Asfaltovรฉ izolaฤnรฉ pรกsy
Asfaltovรฉ pรกsy sรบ najrozลกรญrenejลกรญm izolaฤnรฝm vรฝrobkom na bรกze asfaltu. Ako tovรกrenskรฉ vรฝrobky sรบ schopnรฉ zaruฤiลฅ poลพadovanรบ kvalitu a rovnomernosลฅ vlastnostรญ celej vรฝroby. Asfaltovรฉ pรกsy sa skladajรบ z vรฝstuลพnej vloลพky, krycej vrstvy asfaltu a povrchovej รบpravy.
Vรฝstuลพnรก vloลพka
Vรฝstuลพnรก vloลพka prenรกลกa mechanickรฉ namรกhanie v ลฅahu, ktorรฉmu mรดลพe byลฅ pรกs vystavenรฝ. Vloลพka sa mรดลพe vynechaลฅ len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch, priฤom pรกs potom tvorรญ len modifikovanรก vrstva asfaltu.
Materiรกly na vรฝstuลพnรฉ vloลพky sรบ buฤ materiรกly, ktorรฉ sa pri vรฝrobe pรกsu roztavenรฝm asfaltom nasรฝtia, alebo materiรกly na bรกze kovovรฝch fรณliรญ, na ktorรฉ sa asfalt prilepรญ.
Z hฤพadiska trvanlivosti je podstatnou vlastnosลฅou nasiakavosลฅ vloลพiek. Nasiakavรฉ vloลพky z organickรฝch materiรกlov vo vlhkom prostredรญ hnijรบ a rรฝchlo sa rozpadรกvajรบ. Preto sa na modernรฉ a kvalitnรฉ vรฝrobky vyuลพรญva vรฝstuลพnรก vloลพka z nenasiakavรฝch materiรกlov, t. j. na bรกze skla, syntetickรฝch vlรกken alebo kovovรฝch fรณliรญ.
Vรฝstuลพnรก vloลพka bรฝva umiestnenรก v strede hrรบbky pรกsu, pri niektorรฝch drahลกรญch hrubลกรญch pรกsoch bรฝva umiestnenรก bliลพลกie k hornรฉmu povrchu.
Pรกsy s nasiakavou vloลพkou. Organickรบ a nasiakavรบ vloลพku pรดvodne tvorila jutovรก tkanina, neskรดr handrovรก ฤi celulรณzovรก (buniฤinovรก) lepenka. V slovenskej literatรบre sa uvรกdzal druh vloลพky a jej gramรกลพ, t. j. gram na m2. Napr. a 330 H znamenalo asfaltovรฝ pรกs s vloลพkou z handrovej lepenky (H) s gramรกลพou 330 g/m2. K nasiakavรฝm vloลพkรกm patrรญ aj vloลพka s polyetylรฉnovou plastovou fรณliou, pretoลพe vzhฤพadom na potrebnรบ ochranu PE proti horรบcemu asfaltu pri vรฝrobe a vzhฤพadom na zlรบ sรบdrลพnosลฅ asfaltu s hladkou PE fรณliou je okrem polyetylรฉnu vo vloลพke pouลพitรก medzivrstva zo sulfรกtovรฉho papiera, ktorรก je nasiakavรก. Pรกsy sย nasiakavou vloลพkou sรบ sรญce lacnejลกie, pre ich vlastnosti sa vลกak v oblasti izolaฤnej techniky dnes odporรบฤajรบ pouลพรญvaลฅ len na provizรณrne zakrytie, nanajvรฝลก na izolรกcie tam, kde nebudรบ vystavenรฉ priamemu tlaku spodnej vody. Pri strechรกch so sklonom vyลกe 10ยฐ na drevenom podklade sa pรกsy s nasiakavou vloลพkou mรดลพu pouลพiลฅ ako spodnรก vrstva.
Pรกsy s vloลพkou zo sklenenej rohoลพe. Vloลพka tรฝchto pรกsov je rohoลพ vyrobenรก zo sklenenรฝch vlรกken, ktorรก je nasรฝtenรก asfaltom. Tieto lacnejลกie vloลพky s ploลกnou hmotnosลฅou 50 aลพ 150 g/m2 majรบ pomerne nรญzke zaลฅaลพenie (pevnosลฅ v ลฅahu) a nรญzku ลฅaลพnosลฅ vyplรฝvajรบce zo ลกtruktรบry vloลพky. Rovnako aj odolnosลฅ pri prerazenรญ je pri tรฝchto vloลพkรกch nรญzka. Preto sa tieto pรกsy nehodia do prostredia s vรคฤลกรญm mechanickรฝm namรกhanรญm.
Pรกsy s vloลพkou zo sklenenej tkaniny. Vloลพka je vyrobenรก zo sklenenej tkaniny zvyฤajne s plรกtnovou vรคzbou. Ploลกnรก hmotnosลฅ bรฝva 120 aลพ 250 g/m2. Tieto vloลพky sa vyznaฤujรบ vysokou pevnosลฅou pri nรญzkej ลฅaลพnosti. Sรบ vhodnรฉ do pรกsov vystavenรฝch vรคฤลกiemu namรกhaniu.
Pรกsy s vloลพkou z kovovej fรณlie. Nosnou vรฝstuลพnou vloลพkou mรดลพu byลฅ aj tenkรฉ kovovรฉ fรณlie โ najฤastejลกie hlinรญkovรฉ, niekedy aj medenรฉ ฤi dokonca z nehrdzavejรบcej ocele. Asfaltovรก hmota zostรกva len nalepenรก na povrchu. Preto sa pre zvรฝลกenie sรบdrลพnosti oboch materiรกlov do povrchu fรณlie vytlaฤรญ dezรฉn. Pevnosลฅ kovovej vloลพky zรกvisรญ predovลกetkรฝm od druhu kovu, pri hlinรญkovej je najmenลกia, pri oceฤพovej najvรคฤลกia. Kovovรฉ vloลพky sa vyznaฤujรบ vysokรฝm difรบznym odporom a sรบ vhodnรฉ najmรค do pรกsov pouลพitรฝch ako doplnkovรฉ vrstvy izolรกcie spodnรฝch stavieb proti radรณnu alebo na vytvorenie tzv. parozรกbrany.
Pรกsy s vloลพkou zo syntetickรฝch vlรกken. Vรฝstuลพnรบ vloลพku tvorรญ rohoลพ zo syntetickรฝch vlรกken โ najฤastejลกie polyesterovรฝch. Ploลกnรก hmotnosลฅ rohoลพe sa pohybuje od 130 do 250 g/m2. Tieto vloลพky majรบ pomerne vysokรฉ zaลฅaลพenie (pevnosลฅ v ลฅahu) a hlavne vysokรบ ลฅaลพnosลฅ. Dnes sa pouลพรญvajรบ v rade asfaltovรฝch izolaฤnรฝch pรกsov s vysokรฝmi parametrami. Vรฝnimoฤne sa vyrรกbajรบ aj vloลพky z polyesterovej rohoลพe pretkanรฉ sklenenรฝmi vlรกknami alebo, naopak, zo sklenenej tkaniny s polyesterovรฝmi vlรกknami. Sklenenรฉ vlรกkno zabezpeฤuje rozmerovรบ stabilitu a brรกni zmraลกลฅovaniu polyesteru poฤas vรฝroby a natavovania pรกsu. Tieto materiรกly spรกjajรบ vรฝhody oboch predchรกdzajรบcich typov, t. j. majรบ vysokรบ pevnosลฅ a vhodnรบ ลฅaลพnosลฅ. Pouลพรญvajรบ sa v ลกpiฤkovรฝch pรกsoch urฤenรฝch na strechy.
Krycia vrstva asfaltu
Na vytvorenie asfaltovรฉho pรกsu moลพno pouลพiลฅ jeden alebo dva druhy asfaltu. Je to asfalt, ktorรฝm sa impregnuje vรฝstuลพnรก vloลพka, a asfalt tvoriaci spolu s plnivom a prรญpadne aj s prรญsadami kryciu vrstvu. Na impregnรกciu vloลพky sa pouลพรญva oxidovanรฝ alebo modifikovanรฝ asfalt, rovnako sa pridรกva aj do krycej povlakovej vrstvy, priฤom tu je modifikovanรฝ buฤ elastomรฉrmi, alebo plastomรฉrmi. Asfalt krycej vrstvy mรดลพe obsahovaลฅ plnivo ฤi prรญsady, napr. proti starnutiu alebo na zlepลกenie adhรฉziu.
Vลกeobecnรฝm nedostatkom pรกsov z oxidovanรฝch asfaltov (okrem prvotnรฉho vplyvu vรฝstuลพnej vloลพky) je ich nรญzka ลฅaลพnosลฅ pri nรญzkych teplotรกch. Dilataฤnรฉ posuny konลกtrukcie pri jej sadanรญ, zmraลกลฅovanรญ a teplotnรฝch zmenรกch vedรบ k znaฤnรฉmu namรกhaniu pรกsov v ลฅahu v mieste ลกkรกry ฤi trhliny a ich postupnรฉmu poruลกeniu. Rovnako aj pri rozvinovanรญ pรกsov pri nรญzkych vonkajลกรญch teplotรกch dochรกdza k praskaniu krycej asfaltovej vrstvy, prieniku vlhkosti k vloลพke a k urรฝchleniu degradรกcie pรกsu.
Beลพnรฉ pรกsy z oxidovanรฝch asfaltov sa odporรบฤa klรกsลฅ len pri teplotรกch vyลกe +5 ยฐC, v praxi to znamenรก len v teplejลกรญch obdobiach roka. Vรฝhodou modifikovanรฝch asfaltov je prรกve moลพnosลฅ kladenia aj pri niลพลกรญch teplotรกch.
Hrรบbka krycej vrstvy rozhoduje o pouลพiteฤพnosti pรกsu. Pรกsy, ktorรฉ majรบ len impregnovanรบ vloลพku alebo kryciu vrstvu do hrรบbky 1 mm (v slovenskej literatรบre predtรฝm oznaฤovanรฉ A a R), sa prilepujรบ horรบcim asfaltom, prรญpadne pribรญjajรบ. Pรกsy s obojstrannou krycou vrstvou s hrรบbkou vyลกe 1 mm a s ploลกnou hmotnosลฅou 3 500 aลพ 5 000 g/m2 (oznaฤovanรฉ S) sa natavujรบ.
Pri natavovanรญ asfaltovรฉho pรกsu (pri viacerรฝch vrstvรกch aj asfaltovรฉho podkladu) dรดjde k nalepeniu a vytvoreniu pevnรฉho spojenia. K podkladu sa pรกsy natavujรบ ploลกne alebo len ฤiastoฤne (bodovo) podฤพa poลพiadaviek projektu.
Pri vrstve z viacerรฝch pรกsov musรญ byลฅ vzรกjomnรฉ spojenie pรกsov ploลกnรฉ, aby medzi nimi nezostรกvala zvyลกkovรก vlhkosลฅ. Tรก by po odparenรญ pri vyลกลกรญch teplotรกch spรดsobila vznik hrฤรญ a pฤพuzgierov. Natavuje sa plameลom propรกn-butรกnovรฉho horรกka.
Na trhu sa vลกak objavujรบ aj pรกsy s ryhovito upravenรฝm okrajom, ktorรฉ umoลพลujรบ vzรกjomnรฉ spรกjanie pรกsov, a to nie priamym plameลom, ale horรบcim vzduchom s teplotou pribliลพne 600 ยฐC tak, ako to je beลพnรฉ pri ukladanรญ plastovรฝch hydroizolaฤnรฝch fรณliรญ. Tak moลพno vyuลพiลฅ rovnakรบ mechanizรกciu na prรกcu s asfaltovรฝmi pรกsmi, aj s fรณliami.
ฤiastoฤnรฉ natavenie k podkladu sa pouลพรญva predovลกetkรฝm pri obnove starรฝch krytรญn, kde treba zabezpeฤiลฅ odvรกdzanie zabudovanej vlhkosti z podkladu. Priestor pod pรกsom musรญ byลฅ odvetranรฝ do atiky ฤi ventilaฤnรฝch komรญnov. Na tento รบฤel sa vyrรกbajรบ aj ลกpeciรกlne ventilaฤnรฉ pรกsy, ktorรฉ sรบ vyrobenรฉ napr. tak, ลพe na spodnom natavovanom povrchu pรกsu sรบ pruhy ฤi lepiace body z modifikovanรฉho asfaltu. Pri miernom nahriatรญ, prรญpadne pri samolepiacich pรกsoch len pritlaฤenรญm za studena, dรดjde k nalepeniu pรกsu len v uvedenรฝch miestach a pod pรกsom tak vzniknรบ kanรกliky umoลพลujรบce odvod vodnej pary.
Obr.: Skladba asfaltovรฉho izolaฤnรฉho pรกsu
1 โ spodnรก fรณlia; 2 โ asfalt; 3 โ vรฝstuลพnรก vloลพka, napr. polyesterovรก rohoลพ; 4 โ posyp
Povrchovรก รบprava
Starลกie vรฝrobky boli povrchovo upravenรฉ len pieskovanรญm, ktorรฉ slรบลพilo predovลกetkรฝm na ochranu proti zlepovaniu pรกsu navinutรฉho v kotรบฤi. Neskรดr tรบto len doฤasnรบ ochrannรบ funkciu nahradilo pouลพรญvanie tenkej PE fรณlie na spodnom povrchu pรกsu, ktorรก sa pri celoploลกnom natavovanรญ musรญ spรกliลฅ.
Hornรฝ povrch sa pri pรกsoch, ktorรฉ sa pouลพรญvajรบ na vrchnรบ vrstvu krytรญn, upravuje zย estetickรฝch dรดvodov, aj ako ochrana proti slneฤnรฉmu ลพiareniu. Povrchovou รบpravou bรฝva bridlicovรฝ posyp v rรดznych farbรกch alebo farbenรฝ keramickรฝ granulรกt. Posyp by mal byลฅ nenasiakavรฝ alebo hydrofobizovanรฝ a dobre prikotvenรฝ do povrchu asfaltu. Inak za zimnรฝch podmienok rรฝchlo dรดjde k jeho uvoฤพneniu a odplaveniu. Pri vzรกjomnom napรกjanรญ pรกsov s povrchovou รบpravou brรกni povrchovรก รบprava vzรกjomnรฉmu spojeniu, ฤรญm mรดลพe komplikovaลฅ vytvรกranie detailov. Preto sa musรญ po nahriatรญ spodnรฉho pรกsu odstrรกniลฅ alebo zatlaฤiลฅ do povrchu, aby bol hornรฝ pรกs kvalitne natavenรฝ. Pri pรกsoch s hrubozrnnรฝm posypom sa v pozdฤบลพnom smere posyp na okrajovom pruhu so ลกรญrkou natavovania asi 100 mm vynechรกva uลพ vo vรฝrobe.
Na vytvรกranie hydroizolaฤnรฝch povlakov striech sa odporรบฤa podฤพa sklonu strechy poฤet pรกsov, ktorรฝ sa uvรกdza v tab. 1. Okrem natavovania ฤi lepenia pรกsov sa pri pouลพitรญ na strechy pรกsy prichytรกvajรบ mechanickรฝm prikotvenรญm kovovรฝmi ฤi plastovรฝmi rozpernรฝmi kotvami. Mechanickรฉ prikotvenie je vรฝhodne pri opravรกch starรฝch striech, keฤ na naruลกenรฝ vlhkรฝ podklad nemoลพno nataviลฅ ฤalลกie vrstvy.
Vlastnosti vybratรฝch asfaltovรฝch pรกsov v zรกvislosti od vรฝstuลพnej vloลพky a druhu asfaltu sรบ v tab. 2 (zvรคฤลกi kliknutรญm na tabuฤพku)
Mostnรฉ pรกsyPri izolรกcii mostov asfaltovรฝmi pรกsmi oproti pozemnรฝm konลกtrukciรกm platia istรฉ odliลกnosti. Pri cestnรฝch mostoch, okrem samozrejmej poลพiadavky na vodotesnosลฅ, musรญ pรกs odolรกvaลฅ posypovรฝm soliam, veฤพkรฝm a nรกhlym zmenรกm teploty a starnutiu. Vzhฤพadom na zaลฅaลพenie izolaฤnรฉho sรบvrstvia vodorovnรฝmi silami vzniknutรฝmi brzdenรญm vozidiel musรญ pรกs vykazovaลฅ aj dostatoฤnรบ adhรฉziu k podkladu, ลกmykovรบ pevnosลฅ a schopnosลฅ preklenรบลฅ trhliny v podklade. S podkladom, najฤastejลกie betรณnom, musรญ byลฅ pรกs chemicky i fyzikรกlne kompatibilnรฝ, t. j. nesmรบ sa navzรกjom nepriaznivo ovplyvลovaลฅ. Priฤพnavosลฅ k podkladu, ktorรก sa meria skรบลกkou odtrhnutia, by pri beลพnej teplote +23 ยฐC mala byลฅ aspoล 0,4 MPa. Mostnรฉ pรกsy bรฝvajรบ zvyฤajne hrubรฉ 5 aลพ 5,5 mm, vtedy sa kladรบ v jednej vrstve. Ak sรบ tenลกie, napr. 4 mm, kladรบ sa vลพdy v dvoch vrstvรกch. Pri ลพelezniฤnรฝch mostoch so ลกtrkovรฝm koฤพajovรฝm lรดลพkom nie sรบ poลพiadavky takรฉ prรญsne ako pri cestnรฝch mostoch. Asfaltovรฉ pรกsy sa v tรฝchto prรญpadoch niekedy ani nenatavujรบ k podkladu, ale sa len voฤพne kladรบ na vyrovnanรฝ betรณnovรฝ podklad. Natavenie je vลกak nutnรฉ pri okrajoch mostnej konลกtrukcie, t. j. pri rรญmsach, zรกveroch a pod. Ako ochrana proti poลกkodeniu pri sypanรญ ลกtrkovรฉho lรดลพka sa dodรกvajรบ pรกsy s ochrannou vrstvou plsti na hornom povrchu. |
TEXT: Doc. Ing. Zdenฤk Tobolka, CSc.
FOTO: archรญv autora
Doc. Ing. Zdenฤk Tobolka, CSc. – je absolventom Stavebnej fakulty ฤVUT v Prahe, v roku 1973 obhรกjil kandidรกtsku dizertaฤnรบ prรกcu, v roku 1990 ho vymenovali za docenta a stal sa vedรบcim katedry stavebnรฝch materiรกlov. Od roku 1994 pracuje v a. s. Metrostav ako vedรบci รtvaru technolรณgiรญ a materiรกlov. Sรบฤasne aj ฤalej prednรกลกa a vedie seminรกre na ฤVUT v oblasti stavebnรฝch materiรกlov a stavebnรฝch izolรกciรญ. Je spoluautorom technolรณgie vysรบvanรฝch tunelov, ktorรฝch realizรกciu ocenil medzinรกrodnรฝ kongres FIB v Osake v roku 2002 ako vynikajรบcu betรณnovรบ konลกtrukciu. Je autorom ฤi spoluautorom vรฝskumnรฝch รบloh, mnohรฝch skrรญpt z oblasti stavebnรฝch materiรกlov a ich skรบลกania. Vรฝsledky svojej odbornej prรกce z technolรณgie betรณnu, sanรกcie betรณnovรฝch konลกtrukciรญ, stavebnรฝch izolรกciรญ a kvality prezentuje na konferenciรกch doma aj v zahraniฤรญ. Je aj sรบdnym znalcom v odbore stavebnรญctva a ekonomiky.