image 101710 25 v2
Galรฉria(7)

Betonรกลพ Estakรกdy na D1 v Dolnom Hriฤove

Partneri sekcie:

Estakรกda na D1 v รบseku Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka je sรบฤasลฅou zรกkladnรฉho ลฅahu celoลกtรกtnej cestnej siete. Pri jej betonรกลพi bolo potrebnรฉ hฤบbkovo zaloลพiลฅ niekoฤพko desiatok veฤพkopriemerovรฝch pilรณt a postaviลฅ pevnรฉ piliere, ktorรฉ na sebe nesรบ nosnรบ konลกtrukciu. Zabudovanรฝ betรณn od รบrovne zakladania aลพ po vrchnรบ ฤasลฅ mosta musรญ spฤบลˆaลฅ prรญsne kritรฉriรก a poลพiadavky nielen na mechanickรฉ vlastnosti po zatvrdnutรญ, ale aj na vlastnosti vyลพadovanรฉ poฤas realizรกcie konลกtrukcie, ako sรบ naprรญklad dobrรก ฤerpateฤพnosลฅ alebo dostatoฤne dlhรก spracovateฤพnosลฅ aj pri vyลกลกรญch teplotรกch vzduchu.

01
02
07
04
05
NEW

Trasa diaฤพnice D1 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ Lietavskรก Lรบฤka sa zaฤรญna v Dolnom Hriฤove v km 24,118, kde nadvรคzuje na predchรกdzajรบci รบsek diaฤพnice D1 Sverepec โ€“ Hriฤovskรฉ Podhradie, ktorรฝ je v sรบฤasnosti uลพ v prevรกdzke. V tomto priestore bude umiestnenรก kriลพovatka diaฤพnice D1 s diaฤพnicou D3, ktorรก je v รบseku Dolnรฝ Hriฤov โ€“ ลฝilina (Strรกลพov) uลพ takisto zrealizovanรก a v prevรกdzke.

V mieste kriลพovatky D1 a D3 je diaฤพnica D1 navrhnutรก od km 24,118 na estakรกde, ktorรก kriลพuje existujรบcu diaฤพnicu, ลพelezniฤnรบ traลฅ ลฝSR Bratislava โ€“ ลฝilina, areรกl druลพstva a cestu I/18. Pracovnรฝ nรกzov objektu je Estakรกda na D1 v Dolnom Hriฤove v km 24,740. Estakรกda pozostรกva z dvoch sรบbeลพnรฝch mostov, priฤom nosnรก konลกtrukcia kaลพdรฉho z nich je rozdelenรก na dva dilataฤnรฉ celky. Sรบฤasลฅou estakรกdy je aj napojenie na existujรบcu vetvu V3 mosta 202-00 stavby D3. Dฤบลพka ฤพavรฉho mosta je 854 m a pravรฉho 838 m. Ide o 15-poฤพovรฉ mosty s maximรกlnym rozpรคtรญm poฤพa 68 m, ktorรฉ sa budovali technolรณgiou vysรบvania mostnej konลกtrukcie na stavbe D1.

Spodnรก stavba

Spodnรบ stavbu mostnรฝch objektov tvoria krajnรฉ opory a medziฤพahlรฉ podpery ฤ. 2 aลพ 15. Opory ฤพavรฉho a pravรฉho mosta ฤ. 1 sรบ ฤlenenรฉ, zaloลพenรฉ hฤบbkovo na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach. Oporu ฤ. 16 tvorรญ รบloลพnรฝ prah na cestnom nรกsype zaloลพenรฝ na veฤพkopriemerovรฝch pilรณtach.

Pilรณty sa realizovali pomocou technolรณgie oceฤพovรฝch paลพnรญc. Pouลพil sa betรณn pevnostnej triedy C 25/30, priฤom vzhฤพadom na geologickรฉ pomery bolo potrebnรฉ vyhovieลฅ poลพiadavkรกm na betรณn pre pilรณty v suchรฝch podmienkach aj pre pilรณty umiestnenรฉ pod vodou. To sa dosiahlo vฤaka optimรกlnej tvorbe receptรบry s vhodnรฝm vรฝberom vstupnรฝch materiรกlov. Na roznos zaลฅaลพenia z pilierov do pilรณt sa navrhli zรกkladovรฉ bloky, ktorรฉ vzhฤพadom na ich rozmery spadali do kategรณrie masรญvnych konลกtrukciรญ. Na zohฤพadnenie uvoฤพลˆujรบceho sa hydrataฤnรฉho tepla v konลกtrukcii sa pri nรกvrhu betรณnu zvolil trosko-portlandskรฝ cement pevnostnej triedy 32,5.

