planovane zeleznicne tunely
Galรฉria(10)

Plรกnovanรฉ ลพelezniฤnรฉ tunely

Partneri sekcie:

Slovensko je krajinou sย pestrรฝm geomorfologickรฝm ฤlenenรญm aย veฤพkรฝm podielom hornatรฉho รบzemia. Preto by tunely mali byลฅ nevyhnutnou sรบฤasลฅou vรฝstavby ลพelezniฤnรฝch tratรญ, respektรญve modernizรกcie koridorov. Vย sรบlade sย tรฝmto konลกtatovanรญm prebiehala vย predchรกdzajรบcich dvoch storoฤiach rozsiahla vรฝstavba ลพelezniฤnรฝch tunelov. Budรบcnosลฅ tunelovรฉho staviteฤพstva vย ลพelezniฤnom sektore na Slovensku je zรกvislรก od realizรกcie plรกnov modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ na vyลกลกie rรฝchlosti, ktorรฉ sรบ sรบฤasลฅou Operaฤnรฉho programu Doprava, spolufinancovanรฉho kohรฉznym fondom Eurรณpskej รบnie.

planovane zeleznicne tunely 7485 big image
02 reming big image
09 reming big image
08 reming big image
07 reming big image
06 reming big image
05 reming big image
04 reming big image
Ak spoฤรญtame celkovรฉ dฤบลพky pripravovanรฝch tunelov (tab. 1), sรบฤty, ktorรฉ dostaneme, pรดsobia veฤพmi ambiciรณzne. Otรกzkou ostรกva, vย akom ฤase, respektรญve vย akej postupnosti, sa podarรญ priviesลฅ tieto plรกny do reality. Environmentรกlne posudzovanie, financovanie aย vย neposlednom rade verejnรฉ obstarรกvanie sรบ tri kฤพรบฤovรฉ prekรกลพky, ktorรฉ treba prekonรกvaลฅ.

Minulosลฅ
Budovanie ลพelezniฤnรฝch tratรญ na dneลกnom รบzemรญ Slovenska sa zaฤalo uลพ vย prvej polovici 19. storoฤia. Vzhฤพadom na hornatรฝ charakter รบzemia museli byลฅ sรบฤasลฅou budovanรฝch tratรญ tunelovรฉ objekty. Eลกte vย 19. storoฤรญ bolo na รบzemรญ Slovenska postavenรฝch 22 ลพelezniฤnรฝch tunelov sย celkovou dฤบลพkou viac ako 7 km. ฤŒasลฅ zย tรฝchto tunelov je dnes uลพ mimo prevรกdzky, vรคฤลกia ฤasลฅ sa stรกle vyuลพรญva. Vรฝstavba ลพelezniฤnรฝch tunelov pokraฤovala sย eลกte vรคฤลกou intenzitou aj vย prvej polovici 20. storoฤia. Medzi rokmi 1902 aย 1966 sa na รบzemรญ Slovenska vybudovalo 62 ลพelezniฤnรฝch tunelov sย celkovou dฤบลพkou viac ako 42ย km, zย toho 57 jednokoฤพajovรฝch aย 5 dvojkoฤพajovรฝch. Medzi najvรฝznamnejลกie patria Bralskรฝ tunel sย dฤบลพkou 3โ€ฏ012 m, Telgรกrtsky tunel na trati Margecany โ€“ ฤŒervenรก Skala, znรกmy ลกpirรกlovรฝm smerovรฝm vedenรญm prekonรกvajรบcim 40-metrovรฝ vรฝลกkovรฝ rozdiel, aย najdlhลกรญ, ฤŒremoลกniansky tunel sย dฤบลพkou 4โ€ฏ698โ€ฏm. Najdlhลกรญm dvojkoฤพajovรฝm tunelom je Bujanovskรฝ tunel sย dฤบลพkou 3โ€ฏ410โ€ฏm. Vย sรบฤasnosti sa vย sieti slovenskรฝch ลพeleznรญc prevรกdzkuje 76 tunelov vย celkovej dฤบลพke 43,4 km, zย toho 7 tunelov je dvojkoฤพajovรฝch. Od roku 1966 aลพ do prvej dekรกdy tohto storoฤia sa uลพ vย tunelovom staviteฤพstve na ลพelezniciach okrem rekonลกtrukcie niekoฤพkรฝch tunelov (Telgรกrt, Bratislava) prakticky niฤ neudialo.

Prรญtomnosลฅ
Prelomovรฝm rokom by sme mohli nazvaลฅ rok 2009, keฤ sa zaฤalo sย vรฝstavbou, respektรญve rok 2012, keฤ sa na ลพelezniฤnej trati modernizovanej na 160 km/h uviedol do prevรกdzky ลพelezniฤnรฝ tunel Tureckรฝ vrch, ktorรฝ je situovanรฝ neฤaleko Novรฉho Mesta nad Vรกhom vย smere do ลฝiliny (obr. 1 aย 2). Tento jednorรบrovรฝ dvojkoฤพajovรฝ tunel sย dฤบลพkou 1 775 m je postavenรฝ na zรกklade sรบฤasnรฝch modernรฝch trendov vย tunelรกrskom stavebnรญctve sย vyuลพitรญm novรฝch prvkov, ako sรบ pevnรก jazdnรก drรกha, drenรกลพne aย povrchovรฉ odvodnenie vย celej dฤบลพke, รบnikovรฉ cesty bez zรกchrannรฝch vรฝklenkov, poลพiarny suchovod sย akumulaฤnรฝmi nรกdrลพami na oboch portรกloch, sย nรบdzovรฝm osvetlenรญm vย zรกbradliach aย podobne. Tento tunel je na Slovensku prvรฝm postavenรฝm vย zmysle ลกpecifikรกciรญ technickej interยญoperability urฤovanej smernicami vydรกvanรฝmi eurรณpskym spoloฤenstvom. Zjednoduลกene povedanรฉ, jeho bezpeฤnosลฅ zaistenรก stavebnรฝmi komponentmi aย subsystรฉmami je na rovnakej รบrovni ako bezpeฤnosลฅ novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov, naprรญklad vo ล vajฤiarsku alebo vย Nemecku. Vย tuneli Tureckรฝ vrch sa otestovali kvality sรบฤasnรฝch projektovรฝch, stavebnรฝch aย dozornรฝch zloลพiek na Slovensku, ktorรฉ tak naฤerpali skรบsenosti vyuลพiteฤพnรฉ aj vย blรญzkej budรบcnosti pri budovanรญ tunelovรฝch stavieb. Aย budรบcnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tunelov na Slovensku vyzerรก optimisticky.

Budรบcnosลฅ
Vย rรกmci programu modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ ลฝSR na rรฝchlosลฅ do 160 km/h je zย hฤพadiska morfolรณgie รบzemia, ktorรฝm sรบฤasnรก traลฅ vedie, nevyhnutnรฉ realizovaลฅ novรฉ trasovanie. Poลพiadavka na rรฝchlosลฅ 160 km/h, respektรญve vรฝhฤพadovo na 200 km/h, si vyลพaduje vypustiลฅ zo smerovรฉho vedenia trate oblรบky popri vodnรฝch tokoch vย stiesnenรฝch รบdoliach, kde sรบ mnohokrรกt situovanรฉ aj obรฝvanรฉ รบzemia aย cestnรก sieลฅ. Jedinรฝm rieลกenรญm tejto situรกcie je vรฝstavba novรฝch tunelov. Vย sรบฤasnosti je vo fรกze projektovej prรญpravy 25 tunelov, priฤom ich dฤบลพka je viac ako 40 km (tab.ย 1).


Tab. 1ย  Pripravovanรฉ ลพelezniฤnรฉ tunely

Pรบchov โ€“ Povaลพskรก Bystrica
Na รบseku medzi Novรฝm Mestom nad Vรกhom aย ลฝilinou sa okrem tunela Tureckรฝ vrch projektovo pripravili ฤalลกie dva tunely. Ide oย jednorรบrovรฉ dvojkoฤพajovรฉ tunely Diel aย Milochov. Zย tunelรกrskeho hฤพadiska ide oย zaujรญmavรฉ tunely โ€“ tunel Diel sa nachรกdza vย blรญzkosti kรบpeฤพov Nimnica, kde bude potrebnรฉ dbaลฅ na zachovanie prรบdenia podzemnรฝch vรดd, aย tunel Milochov je situovanรฝ vย pรกsme zosuvov, ฤo si vyลพiada precรญzne zabezpeฤenie stability, najmรค vย portรกlovรฝch oblastiach.

ล tรกtna hranica ฤŒR/SR โ€“ ฤŒadca โ€“ Krรกsno nad Kysucou (mimo)
Medzi ฤŒadcou aย Krรกsnom nad Kysucou sa nachรกdza รบsek modernizovanej trate, ktorรฝ je sรบฤasลฅou ลกiesteho koridoru ลฝilina โ€“ ฤŒadca โ€“ Skalitรฉ โ€“ ลกtรกtne hranice SR/PR/ฤŒR. Vย tomto รบseku podchรกdza masรญv Horelickej Kรฝฤery, podฤพa ktorรฉho je aj tunel pomenovanรฝ. Na tunel Kรฝฤera bol nedรกvno dokonฤenรฝ projekt na stavebnรฉ povolenie. Skladbou patrรญ medzi dlhรฉ tunely, dvojrรบrovรฉ jednokoฤพajovรฉ (obr. 3). Pri vรฝstavbe sa uvaลพuje oย pouลพitรญ dvoch metรณd vรฝstavby. Od juลพnรฉho portรกlu sa budรบ raziลฅ dva jednokoฤพajovรฉ tunely pomocou Novej rakรบskej tunelovacej metรณdy (NRTM) โ€“ vrtno-trhavinovรฉ razenie vย dฤบลพke asi 500 m โ€“ zรกpadnรฝ tunel (ZT) aย asi 447ย m โ€“ vรฝchodnรฝ tunel (VT). Nasledovaลฅ bude hฤบbenรฝ รบsek na mieste Gavlasovho potoka vย dฤบลพke asi 40ย m โ€“ ZT aย 50 m โ€“ VT. ฤŒasto sa uvaลพuje oย nasadenรญ mechanizovanรฉho tunelovacieho stroja (TBM) vย dฤบลพke 3โ€ฏ641โ€ฏm (ZT), respektรญve 3โ€ฏ653โ€ฏm (VT). Tunel sa nachรกdza vย oblasti karpatskรฝch flyลกov, podobne ako uลพ zrealizovanรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Horelica, ฤo si do ukonฤenia projekฤnรฝch prรกc aย jeho realizรกcie vyลพaduje podrobnรฝ inลพinierskogeologickรฝ prieskum aย jeho analรฝzu. Najvรคฤลกรญ poฤet ลพelezniฤnรฝch tunelov je navrhovanรฝ na modernizovanej trati od Liptovskรฉho Mikulรกลกa aลพ po Koลกice. Celรฝ tento modernizovanรฝ รบsek je rozdelenรฝ na ลกtyri samostatnรฉ stavby.


Obr. 3ย  Situรกcia tunela Kรฝฤera

Liptovskรฝ Mikulรกลก โ€“ Poprad Tatry (mimo)
Na tomto รบseku, ktorรฝ ma projektovรบ dokumentรกciu spracovanรบ zย vรคฤลกej ฤasti aลพ na รบrovni na realizรกciu stavby, sa nachรกdza sedem tunelov. Tunel Palรบdza neฤaleko Liptovskej Mary je jedinรฝ hฤบbenรฝ jednorรบrovรฝ tunel rieลกenรฝ pomocou podzemnรฝch stien aย hฤบbenia pod stropom. Tunel ฤŒervenรฝ Kรบt, dvojrรบrovรฝ jednokoฤพajovรฝ tunel ลฅahajรบci sa od Krรกฤพovej Lehoty popod masรญv Vachtรกrovรก, je zย pripravovanรฝch tunelov najdlhลกรญ aย na jeho realizรกciu sa plรกnuje nasadiลฅ tunelovacรญ stroj (obr.ย 4). Jednorรบrovรฉ dvojkoฤพajovรฉ tunely Zรกmฤisko aย Dรบbrava (obr. 5 aย 6) vedรบ krasovou oblasลฅou popri rieke Vรกh vย blรญzkosti obce Vaลพec. Popod podtatranskรฉ polia vedie tunel Hencnava (obr. 7), ktorรฉmu ako รบnikovรก cesta na povrch bude ako jedinรฉmu slรบลพiลฅ รบnikovรก ลกachta. Tunel ล trba bude smerovo vyrovnรกvaลฅ traลฅ vย oblasti Tatranskej ล trby. Poslednรฝm tunelom bude tunel Kolombiarok nachรกdzajรบci sa medzi novou stanicou ล trba aย Luฤivnou (obr. 8).


Obr. 4ย  ฤŒervenรฝ Kรบt โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl


Obr. 5ย  Zรกmฤisko โ€“ zรกpadnรฝ portรกl


Obr. 6ย  Dรบbrava โ€“ zรกpadnรฝ portรกl


Obr. 7ย  Hencnava โ€“ vรฝchodnรฝ portรกl


Obr. 8ย  Kolombiarok โ€“ zรกpadnรฝ portรกl

Poprad Tatry โ€“ Krompachy
Tento รบsek mรก spracovanรฝ stupeลˆ dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie. Medzi Popradom, Spiลกskou Novou Vsou aย Krompachmi sa nachรกdza pรคลฅ novรฝch tunelov, zvรคฤลกa sย menลกรญmi dฤบลพkami (od 350 do 880 metrov). Najdlhลกรญ je tunel Olcnava, ktorรฝ ako jedinรฝ bude maลฅ rieลกenรบ aj รบnikovรบ ลกtรดlลˆu. Vลกetky tunely sรบ dvojkoฤพajovรฉ jednorรบrovรฉ.

