S pôvodnou fasádou. Bývalý Prior v Košiciach nahradil obchodný dom Urban
Po viac než ročnej rekonštrukcii, ktorá transformovala bývalý košický obchodný dom Prior, otvorili v apríli jeho aktualizovanú verziu – Obchodný dom URBAN. Rekonštrukcia sa sústredila predovšetkým na optimalizáciu prevádzky a funkcií, ktoré objekt návštevníkom ponúkal, ikonický a ľahko rozpoznateľný vzhľad ostal prezieravo zachovaný.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Popri zachovaní tradičnej maloobchodnej funkcie priniesol rekonštruovaný objekt do lokality nový obsah v podobe zmodernizovaných interiérov a optimalizovanej skladby služieb, ktorá vhodne doplní existujúcu ponuku. Najväčšími zmenami prešiel interiér budovy.
S cieľom presvetlenia priestoru foodhallu bolo medzi 3. a 4. nadzemným podlažím odstránených viac ako sto štvorcových metrov pôvodnej stropnej konštrukcie. Vznikol tak priestor s úplne odlišnou atmosférou – galéria, ktorá presvetľuje priestor foodcourtu. Tomu je venované celé tretie podlažie.
Súčasťou otvorenia je aj pop-up výstava dvoch slovenských súčasných umelcov. Marek Kvetan a Viktor Frešo vytvorili inštaláciu s názvom Vertikály, ktorá je umiestnená v zasklenom vstupnom priestore obchodného domu a vznikla v spolupráci so site-specific festivalom Biela noc.
Výstava bola vytvorená špeciálne pre transparentný vstupný priestor obchodného domu, ktorý pomyselne maže hranicu medzi vonkajškom a vnútrajškom ikonickej budovy. Predstavuje tak prvú kultúrnu lastovičku, ktorá snáď prispeje k obnoveniu kultúrneho života v metropole východu.
Umelecká fasáda
Kompletnou obnovou prešla aj umelecká fasáda od akademickej sochárky Jany Bartošovej Vilhanovej s typickými obkladovými tvarovkami. Historicky chránená fasáda je typickým prvkom obchodného domu a ku košickému korzu jednoducho patrí.
Fasáda ostala zachovaná v podobe, v akej bola. Odstránený bol len veľký reklamný baner, ktorý do interiéru ulice pridával veľké percento vizuálneho smogu. Koncepcia reklamy bola vytvorená nanovo, aby bola v súlade s pôvodnou architektúrou, a vznikala v úzkej spolupráci s pamiatkovým úradom v Košiciach.
Článok bol publikovaný v ASB Špeciáli TOP 50 01/2021.