Analรฝza: Zvodidlรก aktuรกlne
Stretรกvame sa s nimi dennodenne. Majรบ navodzovaลฅ pocit istoty, ลพe v prรญpade neฤakanej dopravnej kolรญzie zmiernia jej nรกsledky โ ฤi uลพ v podobe ลกkรดd na naลกom zdravรญ, zdravรญ inรฝch รบฤastnรญkov kolรญzie, naลกom majetku, alebo ลกkรดd v okolรญ ciest. Robรญme vลกetko pre to, aby to tak bolo?
Problematiku zvodidiel mรดลพeme z tohto pohฤพadu rozdeliลฅ do dvoch skupรญn. V prvej sรบ jestvujรบce zvodidlรก, ktorรฉ boli osadenรฉ v urฤitom ฤase (v dรกvnejลกom obdobรญ, keฤ sme mali k dispozรญcii jedno zvodidlo โ budeme ich nazรฝvaลฅ starรฉ zvodidlรก), v druhej skupine sรบ zvodidlรก osadenรฉ na naลกich cestรกch v sรบฤasnosti (v obdobรญ, keฤ sa osadenie zvodidiel riadi komplexom eurรณpskych noriem a nadvรคzujรบcich technickรฝch predpisov โ budeme ich nazรฝvaลฅ novรฉ zvodidlรก).
Starรฉ zvodidlรก
Starรฉ zvodidlรก nazรฝvame z pohฤพadu dneลกnรฝch poลพiadaviek aj ako zvodidlรก, ktorรฉ nemajรบ stanovenรบ รบroveล zachytenia. รroveล zachytenia je jednou zo zรกkladnรฝch charakteristรญk, ktorรก vyjadruje schopnosลฅ zvodidla zachytiลฅ vozidlo pri nรกraze. Ak zvodidlรกm chรฝba stanovenie รบrovne zachytenia, znamenรก to, ลพe nevieme predvรญdaลฅ ich sprรกvanie poฤas nรกrazu vozidla. Ak by sme hฤพadali analรณgiu s poลพiadavkami na novรฉ zvodidlรก, mohli by sme s troลกkou fantรกzie konลกtatovaลฅ, ลพe starรฉ zvodidlรก by mohli maลฅ รบroveล zachytenia N1 aลพ N2. Platรญ to pre vลกetky starรฉ zvodidlรก bez ohฤพadu na to, ฤi sรบ osadenรฉ pozdฤบลพ diaฤพnic, rรฝchlostnรฝch ciest, alebo akรฝchkoฤพvek inรฝch ciest, ale aj pre zvodidlรก osadenรฉ v strednรฝch deliacich pรกsoch smerovo rozdelenรฝch komunikรกciรญ.
Bez komentรกra (zdroj: https://www.google.sk/maps)
Treba si pritom uvedomiลฅ, ลพe ak by takรฉto zvodidlรก aj zadrลพali vozidlo pri nรกraze, mali by neprimerane veฤพkรฉ deformรกcie. Moลพno sa domnievaลฅ, ลพe pri jazdnรฝch rรฝchlostiach 90 km/h a vyลกลกรญch by sa ich schopnosลฅ zadrลพaลฅ vozidlo konฤila pri stredne ลฅaลพkom osobnom vozidle. Ostatnรฉ vozidlรก by starรฉ zvodidlรก s najvรคฤลกou pravdepodobnosลฅou prerazili. Toto vลกetko by sa vลกak udialo za predpokladu, ลพe starรฉ zvodidlรก by boli v takej technickej kondรญcii, ktorรก by neoslabovala ich oceฤพovรฉ prvky vplyvom korรณzie. Ak sa pozrieme na realitu, je zrejmรฉ, ลพe popri naลกich cestรกch je obrovskรฉ mnoลพstvo starรฝch zvodidiel, ktorรฝch korรณzia pokroฤila natoฤพko, ลพe uลพ nie je garantovanรก ani tvarovรก stรกlosลฅ takรฉhoto zvodidla bez akรฉhokoฤพvek vonkajลกieho vplyvu. O zvodidle tak vlastne uลพ ani nemรดลพeme hovoriลฅ.
