Rieลกenia krรญzovej situรกcie nรกjomnรฉho bรฝvania

Na Slovensku predstavuje nรญzka regionรกlna mobilita jeden zo zdrojov nedostatoฤnรฉho vyuลพitia pracovnej sily. Slovรกci sa podฤพa Organizรกcie pre ekonomickรบ spoluprรกcu a rozvoj (OECD) sลฅahujรบ za prรกcou oveฤพa menej neลพ v susednรฝch krajinรกch Eรš.

Flexibilita a mobilita pracovnej sily pritom vedie k jej efektรญvnejลกej alokรกcii medzi firmami a vytvรกra ekonomicky aktรญvnemu obyvateฤพstvu ลกirลกie moลพnosti na lepลกรญ vรฝber zamestnania a vyลกลกie ohodnotenie.

Nรญzka mobilita na trhu prรกce mรดลพe negatรญvne pรดsobiลฅ na ekonomickรฝ rast. Dochรกdza kย neยญefektรญvnemu vyuลพitiu aย rozdeleniu ฤพudskรฝch zdrojov. ฤฝudia odmietajรบ pracovnรฉ prรญleลพitosti vย inรฝch regiรณnoch, vย ktorรฝch by mohli vytvรกraลฅ vyลกลกiu pridanรบ hodnotu, aย teda aj dostรกvaลฅ vyลกลกiu mzdu.

Vyลกลกia nezamestnanosลฅ aย obmedzenie rastu produktivity sa odzrkadฤพujรบ vย niลพลกej ekonomickej vรฝkonnosti aย menej inkluzรญvnom ekonomickom raste. Toto sa vo veฤพkej miere prejavuje vo vรฝrazne diferencovanej regionรกlnej nezamestnanosti na Slovensku.

Trh sย bรฝvanรญm je jednรฝm zย faktorov vplรฝvajรบcich na regionรกlnu mobilitu pracovnej sily. Podฤพa OECD majรบ politiky bรฝvania vplyv na celkovรบ ekonomickรบ vรฝkonnosลฅ aย ลพivotnรฝ ลกtandard. Ovplyvลˆujรบ pouลพitie รบspor domรกcnostรญ, ako aj mobilitu pracovnej sily.

Vรฝลกka poskytnutej podpory podฤพa krajov (mil. โ‚ฌ)
Poskytnutรก podpora podฤพa krajov na jednรฉho obyvateฤพa v eur
Prรญjmovรก distribรบcia prijรญmateฤพov
Prรญjmovรก distribรบcia prijรญmateฤพov prรฉmie zo stavebnรฉho sporenia 2016 bez detรญ a dรดchodcov v
Poฤet obรฝvanรฝch bytov na 1 000 obyvateฤพov
Podiel bytov podฤพa vlastnรญctva v 2016
Prรญrastok dokonฤenรฝch bytov podฤพa krajov 2012 aลพ 2018
Podiel bytov s regulovanรฝm nรกjmom na vลกetkรฝch obรฝvanรฝch bytoch v

Situรกcia na trhu sย bรฝvanรญm

Vย poฤte bytov na tisรญc obyvateฤพov Slovensko vรฝrazne zaostรกva za eurรณpskym priemerom. Podฤพa รบdajov Sฤรญtania obyvateฤพov, domov aย bytov 2011 predstavoval poฤet obรฝvanรฝch bytov na tisรญc obyvateฤพov 329 bytov, priฤom priemer Eรš sa pohyboval okolo 395 bytov.

Na dosiahnutie priemernej eurรณpskej vybavenosti obyvateฤพov obรฝvanรฝmi bytmi by bolo potrebnรฉ maลฅ na Slovensku kย dispozรญcii oย takmer 400-tisรญc funkฤnรฝch bytov viac. Vย poslednรฝch rokoch sa nedarilo tento nepriaznivรฝ stav zรกsadne meniลฅ.

Od roku 2011 prรญrastok dokonฤenรฝch bytov na Slovensku predstavuje len 112,5 tisรญca bytov, zย toho len 4,3 tisรญca bytov pribudlo vo verejnom sektore. Dostupnosลฅ bรฝvania je tak na Slovensku vย porovnanรญ sย ostatnรฝmi krajinami Eรš stรกle veฤพmi nรญzka.

