Novรฝ cestnรฝ nadjazd na Ulici 1. mรกja v ลฝiline
Galรฉria(6)

Novรฝ cestnรฝ nadjazd na Ulici 1. mรกja v ลฝiline

Partneri sekcie:

V rรกmci stavby โ€žลฝSR, dostavba zriaฤovacej stanice ลฝilina-Tepliฤka a nadvรคzujรบcej ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry v uzle ลฝilinaโ€œ padla po viacnรกsobnรฝch rokovaniach so zรกstupcami mesta ลฝilina dohoda o vyprojektovanรญ novรฉho dopravnรฉho prepojenia centra mesta s komunikรกciou I/61.

Novรฝ cestnรฝ nadjazd v nลพkm 336,975 bude namiesto pรดvodne zamรฝลกฤพanรฉho podjazdu slรบลพiลฅ poฤas vรฝstavby ลพelezniฤnรฉho uzla ลฝilina na zabezpeฤenie prรญstupu cestnej dopravy zo severnej strany mesta, pretoลพe v mieste jedinรฉho jestvujรบceho prรญstupu (podjazd pod ลพelezniฤnรฝm mostom v sลพkm 337,694) sa poฤรญta s รบplnou dopravnou uzรกverou Kysuckej ulice. Most sa vybuduje ako predฤบลพenie jestvujรบcej Ulice 1. mรกja a po prekonanรญ kriลพovatky tejto a Hviezdoslavovej ulice a nรญzkej zรกstavby prevedie dvojprรบdovรบ mestskรบ komunikรกciu kategรณrie MZ 8,5/40 ponad 16 koฤพajรญ ลฝelezniฤnej stanice ลฝilina a napojรญ sa na Uhoฤพnรบ ulicu, resp. nรกslednou kriลพovatkou na cestu I/61. Celkovรก dฤบลพka cestnรฉho prepojenia bude takmer 635 m.

Koncepcia rieลกenia

Pรดdorysnรฉ a vรฝลกkovรฉ vedenie mosta muselo reลกpektovaลฅ jestvujรบcu komunikรกciu Ulice 1. mรกja a budovy v sprรกve ZSSK a Cargo pri kriลพovatke ulรญc 1. mรกja a Hviezdoslavova. Zรกroveลˆ musela konลกtrukcia mosta prechรกdzaลฅ v dostatoฤnej vรฝลกke (min. 7 m, poลพiadavka ลฝSR) nad rekonลกtruovanou traลฅou ลพilinskej stanice, priฤom medziฤพahlรฉ podpery mosta mohli byลฅ umiestnenรฉ len v osi nรกstupรญsk. V priestore napojenia konca mosta na Uhoฤพnรบ ulicu bola zase limitujรบcim faktorom poloha dรดleลพitรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa DN 1 200, pri ktorom nebolo moลพnรฉ poฤรญtaลฅ s preklรกdkou. Nad tรฝmito vลกetkรฝmi technickรฝmi okrajovรฝmi podmienkami sa vznรกลกal fakt, ลพe most bude umiestnenรฝ v intravilรกne mesta a musรญ tak spฤบลˆaลฅ nielen funkฤnรฉ, ale aj esteticko-architektonickรฉ poลพiadavky. Cieฤพom nรกvrhu bolo, aby most nielen upรบtal svojรญm architektonickรฝm rieลกenรญm, ale aby zรกroveลˆ citlivo zapadol do scenรฉrie a charakteru navrhovanรฉho (industriรกlneho) priestoru ลพelezniฤnej stanice.

