Betรณnovรฉ cesty zniลพujรบ uhlรญkovรบ stopu cestnej dopravy
Dlhodobรก trvรกcnosลฅ ciest sย cementobetรณnovรฝm krytom je dobre znรกma. Podobne ako skutoฤnosลฅ, ลพe betรณnovรฉ cesty nepotrebujรบ takmer nijakรฉ opravy aย รบdrลพbu, ฤo prispieva kย plynulosti dopravy aย zniลพuje mnoลพstvo dopravnรฝch zรกpch. Mรกlo sa vลกak vie oย tom, ลพe betรณnovรฉ cesty dokรกลพu prispieลฅ kย znรญลพeniu emisiรญ CO2, zvyฤajne sa vลกak tvrdรญ prรกve opak.
Betรณn mรก niekoฤพko pozitรญvnych charakteristรญk, ktorรฉ pรดsobia poฤas celej ลพivotnosti cestnรฉho krytu. Sรบ to absorpcia CO2 vย zatvrdnutom betรณne, reflektivita svetlรฉho povrchu betรณnu, ktorรก zniลพuje prehrievanie mestskรฉho prostredia, aย vย neposlednom rade znรญลพenie spotreby paliva nรกkladnรฝch vozidiel na nedeformujรบcom sa povrchu. Prรกve tejto otรกzke sa budeme venovaลฅ vย tomto ฤlรกnku.Cestnรก doprava aย emisie CO2
Pribliลพne jednu pรคtinu emisiรญ oxidu uhliฤitรฉho (CO2), hlavnรฉho sklenรญkovรฉho plynu, tvoria vย Eurรณpskej รบnii emisie zย cestnej dopravy. Zatiaฤพ ฤo emisie zย inรฝch zdrojov vo vลกeobecnosti klesajรบ, emisie zย dopravy od roku 1990 neustรกle rastรบ. Vรคฤลกina opatrenรญ, ktorรฉ presadzuje Eurรณpska komisia, sa tรฝka osobnรฝch vozidiel โ hovorรญ sa oย zelenรฝch automobiloch, elektromobiloch aย podobne.
Cestnรก nรกkladnรก doprava sa vลกak vย Eurรณpe na emisiรกch CO2 zย cestnej dopravy podieฤพa aลพ 40 %, preto je dรดleลพitรฉ sa tรฉme emisiรญ CO2 zย nรกkladnรฝch vozidiel, autobusov aย takisto venovaลฅ. Zรกroveล treba zdรดrazniลฅ, ลพe mnohรฉ zย uลพ spomรญnanรฝch opatrenรญ sa opierajรบ oย technolรณgie, ktorรฉ sa stรกle eลกte nachรกdzajรบ iba vย ลกtรกdiu vรฝvoja alebo je ich dostupnosลฅ pomerne nรกroฤnรก. Pritom existuje celรฝ rad ลกtรบdiรญ zย celรฉho sveta, ktorรฉ poukazujรบ na existujรบci potenciรกl zniลพovania emisiรญ CO2 prostrednรญctvom navrhovania vhodnรฝch povrchov ciest. Ide oย rieลกenia, ktorรฉ sรบ dostupnรฉ uลพ dnes, aย to tak zย hฤพadiska technolรณgiรญ, ako aj nรกkladov.
Efektรญvne zniลพovanie environmentรกlnych vplyvov ciest
Ak chceme znรญลพiลฅ celkovรฉ emisie CO2, musรญme si poloลพiลฅ otรกzku, ฤo je efektรญvnejลกie. Pri cestรกch stojรญ otรกzka takto: je efektรญvnejลกie zniลพovaลฅ spotrebu paliva alebo zniลพovaลฅ emisie CO2 pri vรฝrobe materiรกlov, zย ktorรฝch sa cesty stavajรบ? Na posรบdenie nรกm poslรบลพi analรฝza ลพivotnรฉho cyklu (LCA). Tรก skรบma aย hodnotรญ environmentรกlne vplyvy produktu, procesu alebo sluลพby poฤas celej ลพivotnosti. Vย prรญpade cesty moลพno jej ลพivotnรฝ cyklus rozdeliลฅ takto:
- ลฅaลพba aย vรฝroba materiรกlov,
- vรฝstavba,
- รบdrลพba aย opravy,
- pouลพรญvanie,
- koniec ลพivotnosti.