ฤŒasti pilierov ฤ. 3, 4 a 5 ฤพavรฉho mosta a pilierov ฤ. 2, 3, 4 pravรฉho mosta objektu 201-10 sa realizovali ako sรบฤasลฅ vรฝstavby diaฤพnice D3 Hriฤovskรฉ Podhradie โ€“ ลฝilina (Strรกลพov). V rรกmci vรฝstavby diaฤพnice D3 sa vybudovali zรกklady a ฤasti pilierov s vรฝลกkou drieku 3,5 m (plnรฝ prierez na vรฝลกku 2,5 m, komorovรฝ na vรฝลกku 1,0 m) a s ochranou vรฝstuลพe betรณnovรฝm blokom s vรฝลกkou 2,05 m s krycou ฤiapkou. ล รญrka driekov pilierov je 6,0, resp. 8,0 m. Piliere majรบ pri plnom priereze konลกtantnรบ hrรบbku 2,00 m, pri komorovom priereze majรบ v prieฤnom reze dve komory so strednou deliacou stenou.

Realizácia paลพených pilót pomocou vrtnej súpravy

Realizรกcia paลพenรฝch pilรณt pomocou vrtnej sรบpravy

Piliere majรบ osemuholnรญkovรฝ pรดdorys s pretiahnutรฝm tvarom. V rรกmci stavby sa tieto piliere nadbetรณnovali nad existujรบcu ฤasลฅ dvojicou ลกesลฅuholnรญkovรฝch pilierov so spodnou roznรกลกacou ลพelezobetรณnovou stenou. Pri pilieroch s driekom so ลกรญrkou 6,0 m sa v hornej ฤasti vybudovala architektonicky tvarovanรก hlavica s betรณnovรฝm tiahlom. Pri pilieroch so ลกรญrkou 8,0 m sa v ich hornej ฤasti vybudovalo len tiahlo navrhnutรฉ ako staveniskovรฝ prefabrikรกt. Novobudovanรฝ pilier 2L sa tvarovo zhoduje s piliermi 2P a 3L. Ostatnรฉ medziฤพahlรฉ piliere 5P, 6P-L aลพ 15P-L pozostรกvajรบ zo zรกkladovรฉho bloku s obdฤบลพnikovรฝm pรดdorysom 9,0 ร— 12,0 m, vรฝลกkou 2,0 m a z dvoch stฤบpov s osemuholnรญkovรฝm tvarom 2,6 ร— 2,2 m s prieฤฤพou. Stykovรฉ piliere 10L,P majรบ hlavicu, na ktorรบ sa uloลพรญ nosnรก konลกtrukcia DC1 a DC2. Pilier 11L mรก spoloฤnรฝ zรกklad aj pre vetvu V3 โ€“ zรกklad mรก obdฤบลพnikovรฝ pรดdorys s rozmermi 9,0 ร— 20,0 m a vรฝลกku 2,0 m.

Zรกklady a piliere sa betรณnovali postupne prostrednรญctvom ฤerpadiel na betรณn. Pouลพili sa tieto triedy betรณnu:

  • โ€ข zรกkladovรฉ bloky pilierov: C 25/30 โ€“ XC2,XF1, XA1 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax16 โ€“ S4,
  • โ€ข stojky pilierov: C 35/45 โ€“ XC4,XD1,XF2 (SK) โ€“ Cl 0,2 โ€“ Dmax16 โ€“ S4,
  • โ€ข podloลพiskovรฉ bloky: C 35/45 โ€“ XC4,XD1,XF2 (SK) โ€“ Cl 0.2 โ€“ Dmax 16 โ€“ S4.

Betรณn musรญ po zatvrdnutรญ spฤบลˆaลฅ odolnosลฅ proti vplyvom prostredia, v ktorom sa nachรกdza. Vplyv karbonatizรกcie betรณnu zniลพuje pasivaฤnรบ schopnosลฅ krycej vrstvy vรฝstuลพe a mรดลพe spรดsobiลฅ korรณziu vรฝstuลพe. Striedavรฉ pรดsobenie mrazu a rozmrazovania zniลพuje mechanickรฉ vlastnosti zatvrdnutรฉho betรณnu. Niektorรฉ ฤasti konลกtrukciรญ sรบ pritom namรกhanรฉ nielen mrazom, ale sรบ vystavenรฉ aj rozmrazovacรญm prostriedkom rozptรฝlenรฝm vo vzduchu. Takรกto kombinรกcia namรกha povrch rozruลกovanรญm, ktorรฉ mรดลพe spรดsobiลฅ postupnรฉ odpadรกvanie krycej vrstvy vรฝstuลพe. 

