image 82338 25 v1
Galรฉria(8)

Starรฝ most v Bratislave

Partneri sekcie:

Najdรดleลพitejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm objektom v rรกmci stavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave bola rekonลกtrukcia Starรฉho mosta cez Dunaj. Starรฝ most, pรดvodne Most Frantiลกka Jozefa, bol postavenรฝ v roku 1890 ako prvรฝ pevnรฝ most v Bratislave. Po sรบฤasnej rekonลกtrukcii prevรกdza cez Dunaj obojsmernรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ urฤenรบ pre elektriฤku a tram-train.

1 podelny rez
2 spodni stavba
3 pricny rez
4 kcni usporadani rez
5 kcni usporadani pudorys
6 montaz pricny rez
7 najezdova klapka plovouci podpera

V decembri 2015 bola dokonฤenรก 1. etapa stavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave, ktorรก predstavuje novobudovanรฝ prepravnรฝ systรฉm spรกjajรบci najvรคฤลกie sรญdlisko Petrลพalka s ostatnรฝmi mestskรฝmi ฤasลฅami. Po vybudovanรญ ฤalลกรญch etรกp bude tento nosnรฝ systรฉm schopnรฝ prevziaลฅ na seba rozhodujรบci podiel prepravy cestujรบcich mestskou hromadnou dopravou. Prvรก etapa sa zaฤรญna v srdci Starรฉho mesta na ล tรบrovej ulici, pokraฤuje ล afรกrikovรฝm nรกmestรญm a smeruje na hlavnรฝ mostnรฝ objekt stavby Starรฝ most. ฤŽalej prechรกdza cez Dunaj a konฤรญ sa na petrลพalskej strane za kriลพovatkou ulรญc Bosรกkova โ€“ Jantรกrovรก doฤasnou koฤพajovou รบvraลฅou. Dฤบลพka 1. etapy je 2,400 km, celkovรก dฤบลพka mostnรฝch objektov je 1,012 km.

Najdรดleลพitejลกรญm a najnรกroฤnejลกรญm stavebnรฝm objektom bola rekonลกtrukcia Starรฉho mosta cez Dunaj. Starรฝ most v Bratislave, pรดvodne Most Frantiลกka Jozefa, bol postavenรฝ v roku 1890 ako prvรฝ pevnรฝ most v Bratislave. Jeho poloha, tvar spodnej stavby, poฤet podpier a niveleta zostali do zaฤiatku stavby nemennรฉ. Poฤas  existencie mosta sa zmenila len nosnรก konลกtrukcia, ktorรบ poฤas druhej svetovej vojny zniฤili ustupujรบce nemeckรฉ vojskรก. Po vojne sa nosnรก konลกtrukcia nahradila novou priehradovou konลกtrukciou. Koncom 50. rokov sa dobudoval vedฤพa cestnรฉho mosta eลกte jednokoฤพajnรฝ ลพelezniฤnรฝ, rovnako priehradovรฝ most.

Novรฝ Starรฝ most prevรกdza obojsmernรบ dvojkoฤพajnรบ traลฅ urฤenรบ pre elektriฤku a tram-train s rozchodom 1 000 a 1โ€ฏ435โ€ฏmm, obojstrannรฉ trasy pre chodcov (so ลกรญrkou 2โ€ฏร—โ€ฏ3,0โ€ฏm) a pre cyklistov (so ลกรญrkou 2โ€ฏร—โ€ฏ1,25โ€ฏm). Most prekraฤuje rieku Dunaj s plavebnรฝm gabaritom 10 ร— 100 m a obe inundรกcie. Dvojkoฤพajnรก traลฅ vedie dopravnรฝm priestorom so ลกรญrkou 8,0 m, ktorรฝ spฤบลˆa parametre cestnej komunikรกcie MZ8/50 a umoลพลˆuje prejazd vozidiel zรกchrannรฝch zloลพiek. Nad podperami v toku rieky (34 a 5) sรบ vyhliadkovรฉ terasy s laviฤkami a zeleลˆou. Most mรก celkovรบ dฤบลพku 462 m s rozpรคtiami 32,56 + 106,68 + 137,16 + 75,6 + 75,92 + 32,56 m (obr. 1). Smerovo vedie trasa v mieste premostenia v priamej, niveleta je vo vrcholovom zakruลพovacom oblรบku s polomerom 5 600 m.

Obr. 1 Starý most – pozdฤบลพny rez

Obr. 1 Starรฝ most โ€“ pozdฤบลพny rez

Spodnรก stavba a zakladanie

Spodnรก stavba pรดvodnรฉho mosta je pamiatkovo chrรกnenรก a pozostรกvala z krajnรฝch opรดr (oznaฤenie ฤ. 1 a 8), troch podpier v inundรกcii (ฤ. 2, 6, 7)  a troch podpier v toku rieky Dunaj (ฤ. 3, 4, 5). Pri nรกvrhu mosta bolo potrebnรฉ akceptovaลฅ poลพiadavku pamiatkarov zachovaลฅ v ฤo najvรคฤลกej miere pรดvodnรบ spodnรบ stavbu. Zรกroveลˆ vลกak bolo potrebnรฉ dodrลพaลฅ minimรกlnu ลกรญrku plavebnรฉho gabaritu 100 m. Zo stanovenรฝch okrajovรฝch podmienok vyplynulo rieลกenie, ลพe krajnรฉ opory 1 a 8 a podpery 2, 5, 6 a 7 zostanรบ zachovanรฉ a podpery ฤ. 3 a 4 sa nahradia novou podperou ฤ. 34, umiestnenou v toku Dunaja. V dรดsledku poลพiadaviek sprรกvcu toku na minimรกlnu plavebnรบ vรฝลกku 10 m nad maximรกlnou plavebnou hladinou sa upravila niveleta mosta a hlavy pilierov sa navรฝลกili aลพ o 4 m.
Pรดvodnรฉ podpery tvorรญ kamennรฉ murivo zo ลพulovรฝch a vรกpencovรฝch blokov s betรณnovรฝm jadrom. Pri rekonลกtrukcii podpier a opรดr sa vyuลพila skutoฤnosลฅ, ลพe v roku 2011 mesto Bratislava zabezpeฤilo sanรกciu podpier a na jednotlivรฝch podperรกch sa realizovalo 40 aลพ 54 injektรกลพnych vrtov.

Obr. 2 Zaloลพenie podpier 34 a 5 vo vodnom toku  a) výstavba piliera 34  b) rekonštrukcia podpery 5

Obr. 2 Zaloลพenie podpier 34 a 5 vo vodnom toku a) vรฝstavba piliera 34  b) rekonลกtrukcia podpery 5

