Rozhovor: Retail na Slovensku jeโฏstรกle na vzostupe
Slovensko je opรคลฅ v hฤพadรกฤiku investorov, uvรกdza sa v aktuรกlnej sprรกve o komerฤnรฝch nehnuteฤพnostiach pripravenej medzinรกrodnou konzultantskou spoloฤnosลฅou Colliers International. ฤo to znamenรก pre nรกkupnรฉ centrรก a retail na Slovensku sme sa rozprรกvali s Ermannom Boerisom, managing directorom tejto spoloฤnosti na Slovensku.
Majรบ pozitรญvne makroekonomickรฉ ukazovatele priamy vplyv na vรฝnosy nรกkupnรฝch centier?
Dรก sa povedaลฅ, ลพe รกno, lebo sa tรฝm zvyลกuje dรดveryhodnosลฅ krajiny, priฤom pozitรญvny je aj fakt, ลพe na Slovensku je dostatok kvalitnรฝch budov. Tento zรกujem a dรดveru posilลuje aj Program kvantitatรญvneho uvoฤพลovania v eurozรณne, ktorรฝ by mal prispieลฅ k udrลพaniu nรญzkej รบrokovej sadzby, k zlepลกeniu dostupnosti bankovรฉho dlhu a podpore exportne orientovanรฝch ekonomรญk, akou je aj tรก na Slovensku.
Ako teda vyzerรก aktuรกlny stav s nรกkupnรฝmi centrami a retailom na Slovensku?
Retail na Slovensku patrรญ medzi najdรดleลพitejลกie developerskรฉ ฤinnosti, priฤom Bratislava a ลฝilina sรบ miesta, kde je najvรคฤลกรญ poฤet nรกkupnej plochy na poฤet obyvateฤพov. Ich expanzia je vลกak v tรฝchto mestรกch uลพ znaฤne limitovanรก. Potom sรบ tu sekundรกrne mestรก ako Nitra, Trnava, Trenฤรญn, Koลกice, pri ktorรฝch je eลกte potenciรกl, ale potrebujรบ vhodnรฝ formรกt nรกkupnรฉho centra. Kvalita projektu totiลพ bude aj naฤalej dรดleลพitรฝm momentom pre nรกvลกtevnรญkov centra. ฤรญsla obsadenosti a ฤalลกie relevantnรฉ informรกcie nรกm naznaฤujรบ, ลพe รบspeลกnou by mohla byลฅ trnavskรก City Arena so ลกportovรฝm ลกtadiรณnom. Silnรฉ dve shopping centrรก โ Atrium Optima a Aupark โ majรบ Koลกice, veฤพmi dobre si poฤรญna aj Europa v Banskej Bystrici. Potenciรกl vidรญm aj pri projektoch Forum v Poprade a Eperia v Preลกove.
Pri pripravovanom projekte nรกkupnรฉho centra Eperia v Preลกove ste exkluzรญvnym poradcom pre investora J&T pri prenรกjmoch budรบcich predajcov. Akรฉ sรบ dรดleลพitรฉ body v ich zloลพenรญ?
Preลกov mรก najmenลกรญ poฤet retailovej plochy na obyvateฤพov, a tak logicky v sรบฤasnosti patrรญ medzi najลพiadanejลกie destinรกcie s mรณdnym retailom. Najvรคฤลกou vรฝzvou je navrhnรบลฅ ลกtruktรบru nรกkupnรฉho centra v zรกvislosti od toho, akรฝ je v objekte pohyb ฤพudรญ, kade budรบ viesลฅ ich hlavnรฉ trasy. Na zรกklade tรฝchto vรฝsledkov umiestลujeme prรฉmiovรฝch nรกjomcov. Najลพiadanejลกie znaฤky naprรญklad potrebujรบ aลพ dvojposchodovรฉ predajne. Pravda, aj inรฉ znaฤky sรบ pre skladbu centra zaujรญmavรฉ, ale vรคฤลกinou im staฤรญ menลกia plocha. Skladba shopping centra nie je jednoduchรก vec. Treba sa pri nich inลกpirovaลฅ aj zahraniฤรญm a vลกรญmaลฅ si, ktorรฉ obchody tam majรบ najvyลกลกie trลพby.
