ลฝilina naberรก smer udrลพateฤพnรฉho rozvoja

ลฝilina patrรญ medzi mestรก, ktorรฉ sรญce vย poslednรฝch dvoch desaลฅroฤiach zaลพili rozvoj zabezpeฤujรบci ekonomickรฝ rast regiรณnu, ale takmer nenรกvratne vtlaฤili peฤaลฅ samotnej ลกtruktรบre sรญdla. ล tvrtรฉ najvรคฤลกie mesto na Slovensku aj vย sรบฤasnosti zรกpasรญ sย dobiehajรบcou neregulovanou vรฝstavbou, ktorรก vย obdobรญ absencie รštvaru hlavnรฉho architekta aย nereลกpektovania รบzemnoplรกnovacรญch dokumentรกciรญ zaznamenala nekontrolovateฤพnรฝ nรกrast. Sรบฤasnรฉ kroky mesta vลกak smerujรบ kย stabilizรกcii rozvoja aย kย udrลพateฤพnรฉmu plรกnovaniu budรบcich investรญciรญ.

Vรฝraznรฝm problรฉmom brzdiacim plรกnovanie novรฉho rozvoja aย takmer neรบฤinnรฝm nรกstrojom vย procesoch regulovania vรฝstavby niektorรฝch ohlรกsenรฝch stavieb je pomerne starรฝ, no stรกle zรกvรคznรฝ รบzemnรฝ plรกn zย roku 1980. Vย roku 1994 sa sรญce zaฤal spracรบvaลฅ novรฝ รบzemnรฝ plรกn, ten vลกak ani vย sรบฤasnosti nie je dokonฤenรฝ aย viac-menej pretrvรกva vย polohe ลกtatistu, ktorรฝ staฤรญ iba zachytรกvaลฅ zmeny vย ลกtruktรบre sรญdla. Vย roku 2000 sa prerokoval novรฝ koncept รบzemnรฉho plรกnu. รšzemnรฝ plรกn zรณny majรบ doposiaฤพ spracovanรฝ len tri rozvojovรฉ รบzemia.

โ€žZรกvรคznรฝ dokument plรกnujeme schvรกliลฅ do konca roka 2008,โ€œ uviedol hlavnรฝ architekt mesta ลฝiliny Ing.ย arch. Martin Pavelek. Zรกroveลˆ podotkol, ลพe spracovanรฝ zรกvรคznรฝ nรกstroj รบzemnรฉho plรกnovania by mal plniลฅ รบlohu prechodnรฉho dokumentu, zabezpeฤujรบceho preklenutie obdobia spracรบvania novรฉho รบzemnรฉho plรกnu, ktorรฝ mesto plรกnuje ohlรกsiลฅ na budรบci rok. โ€žUrgentne sa spracรบva ลกtรบdia vรฝลกkovej regulรกcie mesta, vย roku 2007 boli spracovanรฉ รบzemnoplรกnovacie podklady pre dopravu, zeleลˆ aย taktieลพ ลกtรบdia mestskรฝch cyklotrรกs.โ€œ Vย sรบฤasnosti mesto prerokรบva รบzemnรบ prognรณzu strategickรฉho rozvoja mesta.

Mesto bez architekta

Urbanistickรก koncepcia sรญdla je znaฤne poznaฤenรก absenciou รštvaru hlavnรฉho architekta vย predchรกdzajรบcej samosprรกve mesta. Situรกciu sลฅaลพuje fakt, ลพe eลกte aj vย rokoch 2004 aลพ 2006ย  bolo odpredanรฝch mnoลพstvo pozemkov aย vydanรฝch veฤพa รบzemnรฝch aย stavebnรฝch rozhodnutรญ na stavby vย rozpore sย รบzemnรฝm plรกnom. Vย sรบฤasnosti prebieha realizรกcia vรคฤลกiny zย nich. โ€žAktuรกlnou potrebou mesta je stabilizรกcia momentรกlneho stavebnรฉho rozvoja,โ€œ reaguje na problematiku pretrvรกvajรบceho boja mesta sย investiฤnรฝmi projektmi vย rozpore sย รบzemnรฝm plรกnom Martin Pavelek.

โ€žProblรฉmom nie je ani tak prudkรฝ stavebnรฝ rozvoj, ako vย minulosti absentujรบci vyvรกลพenรฝ aย zodpovednรฝ prรญstup plรกnovania aย situovania vรฝstavby. Mesto pรดvodne disponovalo dostatoฤnรฝmi rezervami pre budรบci stavebnรฝ rozvoj. No ten bol nesprรกvne naฤasovanรฝ aย prebiehal pomerne ลพivelne, bez reลกpektu kย regulรกcii รบzemnรฉho plรกnu. Aย tak kย realizรกciรกm obchรกdzajรบcim รบzemnรฝ plรกn โ€“ nรกkupnรฝm strediskรกm ako Metro ฤi Max โ€“ pomaly moลพno pribudne aj projekt Auparku na Nรกmestรญ ฤฝudovรญta ล tรบra. Mestu sa vลกak podarilo niekoฤพko stavieb zastaviลฅ, ฤi vyrubiลฅ pokuty za nepovolenรฉ zaฤatie realizaฤnรฝch prรกc.

Dlho oฤakรกvanou investรญciou je vรฝstavba diaฤพnice D1, ktorej ukonฤenie je plรกnovanรฉ vย roku 2013. Avizovanรฝ variant diaฤพnice spรกjajรบcej ลฝilinu sย mestom Martin mรก viesลฅ cez tunel, mimo intravilรกnu sรญdla. Vย sรบฤasnosti vลกak Ministerstvo dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ ฤoraz dรดraznejลกie presadzuje variant, ktorรฝ plรกnuje rozลกรญrenie cesty Dย 18, vedรบcej popri Streฤne. To mรดลพe skomplikovaลฅ uลพ aj tak nevyhovujรบci stav zaลฅaลพenia dopravy vย centre mesta. โ€žPri rieลกenรญ problematiky dopravy opรคtovne narรกลพame na nedostatok pozemkov, vhodnรฝch na ยญrealizรกciu dopravnรฝch koridorov,โ€œ upozornil na problรฉm rieลกenia dopravy hlavnรฝ architekt mesta aย zรกroveลˆ poznamenal, ลพe sรบฤasnรฝ diaฤพniฤnรฝ privรกdzaฤ, ako aj mestskรฉ ฤasti Zรกvodie aย Bรกnovรก, sรบstreฤujรบ dopravu na vรฝznamnรฝ dopravnรฝ uzol โ€“ kruhovรฝ objazd Rondel, ฤo mรดลพe vย budรบcnosti spรดsobiลฅ dopravnรฝ kolaps.

Zย tohto dรดvodu sa vย blรญzkej budรบcnosti pripravujรบ ฤalลกie investรญcie, zameranรฉ na obnovu viacerรฝch zruลกenรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ pรดvodnรฉho radiรกlno-okruลพnรฉho dopravnรฉho systรฉmu. Obnovenie ฤasti pรดvodnej cestnej siete umoลพnรญ flexibilnejลกie prepojenie vรฝchodnej aย zรกpadnej ฤasti mesta. Aktuรกlnou investรญciou, ktorรก rezonuje mestskรฝm รบradom, je rieลกenie nadstavby parkovacieho domu pri nรกmestรญ Andreja Hlinku, ako aj spracovanie projektov budovania cyklotrรกs aย ich prepojenia sย regionรกlnymi aย nadregionรกlnymi trasami. Vย intravilรกne mesta totiลพ cyklotrasy รบplne absentujรบ.โ€œ

Ortofotomapa mesta ลฝilinaย ย ย 
1 โ€“ Priemyselnรก zรณna aย kasรกrne, 2 โ€“ Rozvojovรก ลกportovo-rekreaฤnรก plocha: ล portovรก hala na Bรดriku, areรกl ลฝilinskej univerzity aย ลฝilinskรฝ lesopark, 3 โ€“ Rozvojovรก plocha popri rieke
Ortofotomapa: ยฉ GEODIS SLOVAKIA, s. r. o.

Priemyselnรก bariรฉra

Vรฝraznรฉ ลกpecifikum ลฝiliny predstavuje pรกs priemyselnej zรณny, tiahnuci sa celรฝm mestom od severu na juh. Ten spolu so ลพeleznicou aย sย uลพ spomรญnanรฝm diaฤพniฤnรฝm privรกdzaฤom rozdeฤพuje sรญdlo na dve pomerne izolovanรฉ ฤasti. Rozvojovรฉ รบzemie sรบฤasnรฉho priemyselnรฉho parku ฤakรก celkovรก revitalizรกcia aย novรฉ zadefinovanie vyuลพitia zรณny ako zmieลกanรฉho รบzemia sย moลพnรฝm podielom plรดch bรฝvania. Prvรฉ investรญcie nedali dlho na seba ฤakaลฅ aย uลพ vย sรบฤasnosti sa na rozvojovom รบzemรญ pripravuje veฤพkรฝ projekt administratรญvno-vedeckรฉho centra so zameranรญm na stavebnรญctvo, pod nรกzvom CISS City. Ten je zatiaฤพ vย ลกtรกdiu architektonickej ลกtรบdie.

Vย sรบvislosti sย touto avizovanou vรฝลกkovou budovou je hlavnรฝ architekt mesta prรญstupnรฝ myลกlienke situovania vรฝลกkovรฝch stavieb prรกve vย na tomto รบzemรญ, nakoฤพko negatรญvny vplyv stavby na historickรบ vedutu mesta je minimรกlny. Vo vลกeobecnosti vลกak zastรกva nรกzor, ลพe ลฝilina nespฤบลˆa atribรบty pre situovanie vรฝลกkovรฝch budov aย takรฉto stavby za sรบฤasnรฝch podmienok hodnotรญ ako ekonomicky nerentabilnรฉ aย รบzemne problematickรฉ zย titulu ฤalลกieho udrลพateฤพnรฉho rozvoja mesta. To sa tรฝka aj dvoch vย sรบฤasnosti rozostavanรฝch vyลกe dvadsaลฅpodlaลพnรฝch obytnรฝch domov povolenรฝch taktieลพ vย rozpore sย platnรฝm รบzemnรฝm plรกnom.

Mesto: ลฝilina
Kraj: ลฝilinskรฝ
Regiรณn: Strednรฉ Povaลพie
Rozloha kraja: 6ย 788 km2
Rozloha okresu: 815 km2
Rozloha mesta: 80,03 km2
Poฤet obyvateฤพov kraja: 693ย 041
Poฤet obyvateฤพov okresu: 156ย 539
Poฤet obyvateฤพov mesta: 85ย 425
Nezamestnanosลฅ: 2,95โ€‰%

Strategickรฉ podniky vย regiรณne

  • KIA Motors Slovakia, s. r. o.
  • AQUACHEMIA, a. s.
  • SUNGWOO HITECH Slovakia, s. r. o.
  • JOHNSON CONTROLS INTERNAยญTIONAL, ย ย  spol. sย r. o. โ€“ odลกtepnรฝ zรกvod ลฝilina
  • Metsรค Tissue, a. s. (bรฝvalรก firma Tento Slovakia, a. s.)
  • FERONA Slovakia, a. s.
  • VรHOSTAV, a. s.
  • Doprastav, a. s.

Sรญdlo na troch riekach

Hรกdam najvรคฤลกou devรญzou, ktorรก nebola doposiaฤพ docenenรก, je prirodzenรฉ situovanie mesta na sรบtoku troch riek – Vรกhu, Kysuce aย Rajฤianky, vย blรญzkosti historickej pamiatky โ€“ Budatรญnskeho hradu. Toto รบzemie je vย sรบฤasnosti negatรญvne ovplyvnenรฉ viacerรฝmi ลกpecifikami, medzi ktorรฉ moลพno zaradiลฅ cestnรบ komunikรกciu, ลพeleznicu ฤiย  priemyselnรบ zรณnu pozdฤบลพ rieky Rajฤianka. รšzemie vลกak predstavuje veฤพkรบ vรฝzvu pre budรบci rozvoj mesta, ktorรฉ plรกnuje odstrรกniลฅ nevyuลพรญvanรฉ koฤพajisko aย sย nรญm spojenรฉ technickรฉ budovy. Mesto tak isto plรกnuje rieลกiลฅ bezbariรฉrovรฝ prรญstup na รบzemie, ktorรฉ by vย budรบcnosti malo maลฅ rekreaฤno-obytnรฝ charakter. Vyrieลกenรก infraลกtruktรบra otvorรญ novรฉ moลพnosti rozvรญjania mesta popri riekach.

Urฤitรฉ zmeny sa pripravujรบ aj vย oblasti ลกportu aย kultรบry. Jednรฝm zย vรฝhฤพadovรฝch zรกmerov je prepojenie ล portovej haly na Bรดriku sย univerzitnรฝm areรกlom aย lesoparkom. Tak isto sa plรกnuje budovanie ลกportovo-obchodnรฉho centra okolo futbalovรฉho ลกtadiรณna. Okrem rieลกenia peลกieho napojenia na centrum mesta bude nutnรฉ prepracovaลฅ dynamickรบ aj statickรบ dopravu okolia ลกtadiรณnu. ฤŽalลกia plรกnovanรก investรญcia sa tรฝka ลพilinskรฉho lyลพiarskeho strediska na Hradisku, ktorรฉ potrebuje celkovรบ revitalizรกciu, rozลกรญrenie lyลพiarskych plรดch, dobudovanie rekreaฤnรฝch zariadenรญ aย infraลกtruktรบry. Vzhฤพadom na nรญzku geografickรบ polohu aย stรกle slabลกie zimy je realizรกcia tohto zรกmeru otรกzna.

Vย oblasti bรฝvania sa vย blรญzkej budรบcnosti neudejรบ vรฝraznรฉ zmeny, keฤลพe mesto vykazuje dostatok bytov. ลฝilina predpokladรก realizรกciu menลกรญch projektov bytovej aย individuรกlnej bytovej vรฝstavby. Oย veฤพkokapacitnรฝch mestskรฝch ลกtvrtiach, ako je Port alebo Centrop vย Bratislave, sa zatiaฤพ neuvaลพuje. Vรคฤลกie priemyselnรฉ zรณny plรกnuje mesto situovaลฅ mimo svojho katastra. Zmeny ฤakajรบ aj Nรกmestie Andreja Hlinku, oย ktorรฉho dostavbu prejavilo vย sรบฤasnosti zรกujem uลพ niekoฤพko investorov. To tom svedฤรญ aj nedรกvno avizovanรก architektonickรก ลกtรบdia CITY PARK ลฝILINA, ktorรก sa vลกak stretla sย  nejednoznaฤnรฝm ohlasom. โ€žLukratรญvny priestor nรกmestia sรญce plรกnujeme vย blรญzkej budรบcnosti koncepฤne dotvoriลฅ, ale potrebujeme zรญskaลฅ ฤas na prรญpravu zรกvรคznรฉho nรกstroja, na zรกklade ktorรฉho sa umoลพnรญ celkovรก regulรกcia รบzemia,โ€œ podotรฝka Martin Pavelek. Zย tohto dรดvodu mesto plรกnuje ฤo najskรดr investovaลฅ do novรฉho รบzemnรฉho plรกnu zรณny.

Miriam Turancovรก
Foto: autorka

Najฤรญtanejลกie