Vzhฤพadom na podmienky uvedenรฉ vyลกลกie sa podpery mosta rozmiestnili tak, ลพe vznikli dve hlavnรฉ polia s rozpรคtiami 75 m (obr. 1), ktorรฉ budรบ premosลฅovaลฅ niลพลกiu zรกstavbu pri stanici a koฤพajisko trate. Hlavnรฉ polia budรบ vzhฤพadom na maximรกlnu dovolenรบ vรฝลกku nosnej konลกtrukcie 1,8 m zavesenรฉ v dvoch sklopenรฝch rovinรกch, a to รดsmimi pรกrmi zรกvesov pomocou pylรณnu v tvare V. Pylรณn je umiestnenรฝ na konci nรกstupiska ฤ. 2, z dรดvodu prรญtomnosti bludnรฝch prรบdov v mieste styku so spodnou stavbou bude oddelenรฝ loลพiskami. Na hlavnรฉ polia mosta budรบ nadvรคzovaลฅ predpolia s rozpรคtiami 36 + 40 m a 38 + 34 + 32 m s konลกtantnou vรฝลกkou 1,8 m. Celรก nosnรก konลกtrukcia s dฤบลพkou 331,5 m je navrhnutรก z predpรคtรฉho betรณnu, v prieฤnom reze bude dvojtrรกmovรก s premennou ลกรญrkou trรกmov. Snahou projektanta mosta bolo, aby hlavnรฉ polia zavesenej ฤasti mosta boli v ฤo najvรคฤลกej miere v priamej ฤasti, ฤo sa docielilo za cenu veฤพmi malรฉho polomeru zakrivenia komunikรกcie v koncovom predpolรญ mosta pri kanalizaฤnom zberaฤi. Aby bolo moลพnรฉ vystรบpaลฅ nad ลพelezniฤnรบ traลฅ, muselo sa zaฤaลฅ so zdvihom nivelety uลพ na Ulici 1. mรกja. Preto na most na oboch koncoch nadvรคzujรบ opornรฉ mรบry SO 53-33-20 a SO 53-33-21.

Obr. 1 Vizualizácia mosta

Obr. 1 Vizualizรกcia mosta

Zaloลพenie mosta

รšzemie mosta je pokrytรฉ sรบvislou antropogรฉnnou navรกลพkou. V jej podloลพรญ sรบ zachovanรฉ polohy nรกplavovรฝch sedimentov, pod ktorรฝmi sa nachรกdza komplex ลกtrkov korytovej fรกcie rieky Vรกh. Podloลพie ลกtrkov tvoria รญlovce a pieskovce. Zaloลพenie mosta bolo s vรฝnimkou pylรณna navrhnutรฉ ako hlbinnรฉ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach s priemerom 900 mm, pri ktorรฝch sa poฤรญta s vล•tanรญm pod oceฤพovou vรฝpaลพnicou. Pilรณty pod medziฤพahlรฝmi piliermi sa votknรบ do mierne zvetranรฝch รญlovcov alebo pieskovcov. Pod pylรณnom P4 sa vzhฤพadom na spรดsob vรฝstavby v stiesnenรฝch podmienkach v tesnej blรญzkosti prevรกdzkovanej trate a prรญtomnosti trakฤnรฉho vedenia navrhlo zaloลพenie pomocou mikropilรณt. Vรฝkopovรก jama pylรณnu bude paลพenรก pomocou ลกtetovnicovรฝch stien. Podzemnรก voda v mieste mosta je silne agresรญvna nielen k betรณnovรฝm, ale aj oceฤพovรฝm ฤastiam stavby, preto sa navrhlo zvรฝลกenรฉ krytie pilรณt a zรกroveลˆ pouลพitie cementu vhodnรฉho do silne agresรญvneho prostredia.

Spodnรก stavba

Spodnรบ stavbu mosta budรบ tvoriลฅ dve krajnรฉ opory a ลกesลฅ medziฤพahlรฝch pilierov, priฤom pilier ฤ. 4 bude slรบลพiลฅ na podoprenie pylรณnu. Opory budรบ tvorenรฉ zรกkladovou doskou, krรญdlami a opornou stenou, pred ktorรบ sa predsadรญ pilier s totoลพnรฝm tvarom, ako majรบ medziฤพahlรฉ piliere. Prechodovรก oblasลฅ sa bude rieลกiลฅ pomocou prechodovej dosky. Drieky medziฤพahlรฝch pilierov budรบ votknutรฉ do zรกkladovรฝch pรคtiek, budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so skosenรฝmi rohmi. V osi piliera sa vytvorรญ nika, ktorรก sa bude v hornej ฤasti piliera rozลกirovaลฅ na ลกรญrku potrebnรบ na uloลพenie nosnej konลกtrukcie. Pohฤพadovรฉ plochy zapustenia budรบ od ostatnรฝch hladkรฝch plรดch odlรญลกenรฉ textรบrou latovรฉho debnenia. Piliere budรบ maลฅ po dฤบลพke mosta premennรบ vรฝลกku so zachovanรฝm tvarom hlavice. Zรกkladovรก doska piliera P4 bude prenรกลกaลฅ zaลฅaลพenie zโ€ฏnosnej konลกtrukcie do podloลพia pomocou mikropilรณt. Spodnรก ฤasลฅ drieku piliera, votknutรก do zรกkladovej dosky, bude maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so zaoblenรฝmi stranami, priฤom smerom hore sa bude rozลกirovaลฅ na poลพadovanรบ hodnotu na podopretie nosnej konลกtrukcie. V pilieri ฤ. 4 sa opakuje motรญv zapustenej plochy z medziฤพahlรฝch pilierov. Okrem niky na pohฤพadovej strane sa nika nachรกdza aj na boฤnej strane piliera a plynulo nadvรคzuje na jeho tvar.
Nosnรก konลกtrukcia sa osadรญ na spodnรบ stavbu pomocou 16 ks hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ loลพiskรก sa budรบ nachรกdzaลฅ pod pylรณnom mosta (P4).

Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom

Obr. 2 Pozdฤบลพny rez mostom

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรบ konลกtrukciu bude tvoriลฅ dvojtrรกmovรฝ spojitรฝ nosnรญk z predpรคtรฉho betรณnu triedy C 60/75 s rozpรคtiami polรญ 36 + 40 + 2 ร— 75 + 38 + 34 + 32 m, ktorรฝ bude vo svojich dvoch hlavnรฝch poliach symetricky zavesenรฝ pomocou รดsmich pรกrov zรกvesov cez pylรณn s vรฝลกkou cca 27 m nad terรฉnom. ล รญrka nosnej konลกtrukcie bude premennรก, pretoลพe konลกtrukcia reลกpektuje rozลกรญrenia komunikรกcie v pรดdorysnรฝch oblรบkoch, ako aj rozลกรญrenia obsluลพnรฝch chodnรญkov v zavesenej ฤasti mosta. Trรกmy nosnej konลกtrukcie budรบ maลฅ v predpoliach ลกรญrku 0,8 m, v zavesenรฝch poliach sa na รบฤely vyฤพahฤenia konลกtrukcie zรบลพia na 0,5 m (obr. 3). S rovnakรฝm cieฤพom sa menรญ aj hrรบbka hornej dosky medzi trรกmami, a to od 0,3 m v zavesenej ฤasti po 0,5 m v predpoliach. Nosnรก konลกtrukcia sa nad medziฤพahlรฝmi piliermi opatrรญ prieฤnikmi so ลกรญrkou 2 m, ako aj spodnou prepojovacou doskou, ktorรก bude maลฅ celkovรบ dฤบลพku 10โ€ฏm (symetricky 4 a 4 m od prieฤnika) a bude ukonฤenรก eliptickรฝm nรกbehom s dฤบลพkou 3 m. V mieste zรกvesov mosta sa pod konzolami a medzi trรกmami mosta navrhli prieฤne rebrรก s vรฝลกkou 0,7 m a ลกรญrkou 1,8โ€ฏm so ลกikmรฝmi boฤnรฝmi plochami. Kaลพdรฝ zรกves prichรกdza k nosnej konลกtrukcii pod inรฝm sklonom, ฤomu sa podriaฤuje sklon boฤnรฝch plรดch v mieste kotvy zรกvesu.

Drieky pylรณnu budรบ maลฅ obdฤบลพnikovรฝ tvar so zaoblenรฝmi rohmi. Pozdฤบลพny rozmer pylรณnu (v smere staniฤenia) sa bude smerom ku kotvรกm zรกvesov rozลกirovaลฅ. Zรกroveลˆ sa bude v prieฤnom smere lineรกrne zmenลกovaลฅ hrรบbka pylรณnu. Vรฝลกka driekov pylรณnov nad nosnou konลกtrukciou bude pribliลพne 18โ€ฏm. V hornej ฤasti pylรณnov sa budรบ nachรกdzaลฅ kotvy zรกvesov, keฤลพe sa predpokladรก spรดsob kotvenia zรกvesov kotva โ€“ kotva. Nosnรก konลกtrukcia v prieฤnom smere (s vรฝnimkou prieฤnika pod pylรณnom) je navrhnutรก ako ลพelezobetรณnovรก. V uvedenom prieฤniku sa navrhlo prieฤne predpรคtie pomocou 4 ks sรบdrลพnรฝch predpรญnacรญch kรกblov. V pozdฤบลพnom smere sa navrhla predpรคtรก nosnรก konลกtrukcia โ€“ kombinรกciou dodatoฤne predpรคtej sรบdrลพnej vรฝstuลพe a vonkajลกรญch (nesรบdrลพnรฝch) zรกvesov mosta. Predpรญnacรญ systรฉm sรบdrลพnej vรฝstuลพe musรญ byลฅ vrรกtane kotiev v elektroizolaฤnom vyhotovenรญ a bude pozostรกvaลฅ z 12-, 15- a 19-lanovรฝch kรกblov. Zรกvesy mosta budรบ 37-lanovรฉ. Nosnรก konลกtrukcia mosta vrรกtane pylรณnu sa navrhuje sledovaลฅ pomocou on-line monitoringu. Vรฝsledky budรบ poskytnutรฉ sprรกvcovi mosta na รบฤely hlbลกej analรฝzy.

Obr. 3 Vฤพavo rez predpoliami, vpravo rez zavesenou ฤasลฅou mosta

Obr. 3 Vฤพavo rez predpoliami, vpravo rez zavesenou ฤasลฅou mosta

Vybavenie mosta

Mostnรฉ zรกvery budรบ lamelovรฉ s podopierajรบcimi nosnรญkmi. Na opore OP1 sa navrhol mostnรฝ zรกver s protihlukovou รบpravou, umoลพลˆujรบci celkovรฝ pozdฤบลพny pohyb v rozsahu 210 mm. Na opore OP8 musรญ zรกver umoลพลˆovaลฅ nielen celkovรฝ pozdฤบลพny posun 170โ€ฏmm, ale aj celkovรฝ prieฤny posun 90 mm. Rรญmsy mosta budรบ ลพelezobetรณnovรฉ monolitickรฉ s premennou ลกรญrkou 1 500 aลพ 2 130 mm. Do rรญms bude dodatoฤne kotvenรฉ zรกbradฤพovรฉ zvodidlo, zรกbradlie mestskรฉho typu, ako aj stoลพiare verejnรฉho osvetlenia. Vรฝplลˆ zรกbradlia bude tvoriลฅ dierovanรฝ, resp. plnรฝ plech. V mieste, kde bude konลกtrukcia nad koฤพajiskom, bude zรกbradlie zvรฝลกenรฉ, aby tvorilo zรกbranu proti dotyku ลพivรฝch ฤastรญ trakฤnรฉho vedenia. Na moste sa navrhlo ลกtandardnรฉ rieลกenie vozovkovรฉho sรบvrstvia s izolรกciou. Odvodnenie mosta sa zabezpeฤรญ pomocou mostnรฝch odvodลˆovaฤov, ktorรฉ budรบ osadenรฉ v รบลพฤพabรญ nosnej konลกtrukcie, a doplnenรฝm pozdฤบลพnym zvodom, ktorรฝ bude viesลฅ pod konzolou mosta. Pylรณn a zรกvesy mosta budรบ osvetlenรฉ.

Technolรณgia vรฝstavby

Vรฝstavba mosta si bude vyลพadovaลฅ zvรฝลกenรฉ nรกroky na zhotoviteฤพa, keฤลพe ide o neลกtandardnรบ mostnรบ konลกtrukciu v komplikovanรฝch stavebnรฝch a zรกkladovรฝch podmienkach (intravilรกn, poลพiadavka na zachovanie prevรกdzky na premosลฅovanej trati, kontaminovanรก podzemnรก voda v mieste mosta atฤ.). Nosnรบ konลกtrukciu mosta navrhujeme vybudovaลฅ kombinรกciou dvoch technolรณgiรญ vรฝstavby โ€“ letmou betonรกลพou (pole 3) a betonรกลพou na pevnej skruลพi (ostatnรฉ polia mosta). Navrhnutรฝ postup vรฝstavby mosta reลกpektuje poลพiadavky ลฝSR, a to tak, aby sa minimalizovali obmedzenia na trati.

Obr. 4 Vizualizácia mosta

Obr. 4 Vizualizรกcia mosta

Statickรฝ a dynamickรฝ vรฝpoฤet

Tรญm LKM Consult vypracoval v rรกmci programovรฉho systรฉmu Midas Civil podrobnรบ statickรบ analรฝzu. Vzhฤพadom na zloลพitรบ geometriu mosta, postupnรบ vรฝstavbu a pouลพitรฝ typ prierezu, sa nosnรก konลกtrukcia rieลกila ako priestorovรฝ roลกt. Na overenie rozdelenia napรคtia v prieฤnom reze, vyhodnotenie lokรกlnych oblastรญ kotvenia zรกvesov, rebier a oblasti podpรดr sa vyhotovil doskovo-stenovรฝ 3D model celej konลกtrukcie. Veฤพkรก pozornosลฅ sa venovala podporovรฝm oblastiam dvojtrรกmov s doplnenou spodnou doskou, vรฝstavbe zavesenรฝch polรญ a ich postupnรฉmu napรญnaniu pomocou sรบdrลพnรฝch predpรญnacรญch kรกblov. Pylรณny sa podrobili nelineรกrnej analรฝze stability. Vรฝstupy z podrobnรฉho priestorovรฉho modelu nosnej konลกtrukcie vrรกtane seizmickรฝch รบฤinkov slรบลพili na dimenzovanie loลพรญsk, spodnej stavby a zakladania. S ohฤพadom na postupnรบ vรฝstavbu, zmeny statickรฉho systรฉmu a rozdielny ฤas vzniku konลกtrukฤnรฝch prvkov sa vykonala detailnรก ฤasovo zรกvislรก analรฝza nosnej konลกtrukcie. Tieto vรฝpoฤty slรบลพili na stanovenie redistribรบcie statickรฝch รบฤinkov, urฤenie reakciรญ na montรกลพne podpery a analรฝzy รบฤinkov od reologickรฝch javov, ako je dotvarovanie a zmraลกลฅovanie. Pomocou dynamickej analรฝzy sa vyฤรญslili vlastnรฉ tvary konลกtrukcie a preukรกzalo sa, ลพe zavesenรก konลกtrukcia mรก prijateฤพnรบ odozvu na dynamickรฉ zaลฅaลพenie. Samotnรฉ zรกvesy sa ฤalej posรบdili na รบnavovรฉ rozkmity napรคtรญ a vhodnรฝm konลกtrukฤnรฝm usporiadanรญm zรกvesov sa znรญลพili rizikรก spojenรฉ s kmitanรญm zรกvesov vplyvom vetra.

Tvorba projektovej dokumentรกcie

Vลกetky podstatnรฉ stavebnรฉ ฤasti mosta sa vzhฤพadom na komplikovanรบ geometriu spodnej aj hornej stavby vytvorili v 3D prostredรญ a premietli do 2D vรฝkresovej ฤasti dokumentรกcie. Zvlรกdnutie projektovรฝch prรกc v trojrozmernom prostredรญ povaลพujeme za zรกkladnรฝ level pri systรฉme projektovania pomocou Building Information Modelling (BIM), ktorรฝm sa bude uberaลฅ aj projekcia inลพinierskych stavieb, a teda aj mostnรฝch objektov. V ฤase tvorby projektovej dokumentรกcie sme uลพ mali za sebou pilotnรฝ projekt pomocou BIM systรฉmu [1]. Tvary spodnej stavby, ako aj pomerne komplikovanรฝ tvar pylรณnu a zรกvesov sa modelovali v 3D prostredรญ programu AutoCAD. Na modelovanie samotnej nosnej konลกtrukcie, ktorej tvar bol zloลพitรฝ z dรดvodu pรดdorysnรฉho a vรฝลกkovรฉho zakrivenia, preklรกpania mostovky, rozลกirovania a zuลพovania vozovky v oblรบkoch a zmeny ลกรญrky rรญms, sa pouลพila nadstavba pre program AutoCAD so zameranรญm na modelovanie cestnรฝch mostovโ€ฏ[2]. Program sa nasadil na projekt a pomocou podpory vรฝvojรกra sa รบspeลกne pouลพil ako primรกrny nรกstroj pri tvorbe modelu nosnej konลกtrukcie, tvaru predpรญnacรญch kรกblov, ako aj niektorรฝch ฤastรญ prรญsluลกenstva mosta (loลพiskรก, odvodnenie mosta, zรกbradlie atฤ.). Nรกsledne sa kontrolovala vzรกjomnรก geometria spodnej stavby, nosnej konลกtrukcie a prรญsluลกenstva mosta a odhaฤพovali sa kolรญzie, ktorรฉ neboli zastihnutรฉ pri tvorbe 2D dokumentรกcie.

Obr. 5 Vizualizácia mosta

Obr. 5 Vizualizรกcia mosta

Zรกver

Projektovรก dokumentรกcia mosta je vรฝsledkom tรญmovej spoluprรกce projektantov z projektovรฝch kancelรกriรญ REMING Consult a LKM Consult. Bez nej by nebolo moลพnรฉ nรกvrh mosta zvlรกdnuลฅ v takom krรกtkom ฤase a poลพadovanej kvalite. Verรญme, ลพe nami vynaloลพenรฉ รบsilie ocenรญ ako zhotoviteฤพ poฤas vรฝstavby mosta, tak aj ลกirokรก verejnosลฅ, pre ktorรบ bude novรฝ most nielen vizuรกlnou, ale hlavne funkฤnou dominantou mesta ลฝilina.

New road bridge on the 1st May street

The new road bridge in ลฝilina will be built as a prolongation of the existing 1st May street and will connect the city communication over the existing build-up area, 16 tracks and 3 local communications. The superstructure with the total length of 331,5 m will be composed by double tee cross section made of prestressed concrete that will be symmetrically hanged in its two main 75 m long fields by means of 8 pairs of cables of the approx. 27 m high pylon. The article deals with the conception and the design of the individual elements of the bridge including the calculation of the statics/stress analysis and the dynamics of the bridge.

 

TEXT: Ing. Matรบลก Uhlรญk, Ing. Gรกbor Szabรณ, PhD., Ing. Libor Koneฤnรฝ, Ing. Filip Glovina
VIZUALIZรCIE: Ing. arch. Rรณbert Mrลกtica

Matรบลก Uhlรญk, Gรกbor Szabรณ a Rรณbert Mrลกtica pรดsobia vo firme ยญREMING CONSULT a. s. Libor Koneฤnรฝ a Filip Glovina pรดsobia vo firme LKM Consult, s. r. o.

Literatรบra

  1. Uhlรญk, M.: Zelenรฝ most โ€“ rekonลกtrukcia mosta v km 7,892 trate Bratislava-Novรฉ Mesto โ€“ Dunajskรก Streda. In: Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrske stavby, 06/2017, #394.
  2. Dostupnรฉ na: http://www.easybridge.sk/.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 3/2018.

Najฤรญtanejลกie