Betonáลพ základových blokov

Betonรกลพ zรกkladovรฝch blokov

Na dosiahnutie odolnosti betรณnu proti vลกetkรฝm vplyvom boli receptรบry betรณnu uลพ od poฤiatku navrhnutรฉ tak, aby splnili uvedenรฉ nรกroky, a to nielen vhodnรฝm vรฝberom vstupnรฝch materiรกlov, ale aj optimรกlnym pomerom jednotlivรฝch zloลพiek. Pri nรกvrhu sa mu seli zohฤพadniลฅ aj vlastnosti ฤerstvรฉho betรณnu tak, aby sa zabezpeฤila jeho dobrรก ฤerpateฤพnosลฅ a dostatoฤnรฝ ฤas spracovania. Vฤaka nastaveniu receptรบry s pouลพitรญm plastifikaฤnรฝch prรญsad a vhodnรฝm dรกvkam jednotlivรฝch zloลพiek betรณnu sa podarilo dosiahnuลฅ optimรกlne zloลพenie tak, aby neboli nutnรฉ รบpravy receptรบr a betonรกลพe mohli plynule prebiehaลฅ.

Nosnรก mostovรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 a 2 je navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom.

 

ฤฝavรฝ most

Pozostรกva z dvoch dilataฤnรฝch celkov. ล รญrka nosnej konลกtrukcie ฤพavรฉho mosta je pri dilataฤnom celku 1 konลกtantnรก, mรก hodnotu 13,750 m. Pri dilataฤnom celku 2 sa menรญ v dรดsledku odboฤujรบcej vetvy V3, priฤom sa menรญ aj tvar z jednokomorovรฉho prieฤneho rezu na dvojkomorovรฝ.

 

Pravรฝ most

Pozostรกva takisto z dvoch dilataฤnรฝch celkov. ล รญrka nosnej konลกtrukcie pravรฉho mosta sa menรญ v druhom a treลฅom poli z 15,250 na 13,750 m, pri dilataฤnom celku 2 je konลกtantnรก, mรก hodnotu 13,750 m. Nosnรก konลกtrukcia mรก jednostrannรฝ prieฤny sklon 2,5 % na oboch mostoch.

 

DC1

Nosnรก konลกtrukcia dilataฤnรฝch celkov 1 bola navrhnutรก ako spojitรฝ predpรคtรฝ priamopรกsovรฝ nosnรญk s jednokomorovรฝm prieฤnym rezom, so zvislรฝmi trรกmami a premennou vรฝลกkou v osi komory.

ล รญrka komory je 8,0 m. Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie sa menรญ v pozdฤบลพnom smere mosta od 3,854 po 4,507 m v osi komory. Spodnรก aj hornรก doska, ako aj trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi zmenou rezu skokom. Na podperรกch je nosnรก konลกtrukcia uloลพenรก na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie je navrhnutรฉ na podpere ฤ. 6. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala postupnรฝm vysรบvanรญm.

Do ฤela krajnรฉho prieฤnika sa ukotvil oceฤพovรฝ vรฝsuvnรฝ nos s dฤบลพkou 39,0 m s osovou vzdialenosลฅou nosnรญkov 6,90 m. Na ukotvenie nosa sa navrhol kotevnรฝ blok. Kotvenie nosa sa zabezpeฤilo sรบstavou zvislรฝch a vodorovnรฝch predpรญnacรญch tyฤรญ.

DC2

Vรฝลกka nosnej konลกtrukcie je v pozdฤบลพnom smere mosta konลกtantnรก s hodnotou 3,1 m, spodnรก doska komรดrky mรก ลกรญrku 6,5 m. Spodnรก aj hornรก doska a trรกmy majรบ premennรบ hrรบbku, ktorรก sa rieลกi plynulou zmenou pomocou nรกbehov.

Na podperรกch sa nosnรก konลกtrukcia uloลพila na dvojicu hrncovรฝch loลพรญsk. Pevnรฉ uloลพenie sa navrhlo na podpere ฤ. 13. Nosnรก konลกtrukcia sa budovala na podpernej skruลพi systรฉmom pole โ€“ konzola. Postup betonรกลพe nosnej konลกtrukcie bol navrhnutรฝ v ลกiestich etapรกch ako pole plus konzola.

Betonáลพ spodnej ฤasti pilierov

Betonรกลพ spodnej ฤasti pilierov

 

Vรฝstavba mostnรฉho objektu

Vรฝstavba nosnej konลกtrukcie je kombinรกciou technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie (DC1) a technolรณgie budovania na podpornej skruลพi (DC2). Pre potreby vรฝsuvu nosnej konลกtrukcie mosta DC1 bolo potrebnรฉ zriadiลฅ pred oporou ฤ. 1 vรฝrobลˆu, ktorรก slรบลพila na vรฝstavbu jednotlivรฝch taktov nosnej konลกtrukcie vysรบvanรฝch do definitรญvnej polohy. Ide o ลพelezobetรณnovรบ konลกtrukciu pozostรกvajรบcu z pรกsov v tvare obrรกtenรฉho T, prieฤne spojenรฝch prieฤฤพami. Sรบฤasลฅou vรฝrobne boli aj doฤasnรฉ piliere, ktorรฉ boli s vรฝrobลˆou a oporou ฤ. 1 spojenรฉ ลพelezobetรณnovรฝmi pรกsmi. Doฤasnรฉ piliere a vรฝrobลˆa boli zaloลพenรฉ ploลกne na ลกtrkovom zhutnenom a konsolidovanom nรกsype. Nosnรก konลกtrukcia sa vysรบvala pomocou hydraulickรฉho vรฝsuvnรฉho systรฉmu a budovala po jednotlivรฝch taktoch s rรดznymi dฤบลพkami vo vรฝrobni. Takty v poฤte 17 ks pri pravom aj ฤพavom moste majรบ dฤบลพky od 25,7 po 34 m. Nosnรก konลกtrukcia DC2 sa budovala na podpernej skruลพi v piatich etapรกch.

Pri voฤพbe technolรณgie postupnรฉho vysรบvania nosnej konลกtrukcie bolo potrebnรฉ zohฤพadniลฅ vรฝลกkovรฉ vedenie diaฤพnice v mieste mosta, ktorรฉ mรก v stรบpanรญ v dvoch oblรบkoch polomer 10 000 m, ฤo nie je pri tejto technolรณgii budovania konลกtrukcie prรกve ideรกlne. Z toho dรดvodu bolo treba upraviลฅ krivosลฅ spodnej hrany konลกtrukcie do konลกtantnรฉho vรฝลกkovรฉho oblรบka s polomerom 17 493 m. Veฤพkosลฅ oblรบka a jeho smerovanie sa zvolili tak, aby ฤo najlepลกie vystihli potreby vรฝลกkovej premenlivosti konลกtrukcie vzhฤพadom na rรดzne rozpรคtia mosta, a to nielen v definitรญvnom stave, ale aj v rรกmci montรกลพnych stavov poฤas vysรบvania konลกtrukcie. Smerovo mรก trasa diaฤพnice v mieste mosta v oblรบku polomer 1 750 m. Pouลพitie technolรณgie vysรบvania monolitickej betรณnovej konลกtrukcie bez doฤasnรฝch podpรดr je pritom pri maximรกlnej dฤบลพke poฤพa 68,0 m vรฝnimoฤnรฉ.

Pohฤพad na vysúvajúcu sa mostovku

Pohฤพad na vysรบvajรบcu sa mostovku

 

Betรณn na nosnรบ konลกtrukciu

Zloลพenie betรณnu urฤenรฉho pre Slovenskรบ sprรกvu ciest alebo Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ je podmienenรฉ nรกrodnรฝmi technickรฝmi normami a technicko-kvalitatรญvnymi poลพiadavkami. Zvรฝลกenรฉ nรกroky na vstupnรฉ materiรกly zuลพujรบ vรฝber a mรดลพu zvรฝลกiลฅ cenu vรฝslednรฉho nรกvrhu. Kvalita jednotlivรฝch zloลพiek betรณnu sa v priebehu vรฝstavby overuje, aby sa zabezpeฤila rovnomernรก kvalita poฤas trvania celej vรฝstavby.

Pri nรกvrhu bolo potrebnรฉ zohฤพadniลฅ poลพiadavky realizรกtora, naprรญklad rรฝchly nรกbeh pevnostรญ na skrรกtenie cyklov posรบvania jednotlivรฝch polรญ. Na to sa zvolil cement CEM I 42,5R a plastifikaฤnรก prรญsada zabezpeฤujรบca potrebnรฉ vlastnosti v ฤerstvom aj v zatvrdnutom stave betรณnu.

