image 90729 25 v1
Galรฉria(4)

Automatizรกcia na Slovensku

Partneri sekcie:

Od uvedenia prvรฉho elektronickรฉho stavadla SIMIS W na Slovensku do prevรกdzky (ลพst. Trnava v roku 2005) uplynulo uลพ viac ako 10 rokov. Medziฤasom boli na koridore ฤ. V inลกtalovanรฉ ฤalลกie elektronickรฉ stavadlรก a do prevรกdzky bol uvedenรฝ systรฉm ETCS. Vrcholom pomyselnej pyramรญdy riadiaceho systรฉmu je centrum riadenia dopravy, ktorรฉ umoลพnilo centralizovaลฅ ovlรกdanie a tak zefektรญvniลฅ vyuลพรญvanie moลพnostรญ tratรญ a samotnรฉho systรฉmu. 

01 dispecing
02 trat
03 detail

V sรบฤasnosti sรบ na V. koridore inลกtalovanรฉ najmodernejลกie technolรณgie z oblasti zabezpeฤovacej techniky, ktorรฉ Siemens ponรบka. Aj vฤaka tรฝmto technolรณgiรกm je aktuรกlne zabezpeฤenรฝch viac ako 180 km trate โ€“ รบsek medzi stanicami Bratislava-Raฤa a Hornรฝ Hriฤov (s vรฝnimkou ลพst. Povaลพskรก Bystrica). Na celom รบseku je nasadenรฉ elektronickรฉ stavadlo SIMIS W od spoloฤnosti Siemens a vlaky majรบ moลพnosลฅ jazdiลฅ pod dohฤพadom systรฉmu ETCS.

Hlavnou funkciou elektronickรฝch stavadiel je zabezpeฤiลฅ jazdu vlakov tak, aby nedochรกdzalo ku kolรญziรกm. Stavadlรก vลกak sรบฤasne zvyลกujรบ aj plynulosลฅ vlakovej premรกvky a priepustnosลฅ ลพelezniฤnรฝch tratรญ pri zachovanรญ bezpeฤnosti.
Po dobudovanรญ prvรฝch dvoch รบsekov moลพno v sรบฤasnosti pozorovaลฅ reรกlny vplyv modernej technolรณgie na jazdu vlakov.

Aktuรกlne sรบ v prevรกdzke dve centrรก riadenia dopravy โ€“ jedno sa nachรกdza v Trnave a riadi รบsek trate medzi stanicami Bratislava-Raฤa a stanicou Novรฉ mesto nad Vรกhom, druhรฉ centrum riadenia dopravy je vybudovanรฉ v stanici Pรบchov. Z tejto centrรกly je riadenรฝ รบsek trate medzi stanicami Trenฤianske Bohuslavice a Pรบchov. Po ucelenรญ รบseku Pรบchov โ€“ Hornรฝ Hriฤov, ฤiลพe po modernizรกcii stanice Povaลพskรก Bystrica, sa plรกnuje pripojenie tohto รบseku pod sprรกvu centra riadenia dopravy v Pรบchove.

Vรฝber technolรณgiรญ

Vรฝber technolรณgiรญ pouลพitรฝch na slovenskom trhu nebol zo strany spoloฤnosti Siemens nรกhodnรฝ. Uลพ pri voฤพbe subsystรฉmov a ich architektรบry sa zรกroveลˆ brali do รบvahy nielen konkrรฉtne poลพiadavky a potreby zรกkaznรญka, ale aj poลพiadavky, ktorรฉ by zohฤพadลˆovali prรญpadnรฉ ฤalลกie nรกroky vyplรฝvajรบce z prevรกdzky.

Preto sa vybral modulรกrny systรฉm elektronickรฉho stavadla SIMIS W, ktorรฝ je srdcom zabezpeฤovacej techniky a ktorรฝ na jednej strane spolupracuje s rรดznymi perifรฉriami (vรฝhybky, systรฉmy hlรกsenia voฤพnosti, priecestia, nรกvestidlรก atฤ.) a na druhej strane so systรฉmom ILTIS, vytvรกrajรบcim rozhranie medzi stavadlom a obsluhujรบcim personรกlom. Medzi hlavnรฉ รบlohy systรฉmu ILITS patrรญ bezpeฤnรฉ zobrazenie aktuรกlnej dopravnej situรกcie a umoลพnenie obsluhy stavadla obsluลพnรฉmu personรกlu stanice.

Tu systรฉm zohฤพadลˆuje rรดzne prรญstupovรฉ oprรกvnenia podฤพa prihlasovacรญch รบdajov jednotlivรฝch zamestnancov. Na zefektรญvnenie prรกce dispeฤerov a znรญลพenie rizika vzniku chyby vplyvom obsluhy je v systรฉme implementovanรก takzvanรก automatika. Tento plne automatizovanรฝ spรดsob obsluhy umoลพลˆuje automatickรฉ stavanie vlakovรฝch ciest pre jednotlivรฉ vlaky vchรกdzajรบce do stanice, respektรญve vlaky opรบลกลฅajรบce stanicu. Stavanie vlakovรฝch ciest sa realizuje na zรกklade grafikonu a ฤรญsla vlaku.

Okrem nasadenia na tratiach koridoru naลกli technolรณgie spoloฤnosti Siemens svoje uplatnenie aj v staniciach Kysak a Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde sa naplno prejavila ich variabilita a prispรดsobivosลฅ.

V stanici Kysak sa realizovalo โ€žostrovnรฉโ€œ rieลกenie modernizรกcie staniฤnรฉho zabezpeฤovacieho zariadenia, tzn. v traลฅovej ฤasti sa zachovalo pรดvodnรฉ traลฅovรฉ zabezpeฤovacie zariadenie. Tu sa modernรก technika musela prispรดsobiลฅ uลพ existujรบcemu rieลกeniu automatickรฉho bloku AB3-74 zo 70. rokov minulรฉho storoฤia. Napriek nielen generaฤnรฝm, ale aj technologickรฝm rozdielom vลกak dnes tieto zariadenia spolupracujรบ.

Prispรดsobivosลฅ zariadenia SIMIS moลพno sledovaลฅ aj v stanici Kysuckรฉ Novรฉ Mesto, kde bol tento systรฉm upravenรฝ pre miestne pomery tak, aby bolo moลพnรฉ pouลพรญvaลฅ koฤพajovรฉ obvody a implementovaลฅ funkcionalitu potrebnรบ na pouลพรญvanie lรญniovรฉho vlakovรฉho zabezpeฤovaฤa. Ani jedna z tรฝchto funkcionalรญt sa na koridorovรฝch tratiach ลกtandardne nepouลพรญva, no napriek tomu bola implementรกcia moลพnรก vฤaka modulรกrnosti systรฉmu.

Neskรดr, v priebehu nรกslednej modernizรกcie trate ลฝilina โ€“ ฤŒadca, vznikla v tej istej stanici potreba implementovaลฅ funkcionalitu zabezpeฤujรบcu prenos informรกciรญ zo stavadla na RBC (Radio Block Centre).

Trojnรกsobnรฉ zabezpeฤenie

SIMIS W riadi elektronickรฉ zariadenia na trati, ako sรบ nรกvestidlรก, vรฝhybky, poฤรญtadlรก nรกprav, priecestia a ostatnรฉ prvky zabezpeฤovacej techniky. Na รบseku Bratislava-Raฤa โ€“ Hornรฝ Hriฤov osadil Siemens najmodernejลกiu technolรณgiu SIMIS W, ktorรก umoลพลˆuje diaฤพkovรฉ ovlรกdanie z centrรกl riadenia dopravy. Okrem vyลกลกej bezpeฤnosti a priepustnosti trate priniesli tieto technolรณgie aj znรญลพenie poฤtu obsluลพnรฉho personรกlu. To je moลพnรฉ len vฤaka vysokej stabilite a nรญzkej poruchovosti systรฉmu.

Vysokรก bezpeฤnosลฅ a disponibilita elektronickรฉho stavadla SIMIS W vyplรฝva z tzv. konfigurรกcie 2-z-3. Centrรกlnu jednotku tvoria tri nezรกvislรฉ priemyselnรฉ poฤรญtaฤe, ktorรฉ beลพia v rovnakom mรณde a navzรกjom sa kontrolujรบ. Kontrola sa uskutoฤลˆuje priebeลพne po kaลพdej operรกcii. Ak by sa zistila nezhoda vรฝsledkov medzi dvomi poฤรญtaฤmi, na pomoc prรญde tretรญ poฤรญtaฤ.

Ten rozhodne, ktorรฝ z poฤรญtaฤov poskytol nesprรกvny vรฝsledok. Takรฝto poฤรญtaฤ sa automaticky odpojรญ a systรฉm prechรกdza do konfigurรกcie 2-z-2. To, ลพe jeden z poฤรญtaฤov vypadol, sa hlรกsi obsluลพnรฉmu a servisnรฉmu personรกlu, ale nijako to neovplyvลˆuje samotnรบ funkฤnosลฅ ani bezpeฤnosลฅ zariadenia. Prechod do konfigurรกcie 2-z-2 zniลพuje disponibilitu systรฉmu, pretoลพe v prรญpade ฤalลกej nezhody medzi poฤรญtaฤmi by doลกlo k odpojeniu tejto ฤasti systรฉmu.

V prรญpade vฤasnรฉho servisnรฉho zรกsahu a vรฝmeny nesprรกvne fungujรบceho poฤรญtaฤa nie je prevรกdzka na trati vรดbec ovplyvnenรก, keฤลพe samotnรก vรฝmena sa deje poฤas plnej prevรกdzky. Po pripojenรญ novรฉho poฤรญtaฤa do systรฉmu dรดjde k automatickej zmene konfigurรกcie systรฉmu na konfigurรกciu 2-z-3. Vลกetky tieto funkcie slรบลพia na zvรฝลกenie prevรกdzkyschopnosti zariadenia a tรฝm pรกdom na zvyลกovanie bezpeฤnosti prevรกdzky.  

Kompetenฤnรฉ centrum

Zabezpeฤovacie zariadenie SIMIS W je koncipovanรฉ na celosvetovรฉ pouลพitie. Jeho nasadenie na Slovensku je aj dielom zamestnancov medzinรกrodnรฉho kompetenฤnรฉho centra spoloฤnosti Siemens v ลฝiline, ktorรฉ ho upravuje aj pre potreby inรฝch krajรญn. Rovnakรฝ typ stavadla je pouลพitรฝ v krajinรกch ako ล vajฤiarsko, Holandsko, Rumunsko, Slovinsko ฤi Chorvรกtsko.

Kompetenฤnรฉ centrum aktuรกlne zamestnรกva viac ako 200 ลกpecialistov, ktorรญ sa zaoberajรบ konfigurรกciou, prispรดsobenรญm a implementรกciou zabezpeฤovacรญch zariadenรญ a oznamovacej techniky pre projekty realizovanรฉ po celom svete. Cieฤพom kompetenฤnรฉho centra je sรบstrediลฅ kompetencie potrebnรฉ na konfigurรกciu a implementรกciu zabezpeฤovacej a oznamovacej techniky v rรกmci koncernu Siemens.

Takto sa zamestnanci kompetenฤnรฉho centra dostรกvajรบ k zaujรญmavรฝm projektom z celรฉho sveta, ktorรฉ sa realizujรบ prostrednรญctvom rรดznych technolรณgiรญ. Stretรกvajรบ sa tu pohฤพady na zabezpeฤovaciu techniku a jej funkcionalitu z rรดznych kรบtov sveta a rรดznych kultรบr, priฤom hlavnรฝm cieฤพom je realizovaลฅ projekty na zรกklade poลพiadaviek zรกkaznรญka. Keฤลพe automatizรกcia v oblasti ลพelezniฤnej zabezpeฤovacej techniky rezonuje celosvetovo, nie je nรบdza o zaujรญmavรฉ projekty, ktorรฉ sa vฤaka spoluprรกci v nadnรกrodnom koncerne Siemens mรดลพu uskutoฤลˆovaลฅ aj zo ลฝiliny.

Vplyvom veฤพkรฉho dopytu kompetenฤnรฉ centrum v ลฝiline rastie a tento trend sa oฤakรกva aj v najbliลพลกรญch rokoch. Siemens takto poskytuje na Slovensku zaujรญmavรบ prรกcu s vysokou pridanou hodnotou v oblasti automatizรกcie ลพelezniฤnej dopravy. Nie je beลพnรฉ, aby zamestnanci na Slovensku pracovali s technolรณgiami zabezpeฤujรบcimi plne automatickรบ jazdu metra bez vodiฤov, riadenie jazdy rรฝchlovlakov ฤi prenos informรกciรญ z cloudu k cestujรบcim.

Automation in Slovakia

More than 10 years ago, the first SIMIS W interlocking with ILTIS like operating and control system were installed in Slovakia. These Siemens products are building together high sophisticated system, which guarantee not only safety but also provide high reliability and availability.

Actually the efficiency of railway infrastructure is supported by two control centers based on ILTIS NET product. The safety of the railway transport is supported also by using ETCS system. Today more than 180 km of the track are covered by the new technologies commissioned by Siemens and the next projects are planned in advance.

TEXT A FOTO: Siemens

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 1/2017.

Najฤรญtanejลกie