Spรกjanie starรฉho s novรฝm
Ako sa mรก sprรกvca cesty o takรฉto zvodidlรก staraลฅ tak, aby sa vyhol plnej zodpovednosti za ลกkody, ktorรฉ si mรดลพe uplatลovaลฅ รบฤastnรญk kolรญzie v mieste, kde si takรฉto zvodidlรก neplnili svoju funkciu? Pravdepodobne iba tak, ลพe ich bude udrลพiavaลฅ v โdobrej technickej kondรญciiโ. V takom prรญpade by sa sprรกvca pravdepodobne vyhol znรกลกaniu vลกetkรฝch ลกkรดd, ktorรฉ by pri kolรญzii mohli vzniknรบลฅ nefunkฤnosลฅou zvodidiel. Ak bude v mieste nehody starรฉ skorodovanรฉ zvodidlo, celรบ zodpovednosลฅ za takรฉto ลกkody bude znรกลกaลฅ sprรกvca cesty.
Novรฉ zvodidlรก
Dnes ku zvodidlรกm pristupujeme s vedomรญm, ลพe mรกme plne funkฤnรฉ prostredie zabezpeฤenรฉ sรบstavou eurรณpskych noriem radu STN EN 1317 a sรบvisiacich technickรฝch predpisov. Tento legislatรญvny rรกmec mรก za รบlohu zabezpeฤiลฅ, ลพe zvodidlรก osadzovanรฉ na naลกich cestรกch โ bez ohฤพadu na to, ฤi je to na beลพnom รบseku cesty, nad opornรฝmi mรบrmi, na mostoch a pod. โ sa budรบ sprรกvaลฅ tak, ako to predpokladรกme na zรกklade nรกrazovรฝch skรบลกok, ktorรฝm musia byลฅ podrobenรฉ vลกetky zvodidlรก. Sรบ to zvodidlรก, ktorรฉ zรญskali vลกetky โcertifikรกtyโ a inรฉ dokumenty, ktorรฉ ich oprรกvลujรบ na osadenie na cestรกch na Slovensku.
Na zjednoduลกenie orientรกcie v tomto procese mรดลพeme uviesลฅ, ลพe poslednรฝm dokumentom, ktorรฝ sa v ลom vypracovรกva, sรบ technickรฉ podmienky vรฝrobcu alebo dovozcu oznaฤovanรฉ ako TPV. Tie vypracovรกva v poslednej fรกze uvedenia na trh kvalifikovanรก osoba, ktorรก ich aj prerokovรกva s odbornou verejnosลฅou. Na zรกver vydรกva Ministerstvo dopravy a vรฝstavby SR sรบhlas s ich pouลพitรญm na cestรกch na Slovensku. Zdรก sa, ลพe sprรกvnemu nรกvrhu osadenia zvodidiel, ich samotnรฉmu osadeniu a starostlivosti o zvodidlรก niฤ nebrรกni. Je to skutoฤne tak?
Novotvar zvodidla na rรฝchlostnej ceste
Projektovรก dokumentรกcia
V zmysle platnรฝch noriem a predpisov na projektovanie sรบ zvodidlรก v projektovej dokumentรกcii ฤasto dokumentovanรฉ jednou ฤiarou s krรกtkymi ลกikmรฝmi ฤiarkami (v situรกcii cestnรฉho objektu) a opisom v pozdฤบลพnom profile a v technickej sprรกve. Takรฉto dokumentovanie moลพno dnes povaลพovaลฅ za znaฤne zjednoduลกenรฉ a pre potreby praxe nedostatoฤnรฉ. Podrobnejลกie sa projektovej dokumentรกcii spracovรกvanej pre zvodidlรก venuje kapitola v TPV jednotlivรฝch vรฝrobcov. Vzhฤพadom na to, ลพe takรฉto ustanovenia nรกm chรฝbajรบ vo vลกeobecne platnรฝch technickรฝch predpisoch, je zhotovenie projektovej dokumentรกcie pre zvodidlรก, uvรกdzanรฉ v TPV, skรดr vรฝnimkou neลพ pravidlom.
Rozsah a obsah projektovej dokumentรกcie, ktorรก mรก rieลกiลฅ osadzovanie zvodidiel, sa musรญ prispรดsobiลฅ poลพiadavkรกm zรกkona o verejnom obstarรกvanรญ. Treba reลกpektovaลฅ, ลพe uchรกdzaฤi majรบ maลฅ moลพnosลฅ ponรบknuลฅ konkrรฉtny vรฝrobok, zvodidlo, s ohฤพadom na potrebnรฉ parametre zadefinovanรฉ v nรกvrhu zvodidiel. Znamenรก to, ลพe aลพ do ฤasu vyhodnotenia verejnรฉho obstarรกvania na zhotovovateฤพa stavby nemรดลพe projektant pracovaลฅ s konkrรฉtnym typom zvodidla, ale uvรกdza v projektovej dokumentรกcii iba poลพadovanรฉ vlastnosti. Takouto dokumentรกciou je v zmysle TP 019 (Dokumentรกcia stavieb ciest) dokumentรกcia na realizรกciu stavby (DRS), ktorรก sa vypracovรกva ako sรบฤasลฅ dokumentรกcie na ponuku (DP).
Uvedenรฉ poลพiadavky na rozsah a obsah sa tรฝkajรบ aj niลพลกรญch stupลov projektovej dokumentรกcie, ktorรฝmi sรบ dokumentรกcia na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรR) a dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie (DSP). Zรกkladnou vlastnosลฅou zvodidla, ktorรก sa definuje prรกve v uvedenรฝch stupลoch projektovej dokumentรกcie, je รบroveล zachytenia. Za sprรกvne urฤenie poลพadovanej รบrovne zachytenia v sรบlade s platnรฝmi predpismi plne zodpovedรก projektant, autorizovanรฝ stavebnรฝ inลพinier. Pri nรกvrhu รบrovne zachytenia vychรกdza z ustanovenรญ technickรฝch podmienok TP 010 (Zvodidlรก na pozemnรฝch komunikรกciรกch. Zaลฅaลพenie, stanovenie รบrovne zachytenia na PK, projektovanie individuรกlnych zvodidiel).
Tu treba poznamenaลฅ, ลพe tieto technickรฉ podmienky sรบ v sรบฤasnosti v revรญzii, pretoลพe ich platnรฉ znenie bolo prijatรฉ uลพ v roku 2005. Odvtedy sa problematika zvodidiel vyvรญjala veฤพmi dynamicky a ustanovenia platnรฝch TP 010 za tรฝmto trendom v mnohom zaostรกvajรบ. V technickรฝch podmienkach sรบ uvedenรฉ poลพadovanรฉ minimรกlne รบrovne zachytenia pri rรดznych nรกvrhovรฝch situรกciรกch a rรดznych miestach nรกvrhu. Ak projektant navrhne v projektovej dokumentรกcii รบrovne zachytenia v minimรกlnej poลพadovanej รบrovni zachytenia, neznamenรก to eลกte, ลพe urobil sprรกvny nรกvrh. Rozhodnutie, ฤi a v ktorรฝch miestach na pozemnej komunikรกcii projektant navrhne umiestnenie zvodidla, vykonรก na zรกklade ustanovenรญ STN, odรดvodnenรฝch poลพiadaviek prรญsluลกnรฝch ลกtรกtnych orgรกnov, prรญpadne inรฝch (napr. bezpeฤnostnรฝch) odรดvodnenรฝch poลพiadaviek. Okrem toho sรบ prรญpady, keฤ o osadenรญ rozhoduje projektant s objednรกvateฤพom v rรกmci projektovej dokumentรกcie identifikรกciou nebezpeฤnรฝch miest, ktorรฉ nie sรบ v STN uvedenรฉ.
Detail osadenia zvodidla vypracovanรฝ ako sรบฤasลฅ DVP
Po takomto nรกvrhu osadenia zvodidiel nasleduje fรกza projektovej prรญpravy, podฤพa ktorej sa budรบ zvodidlรก (konkrรฉtny typ vybranรฝ zhotovovateฤพom a odsรบhlasenรฝ investorom) osadzovaลฅ na konkrรฉtnej stavbe. Nรกvrh osadenia zvodidiel sa mรก vykonaลฅ v spracovanej dokumentรกcii na vykonanie prรกc (DVP). Alternatรญvou k tejto dokumentรกcii je spracovanie dokumentรกcie na realizรกciu stavby (DRS), v podrobnosti dokumentรกcie na vykonanie prรกc (DVP). Takรกto spojenรก projektovรก dokumentรกcia sa vypracovรกva v rรกmci dokumentรกcie zhotovovateฤพa, ktorรก je sรบฤasลฅou poลพiadaviek na stavby obstarรกvanรฉ podฤพa tzv. ลพltej knihy FIDIC. A prรกve v tejto fรกze je proces zhotovovania takejto dokumentรกcie chaotickรฝ a nekontrolovateฤพnรฝ.
Skรบsenosti z praxe napovedajรบ, ลพe zhotovovatelia nezabezpeฤujรบ dokumentรกciu v podrobnosti dokumentรกcie na vykonanie prรกc. Pri vykonรกvanรญ auditu bezpeฤnosti diaฤพniฤnรฝch รบsekov a รบsekov rรฝchlostnรฝch ciest sme zatiaฤพ ani raz nemali k dispozรญcii takรบ projektovรบ dokumentรกciu, ktorรก by vyhovovala uvedenรฝm poลพiadavkรกm. Projektovรฉ dokumentรกcie dosahujรบ zvรคฤลกa รบroveล vลกeobecnรฉho nรกvrhu so stanovenรญm รบrovnรญ zachytenia. Sem-tam sa uvedรบ aj typy zvodidiel, avลกak bez dokumentovania detailov potrebnรฝch na ich osadenie. Zhotovovatelia โtendrujรบโ do poslednej moลพnej chvรญle svojich podzhotovovateฤพov pre zvodidlรก, takลพe vlastne ani nevznikรก priestor na zhotovenie dokumentรกcie na vykonanie prรกc.
Ako sa potom zvodidlรก osadzujรบ? Zhotovovatelia sa spoliehajรบ na podzhotovovateฤพov, ลพe si nejako poradia โ veฤ oni vedia, ako majรบ โsvojeโ zvodidlรก osadiลฅ. Spoliehajรบ sa na ich znalosลฅ TPV, podฤพa ktorรฝch zvodidlรก osadia. To je vลกak veฤพkรฝ omyl. V takom prรญpade sa audit bezpeฤnosti โzvrtneโ na odhaฤพovanie nesprรกvne namontovanรฝch zvodidiel v rozpore s pravidlami osadzovania. ฤasto sa preceลuje vรฝznam TPV โ zo strany zhotovovateฤพa, ale aj zo strany investora sa povaลพujรบ za dokument, ktorรฝ rieลกi vลกetko, od konลกtrukcie aลพ po montรกลพ.
V skutoฤnosti to tak ale nie je. Technickรฉ podmienky vรฝrobcu majรบ byลฅ v prvom rade nรกvodom na pouลพitie v zmysle priestorovรฉho usporiadania nรญm vyrรกbanรฝch alebo dovรกลพanรฝch zvodidiel. Vรฝrobca alebo dovozca je povinnรฝ spracovaลฅ TPV podฤพa poลพiadaviek TP tak, aby klient (projektant, investor, รบdrลพba) mal moลพnosลฅ podฤพa tรฝchto TPV vybraลฅ zvodidlo do projektu, rozhodnรบลฅ o jeho priestorovom osadenรญ v sรบlade s platnรฝmi normami STN 73 6101, STN 73 6110 a STN 73 6201, o rieลกenรญ zaฤiatkov a koncov zvodidiel, rรดznych prechodov medzi obojstrannรฝmi a jednostrannรฝmi zvodidlami a pod. Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe TPV majรบ byลฅ v prvom rade nรกvodom pre projektanta, aby sprรกvne navrhol detaily sรบvisiace s osadenรญm zvodidla.
Vลกetky detaily majรบ byลฅ v DVP vyrieลกenรฉ a zdokumentovanรฉ tak, aby zhotovovateฤพ zvodidlo sprรกvne namontoval a investor mal moลพnosลฅ skontrolovaลฅ jeho sprรกvne osadenie a montรกลพ. Pomรดckou zhotovovateฤพa pri montรกลพi mรก byลฅ montรกลพny nรกvod, ktorรฝ musรญ maลฅ spracovanรฝ kaลพdรฝ vรฝrobca alebo dovozca. Tento montรกลพny nรกvod musรญ poskytnรบลฅ investorovi pred zaฤiatkom prรกc tak, aby mohol investor montรกลพ priebeลพne kontrolovaลฅ. Pri samotnom osadzovanรญ a montรกลพi sa TPV uลพ neuplatลujรบ. Svoju funkciu splnili vypracovanรญm a schvรกlenรญm DVP.
V sรบvislosti so spracovanรญm projektovej dokumentรกcie treba zdรดrazniลฅ, ลพe v nej majรบ byลฅ jednoznaฤne definovanรฉ zaฤiatky a konce zvodidiel. Sรบ to miesta, kde mรก maลฅ zvodidlo plnรบ รบฤinnosลฅ, teda mรก byลฅ osadenรฉ v plnej vรฝลกke. Mimo tรฝchto miest sa osadzujรบ zaฤiatoฤnรฉ a koncovรฉ ฤasti. Preto pri nรกvrhu zvodidiel v tรฝch stupลoch dokumentรกcie, kde sa neuvรกdzajรบ konkrรฉtne typy zvodidiel, nie je dรดleลพitรฉ poznaลฅ dฤบลพky zaฤiatoฤnรฝch a koncovรฝch ฤastรญ zvodidiel, ale dรดleลพitรฝ je sprรกvny nรกvrh zaฤiatkov a koncov zvodidiel v miestach potrebnej รบฤinnosti. Moลพno by niekto mohol maลฅ nรกmietky v sรบvislosti s vรฝkazom vรฝmer pre zvodidlรก. V tomto prรญpade sa mรก vykรกzaลฅ dฤบลพka zvodidiel vyuลพรญvajรบca ich plnรบ รบฤinnosลฅ a poฤet zaฤiatoฤnรฝch alebo koncovรฝch ฤastรญ. Dฤบลพka tรฝchto ฤastรญ nie je pri vรฝbere zvodidla potrebnรก, dรดleลพitรฝ je ich poฤet.
Zรกvaลพnรฝm sprievodnรฝm javom pri osadzovanรญ novรฝch zvodidiel je vลกak skutoฤnosลฅ, ลพe pri tejto ฤinnosti ฤasto absentuje akรกkoฤพvek projektovรก dokumentรกcia. Jedinรก definรญcia zvodidiel, hlavne pri snahe obnoviลฅ funkciu starรฝch zvodidiel, je vรฝkaz vรฝmer zadefinovanรฝ priamo investorom. Tam je proces posudzovania sprรกvnosti osadenia zvodidiel nemoลพnรฝ, pretoลพe vรฝsledkom bรฝva zvyฤajne skutoฤnosลฅ, ลพe sa novรฉ zvodidlรก osadili presne v tรฝch miestach, kde boli osadenรฉ starรฉ zvodidlรก. Novรฉ zvodidlรก na tรฝchto miestach vynikajรบ len svojou novou striebornou farbou. To, ฤi sa osadili tak, aby spฤบลali funkciu zรกchytnรฝch systรฉmov a aby sa sprรกvali tak, ako sa predpokladรก podฤพa vรฝsledkov nรกrazovรฝch skรบลกok, sa v skutoฤnosti neskรบma.
V takรฝchto prรญpadoch berรบ na seba zodpovednosลฅ samotnรญ sprรกvcovia alebo investori, ktorรญ takรฝmto spรดsobom โzariadiliโ osadenie novรฉho zvodidla. Zodpovednosลฅ za sprรกvnosลฅ nรกvrhu osadenia zvodidla na cestรกch na Slovensku mรก maลฅ projektant, autorizovanรฝ stavebnรฝ inลพinier v prรญsluลกnej ลกpecializรกcii tak, ako mu to vyplรฝva zo zรกkona ฤ. 50/1976 Zb. (zรกkon o รบzemnom plรกnovanรญ a stavebnom poriadku/stavebnรฝ zรกkon) a zรกkona ฤ.โฏ138/1992 Zb. (zรกkon o autorizovanรฝch architektoch a autorizovanรฝch stavebnรฝch inลพinieroch). Autorizovanรฝ stavebnรฝ inลพinier zodpovedรก za sprรกvnosลฅ nรกvrhu osadenia zvodidiel poฤas celej ลพivotnosti zvodidla. Takรฝto nรกvrh mรก byลฅ v sรบlade s platnรฝmi normami a predpismi platnรฝmi v ฤase nรกvrhu.
Zvodidlรก ako vรฝrobky
Zvodidlรก sa v zmysle platnรฝch predpisov a zรกkonov delia na zvodidlรก ako vรฝrobky, ktorรฉ sa nazรฝvajรบ schvรกlenรฉ, a na zvodidlรก ako kusovรก vรฝroba, ktorรฉ sa nazรฝvajรบ individuรกlne.
Schvรกlenรฉ zvodidlรก sรบ vรฝrobky cestnรฝch zรกchytnรฝch systรฉmov, ktorรฉ sa vyrรกbajรบ na opakovanรฉ pouลพรญvanie na pozemnej komunikรกcii. Pri takรฝchto zvodidlรกch platia normy STN EN 1317-1, STN EN 1317-2 a harmonizovanรก STN EN 1317-5+A2. Schvรกlenรฉ zvodidlรก podliehajรบ povinnรฉmu posudzovaniu parametrov a vรฝrobca alebo dovozca je pri nich povinnรฝ vydaลฅ TPV a montรกลพny nรกvod v slovenskom jazyku.
Individuรกlne zvodidlรก patria medzi kusovรบ vรฝrobu. Znamenรก to, ลพe ide o โvรฝrobokโ, ktorรฝ sa vลกak na rozdiel od schvรกlenรฝch zvodidiel nemรดลพe ponรบkaลฅ na trhu. Vyrรกba sa individuรกlne, podฤพa projektu na konkrรฉtnu stavbu. Na individuรกlne zvodidlรก sa nevzลฅahujรบ normy STN EN 1317-2 a STN EN 1317-5+A2.
Individuรกlne zvodidlo moลพno pouลพiลฅ iba vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch na mostoch, priฤom projektant alebo investor to musรญ zdรดvodniลฅ v projektovej dokumentรกcii.
Z uvedenรฉho vyplรฝva, ลพe na cestรกch na Slovensku sa stretรกvame takmer vรฝluฤne so schvรกlenรฝmi zvodidlami.
Pri schvรกlenรฝch zvodidlรกch platรญ, ลพe vลกetku zodpovednosลฅ za parametre a kvalitu vรฝrobku nesie vรฝrobca. Kontrolu vรฝroby vรฝrobku vykonรกva notifikovanรก osoba v zmysle platnej legislatรญvy. Nejasnosti, sลฅaลพnosti a spory by mala rieลกiลฅ Slovenskรก obchodnรก inลกpekcia.
Samotnรฉmu osadeniu zvodidla na konkrรฉtnej stavbe mรก predchรกdzaลฅ kontrola dodanรฝch komponentov na stavbu.
Chybnรก konfigurรกcia novรฉho zvodidla
V zmysle platnรฝch predpisov nie je investor povinnรฝ kontrolovaลฅ podrobne kaลพdรฝ komponent, znaฤenie, spojovacรญ materiรกl atฤ., pretoลพe za dodรกvku vรฝrobku nesie plnรบ zodpovednosลฅ ten, kto vรฝrobok expeduje (jeho vรฝrobca alebo dovozca), a kontrolu vykonรก ten, kto vรฝrobok nakupuje, tzn. zhotovovateฤพ stavby. Za funkฤnosลฅ vรฝrobku nesie zodpovednosลฅ poฤas celej jeho ลพivotnosti vรฝrobca vรฝrobku. Zhotovovateฤพ stavby, u ktorรฉho si investor stavbu objednal, nesie zodpovednosลฅ za eventuรกlne nedostatky pri zabudovanรญ vรฝrobku do stavby. Je preto v zรกujme zhotovovateฤพa, aby dรดkladne kontroloval zabudovanie vรฝrobku do stavby, a to podฤพa montรกลพneho nรกvodu, ktorรฝ mu dรก vรฝrobca alebo dovozca (v slovenskom jazyku).
Na รบฤel kontroly a prรญpadnรฉho vyhฤพadania vlastnostรญ jednotlivรฝch komponentov zvodidla si kaลพdรฝ vรฝrobca urฤuje spรดsob oznaฤovania jednotlivรฝch komponentov. Tento spรดsob je uvedenรฝ v TPV konkrรฉtneho typu zvodidla s tรฝm, ลพe ide o ฤitateฤพnรฉ oznaฤenie na viditeฤพnom mieste. Znamenรก to, ลพe prvotnรก kontrola komponentov by mala byลฅ veฤพmi jednoduchรก. Napriek tomu sa stretรกvame na stavbรกch s tรฝm, ลพe sa osadzujรบ zvodidlรก s pouลพitรญm komponentov bez akรฝchkoฤพvek oznaฤenรญ. Vznikรก tak situรกcia, ลพe v prรญpade kolรญzie nevieme predpokladaลฅ sprรกvanie sa zvodidla zostavenรฉho z takรฝchto komponentov. Ide pravdepodobne o jav, ktorรฝ nie je v sรบlade s poลพiadavkami kladenรฝmi na schvรกlenรฉ zvodidlo v zmysle platnรฝch zรกkonov.
Koncovky zvodidiel
Na cestรกch sa stretรกvame vo vรคฤลกine prรญpadov s koncovkami zvodidiel vo forme tzv. vรฝลกkovรฝch nรกbehov. Koncovka mรดลพe byลฅ vyhotovenรก aj ako energeticky absorpฤnรก koncovka (EA koncovka). Prostรฉ ukonฤenie zvodidla (zvodnice) pรดdorysne zahnutou koncovkou nie je povolenรฉ.
Problematika koncoviek je vo vลกeobecnosti poznaฤenรก tรฝm, ลพe dodnes nie je v platnosti eurรณpska norma, ktorรก by rieลกila problรฉm skรบลกania koncoviek zvodidla.
Na cestรกch sa v urฤitom obdobรญ zaฤali objavovaลฅ EA koncovky, ktorรฉ sa osadzovali na stavbรกch v prevaลพnej vรคฤลกine pod hlaviฤkou โzvyลกovania bezpeฤnosti na cestรกchโ alebo โeliminรกcie bezpeฤnostnรฝch rizรญkโ. S cieฤพom legalizovaลฅ pouลพรญvanie EA koncoviek a stanoviลฅ podmienky ich pouลพitia bolo vypracovanรฉ usmernenie MDaV SR (vtedy MDVaRR SR) USM 1/2013 (Podmienky pouลพitia energeticky absorpฤnรฝch koncoviek). Toto usmernenie vลกak predstavuje nekonzistentnรฝ technickรฝ predpis, ktorรฝ bol vypracovanรฝ a prijatรฝ pomerne netradiฤnรฝm spรดsobom โ inak, ako sa prijรญmajรบ ลกtandardnรฉ technickรฉ podmienky.
Povrchnรฉ rieลกenie ochrany prekรกลพok
Ustanovenia usmernenia nepreลกli ani pripomienkovanรญm alebo prerokovanรญm s odbornou verejnosลฅou. Zaviedli obmedzenia a pravidlรก, ktorรฉ sรบ znaฤne rozpornรฉ a technicky spochybniteฤพnรฉ. Navyลกe si dovolรญm tvrdiลฅ, ลพe aj napriek tomuto usmerneniu nie je ani jedna EA koncovka na cestรกch osadenรก v sรบlade s danรฝm usmernenรญm. Pri osadenรฝch koncovkรกch napr. nie sรบ spracovanรฉ TPV, ktorรฉ by preลกli procesom podฤพa platnรฝch predpisov. Problematika koncoviek zvodidiel bude komplexne upravenรก v revรญzii zรกkladnรฝch TP pre zvodidlรก, a to pre koncovky vo forme vรฝลกkovรฝch nรกbehov alebo vo forme EA koncoviek.
Zรกver
Aj z tohto prรญspevku je zrejmรฉ, ลพe v oblasti zvodidiel existuje veฤพkรฉ mnoลพstvo problรฉmov, ktorรฉ ฤakajรบ na rieลกenie. Treba objektรญvne povedaลฅ, ลพe hlavne pri veฤพkรฝch investiฤnรฝch akciรกch sa zvodidlรกm v sรบฤasnosti venuje zvรฝลกenรก pozornosลฅ. Napriek tomu k nim treba pristupovaลฅ s najvyลกลกou zodpovednosลฅou. Je potrebnรฉ, aby sa vลกetky procesy v priebehu stavby โ poฤnรบc uvedenรญm zvodidiel na trh aลพ po audit bezpeฤnosti, ktorรฝm sa konฤรญ proces osadzovania a kontroly โ usporiadali a dodrลพiavali v zรกujme zabezpeฤenia minimรกlnej bezpeฤnosti garantovanej sรบborom platnรฝch zรกkonov, noriem a predpisov. V kaลพdom ลกtรกdiu tohto procesu tak treba pristupovaลฅ ku zvodidlรกm s vedomรญm, ลพe majรบ za รบlohu ochrรกniลฅ aj ฤพudskรฉ ลพivoty.
Crash barriers currently
We see them every day. They give the feeling of certainty that in the event of an unexpected traffic collision, it will diminish its consequences – whether in the form of damage to our health, the health of other participants in the collision, our property or damage in the vicinity of the roads. Are we doing everything to make it so?
TEXT: Ing. Frantiลกek Brliลฅ
FOTO A OBRรZKY: CEMOS, s. r. o.
Frantiลกek Brliลฅ je riaditeฤพ spoloฤnosti CEMOS, s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinerske stavby 5/2017.