Ako mรดลพe presรญdlenie firmy zvรฝลกiลฅ vรฝkonnosลฅ podnikania
Presรญdlenie firmy je veฤพkou prรญleลพitosลฅou na jej novรฝ reลกtart. Vznikรก ideรกlna moลพnosลฅ vytvoriลฅ novรฉ podpornรฉ โdynamoโ na oveฤพa lepลกie fungovanie chodu spoloฤnosti. Pozrime sa na celรบ vec bliลพลกie โ akรฉ sรบ metรณdy a rizikรก.
Len mรกlokedy sa celkovรฉ vรฝdaje, o ktorรฝch sa pri procese presรญdlenia danej spoloฤnosti rozhoduje, uvรกdzajรบ v koneฤnej sume. To je tieลพ hlavnรฝ dรดvod, preฤo tak ฤasto vedenie spoloฤnosti uhรฝba a tvrdรญ, ลพe z celkovรฉho hฤพadiska ide o nezanedยญbateฤพnรฉ sumy. Vรคฤลกinou platรญ, ลพe pre administratรญvnu organizรกciu predstavujรบ medziroฤnรฉ vรฝdaje na kancelรกrske priestory a infraลกtruktรบru druhรฝ najvรคฤลกรญ blok nรกkladov โ hneฤ po mzdรกch. ฤalลกรญm รบplne beลพnรฝm rizikom, ktorรฉ nahrรกva nesprรกvnemu rozhodnutiu, je fakt, ลพe proces presรญdlenia firmy sa spravidla dostรกva pod ฤasovรฝ tlak, ku ktorรฉmu prichรกdza pri vรคฤลกine presunov do รบplne novรฝch kancelรกrskych priestorov a administratรญvnych budov. Dรดsledkom tohto stresu je potom ฤastokrรกt nekoncepฤnรฉ vynechรกvanie dรดleลพitรฝch krokov.
Prรญleลพitosลฅ na novรฝ reลกtart
Presรญdlenie firmy na novรฉ miesto treba vnรญmaลฅ ako skvelรบ moลพnosลฅ na โreลกtart firmyโ, ฤo zรกroveล prinรกลกa prรญleลพitosลฅ realizovaลฅ rรดzne novรฉ optimalizaฤnรฉ pochody, nรกpady a inovรกcie. Vznikรก ideรกlna moลพnosลฅ vytvoriลฅ novรฉ podpornรฉ โdynamoโ na oveฤพa lepลกie fungovanie chodu spoloฤnosti. Samozrejme, k prรญjemnรฝm bonusom patrรญ aj fakt, ลพe zmena prenajรญmanรฝch priestorov ฤasto vedie k pomerne vysokej รบspore financiรญ. โTรบto radikรกlnu zmenu treba vnรญmaลฅ ako vรฝznamnรบ pridanรบ hodnotu, ktorรก mรดลพe vรฝrazne podporiลฅ a celkovo zefektรญvniลฅ najmรค obchodnรฉ procesy,โ hovorรญ Erik ล tefanoviฤ zo spoloฤnosti DELTA Projektconsult k tรฉme premyslene riadenรฉho procesu presรญdlenia firmy. โPodstatnรฝm kฤพรบฤom k รบspechu je vลกak zrozumiteฤพnรฉ stanovenie firemnรฝch potrieb a poลพiadaviek.โ
Detailnรก definรญcia potrieb
Eลกte predtรฝm, neลพ sa nรกjomnรญk zaฤne na trhu prezentovaลฅ ako niekto, kto hฤพadรก plochu, a dostรกva sa tak do hฤพadรกฤika tรฝch, ktorรญ sa ho budรบ snaลพiลฅ najrรดznejลกรญmi argumentmi zรญskaลฅ na svoju stranu, musรญ si vopred vytvoriลฅ jasnรบ predstavu o skutoฤnรฝch potrebรกch svojej spoloฤnosti. Preto si musรญ definovaลฅ nรกpady a vลกetky vรญzie, ktorรฉ chce aj vฤaka novรฝm priestorom dosiahnuลฅ a ฤo je moลพnรฉ zase obmedziลฅ. Pri porovnรกvanรญ jednotlivรฝch ponรบk novรฝch kancelรกrskych priestorov sa tak dรก vyhnรบลฅ nepohodlnรฉmu riziku straty prehฤพadu. Ide naprรญklad o strategickรฉ otรกzky typu: akรฉ sa dajรบ predpokladaลฅ celkovรฉ odchรฝlky v nรกraste alebo, naopak, รบbytku zamestnancov ฤi akรฉ sรบ podstatnรฉ pracovnรฉ postupy, ktorรฉ chceme vฤaka novรฝm priestorom zmeniลฅ, prรญpadne zefektรญvniลฅ.