Zaloลพenie podpier ฤ. 34 a 5 vo vodnom toku je navrhnutรฉ z blokov tryskovej injektรกลพe, ktorรก sa realizovala z umelรฝch ostrovov s vyuลพitรญm hluchรฉho vล•tania. Pred zahรกjenรญm tryskovej injektรกลพe sa urobil dodatoฤnรฝ IGP, na zรกklade ktorรฉho sa potom optimalizovali rozmery blokov tryskovej injektรกลพe. Prรกce na podperรกch sa realizovali pod ochranou dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky (obr. 2a). Pre zvรฝลกenie รบnosnosti zรกkladovej ลกkรกry podpery ฤ. 5 je navrhnutรฝ obvodovรฝ prstenec okolo existujรบceho zรกkladu z tryskovej injektรกลพe s vonkajลกรญm rozmerom 27 ร— 12โ€ฏm. Zรกklad podpery ฤ. 5 tvorรญ ลพelezobetรณnovรก doska, ktorรก je hrebeลˆovito โ€žzazubenรกโ€œ do otvorov vytvorenรฝch v drieku podpery. ลฝelezobetรณnovรก doska je pripnutรก predpรญnacรญmi kรกblami k pรดvodnรฉmu drieku podpery nad pรดvodnรฝm kesรณnom, ฤรญm sa zabezpeฤilo spolupรดsobenie novej zรกkladovej dosky a pรดvodnej podpery. Driek podpery sa zosilnil sanaฤnรฝmi vrtmi s osadenรญm oceฤพovรฝch tyฤรญ GEWI โˆ…โ€ฏ32 mm (obr. 2b). Podpera ฤ. 34 je novobudovanรก podpera v toku Dunaja. Je zaloลพenรก na bloku z tryskovej injektรกลพe pod zรกkladovou pรคtkou s rozmermi 26 ร— 10 m. Pรดdorysne je blok zvรคฤลกenรฝ na kaลพdรบ stranu o 1 m z dรดvodu potreby utesnenia zรกmkov vnรบtornej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Samotnรบ tryskovรบ injektรกลพ tvoria stฤบpy a polstฤบpy s priemerom 1 600 mm tak, ลพe vo vonkajลกej ฤasti je blok preinjektovanรฝ na 100 % a jadro bloku pribliลพne na 30 %.
ลฝelezobetรณnovรฝ driek podpery ฤ. 34 sa mal realizovaลฅ postupnou betonรกลพou do debnenia tvorenรฉho kamennรฝm obkladom zรญskanรฝm pri rozoberanรญ podpier ฤ. 3 a 4. Keฤยญลพe betonรกลพ do kamennรฉho obkladu bola moลพnรก len po 2 radoch obkladu, realizรกcia by bola ฤasovo nรกroฤnรก. Vรฝstavba podpery ฤ. 34 sa zรกroveลˆ oneskorila aj preto, ลพe pred zaฤatรญm vรฝstavby bol pod mostom z dรดvodu bezpeฤnosti zhotoviteฤพa a obyvateฤพov mesta nariadenรฝ pyrotechnickรฝ prieskum dna Dunaja.

V blรญzkosti mosta stรกla totiลพ v minulosti bratislavskรก rafinรฉria ropy, ktorรก bola poฤas vojny bombardovanรก spojeneckรฝmi vojskami. Prieskum dna viedol k tomu, ลพe nosnรก konลกtrukcia sa vysunula uลพ nad Dunaj, takลพe bolo potrebnรฉ urรฝchliลฅ vรฝstavbu drieku podpery ฤ.โ€ฏ34, aby sa nebrzdilo vysรบvanie nosnej konลกtrukcie mosta. Preto sa najprv vybudovali 2โ€ฏsamostatnรฉ stฤบpy, ktorรฉ prenรกลกali celรฉ zaลฅaลพenie v ลกtรกdiu vรฝstavby. Dodatoฤne sa dobetรณnovala strednรก a krajnรฉ ฤasti podpery (obr.โ€ฏ2a). V spodnej ฤasti podpery, ktorรก je zaplavovanรก vodou, je ลพulovรฝ obklad s hrรบbkou 250โ€ฏโ€“โ€ฏ400โ€ฏmm z pรดvodnรฉho materiรกlu, v hornej,  nezaplavovanej ฤasti, rovnako ako na ostatnรฝch podperรกch, je obklad s hrรบbkou 70 mm. Rekonลกtrukcia medziฤพahlรฝch podpier (okrem podpery ฤ. 34) prebiehala tak, ลพe sa odbรบrali hlavy pรดvodnรฝch pilierov, aby sa zabezpeฤila dostatoฤnรก vรฝลกka na vybudovanie novรฉho รบloลพnรฉho prahu. Vรฝstuลพ z predchรกdzajรบcej sanรกcie sa zachovala, doplnili sa novรฉ sanaฤnรฉ vrty. Vybudovali sa mohutnรฉ ลพelezobetรณnovรฉ podloลพiskovรฉ bloky upravenรฉ na zabudovanie zariadenรญ s vรฝsuvnรฝmi loลพiskami a na pilieri ฤ. 6 aj na zabudovanie ลกikmรฝch vzpier pre montรกลพne zariadenie na vรฝsuv mosta. Po vysunutรญ mosta sa vymenili vรฝsuvnรฉ loลพiskรก za definitรญvne. ลฝelezobetรณnovรฝ รบloลพnรฝ prah sa obloลพil kamennรฝm obkladom.

Nosnรก konลกtrukcia

Pred zaฤiatkom vรฝstavby novรฉho Starรฉho mosta sa musela demontovaลฅ pรดvodnรก priehradovรก konลกtrukcia cestnรฉho aj ลพelezniฤnรฉho mosta. Mosty tvorilo 7 prosto uloลพenรฝch priehradovรฝch nosnรญkov s rozpรคtiami 32,07 + 75,85 + 75,85 + 92,08 + 75,73 + 76,11 + 31,9โ€ฏm. Princรญp demontรกลพe spoฤรญval v spojenรญ jednotlivรฝch prostรฝch polรญ do spojitej konลกtrukcie podoprenej na sรบlodรญ a v nรกslednej postupnej demontรกลพi dielcov OK. Priehradovรก konลกtrukcia sa demontovala ลพeriavom, ktorรฝ sa pohyboval po hornom pรกse priehradovej konลกtrukcie. Nosnรบ konลกtrukciu Starรฉho mosta tvorรญ jeden dilataฤnรฝ celok. Oceฤพovรก konลกtrukcia pozostรกva z dvoch priehradovรฝch prieฤnikov s vรฝลกkou 1,3 aลพ 2,6 m v osovej vzdialenosti 7,56 aลพ 8,14 m, z pozdฤบลพnikov, mostovkovรฉho plechu s vรฝstuhami a zo stuลพidiel. ล รญrka nosnej konลกtrukcie vrรกtane chodnรญkovรฝch konzol je 22,25 m, nad podperami ฤ. 34 a 5 je nosnรก konลกtrukcia lokรกlne rozลกรญrenรก vyhliadkovรฝmi terasami na ลกรญrku 33,25 m (obr. 3). Mostovku tvorรญ vo vozovkovej ฤasti plech a ลพelezobetรณnovรก doska s hrรบbkou 0,205 aลพ 0,235 m spriahnutรก pomocou tล•ลˆov. Na hornom povrchu dosky je tenkovrstvovรก pojazdnรก izolรกcia na bรกze polyuretรกnu. V doske sรบ vynechanรฉ 4 ลพฤพaby so ลกรญrkou 0,45 m, do ktorรฝch je osadenรฝ koฤพajovรฝ zvrลกok systรฉmu zapustenej koฤพajnice EDILON. Chodnรญkovรฉ plechy majรบ pochรดdznu izolรกciou na bรกze polyuretรกnu. Konลกtrukฤnรฉ usporiadanie je zrejmรฉ z obr. 4 a 5.

Obr. 3 Schematický prieฤny rez

Obr. 3 Schematickรฝ prieฤny rez

Vรฝroba OK

Oceฤพovรก nosnรก konลกtrukcia bola vyrobenรก spoloฤnosลฅou Vรญtkovice Power Engineering. Vรฝnimkou sรบ len chodnรญkovรฉ konzoly, ktorรฉ vyrobila spoloฤnosลฅ OK Tล™ebestovice. Vzhฤพadom na veฤพkosti vรฝrobnรฝch dielcov bola konลกtrukcia pre celรฝ vรฝrobnรฝ a montรกลพny proces rozdelenรก do 28 zostรกv. Kaลพdรบ ฤiastkovรบ zostavu tvorili hlavnรฉ celozvarovรฉ nosnรญky rozdelenรฉ na dolnรฉ a hornรฉ pรกsy a diagonรกly, mostovkovรฉ dielce a priehradovรฉ stuลพidlรก. Vรฝroba hlavnรฝch nosnรญkov prebiehala vzhฤพadom na rozmery dielcov a ich tonรกลพ okolo 50โ€ฏton v najpriestrannejลกej hale vybavenej dvomi ลพeriavmi s nosnosลฅou 50 ton. Dielce mostovky sa sรบฤasne s priehradovรฝmi prieฤnikmi vyrรกbali a preberali v zostavรกch na prรญpravnom mieste s dฤบลพkou 45 m v otoฤnej polohe. Samotnรฉ prebierky boli nรกroฤnรฉ najmรค z dรดvodu  geometrickej nรกroฤnosti vyrรกbanej konลกtrukcie a rozdelenej vรฝroby do dvoch vรฝrobnรญ. Zameranie zostรกv sa vyhodnotilo v 3D modeli, aby sa zabezpeฤilo, ลพe jednotlivรฉ dielce budรบ pri montรกลพi na stavbe stopercentne pasovaลฅ.

Obr. 4 Konštrukฤné usporiadanie

Obr. 4 Konลกtrukฤnรฉ usporiadanie

Montรกลพ OK

Oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta montovala spoloฤnosลฅ Hutnรญ montรกลพe, a. s., na pravom brehu Dunaja v priestore medzi podperou ฤ.โ€ฏ6 a oporou ฤ. 8, kde bola zriadenรก montovลˆa. Jej objekt tvorila oceฤพovรก konลกtrukcia podopretรก ลพelezobetรณnovรฝmi stฤบpmi. Konลกtrukcia mosta sa zostavovala z dielcov s dฤบลพkou pribliลพne 15 aลพ 22 m. Hlavnรฉ nosnรญky boli vรฝลกkovo rozdelenรฉ na 3 ฤasti: dolnรฝ a hornรฝ pรกs s priฤพahlรฝmi diagonรกlami a styฤnรญkovรฝmi plechmi a medziฤพahlรฉ vkladanรฉ diagonรกly. Mostovka sa pozdฤบลพne rozdelila na 3โ€ฏdielce. Jednotlivรฉ dielce mostovky obsahovali 2 prieฤniky. Chodnรญkovรฉ dielce  mali ลกรญrku 5,3 m, chodnรญkovรฉ prieฤniky boli samostatnรฉ. Najskรดr sa vzรกjomne zvarili dielce mostovky, ku ktorรฝm sa zboku pripojili dolnรฉ dielce hlavnรฝch nosnรญkov, k nim sa pridali medziฤพahlรฉ diely diagonรกl. Potom sa osadili diely hornรฉho pรกsu hlavnรฉho nosnรญka a po ฤiastoฤnom zvarenรญ hlavnรฝch nosnรญkov sa inลกtalovalo hornรฉ stuลพidlo (obr. 6). Po pripojenรญ dielca k uลพ hotovej konลกtrukcii sa vykonal prรญsluลกnรฝ takt vรฝsunu. Nakoniec sa montovali chodnรญkovรฉ konzoly.

Obr. 5 Pôdorys konštrukฤného usporiadania

Obr. 5 Pรดdorys konลกtrukฤnรฉho usporiadania

Vรฝsun bol rozdelenรฝ na 11 taktov, realizoval sa pomocou 4 aลพ 8 ks tiahel z predpรญnacรญch  tyฤรญ โˆ…โ€ฏWR36 mm ukotvenรฝch na prieฤnikoch nosnej konลกtrukcie mosta. Vรฝsuvnรฉ zariadenie bolo umiestnenรฉ na pilieri ฤ. 6, ktorรฝ bol na tento รบฤel spevnenรฝ ลกikmรฝmi vzperami. Z dรดvodu vรฝsunu sa na pilieroch osadili atypickรฉ vรฝsuvnรฉ loลพiskรก skladajรบce sa zo ลกpeciรกlnych elastomรฉrovรฝch loลพรญsk a roznรกลกajรบcich oceฤพovรฝch nosnรญkov vybavenรฝch antikorรณznym plechom, na ktorรฝ sa pri vysรบvanรญ ukladali teflรณnovรฉ klznรฉ dosky. Horizontรกlne sily sa prenรกลกali do oceฤพovรฉho rรกmu zabetรณnovanรฉho v pilieri. Sรบฤasลฅou tohto rรกmu bolo aj boฤnรฉ vedenie. Priehyb voฤพnรฉho konca mosta pred nรกjazdom na pilier sa vyrovnรกval nadvihnutรญm nosnej konลกtrukcie pomocou nรกjazdovej klapky s hydraulickรฝm zariadenรญm (obr. 7).
Medzi najnรกroฤnejลกie etapy vรฝstavby patril 8. a 11. vรฝsun s dฤบลพkou 76 a 49,5 m v poliach 2 a 3, kde bolo nevyhnutnรฉ pouลพiลฅ montรกลพne podoprenie na plรกvajรบcej podpere (lodi) (obr. 7).

Dรดleลพitou poลพiadavkou na plรกvajรบce podoprenie bola moลพnosลฅ priebeลพne ho vรฝลกkovo rektifikovaลฅ. Pohyb plรกvajรบceho podoprenia zabezpeฤovala vysรบvanรก konลกtrukcia mosta, s ktorou bolo podoprenie pevne spojenรฉ. Polohu plavidla istili 4 lanรก ukotvenรฉ na brehoch a 1 lano s dฤบลพkou 220 m ukotvenรฉ proti prรบdu v osi Dunaja na dne rieky. Prieฤnu polohu navyลกe istil remorkรฉr. Vลกetky vรฝsuvnรฉ fรกzy boli dรดkladne analyzovanรฉ a naplรกnovanรฉ tak, aby nedochรกdzalo k preลฅaลพovaniu oceฤพovej konลกtrukcie ani k nadmernรฉmu zaลฅaลพeniu lode. Polia 1 a 6 a ฤasลฅ poฤพa 5 sa zmontovali aลพ v koneฤnej polohe po ukonฤenรญ vรฝsunu konลกtrukcie.

Obr. 6 Montáลพ v prieฤnom reze

Obr. 6 Montรกลพ v prieฤnom reze

Prรญsluลกenstvo mosta

Celkovรฝ vizuรกl mosta dotvรกra jeho prรญsluลกenstvo. Najviac vnรญmanรฝm prvkom je v tejto sรบvislosti mostnรฉ zรกbradlie, ktorรฉ tvorรญ oceฤพovรฝ rรกm s dominantnรฝm rรบrovรฝm madlom a vรฝplลˆou z ลฅahokovu. Takto zostavenรฝ prvok je charakteristickรฝ nielen pre Starรฝ most, ale aj pre nasledujรบce mostnรฉ objekty a s รบpravou vรฝplne aj pre celรบ stavbu. Vรฝลกka zรกbradlia je s ohฤพadom na cyklistov 1,3 m. Vzdialenosลฅ stฤบpikov zรกbradlia nadvรคzuje pohฤพadovo na delenie lemovacรญch nosnรญkov. Vzhฤพadom na ochranu hlavnรฝch nosnรญkov pred nรกrazom koฤพajovรฉho vozidla je po stranรกch hlavnรฉho dopravnรฉho priestoru osadenรฉ oceฤพovรฉ zvodidlo Fracasso triedy zadrลพania H3. Zaujรญmavรฝm rieลกenรญm sรบ mostnรฉ zรกvery, ktorรฉ sรบ kombinรกciou cestnรฝch a koฤพajovรฝch dilataฤnรฝch zรกverov. Cestnรฉ zรกvery tvoria hrebeลˆovรฉ mostnรฉ zรกvery Freyssinet, ktorรฉ umoลพลˆujรบ prechod koฤพajnรญc cez mostnรฉ zรกvery โ€“ tie dilatujรบ mimo mostnรฉho telesa v samostatnรฝch dilataฤnรฝch zariadeniach. Popod celou dilataฤnou ลกkรกrou je umiestnenรฝ odvodลˆovacรญ ลพฤพab, ktorรฝ odvรกdza vodu z dilatรกcie do systรฉmu odvodnenia mosta.

