Starรฝ most v Bratislave
Najdรดleลพitejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm objektom v rรกmci stavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave bola rekonลกtrukcia Starรฉho mosta cez Dunaj. Starรฝ most, pรดvodne Most Frantiลกka Jozefa, bol postavenรฝ v roku 1890 ako prvรฝ pevnรฝ most v Bratislave. Po sรบฤasnej rekonลกtrukcii prevรกdza cez Dunaj obojsmernรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ urฤenรบ pre elektriฤku a tram-train.
V decembri 2015 bola dokonฤenรก 1. etapa stavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave, ktorรก predstavuje novobudovanรฝ prepravnรฝ systรฉm spรกjajรบci najvรคฤลกie sรญdlisko Petrลพalka s ostatnรฝmi mestskรฝmi ฤasลฅami. Po vybudovanรญ ฤalลกรญch etรกp bude tento nosnรฝ systรฉm schopnรฝ prevziaลฅ na seba rozhodujรบci podiel prepravy cestujรบcich mestskou hromadnou dopravou. Prvรก etapa sa zaฤรญna v srdci Starรฉho mesta na ล tรบrovej ulici, pokraฤuje ล afรกrikovรฝm nรกmestรญm a smeruje na hlavnรฝ mostnรฝ objekt stavby Starรฝ most. ฤalej prechรกdza cez Dunaj a konฤรญ sa na petrลพalskej strane za kriลพovatkou ulรญc Bosรกkova โ Jantรกrovรก doฤasnou koฤพajovou รบvraลฅou. Dฤบลพka 1. etapy je 2,400 km, celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov je 1,012 km.
Najdรดleลพitejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm objektom bola rekonลกtrukcia Starรฉho mosta cez Dunaj. Starรฝ most v Bratislave, pรดvodne Most Frantiลกka Jozefa, bol postavenรฝ v roku 1890 ako prvรฝ pevnรฝ most v Bratislave. Jeho poloha, tvar spodnej stavby, poฤet podpier a niveleta zostali do zaฤiatku stavby nemennรฉ. Poฤas existencie mosta sa zmenila len nosnรก konลกtrukcia, ktorรบ poฤas druhej svetovej vojny zniฤili ustupujรบce nemeckรฉ vojskรก. Po vojne sa nosnรก konลกtrukcia nahradila novou priehradovou konลกtrukciou. Koncom 50. rokov sa dobudoval vedฤพa cestnรฉho mosta eลกte jednokoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ, rovnako priehradovรฝ most.
Novรฝ Starรฝ most prevรกdza obojsmernรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ urฤenรบ pre elektriฤku a tram-train s rozchodom 1 000 a 1โฏ435โฏmm, obojstrannรฉ trasy pre chodcov (so ลกรญrkou 2โฏรโฏ3,0โฏm) a pre cyklistov (so ลกรญrkou 2โฏรโฏ1,25โฏm). Most prekraฤuje rieku Dunaj s plavebnรฝm gabaritom 10 ร 100 m a obe inundรกcie. Dvojkoฤพajnรก traลฅ vedie dopravnรฝm priestorom so ลกรญrkou 8,0 m, ktorรฝ spฤบลa parametre cestnej komunikรกcie MZ8/50 a umoลพลuje prejazd vozidiel zรกchrannรฝch zloลพiek. Nad podperami v toku rieky (34 a 5) sรบ vyhliadkovรฉ terasy s laviฤkami a zeleลou. Most mรก celkovรบ dฤบลพku 462 m s rozpรคtiami 32,56 + 106,68 + 137,16 + 75,6 + 75,92 + 32,56 m (obr. 1). Smerovo vedie trasa v mieste premostenia v priamej, niveleta je vo vrcholovom zakruลพovacom oblรบku s polomerom 5 600 m.
Obr. 1 Starรฝ most โ pozdฤบลพny rez
Spodnรก stavba a zakladanie
Spodnรก stavba pรดvodnรฉho mosta je pamiatkovo chrรกnenรก a pozostรกvala z krajnรฝch opรดr (oznaฤenie ฤ. 1 a 8), troch podpier v inundรกcii (ฤ. 2, 6, 7) a troch podpier v toku rieky Dunaj (ฤ. 3, 4, 5). Pri nรกvrhu mosta bolo potrebnรฉ akceptovaลฅ poลพiadavku pamiatkarov zachovaลฅ v ฤo najvรคฤลกej miere pรดvodnรบ spodnรบ stavbu. Zรกroveล vลกak bolo potrebnรฉ dodrลพaลฅ minimรกlnu ลกรญrku plavebnรฉho gabaritu 100 m. Zo stanovenรฝch okrajovรฝch podmienok vyplynulo rieลกenie, ลพe krajnรฉ opory 1 a 8 a podpery 2, 5, 6 a 7 zostanรบ zachovanรฉ a podpery ฤ. 3 a 4 sa nahradia novou podperou ฤ. 34, umiestnenou v toku Dunaja. V dรดsledku poลพiadaviek sprรกvcu toku na minimรกlnu plavebnรบ vรฝลกku 10 m nad maximรกlnou plavebnou hladinou sa upravila niveleta mosta a hlavy pilierov sa navรฝลกili aลพ o 4 m.
Pรดvodnรฉ podpery tvorรญ kamennรฉ murivo zo ลพulovรฝch a vรกpencovรฝch blokov s betรณnovรฝm jadrom. Pri rekonลกtrukcii podpier a opรดr sa vyuลพila skutoฤnosลฅ, ลพe v roku 2011 mesto Bratislava zabezpeฤilo sanรกciu podpier a na jednotlivรฝch podperรกch sa realizovalo 40 aลพ 54 injektรกลพnych vrtov.
Obr. 2 Zaloลพenie podpier 34 a 5 vo vodnom toku a) vรฝstavba piliera 34 b) rekonลกtrukcia podpery 5
Zaloลพenie podpier ฤ. 34 a 5 vo vodnom toku je navrhnutรฉ z blokov tryskovej injektรกลพe, ktorรก sa realizovala z umelรฝch ostrovov s vyuลพitรญm hluchรฉho vลtania. Pred zahรกjenรญm tryskovej injektรกลพe sa urobil dodatoฤnรฝ IGP, na zรกklade ktorรฉho sa potom optimalizovali rozmery blokov tryskovej injektรกลพe. Prรกce na podperรกch sa realizovali pod ochranou dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky (obr. 2a). Pre zvรฝลกenie รบnosnosti zรกkladovej ลกkรกry podpery ฤ. 5 je navrhnutรฝ obvodovรฝ prstenec okolo existujรบceho zรกkladu z tryskovej injektรกลพe s vonkajลกรญm rozmerom 27 ร 12โฏm. Zรกklad podpery ฤ. 5 tvorรญ ลพelezobetรณnovรก doska, ktorรก je hrebeลovito โzazubenรกโ do otvorov vytvorenรฝch v drieku podpery. ลฝelezobetรณnovรก doska je pripnutรก predpรญnacรญmi kรกblami k pรดvodnรฉmu drieku podpery nad pรดvodnรฝm kesรณnom, ฤรญm sa zabezpeฤilo spolupรดsobenie novej zรกkladovej dosky a pรดvodnej podpery. Driek podpery sa zosilnil sanaฤnรฝmi vrtmi s osadenรญm oceฤพovรฝch tyฤรญ GEWI โ
โฏ32 mm (obr. 2b). Podpera ฤ. 34 je novobudovanรก podpera v toku Dunaja. Je zaloลพenรก na bloku z tryskovej injektรกลพe pod zรกkladovou pรคtkou s rozmermi 26 ร 10 m. Pรดdorysne je blok zvรคฤลกenรฝ na kaลพdรบ stranu o 1 m z dรดvodu potreby utesnenia zรกmkov vnรบtornej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Samotnรบ tryskovรบ injektรกลพ tvoria stฤบpy a polstฤบpy s priemerom 1 600 mm tak, ลพe vo vonkajลกej ฤasti je blok preinjektovanรฝ na 100 % a jadro bloku pribliลพne na 30 %.
ลฝelezobetรณnovรฝ driek podpery ฤ. 34 sa mal realizovaลฅ postupnou betonรกลพou do debnenia tvorenรฉho kamennรฝm obkladom zรญskanรฝm pri rozoberanรญ podpier ฤ. 3 a 4. Keฤยญลพe betonรกลพ do kamennรฉho obkladu bola moลพnรก len po 2 radoch obkladu, realizรกcia by bola ฤasovo nรกroฤnรก. Vรฝstavba podpery ฤ. 34 sa zรกroveล oneskorila aj preto, ลพe pred zaฤatรญm vรฝstavby bol pod mostom z dรดvodu bezpeฤnosti zhotoviteฤพa a obyvateฤพov mesta nariadenรฝ pyrotechnickรฝ prieskum dna Dunaja.
V blรญzkosti mosta stรกla totiลพ v minulosti bratislavskรก rafinรฉria ropy, ktorรก bola poฤas vojny bombardovanรก spojeneckรฝmi vojskami. Prieskum dna viedol k tomu, ลพe nosnรก konลกtrukcia sa vysunula uลพ nad Dunaj, takลพe bolo potrebnรฉ urรฝchliลฅ vรฝstavbu drieku podpery ฤ.โฏ34, aby sa nebrzdilo vysรบvanie nosnej konลกtrukcie mosta. Preto sa najprv vybudovali 2โฏsamostatnรฉ stฤบpy, ktorรฉ prenรกลกali celรฉ zaลฅaลพenie v ลกtรกdiu vรฝstavby. Dodatoฤne sa dobetรณnovala strednรก a krajnรฉ ฤasti podpery (obr.โฏ2a). V spodnej ฤasti podpery, ktorรก je zaplavovanรก vodou, je ลพulovรฝ obklad s hrรบbkou 250โฏโโฏ400โฏmm z pรดvodnรฉho materiรกlu, v hornej, nezaplavovanej ฤasti, rovnako ako na ostatnรฝch podperรกch, je obklad s hrรบbkou 70 mm. Rekonลกtrukcia medziฤพahlรฝch podpier (okrem podpery ฤ. 34) prebiehala tak, ลพe sa odbรบrali hlavy pรดvodnรฝch pilierov, aby sa zabezpeฤila dostatoฤnรก vรฝลกka na vybudovanie novรฉho รบloลพnรฉho prahu. Vรฝstuลพ z predchรกdzajรบcej sanรกcie sa zachovala, doplnili sa novรฉ sanaฤnรฉ vrty. Vybudovali sa mohutnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ podloลพiskovรฉ bloky upravenรฉ na zabudovanie zariadenรญ s vรฝsuvnรฝmi loลพiskami a na pilieri ฤ. 6 aj na zabudovanie ลกikmรฝch vzpier pre montรกลพne zariadenie na vรฝsuv mosta. Po vysunutรญ mosta sa vymenili vรฝsuvnรฉ loลพiskรก za definitรญvne. ลฝelezobetรณnovรฝ รบloลพnรฝ prah sa obloลพil kamennรฝm obkladom.
Nosnรก konลกtrukcia
Pred zaฤiatkom vรฝstavby novรฉho Starรฉho mosta sa musela demontovaลฅ pรดvodnรก priehradovรก konลกtrukcia cestnรฉho aj ลพelezniฤnรฉho mosta. Mosty tvorilo 7 prosto uloลพenรฝch priehradovรฝch nosnรญkov s rozpรคtiami 32,07 + 75,85 + 75,85 + 92,08 + 75,73 + 76,11 + 31,9โฏm. Princรญp demontรกลพe spoฤรญval v spojenรญ jednotlivรฝch prostรฝch polรญ do spojitej konลกtrukcie podoprenej na sรบlodรญ a v nรกslednej postupnej demontรกลพi dielcov OK. Priehradovรก konลกtrukcia sa demontovala ลพeriavom, ktorรฝ sa pohyboval po hornom pรกse priehradovej konลกtrukcie. Nosnรบ konลกtrukciu Starรฉho mosta tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Oceฤพovรก konลกtrukcia pozostรกva z dvoch priehradovรฝch prieฤnikov s vรฝลกkou 1,3 aลพ 2,6 m v osovej vzdialenosti 7,56 aลพ 8,14 m, z pozdฤบลพnikov, mostovkovรฉho plechu s vรฝstuhami a zo stuลพidiel. ล รญrka nosnej konลกtrukcie vrรกtane chodnรญkovรฝch konzol je 22,25 m, nad podperami ฤ. 34 a 5 je nosnรก konลกtrukcia lokรกlne rozลกรญrenรก vyhliadkovรฝmi terasami na ลกรญrku 33,25 m (obr. 3). Mostovku tvorรญ vo vozovkovej ฤasti plech a ลพelezobetรณnovรก doska s hrรบbkou 0,205 aลพ 0,235 m spriahnutรก pomocou tลลov. Na hornom povrchu dosky je tenkovrstvovรก pojazdnรก izolรกcia na bรกze polyuretรกnu. V doske sรบ vynechanรฉ 4 ลพฤพaby so ลกรญrkou 0,45 m, do ktorรฝch je osadenรฝ koฤพajovรฝ zvrลกok systรฉmu zapustenej koฤพajnice EDILON. Chodnรญkovรฉ plechy majรบ pochรดdznu izolรกciou na bรกze polyuretรกnu. Konลกtrukฤnรฉ usporiadanie je zrejmรฉ z obr. 4 a 5.
