Progresรญvne technolรณgie vรฝstavby mostov vo svete
ฤlรกnok sa venuje progresรญvnym technolรณgiรกm vรฝstavby mostov, ktorรฉ sa prezentovali na kongrese FIB v Bombaji (India) v tomto roku [1] alebo ktorรฉ boli uverejnenรฉ v nรกrodnรฝch sprรกvach zรบฤastnenรฝch krajรญn [2]. Vybranรฉ technolรณgie sรบ inovatรญvne z hฤพadiska rรฝchlosti vรฝstavby, รบspory materiรกlu, prรญpadne predฤบลพenia ลพivotnosti konลกtrukcie.
Slovensko vลพdy patrilo medzi krajiny, v ktorรฝch sa novรฉ technolรณgie vรฝstavby betรณnovรฝch mostov rรฝchlo udomรกcnili a niektorรฉ z nich sa zdokonalili tak, ลพe dosiahli eurรณpsku ลกpiฤku. Z mnohรฝch z nich vyzdvihnem naprรญklad technolรณgiu letmej montรกลพe. ฤeskoslovensko ako prvรฉ v Eurรณpe รบspeลกne aplikovalo tรบto technolรณgiu pri vรฝstavbe ลพelezniฤnรฝch mostov pri Margecanoch a Jaklovciach v roku 1967. Vรฝbornรฝm prรญkladom svetovรฉho รบspechu je aj technolรณgia letmej betonรกลพe, ktorรก dosiahla na รบzemรญ SR svoj vrchol pri stavbe mosta Lafranconi v roku 1991 โ budovanรก konzola dosiahla dฤบลพku 120 m, ฤรญm sa v tom ฤase zaradila medzi najvรคฤลกie budovanรฉ betรณnovรฉ konzoly na svete. Podobnรฝch prรญkladov sa dรก nรกjsลฅ viacero, takลพe Slovensko mรดลพe byลฅ na svoje mostnรฉ staviteฤพstvo prรกvom hrdรฉ a malo by v tomto trende naฤalej pokraฤovaลฅ.
Vo svete sa za poslednรฉ ลกtyri roky objavili viacerรฉ novรฉ technolรณgie vรฝstavby betรณnovรฝch mostov, ktorรฉ naลกli uplatnenie pri rรดznych projektoch budovania cestnej a ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. V ฤlรกnku prinรกลกam tie najzaujรญmavejลกie z nich a verรญm, ลพe budรบ dobrou inลกpirรกciou pre investorov, projektantov a zhotoviteฤพov. Slovensko by sa aj naฤalej malo drลพaลฅ vรฝroku T. Baลฅu: โSme malรฝ nรกrod, a preto sa musรญme uฤiลฅ vลกade vo sveteโ.
Mosty s tzv. motรฝlรญmi stenami (โButterfly web bridgesโ)
Priekopnรญkom tejto novej technolรณgie je Japonsko, kde sa za poslednรฉ ลกtyri roky zaฤali stavaลฅ ลกtyri diaฤพniฤnรฉ mosty s vyuลพitรญm โmotรฝlรญch stienโ. Nรกzov pochรกdza zo vzhฤพadu prefabrikovanรฝch stenovรฝch prvkov, ktorรฉ majรบ tvar motรฝlรญch krรญdiel (obr. 1). Steny sa zhotovujรบ z predpรคtรฉho vlรกknobetรณnu s pevnosลฅou 80 MPa bez pouลพitia mรคkkej betonรกrskej vรฝstuลพe. Vlรกkna v betรณne majรบ dฤบลพku 22 mm, priemer 0,2 mm a ลฅahovรบ pevnosลฅ minimรกlne 2 000 MPa (tieto istรฉ vlรกkna sa pouลพรญvajรบ na vystuลพovanie automobilovรฝch pneumatรญk a sรบ na trhu dostupnรฉ). Predpรคtie je navrhnutรฉ na pokrytie ลฅahovรฝch zรณn.Statickรฉ pรดsobenie tรฝchto stien moลพno prirovnaลฅ k pรดsobeniu priehradovej sรบstavy (Double warren truss) na obr. 2. Keฤลพe steny sรบ pomerne tenkรฉ, je nevyhnutnรฉ stuลพiลฅ mostovku prieฤnymi trรกmami v pribliลพne 3-metrovรฝch intervaloch.
