Automatizรกcia na Slovensku
Od uvedenia prvรฉho elektronickรฉho stavadla SIMIS W na Slovensku do prevรกdzky (ลพst. Trnava v roku 2005) uplynulo uลพ viac ako 10 rokov. Medziฤasom boli na koridore ฤ. V inลกtalovanรฉ ฤalลกie elektronickรฉ stavadlรก a do prevรกdzky bol uvedenรฝ systรฉm ETCS. Vrcholom pomyselnej pyramรญdy riadiaceho systรฉmu je centrum riadenia dopravy, ktorรฉ umoลพnilo centralizovaลฅ ovlรกdanie a tak zefektรญvniลฅ vyuลพรญvanie moลพnostรญ tratรญ a samotnรฉho systรฉmu.
V sรบฤasnosti sรบ na V. koridore inลกtalovanรฉ najmodernejลกie technolรณgie z oblasti zabezpeฤovacej techniky, ktorรฉ Siemens ponรบka. Aj vฤaka tรฝmto technolรณgiรกm je aktuรกlne zabezpeฤenรฝch viac ako 180 km trate โ รบsek medzi stanicami Bratislava-Raฤa a Hornรฝ Hriฤov (s vรฝnimkou ลพst. Povaลพskรก Bystrica). Na celom รบseku je nasadenรฉ elektronickรฉ stavadlo SIMIS W od spoloฤnosti Siemens a vlaky majรบ moลพnosลฅ jazdiลฅ pod dohฤพadom systรฉmu ETCS.
Hlavnou funkciou elektronickรฝch stavadiel je zabezpeฤiลฅ jazdu vlakov tak, aby nedochรกdzalo ku kolรญziรกm. Stavadlรก vลกak sรบฤasne zvyลกujรบ aj plynulosลฅ vlakovej premรกvky a priepustnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ pri zachovanรญ bezpeฤnosti.
Po dobudovanรญ prvรฝch dvoch รบsekov moลพno v sรบฤasnosti pozorovaลฅ reรกlny vplyv modernej technolรณgie na jazdu vlakov.
Aktuรกlne sรบ v prevรกdzke dve centrรก riadenia dopravy โ jedno sa nachรกdza v Trnave a riadi รบsek trate medzi stanicami Bratislava-Raฤa a stanicou Novรฉ mesto nad Vรกhom, druhรฉ centrum riadenia dopravy je vybudovanรฉ v stanici Pรบchov. Z tejto centrรกly je riadenรฝ รบsek trate medzi stanicami Trenฤianske Bohuslavice a Pรบchov. Po ucelenรญ รบseku Pรบchov โ Hornรฝ Hriฤov, ฤiลพe po modernizรกcii stanice Povaลพskรก Bystrica, sa plรกnuje pripojenie tohto รบseku pod sprรกvu centra riadenia dopravy v Pรบchove.
Vรฝber technolรณgiรญ
Vรฝber technolรณgiรญ pouลพitรฝch na slovenskom trhu nebol zo strany spoloฤnosti Siemens nรกhodnรฝ. Uลพ pri voฤพbe subsystรฉmov a ich architektรบry sa zรกroveล brali do รบvahy nielen konkrรฉtne poลพiadavky a potreby zรกkaznรญka, ale aj poลพiadavky, ktorรฉ by zohฤพadลovali prรญpadnรฉ ฤalลกie nรกroky vyplรฝvajรบce z prevรกdzky.
Preto sa vybral modulรกrny systรฉm elektronickรฉho stavadla SIMIS W, ktorรฝ je srdcom zabezpeฤovacej techniky a ktorรฝ na jednej strane spolupracuje s rรดznymi perifรฉriami (vรฝhybky, systรฉmy hlรกsenia voฤพnosti, priecestia, nรกvestidlรก atฤ.) a na druhej strane so systรฉmom ILTIS, vytvรกrajรบcim rozhranie medzi stavadlom a obsluhujรบcim personรกlom. Medzi hlavnรฉ รบlohy systรฉmu ILITS patrรญ bezpeฤnรฉ zobrazenie aktuรกlnej dopravnej situรกcie a umoลพnenie obsluhy stavadla obsluลพnรฉmu personรกlu stanice.
Tu systรฉm zohฤพadลuje rรดzne prรญstupovรฉ oprรกvnenia podฤพa prihlasovacรญch รบdajov jednotlivรฝch zamestnancov. Na zefektรญvnenie prรกce dispeฤerov a znรญลพenie rizika vzniku chyby vplyvom obsluhy je v systรฉme implementovanรก takzvanรก automatika. Tento plne automatizovanรฝ spรดsob obsluhy umoลพลuje automatickรฉ stavanie vlakovรฝch ciest pre jednotlivรฉ vlaky vchรกdzajรบce do stanice, respektรญve vlaky opรบลกลฅajรบce stanicu. Stavanie vlakovรฝch ciest sa realizuje na zรกklade grafikonu a ฤรญsla vlaku.
Okrem nasadenia na tratiach koridoru naลกli technolรณgie spoloฤnosti Siemens svoje uplatnenie aj v staniciach Kysak a Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde sa naplno prejavila ich variabilita a prispรดsobivosลฅ.
V stanici Kysak sa realizovalo โostrovnรฉโ rieลกenie modernizรกcie staniฤnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia, tzn. v traลฅovej ฤasti sa zachovalo pรดvodnรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Tu sa modernรก technika musela prispรดsobiลฅ uลพ existujรบcemu rieลกeniu automatickรฉho bloku AB3-74 zo 70. rokov minulรฉho storoฤia. Napriek nielen generaฤnรฝm, ale aj technologickรฝm rozdielom vลกak dnes tieto zariadenia spolupracujรบ.
Prispรดsobivosลฅ zariadenia SIMIS moลพno sledovaลฅ aj v stanici Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde bol tento systรฉm upravenรฝ pre miestne pomery tak, aby bolo moลพnรฉ pouลพรญvaลฅ koฤพajovรฉ obvody a implementovaลฅ funkcionalitu potrebnรบ na pouลพรญvanie lรญniovรฉho vlakovรฉho zabezpeฤovaฤa. Ani jedna z tรฝchto funkcionalรญt sa na koridorovรฝch tratiach ลกtandardne nepouลพรญva, no napriek tomu bola implementรกcia moลพnรก vฤaka modulรกrnosti systรฉmu.
Neskรดr, v priebehu nรกslednej modernizรกcie trate ลฝilina โ ฤadca, vznikla v tej istej stanici potreba implementovaลฅ funkcionalitu zabezpeฤujรบcu prenos informรกciรญ zo stavadla na RBC (Radio Block Centre).
Trojnรกsobnรฉ zabezpeฤenie
SIMIS W riadi elektronickรฉ zariadenia na trati, ako sรบ nรกvestidlรก, vรฝhybky, poฤรญtadlรก nรกprav, priecestia a ostatnรฉ prvky zabezpeฤovacej techniky. Na รบseku Bratislava-Raฤa โ Hornรฝ Hriฤov osadil Siemens najmodernejลกiu technolรณgiu SIMIS W, ktorรก umoลพลuje diaฤพkovรฉ ovlรกdanie z centrรกl riadenia dopravy. Okrem vyลกลกej bezpeฤnosti a priepustnosti trate priniesli tieto technolรณgie aj znรญลพenie poฤtu obsluลพnรฉho personรกlu. To je moลพnรฉ len vฤaka vysokej stabilite a nรญzkej poruchovosti systรฉmu.
Vysokรก bezpeฤnosลฅ a disponibilita elektronickรฉho stavadla SIMIS W vyplรฝva z tzv. konfigurรกcie 2-z-3. Centrรกlnu jednotku tvoria tri nezรกvislรฉ priemyselnรฉ poฤรญtaฤe, ktorรฉ beลพia v rovnakom mรณde a navzรกjom sa kontrolujรบ. Kontrola sa uskutoฤลuje priebeลพne po kaลพdej operรกcii. Ak by sa zistila nezhoda vรฝsledkov medzi dvomi poฤรญtaฤmi, na pomoc prรญde tretรญ poฤรญtaฤ.
Ten rozhodne, ktorรฝ z poฤรญtaฤov poskytol nesprรกvny vรฝsledok. Takรฝto poฤรญtaฤ sa automaticky odpojรญ a systรฉm prechรกdza do konfigurรกcie 2-z-2. To, ลพe jeden z poฤรญtaฤov vypadol, sa hlรกsi obsluลพnรฉmu a servisnรฉmu personรกlu, ale nijako to neovplyvลuje samotnรบ funkฤnosลฅ ani bezpeฤnosลฅ zariadenia. Prechod do konfigurรกcie 2-z-2 zniลพuje disponibilitu systรฉmu, pretoลพe v prรญpade ฤalลกej nezhody medzi poฤรญtaฤmi by doลกlo k odpojeniu tejto ฤasti systรฉmu.
V prรญpade vฤasnรฉho servisnรฉho zรกsahu a vรฝmeny nesprรกvne fungujรบceho poฤรญtaฤa nie je prevรกdzka na trati vรดbec ovplyvnenรก, keฤลพe samotnรก vรฝmena sa deje poฤas plnej prevรกdzky. Po pripojenรญ novรฉho poฤรญtaฤa do systรฉmu dรดjde k automatickej zmene konfigurรกcie systรฉmu na konfigurรกciu 2-z-3. Vลกetky tieto funkcie slรบลพia na zvรฝลกenie prevรกdzkyschopnosti zariadenia a tรฝm pรกdom na zvyลกovanie bezpeฤnosti prevรกdzky.
Kompetenฤnรฉ centrum
Zabezpeฤovacie zariadenie SIMIS W je koncipovanรฉ na celosvetovรฉ pouลพitie. Jeho nasadenie na Slovensku je aj dielom zamestnancov medzinรกrodnรฉho kompetenฤnรฉho centra spoloฤnosti Siemens v ลฝiline, ktorรฉ ho upravuje aj pre potreby inรฝch krajรญn. Rovnakรฝ typ stavadla je pouลพitรฝ v krajinรกch ako ล vajฤiarsko, Holandsko, Rumunsko, Slovinsko ฤi Chorvรกtsko.
Kompetenฤnรฉ centrum aktuรกlne zamestnรกva viac ako 200 ลกpecialistov, ktorรญ sa zaoberajรบ konfigurรกciou, prispรดsobenรญm a implementรกciou zabezpeฤovacรญch zariadenรญ a oznamovacej techniky pre projekty realizovanรฉ po celom svete. Cieฤพom kompetenฤnรฉho centra je sรบstrediลฅ kompetencie potrebnรฉ na konfigurรกciu a implementรกciu zabezpeฤovacej a oznamovacej techniky v rรกmci koncernu Siemens.
Takto sa zamestnanci kompetenฤnรฉho centra dostรกvajรบ k zaujรญmavรฝm projektom z celรฉho sveta, ktorรฉ sa realizujรบ prostrednรญctvom rรดznych technolรณgiรญ. Stretรกvajรบ sa tu pohฤพady na zabezpeฤovaciu techniku a jej funkcionalitu z rรดznych kรบtov sveta a rรดznych kultรบr, priฤom hlavnรฝm cieฤพom je realizovaลฅ projekty na zรกklade poลพiadaviek zรกkaznรญka. Keฤลพe automatizรกcia v oblasti ลพelezniฤnej zabezpeฤovacej techniky rezonuje celosvetovo, nie je nรบdza o zaujรญmavรฉ projekty, ktorรฉ sa vฤaka spoluprรกci v nadnรกrodnom koncerne Siemens mรดลพu uskutoฤลovaลฅ aj zo ลฝiliny.
Vplyvom veฤพkรฉho dopytu kompetenฤnรฉ centrum v ลฝiline rastie a tento trend sa oฤakรกva aj v najbliลพลกรญch rokoch. Siemens takto poskytuje na Slovensku zaujรญmavรบ prรกcu s vysokou pridanou hodnotou v oblasti automatizรกcie ลพelezniฤnej dopravy. Nie je beลพnรฉ, aby zamestnanci na Slovensku pracovali s technolรณgiami zabezpeฤujรบcimi plne automatickรบ jazdu metra bez vodiฤov, riadenie jazdy rรฝchlovlakov ฤi prenos informรกciรญ z cloudu k cestujรบcim.
Automation in Slovakia
More than 10 years ago, the first SIMIS W interlocking with ILTIS like operating and control system were installed in Slovakia. These Siemens products are building together high sophisticated system, which guarantee not only safety but also provide high reliability and availability.
Actually the efficiency of railway infrastructure is supported by two control centers based on ILTIS NET product. The safety of the railway transport is supported also by using ETCS system. Today more than 180 km of the track are covered by the new technologies commissioned by Siemens and the next projects are planned in advance.
TEXT A FOTO: Siemens
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.