ASB ฤŒlรกnky na tรฉmu

tunely

Pribliลพne na prelome tisรญcroฤรญ sa spoloฤnosลฅ Doprastav, a.s., zaฤala venovaลฅ segmentu podzemnรฝch stavieb, ktorรฝ zahล•ลˆa aj vรฝstavbu aย rekonลกtrukciu tunelov rรดznymi technolรณgiami.

Cestnรก doprava na Slovensku ฤelรญ rastรบcej intenzite premรกvky, ฤo zvyลกuje nรกroky na infraลกtruktรบru. Diaฤพniฤnรฉ รบseky aย cestnรฉ tunely sรบ kฤพรบฤovรฝmi prvkami dopravnej siete aย ich technologickรฉ vybavenie musรญ spฤบลˆaลฅ najprรญsnejลกie bezpeฤnostnรฉ aย prevรกdzkovรฉ normy. Spoloฤnosลฅ PPA CONTROLL, a. s., zohrรกva vรฝznamnรบ รบlohu vย tejto oblasti uลพ od roku 2002, priฤom jej prvรฝm projektom bolo technologickรฉ vybavenie diaฤพniฤnรฉho tunela Branisko.

Tunely na novostavbรกch diaฤพnic aj ลพeleznรญc predstavujรบ spravidla nielen objekty sย najvyลกลกรญmi nรกkladmi, ale aj sย najdlhลกรญm ฤasom vรฝstavby, ktorรฝ nรกsledne ovplyvลˆuje ฤas vรฝstavby celรฉho รบseku prรญsluลกnej dopravnej infraลกtruktรบry. Rรฝchlosลฅ vรฝstavby je okrem objektรญvnych faktorov, akรฝmi sรบ geologickรฉ aย morfologickรฉ podmienky, podmienenรก aj subjektรญvnymi faktormi, najmรค zvolenou metรณdou razenia aย tieลพ poฤtom pracovรญsk โ€“ ฤelieb, zย ktorรฝch sa tunelovรฉ rรบry razia.

Stavbu D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก sย dฤบลพkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje Zdruลพenie ฤŒebraลฅ sย vedรบcim ฤlenom OHLA, a. s., Brno, aย ฤlenom zdruลพenia spoloฤnosลฅou VรHOSTAV, a. s., Bratislava. Objednรกvateฤพom stavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s. Konลกtrukฤnรฉ vrstvy vozoviek na hlavnej trase aย vย tuneli zabezpeฤuje spoloฤnosลฅ VรHOSTAV. Ukladanie nestmelenej zmesi (UM (ล D)) aย cementom stmelenej zmesi (CBGM) realizuje jej dcรฉrska spoloฤnosลฅ VHS-Asfalty, s. r. o., Bratislava. Tieto zmesi vyrรกba spoloฤnosลฅ VรHOSTAV vo vlastnej vรฝrobni pri obci Liskovรก.

V tuneli ฤŒebraลฅ, ktorรฝ je sรบฤasลฅou 15 kilometrov dlhej diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก, sa zakrรกtko dokonฤia prรกce na betonรกลพi vozovky. V pravej tunelovej rรบre bola vozovka poloลพenรก v letnรฝch mesiacoch, aktuรกlne sa prรกce sรบstredili do ฤพavej tunelovej rรบry.

TASR redakcia ASB -

Prรญprava tunela Viลกลˆovรฉ preลกla viacerรฝmi zmenami. Po tom, ฤo vรฝstavbu prevzal novรฝ zhotoviteฤพ, boli upravenรฉ viacerรฉ aspekty stavebno-technickรฉho rieลกenia. Vรฝstavba tunela bola rozdelenรก na dva samostatnรฉ celky โ€“ stavebnรบ aย technologickรบ ฤasลฅ. Keฤลพe stavebnรก ฤasลฅ sa realizuje vย predstihu, prรญprava na technologickรฉ vybavenie tunela predstavuje ลกpecifickรบ vรฝzvu. ฤŒlรกnok sa zaoberรก rozpracovanosลฅou ยญtunela aย opisom zmien, ktorรฉ nastali po prevzatรญ prรกc novรฝm zhotoviteฤพom.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Tunel Bikoลก sย dฤบลพkou 1 155 m sa nachรกdza na rรฝchlostnej ceste R4 vย รบseku Preลกov, severnรฝ obchvat, I. etapa (Preลกov-sever โ€“ Preลกov-zรกpad). ฤŒlรกnok pribliลพuje jeho hydroizolaฤnรฝ systรฉm, realizovanรฝ spoloฤnosลฅou Renesco, a. s.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

Tunel Branisko, ktorรฝ bol uvedenรฝ do prevรกdzky vย roku 2003, je sย celkovou dฤบลพkou 4 975 m najdlhลกรญm slovenskรฝm tunelom. Nachรกdza sa na diaฤพnici D1 vย รบseku medzi obcami Behรกrovce aย Friฤovce. Predstavuje jednorรบrovรฝ tunel sย obojsmernou prevรกdzkou sย priemernou dennou intenzitou pribliลพne 12 800 รกut. Zaradenรฝ je do kategรณrie E.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

V technologickรฝch priestoroch tunela a v priestoroch s technologickรฝm vybavenรญm v stavebnรฝch objektoch mimo tunela treba okrem splnenia fotometrickรฝch poลพiadaviek zabezpeฤiลฅ aj zrakovรบ pohodu, zrakovรฝ vรฝkon a bezpeฤnosลฅ a zdravie personรกlu pri prรกci vo vnรบtornรฝch pracovnรฝch priestoroch.

ฤŒasopis Inลพinierske stavby -

V technologickรฝch priestoroch tunela a v priestoroch s technologickรฝm vybavenรญm v stavebnรฝch objektoch mimo tunela treba okrem splnenia fotometrickรฝch poลพiadaviek zabezpeฤiลฅ aj zrakovรบ pohodu, zrakovรฝ vรฝkon a bezpeฤnosลฅ a zdravie personรกlu pri prรกci vo vnรบtornรฝch pracovnรฝch priestoroch.

V tuneli Viลกลˆovรฉ zabetรณnovali poslednรบ klenbu. Podฤพa hovorkyne Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti (NDS) Evy ลฝgravฤรกkovej mรก tunel dokonฤenรฉ zรกkladovรฉ pรกsy a sekundรกrne ostenie vrรกtane hฤบbenรฝch ฤastรญ tunela. Na betonรกลพ nasadili pรคลฅ betรณnovacรญch vozรญkov a poฤas betonรกลพรญ pracovalo v tuneli priemerne 300 ฤพudรญ.

TASR -

Metrostav Norge AS razรญ cestnรฝ tunel medzi dvomi faerskรฝmi dedinkami. Ide o historicky prvรบ zรกkazku tejto spoloฤnosti na รบzemรญ Faerskรฝch ostrovov. Samotnรฉ razenie tunela by malo trvaลฅ 33 tรฝลพdลˆov. Prรกce sลฅaลพuje nepredvรญdateฤพnรฉ poฤasie ale aj ovce.

Najฤรญtanejลกie