ASB Články na tému

mosty

Do súčasnej podoby projektovania cestných aj železničných líniových stavieb sa čoraz viac dostávajú výrazy ako BIM, BEP, CDE, GIS, 3D, 4D... Ide o skratky označujúce moderné digitálne systémy riadenia projektov a samotného projektovania, ako aj nástroje na využitie dát z projektovej dokumentácie po ukončení výstavby diela pre správu a údržbu diela. Prax ukazuje, že zatiaľ sú tieto metódy dostatočne zvládnuté v pozemnom staviteľstve, no v cestnom staviteľstve ide zatiaľ len o pokusy o ich zavedenie.

Časopis Inžinierske stavby -

Situácia so stavom mostov na cestách druhej a tretej triedy je kritická. V alarmujúcom technickom stave je viac ako 2-tisíc mostov v správe vyšších územných celkov. Samosprávne kraje preto žiadajú vládu o urýchlené konanie a spoločné nájdenie riešenia obnovy dopravnej infraštruktúry, ktorú každodenne využívajú státisíce ľudí.

TASR -

Most Geoga v Južnej Kórei, ktorý bol v čase uvedenia do prevádzky v roku 2010 vybavený dilatačnými závermi TENSA®MODULAR, si vyžadoval výmenu gumených tesniacich profilov a komponentov na báze elastomérnych ložísk, aby sa priebežne obnovila ich plná funkčnosť.

Realizovaný úsek R2 Kriváň – Mýtna je aktuálne najkomplexnejšie rozpracované stavebné dielo na Slovensku. Po dokončení rozšíri sieť rýchlostných ciest o 9 104 m v smere na východ od Zvolena. Súčasťou úseku je aj mostná estakáda s dĺžkou 4 361 m, ktorá prechádza údolím vo výške 15 až 45 m. Zaujímavosťou je tiež široká kombinácia technológií výstavby mostov.

Už čoskoro sa vodiči prevezú po novom úseku diaľnice D3 Hodějovice – Třebonín, ktorým sa diaľnica D3 zase priblížila k hraniciam s Rakúskom. Stavbu v hodnote približne 6 miliárd Kč stavala slovenská akciová spoločnosť Doprastav v rokoch 2019 – 2024. Súčasťou úseku je 23 mostov, z toho dve veľké estakády s dĺžkami 797 a 452 m.

Rekonštrukcia mosta M6579 v katastrálnom území obce Štrba, realizovaná spoločnosťou STRABAG s.r.o., sa sústredila na náhradu pôvodnej konštrukcie mosta z roku 1932, ktorý bol v nevyhovujúcom technickom stave. Nový most preklenuje dvojkoľajnú trať ŽSR medzi Svitom a Štrbou a zohľadňuje požiadavky na moderný mostný prechodový profil.

Článok sa zaoberá diagnostikou železničných betónových a murovaných mostov v zlom stave so zameraním na zistenie ich reálneho stavu a zaťažiteľnosti. Predmetné mosty boli diagnostikované na území Slovenska a Českej republiky. Výsledkom diagnostiky a prepočtov bolo stanovenie optimálneho spôsobu rekonštrukcie, prípadne prestavby.

Časopis Inžinierske stavby -

Rekonštrukcia dvojice železničných mostov prevádzajúcich trať ŽSR cez rieku Váh je súčasťou projektu modernizácie železničného uzla Žilina. Spoločnosť STRABAG, s. r. o., je vedúcim členom Združenia pod Dubňom, teda zhotoviteľa stavebných prác v rámci projektu Uzol Žilina, a zároveň zhotoviteľom predmetného mostného objektu.

Časopis Inžinierske stavby -

Článok vyhodnocuje skúsenosti z prípravy veľkých infraštruktúrnych projektov v dvoch susediacich a blízkych krajinách z ekonomického, politického a historického hľadiska. Venuje sa trom základným oblastiam, ktoré podmieňujú prípravu veľkých projektov, a to vzdelávaniu, projekčnej príprave a verejnému obstarávaniu (vrátane zmluvných podmienok). Zároveň poukazuje na rozdiely, ale aj podobnosti a upozorňuje na dobré skúsenosti či lepší prístup v jednotlivých oblastiach.

Časopis Inžinierske stavby -

Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí stáva čoraz dôležitejším. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a tak je znalosť aktuálneho stavu ich predpätia základným vstupom pri každom statickom prepočte.