ฤo patrรญ medzi najvรคฤลกie vรฝzvy nรกkupnรฝch centier?
Shopping parky sรบ skรดr voฤพnoฤasovou destinรกciou alebo aj miestom pre neformรกlne pracovnรฉ stretnutia, priฤom najvรคฤลกou vรฝzvouje maลฅ a udrลพaลฅ si v nich veฤพkรฝch mรณdnych hrรกฤov. Pri menลกรญch retail parkoch ide skรดr o tovar, ktorรฝ je potrebnรฝ v blรญzkosti danรฉho sรญdliska โ kvalitnรฉ potraviny, drogรฉria, lekรกreล, kaลพdodennรฝ tovar pre domรกcnosti. Najvรคฤลกou vรฝzvou naprรญklad takej Eurovey v Bratislave je v tom, aby tam ฤพudia aj nakupovali a nenavลกtevovali len kaviarne a reลกtaurรกcie. Je dรดleลพitรฉ, aby namiesto trรกvenia voฤพnรฉho ฤasu na nรกbreลพรญ mali motivรกciu a iลกli aj do centra. Kaviarne sรญce majรบ veฤพkรฉ obraty a platia vysokรฉ nรกjmy, ale รบstrednรฝ โbusiness caseโ centra tohto typu je postavenรฝ na obchodoch.
Zostaลme eลกte v Bratislave. Je eลกte po centre Bory Mall schopnรก absorbovaลฅ novรฉ nรกkupnรฉ plochy?
Bratislavu by som rozdelil na dve skupiny. Na komplexne vybavenรฉ shopping centrรก s 40- aลพ 50-tisรญc ลกtvorcovรฝmi metrami uลพ priestor nie je, ale vzhฤพadom na vรฝstavbu novรฝch sรญdlisk a rezidenฤnรฝch zรณn vznikรก potreba menลกรญch nรกkupnรฝch stredรญsk, v ktorรฝch ฤพudia urobia rรฝchlejลกie beลพnรฝ nรกkup. Pre takรฝch je urฤenรฝ projekt Vajnoria, ktorรฉ sรญce nie je blรญzko sรญdliska, ale zase sa nachรกdza na ceste do mestskรฝch satelitov โ Vajnor a ฤiernej Vody. K zaujรญmavรฝm projektom obchodnรฉho centra patria Slneฤnice v Petrลพalke, ktorรฉ sรบ v rรกmci azda najvรคฤลกej developovanej oblasti s ฤalลกรญm sฤพubnรฝm vรฝvojom.
Naznaฤili ste postupne sa meniaci model nรกkupnรฉho centra. Akรฉ sรบ jeho zรกkladnรฉ podoby pri hypermarketoch?
V ลกtruktรบre veฤพkej distribรบcie v potravinรกch existujรบ expresnรฉ koncepty, ktorรฉ sรบ do 500 ลกtvorcovรฝch metrov a prakticky zabezpeฤujรบ vลกetko potrebnรฉ pre kaลพdodennรฝ ลพivot ฤloveka. Potom sรบ supermarkety do 1 500โฏm2 zabezpeฤujรบce komplexnรฝ nรกkup a nakoniec hypermarkety s 3,5-, 5-, 7- a 10-tisรญc m2. Netvrdรญm, ลพe hypermarkety sa uลพ na takรฝchto plochรกch nebudรบ stavaลฅ, ale ich typickรฝ dopyt pre shopping centrรก sa pohybuje od 2 do 2,5 tisรญca m2 s eลกte vรคฤลกรญm rozsahom tovaru ako doteraz. Hypermarkety totiลพ pochopili, ลพe ลฅaลพko mรดลพu konkurovaลฅ ลกpecializovanรฝm predajniam. Tesco si eลกte zachovรก podobnรบ ลกtruktรบru so ลกirokรฝm sortimentom tovaru na 3,5 โ 5โฏtisรญcoch m2, ale toto ฤรญslo je zรกroveล hranicou, pri ktorej veฤพkรฉ hypermarkety mรดลพu nahradiลฅ veฤพkรฉ shopping centrรก. Potravinรกri ฤoraz vรฝraznejลกie zmenลกujรบ svoje plochy, ฤรญm sa vytvรกra priestor, aby sa zo supermarketov a hypermarketov stala nรกkupnรก destinรกcia.
S ฤรญm to sรบvisรญ?
So snahou operรกtorov super- a hypermarketov zvรฝลกiลฅ atraktivitu ich sรบฤasnรฉho portfรณlia pre ลกirลกรญ okruh klientov a optimalizovaลฅ tak ich ponuku. Kedysi to bol โone-step shopโ, v ktorom sa predรกval celรฝ sortiment. Dnes to smeruje k odฤleลovaniu predajnej plochy a vytvรกraniu samostatnรฝch jednotiek pre inรฝch operรกtorov, ktorรญ si to zoberรบ do nรกjmu a z hypermarketu sa tak vytvรกra nรกkupnรฉ centrum.
Dรก sa to?
Nie je to jednoduchรฉ a naprรญklad pri takom Carrefoure v bratislavskom Poluse je to aj ลฅaลพko predstaviteฤพnรฉ. Stovky ลกtvorcovรฝch metrov z neho sa vลกak dajรบ ponรบknuลฅ znaฤkรกm, ktorรฝm to staฤรญ. Prenesene to platรญ aj pre celรฉ Slovensko, kde sa v menลกรญch mestรกch dajรบ doplniลฅ medzery s maloobchodom a menลกรญmi shopping centrami. Veฤพkosลฅ tรฝchto miest sa uลพ v rentabilite posunula pod 30-tisรญc obyvateฤพov, samozrejme, musia maลฅ zaujรญmavรบ spรกdovรบ oblasลฅ.
Ako vyzerรก mechanizmus cenotvorby pri nรกjomcoch?
Kaลพdรฝ retailista ho mรก nastavenรฝ a uลกitรฝ na mieru svojmu projektu. Pri shopping centrรกch je zaujรญmavรฉ, ลพe nรกjom za ten istรฝ ลกtvorcovรฝ meter centimeter sa mรดลพe v rรดznych mestรกch pohybovaลฅ od jedno- aลพ po trojcifernรฉ ฤรญslo. Pri obchode s elektrom, ktorรฉ funguje na nรญzkych marลพรกch, sa nedรก pรฝtaลฅ vysokรฝ nรกjom, ale keฤ je priestor veฤพmi zaujรญmavรฝ a dobre umiestnenรฝ, mรดลพete si ลพiadaลฅ viac. V Bratislave sรบ aj trojcifernรฉ nรกjmy za ลกtvorcovรฝ meter. Pravda, pri vรฝลกke nรกjmu sa zohฤพadลujรบ aj poplatky za sprรกvu a spoloฤnรฝ marketing. Ten musรญ byลฅ sprรกvne investovanรฝ, lebo retailisti v nรกkupnรฝch centrรกch ho jednoducho potrebujรบ.
Nรกkupnรฉ centrum mรก svoju krivku โ od ลกtartovacej fรกzy cez stabilitu aลพ po predaj. Kedy je vhodnรฉ obdobie na predaj?
