image 67153 25 v1
Galรฉria(7)

Asfaltovรฉ vrstvy s nรญzkou hluฤnosลฅou

Partneri sekcie:

Problematika hluku sa v uplynulรฝch rokoch stala v krajinรกch Eurรณpy aktuรกlnou odbornou aj politickou tรฉmou. Podarilo sa vyvinรบลฅ novรฉ technolรณgie asfaltovรฝch vozoviek, ktorรฉ zniลพujรบ hluฤnosลฅ od dopravy a sรบ pouลพiteฤพnรฉ pri pozemnรฝch komunikรกciรกch v zastavanom i nezastavanom รบzemรญ.

Finischer 227
Obr 1
Obr 2
Finisher 169
Bez tabulka 2
tabulka 1 eurovia

V poslednom ฤase sa tรกto otรกzka dostรกva do popredia aj v SR. V zahraniฤรญ sa na tรบto tรฉmu publikovalo uลพ niekoฤพko ฤlรกnkov, okrem inรฝch aj na tรฉmu pouลพitia drenรกลพnych kobercov (PA) so spojivom modifikovanรฝm gumovou drvinou z pneumatรญk. Drenรกลพne koberce majรบ veฤพkรบ medzerovitosลฅ, ktorรก umoลพลˆuje zabezpeฤiลฅ dobrรฉ odvodnenie povrchu a znรญลพiลฅ hluฤnosลฅ. Negatรญvom vลกak je, a to hlavne pri รบdrลพbe v zimnom obdobรญ, riziko zanรกลกania vzรกjomne prepojenรฝch medzier a tรฝm zniลพovania drenรกลพnych a akustickรฝch schopnostรญ povrchu. Preto sa drenรกลพne koberce v SR zatiaฤพ prรญliลก neuplatnili. Existujรบ vลกak ฤalลกie moลพnosti, ako docieliลฅ znรญลพenie hluku โ€“ naprรญklad pouลพitรญm tzv. LA asfaltov (Lรคrmarme Asphalte) โ€“, ฤo vidieลฅ hlavne v Nemecku. Firma Eurovia zase vyvinula zmes s nรญzkou hluฤnosลฅou pod obchodnรฝm nรกzvom VIAPHONEยฎ [1].

Vฤaka svojim vlastnostiam je táto technológia vhodnou voฤพbou pri pouลพití na mestských a prímestských komunikáciách, pri údrลพbe mestských ulíc,  prieลฅahov a pod.

Zloลพenie a vlastnosti zmesi VIAPHONE

VIAPHONEยฎ je asfaltovรก zmes so zrnitosลฅou 0/6 alebo 0/8 mm urฤenรก na tenkรฉ obrusnรฉ vrstvy (BBTM). Ide o zmes s pretrลพitou krivkou zrnitosti s vysokรฝm obsahom hrubรฉho kameniva. Ako spojivo sa pouลพรญva polymรฉrmi modifikovanรฝ asfalt s prรญdavkom organickรฝch vlรกkien. Vlรกkna napustenรฉ asfaltom pรดsobia pritom ako โ€žtlmiฤ hluku“. Na vรฝrobu zmesi sa pouลพรญva iba vybranรฉ kamenivo, ktorรฉ zaisลฅuje veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti poloลพenej vrstvy. Zmes sa kladie zvyฤajne v hrรบbke 25โ€ฏmm a mรก vynikajรบcu odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm. Zmes VIAPHONEยฎ vyvinula spoloฤnosลฅ Eurovia vo Francรบzsku v spoluprรกci s francรบzskou ลกtรกtnou sprรกvou v rรกmci tzv. Charty cestnรฝch inovรกciรญ. Francรบzske riaditeฤพstvo diaฤพnic vydalo pre VIAPHONEยฎ prvรฉ technickรฉ schvรกlenie pre asfaltovรบ zmes s nรญzkou hluฤnosลฅou โ€“ Avis Technique No. 120 v roku 2000. Osvedฤenie Avis Technique potvrdzuje, ลพe tento typ obrusnej vrstvy zaisลฅuje znรญลพenie valivรฉho hluku, dobrรฉ drenรกลพne vlastnosti a veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti.

Princíp merania metódou CPB a obory hodnôt LAmax pri rôznych asfaltových zmesiach podฤพa [2]

Nรญzka hluฤnosลฅ a odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm

Vรฝznamnรฉ znรญลพenie valivรฉho hluku a veฤพmi dobrรก odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm sa pri zmesi VIAPHONEยฎ dosahujรบ zloลพenรญm, najmรค pretrลพitou krivkou zrnitosti a prรญtomnosลฅou vlรกkien.

Tab. 1  Porovnanie poลพiadaviek normy pri zmesiach SMA a VIAPHONE®

Tab. 1  Porovnanie poลพiadaviek normy pri zmesiach SMA a VIAPHONEยฎ

Akustickรฝ komfort a metรณdy merania hluku

Zmes VIAPHONEยฎ zniลพuje hluk spรดsobenรฝ pneuยญmatikami vozidiel na hrubom povrchu vozovky. Na zรกklade sรฉrie meranรญ moลพno pri technolรณgii VIAPHONEยฎ dokladovaลฅ, ลพe dosahuje hodnoty 72 dB (A) a niลพลกie, zatiaฤพ ฤo asfaltovรก zmes 0/10 mรก obvykle hodnotu pribliลพne 76 dB (A). Na ilustrรกciu uvรกdzame porovnanie hluฤnostรญ rรดznych zmesรญ podฤพa [2] (obr. 1), priฤom BBSG = ACO podฤพa EN. V poslednรฝch rokoch sa meranie hluku vykonรกva ฤasto metรณdou tesnej blรญzkosti (CPX), pri ktorej je mikrofรณn umiestnenรฝ tesne vedฤพa pneumatiky idรบceho vozidla (obr. 2). Metรณda CPX zatiaฤพ nie je v Eurรณpe normalizovanรก, norma sa vลกak pripravuje a bude maลฅ nรกzov ISO 11819-2 Metรณda merania valivรฉho hluku. Problรฉm spoฤรญva v tom, ลพe nameranรก hodnota zรกvisรญ aj od druhu pneumatiky. A keฤลพe sa v eurรณpskych krajinรกch pouลพรญvajรบ rรดzne meracie pneumatiky, je ลฅaลพkรฉ dosiahnuลฅ zhodu. Vo Francรบzsku sa meranie vykonรกva podฤพa metodiky LCPC [3], bliลพลกie informรกcie sรบ k dispozรญcii na jej webovej strรกnke v sekcii ESAR. Na porovnรกvanie vlastnostรญ rรดznych povrchov vozoviek je vhodnejลกia metรณda CPX. Poskytuje totiลพ kontinuรกlny zรกznam vlastnostรญ v celom รบseku, ktorรฝ umoลพลˆuje zachytiลฅ aj lokรกlne odchรฝlky. Metรณda SPB je naopak vhodnejลกia pri posรบdenรญ hluฤnosti v konkrรฉtnych podmienkach danej lokality, keฤ sa okrem povrchu vozovky zohฤพadnia aj ฤalลกie vplyvy.

Meracie zariadenie na meranie metódou CPX

Odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm

Aj napriek mierne vรคฤลกej medzerovitosti mรก zmes VIAPHONEยฎ veฤพmi dobrรบ odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm. Ilustrujรบ to vรฝsledky skรบลกky vykonanรฉ v Centrรกlnom laboratรณriu Eurovia Services, s. r. o. V tab. 1 je uvedenรฉ porovnanie poลพiadaviek normy pri zmesiach SMA a VIAPHONEยฎ.

Skรบsenosti s technolรณgiu VIAPHONE v ฤŒeskej republike

Firma Eurovia mรก bohatรฉ skรบsenosti s technolรณgiou VIAPHONEยฎ nielen vo Francรบzsku, ale aj v inรฝch krajinรกch. Veฤพkรฉ skรบsenosti sa zรญskali v ฤŒeskej republike, kde asfaltovรก zmes VIAPHONEยฎ vyhrala v roku 2011 Zlatรบ cenu v sรบลฅaลพi Stavebnรฝ vรฝrobok usporiadanej ฤŒeskou stavebnou akadรฉmiou. Uลพ v roku 2010 sa urobili prvรฉ nรกvrhy zmesi, laboratรณrne skรบลกky a EUROVIA CS, a. s., poloลพila prvรฉ pokusnรฉ รบseky, na ktorรฝch pouลพila ako obrusnรบ vrstvu asfaltovรบ zmes VIAPHONEยฎ. V tom roku sa v ฤŒeskej republike realizovalo 19โ€ฏ000โ€ฏm2 technolรณgiou VIAPHONEยฎ, do konca roku 2013 to bolo potom spolu 357 000โ€ฏm2. Na vรคฤลกine stavieb, kde sa pouลพila technolรณgia VIAPHONEยฎ, sa vykonali aj merania hluku od dopravy, a to dvomi zรกkladnรฝmi metรณdami: metรณdou znรกmou ako SPB โ€žลกtatistickรก metรณda pri prejazde“ (podฤพa ฤŒSN ISO 11819-1) a metรณdou CPX (ISO 11819-2) pomocou mikrofรณnov pri kolese meracieho vozidla. Z vรฝsledkov meranรญ vyplรฝva, ลพe beลพne dosiahnuteฤพnรฝ rozdiel v hladine hluku medzi ลกtandardne pouลพรญvanรฝmi povrchmi a vrstvou VIAPHONEยฎ je 2,5 aลพ 4 dB (A), ฤo sa dรก podฤพa akustickรฝch prรญruฤiek prirovnaลฅ k znรญลพeniu intenzity prevรกdzky asi o polovicu. Na novom povrchu VIAPHONEยฎ je obvyklรก hluฤnosลฅ pri rรฝchlosti 50 km/h asi 88 dB (A) (meranรฉ metรณdou CPX, tab. 2). V tejto sรบvislosti vลกak treba spomenรบลฅ aj to, ลพe akustickรฉ vlastnosti vลกetkรฝch nรญzkohlukovรฝch asfaltovรฝch povrchov sa ฤasom zhorลกujรบ. Zรกvisรญ to od mnohรฝch faktorov, z ktorรฝch niektorรฉ moลพno ลฅaลพko predpovedaลฅ. Najvรฝznamnejลกie zneฤistenie mรดลพe nastaลฅ pri extrรฉmnej zimnej รบdrลพbe. Rekonลกtrukcia ulice 5. kvฤ›tna v Prahe bola jednou z najvรฝznamnejลกรญch zรกkaziek, ktorรบ spoloฤnosลฅ EUROVIA CS realizovala technolรณgiou VIAPHONEยฎ. V rรกmci prรกc prebiehajรบcich v dvoch etapรกch (v rokoch 2011 a 2012 vลพdy v jรบli a auguste) sa poloลพilo 105โ€ฏ000 m2 zmesi VIAPHONEยฎ. Pred zaฤatรญm prรกc sa vykonali merania hluku existujรบceho stavu metรณdou CPX aj metรณdou SPB. Merania hluku sa opakovali po dokonฤenรญ rekonลกtrukcie vozovky a jednoznaฤne preukรกzali vรฝznamnรฉ znรญลพenie hlukovej zรกลฅaลพe.

Tab. 2  Výsledky meraní povrchov vozoviek  (CdR Eurovia, metóda CPX, 2010-06

Tab. 2  Vรฝsledky meranรญ povrchov vozoviek (CdR Eurovia, metรณda CPX, 2010-06)

Zรกver

Technolรณgia VIAPHONEยฎ spฤบลˆa vลกetky poลพiadavky z pohฤพadu znรญลพenia hluku v intravilรกne, ako aj extravilรกne obcรญ a v ลกirลกรญch sรบvislostiach aj z hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia. รšฤinne zniลพuje emisie valivรฉho hluku, mรก dobrรฉ drenรกลพne vlastnosti a veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti. Svojou malou hrรบbkou eliminuje potrebu vรฝลกkovรฝch รบprav prvkov inลพinierskych sietรญ vo vozovke a obmedzuje problรฉmy s napojenรญm. Vฤaka svojim vlastnostiam je vhodnou voฤพbou pri pouลพitรญ na mestskรฝch a prรญmestskรฝch komunikรกciรกch, pri รบdrลพbe mestskรฝch ulรญc, prieลฅahov a pod.

TEXT: Ing. Peter Kovaฤพ, Ing. Michal Sรฝkora
FOTO: EUROVIA Services, s. r. o.
Peter Kovaฤพ a Michal Sรฝkora pรดsobia v spoloฤnosti EUROVIA Services, s. r. o.

Literatรบra
1.    Ing. Sรฝkora M., Ing. Bureลก P. (Eurovia Services, s. r. o., ฤŒR), Ing. Fiedler J. (TIP Servis): Novรฉ kryty asfaltovรฝch vozovek s menลกรญ hluฤnostรญ,
2.    Drouadaine I.: Revetement acoustiques. Prezentรกcia na seminรกri Eurovia, Praha, jรบn 2010.
3.    Mesure en continu du bruit de contact pneumatique/chaussรฉe. Mรฉthode dโ€™essai des lpc nยฐ63, LCPC.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie