Verejnรฉ zรกkazky sรบ likvidaฤnรฉ, tvrdia stavbรกri. Vlรกda oponuje
Sรบฤasnรฉ praktiky pri verejnom obstarรกvanรญ stavieb mรดลพu zlikvidovaลฅ slovenskรฉ stavebnรฉ firmy. Upozorลuje na to Zvรคz stavebnรฝch podnikateฤพov (ZSP).
Podฤพa zvรคzu poลพiadavka od zhotoviteฤพa vo verejnom obstarรกvanรญ, aby financoval stavbu aลพ do jej ukonฤenia, obmedzรญ sรบลฅaลพe len na silnรฉ stavebnรฉ firmy, ohrozuje domรกcich podnikateฤพov. Predraลพรญ zรกkazky a skomplikuje ฤerpanie peลazรญ z eurofondov.ย
ZSP poukazuje aj na zvรฝลกenie nรกkladov pre verejnรฝch obstarรกvateฤพov,. Sรบฤasnรฉ financovanie je drahลกie v porovnanรญ s priebeลพnรฝm ฤerpanรญm financiรญ, ktorรฉ zabezpeฤรญ verejnรฝ obstarรกvateฤพ. Ako informoval Milรญn Kaลuลกฤรกk, ฤlen ZSP, v poslednom ฤase sa zvรฝลกil poฤet verejnรฝch obstarรกvanรญ stavebnรฝch prรกc, ktorรฉ mรก financovaลฅ zhotoviteฤพ.
„Znamenรก to, ลพe objednรกvateฤพ by za stavebnรฉ prรกce neplatil ich dodรกvateฤพovi priebeลพne, ale aลพ po ukonฤenรญ diela. Tรกto prax vystavuje domรกce stavebnรฉ spoloฤnosti existenฤnรฉmu riziku, hrozรญ deformรกcia trhu a predraลพenie samotnรฝch verejnรฝch zรกkaziek,“ upozorลuje Milรญn Kaลuลกฤรกk.ย
Byrokracia zo strany รnie
Podฤพa neho tieto podmienky vytvรกrajรบ tlak na zhotoviteฤพov ich schopnosti dlhodobo prefinancovaลฅ zรกkazky. Komplikรกcie mรดลพu vyvolaลฅ aj byrokratickรฉ prekรกลพky zo strany fondov Eurรณpskej รบnie.ย
„Bez sรบฤinnosti administrรกcie zo strany verejnรฉho obstarรกvateฤพa sa tak platba dodรกvateฤพovi stavby mรดลพe zablokovaลฅ na nepredvรญdateฤพne dlhรฝ ฤas. Do zmlรบv sa pritom ฤasto dostรกva aj ustanovenie, ลพe obstarรกvateฤพ nie je v omeลกkanรญ, ak meลกkรก poskytovateฤพ prรญspevku z eurรณpskych fondov,“ dodรกva Milรญn Kaลuลกฤรกk.
โTieto neprimeranรฉ rizikรก sa snaลพรญ verejnรก sprรกva preniesลฅ na zhotoviteฤพov. To v tรฝchto ฤasoch, keฤ je stavebnรฝ sektor vystresovanรฝ koronakrรญzou, zvyลกuje tlak na zhotoviteฤพov a nรบti ich รญsลฅ do veฤพmi vysokรฝch rizรญk. Mnohรฝm dokonca ani len neumoลพnรญ zapojiลฅ sa do takto podmienenej sรบลฅaลพe pre ich obmedzenรฉ finanฤnรฉ moลพnosti,โ konลกtatuje Milรญn Kaลuลกฤรกk.ย
Podฤพa zvรคzu verejnรญ obstarรกvatelia, ktorรญ by mali hรกjiลฅ zรกujmy verejnosti a ลกtรกtu, tak paradoxne idรบ proti nรกrodno-ลกtรกtnym zรกujmom. Komplikujรบ uลพ dnes zloลพitรฉ financovanie stavebnรฝch zhotoviteฤพov, zvyลกujรบ riziko vzniku reลฅaze platobnej neschopnosti v celom dodรกvateฤพskom reลฅazci, znevรฝhodลujรบ domรกcich zamestnรกvateฤพov, prehlbujรบ nedostatoฤnรฉ ฤerpanie zdrojov Eร a verejnรฝch financiรญ, ktorรฉ majรบ oลพiviลฅ nรกrodnรฉ hospodรกrstvo.
Vlรกda odpovedรก
Ministerstvo dopravy a vรฝstavby vo verejnom obstarรกvanรญ dopravnรฝch projektov v rรกmci Operaฤnรฉho programu integrovanej infraลกtruktรบry (OPII) neaplikuje a ani neaplikovalo poลพiadavku na zhotoviteฤพa, aby financoval stavbu aลพ do jej ukonฤenia. Takรกto podmienka vo verejnom obstarรกvanรญ aj vzhฤพadom na ลกpecifickรฉ stavby rezortu by sa mohla javiลฅ ako diskriminaฤnรก. Uviedol to pre agentรบru SITA poradca ministerstva dopravy a vรฝstavby Ivan Rudolf .ย
Rezort dopravy a vรฝstavby pripomรญna, ลพe pri stavbรกch z projektov OPII sa aplikuje pravidelnรฉ financovanie podฤพa nastavenรฝch podmienok v zmluve, vรคฤลกinou formou predfinancovania. Financie sa vyplรกcajรบ pri splnenรญ mรญฤพnikov alebo formou mesaฤnej fakturรกcie.ย
„Vo vลกeobecnosti je problematika verejnรฝch obstarรกvanรญ v rezorte dopravy a vรฝstavby ลกirokรก, keฤลพe mรก ministerstvo niekoฤพko podriadenรฝch organizรกciรญ, ktorรฉ sรบ verejnรฝmi obstarรกvateฤพmi veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych stavieb, ฤi nadlimitnรฝch nรกkupov. Nedรก sa preto sรบhrnne nastaviลฅ jednotnรฝ postup pre vลกetky verejnรฉ obstarรกvania,“ dodal Ivan Rudolf.