sucasnost a buducnost slovenskeho retailoveho developmentu 3. cast
Galรฉria(2)

Sรบฤasnosลฅ a budรบcnosลฅ slovenskรฉho retailovรฉho developmentu (3. ฤasลฅ)

Retailovรฉ parky mieria tam, kde sa nรกkupnรฉ centrรก nemali dรดvod alebo nestihli udomรกcniลฅ
Viacerรฉ z nรกkupnรฝch centier, za ktorรฉ sa povaลพujรบ obchodnรฉ komplexy s celkovou plochou nad 5 000 m2, zaฤรญnajรบ vstupovaลฅ do obdobia neistoty. Na otรกzku, ฤo ich v najbliลพลกรญch rokoch ฤakรก, neexistuje jednoznaฤnรก odpoveฤ. Istรฉ vลกak je, ลพe investiฤnรฝ potenciรกl maloobchodu โ€“ hneฤ po priemysle a logistike druhรฉho najambiciรณznejลกieho segmentu zo skupiny komerฤnรฝch realรญt โ€“ neochabol a svoj kapitรกlovรฝ strop eลกte stรกle nevyฤerpal. Developeri spolu s predajcami iba spomalili tempo expanzie a zรกroveลˆ ju presmerovali z obchodnรฝmi centrami presรฝtenejย  Bratislavy na zรกpad, stred a vรฝchod Slovenska.

sucasnost a buducnost slovenskeho retailoveho developmentu 3 cast 6425 big image
A hoci o ลพiadnom boome v predkrรญzovom rozsahu uลพ nemรดลพe byลฅ ani reฤi, nespornรฉ je, ลพe prรกzdne miesta na mape slovenskรฉho retailu sa postupne vypฤบลˆajรบ, ฤรญm jeho hustota โ€“ naprรญklad v porovnanรญ s administratรญvou โ€“ nadobรบda oveฤพa vyvรกลพenejลกรญ a rovnomernejลกรญ charakter. Chvรญฤพami sa sรญce zdรก, ลพe ide o poslednรฉ investiฤnรฉ prรญleลพitosti tohto druhu, no skutoฤnosลฅ je takรก, ลพe nasรฝtenie maloobchodnรฉho trhu na Slovensku v dohฤพadnom ฤasovom horizonte nehrozรญ.

โ€žV prรญpade komerฤnรฝch nehnuteฤพnostรญ vลกetko zรกvisรญ od kvality projektu, ktorรก je vo fรกze vyhฤพadรกvania klientov rozhodujรบca,โ€œ vysvetฤพuje Pavel Klimeลก zo spoloฤnosti EMCM, sรบฤasne vลกak upozorลˆuje na efekt trieลกtenia kรบpnej sily, ktorรฝ nastรกva v oblasti, kde je koncentrรกcia obchodnรฝch centier privysokรก. To je vlastne jav dรดverne znรกmy predovลกetkรฝm z bratislavskรฉho kontextu. Po tom, ako sa tu objavili prvรฉ prรญznaky slabnutia obchodnรฝch gigantov, na tunajลกiu maloobchodnรบ scรฉnu zavรญtal s novou alternatรญvou dosiaฤพ mรกlo rozvinutรฝ formรกt โ€“ retailovรฝ park. So striedavรฝm รบspechom sa mu darรญ prenikaลฅ vลกade tam, kde sa obrovskรฉ nรกkupnรฉ centrรก nemali dรดvod alebo nestihli udomรกcniลฅ a nรกkupnรฝ potenciรกl vybiลฅ.ย 



V obchodnom komplexe STOP.SHOP Liptovskรฝ Mikulรกลก, otvorenom v roku 2010, skombinovala rakรบska Immofinanz Group na ploche takmer 13 000 tisรญc m2 retailovรฝ park s nรกkupnou galรฉriou a ลกtruktรบrou malรฝch nรกjomcov.

Ak lรญzingovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti CBRE Matรบลก Choma tvrdรญ, ลพe pre kolosy s rozlohou nad 50 000 m2 uลพ na slovenskom trhu niet miesta, vznikรก logicky otรกzka, ฤi eลกte vรดbec existujรบ lokality s reรกlnym dopytom po vรฝstavbe menลกรญch formรกtov โ€“ naprรญklad nรกkupnรฝch galรฉriรญ v ลกtรฝle stop.shop alebo retailovรฝch parkov, ktorรฉ sa zaฤali o priazeลˆ domรกceho trhu uchรกdzaลฅ asi pred tromi rokmi. Podฤพa odbornรญkov prรกve tie ponรบkajรบ optimรกlnu schรฉmu pre populaฤne aj kapitรกlovo poddimenzovanรฉ regiรณny.

Tรก sa uลพ osvedฤila naprรญklad v mestรกch Liptovskรฝ Mikulรกลก, Dubnica nad Vรกhom, Dolnรฝ Kubรญn, Preลกov, Luฤenec ฤi Zvolen a ฤalลกie prรญrastky tohto druhu sa realizujรบ v Banskej Bystrici alebo v Trnave. Pri rozvoji ฤalลกรญch projektov sรบ podฤพa Chomu rozhodujรบcim faktorom pozemky alebo objekty, ktorรฉ investori nakรบpili eลกte pred krรญzou a teraz ich potrebujรบ zhodnotiลฅ. S ohฤพadom na situรกciu im vลกak odporรบฤa uprednostniลฅ menลกie koncepty so zdravรฝm mixom nรกjomcov.

V rokoch 2009 aลพ 2010 dostali Zvolenฤania obchodnรบ a priemyselnรบ zรณnu Retail Park Zvolen, dielo developerskรฝch skupรญn VAV Invest a ROYAL Invest.

Charakteristickรฉ atribรบty retailovรฝch parkov

  • konลกtrukฤne jednoduchลกie rieลกenรฉ stavby
  • celkovรก nรกkupnรก plocha spravidla nepresahujรบca 12 000 m2
  • celkovรฝ poฤet prevรกdzok spravidla nie vyลกลกรญ ako 45
  • samostatnรฝ vstup pre kaลพdรบ obchodnรบ jednotku
  • absencia spoloฤnรฝch prevรกdzkovรฝch priestorov
  • niลพลกie nรกklady na nรกjomnรฉ i prevรกdzku
  • zanedbateฤพnรฉ alebo takmer nijakรฉ nรกklady na spoloฤnรฝ marketingovรฝ koncept
  • prevaha nรญzkonรกkladovรฝch obchodnรฝch sietรญ v portfรณliu nรกjomcov
  • menลกรญ dรดraz na dizajn jednotlivรฝch prevรกdzok

Projekt TMT (The Mall Trnava), ktorรฉho sรบฤasลฅou mรก byลฅ aj Retail Warehouse Park na ploche 8 000 m2, vyrastรก oproti trnavskej automobilke PSA Peugeot-Citroรซn. Do spรกdovej oblastiย  s pol miliรณnom obyvateฤพov sฤพubuje v roku 2014 pritiahnuลฅ 80 silnรฝch medzinรกrodnรฝch znaฤiek a priniesลฅ novรฉ zรกลพitky z nakupovania.

Juraj Pokornรฝ

Najฤรญtanejลกie