image 70786 25 v1
Galรฉria(20)

Progresรญvne technolรณgie vรฝstavby mostov vo svete

Partneri sekcie:

ฤŒlรกnok sa venuje progresรญvnym technolรณgiรกm vรฝstavby mostov, ktorรฉ sa prezentovali na kongrese FIB v Bombaji (India) v tomto roku [1] alebo ktorรฉ boli uverejnenรฉ v nรกrodnรฝch sprรกvach zรบฤastnenรฝch krajรญn [2]. Vybranรฉ technolรณgie sรบ inovatรญvne z hฤพadiska rรฝchlosti vรฝstavby, รบspory materiรกlu, prรญpadne predฤบลพenia ลพivotnosti konลกtrukcie.

1
2
3
4
5
6
7
8

Slovensko vลพdy patrilo medzi krajiny, v ktorรฝch sa novรฉ technolรณgie vรฝstavby betรณnovรฝch mostov rรฝchlo udomรกcnili a niektorรฉ z nich sa zdokonalili tak, ลพe dosiahli eurรณpsku ลกpiฤku. Z mnohรฝch z nich vyzdvihnem naprรญklad technolรณgiu letmej montรกลพe. ฤŒeskoslovensko ako prvรฉ v Eurรณpe รบspeลกne aplikovalo tรบto technolรณgiu pri vรฝstavbe ลพelezniฤnรฝch mostov pri Margecanoch a Jaklovciach v roku 1967. Vรฝbornรฝm prรญkladom svetovรฉho รบspechu je aj technolรณgia letmej betonรกลพe, ktorรก dosiahla na รบzemรญ SR svoj vrchol pri stavbe mosta Lafranconi v roku 1991 โ€“ budovanรก konzola dosiahla dฤบลพku 120 m, ฤรญm sa v tom ฤase zaradila medzi najvรคฤลกie budovanรฉ betรณnovรฉ konzoly na svete. Podobnรฝch prรญkladov sa dรก nรกjsลฅ viacero, takลพe Slovensko mรดลพe byลฅ na svoje mostnรฉ staviteฤพstvo prรกvom hrdรฉ a malo by v tomto trende naฤalej pokraฤovaลฅ.

Vo svete sa za poslednรฉ ลกtyri roky objavili viacerรฉ novรฉ technolรณgie vรฝstavby betรณnovรฝch mostov, ktorรฉ naลกli uplatnenie pri rรดznych projektoch budovania cestnej a ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. V ฤlรกnku prinรกลกam tie najzaujรญmavejลกie z nich a verรญm, ลพe budรบ dobrou inลกpirรกciou pre investorov, projektantov a zhotoviteฤพov. Slovensko by sa aj naฤalej malo drลพaลฅ vรฝroku T. Baลฅu: โ€žSme malรฝ nรกrod, a preto sa musรญme uฤiลฅ vลกade vo sveteโ€œ.

Mosty s tzv. motรฝlรญmi stenami (โ€žButterfly web bridgesโ€œ)

Priekopnรญkom tejto novej technolรณgie je Japonsko, kde sa za poslednรฉ ลกtyri roky zaฤali stavaลฅ ลกtyri diaฤพniฤnรฉ mosty s vyuลพitรญm โ€žmotรฝlรญch stienโ€œ. Nรกzov pochรกdza zo vzhฤพadu prefabrikovanรฝch stenovรฝch prvkov, ktorรฉ majรบ tvar motรฝlรญch krรญdiel (obr. 1). Steny sa zhotovujรบ z predpรคtรฉho vlรกknobetรณnu s pevnosลฅou 80 MPa bez pouลพitia mรคkkej betonรกrskej vรฝstuลพe. Vlรกkna v betรณne majรบ dฤบลพku 22 mm, priemer 0,2 mm a ลฅahovรบ pevnosลฅ minimรกlne 2 000 MPa (tieto istรฉ vlรกkna sa pouลพรญvajรบ na vystuลพovanie automobilovรฝch pneumatรญk a sรบ na trhu dostupnรฉ). Predpรคtie je navrhnutรฉ na pokrytie ลฅahovรฝch zรณn.Statickรฉ pรดsobenie tรฝchto stien moลพno prirovnaลฅ k pรดsobeniu priehradovej sรบstavy (Double warren truss) na obr. 2. Keฤลพe steny sรบ pomerne tenkรฉ, je nevyhnutnรฉ stuลพiลฅ mostovku prieฤnymi trรกmami v pribliลพne 3-metrovรฝch intervaloch.