Obr. 7 Nájazdová klapka, plávajúca podpera

Obr. 7 Nรกjazdovรก klapka, plรกvajรบca podpera

Na moste sรบ osadenรฉ typickรฉ chodnรญkovรฉ odvodลˆovaฤe aj atypickรฉ obrubnรญkovรฉ odvodลˆovaฤe z plechu z nehrdzavejรบcej ocele. Vลกetky odvodลˆovaฤe sรบ napojenรฉ na centrรกlny systรฉm potrubnรฉho odvodnenia, ktorรฝ odvรกdza z jednej polovice vodu do staromestskรฉho kanalizaฤnรฉho systรฉmu, z druhej polovice sa voda odvรกdza do odluฤovaฤa ropnรฝch lรกtok a nรกsledne vyรบsลฅuje do Dunaja. V priestore pod mostovkou sรบ technickรฉ priestory urฤenรฉ na prevedenie veฤพkรฉho mnoลพstva inลพinierskych sietรญ โ€“ ฤi uลพ rรบrovรฝch, alebo kรกblovรฝch. Sรบฤasลฅou chodnรญkov po oboch stranรกch mosta nad podperami 34 a 5 sรบ vyhliadkovรฉ terasy s pรณdiom. Na pรณdiu sรบ od strany chodnรญkov umiestnenรฉ nรกdoby na vegetaฤnรบ vรฝsadbu krovinatรฉho charakteru. Hlavnou sรบฤasลฅou pรณdia sรบ parkovรฉ laviฤky, ktorรฉ poskytujรบ vรฝhฤพad na panorรกmu Bratislavy. Vizuรกl mosta sa prispรดsobil nielen dennรฉmu, ale aj noฤnรฉmu รบseku dลˆa. V hornom zavetrovanรญ v styฤnรญkoch diagonรกl sรบ umiestnenรฉ svietidlรก, ktorรฉ osvetฤพujรบ elektriฤkovรบ traลฅ. Po vonkajลกรญch stranรกch hlavnรฝch nosnรญkov sรบ v styฤnรญkoch hlavnรฝch diagonรกl umiestnenรฉ zase svietidlรก osvetฤพujรบce chodnรญky. Hlavnรฝm prvkom noฤnรฉho vizuรกlu je iluminรกcia mosta, ktorรก osvetฤพuje vnรบtornรฉ plochy hlavnรฝch nosnรญkov, hornรฉho zavetrovania a diagonรกl podhฤพadu mosta.

V decembri 2015 bola dokonฤenรก 1. etapa vรฝstavby Nosnรฉho systรฉmu MHD v Bratislave. V sรบฤasnosti prebiehajรบ kolaudaฤnรฉ konania a v prvej polovici roka 2016 by mala elektriฤka previesลฅ Bratislavฤanov zo Starรฉho mesta do Petrลพalky a spรคลฅ. Stavbu realizovalo zdruลพenie firiem Eurovia CZ, Eurovia SK a SMP. Generรกlnym projektantom je zdruลพenie Starรฝ most v Bratislave, ktorรฉho ฤlenmi sรบ spoloฤnosti Alfa 04, a. s., a SHP, s. r. o. Projekt je spolufinancovanรฝ z Kohรฉzneho fondu Eรš.

TEXT: Ing. Igor Masaryk,
Ing. Petr Novotnรฝ, PhD.
FOTO A OBRรZKY: Alfa 04, a. s., Strรกskรฝ, Hustรฝ a partneล™i, s. r. o.

Igor Masaryk pรดsobรญ v spoloฤnosti Alfa 04, a. s.
Petr Novotnรฝ pรดsobรญ v spoloฤnosti Strรกskรฝ, Hustรฝ a partneล™i, s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby