zlate moravce mesto spolyfunkcnym charakterom
Galéria(8)

Zlaté Moravce: Mesto s polyfunkčným charakterom

Mesto Zlaté Moravce je centrom Horného Požitavia už od začiatku formovania uhorského štátu a zostalo ním až do súčasnosti. A hoci „budovanie“ kapitalizmu na Slovensku poriadne rozkývalo aj jeho pracovnými istotami, Zlaté Moravce sú miestom s rozvojovým potenciálom v rôznych oblastiach života.

mg 1873 big image
orto zlate moravceu big image
mg 4155 big image
mg 4135 big image
mg 4130 big image
topolcianky 2 big image
zlate moravce mesto s polyfunkcnym charakterom 5915 big image
Priemyselný park
Lokalizované priemyselné jednotky v meste predstavujú jadro priemyselného potenciálu celého okresu. Priemyselná zóna sa nachádza v časti mesta, kde kedysi sídlil závod Calex, ktorý v období svojej najväčšej produkcie, počas minulého režimu, mal 6 tisíc zamestnancov. Postupne sa jeho výroba tlmila, až sa zastavila. V roku 2001 odkúpila voľné priestory po Calexe firma Danfoss Compressors, s. r. o., ktorá sa zaoberá výrobou komponentov do chladiacich zariadení, kompletných kompresorov a chladiacich jednotiek a patrí medzi najväčších zamestnávateľov v oblasti strojárskeho priemyslu.

„Všetky priemyselné aktivity sa udiali v tomto priestore,“ hovorí prednosta Mestského úradu Zlaté Moravce Ing. Ján Jamrich. „So vstupom slovinského partnera rozširuje Danfoss v súčasnosti výrobu, pričom okrem tejto spoločnosti sa v areáli nachádza niekoľko ďalších spoločností, ktoré zamestnávajú ľudí v oblasti priemyslu.“

Mesto je garantom podnikania zahraničných spoločností a podľa prednostu v súčasnosti rokuje s belgickými a holandskými spoločnosťami podnikajúcimi v oblasti obuvníctva, potravinárstva a automobilizmu. Mesto má voľné plochy oproti bývalému Calexu a v súčasnosti rokuje s menšími vlastníkmi o odkúpení ich pozemkov, ktoré by s rozlohou 4 ha boli dispozícii budúcim investorom vedľa priemyselnej zóny.

Doprava

Rýchlostná cesta R1 výrazne zlepšila komunikáciu mesta s budúcimi možnými investormi a mesto tak môže zužitkovať svoju polohu a vzdelanostný potenciál v odborných činnostiach. Rýchlostná cesta priniesla aj ďalšie výhody pre mesto, medzi ktoré patrí aj zákaz vjazdu nákladných vozidiel do Chyzeroviec, čo zvýšilo kvalitu života v tejto mestskej časti.

V mestskom intra- aj extraviláne sú aj cesty 1.,2. a 3. triedy, ktoré však nepatria do správy mesta. Dopravu v meste však komplikujú štyri hlavné križovatky: prvou je dnes svetelná pri obchodnom dome Tekov, ktorá bude prebudovaná na prvú mestskú kruhovú križovatku a je vynútenou investíciou výstavby nového obchodného domu; ďalej je to križovatka ulíc 1. mája a Duklianskej, ktorá by tiež mala byť prebudovaná na kruhovú, ďalej je to zle riešená križovatka pri Mestskom úrade, ktorá však vzhľadom na rozmery môže mať iba odbočovacie pruhy, a nakoniec je to štvrtá križovatka ulíc Župná, SNP, Bernolákova a Sládkovičova.

Význam má aj železničná doprava, a to najmä nákladná – pretože stanica Zlaté Moravce slúži ako prekladisko produktom Štátnych lesov Topoľčianky.

Bytová výstavba

Oblasť bytovej výstavby v Zlatých Moravciach v uplynulých rokoch stagnovala. Od medializovaných problémov s výstavbou tzv. Tekovskej bytovky (nedodržanie zákonných postupov) sa neuskutočnila žiadna výstavba bytov, ktoré by boli v správe mesta. „Napriek tomu chceme výrazne rozbehnúť aktivity aj v tejto oblasti a v spolupráci so Štátnym fondom rozvoja bývania (ŠFRB) sme začali s novými bytovými projektmi,“ tvrdí prednosta. „Prvým je bytovka so 70 bytmi s pôdorysom v tvare štvorlístka, v ktorých sú navrhnuté jedno- a dvojizbové byty, z toho 24 jedno­izbových bytov a 46 dvojizbových bytov. Začali sme so štúdiou a projektovou dokumentáciou pre územné rozhodnutie a nasledovalo stavebné a realizačné povolenie. Už predbežný prieskum ukázal, že najväčší záujem je o jednoizbové byty, ktoré sú zároveň štartovacími bytmi pre mladé rodiny. Ich podpora zo strany mesta bude spočívať v tom, že mesto bude splácať úver ŠFRB 30 rokov s nízkym úrokom a potom môžu nájomcovia požiadať o odkúpenie.“

Ďalšia výstavba bytových domov sa začína realizovať aj v časti Ďatelinisko, ktoré financuje súkromná spoločnosť. Tu sa plánuje vystavať šesť trojpodlažných bytových domov, pričom v každom je po 14 bytov.

Zlaté Moravce
Samosprávny kraj: Nitriansky
Počet obyvateľov: 12 930
Poloha mesta: Centrum Zlatých Moraviec leží na 48° 23’ severnej zemepisnej šírky a 18° 24’ východnej zemepisnej dĺžky, v nadmorskej výške 195 m n. m.
Poloha katastra: rozprestiera sa medzi 48° 20’ 45“ a 48° 24’ 45“ severnej zemepisnej šírky a 18° 21´ 20“ a 18° 30´ 20“ východnej zemepisnej dĺžky, v nadmorských výškach od 170 – 714 m n. m.
Mesto Zlaté Moravce sa skladá z troch katastrálnych území: Zlaté Moravce, Prílepy a Hoňovce.
Rozloha katastrálneho územia Zlaté Moravce: 19,252 km2
Rozloha katastrálneho územia Prílepy: 7,149 km2
Rozloha katastrálneho územia Hoňovce: 0,752 km2
Miera evidovanej nezamestnanosti v meste (ku dňu 31.3.2012): 10,68 %

Najväčší zamestnávatelia:
ViOn Zlaté Moravce
Bauer Gear Motor Slovakia, s. r. o.
Danfoss Compressors, s. r. o.
Mesto Zlaté Moravce (príspevkové organizácie – Nemocnica, Technické služby, Službyt, Záhradnícke služby, Mestské stredisko kultúry a športu)
Estamp

Obchod a podnikanie
Po novembri 89 sa v meste rozvinulo podnikanie, takže pribudli jednotlivé obchodné prevádzky. Tie súviseli so najmä službami. Súčasne sa rozvíjal aj obchod a s ním aj výstavba niektorých obchodných centier. Vytvorili sa tak pracovné miesta a zároveň to umožnilo komfort pri nákupe.

„Malé a stredné podnikanie v meste Zlaté Moravce predstavuje silnú stabilitu pracovných miest v budúcnosti,“ hovorí Ján Jamrich. „Podpora tohto segmentu podnikania zo strany štátu a EÚ preferovaním grantov práve do tejto sféry smeruje do podpory rozvoja malého a stredného podnikania v našom meste. Vzhľadom na skutočnosť, že v Zlatých Moravciach vykonáva podnikateľskú činnosť viac spoločností s počtom zamestnancov nad 250, medzi ktoré patria napr. Bauer Gear Motor Slovakia, s. r. o., Vion, a. s., Secop, je v záujme mesta rozvíjať možnosti podnikania nielen pre veľké, ale aj menšie subjekty.

S rozvojom obchodných centier a s pribúdaním malých a stredných podnikateľov rástol záujem aj o poľnohospodárstvo. V meste pôsobia družstvá, ale aj samostatne hospodáriaci roľníci, ktorí obhospodarujú okolitú pôdu. Potravinársku výrobu v meste reprezentuje výroba svetoznámych macesov, ale aj prevádzky na spracovanie mäsa, mlieka a výroba pekárenských výrobkov (v potravinárskom priemysle pracuje vyše 300 zamestnancov v 8 podnikateľských subjektoch).

Školstvo a infraštruktúra
V meste je 5 materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta, 1 súkromná škôlka s výučbou anglického jazyka, 1 detské jasle, 4 základné školy, z toho 1 cirkevná, ktorá nespadá pod správu mesta a široká sieť stredného školstva –Gymnázium Janka Kráľa, Obchodná akadémia, Stredná odborná škola technická (bývalé učilište Calexu), Stredná odborná škola polytechnická, Stredná odborná škola obchodu a služieb, pričom v meste pôsobí aj detašované pracovisko Vysokej školy ekonomickej, manažmentu a verejnej správy v Bratislave v priestoroch ZŠ Robotnícka.

„Dôležitým momentom je fakt, že Zlaté Moravce sú spádovým mestom 38 obcí, pričom 32 patrí pod spoločný stavebný úrad,“ upozorňuje Ján Jamrich. „Aj preto náš stavebný úrad zabezpečuje všetky stavebno-technické schvaľovacie povolenia v zmysle stavebného zákona a robí servis 32 obciam. Samozrejme tieto obce prispievajú na chod úradu príspevkom podľa počtu obyvateľov. Časť príspevku uhrádza aj štát na prenesený výkon štátnej správy.“

Spádová oblasť zároveň znamená zvýšenú mobilitu občanov z okolitých obcí, ktorí do mesta cestujú za nákupmi a službami. Je tu Obvodný úrad životného prostredia, Katastrálny úrad, nachádza sa tu Obvodné oddelenie policajného zboru, Finančná správa, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, Všeobecná zdravotná poisťovňa, Slovenská pošta, Regionálna správa a údržba ciest, Západoslovenská energetika, celý rad komerčných bánk, podnikateľských subjektov a nákupných centier a mestská nemocnica.
 

Mestská nemocnica
Mestská nemocnica prof. Rudolfa Korca v Zlatých Moravciach patrí k ojedinelým príkladom svojho druhu, pretože je jedinou nemocnicou na Slovensku, ktorú spravuje mesto.

„Nemocnica má štruktúru príspevkovej organizácie, pričom dnes pôsobí s vyrovnaným rozpočtom,“ vysvetľuje prednosta. „Mesto prispieva na jej chod v sume 240 tisíc eur ročne, čo by síce mohla byť suma použitá na výstavbu ciest, chodníkov, dopravy, ale uvedomujeme si, že dostupnosť zdravotníckych služieb občanom mesta, ale aj okolitých obcí je veľmi dôležitá. Inak by pacienti museli dochádzať až do Nitry. Mesto si na oddĺženie nemocnice zobralo úver a teraz ho musí splácať. Je to však anomália, pretože mesto a občania zo svojich daní dotujú zdravotnícku starostlivosť, určenú nich samých. Ústava ale hovorí, že zdravotnícku starostlivosť garantuje štát. Napriek tejto situácii občania chcú mestskú nemocnicu zachovať.“

V polovici apríla mesto Zlaté Moravce pripravuje v priestoroch mestskej nemocnice otvoriť nové nefrologické centrum. „Ide o dialyzačné stredisko, ktorého súčasťou je aj nefrologická ambulancia,“ približuje MUDr. Stanislav Gerbel, konateľ spoločnosti Genea, ktorá zabezpečuje toto stredisko. „Technické vybavenie patrí k najmodernejším aj z celosvetového hľadiska. V stredisku bude 8 dialyzačných lôžok pre chronických pacientov a jednu akútnu dialýzu budeme vykonávať na OIAM (oddelenie intenzívnej a akútnej medicíny) v súčinnosti s nemocnicou.“

Mesto zabezpečuje aj terénnu opatrovateľskú službu a prevádzkuje zariadenie opatrovateľskej starostlivosti pre ubytovaných klientov. Na zabezpečenie uvedených činností mesto zamestnáva asi 32 zamestnancov.
V meste sa nachádzajú súkromné domovy opatrovateľských služieb.

Silné stránky mesta Slabé stránky mesta
•    Vhodná geografická poloha v blízkosti atraktivít cestovného ruchu, najmä smerom k Topoľčiankam a Považskému Inovcu, (kaštieľ s arborétom, zubria zvernica, vodná nádrž),
•    Zlaté Moravce majú významnú polohu – takmer celé západné Slovensko a polovica stredného Slovenska leží do 100 km vzdušnej vzdialenosti od mesta,
•    Mesto leží na významnej západo-východnej cestnej osi spájajúcej
Bratislavu, Nitru, Banskú Bystricu a Košice,
•    Možnosť blízkosti rýchlostnej komunikácie R-1 a na ňu nadväzujúcej diaľnice D-1 zvyšujú význam správnej polohy a hospodárskeho rozvoja,
•    dobre zachované životné prostredie, množstvo poľovníckych revírov,
•    dobudovanie infraštruktúry – je pripravená investícia do výstavby dokončenia kanalizácie a čističky v Chyzerovciach.
•    Historicky málo čerpané eurofondy na školstvo,
infraštruktúru, zateplenie budov, regeneráciu sídiel,
zeleň, pretože mesto nemalo schválený rozpočet
na príslušný rok,
•    až donedávna v ňom pôsobilo 6 príspevkových organizácií – mestských podnikov, v prípade transformácie a príchodom strategického partnera by pôsobili efektívnejšie,
•    potreba obnovy technického a dopravného parku
v Technických službách,
•    mesto supluje zdravotnícku starostlivosť, ktorá je
garantovaná v ústave, dotácie mestskej nemocnice
by sa dali vynaložiť aj na iným smerom,
•    slabá infraštruktúra v cestovnom ruchu.

Ľudo Petránsky
Foto: Dano Veselský

Článok bol uverejnený v časopise ASB.