Asfaltovรฉ vrstvy s nรญzkou hluฤnosลฅou
Problematika hluku sa v uplynulรฝch rokoch stala v krajinรกch Eurรณpy aktuรกlnou odbornou aj politickou tรฉmou. Podarilo sa vyvinรบลฅ novรฉ technolรณgie asfaltovรฝch vozoviek, ktorรฉ zniลพujรบ hluฤnosลฅ od dopravy a sรบ pouลพiteฤพnรฉ pri pozemnรฝch komunikรกciรกch v zastavanom i nezastavanom รบzemรญ.
V poslednom ฤase sa tรกto otรกzka dostรกva do popredia aj v SR. V zahraniฤรญ sa na tรบto tรฉmu publikovalo uลพ niekoฤพko ฤlรกnkov, okrem inรฝch aj na tรฉmu pouลพitia drenรกลพnych kobercov (PA) so spojivom modifikovanรฝm gumovou drvinou z pneumatรญk. Drenรกลพne koberce majรบ veฤพkรบ medzerovitosลฅ, ktorรก umoลพลuje zabezpeฤiลฅ dobrรฉ odvodnenie povrchu a znรญลพiลฅ hluฤnosลฅ. Negatรญvom vลกak je, a to hlavne pri รบdrลพbe v zimnom obdobรญ, riziko zanรกลกania vzรกjomne prepojenรฝch medzier a tรฝm zniลพovania drenรกลพnych a akustickรฝch schopnostรญ povrchu. Preto sa drenรกลพne koberce v SR zatiaฤพ prรญliลก neuplatnili. Existujรบ vลกak ฤalลกie moลพnosti, ako docieliลฅ znรญลพenie hluku โ naprรญklad pouลพitรญm tzv. LA asfaltov (Lรคrmarme Asphalte) โ, ฤo vidieลฅ hlavne v Nemecku. Firma Eurovia zase vyvinula zmes s nรญzkou hluฤnosลฅou pod obchodnรฝm nรกzvom VIAPHONEยฎ [1].
Zloลพenie a vlastnosti zmesi VIAPHONE
VIAPHONEยฎ je asfaltovรก zmes so zrnitosลฅou 0/6 alebo 0/8 mm urฤenรก na tenkรฉ obrusnรฉ vrstvy (BBTM). Ide o zmes s pretrลพitou krivkou zrnitosti s vysokรฝm obsahom hrubรฉho kameniva. Ako spojivo sa pouลพรญva polymรฉrmi modifikovanรฝ asfalt s prรญdavkom organickรฝch vlรกkien. Vlรกkna napustenรฉ asfaltom pรดsobia pritom ako โtlmiฤ hluku“. Na vรฝrobu zmesi sa pouลพรญva iba vybranรฉ kamenivo, ktorรฉ zaisลฅuje veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti poloลพenej vrstvy. Zmes sa kladie zvyฤajne v hrรบbke 25โฏmm a mรก vynikajรบcu odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm. Zmes VIAPHONEยฎ vyvinula spoloฤnosลฅ Eurovia vo Francรบzsku v spoluprรกci s francรบzskou ลกtรกtnou sprรกvou v rรกmci tzv. Charty cestnรฝch inovรกciรญ. Francรบzske riaditeฤพstvo diaฤพnic vydalo pre VIAPHONEยฎ prvรฉ technickรฉ schvรกlenie pre asfaltovรบ zmes s nรญzkou hluฤnosลฅou โ Avis Technique No. 120 v roku 2000. Osvedฤenie Avis Technique potvrdzuje, ลพe tento typ obrusnej vrstvy zaisลฅuje znรญลพenie valivรฉho hluku, dobrรฉ drenรกลพne vlastnosti a veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti.
Nรญzka hluฤnosลฅ a odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm
Vรฝznamnรฉ znรญลพenie valivรฉho hluku a veฤพmi dobrรก odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm sa pri zmesi VIAPHONEยฎ dosahujรบ zloลพenรญm, najmรค pretrลพitou krivkou zrnitosti a prรญtomnosลฅou vlรกkien.
Tab. 1 Porovnanie poลพiadaviek normy pri zmesiach SMA a VIAPHONEยฎ
Akustickรฝ komfort a metรณdy merania hluku
Zmes VIAPHONEยฎ zniลพuje hluk spรดsobenรฝ pneuยญmatikami vozidiel na hrubom povrchu vozovky. Na zรกklade sรฉrie meranรญ moลพno pri technolรณgii VIAPHONEยฎ dokladovaลฅ, ลพe dosahuje hodnoty 72 dB (A) a niลพลกie, zatiaฤพ ฤo asfaltovรก zmes 0/10 mรก obvykle hodnotu pribliลพne 76 dB (A). Na ilustrรกciu uvรกdzame porovnanie hluฤnostรญ rรดznych zmesรญ podฤพa [2] (obr. 1), priฤom BBSG = ACO podฤพa EN. V poslednรฝch rokoch sa meranie hluku vykonรกva ฤasto metรณdou tesnej blรญzkosti (CPX), pri ktorej je mikrofรณn umiestnenรฝ tesne vedฤพa pneumatiky idรบceho vozidla (obr. 2). Metรณda CPX zatiaฤพ nie je v Eurรณpe normalizovanรก, norma sa vลกak pripravuje a bude maลฅ nรกzov ISO 11819-2 Metรณda merania valivรฉho hluku. Problรฉm spoฤรญva v tom, ลพe nameranรก hodnota zรกvisรญ aj od druhu pneumatiky. A keฤลพe sa v eurรณpskych krajinรกch pouลพรญvajรบ rรดzne meracie pneumatiky, je ลฅaลพkรฉ dosiahnuลฅ zhodu. Vo Francรบzsku sa meranie vykonรกva podฤพa metodiky LCPC [3], bliลพลกie informรกcie sรบ k dispozรญcii na jej webovej strรกnke v sekcii ESAR. Na porovnรกvanie vlastnostรญ rรดznych povrchov vozoviek je vhodnejลกia metรณda CPX. Poskytuje totiลพ kontinuรกlny zรกznam vlastnostรญ v celom รบseku, ktorรฝ umoลพลuje zachytiลฅ aj lokรกlne odchรฝlky. Metรณda SPB je naopak vhodnejลกia pri posรบdenรญ hluฤnosti v konkrรฉtnych podmienkach danej lokality, keฤ sa okrem povrchu vozovky zohฤพadnia aj ฤalลกie vplyvy.
Odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm
Aj napriek mierne vรคฤลกej medzerovitosti mรก zmes VIAPHONEยฎ veฤพmi dobrรบ odolnosลฅ proti trvalรฝm deformรกciรกm. Ilustrujรบ to vรฝsledky skรบลกky vykonanรฉ v Centrรกlnom laboratรณriu Eurovia Services, s. r. o. V tab. 1 je uvedenรฉ porovnanie poลพiadaviek normy pri zmesiach SMA a VIAPHONEยฎ.
Skรบsenosti s technolรณgiu VIAPHONE v ฤeskej republike
Firma Eurovia mรก bohatรฉ skรบsenosti s technolรณgiou VIAPHONEยฎ nielen vo Francรบzsku, ale aj v inรฝch krajinรกch. Veฤพkรฉ skรบsenosti sa zรญskali v ฤeskej republike, kde asfaltovรก zmes VIAPHONEยฎ vyhrala v roku 2011 Zlatรบ cenu v sรบลฅaลพi Stavebnรฝ vรฝrobok usporiadanej ฤeskou stavebnou akadรฉmiou. Uลพ v roku 2010 sa urobili prvรฉ nรกvrhy zmesi, laboratรณrne skรบลกky a EUROVIA CS, a. s., poloลพila prvรฉ pokusnรฉ รบseky, na ktorรฝch pouลพila ako obrusnรบ vrstvu asfaltovรบ zmes VIAPHONEยฎ. V tom roku sa v ฤeskej republike realizovalo 19โฏ000โฏm2 technolรณgiou VIAPHONEยฎ, do konca roku 2013 to bolo potom spolu 357 000โฏm2. Na vรคฤลกine stavieb, kde sa pouลพila technolรณgia VIAPHONEยฎ, sa vykonali aj merania hluku od dopravy, a to dvomi zรกkladnรฝmi metรณdami: metรณdou znรกmou ako SPB โลกtatistickรก metรณda pri prejazde“ (podฤพa ฤSN ISO 11819-1) a metรณdou CPX (ISO 11819-2) pomocou mikrofรณnov pri kolese meracieho vozidla. Z vรฝsledkov meranรญ vyplรฝva, ลพe beลพne dosiahnuteฤพnรฝ rozdiel v hladine hluku medzi ลกtandardne pouลพรญvanรฝmi povrchmi a vrstvou VIAPHONEยฎ je 2,5 aลพ 4 dB (A), ฤo sa dรก podฤพa akustickรฝch prรญruฤiek prirovnaลฅ k znรญลพeniu intenzity prevรกdzky asi o polovicu. Na novom povrchu VIAPHONEยฎ je obvyklรก hluฤnosลฅ pri rรฝchlosti 50 km/h asi 88 dB (A) (meranรฉ metรณdou CPX, tab. 2). V tejto sรบvislosti vลกak treba spomenรบลฅ aj to, ลพe akustickรฉ vlastnosti vลกetkรฝch nรญzkohlukovรฝch asfaltovรฝch povrchov sa ฤasom zhorลกujรบ. Zรกvisรญ to od mnohรฝch faktorov, z ktorรฝch niektorรฉ moลพno ลฅaลพko predpovedaลฅ. Najvรฝznamnejลกie zneฤistenie mรดลพe nastaลฅ pri extrรฉmnej zimnej รบdrลพbe. Rekonลกtrukcia ulice 5. kvฤtna v Prahe bola jednou z najvรฝznamnejลกรญch zรกkaziek, ktorรบ spoloฤnosลฅ EUROVIA CS realizovala technolรณgiou VIAPHONEยฎ. V rรกmci prรกc prebiehajรบcich v dvoch etapรกch (v rokoch 2011 a 2012 vลพdy v jรบli a auguste) sa poloลพilo 105โฏ000 m2 zmesi VIAPHONEยฎ. Pred zaฤatรญm prรกc sa vykonali merania hluku existujรบceho stavu metรณdou CPX aj metรณdou SPB. Merania hluku sa opakovali po dokonฤenรญ rekonลกtrukcie vozovky a jednoznaฤne preukรกzali vรฝznamnรฉ znรญลพenie hlukovej zรกลฅaลพe.
Tab. 2 Vรฝsledky meranรญ povrchov vozoviek (CdR Eurovia, metรณda CPX, 2010-06)
Zรกver
Technolรณgia VIAPHONEยฎ spฤบลa vลกetky poลพiadavky z pohฤพadu znรญลพenia hluku v intravilรกne, ako aj extravilรกne obcรญ a v ลกirลกรญch sรบvislostiach aj z hฤพadiska ochrany ลพivotnรฉho prostredia. รฤinne zniลพuje emisie valivรฉho hluku, mรก dobrรฉ drenรกลพne vlastnosti a veฤพmi dobrรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti. Svojou malou hrรบbkou eliminuje potrebu vรฝลกkovรฝch รบprav prvkov inลพinierskych sietรญ vo vozovke a obmedzuje problรฉmy s napojenรญm. Vฤaka svojim vlastnostiam je vhodnou voฤพbou pri pouลพitรญ na mestskรฝch a prรญmestskรฝch komunikรกciรกch, pri รบdrลพbe mestskรฝch ulรญc, prieลฅahov a pod.
TEXT: Ing. Peter Kovaฤพ, Ing. Michal Sรฝkora
FOTO: EUROVIA Services, s. r. o.
Peter Kovaฤพ a Michal Sรฝkora pรดsobia v spoloฤnosti EUROVIA Services, s. r. o.
Literatรบra
1. Ing. Sรฝkora M., Ing. Bureลก P. (Eurovia Services, s. r. o., ฤR), Ing. Fiedler J. (TIP Servis): Novรฉ kryty asfaltovรฝch vozovek s menลกรญ hluฤnostรญ,
2. Drouadaine I.: Revetement acoustiques. Prezentรกcia na seminรกri Eurovia, Praha, jรบn 2010.
3. Mesure en continu du bruit de contact pneumatique/chaussรฉe. Mรฉthode dโessai des lpc nยฐ63, LCPC.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.