Stavba roka 2024: Privádzač diaľnice D3

Privádzač diaľnice D3 (Kysucké Nové Mesto)

Stavba nominovaná do súťaže Stavba roka 2024 – Cena verejnosti

Účelom stavby je odľahčenie vstupu do Kysuckého Nového Mesta z cesty I/11, ktorý je v súčasnosti len jeden v obci Radoľa po ceste III/2052. Jestvujúca úrovňová križovatka ciest I/11 a III/2052 je kapacitne nevyhovujúca, čo spôsobuje rozsiahle dopravné problémy na ceste I/11, ako aj v Kysuckom Novom Meste. Zároveň bude zabezpečená logistika veľkých podnikov v priemyselnej zóne Kysuckého Nového Mesta a tiež sa zlepší bezpečnosť obyvateľov mesta.

Navrhovaná stavba diaľničného privádzača rieši prepojenie cesty I/11, budúcej diaľnice D3 (križovatka Kysucké Nové Mesto), cesty III/2095 a miestnej komunikácie pri závode Schaeffler Slovensko, spol. s r. o.

DCIM113MEDIADJI 0432.JPG
16 D3 KNM
DCIM100MEDIADJI 0125.JPG
DCIM113MEDIADJI 0376.JPG

Na jestvujúcu cestnú sieť je privádzač napojený na začiatku úseku, kde sa na cestu I/11 pripája úrovňovou križovatkou tvaru T. Približne na kilometri 0,830 križuje cestu III/2095, na ktorej bude zriadená malá okružná križovatka umožňujúca prepojenie privádzača s cestou III/2095 vo všetkých smeroch.

Následne trasa mimoúrovňovo križuje trasu železničnej trate č. 127 Žilina – Čadca a končí úrovňovým pripojením na miestnu komunikáciu pri závode Schaeffler Slovensko, spol. s r. o. Trasa časti stavby stavebný objekt 113 je výškovo navrhnutá tak, aby preklenula rieku Kysucu, umožnila mimoúrovňové napojenie sa na diaľnicu v mieste diaľničnej križovatky, úrovňovo križovala cestu III/2095, preklenula jestvujúcu železničnú trať a napojila sa na miestnu cestu v Kysuckom Novom Meste.

Trasa je vedená prevažne v násype so sklonmi 1:2, iba na začiatku úseku je navrhnutý výkopový svah so zárubným múrom, časť stavby 276. Konštrukcia vozovky je polotuhá, s hrúbkou 550 mm.

Mostný objekt 231 premosťuje cestu I/11 objekt 117, tok Kysuca a úpravu prístupovej cesty k skládke triedeného komunalného odpadu objekt 137.

Mostný objekt 232 premosťuje budúcu diaľnicu D3. Mostný objekt 246 prekonáva dvojkoľajnú elektrifikovanú železničnú trať na trase Žilina – Čadca. Mostný objekt 376.1 premosťuje stavebný objekt 376 – Úprava Dolinského potoka. Objekt 276 rieši statické zabezpečenie pravostranného zárezu objektu 113 a súčasne sa podieľa na zabezpečení globálnej stability územia v zárezovej časti tohto objektu.

Protihlukové steny slúžia na elimináciu hluku z cestnej motorovej dopravy vo vzťahu k urbanizovanému prostrediu. Protihluková stena 304 je umiestnená na prepojení ciest I/11 a miestnej komunikácie vpravo. Chráni proti šíreniu dopravného hluku areál Správy štátnych hmotných rezerv v Kysuckom Novom Meste.

Technologicky bola výstavba veľmi náročná, keďže museli byť použité až tri druhy technológie výstavby nosnej konštrukcie, k čomu bola potrebná vysoká technologická disciplína, presne dodržaný technologický postup výstavby podporený náročnými statickými prepočtami jednotlivých etáp výstavby a stabilizácie vahadiel počas výstavby.

Privádzač diaľnice D3

Novostavba/Inžinierska stavba 
Prihlasovateľ:
Metrostav, DS, a.s.

Autori architektonického riešenia:
Ing. Ľuboš Rojko, PhD.
Hlavný inžinier projektu:
Ing. Ľuboš Rojko, PhD.

Projektant rozhodujúcej odbornej časti: Ing. Štefan Choma, Ing. Ján Sedlák

Hlavný zhotoviteľ: Metrostav DS a.s.
Stavebník, developer: Národná diaľničná spoločnosť a.s.
Hlavný stavbyvedúci: Ing. František Kadík
Dozorná činnosť: Ing. Ivan Václavek
Stavebné nákl. (bez DPH): 21 014 092,43 EUR
Doba výstavby: 12/2021 – 06/2024

Späť na hlasovanie