Vysporiadanie pozemkov pod diaľnicu na Kysuciach je zložité
Na vysporiadanie pozemkov pod diaľnicou D3 a rýchlostnou cestou R5 zo strany občanov na seminári s názvom D3 + R5 = Rozvoj Kysúc vyzval v Čadci kysuckých starostov a primátorov generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., a splnomocnenec vlády SR pre cestnú infraštruktúru Igor Choma.
„Zásadným problémom je to, že samotní občania nemajú v poriadku majetkovo-právne veci. Mnohokrát sa stáva, že generácie užívajú pozemok a potom sa ukáže, že nie je ich. Starostovia a primátori by mali vyzvať všetkých občanov, ktorých sa môže výstavba dotknúť, aby si dali do poriadku svoje náležitosti,“ informoval Choma.
Podľa predsedu Žilinského samosprávneho kraja Juraja Blanára sa na stretnutí, ktoré sa konalo začiatkom týždňa, starostovia mali dozvedieť, čo môžu od NDS očakávať. „Ako môže pomôcť, prípadne prísť priamo do obce a všetkým potenciálnym vlastníkom vysvetliť celý postup. Tak, aby neboli žiadne problémy z hľadiska vykupovania pozemkov. A nadväzne pre vydanie platného stavebného povolenia. Starostovia, samospráva, vyššia samospráva môže prispieť práve tým, že bude sprostredkovateľom komunikácie medzi občanmi, vlastníkmi pozemkov, ale aj rôznymi združeniami, ktoré vlastnia pozemky. A tým môžu veľmi významne urýchliť tú prípravu,“ zdôraznil Blanár.
Termín dokončenia diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Skalité – hranica s Poľskou republikou je podľa Chomu rok 2012 až 2013. „Niekde už máme rozpracovanú dokumentáciu pre stavebné povolenie a máme vydané viac-menej všetky územné rozhodnutia. Predpoklad je taký, že v roku 2010 a 2011 začnú úplne všetky úseky,“ spresnil generálny riaditeľ NDS, a.s.
Rýchlostná komunikácia R5 Svrčinovec – hranica s Českou republikou je podľa Chomu v štádiu, kedy sa do konca roka musí uskutočniť posudzovanie vplyvov na životné prostredie. „Predpoklad výstavby je začiatok roku 2011, pričom jej výstavba potrvá maximálne 1,5 roka,“ uviedol Choma.
Starostka obce Skalité Andrea Šimurdová poukázala na skutočnosť, že obyvatelia obce musia niekedy čakať aj desiatky minút, ak sa chcú z cesty I/12, ktorá vedie cez ich obec, napojiť na cestu I/11 do obce Svrčinovec a Českej republiky. „Cesta I. triedy cez našu obec nie je proporčne ani inak stavaná na to, aby po nej mohli jazdiť nákladné autá. Konkrétne máme zrátané, že počas jednej hodiny prešlo cez obec aj 70 ťažkých kamiónov. Preťažujú komunikáciu a ohrozujú bezpečnosť, preto je diaľnica tak dôležitá,“ povedala Šimurdová.
Podľa starostu Svrčinovca Juraja Strýčka sú najväčšou príčinou nespokojnosti v obci dopravné kolapsy. „Drobné nehody, ktoré sa stanú na ceste I. triedy. Tá cesta nemá parametre, aby sa mohli niektoré autá odkloniť. Ide buď smer do Českej alebo do Slovenskej republiky. Druhý smer čaká. V tom sa stávajú najhoršie kolapsy, keďže doprava zablokuje všetky výjazdy na cestu I. triedy, a tým pádom sú občania odrezaní od sveta, kým sa to neodstráni,“ uzatvoril Strýček.
Zdroj: TASR