Aktuรกlna rozpracovanosลฅ projektov na Slovensku
Slovenskรก republika vย sรบฤasnosti prechรกdza dรดleลพitou etapou budovania diaฤพniฤnej aย cestnej siete. Dlhodobo rozpracovanรฉ projekty sa uzatvรกrajรบ aย na ฤalลกie sa pripravujeme. Oย tรฝch, ktorรฉ vย odbornรฝch kruhoch najviac rezonujรบ, nรกm porozprรกval Ing.ย Igor Choma, generรกlny riaditeฤพ Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s.
Odbornรก verejnosลฅ vnรญma budovanie diaฤพnice v Povaลพskej Bystrici ako stavbu, ktorรก sa dlhodobo pripravovala. Mohli by ste nรกm zย pohฤพadu investora priblรญลพiลฅ jej vรฝvoj aลพ po rozhodnutie realizovaลฅ ju sรบฤasnรฝm spรดsobom?Histรณria projektu je vลกeobecne znรกma. Oย tomto รบseku diaฤพnice sa hovorilo uลพ pred 18 rokmi, keฤ bol okrem terajลกieho trasovania navrhnutรฝ aj tzv. rajeckรฝ variant. Napokon sa vลกak vrรกtilo kย pรดvodnej trase aย pripravilo sa pribliลพne ลกestnรกsลฅ variantov sย dvoma podvariantmi. Proces prรญpravy stavby bol nesmierne nรกroฤnรฝ nielen technicky, ale najmรค zย hฤพadiska obyvateฤพov Povaลพskej Bystrice, mestskej samosprรกvy aย ekologickรฝch zdruลพenรญ.
Zย dneลกnรฉho pohฤพadu je jasnรฉ, ลพe prรญprava bola zbytoฤne dlhรก aย predimenzovanรก, vย zรกsade by staฤili tri-ลกtyri najdรดleลพitejลกie varianty. Celรฝ proces dospel do ลกtรกdia, keฤ bol tlak obyvateฤพstva na dopravnรบ situรกciu prรญliลก veฤพkรฝ. Samozrejme, existovali snahy oย odklonenie dopravy mimo mesta cez tunel, ฤo mรก vลพdy najpozitรญvnejลกรญ dosah na ลพivotnรฉ prostredie. Nie je to vลกak dobrรฉ rieลกenie zย hฤพadiska ekonomiky. Na druhej strane, ak by sme dnes porovnali realizovanรบ stavbu sย tunelom, rozdiel by nebol veฤพmi markantnรฝ.
Preฤo sa teda nepristรบpilo kย rozhodnutiu vybudovaลฅ tunel?
Tesne pred zaฤiatkom realizรกcie bol tlak mesta iย obyvateฤพov takรฝ silnรฝ, ลพe rieลกenie sa ฤalej nemohlo odkladaลฅ. Dohodlo sa na jednom variante aย bolo to koneฤnรฉ rozseknutie problรฉmu.
Zย mรดjho pohฤพadu vลกak tento variant aย jeho dosah na obyvateฤพov nevidรญm tragicky. Naopak, som presvedฤenรฝ, ลพe diaฤพnica bude dobudovanรก aย mesto si sย รบฤพavou vydรฝchne. Podobnรฉ reakcie mรกme aj zย inรฝch รบsekov diaฤพnic aย obchvatov miest. Nemyslรญm si ani, ลพe vรกลพnym problรฉmom bude hluk, pretoลพe diaฤพnica sa realizuje nad mestom. Vรฝskyt emisiรญ bude tieลพ podstatne niลพลกรญ ako dnes.
Celkovรฉ rieลกenie vidรญm ako prรญnos pre mesto. Stavba doteraz nemรก takรบ pozornosลฅ, ako si zย odbornรฉho hฤพadiska zasluhuje. Mestskรก estakรกda je unikรกtne dielo nielen na Slovensku, ale vย celoeurรณpskom rozmere. Treba vidieลฅ nesmierne รบsilie, ktorรฉ sa tam vynakladรก. Je to nรกroฤnรก prรกca vo vรฝลกkach aย bol by som rรกd, keby odznelo ocenenie prรกce ฤพudรญ, ktorรญ sa na stavbe podieฤพajรบ. Ak odhliadneme od minulosti, sรบฤasnรฉ rieลกenie bude naozaj elegantnรฉ aย ani zย pohฤพadu ลพivotnรฉho prostredia nebude maลฅ negatรญvny charakter.
Mohli by ste nรกm naฤrtnรบลฅ aktuรกlnu rozpracovanosลฅ jednotlivรฝch balรญkov PPP projektov?
ฤo sa tรฝka rรฝchlostnej cesty R1, vnรญmam ju pozitรญvne aj vย tom zmysle, ลพe verejnosลฅ uลพ vย tejto chvรญli vnรญma zaฤiatok prรกc. Do รบspeลกnรฉho konca sa podarilo dotiahnuลฅ financovanie, momentรกlne sa robia preklรกdky sietรญ aย zaฤรญna sa bรบraลฅ most pred Nitrou pri odboฤke na Lehotu. Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ vykonala majetkovo-prรกvnu prรญpravu, ฤalลกรญ postup je teraz vย rukรกch koncesionรกra aย stavebnรญka, ktorรฝm je Ministerstvo dopravy, pรดลกt aย telekomunikรกciรญ SR. Podฤพa mรดjho nรกzoru musรญ ministerstvo posilniลฅ kapacity prรกve vย oblasti funkcie stavebnรญka. Treba rieลกiลฅ mnoลพstvo zรกleลพitostรญ sรบvisiacich sย povoleniami, doฤasnรฝmi uzรกvierkami atฤ. aย stavebnรญk tรบto ฤinnosลฅ, ktorรก bola dovtedy vลพdy รบlohou NDS, robรญ prvรฝkrรกt. Samozrejme, sme pripravenรญ kedykoฤพvek pomรดcลฅ nielen radou, ale aj ako vykonรกvateฤพ. Ak budรบ sluลพby korektne objednanรฉ aย pripravรญ sa zmluva, mรดลพeme zaฤaลฅ pracovaลฅ. Spolupracovaลฅ budeme urฤite vย miestach aย รบsekoch, kde sa koncesionรกr bude pohybovaลฅ na naลกich cestรกch. Osobne koncesionรกrov vnรญmam ako ฤalลกiu NDS na Slovensku aย je to reรกlny pohฤพad. Diaฤพnicu musia postaviลฅ, udrลพiavaลฅ aย spravovaลฅ, ฤiลพe je to akoby nรกลก konkurent. Vลพdy sme vลกak ochotnรญ podaลฅ pomocnรบ ruku.
Na diaฤพnici D1 sa zaฤรญnajรบ vย rรกmci prvรฉho balรญka PPP projektov od 15. oktรณbra prรญpravnรฉ prรกce. Od Dubnej Skaly na vรฝchod bude prebiehaลฅ proces, ktorรฝ sa uลพ udial na R1 aย zรกroveล treba robiลฅ prรญstupovรฉ komunikรกcie kย trase aย portรกlom ลกtyroch tunelov. Vย rรกmci tohto projektu sa vyฤlenila ฤiastka 15 miliรณnov eur bez DPH, ktorรบ zhotoviteฤพ alebo koncesionรกr mรดลพe minรบลฅ aย ktorรก je garantovanรก ลกtรกtom. Vย prรญpade, ลพe by sa PPP projekt nevydaril, vlรกda alebo ลกtรกt odkรบpia vykonanรฉ prรกce vย tejto sume aย na stavbรกch sa bude pokraฤovaลฅ prostrednรญctvom financovania zย eurรณpskych fondov alebo ลกtรกtneho rozpoฤtu. To, ลพe peniaze sรบ stratenรฉ, je mylnรก informรกcia.
Vย rรกmci tretieho balรญka je tu snaha vlรกdy znรญลพiลฅ ponรบknutรบ cenu realizรกcie. Napriek tomu, ลพe uลพ bol vyhodnotenรฝ vรญลฅaz tendra, ktorรฝ bol zรกroveล jedinรฝm zรกujemcom, vlรกda sa sย touto cenou nestotoลพnรญ. Koncesionรกr bude maลฅ moลพnosลฅ ponรบknuลฅ inรฉ finanฤnรฉ podmienky, aย ak ich ลกtรกt bude akceptovaลฅ, podpรญลกe sa koncesnรก zmluva. Vย opaฤnom prรญpade sa vypรญลกe predbeลพnรฉ oznรกmenie na zhotovovateฤพa klasickou cestou, ฤiลพe prostrednรญctvom financovania zo ลกtรกtneho rozpoฤtu. Budeme sa snaลพiลฅ dostaลฅ tieto stavby do Operaฤnรฉho programu Doprava, kde mรกme eลกte dvere otvorenรฉ, aย to vย prรญpade, ลพe by inรฉ stavby neboli pre ลกtรกt natoฤพko prioritnรฉ ako tรกto. Podฤพa Eurรณpskej komisie je na rozhodnutรญ ลกtรกtu, ktorรฉ projekty budรบ financovanรฉ zย tohto operaฤnรฉho programu. Tretรญ balรญk by sa mal zaฤaลฅ realizovaลฅ do volieb vย budรบcom roku.
Ktorรฉmu rieลกeniu ste vย prรญpade tretieho balรญka naklonenรฝ?
Prijal by som PPP projekt za lepลกรญch finanฤnรฝch podmienok. Nebojรญm sa ani ลกtรกtneho rozpoฤtu, pretoลพe nรกvratnosลฅ mรฝta je na tomto รบseku pomerne vysokรก. Dรก sa povedaลฅ, ลพe nรกvratnosลฅ celรฉho projektu bude najvyลกลกia na celom Slovensku, preto by sme do toho mali รญsลฅ akรฝmkoฤพvek spรดsobom.ย
Vย novembri tohto roka sa bude otvรกraลฅ prvรก etapa รบseku rรฝchlostnej cesty R1 ลฝarnovica โ ล รกลกovskรฉ Podhradie. Akรฉ sรบ termรญny ukonฤenia druhej etapy?
Zhotovovateฤพ vypracoval podrobnรฝ harmonogram prรกc, aby sme splnili termรญn koniec mรกja, respektรญve 10. jรบn budรบceho roka. Tento termรญn by sa dal skrรกtiลฅ len za predpokladu, ลพe bude relatรญvne dobrรก zima aย cena by sa zvรฝลกila zhruba do 3 miliรณnov eur. Suma je prijateฤพnรก, pretoลพe prรญnosy za pol roka sรบ vย porovnanรญ sย ลou vyลกลกie. Stavebnรฉ prรกce by teda bolo moลพnรฉ ukonฤiลฅ, no nemali by sme uลพ priestor na zabezpeฤenie preberacieho aย kolaudaฤnรฉho konania, dopravnรฉ znaฤenie atฤ. Momentรกlne teda platรญ dohoda, ลพe stavba bude odovzdanรก do najskorลกieho moลพnรฉho termรญnu. Predpokladรกme, ลพe to bude september 2010.
Tesne pred ukonฤenรญm je aj rozลกirovanie diaฤพnice D1 Bratislava โ Trnava na ลกesลฅpruh.
Otvorenie prebehne 18. novembra nadrรกnom. Do prevรกdzky budeme spรบลกลฅaลฅ tri pruhy postupne smerom od Bratislavy, priฤom poslednรฝ รบsek Trnava โ Voderady si nechรกme na slรกvnostnรฉ otvorenie. Jedinรฉ negatรญvum vidรญm vย neexistencii odstavnรฉho pruhu, rozลกรญrenรญm diaฤพnice vลกak vznikne predpoklad na jej riadne dobudovanie spojenรฉ sย vรฝmenou podloลพia, dobudovanรญm odstavnรฝch pruhov aย prerobenรญm vลกetkรฝch mostov. Rekonลกtrukcia sa zaฤne na prelome rokov 2013 aย 2014.
Rozhovor pripravila Magdalรฉna Lukรกฤovรก.
Foto: archรญv Igora Chomu, archรญv vydavateฤพstva JAGA
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.