Sรบฤasnosลฅ a budรบcnosลฅ slovenskรฉho retailovรฉho developmentu (1. ฤasลฅ)
Od rozdelenia ฤSFR sa jej vรฝchodnรก ฤasลฅ takmer vลพdy a vo vลกetkom doลฅahovala na zรกpadnรบ, ale jeden z historickรฝch okamihov nastal nedรกvno v ukazovateli hustoty nรกkupnรฝch centier. Slovensko s predajnou plochou 210 m2 na tisรญc obyvateฤพov podฤพa ลกtรบdie realitno-konzultaฤnej spoloฤnosti Cushman & Wakefield (C & W), nazvanej European Shopping Centre Development Report, prvรฝkrรกt v dejinรกch predstihlo ฤesko, ktorรฉ v sรบฤasnosti vykazuje โibaโ 200 m2. Nie je to tรฝm, ลพe by ฤeskรฝ maloobchodnรฝ development momentรกlne spal. V skutoฤnosti je slovenskรฉ prvenstvo iba formรกlne a s รบspeลกnosลฅou ฤi prosperitou maloobchodnรฝch stredรญsk nemรก veฤพa spoloฤnรฉ.
Ako analรฝza C & W zdรดrazลuje, vรฝvoj maloobchodnรฉho trhu v jednej i druhej krajine prebiehal odliลกne: zatiaฤพ ฤo na Slovensku si aลพ do predkrรญzovรฉho obdobia udrลพiavali prevahu nรกkupnรฉ centrรก, developeri v ฤesku rozvรญjali uลพ od zaฤiatku 90. rokov popri nich aj nรกkupnรฉ parky, takลพe celkovรก plocha retailu sa tam uลพ tradiฤne delรญ medzi obidva obchodnรฉ formรกty. Vรดbec to teda neznamenรก, ลพe by sa preto mali na ฤeskรฝch predajnรฝch plochรกch tiesniลฅ poฤetnejลกie davy ฤพudรญ.ยSprรกvne nastaviลฅ nรกjomnรฝ mix eลกte pred zaฤatรญm prevรกdzky shopping centra predstavuje zรกkladnรฝ kameล รบspeลกnosti novรฉho projektu. ฤรญm je dopyt po vรฝstavbe vรคฤลกรญ, tรฝm viac priestoru si mรดลพe jeho developer ฤi prevรกdzkovateฤพ ponechaลฅ na uplatnenie vlastnรฉho kฤพรบฤa pri kreovanรญ budรบcej skladby jednotiek obchodu, sluลพieb a zรกbavy v celkovej mozaike maloobchodnรฉho komplexu.
Zรกroveล vลกak musรญ poฤรญtaลฅ s otvorenosลฅou tohto systรฉmu, jeho schopnosลฅou flexibilne reagovaลฅ na priebeลพne sa meniace poลพiadavky kรบpnej sily v danom regiรณne, no tieลพ na potenciรกlnu fluktuรกciu nรกjomnรญkov, ba v perspektรญvnej sรบvahe dokonca aj na fluktuรกciu samotnรฝch majiteฤพov.
Naprรญklad len vlani sa v ฤesku predalo osem nรกkupnรฝch centier a v sรบฤasnosti prebiehajรบ rokovania o predaji ฤalลกรญch ลกiestich. Aktuรกlne รบdaje o transakciรกch tohto typu, s vรฝnimkou draลพieb doลพitรฝch obchodnรฝch stredรญsk v ลกtruktรบre panelovรฝch sรญdlisk, na Slovensku zatiaฤพ nie sรบ znรกme.
Ako v spomรญnanej sprรกve objasnil Frantiลกek Paraฤka, ลกรฉf maloobchodnรฉho tรญmu C & W na Slovensku, Slovensko mรก v tomto ohฤพade niekoฤพko navzรกjom sรบvisiacich ลกpecifรญk. Novรฉ nรกkupnรฉ centrรก sa od zaฤiatku stavajรบ aj v mestรกch s poฤtom obyvateฤพov do 30- aลพ 40-tisรญc (v ฤR nad 50-tisรญc). Vฤaka tejto nรญzkej populรกcii musia ฤeliลฅ nezรกujmu zahraniฤnรฝch odevnรฝch znaฤiek.
Prekvapenรญm โ najmรค keฤ si porovnรกme ลกtatistiky priemernej mzdy, nezamestnanosti a HDP na obyvateฤพa โ je vyลกลกia kรบpna sila spotrebiteฤพov v slovenskej neลพ v ฤeskej metropole: kรฝm v praลพskรฝch obchodnรฝch centrรกch utratia roฤne 8 700 eur na osobu, v bratislavskรฝch je to, paradoxne, o celรบ tisรญcku viac! Skรดr ako o odliลกnรฝch trendoch je vลกak namieste hovoriลฅ o rozdielnej spotrebiteฤพskej mentalite v oboch krajinรกch.
Juraj Pokornรฝ
Ilustraฤnรฉ foto: autor