Shopping centrum je podnik, ktorรฝ sa neodporรบฤa predaลฅ do dvoch-troch rokov od jeho ลกtartu. Prรญkladom je bratislavskรฝ Centrรกl, od zaฤiatku dobre nastavenรฝ projekt s kvalitnรฝmi znaฤkami. Trvalo vลกak istรฝ ฤas, kรฝm si vybudoval meno a najmรค nรกvลกtevnosลฅ. Veฤ investor s kรบpou centra ide kupovaลฅ budรบce vรฝnosy a tie zรกvisia od jeho รบspeลกnosti โ ฤi je v centre sprรกvna skladba znaฤiek a tovaru a ฤi sรบ tam kvalitnรฉ sluลพby, ktorรฉ budรบ pre ฤพudรญ atraktรญvne aj v budรบcnosti. Pri maximalizรกcii profitu treba nรกjsลฅ okamih krivky, keฤ sรบ vรฝnosy trvalรฉ. Prvรก otรกzka budรบceho majiteฤพa potom znie: Akรฝ je pomer medzi nรกjmom a trลพbou?
Existuje na to nejakรฉ zlatรฉ pravidlo?
Neexistuje, ale ฤรญm je nรกjom bliลพลกรญ k 10 % z trลพby, tรฝm je to vรฝhodnejลกie. Mรกme vysledovanรฉ, ลพe 15 % je strop moลพnostรญ viacerรฝch nรกjomcov, ale niektorรฉ obchody vedia zaplatiลฅ aj 20 %. Takรญ potravinรกri zase nemรดลพu maลฅ viac ako 4 %. Do toho vลกak vstupuje aj aktรญvna sprรกva shopping centra, ktorรก pravidelne dostรกva vรฝkazy o obratoch, a keฤ nieฤo nefunguje, musรญ zistiลฅ prรญฤinu. Keฤ to nejde ani po korekcii, musรญ danรฉho nรกjomcu vymeniลฅ.
Vo vaลกej sprรกve sa uvรกdza, ลพe najvyลกลกie dosahovanรฉ vรฝnosy pri obchodnรฝch centrรกch sa mierne posilnili na sรบฤasnรบ รบroveล 6,75 %, ale stรกle sรบ niลพลกie ako v susednรฝch krajinรกch. Akรฉ sรบ prรญฤiny?
Sรบvisรญ to s charakterom slovenskรฉho maloobchodnรฉho trhu, ktorรฝ je najmenลกรญ spomedzi ostatnรฝch susednรฝch krajรญn. Nรกลก trh je v porovnanรญ naprรญklad s ฤeskou republikou o polovicu menลกรญ. Navyลกe, pre zahraniฤnรฝch investorov ide o neznรกmy trh, ktorรฝ mรดลพe predstavovaลฅ vyลกลกie riziko.
K trendom patrรญ aj rekonลกtrukcia starรฝch obchodnรฝch domov v dobrej lokalite a zรกroveล modernizรกcia starลกรญch obchodnรฝch schรฉm. Menรญ redizajn aj jeho charakter?
Snahou kaลพdรฉho operรกtora je, aby novรก architektรบra udrลพala รบroveล centra z minulosti, prรญpadne ju eลกte potiahla hore. V nedรกvnej minulosti preลกiel redizajnom Polus, teraz prechรกdza Aupark a Avion, no ich pozรญcia na trhu je rozdielna. Z Polusu sa uลพ stalo lokรกlne shopping centrum, ale Aupark si musรญ zachovรกvaลฅ status prรฉmiovรฉho shopping centra. Keฤ Polus porovnรกme s Centrรกlom ฤi Borami, vidno, ลพe ide uลพ o starลกรญ typ budovy, ktorรฝ sa prejavuje v detailoch. Porovnajte si naprรญklad zrekonลกtruovanรฉ garรกลพe v Auparku so starลกรญm parkovacรญm domom. Shopping centrรก majรบ veฤพkรบ prevรกdzku a aj preto si vyลพadujรบ pravidelnรบ obnovu. Majiteฤพ vลกak pri redizajne musรญ maลฅ na zreteli svoj primรกrny cieฤพ.
Tvrdรญ sa, ลพe kฤพรบฤom k zisku je efektรญvna sprรกva budovy. V akom zmysle?