Krompachy โ€“ Kysak
รšsek ลพelezniฤnej trate spรกjajรบci Spiลก so ล ariลกom obsahuje novรฉ tunelovรฉ stavby, ako aj rekonลกtrukciu dnes prevรกdzkovanรฉho Bujanovskรฉho tunela. Vลกetky tunely sรบ jednorรบrovรฉ dvojkoฤพajovรฉ, rieลกenรฉ sย postupom razenia pomocou NRTM. Od Krompรกch povedie traลฅ ลกtyrmi tunelmi popri obciach Richnava, Kluknava aย Margecany. Jedinรฝ zย nich, tunel Turnisko, bude maลฅ รบnikovรบ ลกtรดlลˆu (obr.ย 9). Nรกsledne sa vย oblasti medzi Margecanmi aย priehradou Ruลพรญn bude rekonลกtruovaลฅ Bujanovskรฝ tunel. Kรฝm sa traลฅ dostane po najvรฝchodnejลกiu obec, รบsek prejde pri Veฤพkej Lodine รบboฤnรฝm tunelom Holica sย รบnikovรฝm schodiskom aย tesne pred ลพelezniฤnou kriลพovatkou Kysak tunelom sย rovnakรฝm nรกzvom.


Obr. 9ย  Richnava โ€“ zรกpadnรฝ portรกl

Kysak โ€“ Koลกice
Na trati od Kysaku do Koลกรญc sa dostรกvame zย pahorkatiny na koลกickรบ nรญลพinu. Na tomto รบseku sa nachรกdza poslednรฝ navrhovanรฝ tunel neฤaleko koลกickej miestnej ฤasti ลคahanovce. Vย sรบฤasnosti je ลฅahanovskรฝ tunel vย prevรกdzke, no novรฉ vedenie trate aย รบprava smerovรฉho vedenia si vyลพiadala jeho posun do novej polohy.

Prepojenie ลพelezniฤnรฝch koridorov vย Bratislave
Okrem modernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญ medzi Bratislavou, ลฝilinou aย Koลกicami sa mimoriadne vรฝznamnรก stavba pripravovala od roku 2007 vย hlavnom meste Slovenska, Bratislave. Projekt pripojenia medzinรกrodnรฉho TEN-T koridoru na ลพelezniฤnรบ sieลฅ vย Bratislave zahล•ลˆa spojenie existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc Predmestie aย Petrลพalka, vedenรฉ razenรฝmi tunelmi pod centrom mesta aj pod korytom rieky Dunaj. Sรบฤasลฅou tunelovรฉho vedenia sรบ aj viacerรฉ podzemnรฉ stanice, keฤลพe okrem tranzitnej funkcie bude stavba plniลฅ aj รบlohy mestskej aย prรญmestskej dopravy.ย  ฤŽalลกou sรบvisiacou stavbou je napojenie letiska M. R. ล tefรกnika na ลพelezniฤnรบ sieลฅ, kde je tieลพ veฤพkรก ฤasลฅ trate vedenรก pod zemou. Stavba bola rozdelenรก na viacero etรกp vย sรบvislosti so zabezpeฤenรญm jej financovania. Napriek rozbehnutiu verejnej sรบลฅaลพe na I. etapu stavby od stanice Predmestie po stanicu Filiรกlka doลกlo na jeseลˆ vย roku 2012 kย prehodnoteniu projektu aย politickรฉmu rozhodnutiu oย zastavenรญ sรบลฅaลพe. Budรบcnosลฅ vรฝstavby tunelovรฉho prepojenia pod Bratislavou teda zostรกva neistรก.

TEXT: Ing. Jรกn Kuลกnรญr
FOTO: REMING Consult

Jรกn Kuลกnรญr je zamestnanec spoloฤnosti REMING Consult, a. s. Je autorizovanรฝ inลพinier aย ลกpecialista pre tunelovรฉ stavby. Pรดsobรญ na pozรญcii manaลพรฉra vybranรฝch projektov, aย zรกroveลˆ je vedรบcim strediska Bratislava 3.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie