Od zemnej konลกtrukcie sa vyลพaduje jej dlhodobรก funkฤnosลฅ vzhฤพadom na to, ลพe je integrรกlnou sรบฤasลฅou rozsiahlejลกej, finanฤne nรกroฤnejลกej dopravnej stavby (diaฤพnice, cesty, ลพelezniฤnรฉ drรกhy, vzletovo-pristรกvacie aย pojazdnรฉ drรกhy, spevnenรฉ aย odstavnรฉ plochy).
cesty
Staromestskรก ulica koneฤne zรญskala zรบลพenรฉ jazdnรฉ pruhy. Stalo sa tak po dvoch rokoch od tragickej nehody na Zochovej ulici a rok po sฤพuboch hlavnรฉho mesta. Staromestskรก mรก byลฅ po tomto kroku bezpeฤnejลกou ulicou a navรกdzaลฅ vodiฤov na pomalลกiu jazdu. Aj naฤalej vลกak ide o kozmetickรฉ รบpravy. Doฤkรก sa Staromestskรก komplexnejลกieho rieลกenia?
Prestavba kriลพovatky na novรฝ kruhovรฝ objazd na uliciach Partizรกnska a Podtatranskรก v Poprade bola dokonฤenรก s vรฝraznรฝm predstihom. Poฤas prรกc sa museli zaviesลฅ viacerรฉ obmedzenia miestnej dopravy, avลกak vรฝsledkom je bezpeฤnejลกรญ a plynulejลกรญ prejazd tรฝmto รบsekom.
Scรฉnickรฝ รบsek cesty II/537, znรกmej aj ako Cesta slobody, tiahnuci sa pozdฤบลพ hlavnรฉho hrebeลa Vysokรฝch Tatier, sa doฤkal generรกlnej opravy po viac ako polstoroฤรญ. Rekonลกtrukciu 43 kilometrov dlhรฉho รบseku od Podbanskรฉho (hranice Preลกovskรฉho samosprรกvneho kraja) po Tatranskรบ Lomnicu zrealizovala Sprรกva a รบdrลพba ciest PSK ako ลกesลฅ samostatnรฝch รบsekov, respektรญve projektov. Spoloฤnosลฅ STRABAG s. r. o. realizovala dva z nich: III. รบsek (od kriลพovatky ciest II/537 x II/538 po most ponad Batizovskรฝ potok) a v smere staniฤenia cesty nadvรคzujรบci IV. รบsek (od Batizovskรฉho potoka po Starรฝ Smokovec).
Staromestskรก ulica je dnes โdiaฤพnicouโ v meste. รvodzovky sรบ v slove diaฤพnica รบmyselne, keฤลพe ide o cestu v centre. Niektorรญ vodiฤi ju tak ale nevnรญmajรบ, jazdia tu vysokou rรฝchlosลฅou a neberรบ ohฤพad takmer na niฤ okrem seba. Nebezpeฤnรก ulica si pamรคtรก tragรฉdiu obrovskรฝch rozmerov z roku 2022, po ktorej mesto sฤพรบbilo รบpravu tohto priestoru. Dodnes tak vลกak neurobilo, kedy to plรกnuje spraviลฅ, nevie.
Pracovali aj po nociach. Prehฤพad veฤพkoploลกnรฝch oprรกv ciest I. triedy v sprรกve SSC (ฤasลฅ II.)
Spoloฤnosลฅ Doprastav, a. s., realizovala na รบseku โI/18 Liptovskรฝ Mikulรกลก, Palรบdzka โ Okoliฤnรฉโ obnovu krytu vozovky, priฤom stavebnรฉ prรกce sa vykonรกvali nepretrลพite 7 dnรญ v tรฝลพdni a najmรค z dรดvodu minimalizรกcie obmedzenia dopravy aj v noฤnรฝch hodinรกch, ฤo sa nakoniec ukรกzalo ako sprรกvne rozhodnutie.
Cestnรฉ komunikรกcie ฤelia stรกle sa zvyลกujรบcemu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, ฤo spรดsobuje rรฝchlejลกie opotrebenie povrchu vozovky spojenรฉ sย vyลกลกรญmi nรกkladmi na jej รบdrลพbu aย opravy.
Rรฝchlostnรก cesta R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก sa napรกja na existujรบci obchvat Trstenej a vedie zvlnenรฝm ฤlenitรฝm terรฉnom, prevaลพne v extravilรกne. Na konci รบseku R3 vedie po vetve kriลพovatky Niลพnรก a prostrednรญctvom rovnomennรฉho privรกdzaฤa sa pripรกja na sรบฤasnรบ cestu I/59 cez okruลพnรบ kriลพovatku pred vjazdom do Niลพnej. รsek bude postavenรฝ v poloviฤnom profile s รบpravou ลกรญrkovรฝch pomerov na zaฤiatku a na konci รบseku. V km 3,900 โ 4,160 povedie cesta v plnom profile. Za mostom v km 4,160 bude vybudovanรก len pravรก strana rรฝchlostnej cesty, ukonฤenรก v km 4,400 mimoรบrovลovou kriลพovatkou s privรกdzaฤom.
Skรบsenosti sย realizรกciou asfaltovรฝch vozoviek vย cestnรฝch tuneloch majรบ mรกloktorรญ zhotovitelia. Na zรกklade poznatkov zo zahraniฤia, keฤ boli vย Eurรณpe evidovanรฉ vย cestnรฝch tuneloch viacerรฉ poลพiare, sa na Slovensku navrhovali diaฤพniฤnรฉ tunely vรฝluฤne sย cementobetรณnovou vozovkou, aย to nielen zย hฤพadiska bezpeฤnosti, ale hlavne zย hฤพadiska ลพivotnosti. Aktuรกlne sa vลกak naskytรก prรญleลพitosลฅ zrealizovaลฅ vย cestnom tuneli asfaltovรบ vozovku zย dรดvodu urรฝchlenia jej vรฝstavby aย odovzdania รบseku cesty do predฤasnรฉho uลพรญvania. Tรกto prรญleลพitosลฅ predstavuje skรบลกku nielen pre zhotoviteฤพa, ale aj pre projektanta, pretoลพe nรกvrh asfaltovej vozovky vย tuneli mรก svoje ลกpecifikรก aย obmedzenia najmรค zย hฤพadiska kvalitatรญvnych parametrov jednotlivรฝch vrstiev vozovky.
Ide o cestu I. triedy s celkovou dฤบลพkou 11,470 km, ktorรก vznikla prekategorizovanรญm pรดvodnej cesty II/586. Cesta I/13 je sรบฤasลฅou eurรณpskej medzinรกrodnej trasy E575 a z hฤพadiska dopravnรฉho vรฝznamu predstavuje dรดleลพitรฝ cestnรฝ ลฅah. Rieลกenรฝ รบsek sa nachรกdza v Trnavskom kraji, v okrese Dunajskรก Streda, a prechรกdza cez katastrรกlne รบzemia obcรญ Veฤพkรฝ Meder, Iลพop a ฤiliลพskรก Radvaล.
Predmetom projektu bola komplexnรก prestavba preลฅaลพenej mestskej komunikรกcie Harmincovej ulice s pรดvodnรฝm usporiadanรญm pruhov 1 + 1 na komfortnรบ a kapacitnรบ ลกtvorpruhovรบ cestu. Predmetnรก komunikรกcia spรกja bratislavskรฉ mestskรฉ ฤasti Dรบbravka a Lamaฤ, no zรกroveล je z funkฤnรฉho hฤพadiska pre veฤพkรบ ฤasลฅ okresu Bratislava IV aj prรญstupnรฝm bodom na diaฤพnicu D2. Realizรกciu stavebnรฝch prรกc zabezpeฤovala spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., v termรญne od augusta 2022 do oktรณbra 2023. Iลกlo o jednu z najvรคฤลกรญch investรญciรญ magistrรกtu hlavnรฉho mesta do rozvoja cestnej infraลกtruktรบry za ostatnรฉ roky.
Vlรกdny kabinet priebeลพne posudzuje investรญcie, ฤi spฤบลajรบ podmienky strategickosti. Na rokovanรญ vย stredu 10. jรบla odsรบhlasila vlรกda veฤพkรฝ balรญk takรฝchto investรญciรญ โ diaฤพniฤnรฝch aย ลพelezniฤnรฝch โ zย dielne rezortu dopravy a dve nemocnice (ministerstvo zdravotnรญctva). Pred ฤasom sa stal strategickรฝm projekt rozvoja aย modernizรกcie FNsP J. A. Reimana vย Preลกove (rezort obrany).
Rรฝchlostnรก cesta R3 Tvrdoลกรญn โ Niลพnรก sa napรกja na existujรบci obchvat Trstenej a vedie zvlnenรฝm ฤlenitรฝm terรฉnom, prevaลพne v extravilรกne. Na konci รบseku R3 vedie po vetve kriลพovatky Niลพnรก a prostrednรญctvom rovnomennรฉho privรกdzaฤa sa pripรกja na sรบฤasnรบ cestu I/59 cez okruลพnรบ kriลพovatku pred vjazdom do Niลพnej. รsek bude postavenรฝ v poloviฤnom profile s รบpravou ลกรญrkovรฝch pomerov na zaฤiatku a na konci รบseku. V km 3,900 โ 4,160 povedie cesta v plnom profile. Za mostom v km 4,160 bude vybudovanรก len pravรก strana rรฝchlostnej cesty, ukonฤenรก v km 4,400 mimoรบrovลovou kriลพovatkou s privรกdzaฤom.
Tรบto kompetenciu bude mรดcลฅ vyuลพiลฅ v prรญpade, ak to bude vyลพadovaลฅ naliehavรฝ verejnรฝ zรกujem alebo pรดjde o okolnosti osobitnรฉho zreteฤพa.
Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti spรดsoby pasportizรกcie konลกtrukciรญ tunela Viลกลovรฉ, ktorรฉ boli zrealizovanรฉ predchรกdzajรบcim zdruลพenรญm dodรกvateฤพov Salini โ Impregilo โ Dรบha.