Sรบฤasnosลฅ a budรบcnosลฅ slovenskรฉho retailovรฉho developmentu (3. ฤasลฅ)
Retailovรฉ parky mieria tam, kde sa nรกkupnรฉ centrรก nemali dรดvod alebo nestihli udomรกcniลฅ
Viacerรฉ z nรกkupnรฝch centier, za ktorรฉ sa povaลพujรบ obchodnรฉ komplexy s celkovou plochou nad 5 000 m2, zaฤรญnajรบ vstupovaลฅ do obdobia neistoty. Na otรกzku, ฤo ich v najbliลพลกรญch rokoch ฤakรก, neexistuje jednoznaฤnรก odpoveฤ. Istรฉ vลกak je, ลพe investiฤnรฝ potenciรกl maloobchodu โ hneฤ po priemysle a logistike druhรฉho najambiciรณznejลกieho segmentu zo skupiny komerฤnรฝch realรญt โ neochabol a svoj kapitรกlovรฝ strop eลกte stรกle nevyฤerpal. Developeri spolu s predajcami iba spomalili tempo expanzie a zรกroveล ju presmerovali z obchodnรฝmi centrami presรฝtenejย Bratislavy na zรกpad, stred a vรฝchod Slovenska.
โV prรญpade komerฤnรฝch nehnuteฤพnostรญ vลกetko zรกvisรญ od kvality projektu, ktorรก je vo fรกze vyhฤพadรกvania klientov rozhodujรบca,โ vysvetฤพuje Pavel Klimeลก zo spoloฤnosti EMCM, sรบฤasne vลกak upozorลuje na efekt trieลกtenia kรบpnej sily, ktorรฝ nastรกva v oblasti, kde je koncentrรกcia obchodnรฝch centier privysokรก. To je vlastne jav dรดverne znรกmy predovลกetkรฝm z bratislavskรฉho kontextu. Po tom, ako sa tu objavili prvรฉ prรญznaky slabnutia obchodnรฝch gigantov, na tunajลกiu maloobchodnรบ scรฉnu zavรญtal s novou alternatรญvou dosiaฤพ mรกlo rozvinutรฝ formรกt โ retailovรฝ park. So striedavรฝm รบspechom sa mu darรญ prenikaลฅ vลกade tam, kde sa obrovskรฉ nรกkupnรฉ centrรก nemali dรดvod alebo nestihli udomรกcniลฅ a nรกkupnรฝ potenciรกl vybiลฅ.ย
V obchodnom komplexe STOP.SHOP Liptovskรฝ Mikulรกลก, otvorenom v roku 2010, skombinovala rakรบska Immofinanz Group na ploche takmer 13 000 tisรญc m2 retailovรฝ park s nรกkupnou galรฉriou a ลกtruktรบrou malรฝch nรกjomcov.
Ak lรญzingovรฝ manaลพรฉr spoloฤnosti CBRE Matรบลก Choma tvrdรญ, ลพe pre kolosy s rozlohou nad 50 000 m2 uลพ na slovenskom trhu niet miesta, vznikรก logicky otรกzka, ฤi eลกte vรดbec existujรบ lokality s reรกlnym dopytom po vรฝstavbe menลกรญch formรกtov โ naprรญklad nรกkupnรฝch galรฉriรญ v ลกtรฝle stop.shop alebo retailovรฝch parkov, ktorรฉ sa zaฤali o priazeล domรกceho trhu uchรกdzaลฅ asi pred tromi rokmi. Podฤพa odbornรญkov prรกve tie ponรบkajรบ optimรกlnu schรฉmu pre populaฤne aj kapitรกlovo poddimenzovanรฉ regiรณny.
Tรก sa uลพ osvedฤila naprรญklad v mestรกch Liptovskรฝ Mikulรกลก, Dubnica nad Vรกhom, Dolnรฝ Kubรญn, Preลกov, Luฤenec ฤi Zvolen a ฤalลกie prรญrastky tohto druhu sa realizujรบ v Banskej Bystrici alebo v Trnave. Pri rozvoji ฤalลกรญch projektov sรบ podฤพa Chomu rozhodujรบcim faktorom pozemky alebo objekty, ktorรฉ investori nakรบpili eลกte pred krรญzou a teraz ich potrebujรบ zhodnotiลฅ. S ohฤพadom na situรกciu im vลกak odporรบฤa uprednostniลฅ menลกie koncepty so zdravรฝm mixom nรกjomcov.
V rokoch 2009 aลพ 2010 dostali Zvolenฤania obchodnรบ a priemyselnรบ zรณnu Retail Park Zvolen, dielo developerskรฝch skupรญn VAV Invest a ROYAL Invest.
Charakteristickรฉ atribรบty retailovรฝch parkov
- konลกtrukฤne jednoduchลกie rieลกenรฉ stavby
- celkovรก nรกkupnรก plocha spravidla nepresahujรบca 12 000 m2
- celkovรฝ poฤet prevรกdzok spravidla nie vyลกลกรญ ako 45
- samostatnรฝ vstup pre kaลพdรบ obchodnรบ jednotku
- absencia spoloฤnรฝch prevรกdzkovรฝch priestorov
- niลพลกie nรกklady na nรกjomnรฉ i prevรกdzku
- zanedbateฤพnรฉ alebo takmer nijakรฉ nรกklady na spoloฤnรฝ marketingovรฝ koncept
- prevaha nรญzkonรกkladovรฝch obchodnรฝch sietรญ v portfรณliu nรกjomcov
- menลกรญ dรดraz na dizajn jednotlivรฝch prevรกdzok
Projekt TMT (The Mall Trnava), ktorรฉho sรบฤasลฅou mรก byลฅ aj Retail Warehouse Park na ploche 8 000 m2, vyrastรก oproti trnavskej automobilke PSA Peugeot-Citroรซn. Do spรกdovej oblastiย s pol miliรณnom obyvateฤพov sฤพubuje v roku 2014 pritiahnuลฅ 80 silnรฝch medzinรกrodnรฝch znaฤiek a priniesลฅ novรฉ zรกลพitky z nakupovania.
Juraj Pokornรฝ