Prevรกdzkovรฉ nรกklady v efektรญvne spravovanej budove sรบ niลพลกie v porovnanรญ beลพnรฝmi budovami. To zvyลกuje konkurencieschopnosลฅ budovy na trhu a zรกroveล umoลพลuje prenajรญmateฤพovi zvรฝลกiลฅ nรกjomnรฉ. Nรกjomca vลกak v koneฤnom dรดsledku neplatรญ viac, ลกetrรญ totiลพ na prevรกdzkovรฝch nรกkladoch, ktorรฉ sรบ neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou vรฝslednej ceny za prenรกjom.
Stรกle sa nerozbieha outlet vo Voderadoch. Preฤo to nie je รบspeลกnรฝ projekt?
Prรญstup vรฝrobcov k outletu je takรฝ, ลพe tam predรกvajรบ tovar, ktorรฝ sa nepredal v obchodoch v predchรกdzajรบcej sezรณne. Cena je preto oveฤพa agresรญvnejลกia. Samotnรญ nรกjomcovia tam nemajรบ moลพnosลฅ daลฅ inรฉ ceny, ktorรฉ by pritiahli zรกkaznรญkov. Bratislavฤania stรกle radลกej idรบ do Parndorfu ako do Voderadov a kvรดli 10 minรบtam autom navyลกe majรบ bonus โ 5-nรกsobne vyลกลกรญ poฤet obchodov. Parndorf preto zostรกva pre Voderady naฤalej veฤพkou vรฝzvou.
Ako vyzerรก budรบcnosลฅ nรกkupnรฝch centier na SR a strednej Eurรณpe? ฤo bude vplรฝvaลฅ na ich รบspeลกnosลฅ?
Bude zaujรญmavรฉ sledovaลฅ, akรฝ vplyv budรบ maลฅ internetovรฉ nรกkupy. Nedรกvno som bol v koลกickom Auparku a v predajni H&M som videl, ako cez svoju webovรบ strรกnku propagujรบ nรกkup. Prekvapilo ma to โ sรบ tu v nรกjme a nechcรบ, aby sem ฤพudia chodili? V strednej Eurรณpe je dosลฅ vysokรก kultรบra shopping centier. Ja pochรกdzam z Talianska, kde shopping centrรก prรญliลก nie sรบ โ tam je skรดr โhigh streetโ, ktorรฝ postavia, lebo priลกli novรฉ znaฤky a veฤพkรฉ distribรบcie. Niektorรฉ sรบ top destinรกcie, inรฉ len destinรกcie. Operรกtori musia do centier investovaลฅ, aby si zachovali svoju pozรญciu โ ide o ich sluลพby, marketing, ich schopnosลฅ usporiadaลฅ rรดzne podpornรฉ eventy. Tak teda uvidรญme, ฤi sa obchod nakoniec nepresunie do poฤรญtaฤov…
โโ
ERMANNO BOERIS (1977) Pozรญciu managing directora spoloฤnosti Colliers International Slovakia zastรกva od decembra 2009. ล tudoval na univerzite v Brightone (spojenรฉ krรกฤพovstvo) a University Politecnico v Turรญne. Vo svojej funkcii je zodpovednรฝ za strategickรบ vnรบtornรบ reลกtrukturalizรกciu spoloฤnosti v smerovanรญ k novรฝm moลพnostiam pรดsobenia na slovenskom trhu. Je zodpovednรฝ za zabezpeฤenie ฤalลกej podpory rozvoja sluลพieb touto spoloฤnosลฅou, ktorรก sa profiluje ako poradensko-konzultaฤnรก. Najnovลกรญ roฤnรฝ prieskum spoloฤnosti Lipsey Company ohodnotil spoloฤnosลฅ Colliers International ako druhรบ najuznรกvanejลกiu komerฤnรบ realitnรบ firmu na svete. |
Text: ฤฝudovรญt Petrรกnsky โโโ
Foto: Dano Veselskรฝ