Obr. 3 Schematickรฝ prieฤny rez
Vรฝroba OK
Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia bola vyrobenรก spoloฤnosลฅou Vรญtkovice Power Engineering. Vรฝnimkou sรบ len chodnรญkovรฉ konzoly, ktorรฉ vyrobila spoloฤnosลฅ OK Tลebestovice. Vzhฤพadom na veฤพkosti vรฝrobnรฝch dielcov bola konลกtrukcia pre celรฝ vรฝrobnรฝ a montรกลพny proces rozdelenรก do 28 zostรกv. Kaลพdรบ ฤiastkovรบ zostavu tvorili hlavnรฉ celozvarovรฉ nosnรญky rozdelenรฉ na dolnรฉ a hornรฉ pรกsy a diagonรกly, mostovkovรฉ dielce a priehradovรฉ stuลพidlรก. Vรฝroba hlavnรฝch nosnรญkov prebiehala vzhฤพadom na rozmery dielcov a ich tonรกลพ okolo 50โฏton v najpriestrannejลกej hale vybavenej dvomi ลพeriavmi s nosnosลฅou 50 ton. Dielce mostovky sa sรบฤasne s priehradovรฝmi prieฤnikmi vyrรกbali a preberali v zostavรกch na prรญpravnom mieste s dฤบลพkou 45 m v otoฤnej polohe. Samotnรฉ prebierky boli nรกroฤnรฉ najmรค z dรดvodu geometrickej nรกroฤnosti vyrรกbanej konลกtrukcie a rozdelenej vรฝroby do dvoch vรฝrobnรญ. Zameranie zostรกv sa vyhodnotilo v 3D modeli, aby sa zabezpeฤilo, ลพe jednotlivรฉ dielce budรบ pri montรกลพi na stavbe stopercentne pasovaลฅ.
Obr. 4 Konลกtrukฤnรฉ usporiadanie
Montรกลพ OK
Oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta montovala spoloฤnosลฅ Hutnรญ montรกลพe, a. s., na pravom brehu Dunaja v priestore medzi podperou ฤ.โฏ6 a oporou ฤ. 8, kde bola zriadenรก montovลa. Jej objekt tvorila oceฤพovรก konลกtrukcia podopretรก ลพelezobetรณnovรฝmi stฤบpmi. Konลกtrukcia mosta sa zostavovala z dielcov s dฤบลพkou pribliลพne 15 aลพ 22 m. Hlavnรฉ nosnรญky boli vรฝลกkovo rozdelenรฉ na 3 ฤasti: dolnรฝ a hornรฝ pรกs s priฤพahlรฝmi diagonรกlami a styฤnรญkovรฝmi plechmi a medziฤพahlรฉ vkladanรฉ diagonรกly. Mostovka sa pozdฤบลพne rozdelila na 3โฏdielce. Jednotlivรฉ dielce mostovky obsahovali 2 prieฤniky. Chodnรญkovรฉ dielce mali ลกรญrku 5,3 m, chodnรญkovรฉ prieฤniky boli samostatnรฉ. Najskรดr sa vzรกjomne zvarili dielce mostovky, ku ktorรฝm sa zboku pripojili dolnรฉ dielce hlavnรฝch nosnรญkov, k nim sa pridali medziฤพahlรฉ diely diagonรกl. Potom sa osadili diely hornรฉho pรกsu hlavnรฉho nosnรญka a po ฤiastoฤnom zvarenรญ hlavnรฝch nosnรญkov sa inลกtalovalo hornรฉ stuลพidlo (obr. 6). Po pripojenรญ dielca k uลพ hotovej konลกtrukcii sa vykonal prรญsluลกnรฝ takt vรฝsunu. Nakoniec sa montovali chodnรญkovรฉ konzoly.
