image 86342 25 v1
Galรฉria(5)

Aktuรกlne z vรฝstavby tunela Ovฤiarsko

Partneri sekcie:

Tunel Ovฤiarsko je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka. Na zรกklade dฤบลพkovej kategรณrie podฤพa prรญsluลกnรฝch technickรฝch noriem sa radรญ medzi stredne dlhรฉ tunely. Tvoria ho dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก pre jeden smer jazdy, navrhovanรก rรฝchlosลฅ je 100 km/h.

01 rubanina
02 betonaz hornej klenby STR
03 Hydroizolacia v JTR
04 VZPR

Tento ฤlรกnok nadvรคzuje na prรญspevok s nรกzvom Tunel Ovฤiarsko, ktorรฝ bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby ฤ. 3/2015, a takisto aj na rozhovor s Ing. Jozefom Valkom na predchรกdzajรบcich strรกnkach s cieฤพom priblรญลพiลฅ ฤalลกie napredovanie vรฝstavby tunela. 

Slovenskรก diaฤพnica D1, ktorรก po svojom dokonฤenรญ spojรญ hlavnรฉ mesto Slovenska s hraniฤnรฝm priechodom Zรกhor na ukrajinskej hranici, je sรบฤasลฅou vetvy Paneurรณpskeho koridoru A5, koridor V. trasy Benรกtky โ€“ ฤฝvov.
Samotnรก trasa diaฤพnice D1 je vo vรฝstavbe od roku 1972, jej celkovรก dฤบลพka po dokonฤenรญ bude predstavovaลฅ 515,621 kilometra. Diaฤพnica prechรกdza รบzemรญm, ktorรฉho geomorfologickรฉ pomery moลพno povaลพovaลฅ za komplikovanรฉ, a to z hฤพadiska vรฝskytu prรญrodnรฝch bariรฉr vo forme kopcovitรฉho terรฉnu, najmรค medzi รบsekom ลฝilina a Preลกov. Celkovo sa na tomto รบseku plรกnuje vรฝstavba aลพ 11 tunelov.

Tunel Ovฤiarsko, ktorรฝ je sรบฤasลฅou diaฤพniฤnรฉho รบseku D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka, sa nachรกdza v k. รบ. Dolnรฝ Hriฤov a Ovฤiarsko v okrese ลฝilina v ลฝilinskom samosprรกvnom kraji.
Investorom vรฝstavby je Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., zhotoviteฤพom je Zdruลพenie Ovฤiarsko a podzhotoviteฤพom, realizรกtorom samotnej vรฝstavby tunela, je spoloฤnosลฅ URANPRES, spol. s r. o.

Nakladanie rúbaniny z tunela

Technickรฉ parametre tunela

Tunel Ovฤiarsko tvoria dve samostatnรฉ tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก na jeden smer jazdy.
Navrhovanรก rรฝchlosลฅ v tuneli je 100 km za hodinu. Na zรกklade dฤบลพkovej kategรณrie sa tunel zaraฤuje medzi stredne dlhรฉ tunely. Celkovรก dฤบลพka razenej ฤasti severnej tunelovej rรบry (STR) je 2 300 metrov a razenej ฤasti juลพnej tunelovej rรบry (JTR) 2 320 metrov.
Vzdialenosลฅ medzi osami jednotlivรฝch tunelovรฝch rรบr je variabilnรก, v รบsekoch prieฤnych prepojenรญ sa pohybuje od 43,5 do 45,4 metra.

Sรบฤasลฅou tunela sรบ tri prejazdnรฉ a pรคลฅ priechodnรฝch prieฤnych prepojenรญ, ktorรฉ slรบลพia ako รบnikovรฉ cesty. Zรกroveลˆ je v tuneli ลกesลฅ jednostrannรฝch nรบdzovรฝch zรกlivov (tri pre kaลพdรบ tunelovรบ rรบru).
Postup vรฝstavby tunela sa riadil metรณdou NRTM โ€“ cyklickรฉ razenie. Razenie tunela bolo navrhnutรฉ s horizontรกlnym ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu, stupeลˆ a dno.
Zo zรกpadnรฉho portรกlu sa razilo dovrchne; vรฝลกkovรฉ vedenie trasy v STR je 1,68 % a v JTR 1,70 %. Prieฤny sklon je v rozsahu od 0 do 4,7 %.

Hydroizolácia v JTR

Technolรณgia vรฝstavby โ€“ primรกrne ostenie

Technickรฉ rieลกenie tunelovej rรบry je navrhnutรฉ tak, aby zodpovedalo poลพiadavke na ลพivotnosลฅ minimรกlne 100 rokov.
Pre tunel Ovฤiarsko bolo vyprojektovanรฝch celkovo 13 typov primรกrneho vystrojenia. Vystrojovacie triedy (VT) navrhol projektant tunela v zmysle TP 021, ฤŒasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie, vystrojovacie triedy (starลกie oznaฤenie TP 06-1/2006). Spรดsob vรฝstavby zรกvisel od vรฝsledkov hodnotenia inลพinierskogeologickej dokumentรกcie vรฝrubu a vรฝpoฤtu indexu RMR. Hodnotรกm RMR pridelil projektant prislรบchajรบce VT v rozpรคtรญ kategรณriรญ 4 aลพ 8.  

