Betรณnovรฉ vozovky vย mestskej cestnej sieti  โ€“ prรญklad zย Viedne
Galรฉria(14)

Betรณnovรฉ vozovky vย mestskej cestnej sieti โ€“ prรญklad zย Viedne

Partneri sekcie:

Dopravnรฉ zaลฅaลพenia, ktorรฉ sa neustรกle zvyลกujรบ, znaฤnรฝ nรกrast premรกvky ลฅaลพkรฝch nรกkladnรฝch vozidiel, neuralgickรฉ dopravnรฉ uzly aย vลกestrannรฉ pouลพรญvanie prevรกdzkovรฝch priestorov kladรบ pracovnรญkom zodpovednรฝm za mestskรบ cestnรบ sieลฅ stรกle novรฉ รบlohy. Modernรก vรฝstavba betรณnovรฝch vozoviek ponรบka vย mnohรฝch prรญpadoch optimรกlnu alternatรญvu trvalรฉho rieลกenia tohto komplexnรฉho problรฉmu. Betรณnovรฉ kryty vozoviek sรบ zย hฤพadiska pevnosti, rozloลพenia zaลฅaลพenia, drsnosti (nekฤบzavosti), svetlosti, odolnosti proti obrusu aย deformรกciรกm, vhodnรฉ pre vลกetky dopravnรฉ plochy. Stali sa nevyhnutnou sรบฤasลฅou mestskej cestnej siete.


Verejnรฝ priestor vo vnรบtromestskej oblasti musรญ spฤบลˆaลฅ viacerรฉ uลพรญvateฤพskรฉ poลพiadavky, ako napr. poลพiadavky pre cyklistov aย chodcov alebo poลพiadavky na parkovรฉ aย zelenรฉ plochy. Zย nich vyplรฝvajรบ ลกtandardnรฉ ลกรญrky pre jednotlivรฉ jazdnรฉ pruhy, ktorรฉ zriedka prekroฤia 3,20โ€‰m aย niekedy dosahujรบ len 2,8 m. Spomรญnanรฉ okrajovรฉ podmienky, spolu sย poลพiadavkou na dlhรบ ลพivotnosลฅ pri vysokom dopravnom zaลฅaลพenรญ (sย ktorou treba priย  modernej โ€žmestskej uliciโ€œ rรกtaลฅ), spฤบลˆa iba betรณn (obr. 1).

Histรณria
Vรฝstavba betรณnovรฝch vozoviek mรก vย Rakรบsku dlhรบ tradรญciu. Zaฤiatky moลพno sledovaลฅ 100 rokov dozadu โ€“ prvรฝ betรณnovรฝ kryt vozovky sa vย Dolnom Rakรบsku zabudoval uลพ vย roku 1904 [1]. Aลพ rok 1927 vลกak moลพno povaลพovaลฅ za zaฤiatok vรฝstavby betรณnovรฝch vozoviek vย ลกirลกom meradle. Vย tom roku sa vo Viedni vybudovala dvojvrstvovรก betรณnovรก vozovka kย preklรกdke odpadov (od povozu na poฤพnรบ drรกhu) (obr. 2). Na dvojvrstvovo uloลพenรฝ ฤerstvรฝ podkladovรฝ betรณn sย hrรบbkou 20โ€‰cm sa pravdepodobne prvรฝkrรกt ukladal ฤerstvรฝ vrchnรฝ betรณn sย hrรบbkou 5 cm.

Zmes sa ukladala vo dvoch vrstvรกch aย zhutnila sa pneumatickรฝmi ubรญjadlami. Kamenivรก pre vrchnรฝ betรณn mali stรกlu krivku zrnitosti sย maximรกlnym zrnom sย veฤพkosลฅou 25 mm. Prรญdavok cementu bol 350โ€‰kg na m3 hotovรฉho betรณnu. Vrchnรฝ betรณn sa zhutnil pneumatickรฝmi ubรญjadlami, nรกsledne sa pomocou ลฅaลพkรฝch ลพeleznรฝch dosiek profilovo sprรกvne ubรญjal aย nakoniec sa povrch krytu vozovky vyhladil pรกsom plachtoviny [1] (obr. 3).

ย Obr. 1: Schรถnbrunn (2005) ย Obr. 2: Prvรก stavba betรณnovej vozovky vo Viedni โ€“ preklรกdka odpadu
ย Obr. 3: Simmeringer HauptstraรŸe โ€“ vybudovanรก spojencami (asi 1950) ย Obr. 4: Predฤบลพenie Aย 22 (2006)

Zatiaฤพ ฤo pre vรฝstavbu ciest sย ลฅaลพkou prepravou (diaฤพnice) sa uลพ vย 50. rokoch povinne predpรญsali tzv. finiลกery, vย mestskej vรฝstavbe ciest nebolo nasadenie tรฝchto ลฅaลพkรฝch zariadenรญ pre nedostatok miesta moลพnรฉ. Zย toho dรดvodu sa vo Viedni ukladali kryty vozoviek ruฤne โ€“ elektricky pohรกลˆanรฝmi alebo spaฤพovacรญmi motormi, ktorรฉ boli vybavenรฉ ubรญjadlami, vibraฤnรฝmi foลกลˆami aย vibraฤnรฝmi platลˆami. Aลพ ku koncu desaลฅroฤia vstupuje aj vย mestskej oblasti do popredia strojovรฉ ukladanie.

Pouลพitie cestnรฉho betรณnu so superplastifikรกtorom pre ruฤnรฉ ukladanie znamenalo pre vรฝstavbu betรณnovรฝch vozoviek podstatnรฝ vรฝvojovรฝ posun. Tento spรดsob vรฝstavby dodnes predstavuje najdรดleลพitejลกiu stavebnรบ metรณdu. Strojovรฉ ukladanie sa vลกak dodnes zย rรดznych dรดvodov (dopravnรฉ vรฝluky, ฤastรฉ nadstavby, nedostatok miesta, prieฤne ulice, prรญjazdy, aย pod.) nevedelo presadiลฅ.

Zรกsady vรฝstavby
Betรณnovรฝ kryt vozovky sa vo vลกeobecnosti nevystuลพuje. Obsahuje klznรฉ tล•ne vย prieฤnych ลกkรกrach aย kotvy vย pozdฤบลพnych ลกkรกrach. Vย uliciach aย na plochรกch, ktorรฉ sรบ najviac zaลฅaลพenรฉ, sa vย sรบlade sย rakรบskymi smernicami aย predpismi pre stavbu ciest [2], pouลพรญva nasledujรบca nadstavba pre najvyลกลกรญ stupeลˆ zaลฅaลพenia S:

  • 25โ€‰cm hrubรฝ betรณnovรฝ kryt (vrchnรฝ betรณn/podkladovรฝ betรณn),
  • 5โ€‰cm hrubรฝ asfalt,
  • 20โ€‰cm hrubรก cementovรก stabilizรกcia (SC), alebo 45โ€‰cm neviazanรก spodnรก (nosnรก) vrstva krytu vozovky.

Dรดleลพitรบ รบlohu pri urฤovanรญ predpokladanej ลพivotnosti betรณnovรฉho krytu vozovky hrรก dimenzovanie hrรบbky krytu vozovky. Napriek tomu, ลพe vย mestskej oblasti by vย mnohรฝch prรญpadoch postaฤoval stupeลˆ zaลฅaลพenia I, vo vลกeobecnosti sa ukladรก vyลกลกรญ stupeลˆ zaลฅaลพenia Sย sย hrรบbkou 25 cm. Dรดvodom sรบ ฤastรฉ zapracovania, ustaviฤnรก premรกvka tesne pri okraji, รบzke jazdnรฉ pruhy aย podobne. Zloลพenie betรณnu sa riadi podฤพa hlavnรฝch expozรญciรญ poฤas ich uลพรญvania, to znaฤรญ, ลพe popri pevnosti (pรดsobenie dopravnรฉho zaลฅaลพenia) treba ลกpecifikovaลฅ aj ostatnรฉ (zvyฤajne vysokรฉ) poลพiadavky โ€“ naprรญklad na odolnosลฅ proti obrusovaniu, mrazu aย poveternostnรฝm vplyvom, mrazu aย rozmrazovacรญm prostriedkom.

Spomรญnanรก smernica pre sprรกvu ciest [2] obsahuje smernรฉ hodnoty na zloลพenie betรณnu (obsah cementu aย vzduchu). Pre mestskรบ oblasลฅ sa pouลพรญva prevaลพne cestnรฝ betรณn so superplastifikรกtorom. Zloลพenie sa riadi podฤพa potreby jeho uvoฤพnenia pre premรกvku (3 dni, 24 hodรญn alebo 6 hodรญn), prรญpadne podฤพa poลพiadaviek na ลกtruktรบru povrchu (povrch vymรฝvanรฉho betรณnu zniลพujรบci hluk, prieฤny ลฅah metlou). Betรณn sa ukladรก prevaลพne vย dvoch vrstvรกch sย vrchnรฝm betรณnom aย podkladovรฝm betรณnom. Jednovrstvovรฉ ukladanie sa vykonรกva len vย zriedkavรฝch prรญpadoch, ktorรฝmi mรดลพu byลฅ stiesnenรฉ miestne pomery, alebo oprava jednotlivรฝch polรญ.

Prรญklady pouลพitia

  • Diaฤพnice: vyskytuje sa tu mรกlo zapracovanรญ, preto ich moลพno strojovo ukladaลฅ, priฤom moลพno dosahovaลฅ vyลกลกiu rovnosลฅ povrchu (obr. 4).
  • Mestskรฉ komunikรกcie: aj pri vysokom podiele nรกkladnรฝch vozidiel sa tu vyskytujรบ omnoho dlhลกie intervaly oprรกv vย dรดsledku vysokej odolnosti proti oderu aย deformรกciรกm (obr. 5).
  • Zniลพovanie hluฤnosti dodatoฤnรฝm zhotovenรญm ลกtruktรบry povrchu vymรฝvanรฉho betรณnu: dodatoฤnรฝm zhotovenรญm ลกtruktรบry vymรฝvanรฉho betรณnu to moลพno dosiahnuลฅ aj vo vnรบtromestskej oblasti (obr. 6).
  • Oblasti kriลพovatiek/priestory dopravnej zรกpchy: keฤลพe nedochรกdza ku vzniku vyjazdenรฝch koฤพajรญ vย zรณnach brzdenia aย rozbehu, zabezpeฤuje sa sprรกvne odvรกdzanie povrchovej vody aย jazdnรฝ komfort kriลพujรบcej sa premรกvky sa vรฝrazne zvyลกuje (obr. 7, 10).
  • Zastavovacie pruhy autobusu: pouลพitรญm betรณnu sa do znaฤnej miery zamedzuje deformรกciรกm vyvolanรฝm prรญvodom tepla zย motorov autobusov (obr. 11).
  • Kruhovรฉ objazdy: pre vznikajรบce veฤพkรฉ sily je mimoriadne dรดleลพitรก vysokรก odolnosลฅ proti deformรกcii (obr. 8).
  • Rieลกenie historickรฝch miest (obr. 12).
  • Osobitnรฉ aplikรกcie: napr. chodnรญk pre obsluhu aย pomocnรฝ (sรบbeลพnรฝ) chodnรญk viedenskรฉho rieฤneho kanรกla โ€“ vykazuje odolnosลฅ proti ฤastรฉmu zaplavovaniu (obr. 13).
  • Opravรกrsky betรณn: pouลพitรญm 12-hodinovรฉho betรณnu moลพno rรฝchlo opraviลฅ jednotlivรฉ polia jednovrstvovou stavebnou metรณdou (obr. 9).
ย Obr. 6: Margaretengรผrtel โ€“ vymรฝvanรฝ betรณn (2000) ย Obr. 7: Wagramer StraรŸe
ย Obr. 8: Grillgasse ย Obr. 9: Noฤnรฉ prรกce
ย Obr. 10: Wagramer StraรŸe, DonaustadtstraรŸe ย Obr. 11: Zastavovacรญ pruh autobusu
ย Obr. 12: Schรถnnbrunnerstrasse ย Obr. 13: Wiental โ€“ pomocnรฝ (sรบbeลพnรฝ) chodnรญk

Zรกver
Hrรบbka betรณnovรฉho krytu vozovky vย mestskej komunikaฤnej sieti je (ako sa ukรกzalo na prรญklade mesta Viedeลˆ) dรดleลพitรฝm faktorom. Aplikaฤnรก paleta siaha od hlavnรฝch dopravnรฝch tepien, autobusovรฝch jazdnรฝch pruhov, sanรกcie neuralgickรฝch dopravnรฝch uzlov aย miest dopravnรฝch zรกpch aลพ kย osobitnรฝm aplikรกciรกm, ako sรบ opravรกrsky betรณn aย 12-hodinovรฝ betรณn.

Podiel betรณnovรฝch plรดch viedenskej cestnej siete, ktorรฝ sa nestรกle zvyลกuje, je nateraz pribliลพne 5โ€‰%, ฤo zodpovedรก ploche 2 km2 alebo ploche 200 futbalovรฝch ihrรญsk. Betรณn sa vyuลพรญva predovลกetkรฝm na cestรกch sย vysokรฝm podielom nรกkladnรฝch automobilov, priฤom spomenutรฉ vรฝhody prevaลพujรบ nad malรฝm poฤtom nevรฝhod, ako je menลกia povrchovรก rovnosลฅ aย vyลกลกie nรกklady na znaฤkovanie.

dipl. Ing.ย Robert Wallner, Magistrรกt mesta Viedeลˆ
Foto: autor

Literatรบra
1. Breyer, G., Litzka, J., Steigenberger, J.: Straฮฒenbau, Die Entwicklung der ร–sterreichischen Bautechnik. Wien: ร–VBB, 2007.
2. RVS 08.17.02, Betondecken Deckenherstellern, ร–sterreichische Forschungsgesellschaft Straฮฒe โ€“ Schiene โ€“ Verkehr. Wien: Ausgabe 1. Mรคrz 2007.

Najฤรญtanejลกie