sucasnost a buducnost slovenskeho retailoveho developmentu 1. cast
Galรฉria(2)

Sรบฤasnosลฅ a budรบcnosลฅ slovenskรฉho retailovรฉho developmentu (1. ฤasลฅ)

Od rozdelenia ฤŒSFR sa jej vรฝchodnรก ฤasลฅ takmer vลพdy a vo vลกetkom doลฅahovala na zรกpadnรบ, ale jeden z historickรฝch okamihov nastal nedรกvno v ukazovateli hustoty nรกkupnรฝch centier. Slovensko s predajnou plochou 210 m2 na tisรญc obyvateฤพov podฤพa ลกtรบdie realitno-konzultaฤnej spoloฤnosti Cushman & Wakefield (C & W), nazvanej European Shopping Centre Development Report, prvรฝkrรกt v dejinรกch predstihlo ฤŒesko, ktorรฉ v sรบฤasnosti vykazuje โ€žibaโ€œ 200 m2. Nie je to tรฝm, ลพe by ฤeskรฝ maloobchodnรฝ development momentรกlne spal. V skutoฤnosti je slovenskรฉ prvenstvo iba formรกlne a s รบspeลกnosลฅou ฤi prosperitou maloobchodnรฝch stredรญsk nemรก veฤพa spoloฤnรฉ.

sucasnost a buducnost slovenskeho retailoveho developmentu 1 cast 6357 big image
Ako analรฝza C & W zdรดrazลˆuje, vรฝvoj maloobchodnรฉho trhu v jednej i druhej krajine prebiehal odliลกne: zatiaฤพ ฤo na Slovensku si aลพ do predkrรญzovรฉho obdobia udrลพiavali prevahu nรกkupnรฉ centrรก, developeri v ฤŒesku rozvรญjali uลพ od zaฤiatku 90. rokov popri nich aj nรกkupnรฉ parky, takลพe celkovรก plocha retailu sa tam uลพ tradiฤne delรญ medzi obidva obchodnรฉ formรกty. Vรดbec to teda neznamenรก, ลพe by sa preto mali na ฤeskรฝch predajnรฝch plochรกch tiesniลฅ poฤetnejลกie davy ฤพudรญ.ย 

Sprรกvne nastaviลฅ nรกjomnรฝ mix eลกte pred zaฤatรญm prevรกdzky shopping centra predstavuje zรกkladnรฝ kameลˆ รบspeลกnosti novรฉho projektu. ฤŒรญm je dopyt po vรฝstavbe vรคฤลกรญ, tรฝm viac priestoru si mรดลพe jeho developer ฤi prevรกdzkovateฤพ ponechaลฅ na uplatnenie vlastnรฉho kฤพรบฤa pri kreovanรญ budรบcej skladby jednotiek obchodu, sluลพieb a zรกbavy v celkovej mozaike maloobchodnรฉho komplexu.

Zรกroveลˆ vลกak musรญ poฤรญtaลฅ s otvorenosลฅou tohto systรฉmu, jeho schopnosลฅou flexibilne reagovaลฅ na priebeลพne sa meniace poลพiadavky kรบpnej sily v danom regiรณne, no tieลพ na potenciรกlnu fluktuรกciu nรกjomnรญkov, ba v perspektรญvnej sรบvahe dokonca aj na fluktuรกciu samotnรฝch majiteฤพov.

Naprรญklad len vlani sa v ฤŒesku predalo osem nรกkupnรฝch centier a v sรบฤasnosti prebiehajรบ rokovania o predaji ฤalลกรญch ลกiestich. Aktuรกlne รบdaje o transakciรกch tohto typu, s vรฝnimkou draลพieb doลพitรฝch obchodnรฝch stredรญsk v ลกtruktรบre panelovรฝch sรญdlisk, na Slovensku zatiaฤพ nie sรบ znรกme.

Ako v spomรญnanej sprรกve objasnil Frantiลกek Paraฤka, ลกรฉf maloobchodnรฉho tรญmu C & W na Slovensku, Slovensko mรก v tomto ohฤพade niekoฤพko navzรกjom sรบvisiacich ลกpecifรญk. Novรฉ nรกkupnรฉ centrรก sa od zaฤiatku stavajรบ aj v mestรกch s poฤtom obyvateฤพov do 30- aลพ 40-tisรญc (v ฤŒR nad 50-tisรญc). Vฤaka tejto nรญzkej populรกcii musia ฤeliลฅ nezรกujmu zahraniฤnรฝch odevnรฝch znaฤiek.

Prekvapenรญm โ€“ najmรค keฤ si porovnรกme ลกtatistiky priemernej mzdy, nezamestnanosti a HDP na obyvateฤพa โ€“ je vyลกลกia kรบpna sila spotrebiteฤพov v slovenskej neลพ v ฤeskej metropole: kรฝm v praลพskรฝch obchodnรฝch centrรกch utratia roฤne 8 700 eur na osobu, v bratislavskรฝch je to, paradoxne, o celรบ tisรญcku viac! Skรดr ako o odliลกnรฝch trendoch je vลกak namieste hovoriลฅ o rozdielnej spotrebiteฤพskej mentalite v oboch krajinรกch.

Juraj Pokornรฝ
Ilustraฤnรฉ foto: autor

Najฤรญtanejลกie