Bezpeฤnosลฅ chodcov na priechodoch vย ลฝiline
Na Slovensku umiera na cestnรฝch komunikรกciรกch priemerne 200 chodcov roฤne. Najฤastejลกรญmi prรญฤinami nehรดd chodcov je vstup do jazdnej drรกhy prichรกdzajรบceho motorovรฉho vozidla a nesprรกvny odhad pri prechรกdzanรญ cez komunikรกciu. Prรญspevok sa zaoberรก hodnotenรญm vybranรฝch priechodov pre chodcov v meste ลฝilina z hฤพadiska ich funkฤnรฝch parametrov. V poslednom ฤase sa v masovokomunikaฤnรฝch prostriedkoch zniesla vlna kritiky na kvalitu vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek (VDZ) na priechodoch pre chodcov. Predovลกetkรฝm v zimnom obdobรญ sรบ veฤพmi klzkรฉ, prรญpadne sรบ takรฉ opotrebovanรฉ, ลพe ich na ceste takmer nevidno.
Bezpeฤnosลฅ cestnej premรกvky je stรกle veฤพmi diskutovanรก tรฉma vo vลกetkรฝch krajinรกch s rozvinutou automobilovou dopravou. Ohrozenรฉ sรบ vลกetky skupiny รบฤastnรญkov, priฤom vodiฤi a spolujazdci v motorovรฝch vozidlรกch sรบ viac-menej chrรกnenรญ samotnรฝm vozidlom, cyklisti a motocyklisti sรบ ฤiastoฤne chrรกnenรญ naprรญklad helmou, chodci vลกak nie sรบ chrรกnenรญ vรดbec. Chodec je teda najzraniteฤพnejลกรญm รบฤastnรญkom cestnej premรกvky.
Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky
Materiรกly na VDZ sรบ v zmysle zรกkona ฤ. 133/2013 Z. z. stavebnรฝm vรฝrobkom. Na slovenskรฝ trh moลพno uviesลฅ len vรฝrobok, ktorรฝ spฤบลa poลพiadavky tohto zรกkona a prรญsluลกnรฝch noriem, a to:
- STN EN 1436+A1 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky,
- STN 01 8020 Dopravnรฉ znaฤky na pozemnรฝch komunikรกciรกch.
Pred uvedenรญm vรฝrobku na trh musรญ vรฝrobยญca zabezpeฤiลฅ posudzovanie funkฤnรฝch paraยญmetrov. Systรฉm hodnotenia a overovania vlastnostรญ VDZ a materiรกlov pouลพitรฝch na ich vรฝrobu sa vykonรกva v skรบลกobnรฝch laboratรณriรกch a na skรบลกobnom รบseku podฤพa normy STN EN 1824 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Skรบลกky na skรบลกobnom รบseku.
Vzorky jednotlivรฝch typov materiรกlov sa nanรกลกajรบ na skรบลกobnom รบseku podฤพa dรกvkovania udanรฉho vรฝrobcom alebo dovozcom. Dรกvkovanie sa udรกva pre materiรกly urฤenรฉ na vรฝrobu VDZ aj pre materiรกly na dodatoฤnรฝ posyp.
Na skรบลกobnom รบseku sa v sรบlade s STN EN 1436+A1 a STN EN 1824 merajรบ tieto funkฤnรฉ parametre VDZ vyrobenรฝch zo skรบลกanรฝch materiรกlov:
- koeficient vratnรฉho odrazu RL za sucha,
- koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd,
- farba: koeficient jasu b a trichromatickรฉ sรบradnice x, y,
- protiลกmykovรก odolnosลฅ โ hodnota SRT,
- odstrรกniteฤพnosลฅ (iba pri odstrรกniteฤพnรฝch โ doฤasnรฝch materiรกloch),
- index opotrebovania.
Materiรกly urฤenรฉ na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky musia po celรฝ ฤas skรบลกania (1 rok) spฤบลaลฅ poลพiadavky danรฉ normami STN EN 1436+A1 a STN 01 8020/Z2. V sรบฤasnosti sa na vรฝrobu vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek najฤastejลกie pouลพรญvajรบ tieto materiรกly:
- materiรกly, ktorรฉ sa nanรกลกajรบ v tekutej forme, ako sรบ rozpรบลกลฅadlovรฉ farby alebo farby riediteฤพnรฉ vodou,
- termoplastickรฉ materiรกly, t. j. materiรกly vo forme blokov, granรบl alebo prรกลกku, ktorรฉ sa zahrievajรบ aลพ do roztavenia a v roztavenom stave sa aplikujรบ na povrch cesty,
- materiรกly tvrdnรบce za studena (studenรฉ plasยญty), t. j. dvojzloลพkovรฉ materiรกly v tekutom, pastovom alebo tuhom stave, ktorรฉ sa aplikujรบ na povrch cesty po zmieลกanรญ jednotlivรฝch zloลพiek v predpรญsanom pomere,
- vopred pripravenรฉ materiรกly nanรกลกanรฉ na povrch cesty pomocou tepla, tlaku, lepidiel alebo inรฝmi prostriedkami.
Treba zdรดrazniลฅ, ลพe SK โ certifikรกt zhody mรก len materiรกl a nie vyhotovenรก vodorovnรก dopravnรก znaฤka. Za kvalitu materiรกlu na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky zodpovedรก vรฝrobca a za kvalitu vyrobenej dopravnej znaฤky zodpovedรก zhotovovateฤพ znaฤky.
Kvalita vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia
Kvalita vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia zรกvisรญ od mnohรฝch faktorov:
- typ nรกterovej lรกtky โ najฤastejลกie sa pouลพรญยญvajรบ syntetickรฉ a vodou riediteฤพnรฉ nรกteroยญvรฉ lรกtky. Nevรฝhodou tรฝchto materiรกlov jeich krรกtka ลพivotnosลฅ, teda obdobie, poฤasktorรฉho spฤบลajรบ poลพadovanรฉ funkฤnรฉ parametre podฤพa STN EN 1436+A1 a STN 01 8020/Z2. Priechody sรบ vystavenรฉ dvojaยญkรฉmu opotrebovaniu. Jednak opotrebovaniu, ktorรฉ vznikรก prejazdom motorovรฝch vozidiel, a jednak opotrebovaniu spรดsobenรฉmu samotnรฝmi chodcami;
- drsnosลฅ โ v prvom rade je zaistenรก materiรกยญlom na dodatoฤnรฝ posyp (balotina, zmes balotiny a zdrsลujรบcich prรญsad), priฤom vyลกลกie hodnoty drsnosti znaฤenia sa dosahujรบ s pouลพitรญm materiรกlov na dodatoฤnรฝ posyp, ktorรฉ obsahujรบ urฤitรฝ podiel zdrsลujรบcich prรญsad. ฤalลกรญm faktorom ovplyvลujรบcim tento parameter je drsnosลฅ podkladu โ vozovky. Tento fakt je vรฝznamnรฝ najmรค pri obnove znaฤenia, keฤ sa vodorovnรก dopravnรก znaฤka aplikuje na existujรบcu vrstvu znaฤenia, ktorรก nedosahuje hodnoty drsnosti povrchu komunikรกcie. Najmรค pri priechodoch pokrรฝvajรบ vozovku pomerne ลกirokรฉ plochy VDZ, na ktorรฝch vzniยญkรก najmรค pri zlรฝch poveternostnรฝch podmienkach (dรกลพฤ, sneh a mrรกz) pre chodcov nebezpeฤenstvo pokฤบznutia a รบrazu. Vรคฤลกina syntetickรฝch lรกtok pouลพรญvanรฝch na VDZ mรก zlรฉ protiลกmykovรฉ vlastnosti. Na SK โ certifikรกtoch je vyznaฤenรฉ, ลพe sa nesmรบ pouลพรญvaลฅ samotnรฉ materiรกly, ale len materiรกly s dodatoฤnรฝm posypom โ balotinou alebo protiลกmykovรฝmi prรญsadami. V praxi sa tento รบdaj nereลกpektuje a v snahe uลกetriลฅ nรกklady na znaฤenie sa pouลพije nรกterovรก lรกtka bez dodatoฤnรฉho posypu;
- aplikรกcia v klimatickรฝch podmienkach โ teplota vzduchu, teplota podkladu, relatรญvna vlhkosลฅ vzduchu a podobne โ vรฝrobca vo svojich technickรฝch listoch informuje o optimรกlnych podmienkach aplikรกcie, ktorรฉ treba dodrลพaลฅ. Podklad musรญ byลฅ suchรฝ, ฤistรฝ, bez olejovรฝch ลกkvลn. Teplota vozovky musรญ byลฅ nad rosnรฝm bodom;
- spรดsob aplikรกcie โ strojnรฉ zariadenia majรบ rรดzne systรฉmy aplikรกcie materiรกlov na dodatoฤnรฝ posyp, a to z hฤพadiska kinetickej energie, ako aj nastavenia dรกvkovania prรญdavnรฉho materiรกlu.
Jednoduchรฉ strojnรฉ zariadenie umoลพลuje nastaviลฅ mnoลพstvo materiรกlu na ploลกnรบ jednotku len pribliลพne. Mnoลพstvo je zรกvislรฉ od pracovnej rรฝchlosti stroja, materiรกl na dodatoฤnรฝ posyp sa pridรกva voฤพne a je zabudovanรฝ do nรกterovej lรกtky len gravitaฤnou silou. Na aplikรกciu sa v sรบฤasnosti pouลพรญvajรบ zariadenia, ktorรฉ vyhovujรบ najvyลกลกรญm poลพiadavkรกm โ automatickรฉ nastavenie mnoลพstva nรกterovej lรกtky, mnoลพstva balotiny, ako aj nastavenie tlaku, akรฝm sa balotina aplikuje na znaฤku;
- pouลพitรฝ typ balotiny โ รบroveล retroreflexie je zรกsadne ovplyvnenรก dostatoฤnรฝm zabudovanรญm balotiny do materiรกlu. Vplyv mรก typ pouลพitej balotiny, vlastnosti materiรกlu a technolรณgia aplikรกcie. Pri aplikรกcii mรดลพe byลฅ balotina do materiรกlu zabudovanรก buฤ vฤaka svojej gravitaฤnej energii, alebo za spolupรดsobenia kinetickej energie. Veฤพkรฝ vplyv mรก aj veฤพkosลฅ jednotlivรฝch guฤพรดฤok balotiny. Drobnejลกie guฤพรดฤky budรบ v materiรกli โutopenรฉโ, zatiaฤพ ฤo guฤพรดฤky s vรคฤลกรญm priemerom sa uchytia len menลกou ฤasลฅou svojho povrchu, ฤoho dรดsledkom bude ich drobenie a nรกslednรก strata retroreflexie a drsnosti VDZ;
- kvalita povrchu cesty a jej รบdrลพba โ na kvaliยญtu vodorovnรฉho dopravnรฉho znaฤenia mรก vplyv drsnosลฅ vozovky, hฤบbka textรบry, vรฝtlky, trhliny, zostatky starรฉho znaฤenia, ako aj spรดsob รบdrลพby cesty โ druh a mnoลพstvo posypovรฉho materiรกlu, รบdrลพba cesty snehovรฝmi pluhmi, podmienky aplikรกcie atฤ.;
- intenzita dopravy โ ฤรญm je doprava intenzรญvnejลกia, tรฝm viac sa opotrebovรกvajรบ VDZ. Veฤพkรฝ vplyv mรก predovลกetkรฝm intenzita dopravy nรกkladnรฝch automobilov.
Vรฝsledky
Koncom mรกja a v jรบni 2013 prebiehalo v ลฝiline meranie funkฤnรฝch parametrov vodorovnรฉho znaฤenia na priechodoch pre chodcov. Celkovo sa meralo na 12 priechodoch, ktorรฉ boli striekanรฉ v mรกji. Na priechody sa aplikovali nรกterovรฉ lรกtky Sinolack Riviera a Sinolack Normandie. Na vลกetkรฝch priechodoch sa aplikoval dodatoฤnรฝ posyp balotinou Sovitec.
Farba โ chromatickosลฅ (zrakovรฝ vnem) stanovuje viditeฤพnosลฅ VDZ vo dne. Nameranรฉ hodnoty trichromatickรฝch sรบradnรญc x, y leลพali aj po dvoch mesiacoch po aplikรกcii vnรบtri plochy definovanej sรบradnicami bodov uvedenรฝmi v tab. 6 v STN EN 1436+A1.
Koeficient jasu b je parameter, ktorรฝm sa hodnotรญ viditeฤพnosลฅ znaฤky vo dne. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt koeficientu jasu b zaradรญ do triedy B0 aลพ B5. Nameranรฉ parametre vลกetkรฝch testovanรฝch priechodov dosahovali triedy B1 aลพ B5 podฤพa STN EN 1436+A1. Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu B2, nespฤบลal priechod na Tvrdรฉho ulici.
Koeficient jasu pri difรบznom osvetlenรญ Qd โ hodnotรญ sa dennรก viditeฤพnosลฅ. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt zaradรญ do triedy Q0 aลพ Q4. Nameranรฉ parametre vลกetkรฝch testovanรฝch priechodov dosahovali triedy Q2 aลพ Q5 podฤพa STN EN 1436+A1. Minimรกlnu poยญลพiadavku podฤพa STN 01 8020 spฤบลali vลกetky priechody.
Koeficient vratnรฉho odrazu (retroreflexia) RL โ viditeฤพnosลฅ v noci je danรก vratnรฝm odrazom, retroreflexiou zaistenou materiรกlom na dodatoฤnรฝ posyp โ balotinou. VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt RL zaradรญ do triedy R0 aลพ R5. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi dva tรฝลพdne po aplikรกcii triedy R2 aลพ R4. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi mesiac a pol po aplikรกcii triedy < R1 aลพ R4. Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu R2, nespฤบลali dva priechody โ priechod na Legioยญnรกrskej ulici a na Hurbanovej ulici pri Tescu.
Odolnosลฅ proti ลกmyku SRT โ drsnosลฅ โ VDZ sa podฤพa nameranรฝch hodnรดt odolnosti proti ลกmyku SRT zaradรญ do triedy S0 aลพ S5. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov dosahovali asi dva tรฝลพdne po aplikรกcii triedy < S1 aลพ S2.
Minimรกlnu poลพiadavku podฤพa STN 01 8020, triedu S1, nespฤบลal jeden priechod. Nameranรฉ parametre testovanรฝch priechodov asi mesiac a pol po aplikรกcii dosahovali triedy < S1 aลพ S1, priฤom len jeden priechod spฤบลal poลพiadavky STN 01 8020.
Index opotrebovania โ dopravnรฉ znaฤky v sรบlade s normou STN 01 8020 vyhovujรบ dovtedy, kรฝm znaฤka kryje najmenej 80 % plochy povrchu vozovky, na ktorom bola zhotovenรก. V tomto prรญpade sa Index opotrebovania rovnรก 1. V prรญpade, ลพe index opotrebovania je < 1, znaฤka kryje menej ako 80 % plochy a treba ju obnoviลฅ.
Zรกver
Funkฤnรฉ parametre priechodov pre chodcov tesne po aplikรกcii vyhovujรบ poลพiadavkรกm STN 01 8020. Ich kvalita vลกak ฤasom rapรญdne klesรก. Uลพ po mesiaci a pol od aplikรกcie nevyhovujรบ parametrom โ odolnosลฅ proti ลกmyku a retroreflexia. Pri rozhodovanรญ, akรฝ druh materiรกlu pouลพiลฅ na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie pri aplikรกcii priechodov pre chodcov, majรบ zadรกvatelia niekoฤพko moลพnostรญ. Nรกkupnรก cena je vo vรคฤลกine prรญpadov rozhodujรบcim parametrom, dรดleลพitรฉ je vลกak vziaลฅ do รบvahy aj kvalitu materiรกlu, ลพivotnosลฅ, cenu รบdrลพby, pouลพiteฤพnosลฅ a likvidรกciu. Tieto parametre mรดลพu vynaloลพenรฉ nรกklady do budรบcnosti znรญลพiลฅ.
Prรญspevok bol spracovanรฝ v rรกmci rieลกenia projektu APVV, ฤ. projektu VMSP-P-0091-09.
Ing. Margita Jerguลกovรก, Ing. Lenka Moravฤรญkovรก
FOTO: Vรฝskumnรฝ รบstav dopravnรฝ
Margita Jerguลกovรก a Lenka Moravฤรญkovรก pracujรบ v Skรบลกobnom laboratรณriu nรกterovรฝch lรกtok a dopravnรฉho znaฤenia Vรฝskumnรฉho รบstavu dopravnรฉho, a. s., ลฝilina.
Literatรบra
1. Jerguลกovรก, M.: Hodnotenie vodorovnรฝch dopravnรฝch znaฤiek na skรบลกobnom รบseku v rokoch 2010 โ 2011 a zmena ich funkฤnรฝch parametrov vplyvom zimnej รบdrลพby. In: Horizonty dopravy 2/2011, roฤnรญk XIX., str. 3 โ 6.
2. STN 01 8020 Dopravnรฉ znaฤky na pozemnรฝch komunikรกciรกch.
3. STN EN 1824: 2011 Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Skรบลกky na skรบลกobnom รบseku.
4. STN EN 1436+A1: Materiรกly na dopravnรฉ znaฤenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. Poลพiadavky na vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤky.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby
–>