iลกli aj do centra. Kaviarne sรญce majรบ veฤพkรฉ obraty a platia vysokรฉ nรกjmy, ale รบstrednรฝ โ€žbusiness caseโ€œ centra tohto typu je postavenรฝ na obchodoch.

Zostaลˆme eลกte v Bratislave. Je eลกte po centre Bory Mall schopnรก absorbovaลฅ novรฉ nรกkupnรฉ plochy?
Bratislavu by som rozdelil na dve skupiny. Na komplexne vybavenรฉ shopping centrรก s 40- aลพ 50-tisรญc ลกtvorcovรฝmi metrami uลพ priestor nie je, ale vzhฤพadom na vรฝstavbu novรฝch sรญdlisk a rezidenฤnรฝch zรณn vznikรก potreba menลกรญch nรกkupnรฝch stredรญsk, v ktorรฝch ฤพudia urobia rรฝchlejลกie beลพnรฝ nรกkup. Pre takรฝch je urฤenรฝ projekt Vajnoria, ktorรฉ sรญce nie je blรญzko sรญdliska, ale zase sa nachรกdza na ceste do mestskรฝch satelitov โ€“ Vajnor a ฤŒiernej Vody. K zaujรญmavรฝm projektom obchodnรฉho centra patria Slneฤnice v Petrลพalke, ktorรฉ sรบ v rรกmci azda najvรคฤลกej developovanej oblasti s ฤalลกรญm sฤพubnรฝm vรฝvojom.

Naznaฤili ste postupne sa meniaci model nรกkupnรฉho centra. Akรฉ sรบ jeho zรกkladnรฉ podoby pri hypermarketoch?
V ลกtruktรบre veฤพkej distribรบcie v potravinรกch existujรบ expresnรฉ koncepty, ktorรฉ sรบ do 500 ลกtvorcovรฝch metrov a prakticky zabezpeฤujรบ vลกetko potrebnรฉ pre kaลพdodennรฝ ลพivot ฤloveka. Potom sรบ supermarkety do 1 500โ€ฏm2 zabezpeฤujรบce komplexnรฝ nรกkup a nakoniec hypermarkety s 3,5-, 5-, 7- a 10-tisรญc m2. Netvrdรญm, ลพe hypermarkety sa uลพ na takรฝchto plochรกch nebudรบ stavaลฅ, ale ich typickรฝ dopyt pre shopping centrรก sa pohybuje od 2 do 2,5 tisรญca m2 s eลกte vรคฤลกรญm rozsahom tovaru ako doteraz. Hypermarkety totiลพ pochopili, ลพe ลฅaลพko mรดลพu konkurovaลฅ ลกpecializovanรฝm predajniam. Tesco si eลกte zachovรก podobnรบ ลกtruktรบru so ลกirokรฝm sortimentom tovaru na 3,5 โ€“ 5โ€ฏtisรญcoch m2, ale toto ฤรญslo je zรกroveลˆ hranicou, pri ktorej veฤพkรฉ hypermarkety mรดลพu nahradiลฅ veฤพkรฉ shopping centrรก. Potravinรกri ฤoraz vรฝraznejลกie zmenลกujรบ svoje plochy, ฤรญm sa vytvรกra priestor, aby sa zo supermarketov a hypermarketov stala nรกkupnรก destinรกcia.

S ฤรญm to sรบvisรญ?
So snahou operรกtorov super- a hypermarketov zvรฝลกiลฅ atraktivitu ich sรบฤasnรฉho portfรณlia pre ลกirลกรญ okruh klientov a optimalizovaลฅ tak ich ponuku. Kedysi to bol โ€žone-step shopโ€œ, v ktorom sa predรกval celรฝ sortiment. Dnes to smeruje k odฤleลˆovaniu predajnej plochy a vytvรกraniu samostatnรฝch jednotiek pre inรฝch operรกtorov, ktorรญ si to zoberรบ do nรกjmu a z hypermarketu sa tak vytvรกra nรกkupnรฉ centrum.

Dรก sa to?
Nie je to jednoduchรฉ a naprรญklad pri takom Carrefoure v bratislavskom Poluse je to aj ลฅaลพko predstaviteฤพnรฉ. Stovky ลกtvorcovรฝch metrov z neho sa vลกak dajรบ ponรบknuลฅ znaฤkรกm, ktorรฝm to staฤรญ. Prenesene to platรญ aj pre celรฉ Slovensko, kde sa v menลกรญch mestรกch dajรบ doplniลฅ medzery s maloobchodom a menลกรญmi shopping centrami. Veฤพkosลฅ tรฝchto miest sa uลพ v rentabilite posunula pod 30-tisรญc obyvateฤพov, samozrejme, musia maลฅ zaujรญmavรบ spรกdovรบ oblasลฅ.

Ako vyzerรก mechanizmus cenotvorby pri nรกjomcoch?
Kaลพdรฝ retailista ho mรก nastavenรฝ a uลกitรฝ na mieru svojmu projektu. Pri shopping centrรกch je zaujรญmavรฉ, ลพe nรกjom za ten istรฝ ลกtvorcovรฝ meter centimeter sa mรดลพe v rรดznych mestรกch pohybovaลฅ od jedno- aลพ po trojcifernรฉ ฤรญslo. Pri obchode s elektrom, ktorรฉ funguje na nรญzkych marลพรกch, sa nedรก pรฝtaลฅ vysokรฝ nรกjom, ale keฤ je priestor veฤพmi zaujรญmavรฝ a dobre umiestnenรฝ, mรดลพete si ลพiadaลฅ viac. V Bratislave sรบ aj trojcifernรฉ nรกjmy za ลกtvorcovรฝ meter. Pravda, pri vรฝลกke nรกjmu sa zohฤพadลˆujรบ aj poplatky za sprรกvu a spoloฤnรฝ marketing. Ten musรญ byลฅ sprรกvne investovanรฝ, lebo retailisti v nรกkupnรฝch centrรกch ho jednoducho potrebujรบ.

Nรกkupnรฉ centrum mรก svoju krivku โ€“ od ลกtartovacej fรกzy cez stabilitu aลพ po predaj. Kedy je vhodnรฉ obdobie na predaj?
Shopping centrum je podnik, ktorรฝ sa neodporรบฤa predaลฅ do dvoch-troch rokov od jeho ลกtartu. Prรญkladom je bratislavskรฝ Centrรกl, od zaฤiatku dobre nastavenรฝ projekt s kvalitnรฝmi znaฤkami. Trvalo vลกak istรฝ ฤas, kรฝm si vybudoval meno a najmรค nรกvลกtevnosลฅ. Veฤ investor s kรบpou centra ide kupovaลฅ budรบce vรฝnosy a tie zรกvisia od jeho รบspeลกnosti โ€“ ฤi je v centre sprรกvna skladba znaฤiek a tovaru a ฤi sรบ tam kvalitnรฉ sluลพby, ktorรฉ budรบ pre ฤพudรญ atraktรญvne aj v budรบcnosti. Pri maximalizรกcii profitu treba nรกjsลฅ okamih krivky, keฤ sรบ vรฝnosy trvalรฉ. Prvรก otรกzka budรบceho majiteฤพa potom znie: Akรฝ je pomer medzi nรกjmom a trลพbou?

Existuje na to nejakรฉ zlatรฉ pravidlo?
Neexistuje, ale ฤรญm je nรกjom bliลพลกรญ k 10 % z trลพby, tรฝm je to vรฝhodnejลกie. Mรกme vysledovanรฉ, ลพe 15 % je strop moลพnostรญ viacerรฝch nรกjomcov, ale niektorรฉ obchody vedia zaplatiลฅ aj 20 %. Takรญ potravinรกri zase nemรดลพu maลฅ viac ako 4 %. Do toho vลกak vstupuje aj aktรญvna sprรกva shopping centra, ktorรก pravidelne dostรกva vรฝkazy o obratoch, a keฤ nieฤo nefunguje, musรญ zistiลฅ prรญฤinu. Keฤ to nejde ani po korekcii, musรญ danรฉho nรกjomcu vymeniลฅ.

Vo vaลกej sprรกve sa uvรกdza, ลพe najvyลกลกie dosahovanรฉ vรฝnosy pri obchodnรฝch centrรกch sa mierne posilnili na sรบฤasnรบ รบroveลˆ 6,75 %, ale stรกle sรบ niลพลกie ako v susednรฝch krajinรกch. Akรฉ sรบ prรญฤiny?
Sรบvisรญ to s charakterom slovenskรฉho maloobchodnรฉho trhu, ktorรฝ je najmenลกรญ spomedzi ostatnรฝch susednรฝch krajรญn. Nรกลก trh je v porovnanรญ naprรญklad s ฤŒeskou republikou o polovicu menลกรญ. Navyลกe, pre zahraniฤnรฝch investorov ide o neznรกmy trh, ktorรฝ mรดลพe predstavovaลฅ vyลกลกie riziko.

K trendom patrรญ aj rekonลกtrukcia starรฝch obchodnรฝch domov v dobrej lokalite a zรกroveลˆ modernizรกcia starลกรญch obchodnรฝch schรฉm. Menรญ redizajn aj jeho charakter?
Snahou kaลพdรฉho operรกtora je, aby novรก architektรบra udrลพala รบroveลˆ centra z minulosti, prรญpadne ju eลกte potiahla hore. V nedรกvnej minulosti preลกiel redizajnom Polus, teraz prechรกdza Aupark a Avion, no ich pozรญcia na trhu je rozdielna. Z Polusu sa uลพ stalo lokรกlne shopping centrum, ale Aupark si musรญ zachovรกvaลฅ status prรฉmiovรฉho shopping centra. Keฤ Polus porovnรกme s Centrรกlom ฤi Borami, vidno, ลพe ide uลพ o starลกรญ typ budovy, ktorรฝ sa prejavuje v detailoch. Porovnajte si naprรญklad zrekonลกtruovanรฉ garรกลพe v Auparku so starลกรญm parkovacรญm domom. Shopping centrรก majรบ veฤพkรบ prevรกdzku a aj preto si vyลพadujรบ pravidelnรบ obnovu. Majiteฤพ vลกak pri redizajne musรญ maลฅ na zreteli svoj primรกrny cieฤพ.

