Stavebný softvér Cenkros 4 oslavuje 25 rokov. Prečítajte si silný príbeh jeho vzniku
Nie je žiadne tajomstvo, že KROS zjednodušuje podnikateľom prácu už viac ako štvrťstoročie. Tento rok sa nesie v znamení osláv 25. výročia nášho stavebného softvéru. Prečítajte si, aké boli úplné začiatky vývoja stavebného softvéru v rozhovore s majiteľom a spoluzakladateľom KROSU Jaroslavom Kuliškom.
KROS odštartoval podnikanie s vývojom stavebného softvéru. Čo vás priviedlo k myšlienke zvoliť práve softvér pre stavbárov?
Robil som v Pozemných stavbách ako programátor na oddelení, ktoré sa zaoberalo rozpočtami. Pozemné stavby Žilina sa potom rozpadli. Spolu s mojimi vtedajšími spolupracovníkmi sme začali vyvíjať stavebný softvér. Povedali sme si, poďme urobiť niečo, čo bolo na sálových počítačoch aj na malých počítačoch. A tak sme programovali najskôr v DOSE a potom, keďže sme chceli byť moderná firma, tak vo Windowse.
Takže stavebný softvér vývoj rozbehol a potom sa pridávali aj ďalšie oblasti?
Áno, ako firma sme vyrástli na stavebnom softvéri. Bol to prvý program, ktorý sme predávali. Všetko ostatné sme postupne pridávali. Premýšľali sme, čo ešte stavbár potrebuje, jednoduché účtovníctvo, mzdy. Portfólio sme chceli rozšíriť najskôr pre stavbárov, no ukázalo sa, že obsiahneme aj ďalšie cieľové skupiny. Stavba je však stále naša srdcová záležitosť, ktorá stála pri zrode firmy.
Ako si spomínate na začiatky vývoja? Aké asociácie sa vám spájajú s týmto obdobím?
Začiatky boli veľmi študentské. Stalo sa nám to najlepšie, čo sa mohlo stať. Môj spoločník Šaňo Matiščík prišiel z vysokej školy a vedel dotiahnuť najlepších študentov. Tí boli nadšení, že budeme robiť niečo užitočné. Tak sme celú firmu založili na študentskom nadšení. Tam sa začala naša KROS family.
Zo začiatku sme sa stretávali u mňa v byte. Hovorili sme si, čo a ako urobiť. Na 386-kách s disketami, všetko bolo pomalé. Boli sme mladá firma a tak sme chceli mladé, nové technológie. Od začiatku nám bolo jasné, že DOS je niečo, čo nechceme dlhodobo udržiavať, niečo čo nám prináša financie, aby sme prežili, ale ideme do nového. Na tom bol aj založený úspech firmy. Boli sme prví, ktorí priniesli novinku, Windows.
Nebola to len technológia, ale aj nový pohľad na rozpočtovanie. V DOSE boli skratky. Bežne ľudia rozpočtovali podľa knižky. Prvotná myšlienka bola, robme to ľudsky. A tak sme všetko pekne popísali, aby ľudia mohli v cenníku listovať ako v knihe. Bol to prvý veľký krok. Priniesli sme hlavne jednoduchosť, prehľadnosť a to, že keď s programom pracujete, je to príjemné.
Pred 25 rokmi mal KROS podstatne menej zamestnancov. Pracovalo sa v komornejšej atmosfére, spomínate si ešte na prvého zákazníka CENKROSU?
Jeden z prvých bol pán Bernard Bartuš. Okrem toho, že to bol veľký odborník v stavebníctve, bol aj obrovský včelár a príjemný človek. Testoval nám program, volal, priniesol med. Už to nebolo len o biznise. On bol náš najstarší zákazník. Bohužiaľ, už nie je medzi nami. Celých 25 rokov bol naším zákazníkom. Za tie roky náš vzťah prerástol, ako s mnohými inými zákazníkmi, až v rodinný vzťah. Volali sme si a blahoželali.
Na začiatku boli našimi zákazníkmi aj väčšie firmy. Jedna z prvých veľkých firiem bol Doprastav. Bol to ťažký zákazník, ktorý mal jasno v tom, čo chce robiť. Procesy boli náročné. Na nich sme sa veľa naučili. Cvičili sme si, ako to funguje vo veľkej firme. Dopadlo to dobre, stále je to náš zákazník.
Ako sa vám v tom čase obchodovalo? Bol CENKROS úspešnou novinkou, ktorú zákazníci privítali?
My sme hlavne nevedeli obchodovať. Boli sme programátori. Založili sme programátorskú firmu. Nik nemal skúsenosti z obchodu či marketingu. Začiatky boli amatérske, ale veľa nás to naučilo. Od začiatku sme vedeli, že nechceme byť lokálna firma, ktorá predá produkt pár zákazníkom z okolia Žiliny. V tom čase sme išli na to moderne, poďme do Košíc a urobme tam seminár. Ľudia sa o nás dozvedeli práve cez semináre. Tam som sa naučil, že to nie je len o tom vyrobiť nejaký produkt, ale treba ho aj predať. Urobiť nejaký marketing a vedieť produkt odprezentovať.
Zákazníci privítali CENKROS najmä pre jeho jednoduchosť. Šťastné bolo to, že z Windowsu sme vytiahli to, čo im mohlo pomôcť. Mohli v ňom listovať ako v knihe, čo v DOSE nebolo možné.
Aké boli najväčšie míľniky za 25 rokov na stavbe?
Prvý míľnik bol v tom, že od začiatku sme si povedali, že chceme ísť aj na český trh. Ako totálni začiatočníci sme sadli do vlaku, išli do ÚRSU a ponúkli im spoluprácu. Čo bolo veľmi smelé. Oni už vtedy boli najetablovanejšia firma v tejto oblasti od 60-tych rokov. Urobili sme dobrý dojem, prišli sme skromne, povedali sme, s čím vieme pomôcť a vyplatilo sa.
Dôležitý míľnik, bol aj to, že sme si od začiatku povedali, že chceme ísť len do nových technológií. S tým bola spojená aj spolupráca s vysokou školou a mladými ľuďmi.
V roku 2006 prišla nová generácia, CENKROS plus, bola potrebná zmena?
Ako firma sme vždy chceli byť na špici technologického vývoja, na tom sme vyrástli. Začali sme s Windowsom, kým ostatní si ešte mysleli, že DOS je dobrý. Behom 25. rokov sme technológiu prispôsobovali. Mnohokrát si zákazník zmenu neuvedomoval. My sme však vedeli, že program treba celý prekopať, ak má byť úspešný, a to sa nám stalo minimálne dvakrát, pri CENKROSE plus a CENKROSE 4. Vedeli sme, že by nás to dobehlo. Chceli sme byť o krok vpred a mať to, čo Windows ponúkol vždy v tej najnovšej verzii.
Od roku 2016 tu je CENKROS 4. Mnoho zákazníkov, je s vami celých 25 rokov. V čom vidíte najväčší benefit, pre ktorý sú vám stále verní?
Jednoznačne jednoduchosť a potom nadštandardné vzťahy. Zákazníkov zaúčame a poskytujeme im kvalitnú pomoc a podporu. Mnohokrát vzťahy prerástli aj do osobnej roviny.
Máte veľké plány so stavebným softvérom aj do budúcna?
Máme novú výzvu. Web. Niečo, na čo sa tešíme. Vždy sme prišli s novou technológiou a v tejto tradícii chceme pokračovať. Zákazníkom prinesieme niečo nové, iné možnosti, ako im zjednodušovať prácu. Všade prístupné, moderné riešenie, ktoré určite zmení spôsob rozpočtovania a oceňovania. Čaká nás výzva, pre nás je však typické vrhnúť sa do zmeny. Na tom sme vyrástli, v tom pokračujeme a chceme využívať nové technológie, zákazníkom pomáhať a zjednodušovať im prácu.
Zdroj: PR článok KROS a.s.