Betonáลพ hornej dosky mostovky

Betonรกลพ dolnej dosky mostovky

Na zabezpeฤenie dobrej ฤerpateฤพnosti a dostatoฤnรฉho ฤasu spracovateฤพnosti s ohฤพadom na poลพiadavky zhotoviteฤพa bolo potrebnรฉ navrhnรบลฅ zloลพenie betรณnov na mieru. Vzhฤพadom na pouลพitรฉ materiรกly a nรกroky uvedenรฉ vyลกลกie vznikla poลพiadavka prehodnotiลฅ a upraviลฅ krivku zrnitosti betรณnu i รบmerne zvรฝลกiลฅ podiel jemnรฝch ฤastรญc v ฤerstvom betรณne na zรญskanie lepลกej ฤerpateฤพnosti. Vzhฤพadom na stรกle sa zvyลกujรบce teploty v letnom obdobรญ, dodrลพanie poลพiadavky ฤerpateฤพnosti a viskozity betรณnu a vzhฤพadom na vysokรบ dรกvku cementu v betรณne bolo potrebnรฉ nastaviลฅ aj superplastifikaฤnรบ prรญsadu na bรกze polykarboxylรกt-รฉteru.

Touto ลกpeciรกlnou รบpravou sa dosiahla schopnosลฅ ฤerstvรฉho betรณnu udrลพaลฅ si poลพadovanรฉ vlastnosti nielen pri betonรกลพi (ฤerpateฤพnosลฅ a stabilnรบ konzistenciu v urฤitom ฤase spracovania), ale aj po jeho zatvrdnutรญ. Vฤaka dokonalรฉmu nastaveniu jednotlivรฝch dรกvok surovรญn na vรฝrobu ฤerstvรฉho betรณnu sa dosiahlo, ลพe betรณn nevykazoval ลพiadnu segregรกciu, krvรกcanie ฤi potenie ani po zamieลกanรญ a ani pri zabudovanรญ do nosnej konลกtrukcie.

Betonáลพ dolnej dosky mostovky

Betonรกลพ hornej dosky mostovky

ลฝelezobetรณnovรก konลกtrukcia mostovky je pri uลพรญvanรญ poฤas celej ลพivotnosti namรกhanรก poveternostnรฝmi vplyvmi, ktorรฉ z dlhodobรฉho hฤพadiska negatรญvne vplรฝvajรบ na vlastnosti betรณnu. Preto je potrebnรฉ pri nรกvrhu overiลฅ skรบลกkami aj odolnosลฅ betรณnu proti striedaniu zmrazovania a rozmrazovania a odolnosลฅ proti pรดsobeniu vody a chemickรฝch rozmrazovacรญch lรกtok. Pri nosnej konลกtrukcii dilataฤnรฝch celkov 1 sa pouลพil betรณn C 45/55- XC4,XD1,XF2(SK) -Cl0,1- -Dmax16, pri dilataฤnรฝch celkoch 2 to bol betรณn C 35/45- XC4,XD1,XF2(SK)-Cl0,1-Dmax16.

ฤŒas dopravy z betonรกrne v Bytฤi-Hrabovom na miesto betonรกลพe bol pribliลพne 20 minรบt v zรกvislosti od dopravnej situรกcie na ceste I/18. Na mieste vyklรกdky z domieลกavaฤa sa betรณn lial do ฤerpadla na betรณn. Pri betonรกลพach sa pouลพรญvali naraz dve ฤerpadlรก, takลพe okrem vysokรฝch nรกrokov na ฤas spracovania sa muselo dbaลฅ aj na dostatoฤnรบ kapacitu, aby nevznikali prestoje pri betonรกลพach jednotlivรฝch blokov. Jednotlivรฉ betonรกลพe pri zhotovovanรญ nosnej konลกtrukcie uฤพahฤilo to, ลพe vลกetky bloky boli zhotovovanรฉ vฤaka metรณde vysรบvania vลพdy na jednom mieste, vฤaka ฤomu sa vedeli dokonale naplรกnovaลฅ jednotlivรฉ betonรกลพe, poฤty potrebnรฝch mechanizmov a ฤasy betonรกลพe ฤi dopravy jednotlivรฝch โ€žkubรญkovโ€œ betรณnu.

 

TEXT: Ing. ฤฝubomรญr Filip, Ing. Michal Cรกpay, Ing. Roman Lutiลกan
FOTO: STRABAG, s. r. o.

ฤฝubomรญr Filip, Michal Cรกpay a Roman Lutiลกan sa na predmetnej stavbe podieฤพali v rรกmci divรญzie Frischbeton, ktorรก patrรญ do spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.

Najฤรญtanejลกie