Tvrdรญ sa, ลพe kฤพรบฤom k zisku je efektรญvna sprรกva budovy. V akom zmysle?
Prevรกdzkovรฉ nรกklady v efektรญvne spravovanej budove sรบ niลพลกie v porovnanรญ beลพnรฝmi budovami. To zvyลกuje konkurencieschopnosลฅ budovy na trhu a zรกroveลˆ umoลพลˆuje prenajรญmateฤพovi zvรฝลกiลฅ nรกjomnรฉ. Nรกjomca vลกak v koneฤnom dรดsledku neplatรญ viac, ลกetrรญ totiลพ na prevรกdzkovรฝch nรกkladoch, ktorรฉ sรบ neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou vรฝslednej ceny za prenรกjom.

Stรกle sa nerozbieha outlet vo Voderadoch. Preฤo to nie je รบspeลกnรฝ projekt?
Prรญstup vรฝrobcov k outletu je takรฝ, ลพe tam predรกvajรบ tovar, ktorรฝ sa nepredal v obchodoch v predchรกdzajรบcej sezรณne. Cena je preto oveฤพa agresรญvnejลกia. Samotnรญ nรกjomcovia tam nemajรบ moลพnosลฅ daลฅ inรฉ ceny, ktorรฉ by pritiahli zรกkaznรญkov. Bratislavฤania stรกle radลกej idรบ do Parndorfu ako do Voderadov a kvรดli 10 minรบtam autom navyลกe majรบ bonus โ€“ 5-nรกsobne vyลกลกรญ poฤet obchodov. Parndorf preto zostรกva pre Voderady naฤalej veฤพkou vรฝzvou.

Ako vyzerรก budรบcnosลฅ nรกkupnรฝch centier na SR a strednej Eurรณpe? ฤŒo bude vplรฝvaลฅ na ich รบspeลกnosลฅ?
Bude zaujรญmavรฉ sledovaลฅ, akรฝ vplyv budรบ maลฅ internetovรฉ nรกkupy. Nedรกvno som bol v koลกickom Auparku a v predajni H&M som videl, ako cez svoju webovรบ strรกnku propagujรบ nรกkup. Prekvapilo ma to โ€“ sรบ tu v nรกjme a nechcรบ, aby sem ฤพudia chodili? V strednej Eurรณpe je dosลฅ vysokรก kultรบra shopping centier. Ja pochรกdzam z Talianska, kde shopping centrรก prรญliลก nie sรบ โ€“ tam je skรดr โ€žhigh streetโ€œ, ktorรฝ postavia, lebo priลกli novรฉ znaฤky a veฤพkรฉ distribรบcie. Niektorรฉ sรบ top destinรกcie, inรฉ len destinรกcie. Operรกtori musia do centier investovaลฅ, aby si zachovali svoju pozรญciu โ€“ ide o ich sluลพby, marketing, ich schopnosลฅ usporiadaลฅ rรดzne podpornรฉ eventy. Tak teda uvidรญme, ฤi sa obchod nakoniec nepresunie do poฤรญtaฤov…
โ€ƒโ€ƒ

ERMANNO BOERIS (1977)
Pozรญciu managing directora spoloฤnosti Colliers International Slovakia zastรกva od decembra 2009. ล tudoval na univerzite v Brightone (spojenรฉ krรกฤพovstvo) a University Politecnico v Turรญne. Vo svojej funkcii je zodpovednรฝ za strategickรบ vnรบtornรบ reลกtrukturalizรกciu spoloฤnosti v smerovanรญ k novรฝm moลพnostiam pรดsobenia na slovenskom trhu. Je zodpovednรฝ za zabezpeฤenie ฤalลกej podpory rozvoja sluลพieb touto spoloฤnosลฅou, ktorรก sa profiluje ako poradensko-konzultaฤnรก. Najnovลกรญ roฤnรฝ prieskum spoloฤnosti Lipsey Company ohodnotil spoloฤnosลฅ Colliers International ako druhรบ najuznรกvanejลกiu komerฤnรบ realitnรบ firmu na svete.

Text: ฤฝudovรญt Petrรกnsky โ€ƒโ€ƒโ€
Foto: Dano Veselskรฝ

Najฤรญtanejลกie