Spรดsob vรฝstavby plne zodpovedal schรฉme razenia metรณdou NRTM, kde sa po otvorenรญ vรฝrubu v ฤo najkratลกom ฤase pristupuje k zabezpeฤeniu uvoฤพnenรฉho priestoru primรกrnym ostenรญm. Prostriedky a materiรกlovรฉ zabezpeฤenie primรกrneho ostenia zรกviseli od geologickรฝch pomerov.

Primรกrne ostenie v kalote STR sa oficiรกlne ukonฤilo prerazenรญm 28. aprรญla 2016 v staniฤenรญ trasy 2,04058 km a tunelovom metri (TM) 1751,58 m od zรกpadnรฉho portรกlu (ZP). V JTR sa prerazenie realizovalo 12. jรบla 2016 v staniฤenรญ trasy 2,22969 km a TM 1967,69 od ZP.

Oba uvedenรฉ termรญny mรญฤพnika ฤ. 3 (prerazenie tunelovรฝch rรบr) boli v sรบlade s platnรฝm harmonogramom prรกc, dokonca v ฤasovom predstihu vyลกe jednรฉho mesiaca. Finalizรกcia primรกrneho ostenia, รบprava na poloลพenie hydroizolรกcie a รบprava vรฝkopov na zรกkladovรฉ konลกtrukcie sekundรกrneho ostenia sa predpokladรก v STR v novembri tohto roku a v JTR v jรบli 2017.

Vzorový prieฤny rez beลพným profilom s protiklenbou

Sekundรกrne ostenie

Od novembra 2015 prebieha sรบbeลพnรก realizรกcia primรกrneho ostenia a sekundรกrneho ostenia, kde spadรก hydroizolรกcia, budovanie oceฤพovรฝch vรฝstuลพnรฝch konลกtrukciรญ (armovanie), betonรกลพ zรกkladovรฝch pรกsov, ochrรกn dna a hornej klenby.  
Prรกce na samotnej realizรกcii hornej klenby sekundรกrneho ostenia sa zaฤali v STR 19. mรกja 2016. K 28. septembru 2016 bola betonรกลพ hornej klenby v STR ukonฤenรก po blok ฤ. 57, zรกkladovรฉ konลกtrukcie sรบ realizovanรฉ po blok ฤ. 133. V JTR sa pripravuje betonรกลพ prvรฉho bloku hornej klenby. Zรกkladovรฉ konลกtrukcie sรบ realizovanรฉ po blok ฤ. 40.

Harmonogram prรกc poฤรญta s ukonฤenรญm sekundรกrneho ostenia hornej klenby v STR v jรบli 2017 a v JTR v decembri 2017.
Sekundรกrne ostenie tunela je navrhnutรฉ ako ลพelezobetรณnovรฉ z betรณnu C30/37 โ€“ XF4, XC3 pri priportรกlovรฝch รบsekoch do 600,0 m a z betรณnu C25/30 โ€“ XF2, XC3 pri vnรบtornรฝch ฤastiach tunela s hrรบbkou ostenia 0,3 m. Dฤบลพka blokov je naprojektovanรก v celom tuneli na 12,5 metra. Vรฝstuลพou sekundรกrneho ostenia je oceฤพ triedy B500B, minimรกlne krytie predstavuje 50 milimetrov.

Zรกver

Prerazenie tunelovรฝch rรบr tunela Ovฤiarsko sa realizovalo oproti platnรฉmu harmonogramu prรกc s predstihom. Definitรญvne ukonฤenie prรกc na primรกrnom ostenรญ v STR sa plรกnuje na november 2016 a v JTR na jรบn 2017.
S dokonฤenรญm prรกc sekundรกrneho ostenia hornej klenby sa v STR poฤรญta v jรบli 2017 a v JTR v decembri 2017.

TEXT: Ing. Ladislav Grega, Ing. Igor Jurรญk, Ing. Peter Janega a Ing. Jozef Valko
FOTO A OBRรZKY: Uranpres, spol. s r. o., Preลกov

Ladislav Grega pรดsobรญ ako zรกstupca hlavnรฉho stavbyvedรบceho na stavbe tunela Ovฤiarsko. Igor Jurรญk je projektovรฝm geolรณgom tunela. Peter Janega pรดsobรญ ako projektovรฝ manaลพรฉr v projekte vรฝstavby tunela Ovฤiarsko a Jozef Valko je hlavnรฝm stavbyvedรบcim projektu tohto tunela. Vลกetci autori pรดsobia v spoloฤnosti Uranpres, spol. s r. o., Preลกov.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 05/2016.