Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov prevรกdzajรบcich traลฅ ลฝSR cez rieku Vรกh je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia pod Dubลom, teda zhotoviteฤพa stavebnรฝch prรกc v rรกmci projektu Uzol ลฝilina, a zรกroveล zhotoviteฤพom predmetnรฉho mostnรฉho objektu.
mosty
Dรดleลพitรฝ most Pustรฝ hrad pri Zvolene preลกiel hฤบbkovou opravou a aktuรกlne uลพ slรบลพi motoristom bez akรฝchkoฤพvek obmedzenรญ. Za necelรฝch ลกesลฅ mesiacov sa ho pri zachovanรญ dopravy podarilo komplexne revitalizovaลฅ a predฤบลพiลฅ jeho ลพivotnosลฅ.
ฤlรกnok vyhodnocuje skรบsenosti z prรญpravy veฤพkรฝch infraลกtruktรบrnych projektov v dvoch susediacich a blรญzkych krajinรกch z ekonomickรฉho, politickรฉho a historickรฉho hฤพadiska. Venuje sa trom zรกkladnรฝm oblastiam, ktorรฉ podmieลujรบ prรญpravu veฤพkรฝch projektov, a to vzdelรกvaniu, projekฤnej prรญprave a verejnรฉmu obstarรกvaniu (vrรกtane zmluvnรฝch podmienok). Zรกroveล poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorลuje na dobrรฉ skรบsenosti ฤi lepลกรญ prรญstup v jednotlivรฝch oblastiach.
Hodnotenie spoฤพahlivosti aย zostatkovej ลพivotnosti predpรคtรฝch konลกtrukciรญ aย mostov sa hlavne vo svetle niektorรฝch nedรกvnych mimoriadnych udalostรญ stรกva ฤoraz dรดleลพitejลกรญm. Problematickรฉ predpรคtรฉ mostnรฉ konลกtrukcie prvej generรกcie sรบ vย prevรกdzke uลพ viac ako ลกesลฅdesiat rokov, aย tak je znalosลฅ aktuรกlneho stavu ich predpรคtia zรกkladnรฝm vstupom pri kaลพdom statickom prepoฤte.
โล tรกt dnes nemรก dostatok finanฤnรฝch prostriedkov na to, aby urobil vลกetko potrebnรฉ, preto sa z pohฤพadu rekonลกtrukcie ciest prvรฝch tried ide orientovaลฅ predovลกetkรฝm na mosty, ktorรฉ sรบ vo veฤพmi zlom stave a ฤasto na hranici ลพivotnosti,โ hovorรญ Igor Choma, ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy SR.
Ilava mรก novรฝ most cez Vรกลพsky kanรกl. Nahradil pรดvodnรฝ most v havarijnom stave, ktorรฉmu hrozilo zrรบtenie. Niekoฤพko tonovรฝ kolos pokladal ลกpeciรกlny ลพeriav, ktorรฝ doviezlo viac ako 40 kamiรณnov. Keฤลพe most pripomรญna most Apollo v Bratislave, domรกci ho tak zaฤali volaลฅ.
Poลกkodenรฝ most v Banskej Bystrici, ktorรฝ museli pre zhorลกenie technickรฉho stavu v uplynulรฝch dลoch zbรบraลฅ, nemusรญ byลฅ ojedinelรฝ. Pokiaฤพ ลกtรกt nezabezpeฤรญ potrebnรฉ zmeny, podobnรฝch kolapsov mรดลพe pribรบdaลฅ.
Dฤบลพka diaฤพniฤnรฉho รบseku je 12,536 km, sรบฤasลฅou trasy je aj 25 mostov (z toho 17 je na diaฤพnici, tri sรบ nadjazdy, dva mosty sรบ ลพelezniฤnรฉ, jeden most je provizรณrny a buduje sa nadchod pre zver). V ฤlรกnku pribliลพujeme dva z nich vrรกtane najdlhลกieho diaฤพniฤnรฉho mosta na danom รบseku.
Prvรฝ most pri vstupe do Banskej Bystrice v smere od Zvolena ponad rรฝchlostnรบ cestu R1 (Kremniฤiansky most) vo ลกtvrtok 19. septembra uzavreli. Neprejdรบ nรญm autรก a ani chodci. Dรดvodom je jeho havarijnรฝ stav. Teraz zaฤali s jeho bรบranรญm.
Stavebnรฉ objekty v รบseku Milรญn โ Lety, SO 222 a v รบseku Hรกje โ Milรญn, SO 223 sรบ prvรฉ svojho druhu pouลพitรฉ v ฤesku a na Slovensku. Ide o prefabrikovanรฉ presรฝpanรฉ, oblรบkovรฉ, ลพelezobetรณnovรฉ mosty s rozponom v jednom poli 33,11 m, ฤo predstavuje najdlhลกรญ rozpon v regiรณne.
ฤlรกnok opisuje dรดvody, prรญpravu nรกvrhu a zรญskanรฉ skรบsenosti z rekonลกtrukcie mostnรฉho objektu na ceste III/3423 ponad potok Krรญลพovianka v obci Krรญลพovany. Pri rekonลกtrukcii sa pรดvodnรก nosnรก konลกtrukcia zo ลพelezobetรณnovรฝch nosnรญkov typu Hรกjek nahradila doskovou konลกtrukciou so zabetรณnovanรฝmi nosnรญkmi.
Cyklolรกvka nad rรฝchlostnou cestou R1 svojรญm tvarom a architektonickรฝm rieลกenรญm pรบta pozornosลฅ nielen pri pohฤพade zo zeme, ale aj pri prejazde. Tรบto jedineฤnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรก dvojkomorovรก ortotropnรก mostovka, excentricky zavesenรก na ลกikmom pylรณne pomocou oceฤพovรฝch zรกvesov.
S rรญmsovรฝm debnenรญm novej generรกcie NG moลพno realizovaลฅ vnรบtornรฉ debnenie rรญms vopred a nezรกvisle od ostatnรฉho debnenia. Dodatoฤnรก moลพnosลฅ nastavenia sklonu rรญmsovรฉho debnenia len pomocou akumulรกtorovรฉho skrutkovaฤa uฤพahฤuje a urรฝchฤพuje zadebnenie a oddebnenie rรญms. Vฤaka moลพnosti nastavenia sklonu odpadรก prรกcna vรฝroba a rezanie drevenรฝch ramenรกtov pre podloลพenie debnenia spodnej hrany rรญmsy.
Dostavba D1, na ktorรบ sa roky ฤakรก, mรก 10,1 km. Jej sรบฤasลฅou sรบ tri mimoรบrovลovรฉ kriลพovatky, pรคลฅ protihlukovรฝch stien, tri opornรฉ mรบry a 14 mostov v celkovej dฤบลพke 1 907 m. D1, stavba 0136 ลรญkovice โ Pลerov predstavuje poslednรฝ รบsek, ktorรฝ chรฝba na dokonฤenie D1. Bez neho je Pลerov dlhodobo zahltenรฝ tranzitnou dopravou. Vyvedenรญm dopravy zo zastavanรฉho รบzemia preto dรดjde k zรกsadnรฉmu zlepลกeniu ลพivotnรฉho prostredia v tomto meste.
Rekonลกtrukcia dvojice ลพelezniฤnรฝch mostov prevรกdzajรบcich traลฅ ลฝSR cez rieku Vรกh je sรบฤasลฅou projektu modernizรกcie ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., je vedรบcim ฤlenom Zdruลพenia pod Dubลom, teda zhotoviteฤพa stavebnรฝch prรกc v rรกmci projektu Uzol ลฝilina, a zรกroveล zhotoviteฤพom predmetnรฉho mostnรฉho objektu.