Obr. 5 Pรดdorys konลกtrukฤnรฉho usporiadania
Vรฝsun bol rozdelenรฝ na 11 taktov, realizoval sa pomocou 4 aลพ 8 ks tiahel z predpรญnacรญch tyฤรญ โ
โฏWR36 mm ukotvenรฝch na prieฤnikoch nosnej konลกtrukcie mosta. Vรฝsuvnรฉ zariadenie bolo umiestnenรฉ na pilieri ฤ. 6, ktorรฝ bol na tento รบฤel spevnenรฝ ลกikmรฝmi vzperami. Z dรดvodu vรฝsunu sa na pilieroch osadili atypickรฉ vรฝsuvnรฉ loลพiskรก skladajรบce sa zo ลกpeciรกlnych elastomรฉrovรฝch loลพรญsk a roznรกลกajรบcich oceฤพovรฝch nosnรญkov vybavenรฝch antikorรณznym plechom, na ktorรฝ sa pri vysรบvanรญ ukladali teflรณnovรฉ klznรฉ dosky. Horizontรกlne sily sa prenรกลกali do oceฤพovรฉho rรกmu zabetรณnovanรฉho v pilieri. Sรบฤasลฅou tohto rรกmu bolo aj boฤnรฉ vedenie. Priehyb voฤพnรฉho konca mosta pred nรกjazdom na pilier sa vyrovnรกval nadvihnutรญm nosnej konลกtrukcie pomocou nรกjazdovej klapky s hydraulickรฝm zariadenรญm (obr. 7).
Medzi najnรกroฤnejลกie etapy vรฝstavby patril 8. a 11. vรฝsun s dฤบลพkou 76 a 49,5 m v poliach 2 a 3, kde bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ montรกลพne podoprenie na plรกvajรบcej podpere (lodi) (obr. 7).
Dรดleลพitou poลพiadavkou na plรกvajรบce podoprenie bola moลพnosลฅ priebeลพne ho vรฝลกkovo rektifikovaลฅ. Pohyb plรกvajรบceho podoprenia zabezpeฤovala vysรบvanรก konลกtrukcia mosta, s ktorou bolo podoprenie pevne spojenรฉ. Polohu plavidla istili 4 lanรก ukotvenรฉ na brehoch a 1 lano s dฤบลพkou 220 m ukotvenรฉ proti prรบdu v osi Dunaja na dne rieky. Prieฤnu polohu navyลกe istil remorkรฉr. Vลกetky vรฝsuvnรฉ fรกzy boli dรดkladne analyzovanรฉ a naplรกnovanรฉ tak, aby nedochรกdzalo k preลฅaลพovaniu oceฤพovej konลกtrukcie ani k nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu lode. Polia 1 a 6 a ฤasลฅ poฤพa 5 sa zmontovali aลพ v koneฤnej polohe po ukonฤenรญ vรฝsunu konลกtrukcie.
Obr. 6 Montรกลพ v prieฤnom reze
Prรญsluลกenstvo mosta
Celkovรฝ vizuรกl mosta dotvรกra jeho prรญsluลกenstvo. Najviac vnรญmanรฝm prvkom je v tejto sรบvislosti mostnรฉ zรกbradlie, ktorรฉ tvorรญ oceฤพovรฝ rรกm s dominantnรฝm rรบrovรฝm madlom a vรฝplลou z ลฅahokovu. Takto zostavenรฝ prvok je charakteristickรฝ nielen pre Starรฝ most, ale aj pre nasledujรบce mostnรฉ objekty a s รบpravou vรฝplne aj pre celรบ stavbu. Vรฝลกka zรกbradlia je s ohฤพadom na cyklistov 1,3 m. Vzdialenosลฅ stฤบpikov zรกbradlia nadvรคzuje pohฤพadovo na delenie lemovacรญch nosnรญkov. Vzhฤพadom na ochranu hlavnรฝch nosnรญkov pred nรกrazom koฤพajovรฉho vozidla je po stranรกch hlavnรฉho dopravnรฉho priestoru osadenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo Fracasso triedy zadrลพania H3. Zaujรญmavรฝm rieลกenรญm sรบ mostnรฉ zรกvery, ktorรฉ sรบ kombinรกciou cestnรฝch a koฤพajovรฝch dilataฤnรฝch zรกverov. Cestnรฉ zรกvery tvoria hrebeลovรฉ mostnรฉ zรกvery Freyssinet, ktorรฉ umoลพลujรบ prechod koฤพajnรญc cez mostnรฉ zรกvery โ tie dilatujรบ mimo mostnรฉho telesa v samostatnรฝch dilataฤnรฝch zariadeniach. Popod celou dilataฤnou ลกkรกrou je umiestnenรฝ odvodลovacรญ ลพฤพab, ktorรฝ odvรกdza vodu z dilatรกcie do systรฉmu odvodnenia mosta.
Obr. 7 Nรกjazdovรก klapka, plรกvajรบca podpera
Na moste sรบ osadenรฉ typickรฉ chodnรญkovรฉ odvodลovaฤe aj atypickรฉ obrubnรญkovรฉ odvodลovaฤe z plechu z nehrdzavejรบcej ocele. Vลกetky odvodลovaฤe sรบ napojenรฉ na centrรกlny systรฉm potrubnรฉho odvodnenia, ktorรฝ odvรกdza z jednej polovice vodu do staromestskรฉho kanalizaฤnรฉho systรฉmu, z druhej polovice sa voda odvรกdza do odluฤovaฤa ropnรฝch lรกtok a nรกsledne vyรบsลฅuje do Dunaja. V priestore pod mostovkou sรบ technickรฉ priestory urฤenรฉ na prevedenie veฤพkรฉho mnoลพstva inลพinierskych sietรญ โ ฤi uลพ rรบrovรฝch, alebo kรกblovรฝch. Sรบฤasลฅou chodnรญkov po oboch stranรกch mosta nad podperami 34 a 5 sรบ vyhliadkovรฉ terasy s pรณdiom. Na pรณdiu sรบ od strany chodnรญkov umiestnenรฉ nรกdoby na vegetaฤnรบ vรฝsadbu krovinatรฉho charakteru. Hlavnou sรบฤasลฅou pรณdia sรบ parkovรฉ laviฤky, ktorรฉ poskytujรบ vรฝhฤพad na panorรกmu Bratislavy. Vizuรกl mosta sa prispรดsobil nielen dennรฉmu, ale aj noฤnรฉmu รบseku dลa. V hornom zavetrovanรญ v styฤnรญkoch diagonรกl sรบ umiestnenรฉ svietidlรก, ktorรฉ osvetฤพujรบ elektriฤkovรบ traลฅ. Po vonkajลกรญch stranรกch hlavnรฝch nosnรญkov sรบ v styฤnรญkoch hlavnรฝch diagonรกl umiestnenรฉ zase svietidlรก osvetฤพujรบce chodnรญky. Hlavnรฝm prvkom noฤnรฉho vizuรกlu je iluminรกcia mosta, ktorรก osvetฤพuje vnรบtornรฉ plochy hlavnรฝch nosnรญkov, hornรฉho zavetrovania a diagonรกl podhฤพadu mosta.
V decembri 2015 bola dokonฤenรก 1. etapa vรฝstavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave. V sรบฤasnosti prebiehajรบ kolaudaฤnรฉ konania a v prvej polovici roka 2016 by mala elektriฤka previesลฅ Bratislavฤanov zo Starรฉho mesta do Petrลพalky a spรคลฅ. Stavbu realizovalo zdruลพenie firiem Eurovia CZ, Eurovia SK a SMP. Generรกlnym projektantom je zdruลพenie Starรฝ most v Bratislave, ktorรฉho ฤlenmi sรบ spoloฤnosti Alfa 04, a. s., a SHP, s. r. o. Projekt je spolufinancovanรฝ z Kohรฉzneho fondu Eร.
TEXT: Ing. Igor Masaryk,
Ing. Petr Novotnรฝ, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Alfa 04, a. s., Strรกskรฝ, Hustรฝ a partneลi, s. r. o.
Igor Masaryk pรดsobรญ v spoloฤnosti Alfa 04, a. s.
Petr Novotnรฝ pรดsobรญ v spoloฤnosti Strรกskรฝ, Hustรฝ a partneลi, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby