bezpecnost chodcov na priechodoch vziline
Galรฉria(7)

Bezpeฤnosลฅ chodcov na priechodoch vย ลฝiline

Partneri sekcie:

Na Slovensku umiera na cestnรฝch komunikรกciรกch priemerne 200 chodcov roฤne. Najฤastejลกรญmi prรญฤinami nehรดd chodcov je vstup do jazdnej drรกhy prichรกdzajรบceho motorovรฉho vozidla a nesprรกvny odhad pri prechรกdzanรญ cez komunikรกciu. Prรญspevok sa zaoberรก hodnotenรญm vybranรฝch priechodov pre chodcov v meste ลฝilina z hฤพadiska ich funkฤnรฝch parametrov. V poslednom ฤase sa v masovokomunikaฤnรฝch prostriedkoch zniesla vlna kritiky na kvalitu vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek (VDZ) na priechodoch pre chodcov. Predovลกetkรฝm v zimnom obdobรญ sรบ veฤพmi klzkรฉ, prรญpadne sรบ takรฉ opotrebovanรฉ, ลพe ich na ceste takmer nevidno.

01 vud milcova 650 big image
03 vud tvrdeho 650 big image
04 vud tvrdeho1 650 big image
maketa is513 11 450 big image
bezpecnost chodcov na priechodoch v ziline 7369 big image
02 vud orolska 650 big image

Bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky je stรกle veฤพmi diskutovanรก tรฉma vo vลกetkรฝch krajinรกch s rozvinutou automobilovou dopravou. Ohrozenรฉ sรบ vลกetky skupiny รบฤastnรญkov, priฤom vodiฤi a spolujazdci v motorovรฝch vozidlรกch sรบ viac-menej chrรกnenรญ samotnรฝm vozidlom, cyklisti a motocyklisti sรบ ฤiastoฤne chrรกnenรญ naprรญklad helmou, chodci vลกak nie sรบ chrรกnenรญ vรดbec. Chodec je teda najzraniteฤพnejลกรญm รบฤastnรญkom cestnej premรกvky.

Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky

Materiรกly na VDZ sรบ v zmysle zรกkona ฤ. 133/2013 Z. z. stavebnรฝm vรฝrobkom. Na slovenskรฝ trh moลพno uviesลฅ len vรฝrobok, ktorรฝ spฤบลˆa poลพiadavky tohto zรกkona a prรญsluลกnรฝch noriem, a to:

  • STN EN 1436+A1 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky,
  • STN 01 8020 Dopravnรฉ znaฤky na pozemnรฝch komunikรกciรกch.

Pred uvedenรญm vรฝrobku na trh musรญ vรฝrobยญca zabezpeฤiลฅ posudzovanie funkฤnรฝch paraยญmetrov. Systรฉm hodnotenia a overovania vlastnostรญ VDZ a materiรกlov pouลพitรฝch na ich vรฝrobu sa vykonรกva v skรบลกobnรฝch laboratรณriรกch a na skรบลกobnom รบseku podฤพa normy STN EN 1824 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Skรบลกky na skรบลกobnom รบseku.

Vzorky jednotlivรฝch typov materiรกlov sa nanรกลกajรบ na skรบลกobnom รบseku podฤพa dรกvkovania udanรฉho vรฝrobcom alebo dovozcom. Dรกvkovanie sa udรกva pre materiรกly urฤenรฉ na vรฝrobu VDZ aj pre materiรกly na dodatoฤnรฝ posyp.

Na skรบลกobnom รบseku sa v sรบlade s STN EN 1436+A1 a STN EN 1824 merajรบ tieto funkฤnรฉ parametre VDZ vyrobenรฝch zo skรบลกanรฝch materiรกlov:

  • koeficient vratnรฉho odrazu RL za sucha,
  • koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd,
  • farba: koeficient jasu b a trichromatickรฉ sรบradnice x, y,
  • protiลกmykovรก odolnosลฅ โ€“ hodnota SRT,
  • odstrรกniteฤพnosลฅ (iba pri odstrรกniteฤพnรฝch โ€“ doฤasnรฝch materiรกloch),
  • index opotrebovania.

Materiรกly urฤenรฉ na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky musia po celรฝ ฤas skรบลกania (1 rok) spฤบลˆaลฅ poลพiadavky danรฉ normami STN EN 1436+A1 a STN 01 8020/Z2. V sรบฤasnosti sa na vรฝrobu vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek najฤastejลกie pouลพรญvajรบ tieto materiรกly:

  • materiรกly, ktorรฉ sa nanรกลกajรบ v tekutej forme, ako sรบ rozpรบลกลฅadlovรฉ farby alebo farby riediteฤพnรฉ vodou,
  • termoplastickรฉ materiรกly, t. j. materiรกly vo forme blokov, granรบl alebo prรกลกku, ktorรฉ sa zahrievajรบ aลพ do roztavenia a v roztavenom stave sa aplikujรบ na povrch cesty,
  • materiรกly tvrdnรบce za studena (studenรฉ plasยญty), t. j. dvojzloลพkovรฉ materiรกly v tekutom, pastovom alebo tuhom stave, ktorรฉ sa aplikujรบ na povrch cesty po zmieลกanรญ jednotlivรฝch zloลพiek v predpรญsanom pomere,
  • vopred pripravenรฉ materiรกly nanรกลกanรฉ na povrch cesty pomocou tepla, tlaku, lepidiel alebo inรฝmi prostriedkami.

Treba zdรดrazniลฅ, ลพe SK โ€“ certifikรกt zhody mรก len materiรกl a nie vyhotovenรก vodorovnรก dopravnรก znaฤka. Za kvalitu materiรกlu na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky zodpovedรก vรฝrobca a za kvalitu vyrobenej dopravnej znaฤky zodpovedรก zhotovovateฤพ znaฤky.

Kvalita vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia
Kvalita vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia zรกvisรญ od mnohรฝch faktorov:

  • typ nรกterovej lรกtky โ€“ najฤastejลกie sa pouลพรญยญvajรบ syntetickรฉ a vodou riediteฤพnรฉ nรกteroยญvรฉ lรกtky. Nevรฝhodou tรฝchto materiรกlov jeich krรกtka ลพivotnosลฅ, teda obdobie, poฤasktorรฉho spฤบลˆajรบ poลพadovanรฉ funkฤnรฉ parametre podฤพa STN EN 1436+A1 a STN 01 8020/Z2. Priechody sรบ vystavenรฉ dvojaยญkรฉmu opotrebovaniu. Jednak opotrebovaniu, ktorรฉ vznikรก prejazdom motorovรฝch vozidiel, a jednak opotrebovaniu spรดsobenรฉmu samotnรฝmi chodcami;
  • drsnosลฅ โ€“ v prvom rade je zaistenรก materiรกยญlom na dodatoฤnรฝ posyp (balotina, zmes balotiny a zdrsลˆujรบcich prรญsad), priฤom vyลกลกie hodnoty drsnosti znaฤenia sa dosahujรบ s pouลพitรญm materiรกlov na dodatoฤnรฝ posyp, ktorรฉ obsahujรบ urฤitรฝ podiel zdrsลˆujรบcich prรญsad. ฤŽalลกรญm faktorom ovplyvลˆujรบcim tento parameter je drsnosลฅ podkladu โ€“ vozovky. Tento fakt je vรฝznamnรฝ najmรค pri obnove znaฤenia, keฤ sa vodorovnรก dopravnรก znaฤka aplikuje na existujรบcu vrstvu znaฤenia, ktorรก nedosahuje hodnoty drsnosti povrchu komunikรกcie. Najmรค pri priechodoch pokrรฝvajรบ vozovku pomerne ลกirokรฉ plochy VDZ, na ktorรฝch vzniยญkรก najmรค pri zlรฝch poveternostnรฝch podmienkach (dรกลพฤ, sneh a mrรกz) pre chodcov nebezpeฤenstvo pokฤบznutia a รบrazu. Vรคฤลกina syntetickรฝch lรกtok pouลพรญvanรฝch na VDZ mรก zlรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti. Na SK โ€“ certifikรกtoch je vyznaฤenรฉ, ลพe sa nesmรบ pouลพรญvaลฅ samotnรฉ materiรกly, ale len materiรกly s dodatoฤnรฝm posypom โ€“ balotinou alebo protiลกmykovรฝmi prรญsadami. V praxi sa tento รบdaj nereลกpektuje a v snahe uลกetriลฅ nรกklady na znaฤenie sa pouลพije nรกterovรก lรกtka bez dodatoฤnรฉho posypu;
  • aplikรกcia v klimatickรฝch podmienkach โ€“ teplota vzduchu, teplota podkladu, relatรญvna vlhkosลฅ vzduchu a podobne โ€“ vรฝrobca vo svojich technickรฝch listoch informuje o optimรกlnych podmienkach aplikรกcie, ktorรฉ treba dodrลพaลฅ. Podklad musรญ byลฅ suchรฝ, ฤistรฝ, bez olejovรฝch ลกkvล•n. Teplota vozovky musรญ byลฅ nad rosnรฝm bodom;
  • spรดsob aplikรกcie โ€“ strojnรฉ zariadenia majรบ rรดzne systรฉmy aplikรกcie materiรกlov na dodatoฤnรฝ posyp, a to z hฤพadiska kinetickej energie, ako aj nastavenia dรกvkovania prรญdavnรฉho materiรกlu.

Jednoduchรฉ strojnรฉ zariadenie umoลพลˆuje nastaviลฅ mnoลพstvo materiรกlu na ploลกnรบ jednotku len pribliลพne. Mnoลพstvo je zรกvislรฉ od pracovnej rรฝchlosti stroja, materiรกl na dodatoฤnรฝ posyp sa pridรกva voฤพne a je zabudovanรฝ do nรกterovej lรกtky len gravitaฤnou silou. Na aplikรกciu sa v sรบฤasnosti pouลพรญvajรบ zariadenia, ktorรฉ vyhovujรบ najvyลกลกรญm poลพiadavkรกm โ€“ automatickรฉ nastavenie mnoลพstva nรกterovej lรกtky, mnoลพstva balotiny, ako aj nastavenie tlaku, akรฝm sa balotina aplikuje na znaฤku;

  • pouลพitรฝ typ balotiny โ€“ รบroveลˆ retroreflexie je zรกsadne ovplyvnenรก dostatoฤnรฝm zabudovanรญm balotiny do materiรกlu. Vplyv mรก typ pouลพitej balotiny, vlastnosti materiรกlu a technolรณgia aplikรกcie. Pri aplikรกcii mรดลพe byลฅ balotina do materiรกlu zabudovanรก buฤ vฤaka svojej gravitaฤnej energii, alebo za spolupรดsobenia kinetickej energie. Veฤพkรฝ vplyv mรก aj veฤพkosลฅ jednotlivรฝch guฤพรดฤok balotiny. Drobnejลกie guฤพรดฤky budรบ v materiรกli โ€žutopenรฉโ€œ, zatiaฤพ ฤo guฤพรดฤky s vรคฤลกรญm priemerom sa uchytia len menลกou ฤasลฅou svojho povrchu, ฤoho dรดsledkom bude ich drobenie a nรกslednรก strata retroreflexie a drsnosti VDZ;
  • kvalita povrchu cesty a jej รบdrลพba โ€“ na kvaliยญtu vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia mรก vplyv drsnosลฅ vozovky, hฤบbka textรบry, vรฝtlky, trhliny, zostatky starรฉho znaฤenia, ako aj spรดsob รบdrลพby cesty โ€“ druh a mnoลพstvo posypovรฉho materiรกlu, รบdrลพba cesty snehovรฝmi pluhmi, podmienky aplikรกcie atฤ.;
  • intenzita dopravy โ€“ ฤรญm je doprava intenzรญvnejลกia, tรฝm viac sa opotrebovรกvajรบ VDZ. Veฤพkรฝ vplyv mรก predovลกetkรฝm intenzita dopravy nรกkladnรฝch automobilov.

 

Vรฝsledky
Koncom mรกja a v jรบni 2013 prebiehalo v ลฝiline meranie funkฤnรฝch parametrov vodorovnรฉho znaฤenia na priechodoch pre chodcov. Celkovo sa meralo na 12 priechodoch, ktorรฉ boli striekanรฉ v mรกji. Na priechody sa aplikovali nรกterovรฉ lรกtky Sinolack Riviera a Sinolack Normandie. Na vลกetkรฝch priechodoch sa aplikoval dodatoฤnรฝ posyp balotinou Sovitec.

Farba โ€“ chromatickosลฅ (zrakovรฝ vnem) stanovuje viditeฤพnosลฅ VDZ vo dne. Nameranรฉ hodnoty trichromatickรฝch sรบradnรญc x, y leลพali aj po dvoch mesiacoch po aplikรกcii vnรบtri plochy definovanej sรบradnicami bodov uvedenรฝmi v tab. 6 v STN EN 1436+A1.

Koeficient jasu b je parameter, ktorรฝm sa hodnotรญ viditeฤพnosลฅ znaฤky vo dne. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt koeficientu jasu b zaradรญ do triedy B0 aลพ B5. Nameranรฉ parametre vลกetkรฝch testovanรฝch priechodov dosahovali triedy B1 aลพ B5 podฤพa STN EN 1436+A1. Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu B2, nespฤบลˆal priechod na Tvrdรฉho ulici.

Koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd โ€“ hodnotรญ sa dennรก viditeฤพnosลฅ. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt zaradรญ do triedy Q0 aลพ Q4. Nameranรฉ parametre vลกetkรฝch testovanรฝch priechodov dosahovali triedy Q2 aลพ Q5 podฤพa STN EN 1436+A1. Minimรกlnu poยญลพiadavku podฤพa STN 01 8020 spฤบลˆali vลกetky priechody.

Koeficient vratnรฉho odrazu (retroreflexia) RL โ€“ viditeฤพnosลฅ v noci je danรก vratnรฝm odrazom, retroreflexiou zaistenou materiรกlom na dodatoฤnรฝ posyp โ€“ balotinou. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt RL zaradรญ do triedy R0 aลพ R5. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi dva tรฝลพdne po aplikรกcii triedy R2 aลพ R4. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi mesiac a pol po aplikรกcii triedy < R1 aลพ R4. Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu R2, nespฤบลˆali dva priechody โ€“ priechod na Legioยญnรกrskej ulici a na Hurbanovej ulici pri Tescu.

Odolnosลฅ proti ลกmyku SRT โ€“ drsnosลฅ โ€“ VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt odolnosti proti ลกmyku SRT zaradรญ do triedy S0 aลพ S5. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi dva tรฝลพdne po aplikรกcii triedy < S1 aลพ S2.

Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu S1, nespฤบลˆal jeden priechod. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov asi mesiac a pol po aplikรกcii dosahovali triedy < S1 aลพ S1, priฤom len jeden priechod spฤบลˆal poลพiadavky STN 01 8020.

Index opotrebovania โ€“ dopravnรฉ znaฤky v sรบlade s normou STN 01 8020 vyhovujรบ dovtedy, kรฝm znaฤka kryje najmenej 80 % plochy povrchu vozovky, na ktorom bola zhotovenรก. V tomto prรญpade sa Index opotrebovania rovnรก 1. V prรญpade, ลพe index opotrebovania je < 1, znaฤka kryje menej ako 80 % plochy a treba ju obnoviลฅ.

Zรกver
Funkฤnรฉ parametre priechodov pre chodcov tesne po aplikรกcii vyhovujรบ poลพiadavkรกm STN 01 8020. Ich kvalita vลกak ฤasom rapรญdne klesรก. Uลพ po mesiaci a pol od aplikรกcie nevyhovujรบ parametrom โ€“ odolnosลฅ proti ลกmyku a retroreflexia. Pri rozhodovanรญ, akรฝ druh materiรกlu pouลพiลฅ na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie pri aplikรกcii priechodov pre chodcov, majรบ zadรกvatelia niekoฤพko moลพnostรญ. Nรกkupnรก cena je vo vรคฤลกine prรญpadov rozhodujรบcim parametrom, dรดleลพitรฉ je vลกak vziaลฅ do รบvahy aj kvalitu materiรกlu, ลพivotnosลฅ, cenu รบdrลพby, pouลพiteฤพnosลฅ a likvidรกciu. Tieto parametre mรดลพu vynaloลพenรฉ nรกklady do budรบcnosti znรญลพiลฅ.

Prรญspevok bol spracovanรฝ v rรกmci rieลกenia projektu APVV, ฤ. projektu VMSP-P-0091-09.

Ing. Margita Jerguลกovรก, Ing. Lenka Moravฤรญkovรก
FOTO: Vรฝskumnรฝ รบstav dopravnรฝ

Margita Jerguลกovรก a Lenka Moravฤรญkovรก pracujรบ v Skรบลกobnom laboratรณriu nรกterovรฝch lรกtok a dopravnรฉho znaฤenia Vรฝskumnรฉho รบstavu dopravnรฉho, a. s., ลฝilina.


Literatรบra

1. Jerguลกovรก, M.: Hodnotenie vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek na skรบลกobnom รบseku v rokoch 2010 โ€“ 2011 a zmena ich funkฤnรฝch parametrov vplyvom zimnej รบdrลพby. In: Horizonty dopravy 2/2011, roฤnรญk XIX., str. 3 โ€“ 6.
2. STN 01 8020 Dopravnรฉ znaฤky na pozemnรฝch komunikรกciรกch.
3. STN EN 1824: 2011 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Skรบลกky na skรบลกobnom รบseku.
4. STN EN 1436+A1: Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby

–>

Najฤรญtanejลกie