Na Slovensku je trh sย nehnuteฤพnosลฅami charakterizovanรฝ vysokรฝm podielom bytov obรฝvanรฝch vlastnรญkmi (tzv. vlastnรญcke bรฝvanie). Podฤพa viacerรฝch ekonรณmov vysokรฝ podiel vlastnรญckeho bรฝvania vย strednodobom obdobรญ zvyลกuje mieru nezamestnanosti. Na druhej strane takmer neexistuje trh sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm bรฝvanรญm.

Nรกjomnรฉ bรฝvanie sย regulovanรฝm nรกjmom podฤพa Eurostatu tvorilo vย roku 2017 iba 1,5 % zย celkovรฉho poฤtu obรฝvanรฝch nehnuteฤพnostรญ. Podiel bytov sย trhovรฝm nรกjmom je tieลพ znaฤne pod priemerom Eรš (8,5โ€ฏ%). Celรฝ nรกjomnรฝ sektor tak tvorรญ na Slovensku len 10 % zย celkovรฉho poฤtu obรฝvanรฝch bytov. Priฤom vย Eรš je to aลพ 30โ€ฏ%.

Podiel bytov sย regulovanรฝm nรกjmom na Slovensku sa dlhodobo nezvyลกuje. Vย 90. rokoch prebehla na Slovensku masรญvna privatizรกcia bytovรฉho fondu. Podiel bytov sย regulovanรฝm nรกjmom tak poklesol na minimum. Vย krajinรกch V3 sa podiel bytov sย regulovanรฝm nรกjmom vรฝrazne znรญลพil aj po roku 2008.

Za tรฝmto poklesom je ukonฤenie regulรกcie cien tzv. reลกtituovanรฝch bytov. Podiel bytov sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm na celkovom bytovom fonde je vย krajinรกch V3 vย porovnanรญ so Slovenskom takmer 5-nรกsobne vyลกลกรญ. Vย Eรš podiel tรฝchto bytov zostรกva na konลกtantnรฝch 10 aลพ 11 %.

Podiel bytov podฤพa vlastnรญctva v 2016
Podiel bytov podฤพa vlastnรญctva v 2016 |

Nรกstroje politiky bรฝvania

ล tรกt podporuje bรฝvanie cez viacerรฉ nรกstroje. Podpora hypotekรกrnych รบverov pre mladรฝch aย ลกtรกtna prรฉmia vย stavebnom sporenรญ sรบ nรกstroje zameranรฉ prevaลพne na podporu vlastnรญckeho bรฝvania. Tieto nรกstroje sa novรฝmi legislatรญvnymi opatreniami stali adresnejลกรญmi.

Dotรกcie na rozvoj bรฝvania poskytovanรฉ MDV SR slรบลพia primรกrne na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov vo vlastnรญctve obcรญ. Vย podpore bรฝvania najviac dominuje ล FRB, ktorรฝ poskytuje komplexnรบ podporu obnovy bytovรฉho fondu, nรกjomnรฉho, ako aj vlastnรฉho bรฝvania. Vย roku 2016 takmer dve tretiny ลกtรกtnej podpory prรบdili cez tento nรกstroj.

ล FRB vย poslednรฝch rokoch poskytuje podporu najmรค pri obnove bytovรฉho fondu โ€“ takmer ลกtyri pรคtiny priznanรฝch รบverov vย roku 2016. Tento vรฝvoj je sฤasti spรดsobenรฝ ฤerpanรญm fondov Eรš, ktorรฉ sรบ na tento รบฤel naviazanรฉ, aย zlรฝm technickรฝm stavom bytovรฉho fondu starลกieho ako 30 rokov.

Od roku 2010 do roku 2016 poskytol ล FRB รบvery na obnovu bรฝvania vo vรฝลกke 1,15 mld. eur. Zย toho takmer 60 % zย fondov Eรš aย spolufinancovania. Dotรกcie zย MDV SR sรบ vย poslednรฝch rokoch takmer vรฝluฤne alokovanรฉ do vรฝstavby nรกjomnรฝch bytov.

ล tรกtna podpora bรฝvania zo ล FRB aย dotรกciรญ MDV SR je ฤerpanรก vo vรคฤลกej miere vย rozvinutejลกรญch krajoch. Najvรคฤลกรญ objem podpory sa ฤerpal vย Trnavskom kraji (380 mil. eur). Vย porovnanรญ sย Banskobystrickรฝm krajom je to na jednรฉho obyvateฤพa viac ako 2-nรกsobok.

Vรฝลกka poskytnutej podpory podฤพa krajov (mil. โ‚ฌ)
Vรฝลกka poskytnutej podpory podฤพa krajov (mil. โ‚ฌ) |

Vย roku 2016 prรบdila aลพ pรคtina vลกetkรฝch รบverov do Bratislavskรฉho kraja, priฤom vย tom istom roku iลกlo do Banskobystrickรฉho, ลฝilinskรฉho, ฤi Preลกovskรฉho kraja menej ako 10โ€ฏ% podpory. Vyuลพรญvanie podpory bรฝvania sa sรบstreฤuje vย tรฝch regiรณnoch, kde je zvรฝลกenรฝ dopyt po pracovnej sile. Nastavenie nรกstrojov tak reaguje na potreby trhu.

ล tรกt dlhodobo podporuje aj vlastnรญcke bรฝvanie, ktorรฉ mรดลพe pรดsobiลฅ protichodne vo vzลฅahu kย podpore nรกjomnรฉho bรฝvania. Len prostrednรญctvom ลกtรกtneho prรญspevku kย hypotekรกrnym รบverom ลกtรกt podporil pribliลพne 73-tisรญc hypotรฉk vย objeme 3,1 mld. eur.

Vรฝลกka ลกtรกtnej podpory vย tomto nรกstroji za roky 2010 aลพ 2016 predstavovala 203 mil. eur. Tieto nรกstroje viaลพu pracovnรบ silu na jedno miesto aย mรดลพu pรดsobiลฅ protichodne vo vzลฅahu kย nรกstrojom na podporu nรกjomnรฉho bรฝvania.

Vย roku 2016 takmer dve tretiny prijรญmateฤพov prรฉmie kย stavebnรฉmu sporeniu predstavovali osoby sย prรญjmom do polovice priemernej mzdy. Tรบto skupinu tvorili prevaลพne deti do 18 rokov aย dรดchodcovia. Je otรกzne, ฤi tieto skupiny obyvateฤพov pouลพรญvajรบ stavebnรฉ sporenie รบฤelovo โ€“ na stavebnรฉ รบฤely.

Hlavne vย prรญpade detรญ sa mรดลพe รญsลฅ oย doplลˆujรบci aย pre rodiฤov relatรญvne atraktรญvny sporiaci produkt. Po ukonฤenรญ 6-roฤnรฉho sporiaceho cyklu bolo moลพnรฉ peniaze voฤพne vybraลฅ aย pouลพiลฅ ich na akรฝkoฤพvek รบฤel. Tรกto moลพnosลฅ sa vลกak novelou zรกkona รบฤinnou od zaฤiatku roka 2019 zruลกila.

ล tรกtna podpora na bรฝvanie podฤพa nรกstrojov v rokoch 2010 โ€“ 2016 (mil. โ‚ฌ)
ล tรกtna podpora na bรฝvanie podฤพa nรกstrojov v rokoch 2010 โ€“ 2016 (mil. โ‚ฌ) |

Ako rozvรญjaลฅ trh sย dostupnรฝm ยญnรกjomnรฝm bรฝvanรญm

ล tรกt mรดลพe podporou bรฝvania sledovaลฅ rรดzne ciele. Vlรกda mรดลพe chcieลฅ orientรกciou bytovej politiky na mladรฉ rodiny dosiahnuลฅ zvรฝลกenie pรดrodnosti cez zabezpeฤenie stabilnรฉho vlastnรญckeho bรฝvania ฤi podporovaลฅ domรกcnosti ohrozenรฉ chudobou.

Bytovรก politika mรดลพe byลฅ zameranรก aj na znรญลพenie poฤtu marginalizovanรฝch skupรญn, preplnenรฝch domรกcnostรญ ฤi domรกcnostรญ, kde spolu ลพijรบ viacerรฉ generรกcie. Samosprรกvy mรดลพu bytovรบ politiku vyuลพiลฅ aj ako nรกstroj na pritiahnutie ยญnedostatkovรฝch profesiรญ.

Vย neposlednom rade mรดลพe ลกtรกt sledovaลฅ environmentรกlne ciele cez znรญลพenie energetickej nรกroฤnosti bytov. Nรกstroje bytovej politiky aย ich vyuลพitie sa vย zรกvislosti od zvolenรฉho cieฤพa mรดลพu lรญลกiลฅ. Nasledujรบce odporรบฤania sรบ formovanรฉ sย ohฤพadom na zvรฝลกenie podpory mobility pracovnej sily.

Zlepลกiลฅ dostupnosลฅ bรฝvania sa dรก naprรญklad zavedenรญm povinnรฉho podielu bytov sย regulovanรฝm nรกjmom vย novรฝch developerskรฝch projektoch. Na Slovensku by sa mala takรกto regulรกcia uplatลˆovaลฅ najmรค vo vรคฤลกรญch mestรกch vย รบzkej spoluprรกci so samosprรกvou.

Na vรฝstavbu sociรกlnych bytov vย projekte by bolo moลพnรฉ ฤerpaลฅ nรกvratnรบ podporu zo ล FRB. Tรฝmto spรดsobom sa zabezpeฤรญ ich financovanie bez nadmernรฉho zaลฅaลพenia developera. Mesto by stanovovalo max. vรฝลกku nรกjmu vย tรฝchto bytoch ako percentuรกlny podiel zย priemernej, resp. mediรกnovej mzdy vย danom kraji aย zohฤพadลˆovalo by aj prรญjem rodiny.

Mesto by malo do bytov vyberaลฅ nรกjomcov podฤพa transparentne zverejnenรฝch kritรฉriรญ aย poradovnรญkov. Pri vlastnรญctve aย sprรกve tรฝchto bytov sa ponรบka viacero moลพnostรญ. Developer by naprรญklad mohol sprรกvu bytov nechaลฅ na mesto, prรญpadne na โ€žsociรกlnu nรกjomnรบ agentรบruโ€œ. Po splatenรญ รบveru zo ล FRB by developer mohol preniesลฅ vlastnรญctvo na mesto, prรญpadne si ho ponechaลฅ.

ฤŽalลกรญm vhodnรฝm opatrenรญm by bolo umoลพnenie aย preferovanie vyplรกcania poplatku za rozvoj vo forme mestskรฝch nรกjomnรฝch bytov. Vย sรบฤasnosti mรดลพe obec vyberaลฅ poplatok za rozvoj, ktorรฝ mรก nรกsledne povinnosลฅ investovaลฅ do sociรกlnej vybavenosti danej lokality.

Jednou zย moลพnostรญ vyuลพitia zdrojov zย poplatku za rozvoj je vรฝstavba sociรกlneho bรฝvania. Legislatรญvnou รบpravou sa mรดลพe stanoviลฅ moลพnosลฅ รบhrady ฤasti poplatku za rozvoj priamo vo forme sociรกlnych nรกjomnรฝch bytov.

Vyลกลกia mobilita pracovnej sily aย lepลกia dostupnosลฅ bรฝvania sa dajรบ dosiahnuลฅ zavedenรญm prรญspevkov na nรกjomnรฉ bรฝvanie pre pracujรบcich. Nรกjomnรญci platiaci trhovรฉ nรกjomnรฉ sรบ mobilnejลกรญ vย porovnanรญ sย nรกjomcami platiacimi regulovanรฉ nรกjomnรฉ.

Keฤลพe vรฝลกka nรกjomnรฉho vย trhovo nรกjomnรฝch bytoch mรดลพe byลฅ vย porovnanรญ sย nรกjomnรฝm vย bytoch sย regulovanรฝm nรกjmom neรบmerne vysokรก, mรดลพe odrรกdzaลฅ od presลฅahovania sa. Zavedenie prรญspevkov na bรฝvanie by malo byลฅ sprevรกdzanรฉ zvรฝลกenรญm poฤtu nรกjomnรฝch bytov. Vย opaฤnom prรญpade mรดลพe opatrenie viesลฅ iba kย zvรฝลกeniu nรกjomnรฉho.

Vย daลˆovej oblasti by bolo vhodnรฉ upraviลฅ daลˆ zย nehnuteฤพnostรญ. Na Slovensku tvorรญ prรญjem zย majetkovรฝch danรญ len 1,5 % zย celkovรฝch prรญjmov verejnej sprรกvy. Oproti priemeru krajรญn OECD je to pribliลพne len ลกtvrtina. MF SR, ako aj OECD odporรบฤa, aby sa na Slovensku postupne upravili alebo zvyลกovali dane zย nehnuteฤพnostรญ.

Vyลกลกie dane zย nehnuteฤพnostรญ by samosprรกvam umoลพnili vรฝraznejลกie investovaลฅ do rozvoja bytovรฉho fondu sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm aย dovolili by zaviesลฅ zvรฝhodnenรบ sadzbu pre byty sย regulovanรฝm nรกjmom. Vyลกลกie dane by mohli tieลพ penalizovaลฅ vlastnรญkov neobรฝvanรฝch bytov aย motivovaลฅ ich tak kย ponuke bytov na prenรกjom.

Zย pohฤพadu financovania bytovรฉho fondu sย regulovanรฝm nรกjmom by bolo vhodnรฉ umoลพniลฅ primeranรฉ zvyลกovanie nรกjmov vย tรฝchto bytoch. Maximรกlna cena roฤnรฉho nรกjomnรฉho vย bytoch sย regulovanรฝm nรกjmom je 5 aลพ 10 % zย obstarรกvacej ceny.

Obstarรกvacia cena sa ฤasom nezvyลกuje, teda nerastie ani maximรกlne nรกjomnรฉ. Po dlhom obdobรญ (20 โ€“ 30 rokov) sa nรกklady na รบdrลพbu aย opravu bytov znaฤne navรฝลกia (inflรกcia, rast miezd). Reลพijnรฉ nรกklady bytov nie sรบ obce vย dlhodobom obdobรญ schopnรฉ financovaลฅ len zย nรกjomnรฉho.

Vรฝstavba nรกjomnรฝch bytov mรดลพe byลฅ pre niektorรฉ obce (napr. Bratislava) obmedzenรก nedostupnosลฅou alebo vysokรฝmi cenami pozemkov. Vย mestรกch, kde cena pozemku tvorรญ vรฝznamnรบ ฤasลฅ obstarรกvacรญch nรกkladov, by bolo vhodnรฉ rozลกรญriลฅ moลพnosti podpory zo ล FRB aj na kรบpu pozemku.

Forma podpory by sa tak zrovnoprรกvnila aj pre samosprรกvy. Vย sรบฤasnosti mรดลพu zvรฝhodnenรฝ รบver na kรบpu pozemku zรญskaลฅ iba prรกvnickรฉ osoby (firmy). Administratรญvna aย ฤasovรก nรกroฤnosลฅ zรญskania podpory na vรฝstavbu bytov sย regulovanรฝm nรกjmom mรดลพe odrรกdzaลฅ firmy aย samosprรกvy. Podmienky ฤerpania podpory zo ล FRB upravujรบ viacerรฉ legislatรญvne predpisy.

Navyลกe je ลพiadosลฅ oย รบver spojenรก so znaฤnou byrokraciou. Takto upravovanรก podpora sa stรกva neprehฤพadnou. Vย niektorรฝch prรญpadoch tak mรดลพe neprehฤพadnosลฅ legislatรญvy odrรกdzaลฅ uchรกdzaฤov oย ฤerpanie podpory aย brzdiลฅ rozvoj dostupnรฉho bรฝvania. Preto bude vhodnรฉ zjednoduลกiลฅ schรฉmu poskytovania รบverov zo ล FRB.

Text: Jozef Kubala aย Vladimรญr Peciar
Zdroj: Eurostat, NBS, ล รšSR, RIS, ล FRB, MDV SR, MF SR
ฤŒlรกnok nie je oficiรกlnym stanoviskom MF SR, odrรกลพa nรกzory IFP.
ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB ลกpeciรกl 2/2019.
Vladimรญr Peciar
Vladimรญr Peciar,ย analytik odboru ลกtrukturรกlnych aย vรฝdavkovรฝch politรญk
Je zamestnacom na MF SR, venuje sa prognรณze vlรกdnych vรฝdavkov aย analรฝzam firemnรฝch dรกt.
Jozef Kubala,ย analytik odboru daลˆovรฝch prรญjmov aย fiลกkรกlnych analรฝz
Je zamestnacom na MF SR, venuje sa analรฝzam aย prognรณzam vรฝvoja verejnรฝch financiรญ aย monitorovaniu plnenia nรกrodnรฝch aย eurรณpskych fiลกkรกlnych pravidiel. V minulosti sa venoval ลกtrukturรกlnym politikรกm.

ASB 2019 Almanach

TOP 352 stavebnรฝch firiem s รบplnรฝm komentรกrom vรฝsledkov nรกjdeteย v ASB Almanach stavebnรญctva 2018/2019.

  • Rast slovenskej ekonomiky vlani vrcholil. ฤŒakรก nรกs tento rok pokles?
  • TOP 1236 stavebnรฝch firiem na Slovensku v 9 rebrรญฤkoch podฤพa segmentov
  • Nedostatok bytov a masรญvny dopyt. Dokedy?
  • Rast retailovรฝch รบverov sa mierne spomalil.

Potrebujete informรกcie hneฤ? Kรบpte si online publikรกciu za zvรฝhodnenรบ cenu.

Najฤรญtanejลกie