Obr. 1 Prefabrikรกt v tvare motรฝlรญch krรญdiel
Obr. 2 Analรณgia statickรฉho pรดsobenia s priehradovou sรบstavou
Parametre mostov s motรฝlรญmi stenami, ktorรฉ sa v sรบฤasnosti stavajรบ v Japonsku:
- most Takubogawa: vรฝstavba letmou betonรกลพou, 10-poฤพovรฝ rรกmovรฝ most s maximรกlnym rozpรคtรญm 87,5 m,
- most Akutagava: maximรกlne rozpรคtie 75 m, stavanรฝ letmou betonรกลพou; redukcia vlastnej tiaลพe s pouลพitรญm motรฝlรญch stien umoลพลuje vรฝstavbu 6-metrovรฝch segmentov (namiesto 4-metrovรฝch), ฤo urรฝchฤพuje vรฝstavbu pribliลพne o 50 %,
- most Mukogawa: 5-poฤพovรฝ rรกmovรฝ most typu extradosed s maximรกlnym rozpรคtรญm 100 m; mostovka mรก ลกรญrku 24 m,
- most Okegawa: celkovรก dฤบลพka mosta je 3โฏ089 m s maximรกlnym rozpรคtรญm 45 m; most je stavanรฝ technolรณgiou letmej montรกลพe s ohฤพadom na nutnosลฅ stihnรบลฅ vรฝstavbu za 18 mesiacov vrรกtane vypracovania vรฝkresovej dokumentรกcie.
Vรฝhodami tejto novej technolรณgie sรบ najmรค:
- zrรฝchlenรก vรฝstavba,
- niลพลกia hmotnosลฅ nosnej konลกtrukcie (dรดleลพitรฝ aspekt najmรค v seizmickej oblasti); celkovรก redukcia hmotnosti je asi 10 %,
- moลพnรฉ zvรฝลกenie maximรกlneho rozpรคtia betรณnovรฝch predpรคtรฝch komorovรฝch mostov (z dneลกnรฝch pribliลพne 250 m teoreticky aลพ na viac ako 400 m); maximรกlne moลพnรฉ rozpรคtie sa zvyลกuje vฤaka niลพลกej hmotnosti stien, ktorรฉ pri vysokรฝch prierezoch predstavujรบ podstatnรบ ฤasลฅ tiaลพe konลกtrukcie.
Obr. 3 Most Takubogawa, pohฤพad na letmรบ betonรกลพ
Obr. 4 Vรฝstavba mosta Okegawa
Podฤพa ฤasopisu Bridge [3] ide sรญce o malรบ inovรกciu, v skutoฤnosti vลกak mรดลพe predstavovaลฅ zaฤiatok revolรบcie vรฝstavby komorovรฝch betรณnovรฝch mostov. Doslova mรดลพe รญsลฅ o tzv. Lorenzov motรฝlรญ efekt (fyzikรกlny jav teรณrie chaosu) v betรณnovom mostnom staviteฤพstve.
Most typu extradosed s oceฤพovou priehradovou stenou komory
Most Fudo postavenรฝ v Japonsku s dฤบลพkou 590 m a maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 155 m bol realizovanรฝ v roku 2010 a predstavuje prvรฝ betรณnovรฝ most na svete typu extradoยญsed s priehradovou stenou komory. Z dรดvodu znรญลพenia tiaลพe samotnej konลกtrukcie (potrebnรฉho v seizmicky aktรญvnej zรณne) sa klasickรก betรณnovรก stena komory nahradila oceฤพovou priehradovou sรบstavou (typu Warren) zhotovenou z oceฤพovรฝch profilov s kruhovรฝm prierezom.
Obr. 5 Most Fudo, Japonsko
Obr. 6 Vizualizรกcia mosta Fudo a pohฤพad dovnรบtra komory
Prvรฝ ลพelezniฤnรฝ most na svete zhotovenรฝ z UHPFRC
Japonsko naลกlo ako prvรฉ dostatok podpory zo strany ลพeleznรญc, odvahy zo strany mostรกrov (samozrejme podporenej najnovลกรญmi poznatkami a vรฝskumom) a vhodnรบ konลกtrukciu na vรฝstavbu prvรฉho ลพelezniฤnรฉho mosta na svete zhotovenรฉho z ultravysokopevnostnรฉho vlรกknobetรณnu (UHPFRC). Vyuลพitie UHPFRC vyplynulo z potreby nahradiลฅ existujรบci ลพelezniฤnรฝ most novรฝm mostom, ktorรฝ vลกak musel maลฅ z dรดvodu rozลกรญrenia koryta rieky uลพ vรคฤลกie rozpรคtie (1,65-nรกsobne). Vyuลพitie UHPFRC umoลพnilo udrลพaลฅ hrรบbku dosky tohto predpรคtรฉho mosta na 250 mm aj pri zvรคฤลกenรญ rozpรคtia (namiesto 390 mm), ฤo by bolo potrebnรฉ pri klasickom betรณne. Okrem hlavnรฝch napรคtรญ sa overovala aj strata stability stienok klopenรญm.
Obr. 7 Prvรฝ ลพelezniฤnรฝ most na svete zhotovenรฝ z UHPFRC
Obr. 8 Porovnanie mosta z UHPFRC a mosta z klasickรฉho betรณnu
Vรฝstavba mostnรฝch pilierov otoฤenรญm do finรกlnej polohy
Technolรณgia vรฝstavby pilierov v zvislej polohe a ich nรกslednรฉho otoฤenia do ลกikmej definitรญvnej pozรญcie sa vo svete pouลพila uลพ niekoฤพkokrรกt, keฤลพe zjednoduลกuje a urรฝchฤพuje vรฝstavbu vysokรฝch ลกikmรฝch pilierov. Viadukt Tres Voltas postavenรฝ v roku 2011 na ostrove Mont Saint Michel je prรญkladom opodstatnenรฉho a rentabilnรฉho vyuลพitia tejto technolรณgie. Komplikovanรก geolรณgia a mรกlo รบnosnรฉ vrstvy podloลพia si vynรบtili vรฝstavbu dvoch dvojรญc ลกikmรฝch pilierov (s vรฝลกkou 60 a 90 m). V definitรญvnej polohe majรบ piliere hlavicu kolmรบ na os nosnej konลกtrukcie. Odklon dvojice pilierov od zvislice nie je rovnakรฝ a filozofia ich nรกvrhu vychรกdza z nulovรฉho ohybovรฉho momentu na zรกklady pilierov od stรกlych zaลฅaลพenรญ. Vฤaka ลกikmรฝm pilierom sa zredukovalo maximรกlne rozpรคtie mosta, zjednoduลกilo sa zakladanie a urรฝchlila sa vรฝstavba.
Obr. 9 Schรฉma mosta Tres Voltas
Vรฝstavba mosta bez mรคkkej vรฝstuลพe
Hlavnou prรญฤinou skrรกtenej ลพivotnosti mnohรฝch mostov je najmรค korรณzia vรฝstuลพe a s ลou spojenรก znรญลพenรก nosnosลฅ konลกtrukcie. Prรกve z tohto dรดvodu sa vรฝskum v poslednรฝch rokoch venuje predฤบลพeniu ลพivotnosti ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ v rรดznych prostrediach. Jednรฝm z prรญstupov k tejto problematike podฤพa fib Model Code 2010 [4] je tzv. โavoidance of deteriorationโ (zabrรกnenie degradรกcii). Princรญp tohto prรญstupu spoฤรญva v takom nรกvrhu, pri ktorom korรณzia nemรดลพe nastaลฅ โ naprรญklad pouลพitรญm ลกpeciรกlnej nehrdzavejรบcej ocele alebo jej รบplnรฝm vylรบฤenรญm z konลกtrukcie tak, ako sa to uskutoฤnilo na moste Egg-Graben v Rakรบsku (obr. 12). V konลกtrukcii hornej stavby tohto mosta sa vรดbec nepouลพila mรคkkรก oceฤพ a predpรญnacie jednotky sรบ uloลพenรฉ v plastovรฝch rรบrkach s vodotesnรฝmi obalmi kotiev, teda s teoreticky nekoneฤnou ลพivotnosลฅou.
Obr. 11 Mostovka mosta Egg-Graben bez pouลพitia mรคkkej betonรกrskej vรฝstuลพe
Keฤลพe hornรก stavba nie je vystuลพenรก betonรกrskou oceฤพou (obr. 11), nebolo potrebnรฉ izolovaลฅ mostovku. Most je dlhรฝ 50 m s rozpรคtรญm oblรบka 42 m a hrรบbkou steny oblรบka 400 aลพ 500 mm. Z dรดvodu eliminรกcie priehybu sa muselo debnenie mosta pri realizรกcii v strede oblรบka nadvรฝลกiลฅ o 70 mm. Postavenรฝ bol v roku 2009 pod vedenรญm prof. Kolleggeยญยญra z TU vo Viedni a v tomto roku zรญskal na kongrese v Bombaji 1. cenu v kategรณrii Mosty (Award for outstanding concete structures).
Obr. 12 Oblรบkovรฝ most Egg-Graben v Rakรบsku
Vรฝstavba mostov vyvรกลพenรฝm zdvihnutรญm konลกtrukcie (balanced lift)
Metรณdu, ktorรก umoลพลuje vรฝstavbu mostov spฤบลajรบcich parametre jej pouลพitia s รบsporou 20 aลพ 30 %, vyvinuli na TU vo Viedni. Spoฤรญva vo vรฝstavbe hornej stavby mosta vo zvislej polohe a jej nรกslednom otoฤenรญ do finรกlnej vodorovnej pozรญcie. V Rakรบsku sa po viacerรฝch experimentoch vykonanรฝch prรกve na viedenskej univerzite zaฤala v tomto roku vรฝstavba prvรฉho takรฉhoto mosta s dฤบลพkou 50 m.
Obr. 13 Vรฝstavba mostov vyvรกลพenรฝm zdvihnutรญm (metรณda A a metรณda B)
Vรฝstavba betรณnovรฉho mosta otoฤenรญm do finรกlnej polohy
Tรกto technolรณgia sa pouลพila pri vรฝstavbe ฤรญnskeho mosta v meste Wuhano. Voฤพba tejto technolรณgie vyplynula z potreby postaviลฅ most s minimรกlnym obmedzenรญm koฤพajovej dopravy na 11 drรกhach, ktorรฉ most preklenuje. Samotnรก 5-komorovรก konลกtrukcia dlhรก viac ako 120 m vรกลพila 17 000 t, priฤom celรฝ proces otoฤenia trval pribliลพne 90 minรบt [5].
Obr. 16 Otรกฤanie betรณnovรฉho mosta v ฤรญne
Integrovanรฉ mosty s vรคฤลกรญmi dฤบลพkami
Aj keฤ integrovanรฉ mosty nie sรบ ลพiadnou novinkou a mรกme ich aj na Slovensku uลพ niekoฤพko desiatok, stรกle sa plne nevyuลพรญva ich potenciรกl a moลพnosti, ktorรฉ ponรบkajรบ. Najvรคฤลกou vรฝhodou tรฝchto mostov je minimรกlna รบdrลพba, keฤลพe ich konลกtrukcia je zhotovenรก bez loลพรญsk a dilataฤnรฝch zรกverov. Prรกve tieto ฤasti mosta majรบ najkratลกiu ลพivotnosลฅ a treba ich poฤas ลพivotnosti mosta niekoฤพkokrรกt opravovaลฅ a vymieลaลฅ. Nefunkฤnosลฅ loลพรญsk a mostnรฝch zรกverov mรดลพe dokonca pri zanedbanej รบdrลพbe viesลฅ k vรกลพnym poลกkodeniam mostnรฝch konลกtrukciรญ a rapรญdne znรญลพiลฅ ich projektovanรบ ลพivotnosลฅ.
Kรฝm svetovรฝm trendom je stavaลฅ ฤoraz vรคฤลกie mnoลพstvo novรฝch mostov bez loลพรญsk a mostnรฝch zรกverov, na Slovensku sa ฤasto aj tie najmenลกie mosty stavajรบ eลกte stรกle klasickรฝm spรดsobom, aj keฤ majรบ ideรกlne parametre na zhotovenie konลกtrukcie integrovanรฉho mosta. Na porovnanie, vo Veฤพkej Britรกnii je naprรญklad povinnosลฅou navrhnรบลฅ integrovanรฝ most vลกade tam, kde je konลกtrukcia mosta kratลกia ako 60 m a ลกikmosลฅ mosta menลกia ako 30ยฐ. V USA sa v rรกmci prรญruฤky NYSDOT zase odporรบฤa vรฝstavba integrovanรฝch mostov vลกade tam, kde je konลกtrukcia mosta kratลกia ako 140 m.
Obr. 17 Integrovanรฝ most ponad Stรถbnickรฉ รบdolie
Integrovanรฉ mosty nemeckรฝch vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc
Koncepcia integrovanรฝch mostov pre vysokorรฝchlostnรบ ลพeleznicu sa v Nemecku objavila uลพ okolo roku 1990. Na zรกklade nej sa postupne vyvinuli mosty pre โลกirokรฉ plochรฉ รบdolia s priemernou hฤบbkouโ. Hlavnรฝ koncept spoฤรญva vo vybudovanรญ predpรคtรฉho betรณnovรฉho mosta so ลกtรญhlymi oceฤพovรฝmi stojkami zakotvenรฝmi v betรณnovom zรกklade. Priemernรฉ rozpรคtie poฤพa tรฝchto mostov je okolo 20 m a most je ako celok rozdelenรฝ na niekoฤพko pribliลพne 120-metrovรฝch ฤastรญ, avลกak bez dilatรกcie koฤพajรญ. Jednรฝm z prvรฝch integrovanรฝch mostov vysokorรฝchlostnej ลพeleznice postavenรฝch podฤพa tejto koncepcie bol most ponad Stรถbnickรฉ รบdolie , ktorรฝ mรก dฤบลพku 297 m a bol dokonฤenรฝ v roku 2011.
Zรกvery
Za poslednรฉ ลกtyri roky sa vo svete postavilo niekoฤพko mostov s inovatรญvnym prรญstupom k ich rieลกeniu a vรฝstavbe. Niektorรฉ z nich, naprรญklad komorovรฉ mosty s odฤพahฤenรฝmi stenami, mรดลพu dokonca znamenaลฅ zaฤiatok novej รฉry predpรคtรฝch mostov s rozpรคtiami vรฝrazne vyลกลกรญmi, neลพ akรฉ sa dali dosiahnuลฅ klasickรฝmi plnostennรฝmi betรณnovรฝmi prierezmi. ฤalลกรญm novodobรฝm trendom je stavaลฅ betรณnovรฉ mosty bez mรคkkej vรฝstuลพe z vysokohodnotnรฉho vlรกknobetรณnu, ฤรญm by sa mala vรฝrazne predฤบลพiลฅ ich ลพivotnosลฅ. Vysokohodnotnรฝ vlรกknobetรณn sa postupne ฤoraz ฤastejลกie dostรกva z รบrovne vรฝskumu na รบroveล praktickรฝch aplikรกciรญ. V neposlednom rade badaลฅ vรฝraznรฝ svetovรฝ trend zavรกdzania integrovanรฝch mostov vลกade tam, kde je ich vรฝstavba moลพnรก. K tomuto kroku viedli nรกkladnรฉ opravy a รบdrลพby spojenรฉ s krรกtkou ลพivotnosลฅou mostnรฝch zรกverov a loลพรญsk, ktorรฉ sรบ problรฉmom aj na naลกom รบzemรญ. Slovensko vลพdy patrilo medzi krajiny, ktorรฉ novรฉ technolรณgie a nรกpady dokรกzali rรฝchlo adaptovaลฅ na domรกce prostredie a vyลฅaลพiลฅ z nich maximum. Verรญm, ลพe tento trend bude aj naฤalej pokraฤovaลฅ.
Prรญspevok vznikol s finanฤnou podporou
Agentรบry na podporu vedy a vรฝskumu v rรกmci zmluvy ฤ. APVV-0442-12.
TEXT: Ing. Peter Paulรญk, PhD.
FOTO: archรญv autora
Peter Paulรญk pรดsobรญ na Stavebnej fakulte STU v Bratislave, Katedre betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov.
Literatรบra
1. Improving Performance of Concrete Structures. Vol. I.: The 4th International FIB Congress 2014. Proceedings. Mumbai, India, 10. โ14. 2. 2014. Hyderabad: IMC โ FIB, 2014, ISBN 978-81-7371-919-6.
2. Nรกrodnรฉ sprรกvy vybranรฝch ฤlenskรฝch krajรญn fib (fib national reports: Czech Republic, Brazil, Denmark, Hungary, France, India, Japan, Norway, Portugal, Great Britain), 2014.
3. Webbed feat, In: Bridge, ฤ. 76, 2014, str. 38 โ 40, ISSN: 1359-7493.
4. FIB Model Code 2010, 2012, ISBN 978-2-88394-105-2.
5. Dostupnรฉ online http://www.dailymail.co.uk/news/article-2540068/Chinese-engineers-build-17-000-ton-flyover-section-90-degrees.html.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.