Usporiadanie kancelรกrie
Pri usporiadanรญ novรฝch kancelรกriรญ si treba na zaฤiatku odpovedaลฅ na otรกzku, ktorรฉ ฤinnosti vo firme si vyลพadujรบ novรฉ usporiadanie priestorov na efektรญvnejลกiu spoluprรกcu. ฤi by naprรญklad bolo vhodnรฉ vytvoriลฅ viac kontaktnรฝch zรณn pre zamestnancov alebo akรฉ procesy si vฤaka svojmu ลกpecifickรฉmu ลกtรฝlu prรกce vyลพadujรบ oveฤพa vรคฤลกรญ pokoj a oddelenie od firemnรฉho ruchu. Novรฉ firemnรฉ zรกzemie mรดลพe byลฅ vฤaka kreatรญvnej architektรบre tieลพ prรญleลพitosลฅou na zdรดraznenie zvolenรฝch hodnรดt a vzลฅahov medzi zamestnancami v rรกmci firemnej kultรบry.
โPri realizรกcii projektu presรญdlenia kancelรกriรญ pre nadnรกrodnรบ korporรกciu firmy Mondelez v Bratislave sme formulรกciu konceptu kancelรกriรญ zahrnuli do katalรณgu potrieb,โ pribliลพuje Erik ล tefanoviฤ. โJe to veฤพmi detailne spracovanรก analรฝza potrieb klienta a pri ich precรญznej definรญcii je sรบฤasne aj nรกvodom pre odbornรฉho architekta, projektanta i procesovรฉho manaลพรฉra, ktorรญ na zรกklade takรฉho dokumentu dokรกลพu vyhฤพadaลฅ a realizovaลฅ klientovi kancelรกrske priestory na mieru podฤพa jeho potrieb.โ Spoloฤnosลฅ DELTA Projektconsult mรก svoju poboฤku aj na Slovensku a spolu so svojรญm obchodnรฝm partnerom M.O.O.CON garantovala proces presรญdlenia spoloฤnosti Mondelez. โProfesionรกlny manaลพment procesov musรญ od zaฤiatku rozpoznaลฅ vลกetky atribรบty, ktorรฉ urฤujรบ nรกklady a kvalitu celรฉho procesu. Klientovi dokรกลพeme zmysluplne vyhodnotiลฅ celkovรบ vรฝลกku nรกkladov v porovnanรญ s รบลพitkom, ktorรฝ z nich klient bude maลฅ,โ dodรกva ล tefanoviฤ.
Uzatvรกranie zmlรบv
Pri uzatvรกranรญ nรกjomnรฝch zmlรบv ide o veฤพa. Prenajรญmatelia v prostredรญ konkurenฤnรฉho tlaku na trhu vyuลพรญvajรบ rafinovanรฉ stratรฉgie predaja, ktorรฉ odzrkadฤพuje okrem inรฉho aj reklama na konkrรฉtne produkty. Nรกjomnรญk musรญ tieto mnoลพstvรก รบdajov a informรกciรญ sprรกvne deลกifrovaลฅ a dรกvaลฅ pozor, aby zo zรญskanรฝch informรกciรญ nevyvodil nesprรกvne zรกvery. Hlavnรฝm zรกmerom prenajรญmateฤพa je ฤo najskรดr โzaplniลฅโ prenajรญmanรฝ objekt, predovลกetkรฝm za podmienok vรฝhodnรฝch preลho samรฉho. ฤรญm vyลกลกie je nรกjomnรฉ, tรฝm dlhลกie je trvanie prenรกjmu, a ฤรญm niลพลกie sรบ nรกklady, tรฝm vyลกลกia je vรฝnosnosลฅ danรฉho objektu. Vรฝnosnosลฅ priamo ovplyvลuje trhovรบ hodnotu objektu a tรฝm aj zisk v prรญpade predaja. Cieฤพom prenajรญmateฤพa je preto predstaviลฅ nรกjomcovi prenajรญmanรฉ priestory ฤo najatraktรญvnejลกie, ฤรญm mรดลพe zdรดvodniลฅ preลho najlepลกie podmienky.
Nie vลกetko je vลกak zlato, ฤo sa blyลกtรญ. Je pochopiteฤพnรฉ, ลพe vizuรกlne pรดsobivรฉ broลพรบrky a prezentรกcie sa usilujรบ o to, aby objekt vynikol v najlepลกom moลพnom svetle. Objektรญvnemu analytickรฉmu porovnaniu sa zvyฤajne vyhรฝbajรบ. V snahe odlรญลกiลฅ sa od konkurencie predajcovia siahajรบ po mnoลพstve mรคtรบcich pojmov a koncepciรญ, ktorรฉ vyuลพรญvajรบ pri opise ponรบk svojich objektov. Laik si spravidla neuvedomรญ, ลพe pouลพรญvanie takรฝchto pojmov sลฅaลพuje moลพnosลฅ zmysluplne porovnaลฅ rรดzne ponuky, v dรดsledku ฤoho veฤพmi ฤasto dochรกdza k porovnรกvaniu โhruลกiek s jablkamiโ. Zaฤรญna sa to zdanlivo jednoducho podanรฝmi รบdajmi o ลกtvorcovรฝch metroch: v praxi neexistuje ลพiadna normovanรก metรณda, ktorรบ pouลพรญvajรบ vลกetci hrรกฤi na trhu a ktorรก by definovala, resp. kvantifikovala pojem plochy na prenรกjom. Na trhu sa sรบbeลพne pouลพรญvajรบ rรดzne metรณdy vรฝpoฤtu a normovania (GIF, RICS, BOMA, DIN, ENโฆ). V zรกvislosti od zvolenรฉho spรดsobu kvantifikรกcie mรดลพe odrazu v jednom a tom istom objekte vzniknรบลฅ rozdiel v ploche takmer o 10 %! Na banรกlnu otรกzku โ โKoฤพko plochy mi ponรบkate?โ โ mรดลพete dostaลฅ veฤพmi rozdielne odpovede!
Ponuky prenajรญmanรฝch plรดch ฤasto obsahujรบ zjednoduลกenรฉ, z hฤพadiska marketingu atraktรญvne pรดsobiace โลกtandardnรฉ poschodiaโ, v ktorรฝch sa v zรกujme prehฤพadnosti ten-ktorรฝ technickรฝ โdetailโ veฤพmi rรฝchlo stratรญ. Takรฉto opomenutia mรดลพu vzhฤพadom na vyuลพiteฤพnosลฅ plochy viesลฅ k chybnรฝm odhadom. Povrchnรฉ porovnanie prenajรญmanรฝch plรดch, ktorรฉ sa neopiera o odbornรบ analรฝzu, mรดลพe v dรดsledku toho viesลฅ k vรฝrazne skreslenรฝm zhodnoteniam a rankingom. Tak sa mรดลพe staลฅ, ลพe na zรกver sa vyberie objekt, z ktorรฉho sa pri presnejลกej analรฝze poฤas plรกnovacรญch a implementaฤnรฝch prรกc vykฤพuje objekt s vรกลพnymi technickรฝmi nedostatkami. Keฤลพe sa v tejto chvรญli vรฝber uลพ nedรก zvrรกtiลฅ, nรกsledkom sรบ drahรฉ opravnรฉ prรกce a nezriedka aj konflikty a (prรกvne) spory. Treba si tieลพ uvedomiลฅ, ลพe jednotlivรฉ plochy na prenรกjom ponรบkanรฉ na trhu sa vรฝrazne lรญลกia v รบrovni vybavenia a kvality, priฤom tieto rozdiely bรฝvajรบ opรญsanรฉ v ponukรกch len veฤพmi struฤne.
Sprรกvne informรกcie
Aby sme vลกak mohli porovnรกvaลฅ โjablkรก s jablkamiโ, potrebujeme obchodnรฉ, avลกak zรกroveล aj fundovanรฉ technickรฉ vedomosti o celkovom systรฉme. Ak chceme dospieลฅ k rozhodnutiu, najprv si treba vyselektovaลฅ solรญdne a konzistentnรฉ informรกcie z veฤพkรฉho mnoลพstva neprehฤพadnรฝch a ฤiastoฤne navzรกjom si odporujรบcich รบdajov. Nรกjomnรญk musรญ zรญskaลฅ prehฤพad a neustรกle si ho udrลพiavaลฅ aj v priebehu rokovanรญ o zmluve, ako aj poฤas implementรกcie projektu. Ak ho stratรญ, veci sa mu vymknรบ spod kontroly. Potom bude riskovaลฅ, ลพe sa nechรก uviesลฅ do omylu povrchne atraktรญvnymi, ale vo svojej podstate mรกlo presvedฤivรฝmi ponukami, resp. sa nechรก presvedฤiลฅ zdanlivo pรดsobivรฝmi zฤพavami, vรฝhodami a รบstupkami, ktorรฉ nimi v skutoฤnosti nie sรบ. Niฤ vลกak nie je dรดleลพitejลกie ako โmodelโ potrieb vypracovanรฝ nรกjomnรญkom. ฤรญm presnejลกie dokรกลพe nรกjomnรญk vyjadriลฅ svoje potreby, tรฝm precรญznejลกie mรดลพe o nich informovaลฅ prenajรญmateฤพa a tรฝm lepลกie dokรกลพe aj analyzovaลฅ a vyhodnocovaลฅ ponuky.
Nezรกvislรฉ odbornรฉ poradenstvo
Keฤลพe prenajรญmatelia zvyฤajne disponujรบ len obmedzenรฝmi skรบsenosลฅami vo veciach tรฝkajรบcich sa presรญdlenia, je rozumnรฉ tento nedostatok kompenzovaลฅ prizvanรญm externรฝch odbornรญkov. Moลพno to urobiลฅ naprรญklad vฤasnรฝm prizvanรญm nezรกvislรฉho poradenstva pre urฤitรฉ oblasti. Mรดลพe to vลกak znamenaลฅ aj delegovanie ฤastรญ projektu na ลกpecialistov projektovรฉho manaลพmentu. Takzvanรฝ Tenant Representative dostane za รบlohu ako projektovรฝ manaลพรฉr doฤasne a v istรฝch oblastiach koordinovaลฅ, kontrolovaลฅ a navonok zastupovaลฅ projekt presรญdlenia v prospech zรกkaznรญka.
Jeho prvou รบlohou je prรญprava ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti. Zรกkazku je pritom moลพnรฉ koncipovaลฅ tak, ลพe prvรก strategickรก fรกza poradenstva prebehne nezรกvisle od ฤalลกieho vรฝvoja. Jej รบlohou je urobiลฅ si prehฤพad o obsahu a spoznaลฅ prรญstup a pracovnรฉ metรณdy poradcu. V zรกvislosti od vรฝsledku a spokojnosti sa dรก mandรกt pre โTenant Representationโ rozลกรญriลฅ aj na nasledujรบci projekt, teda napr. na vรฝber objektu. Keฤลพe ลกtรบdie tohto typu ฤasto rokujรบ aj o citlivรฝch tรฉmach, ako napr. o strategickom smerovanรญ alebo o personรกlnej politike (heslo โprehodnotenie poฤtu pracovnรฝch miestโ), ktorรฉ je potrebnรฉ vo firme prediskutovaลฅ podฤพa moลพnosti ฤo najdiskrรฉtnejลกie, mรดลพe prizvanie externej osoby, ktorej dรดverujeme, pomรดcลฅ otvorenรฉmu prediskutovaniu takรฝchto citlivรฝch รบvah v รบzkom kruhu.
Dobrรฝ โTenant Representativeโ zรญska mandรกt, prostrednรญctvom ktorรฉho koordinuje priebeh projektu presรญdlenia pre nรกjomnรญka, zastupuje a ฤo najlepลกie presadzuje zรกujmy nรกjomnรญka vo vzลฅahu k tretรญm osobรกm. Pomรกha pri rieลกenรญ strategickรฝch otรกzok na zaฤiatku projektu a svojmu klientovi poskytuje v kaลพdej fรกze rozhodovania prehฤพad, orientรกciu a istotu. Poฤas toho by sa nemal dostaลฅ do konfliktu zรกujmov, t. j. nesmie byลฅ v ลพiadnom blรญzkom alebo zรกvislom vzลฅahu s firmami alebo odvetviami, ktorรฉ by mohli byลฅ v ฤalลกej fรกze poverenรฉ zรกkazkou. Vรฝber vhodnรฉho โTenant Representativeโ by mal preto prebehnรบลฅ veฤพmi starostlivo, lebo dopomรกha svojmu klientovi k silnej pozรญcii pri vลกetkรฝch procesnรฝch krokoch. Vลพdy, keฤ ide o vecnรฉ hodnotenia a rokovania, nรกjomnรญk sa mรดลพe v komerฤnom vรญre veฤพmi rรฝchlo staลฅ hraฤkou zรกujmov niekoho inรฉhoโฆ โTenant Representativeโ mรก za รบlohu vyvรกลพiลฅ pozรญciu svojho klienta vyuลพitรญm svojej odbornosti a poฤetnรฝch skรบsenostรญ, ฤรญm vytvorรญ pre projekt a firmu vรฝraznรบ pridanรบ hodnotu.
podklady: DELTA PROJEKTCONSULT, M.O.O.CON
REDAKฤNร รPRAVA: ฤฝUDOVรT PETRรNSKY
Ilustraฤnรฉ foto: Miro Pochyba
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 4/2017.