Obr. 1  Prefabrikรกt v tvare motรฝlรญch krรญdiel

Obr. 2  Analรณgia statickรฉho pรดsobenia s priehradovou sรบstavou

Parametre mostov s motรฝlรญmi stenami, ktorรฉ sa v sรบฤasnosti stavajรบ v Japonsku:

  • most Takubogawa: vรฝstavba letmou betonรกลพou, 10-poฤพovรฝ rรกmovรฝ most s maximรกlnym rozpรคtรญm 87,5 m,
  • most Akutagava: maximรกlne rozpรคtie 75 m, stavanรฝ letmou betonรกลพou; redukcia vlastnej tiaลพe s pouลพitรญm motรฝlรญch stien umoลพลˆuje vรฝstavbu 6-metrovรฝch segmentov (namiesto 4-metrovรฝch), ฤo urรฝchฤพuje vรฝstavbu pribliลพne o 50 %,
  • most Mukogawa: 5-poฤพovรฝ rรกmovรฝ most typu extradosed s maximรกlnym rozpรคtรญm 100 m; mostovka mรก ลกรญrku 24 m,
  • most Okegawa: celkovรก dฤบลพka mosta je 3โ€ฏ089 m s maximรกlnym rozpรคtรญm 45 m; most je stavanรฝ technolรณgiou letmej montรกลพe s ohฤพadom na nutnosลฅ stihnรบลฅ vรฝstavbu za 18 mesiacov vrรกtane vypracovania vรฝkresovej dokumentรกcie.

Vรฝhodami tejto novej technolรณgie sรบ najmรค:

  • zrรฝchlenรก vรฝstavba,
  • niลพลกia hmotnosลฅ nosnej konลกtrukcie (dรดleลพitรฝ aspekt najmรค v seizmickej oblasti); celkovรก redukcia hmotnosti je asi 10 %,
  • moลพnรฉ zvรฝลกenie maximรกlneho rozpรคtia betรณnovรฝch predpรคtรฝch komorovรฝch mostov (z dneลกnรฝch pribliลพne 250 m teoreticky aลพ na viac ako 400 m); maximรกlne moลพnรฉ rozpรคtie sa zvyลกuje vฤaka niลพลกej hmotnosti stien, ktorรฉ pri vysokรฝch prierezoch predstavujรบ podstatnรบ ฤasลฅ tiaลพe konลกtrukcie.

Obr. 3  Most Takubogawa, pohฤพad na letmรบ betonรกลพ

Obr. 4  Vรฝstavba mosta Okegawa

Podฤพa ฤasopisu Bridge [3] ide sรญce o malรบ inovรกciu, v skutoฤnosti vลกak mรดลพe predstavovaลฅ zaฤiatok revolรบcie vรฝstavby komorovรฝch betรณnovรฝch mostov. Doslova mรดลพe รญsลฅ o tzv. Lorenzov motรฝlรญ efekt (fyzikรกlny jav teรณrie chaosu) v betรณnovom mostnom staviteฤพstve.

Most typu extradosed s oceฤพovou priehradovou stenou komory

Most Fudo postavenรฝ v Japonsku s dฤบลพkou 590 m a maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 155 m bol realizovanรฝ v roku 2010 a predstavuje prvรฝ betรณnovรฝ most na svete typu extradoยญsed s priehradovou stenou komory. Z dรดvodu znรญลพenia tiaลพe samotnej konลกtrukcie (potrebnรฉho v seizmicky aktรญvnej zรณne) sa klasickรก betรณnovรก stena komory nahradila oceฤพovou priehradovou sรบstavou (typu Warren) zhotovenou z oceฤพovรฝch profilov s kruhovรฝm prierezom.

Obr. 5  Most Fudo, Japonsko

Obr. 6  Vizualizรกcia mosta Fudo a pohฤพad dovnรบtra komory

Prvรฝ ลพelezniฤnรฝ most na svete zhotovenรฝ z UHPFRC

Japonsko naลกlo ako prvรฉ dostatok podpory zo strany ลพeleznรญc, odvahy zo strany mostรกrov (samozrejme podporenej najnovลกรญmi poznatkami a vรฝskumom) a vhodnรบ konลกtrukciu na vรฝstavbu prvรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta na svete zhotovenรฉho z ultravysokopevnostnรฉho vlรกknobetรณnu (UHPFRC). Vyuลพitie UHPFRC vyplynulo z potreby nahradiลฅ existujรบci ลพelezniฤnรฝ most novรฝm mostom, ktorรฝ vลกak musel maลฅ z dรดvodu rozลกรญrenia koryta rieky uลพ vรคฤลกie rozpรคtie (1,65-nรกsobne). Vyuลพitie UHPFRC umoลพnilo udrลพaลฅ hrรบbku dosky tohto predpรคtรฉho mosta na 250 mm aj pri zvรคฤลกenรญ rozpรคtia (namiesto 390 mm), ฤo by bolo potrebnรฉ pri klasickom betรณne. Okrem hlavnรฝch napรคtรญ sa overovala aj strata stability stienok klopenรญm.

Obr. 7  Prvรฝ ลพelezniฤnรฝ most na svete zhotovenรฝ z UHPFRC

Obr. 8  Porovnanie mosta z UHPFRC a mosta z klasickรฉho betรณnu

Vรฝstavba mostnรฝch pilierov otoฤenรญm do finรกlnej polohy

Technolรณgia vรฝstavby pilierov v zvislej polohe a ich nรกslednรฉho otoฤenia do ลกikmej definitรญvnej pozรญcie sa vo svete pouลพila uลพ niekoฤพkokrรกt, keฤลพe zjednoduลกuje a urรฝchฤพuje vรฝstavbu vysokรฝch ลกikmรฝch pilierov. Viadukt Tres Voltas postavenรฝ v roku 2011 na ostrove Mont Saint Michel je prรญkladom opodstatnenรฉho a rentabilnรฉho vyuลพitia tejto technolรณgie. Komplikovanรก geolรณgia a mรกlo รบnosnรฉ vrstvy podloลพia si vynรบtili vรฝstavbu dvoch dvojรญc ลกikmรฝch pilierov (s vรฝลกkou 60 a 90 m). V definitรญvnej polohe majรบ piliere hlavicu kolmรบ na os nosnej konลกtrukcie. Odklon dvojice pilierov od zvislice nie je rovnakรฝ a filozofia ich nรกvrhu vychรกdza z nulovรฉho ohybovรฉho momentu na zรกklady pilierov od stรกlych zaลฅaลพenรญ. Vฤaka ลกikmรฝm pilierom sa zredukovalo maximรกlne rozpรคtie mosta, zjednoduลกilo sa zakladanie a urรฝchlila sa vรฝstavba.

Obr. 9  Schรฉma mosta Tres Voltas

Vรฝstavba mosta bez mรคkkej vรฝstuลพe

Hlavnou prรญฤinou skrรกtenej ลพivotnosti mnohรฝch mostov je najmรค korรณzia vรฝstuลพe a s ลˆou spojenรก znรญลพenรก nosnosลฅ konลกtrukcie. Prรกve z tohto dรดvodu sa vรฝskum v poslednรฝch rokoch venuje predฤบลพeniu ลพivotnosti ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ v rรดznych prostrediach. Jednรฝm z prรญstupov k tejto problematike podฤพa fib Model Code 2010 [4] je tzv. โ€žavoidance of deteriorationโ€œ (zabrรกnenie degradรกcii). Princรญp tohto prรญstupu spoฤรญva v takom nรกvrhu, pri ktorom korรณzia nemรดลพe nastaลฅ โ€“ naprรญklad pouลพitรญm ลกpeciรกlnej nehrdzavejรบcej ocele alebo jej รบplnรฝm vylรบฤenรญm z konลกtrukcie tak, ako sa to uskutoฤnilo na moste Egg-Graben v Rakรบsku (obr. 12). V konลกtrukcii hornej stavby tohto mosta sa vรดbec nepouลพila mรคkkรก oceฤพ a predpรญnacie jednotky sรบ uloลพenรฉ v plastovรฝch rรบrkach s vodotesnรฝmi obalmi kotiev, teda s teoreticky nekoneฤnou ลพivotnosลฅou.

Obr. 11  Mostovka mosta Egg-Graben bez pouลพitia mรคkkej betonรกrskej vรฝstuลพe

Keฤลพe hornรก stavba nie je vystuลพenรก betonรกrskou oceฤพou (obr. 11), nebolo potrebnรฉ izolovaลฅ mostovku. Most je dlhรฝ 50 m s rozpรคtรญm oblรบka 42 m a hrรบbkou steny oblรบka 400 aลพ 500 mm. Z dรดvodu eliminรกcie priehybu sa muselo debnenie mosta pri realizรกcii v strede oblรบka nadvรฝลกiลฅ o 70 mm. Postavenรฝ bol v roku 2009 pod vedenรญm prof. Kolleggeยญยญra z TU vo Viedni a v tomto roku zรญskal na kongrese v Bombaji 1. cenu v kategรณrii Mosty (Award for outstanding concete structures).

Obr. 12  Oblรบkovรฝ most Egg-Graben v Rakรบsku

Vรฝstavba mostov vyvรกลพenรฝm zdvihnutรญm konลกtrukcie (balanced lift)

Metรณdu, ktorรก umoลพลˆuje vรฝstavbu mostov spฤบลˆajรบcich parametre jej pouลพitia s รบsporou 20 aลพ 30 %, vyvinuli na TU vo Viedni. Spoฤรญva vo vรฝstavbe hornej stavby mosta vo zvislej polohe a jej nรกslednom otoฤenรญ do finรกlnej vodorovnej pozรญcie. V Rakรบsku sa po viacerรฝch experimentoch vykonanรฝch prรกve na viedenskej univerzite zaฤala v tomto roku vรฝstavba prvรฉho takรฉhoto mosta s dฤบลพkou 50 m.

Obr. 13  Vรฝstavba mostov vyvรกลพenรฝm zdvihnutรญm (metรณda A a metรณda B)

Vรฝstavba betรณnovรฉho mosta otoฤenรญm do finรกlnej polohy

Tรกto technolรณgia sa pouลพila pri vรฝstavbe ฤรญnskeho mosta v meste Wuhano. Voฤพba tejto technolรณgie vyplynula z potreby postaviลฅ most s minimรกlnym obmedzenรญm koฤพajovej dopravy na 11 drรกhach, ktorรฉ most preklenuje. Samotnรก 5-komorovรก konลกtrukcia dlhรก viac ako 120 m vรกลพila 17 000 t, priฤom celรฝ proces otoฤenia trval pribliลพne 90 minรบt [5].

Obr. 16  Otรกฤanie betรณnovรฉho mosta v ฤŒรญne

Integrovanรฉ mosty s vรคฤลกรญmi dฤบลพkami

Aj keฤ integrovanรฉ mosty nie sรบ ลพiadnou novinkou a mรกme ich aj na Slovensku uลพ niekoฤพko desiatok, stรกle sa plne nevyuลพรญva ich potenciรกl a moลพnosti, ktorรฉ ponรบkajรบ. Najvรคฤลกou vรฝhodou tรฝchto mostov je minimรกlna รบdrลพba, keฤลพe ich konลกtrukcia je zhotovenรก bez loลพรญsk a dilataฤnรฝch zรกverov. Prรกve tieto ฤasti mosta majรบ najkratลกiu ลพivotnosลฅ a treba ich poฤas ลพivotnosti mosta niekoฤพkokrรกt opravovaลฅ a vymieลˆaลฅ. Nefunkฤnosลฅ loลพรญsk a mostnรฝch zรกverov mรดลพe dokonca pri zanedbanej รบdrลพbe viesลฅ k vรกลพnym poลกkodeniam mostnรฝch konลกtrukciรญ a rapรญdne znรญลพiลฅ ich projektovanรบ ลพivotnosลฅ.

Kรฝm svetovรฝm trendom je stavaลฅ ฤoraz vรคฤลกie mnoลพstvo novรฝch mostov bez loลพรญsk a mostnรฝch zรกverov, na Slovensku sa ฤasto aj tie najmenลกie mosty stavajรบ eลกte stรกle klasickรฝm spรดsobom, aj keฤ majรบ ideรกlne parametre na zhotovenie konลกtrukcie integrovanรฉho mosta. Na porovnanie, vo Veฤพkej Britรกnii je naprรญklad povinnosลฅou navrhnรบลฅ integrovanรฝ most vลกade tam, kde je konลกtrukcia mosta kratลกia ako 60 m a ลกikmosลฅ mosta menลกia ako 30ยฐ. V USA sa v rรกmci prรญruฤky NYSDOT zase odporรบฤa vรฝstavba integrovanรฝch mostov vลกade tam, kde je konลกtrukcia mosta kratลกia ako 140 m.

Obr. 17  Integrovanรฝ most ponad Stรถbnickรฉ รบdolie

Integrovanรฉ mosty nemeckรฝch vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc

Koncepcia integrovanรฝch mostov pre vysokorรฝchlostnรบ ลพeleznicu sa v Nemecku objavila uลพ okolo roku 1990. Na zรกklade nej sa postupne vyvinuli mosty pre โ€žลกirokรฉ plochรฉ รบdolia s priemernou hฤบbkouโ€œ. Hlavnรฝ koncept spoฤรญva vo vybudovanรญ predpรคtรฉho betรณnovรฉho mosta so ลกtรญhlymi oceฤพovรฝmi stojkami zakotvenรฝmi v betรณnovom zรกklade. Priemernรฉ rozpรคtie poฤพa tรฝchto mostov je okolo 20 m a most je ako celok rozdelenรฝ na niekoฤพko pribliลพne 120-metrovรฝch ฤastรญ, avลกak bez dilatรกcie koฤพajรญ. Jednรฝm z prvรฝch integrovanรฝch mostov vysokorรฝchlostnej ลพeleznice postavenรฝch podฤพa tejto koncepcie bol most ponad Stรถbnickรฉ รบdolie , ktorรฝ mรก dฤบลพku 297 m a bol dokonฤenรฝ v roku 2011.

Zรกvery

Za poslednรฉ ลกtyri roky sa vo svete postavilo niekoฤพko mostov s inovatรญvnym prรญstupom k ich rieลกeniu a vรฝstavbe. Niektorรฉ z nich, naprรญklad komorovรฉ mosty s odฤพahฤenรฝmi stenami, mรดลพu dokonca znamenaลฅ zaฤiatok novej รฉry predpรคtรฝch mostov s rozpรคtiami vรฝrazne vyลกลกรญmi, neลพ akรฉ sa dali dosiahnuลฅ klasickรฝmi plnostennรฝmi betรณnovรฝmi prierezmi. ฤŽalลกรญm novodobรฝm trendom je stavaลฅ betรณnovรฉ mosty bez mรคkkej vรฝstuลพe z vysokohodnotnรฉho vlรกknobetรณnu, ฤรญm by sa mala vรฝrazne predฤบลพiลฅ ich ลพivotnosลฅ. Vysokohodnotnรฝ vlรกknobetรณn sa postupne ฤoraz ฤastejลกie dostรกva z รบrovne vรฝskumu na รบroveลˆ praktickรฝch aplikรกciรญ. V neposlednom rade badaลฅ vรฝraznรฝ svetovรฝ trend zavรกdzania integrovanรฝch mostov vลกade tam, kde je ich vรฝstavba moลพnรก. K tomuto kroku viedli nรกkladnรฉ opravy a รบdrลพby spojenรฉ s krรกtkou ลพivotnosลฅou mostnรฝch zรกverov a loลพรญsk, ktorรฉ sรบ problรฉmom aj na naลกom รบzemรญ. Slovensko vลพdy patrilo medzi krajiny, ktorรฉ novรฉ technolรณgie a nรกpady dokรกzali rรฝchlo adaptovaลฅ na domรกce prostredie a vyลฅaลพiลฅ z nich maximum. Verรญm, ลพe tento trend bude aj naฤalej pokraฤovaลฅ.

Prรญspevok vznikol s finanฤnou podporou
Agentรบry na podporu vedy a vรฝskumu v rรกmci zmluvy ฤ. APVV-0442-12.

TEXT: Ing. Peter Paulรญk, PhD.
FOTO: archรญv autora

Peter Paulรญk pรดsobรญ na Stavebnej fakulte STU v Bratislave, Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov.

Literatรบra
1.    Improving Performance of Concrete Structures. Vol. I.: The 4th International FIB Congress 2014. Proceedings. Mumbai, India, 10. โ€“14. 2. 2014. Hyderabad: IMC โ€“ FIB, 2014, ISBN 978-81-7371-919-6.
2.    Nรกrodnรฉ sprรกvy vybranรฝch ฤlenskรฝch krajรญn fib (fib national reports: Czech Republic, Brazil, Denmark, Hungary, France, India, Japan, Norway, Portugal, Great Britain), 2014.
3.    Webbed feat, In: Bridge, ฤ. 76, 2014, str. 38 โ€“ 40, ISSN: 1359-7493.
4.    FIB Model Code 2010, 2012, ISBN 978-2-88394-105-2.
5.    Dostupnรฉ online http://www.dailymail.co.uk/news/article-2540068/Chinese-engineers-build-17-000-ton-flyover-section-90-degrees.html.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.