Pri vรฝstavbe ciest sa pozornosลฅ tradiฤne zameriavala najmรค na vplyvy vรฝroby mateยญriรกlov aย vplyvy vรฝstavby. Zย hฤพadiska analรฝzy ลพivotnรฉho cyklu je vลกak veฤพmi dรดleลพitรฉ hodnotiลฅ danรบ cestu komplexne, teda aj sย vplyvmi dopravy ฤi รบdrลพby aย oprรกv. Keฤ totiลพ uvaลพujeme ลพivotnosลฅ cesty vย rozpรคtรญ 20 aลพ 50ย rokov aย poฤet najazdenรฝch kilometrov, zistรญme, ลพe vplyvy uลพรญvania cesty zatienia vplyvy vรฝroby materiรกlov ฤi vรฝstavby. Vย zรกvislosti od intenzity dopravy mรดลพu byลฅ vplyvy uลพรญvania cesty aลพ desaลฅnรกsobne vyลกลกie ako vลกetky ostatnรฉ vplyvy. Opatrenia zniลพujรบce spotrebu paliva sรบ preto veฤพmi dรดleลพitรฝm nรกstrojom na zniลพovanie celkovรฝch vplyvov cestnej siete na ลพivotnรฉ prostredie. Aย spotrebu paliva ovplyvลuje okrem kvality paliva aย technolรณgie vozidla (motor, pneumatiky atฤ.) aj typ krytu aย kvalita povrchu vozovky.
Vplyv povrchu vozovky na spotrebu paliva
Vย dostupnรฝch ลกtรบdiรกch sa zhodne konลกtatuje, ลพe tuhรฉ povrchy, medzi ktorรฉ patria aj cementobetรณnovรฉ kryty, vย porovnanรญ sย pruลพnรฝmi materiรกlmi vรฝznamne zniลพujรบ spotrebu paliva. Dรดvodom je dobre znรกmy fyzikรกlny princรญp, ลพe valivรฝ odpor klesรก vย zรกvislosti od narastajรบcej tvrdosti povrchu aย kolesa. ล tรบdie takisto potvrdili pozitรญvny vplyv kvality povrchu vozovky na valivรฝ odpor aย spotrebu. Pod kvalitou povrchu sa rozumie povrch bez nerovnostรญ, nerovnomernรฝch zรกplat, koฤพajรญ, vรฝmoฤพov alebo poลกkodenรฝch spojov.
Redukcia spotreby je podฤพa tรฝchto ลกtรบdiรญ pri nรกkladnรฝch vozidlรกch aลพ do 6 %. Zรกvery niektorรฝch ลกtรบdiรญ sรบ vย skratke takรฉto:
- vย ลกtรบdii Nรกrodnej rady pre vรฝskum vย Kanade sa konลกtatuje, ลพe รบspora paliva na betรณnovรฝch cestรกch predstavuje vย porovnanรญ sย asfaltovรฝm krytom 0,8 aลพ 3,9 %,
- vย laboratรณriรกch dopravnรฉho vรฝskumu vย Spojenom krรกฤพovstve sa zistilo, ลพe vรคฤลกia odolnosลฅ proti deformรกciรกm pri cementobetรณnovรฝch krytoch mรก za nรกsledok 1,1-percentnรฉ znรญลพenie spotreby paliva,
- ลกvรฉdski vรฝskumnรญci uvรกdzajรบ, ลพe cementobetรณnovรฉ kryty spรดsobujรบ ลกtyrikrรกt menลกie straty energie vย porovnanรญ sย asfaltom, aย majรบ preto vรฝznamnรฝ potenciรกl prispieลฅ kย zniลพovaniu spotreby paliva,
- ล vรฉdsky ลกtรกtny vรฝskumnรฝ รบstav ciest aย dopravy vo svojej ลกtรบdii hovorรญ oย 1,1- aลพ 6,7-percentnom znรญลพenรญ spotreby na cementobetรณnovรฝch krytoch, priฤom hlavnรบ รบlohu hrรก vyลกลกia tuhosลฅ povrchu vย porovnanรญ sย asfaltovรฝmi krytmi,
- japonskรญ vedci pรญลกu, ลพe spotreba na asfaltovom povrchu je oย 0,8 aลพ 4,8 % vyลกลกia oproti cementobetรณnovรฝm krytom,
- vย americkej ลกtรบdii sa konลกtatuje, ลพe spotreba paliva je na betรณnovรฝch cestรกch oย 3 aลพ 17 % niลพลกia, aย to bez ohฤพadu na testovacรญ รบsek, spรดsob jazdy alebo stav cesty (mokrรก alebo suchรก),
- Technologickรฝ inลกtitรบt vย Massachusetts (MIT) vyvinul model hodnotiaci interakciu medzi vozidlom aย krytom vozovky, ktorรฝ ukรกzal, ลพe na dosiahnutie rovnakej spotreby paliva musรญ byลฅ asfaltovรฝch povrch oย 25 aลพ 60 % hrubลกรญ ako cementobetรณnovรฝ kryt.
Nรญzky valivรฝ odpor aย bezpeฤnosลฅ
Kritickejลกรญ ฤitatelia si uลพ asi poloลพili otรกzku, ฤi nรญzky valivรฝ odpor nezhorลกuje zรกroveล protiลกmykovรฉ vlastnosti vozovky sย cementobetรณnovรฝm krytom, aย teda bezpeฤnosลฅ jazdy. Brzdnรก drรกha vozidla je, samozrejme, zรกvislรก od mnohรฝch faktorov aย povrch vozovky je len jednรฝm zย nich. Na zabezpeฤenie poลพadovanรฝch protiลกmykovรฝch vlastnostรญ existuje mnoลพstvo technolรณgiรญ โ vย sรบฤasnosti sa najviac pouลพรญva ลฅahanรก juta aย vymรฝvanรฝ betรณn. Navyลกe, vรฝhodou cementobetรณnovรฝch krytov je trvรกcnosลฅ protiลกmykovรฝch vlastnostรญ, ktorรก vย podstate kopรญruje ลพivotnosลฅ krytu. Zย hฤพadiska bezpeฤnosti ponรบkajรบ cementobetรณnovรฉ kryty eลกte dve vรฝhody navyลกe. Tvarovรก stรกlosลฅ zabraลuje takzvanรฉmu akvaplaningu. Svetlosลฅ povrchu zasa zvyลกuje viditeฤพnosลฅ najmรค vย noci alebo za daลพฤa.
Zรกver
Vลกetky uvedenรฉ ลกtรบdie aย vรฝskumy viedli kย zรกveru, ลพe spotreba paliva nรกkladnรฝch vozidiel je na cestรกch sย cementobetรณnovรฝm krytom oย 1 aลพ 6ย % niลพลกia ako na asfaltovรฝch povrchoch. Hladkรฉ cementobetรณnovรฉ kryty sรบ teda sprรกvnou voฤพbou nielen zย hฤพadiska nรกkladov, ale predstavujรบ aj dostupnรฉ aย efektรญvne rieลกenie na znรญลพenie emisiรญ CO2 zย cestnej nรกkladnej dopravy.
TEXT: Peter Robl
Foto: Dano Veselskรฝ
Peter Robl je senior koordinรกtor pre udrลพateฤพnรฝ rozvoj a komunikรกciu v spoloฤnosti Holcim Slovensko.
Literatรบra
1.ย ย ย Concrete Pavements Contribute to Decarbonising of Transport. EUPAVE โ European Concrete Paving Association, December 2011. www.eupave.eu.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Stavebnรฉ materiรกly.