staviate byty
Galรฉria(3)

Staviate byty? Viete ich aj dobre predaลฅ?

Marketing aย jeho techniky vyuฤovanรฉ uลพ na strednรฝch ลกkolรกch sรบ nรกstrojom vลกeobecne znรกmym. Termรญny ako cieฤพovรก skupina, demografia, benefity alebo reklama sa beลพne pouลพรญvajรบ na stretnutiach aย vลกetci im rozumieme. Samozrejme, sme si vedomรญ, ลพe bez marketingu to nejde. Vย ฤase tvrdej konkurencie aย nekompromisnรฉho spotrebiteฤพa sa to ani inak nedรก. Napriek tomu je dnes len vย Bratislave okolo 2ย 000ย nepredanรฝch bytov vย novรฝch projektoch.ย 

rb martin capo big image
staviate byty viete ich aj dobre predat 6622 big image
Mohli by sme to pripรญsaลฅ pรกdu trhu, ktorรฝ nasledoval po roku 2008. Ten iba ukรกzal nespornรฝ fakt, ลพe sme ลพili vย skreslenej realite, kde nedokonalosลฅ produktu bola nekriticky akceptovanรก prehnane optimistickรฝm spotrebiteฤพom. Kto so mnou nesรบhlasรญ, postaฤรญ, ak navลกtรญvi vรฝberovรบ vzorku tรฝchto 2 000 bytov, aย dรก mi za pravdu. Kaลพdรฝ zย nich mรก problรฉm aย je viac ฤi menej mimo misu โ€“ ฤi uลพ hovorรญme oย veฤพkosti, dispoziฤnom rieลกenรญ, realizรกcii, alebo oย charaktere aย polohe samotnรฉho projektu. Je to byt, dรก sย vย ลˆom bรฝvaลฅ, ale bez zฤพavy, ktorรก by vykompenzovala mieru kompromisu, ktorรบ jej budรบci majiteฤพ musรญ prijaลฅ, je jednoducho nepredajnรฝ.

Ako rovnakรฉ autรก
Nie je to jednoduchรฉ. Miesto, na ktorom sa projekt bude nachรกdzaลฅ, mรก svoje obmedzenia. Miestne รบrady aย รบzemnรฝ plรกn dรกvajรบ budรบcej vรฝstavbe aลพ nezmyselnรฉ podmienky. Obdobie od prvej idey na papieri po prvรฝ hotovรฝ byt je neskutoฤne dlhรฉ. Vย istom momente procesu sa uลพ nemoลพno vrรกtiลฅ spรคลฅ aย veci zmeniลฅ, hoci trh je zrazu รบplne inรฝ. Aย pri tom vลกetkom eลกte musรญ sedieลฅ aj ekonomika. Ktorรฝkoฤพvek zย naลกtvanรฝch blogerov na internete by si mal sadnรบลฅ na stoliฤku developera aย vyskรบลกaลฅ si, ฤo tรกto prรกca zahล•ลˆa, aย to eลกte predtรฝm, ako zaฤne vynรกลกaลฅ svoje sรบdy.ย 

Na druhej strane sa nemรกme ฤomu ฤudovaลฅ. Byty, ktorรฉ predรกvame aย ktorรฉ majรบ spotrebitelia moลพnosลฅ kรบpiลฅ, nezodpovedajรบ svojej cene. Nie je potrebnรฝ ลพiadny rozsiahly aย nรกkladnรฝ prieskum na to, aby sme si tento fakt potvrdili. Problรฉmom nie sรบ vysokรฉ ceny bytov. Problรฉmom je, ลพe sรบ prรญliลก drahรฉ na to, akรฉ sรบ, akรฝ komfort bรฝvania ponรบkajรบ. Je to, ako keby vลกetky automobilky vyrรกbali autรก, ktorรฉ nikto nechce, lebo sรบ menลกie, ลกkaredลกie, nepohodlnejลกie, ale vลกetci by sme ich kupovali, lebo jednoducho musรญme na nieฤom chodiลฅ do prรกce.

Naลกลฅastie, vรฝrobcovia รกut to robia naozaj veฤพmi dobre. Keฤ si chceme kรบpiลฅ auto, jedinรฝm problรฉmom je, ลพe si musรญme ujasniลฅ, ฤi chceme takรบ, alebo onakรบ farbu, ฤi dรกme prednosลฅ vรคฤลกiemu priestoru, peknรฉmu dizajnu, alebo nadลกtandardnej vรฝbave pri danom rozpoฤte. Aย pritom to ani pre automobilky nie je jednoduchรฉ. Aj ony majรบ pri tvorbe svojich vozidiel obmedzenia. Autรก musia spฤบลˆaลฅ normy, prejsลฅ rรดznymi testami aย podobne. Zรกroveลˆ veฤพmi dlho trvรก, kรฝm nรกkres dizajnรฉra prejde do sรฉriovej vรฝroby aย vรฝrobok sa objavรญ vย predajniach. Vย ฤom je rozdiel?

Ing. Martin ฤŒapo (1977)

Vyลกtudoval Obchodnรบ fakultu Ekonomickej univerzity vย Bratislave aย Institute of Communications studies โ€“ University of Leeds vย Spojenom krรกฤพovstve. Od roku 2000 pรดsobil na viacerรฝch pozรญciรกch vย marketingu aย obchode (C/Y&R, Istropolitana Ogilvy, Treksport). Vย roku 2004 zaloลพil aย vedie realitnรบ kancelรกriu Rieลกime bรฝvanie sย pรดsobnosลฅou na rezidenฤnom trhu vย bratislavskom regiรณne. Je autorom realitnรฉho manuรกlu Kupujeme nehnuteฤพnosลฅ/Predรกvame nehnuteฤพnosลฅ. Pรดsobรญ ako arbiter relรกcie TV Joj Novรฉ bรฝvanie. Pravidelne prispieva do rรดznych mรฉdiรญ na tรฉmu reality. Prednรกลกa externe na fakultรกch Ekonomickej univerzity vย Bratislave.

Treba ฤรญtaลฅ mapu
Rozdiel je iba vย dรดsledne uplatลˆovanom marketingovom prรญstupe. Marketing je zรกkladnou, vลกetko prestupujรบcou filozofiou, prvรฝm aย rozhodujรบcim pohฤพadom pri vลกetkรฝch rozhodnutiach pri tvorbe produktu. Spotrebiteฤพ, jeho potreby aย ลพelania sรบ centrom vลกetkรฉho รบsilia. Marketing nie je iba peknรฝ slogan na bilborde ฤi letรกku.

Rezidenฤnรฝ development je ลกpecifickรฝ. Poskytuje produkt, ktorรฝ rieลกi zรกkladnรบ ฤพudskรบ potrebu. Nie je otรกzkou, ฤi niekto bude bรฝvaลฅ, otรกzkou je len kedy aย kde. Ako ukรกzala analรฝza vรฝvoja trhu po finanฤnej krรญze vย roku 2008, to, ฤo ovplyvลˆuje nรกkupnรฉ rozhodovanie vย prรญpade bรฝvania, sรบ dva faktory โ€“ demografia aย sentiment.

Zatiaฤพ ฤo sentiment mรก krรกtkodobรฝ vplyv na dopyt po bรฝvanรญ, demografia mรก vplyv dlhodobรฝ. Sentiment je to, ฤo spรดsobilo, ลพe po oktรณbri 2008 poฤas asi ลกiestich aลพ deviatich mesiacov takmer nikto, kto zvaลพoval kรบpu novรฉho bรฝvania, niฤ nekรบpil. Sentiment je to, ฤo spomalilo, ba aลพ zastavilo predaj po pรกde vlรกdy vย oktรณbri 2011 aลพ mรกji 2012. Demografia vลกak rozbehla predaj po krรญze na jeseลˆ 2009 aย vย lete 2012.ย 

Sentiment mรก vplyv na odloลพenie, prรญpadne urรฝchlenie nรกkupnรฉho rozhodnutia pri bรฝvanรญ, demografia je silou, ktorรก vย zรกklade definuje celรฝ dopyt. Jednoducho, kaลพdรฝ rok istรฝ poฤet ฤพudรญ dosiahne vek, keฤ opรบลกลฅa rodiฤovskรฝ dom ฤi byt, zakladรก svoju prvรบ domรกcnosลฅ, sobรกลกi sa, mรก prvรฉ alebo druhรฉ dieลฅa, prรญpadne sa rozvรกdza. Tieto udalosti vย ลพivote sa pritom รบzko spรกjajรบ sย bรฝvanรญm: kรบpa prvรฉho bรฝvania, sลฅahovanie do vรคฤลกieho, kรบpa, prรญpadne vรฝstavba domu alebo sลฅahovanie do menลกieho. Demografia urฤuje vลกetko. Veฤพkosลฅ aj ลกtruktรบru dopytu po budรบcom bรฝvanรญ. Je transparentnรก aย na rozdiel od sentimentu sa dรก veฤพmi presne predvรญdaลฅ.

Demografickรฉ ลกtatistiky poskytujรบ dobrรฝ pohฤพad na to, ako vyzerรก ลกtruktรบra obyvateฤพstva dnes, ako bude vyzeraลฅ oย rok, ale aj oย desaลฅ rokov. Demografickรฉ ลกtatistiky umoลพลˆujรบ definovaลฅ zรกkladnรฉ trendy vย bรฝvanรญ.

Dopyt po malรฝch bytoch
Demografickรฉ ลกtatistiky ล tatistickรฉho รบraduย SR hovoria aj oย objemoch. Od roku 2005 klesรก poฤetnosลฅ skupiny vo veku 25 โ€“ 29 rokov (do 2015 klesne na 85,6 % รบrovne zย roku 2005), do roku 2010 narastala skupina 30 โ€“ 34 rokov, potom bude klesaลฅ (nรกrast na maximรกlnu รบroveลˆ 109,5 % vย 2010 aย nรกsledne pokles na 103,3ย % vย 2015), najzรกsadnejลกie narastie skupina 35 โ€“ 39 rokov (na 113,5 % vย 2010 aย aลพ 129,5 % vย 2015), po poklese do 2010 (na 94 %) zaฤne mierne narastaลฅ aj skupina 40 โ€“ 44, aย to na 110,7 % vย roku 2015.

Demografickรฉ ลกtatistiky hovoria oย ลกtruktรบre. Naprรญklad stรกle sa zvyลกuje priemernรฝ vek, vย ktorom ฤพudia vstupujรบ do manลพelstva. Od roku 1997 do roku 2006 vzrรกstol uย muลพa zย 26,5 na 30,4 aย uย ลพeny zย 24,4 na 27,8. Najfrekventovanejลกรญ vek, keฤ sa ลพenรกm narodรญ dieลฅa, sa od roku 1993 do roku 2008 zmenil zย 20 โ€“ 24 na 30 โ€“ 34 rokov. Klesรก poฤet rodรญn sย dvomi deลฅmi: 48,6 % rodรญn mรก len jedno dieลฅa aย 31,3 % dve deti. Zรกsadne sa zmenila aj rozvodovosลฅ, ktorรก zย 26,5 % vย roku 1993 poskoฤila na 44,8 % vย roku 2008 aย toto ฤรญslo stรกle mierne rastie.

Ak je developer vybavenรฝ demografickรฝmi ลกtatistikami, nie je pre neho problรฉm zadefinovaลฅ projekt tak, aby vย ฤase predaja odrรกลพal objem aย ลกtruktรบru dopytu. Ak vezmeme do รบvahy, ลพe vย najbliลพลกรญch rokoch bude zรกsadne narastaลฅ vรฝznam vekovej skupiny 35 โ€“ 39 rokov, mierne skupiny 40 โ€“ 44 rokov (skupina zrelรฝch rodรญn sย jednรฝm aลพ dvoma deลฅmi) aย zรกroveลˆ bude klesaลฅ vรฝznam skupiny 25 โ€“ 29 (zaฤรญnajรบce domรกcnosti bez detรญ), ale narastie vรฝznam skupiny slobodnรฝch aย hlavne rozvedenรฝch vย rรดznych vekovรฝch skupinรกch, vieme pomerne presne povedaลฅ, akรฉ typy aย veฤพkosti bytov sa budรบ vย najbliลพลกom obdobรญ predรกvaลฅ.

ลฝivotnรฝ ลกtรฝl je viac
Demografia sรญce napovie, oย akรฝ poฤet aย akรฉ typy bytov ฤi domov bude vย najbliลพลกom obdobรญ zรกujem, neprezradรญ vลกak, ako sa tento dopyt pretransformuje do preferenciรญ pri nรกkupnom rozhodovanรญ, ฤo je kฤพรบฤovรฉ na dosiahnutie รบspechu vย konkurenฤnom boji oย spotrebiteฤพa. Vย automobilovej analรณgii vysvetlenรฉ, nestaฤรญ, ลพe vieme, akรฝ dopyt po jednotlivรฝch triedach รกut bude vย budรบcom roku. Ak chceme predรกvaลฅ viac ako naลกa konkurencia, je nutnรฉ, aby naลกe autรก zaujali dizajnom aj funkciou.

Aj keฤ sรบ materiรกlovo-technologickรฉ rieลกenia aย ลกtvorcovรฉ ฤi kubickรฉ metre veฤพmi dรดleลพitou strรกnkou projektu sย priamym vplyvom na ekonomiku, rieลกenie hlbลกรญch preferenciรญ klienta spojenรฝch sย jeho ลพivotnรฝm ลกtรฝlom je spoฤพahlivou cestou ku konkurenฤnรฉmu รบspechu. รšลพitok, ktorรฝ ide nad rรกmec toho, ฤo je samozrejmรฉ, prinesie รบspech. Teda nielen rozumnรฉ dispoziฤnรฉ rieลกenia aย navrhovanie projektu zvnรบtra von, ale aj pridanรฉ funkcie, ktorรฉ podporia dennodennรฝ komfort.

ล portoviskรก a pracovnรฉ kรบty
Aktรญvne trรกvenie voฤพnรฉho ฤasu, prรกca zย domu, rastรบci poฤet domรกcich zvierat vย meste, intenzรญvnejลกรญ spoloฤenskรฝ ลพivot alebo vรคฤลกรญ dรดraz na bezpeฤnosลฅ. Toto je len niekoฤพko trendov vย ลพivotnom ลกtรฝle, na ktorรฝch mรดลพe projekt stavaลฅ. Nenรกkladnรฉ exteriรฉrovรฉ ลกportoviskรก, pracovnรฉ kรบty vย bytoch, spoloฤnรฉ terasy, recepcia so sluลพbami, stojiskรก na motorky aย mnoลพstvo inรฝch drobnรฝch benefitov vย ucelenom marketingovom koncepte, ktorรฝ sa presne zameriava na istรบ ลพivotnocieฤพovรบ skupinu, bude prekonรกvaลฅ projekty, ktorรฝch jedinou konkurenฤnou vรฝhodou budรบ popri cene za ลกtvorcovรฝ meter len interiรฉrovรฉ ลกtandardy. Zvlรกลกลฅ pri projektoch strednej aย strednej niลพลกej cenovej kategรณrie, kde je aktuรกlne sรบstredenรก vรคฤลกina ponuky aย kde cena nie je jedinรฝm kritรฉriom, bude dรดleลพitรฉ, aby projekt prinรกลกal unikรกtnu vรฝhodu nezรกvislรบ od materiรกlov alebo lokality.ย ย ย ย 
ย 
Ak mรก projekt prekraฤovaลฅ vย tรฝchto rozmeroch hranice beลพnรฉho aย zauลพรญvanรฉho stereoยญtypu, je dรดleลพitรฉ, aby bol od prvopoฤiatku tvorenรฝ inak. Vย automobilovom priemysle sรบ nositeฤพmi hlavnรฝch atribรบtov produktov ลกpiฤkovรญ dizajnรฉri, ktorรฝch automobilky povaลพujรบ za natoฤพko kฤพรบฤovรฝch, ลพe si ich navzรกjom doslova kradnรบ. Vย rezidenฤnom developmente, kde tรบto funkciu preberรก architekt, je prรกve on ฤasto degradovanรฝ na รบlohu projektanta vykonรกvajรบceho prรญkazy developera. Vรฝsledkom toho sรบ projekty aย byty, ktorรฝm chรฝba nutnรก pridanรก hodnota aย sรบ len komoditou bez unikรกtneho argumentu. Pre รบspeลกnรฝch bude dรดleลพitรฉ, aby architekt mohol priniesลฅ do projektu novรฝ aย neลกtandardnรฝ รบลพitok, aย to nielen umeleckรฝ ฤi architektonickรฝ unikรกt.

Kde je kฤพรบฤ?
Marketingovo riadenรฉ firmy zรกroveลˆ vynakladajรบ nemalรฉ prostriedky na prieskumy, aby lepลกie spoznali svojich spotrebiteฤพov aย porozumeli im. Rezidenฤnรฝ development mรก vย tomto opรคลฅ vรฝnimoฤnรบ pozรญciu. Bรฝvanie je tรฉma, oย ktorej sa ฤasto diskutuje, ktorรก sa tรฝka vลกetkรฝch. Developer musรญ len aktรญvne poฤรบvaลฅ. Rozhovory sย reรกlnymi spotrebiteฤพmi zย radov predchรกdzajรบcich alebo potenciรกlnych kupujรบcich aย rozhovory sย realitnรฝmi maklรฉrmi, ktorรญ sa dennodenne stretรกvajรบ sย kupujรบcimi, sรบ spรดsob, ako spoznaลฅ zรกkladnรฉ potreby spotrebiteฤพa. Pozor, vย tomto prรญpade je nutnรฉ vyhnรบลฅ sa lรกkavรฉmu generalizovaniu vlastnรฝch skรบsenostรญ aย preferenciรญ.

Znรกmy citรกt โ€žpolovica peลˆazรญ preinvestovanรฝch do reklamy je vyhodenรก, len neviem ktorรก,โ€œ platรญ, ลพiaฤพ, aj vย rezidenฤnom developmente. Iste, bez reklamy to nejde. Ak marketingovรฝ prรญstup nepรดjde za hranicu peknรฝch obrรกzkov usmievajรบcej sa rodiny aย vลกeobecnรฝch posolstiev oย unikรกtnosti lokality ฤi vรฝhodnosti ceny, je jasnรฉ, oย ktorรบ polovicu ide.

ฤŒo povedaลฅ, nie ako ฤasto
Najvรคฤลกou poloลพkou reklamnรฉho rozpoฤtu sรบ mรฉdiรก, vย ktorรฝch sa reklama na projekt objavรญ. Mediรกlna agentรบra dokรกลพe spoฤพahlivo minรบลฅ akรฝkoฤพvek, aj developerom predvรญdavo kalkulovanรฝ 1,5-percentnรฝ rozpoฤet. Zรกsah cieฤพovej skupiny sa pri takom objeme financiรญ dรก garantovaลฅ. Ako je potom moลพnรฉ, ลพe kaลพdรฉ ฤalลกie prostriedky vloลพenรฉ do reklamy neprinรกลกajรบ zvรฝลกenรฝ poฤet kupujรบcich, dokonca ani zรกujemcov oย obhliadku?

Reklama pomรกha predรกvaลฅ to, ฤo by sa samo predรกvalo ลฅaลพko. Novรฝ iPad mini nepotrebuje kampaลˆ, pretoลพe ho vลกetci oฤakรกvajรบ ako rieลกenie svojich komunikaฤnรฝch potrieb. Projekt, ktorรฝ vย zmysle marketingovej filozofie spoznal potreby spotrebiteฤพa aย vย podobe premyslenรฉho dizajnu priniesol tomuto spotrebiteฤพovi reรกlnu pridanรบ hodnotu, nemusรญ vo svojej reklame niฤ inรฉ, len tento benefit konลกtatovaลฅ. Aย je jedno, ฤi sa vย nej hovorรญ, ลพe vลกetky byty majรบ balkรณny, respektรญve terasy, ลพe na pozemku je 70 % zelene, alebo ide oย รบspornรบ budovu sย energetickรฝm certifikรกtom triedy A.ย ย ย 

Pritom mu รบplne postaฤรญ zopรกr kฤพรบฤovรฝch mรฉdiรญ. Nรกkupnรฉ rozhodovanie vย bรฝvanรญ sa totiลพ nedeje spontรกnne vย krรกtkom ฤase, ale je to proces, vย ktorom spotrebiteฤพ zรญska takmer รบplnรฉ informรกcie oย ponuke na trhu, viac-menej sofistikovane ich vย priebehu dlhลกieho ฤasovรฉho obdobia porovnรก aย nakoniec sย asistenciou svojho okolia prijme rozhodnutie. Ide teda oย informovanรฉho spotrebiteฤพa, vย prรญpade ktorรฉho nie je takรฉ dรดleลพitรฉ to, ลพe sa oย projekte dozvedel, ale viac zรกleลพรญ na tom, ฤo sa dozvedel aย akรฝm spรดsobom.
Toto napovedรก, ลพe obsah je dรดleลพitรฝ, ale musรญ komunikovaลฅ novรฝ, unikรกtny aย hlavne reรกlny benefit. ฤŒasy, keฤ staฤilo vyzdvihnรบลฅ nรญzku cenu za ลกtvorcovรฝ meter, sรบ nenรกvratne za nami.

TEXT: Martin ฤŒapo
FOTO: rieลกime bรฝvanie, Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.

Najฤรญtanejลกie