Bezpeฤnosลฅ slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov
Pod bezpeฤnosลฅou podฤพa vลกeobecne uznรกvanej definรญcie rozumieme podmienky, pri ktorรฝch sรบ zdravie, majetok alebo ลพivotnรฉ prostredie primerane chrรกnenรฉ proti neลพiaducim nรกsledkom. Dosahuje sa riadenรญm identifikovanรฝch nebezpeฤenstiev tak, aby bolo zabezpeฤenรฉ tolerovateฤพnรฉ riziko. Tolerovateฤพnรฉ riziko reprezentuje takรก miera rizika, ktorรบ je spoloฤnosลฅ vย danom kontexte ochotnรก akceptovaลฅ. Je zrejmรฉ, ลพe doprava po akejkoฤพvek pozemnej komunikรกcii prinรกลกa pre jej vlastnรญkov aย uลพรญvateฤพov rizikรก, prejavujรบce sa rรดznymi typmi nรกsledkov โ ลกkodami na majetku, zdravรญ, ako aj ลพivotoch. Vieme reรกlne posรบdiลฅ, do akej miery sรบ modernรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely bezpeฤnรฉ? Sme si istรญ, ลพe zvyลกovanรญm investรญciรญ do vybavenia tunelov รบmerne zvyลกujeme bezpeฤnosลฅ tunelov? Nesรบstreฤujeme sa prรญliลก na spektakulรกrne udalosti, akรฝmi sรบ veฤพkรฉ poลพiare, hoci je ich pravdepodobnosลฅ veฤพmi nรญzka? Tieto a podobnรฉ otรกzky sรบ ฤastรฝm predmetom diskusiรญ eurรณpskych odbornรญkov na bezpeฤnosลฅ tunelov.
Podฤพa holistickรฉho prรญstupu je bezpeฤnosลฅ tunelov (ale aj akรฝchkoฤพvek inรฝch รบsekov pozemnรฝch komunikรกciรญ) ovplyvnenรก ลกtyrmi faktormi, ktorรฝmi sรบ uลพรญvatelia, vozidlรก, stavebnรก infraลกtruktรบra aย spรดsob prevรกdzky, ako aj ich vzรกjomnou interakciou. Pozornosลฅ verejnosti aย schvaฤพujรบcich orgรกnov sa tradiฤne sรบstreฤuje najmรค na infraลกtruktรบru, ktorรบ tvoria stavebnรฉ rieลกenia tunela (poฤet tunelovรฝch rรบr, smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie, รบnikovรฉ vรฝchody atฤ.) aย jeho technickรฉ vybavenie (vetranie, osvetlenie, komunikaฤnรฉ vybavenie atฤ.). Nepochybne je tento prvok dรดleลพitรฝ, ale sรกm osebe nemรดลพe zaruฤiลฅ poลพadovanรบ รบroveล bezpeฤnosti. Mimoriadne dรดleลพitรบ รบlohu zohrรกva aj ฤพudskรฝ faktor, ktorรฝ svojรญm sprรกvanรญm mรดลพe predstavovaลฅ najslabลกie ohnivko vย reลฅazi. ฤฝudskรฝ faktor je pritom reprezentovanรฝ nielen uลพรญvateฤพmi, ale aj operรกtormi aย ฤlenmi zรกsahovรฝch jednotiek.
Obr. 1ย Nรกsledky ฤelnej zrรกลพky osobnรฉho vozidla aย autobusu vย tuneli Branisko (zdroj: TASR)
Bezpeฤnosลฅ aย poลพiare vย tuneloch
Oย problematike poลพiarnej bezpeฤnosti cestnรฝch tunelov na Slovensku sa intenzรญvne diskutovalo od obdobia projektovania aย vรฝstavby prvรฉho modernรฉho diaฤพniฤnรฉho tunela Branisko. Prรกve poฤas vรฝstavby tunela Branisko doลกlo kย niekoฤพkรฝm katastrofickรฝm poลพiarom vย alpskรฝch tuneloch (Mt. Blanc, 1999; Tauern, 1999; St. Gotthard, 2001). Vplyv tรฝchto udalostรญ na technickรฉ rieลกenie tunela Branisko bol citeฤพnรฝ, priฤom kย mnohรฝm zmenรกm dochรกdzalo aลพ poฤas vรฝstavby. Prรญkladom sรบ zvรฝลกenie poฤtu รบnikovรฝch ciest spรกjajรบcich tunel sย รบnikovou ลกtรดlลou, vozovka sย cementobetรณnovรฝm krytom aย mnohรฉ prvky technologickรฉho vybavenia tunela.
Navrhovanie cestnรฝch tunelov aย ich vybavenia zย hฤพadiska poลพiarnej bezpeฤnosti sa na Slovensku rieลกilo osobitnรฝm predpisom, ktorรฉho prvรก verzia bola pripravenรก aย zverejnenรก uลพ vย roku 2001. Vย sรบฤasnosti mรกme kย dispozรญcii uลพ tretiu, รบplne prepracovanรบ verziu predpisu, ktorรก bola vydanรก ako TP 11/2011 Protipoลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov. Predpis rieลกi kฤพรบฤovรฉ otรกzky spojenรฉ sย bezpeฤnosลฅou, priฤom na prvom mieste je bezpeฤnรก evakuรกcia osรดb zย horiaceho tunela do priestoru neohrozenรฉho poลพiarom, aย to najmรค ako samozรกchrana. Sย tรฝm sรบvisรญ aj poลพiadavka zabrรกniลฅ ลกรญreniu poลพiaru aย dymu, umoลพniลฅ odvod tepla aย splodรญn horenia zย tunela aย vย neposlednom rade umoลพniลฅ รบฤinnรฝ aย bezpeฤnรฝ zรกsah hasiฤov. Vย tejto sรบvislosti sรบ rozhodujรบcimi prvkami bezpeฤnosti รบnikovรฉ cesty zย tunela, ich poloha aย vybavenie, vetranie tunela, zariadenia umoลพลujรบce skorรบ identifikรกciu aย lokalizรกciu poลพiaru aย tieลพ zariadenia na komunikรกciu sย uลพรญvateฤพmi tunela. Ide najmรค oย opatrenia tรฝkajรบce sa infraลกtruktรบry tunela โ stavebnรฉho rieลกenia aย technickรฉho vybavenia.
Obr. 2ย Portรกl tunela Bรดrik โ vhodnรฉ architektonickรฉ rieลกenie, ale informaฤnรฉ zahltenie mnoลพstvom dopravnรฝch znaฤiek aย signรกlov (zdroj: ฤTK)
Prรญฤiny aย nรกsledky nehรดd
Hoci sรบ veฤพkรฉ poลพiare vย tuneloch mediรกlne prรญลฅaลพlivรฝmi tรฉmami, ktorรฉ strhรกvajรบ pozornosลฅ nielen laickej verejnosti, nie sรบ zฤaleka jedinรฝmi incidentmi sย fatรกlnymi nรกsledkami. Vzhฤพadom na veฤพmi zriedkavรฝ vรฝskyt veฤพkรฝch poลพiarov je faktom, ลพe vรคฤลกรญ poฤet obetรญ vย cestnรฝch tuneloch majรบ na svedomรญ nehody, pri ktorรฝch nedรดjde kย poลพiaru aย ktorรฉ oznaฤujeme ako mechanickรฉ nehody. Tieto nehody mรดลพeme rozdeliลฅ na nehody jednรฉho alebo viacerรฝch vozidiel, ฤelnรฉ zrรกลพky alebo predno-zadnรฉ kolรญzie aย podobne. Zaujรญmavรฉ vรฝsledky priniesla rakรบska analรฝza veฤพkรฉho poฤtu nehรดd vย tuneloch [2]. Vo vรฝskume, ktorรฝ hodnotil nehody vย tuneloch vย obdobรญ rokov 1999 โ 2003, boli analyzovanรฉ รบdaje zo 447 nehรดd so zraneniami osรดb. Vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou bola nehodovosลฅ 0,076 nehรดd na 1 miliรณn vozidlokilometrov (vzkm), ฤiลพe oย nieฤo niลพลกia vย porovnanรญ sย tunelmi sย jednosmernou premรกvkou, kde hodnota nehodovosti bola
0,088 nehรดd/miliรณn vzkm. ฤo je ale zรกvaลพnejลกie, poฤet obetรญ bol vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou 17,3 obetรญ/miliarda vzkm, kรฝm vย tuneloch sย jednosmernou premรกvkou len 7,6 obetรญ/miliarda vzkm.
Relatรญvny poฤet obetรญ bol teda vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou 2,3-krรกt vyลกลกรญ, ฤo jednoznaฤne indikuje, ลพe tieto tunely sรบ menej bezpeฤnรฉ. Jednรฝm zย dรดvodov je vysokรฝ podiel ฤelnรฝch zrรกลพok vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou, ktorรฝch nรกsledky bรฝvajรบ veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Rakรบske zรกvery moลพno podporiลฅ รบdajmi zย doterajลกej prevรกdzky ลกtyroch slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov, hoci ich poฤet zฤaleka nedosahuje poฤet skรบmanรฝch rakรบskych tunelov. Dve dopravnรฉ nehody sย รบmrtรญm troch osรดb boli doposiaฤพ zaznamenanรฉ len vย tuneli Branisko sย obojsmernou premรกvkou, priฤom vย oboch prรญpadoch iลกlo oย ฤelnรบ zrรกลพku vozidiel (obr.ย 1).
Na porovnanie sย rakรบskymi รบdajmi mรดลพeme uviesลฅ poฤet obetรญ na slovenskรฝch diaฤพniciach, ktorรฝ podฤพa policajnรฝch ลกtatistรญk zย obdobia 2001 โ 2005 predstavoval hodnotu 7,4ย obetรญ/miliarda vzkm. Tento รบdaj je veฤพmi blรญzky poฤtu obetรญ vย rakรบskych jednosmernรฝch tuneloch (na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch), ฤo potvrdzuje zรกvery viacerรฝch zahraniฤnรฝch ลกtรบdiรญ, hovoriacich, ลพe bezpeฤnosลฅ vย jednosmernรฝch tuneloch nie je zรกsadne odliลกnรก od bezpeฤnosti smerovo rozdelenรฝch komunikรกciรญ.Zaujรญmavรฉ bolo aj hodnotenie prรญฤin nehรดd vย rakรบskych tuneloch. Nedostatok pozornosti je najdรดleลพitejลกou prรญฤinou nehรดd vย jednosmernรฝch aj obojsmernรฝch tuneloch. Na druhom mieste je nesprรกvne sprรกvanie sa vodiฤov zahrnujรบce nedodrลพanie vzdialenosti, nesprรกvne predbiehanie aย nedodrลพanie polohy vozidla vย jazdnom pruhu. Ako tretรญ sรบbor prรญฤin je vyhodnotenรก zlรก interpretรกcia podmienok vย tuneli (dopravnรฝch, meteorologickรฝch aย podobne). Aลพ na ลกtvrtom mieste sa medzi prรญฤinami nehรดd uvรกdzalo nedodrลพanie povolenej rรฝchlosti, aj to len vย jednosmernรฝch tuneloch. Jednoznaฤnรฝm vรฝsledkom analรฝzy bola aj vyลกลกia nehodovosลฅ vย portรกlovej aย predportรกlovej oblasti tunelov vย porovnanรญ sย vnรบtornรฝm รบsekom tunela. Ako veฤพmi dรดleลพitรฉ sa javia tri bezpeฤnostnรฉ pravidlรก sรบvisiace sย rieลกenรญm portรกlov cestnรฝch tunelov:
- zmena poฤtu jazdnรฝch pruhov by nemala nastaลฅ vย oblasti pred portรกlom zodpovedajรบcej 10 sekundรกm jazdy, ฤo pri rรฝchlosti 100โฏkm/h predstavuje 277โฏm. Ak to nie je moลพnรฉ, treba podฤพa smernice 2004/54/EC [1] prijaลฅ dodatoฤnรฉ bezpeฤnostnรฉ opatrenia;
- je ลพiaduce, aby architektonickรฉ rieลกenie portรกlov navodilo jasnรฉ ohraniฤenie vjazdu do tunela, prispievalo kย znรญลพeniu rรฝchlosti aย poskytovalo vodiฤovi jasnรฉ informรกcie;
- podฤพa odporuฤenรญ PIARC [9] by vย predportรกlovom รบseku sย dฤบลพkou 150 โ 200 m nemalo byลฅ inลกtalovanรฉ prรญliลก veฤพkรฉ mnoลพstvo dopravnรฝch znaฤiek aย signalizaฤnรฝch zariadenรญ, naopak, toto mnoลพstvo by malo byลฅ obmedzenรฉ na nevyhnutnรฉ minimum.
Rieลกenie portรกlov slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov spravidla plnรญ prvรบ aj druhรบ poลพiadavยญku, mnoลพstvo dopravnรฝch znaฤiek aย signalizaฤnรฝch zariadenรญ pred portรกlmi vลกak mรดลพe spรดsobiลฅ zahltenie vodiฤa informรกciami aย nesprรกvne vyhodnotenie situรกcie (obr. 2).
Obr. 5ย Vozidlo prepravujรบce nebezpeฤnรฝ nรกklad cez horskรฝ priechod nad tunelom Branisko
Nรกstroje posรบdenia bezpeฤnosti
Vย krรกtkom ฤase po katastrofickรฝch poลพiaroch vย alpskรฝch tuneloch sa zaฤali diskusie na eurรณpskej รบrovni sย cieฤพom zabrรกniลฅ opakovaniu podobnรฝch udalostรญ alebo aspoล minimalizovaลฅ ich vรฝskyt aย ich dรดsledky. Vytvorili sa medzinรกrodnรฉ expertnรฉ skupiny, ktorรฉ pripravili dokument schvรกlenรฝ vย roku 2004 eurรณpยญskou komisiou aย parlamentom ako smernica ฤ. 2004/54/EC oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย transeurรณpskej cestnej sieti. Smernicu boli krajiny Eร povinnรฉ prijaลฅ do svojej vลกeobecne zรกvรคznej legislatรญvy. Na Slovensku bola smernica implementovanรก nariadenรญm vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. [3]. Okrem opatrenรญ tรฝkajรบcich sa infraลกtruktรบry rieลกi smernica rรดzne aspekty vรฝstavby aย prevรกdzky tunelov vrรกtane spรดsobu odsรบhlasovania projektovej dokumentรกcie tunelov aย jej sรบฤastรญ vzลฅahujรบcich sa na otรกzky bezpeฤnosti. Vย zmysle znenia smernice [1] je potrebnรฉ vย predpรญsanรฝch prรญpadoch posรบdiลฅ aย preukรกzaลฅ bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov metรณdou analรฝzy rizรญk. Smernica zรกroveล zaviazala kaลพdรฝ ฤlenskรฝ ลกtรกt Eร, aby vyvinul metodiku na analรฝzu rizรญk na nรกrodnej รบrovni. Ako jedna zย prvรฝch bola rakรบskymi odbornรญkmi na bezpeฤnosลฅ aย vetranie tunelov vyvinutรก metodika znรกma pod akronymom TuRisMo โ Tunnel Risk Model, ktorรก bola publikovanรก vย roku 2008. Vย roku 2010 bol rakรบsky rizikovรฝ model TuRisMo adaptovanรฝ na slovenskรฉ predpisy aย okrajovรฉ podmienky aย nรกsledne po schvรกleยญnรญ bola metodika publikovanรก ako TP 02/2011 Analรฝza rizรญk pre slovenskรฉ cestnรฉ tunely. Zรกkladnรฝ princรญp posรบdenia rizรญk podฤพa slovenskej metodiky vychรกdza zย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadaviek na cestnรฉ tunely. Tunel, ktorรฝ spฤบลa vลกetky poลพiadavky aย podmienky kladenรฉ smernicou [1], sa povaลพuje za dostatoฤne bezpeฤnรฝ. Posรบdenie bezpeฤnosti skรบmanรฉho tunela tvorรญ zรกklad hodnotenia rizรญk prostrednรญctvom modelu definovanรฉho vย TP 02/2011 [8]. Tunel podobnรฝ skรบmanรฉmu tunelu, ktorรฉho vลกetky aspekty sรบ vย รบplnej zhode sย poลพiadavkami aย definรญciami smernice, je definovanรฝ ako referenฤnรฝ tunel. Rizikovรฉ posรบdenie sa vykonรก pre oba tunely โ referenฤnรฝ, ako aj skutoฤnรฝ skรบmanรฝ tunel. Oฤakรกvanรก hodnota rizika stanovenรก pre skรบmanรฝ tunel sa porovnรกva sย oฤakรกvanou hodnotou rizika referenฤnรฉho tunela (ktorรฝ spฤบลa minimรกlne poลพiadavky na bezpeฤnosลฅ presne vย sรบlade so smernicou). Pri prekroฤenรญ minimรกlnej รบrovne bezpeฤnosti referenฤnรฉho tunela musia byลฅ odchรฝlky vyrovnanรฉ pomocou dodatoฤnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ (obr. 4). Vรฝsledkom analรฝzy rizรญk je oฤakรกvanรก hodnota rizika pre tunel โ dlhodobรฝ ลกtatisticky oฤakรกvanรฝ poฤet obetรญ vย tuneli za rok. Tรกto hodnota zodpovedรก sรบฤtu ฤiastkovรฝch rizรญk jednotlivรฝch scenรกrov skรบmanรฝch vย strome udalostรญ analรฝzy rizรญk. ฤiastkovรฉ rizikรก vyplรฝvajรบ zย nรกsobenia poฤetnosti sย priemernou ลกtatisticky oฤakรกvanou mierou ลกkody podฤพa jednotlivรฝch scenรกrov.
Obr. 4ย Prรญklad hodnotenia vรฝsledkov analรฝzy rizรญk podฤพa TP 02/2011 pre tunel sย jednosmernou premรกvkou
sย relatรญvne malรฝm podielom poลพiarneho rizika
Preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch
Aktuรกlnou tรฉmou je aj preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch. Kรฝm podฤพa doterajลกej praxe bola preprava vo vลกetkรฝch slovenskรฝch tuneloch zakรกzanรก, po zmenรกch medzinรกrodnej dohody ADR je potrebnรฉ zjednotiลฅ dopravnรฉ obmedzenia pre tunely na medzinรกrodnej รบrovni aย klasifikovaลฅ tunely do 5 kategรณriรญ oznaฤenรฝch ako Aย aลพ E. Novรฉ pravidlรก zahลลajรบ prรญstup zaloลพenรฝ na hodnotenรญ rizika ako podkladu pre rozhodnutie oย obmedzenรญ dopravy. Preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch mรดลพe generovaลฅ zvlรกลกtne rizikรก pre uลพรญvateฤพov tunela, nosnรบ konลกtrukciu tunela, ลพivotnรฉ prostredie aย ฤพudรญ, ktorรญ sรบ vย blรญzkosti portรกlov. Na pravdepodobnosลฅ aย rozsah nehรดd sย nebezpeฤnรฝmi vecami vplรฝvajรบ poฤetnรฉ faktory. Kvantifikรกcia rizรญk prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ je obลฅaลพnรก, pretoลพe pravdepodobnosลฅ nehรดd sย nebezpeฤnรฝmi vecami je veฤพmi nรญzka, aย preto ลกtatisticky relevantnรฉ รบdaje oย nehodรกch chรฝbajรบ. Moลพno vลกak predpokladaลฅ, ลพe nรกsledky takejto nehody budรบ veฤพmi veฤพkรฉ. Dรดsledky prรญsluลกnรฝch scenรกrov nehรดd sa odhadujรบ pomocou rรดznych ลกpecifickรฝch modelov nรกsledkov, ktorรฉ sรบ implementovanรฉ vย rizikovom modeli. Posรบdenie rizika prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ vย slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch sa vย zmysle znenia TP 02/2011[8] vykonรกva pomocou rizikovรฉho modelu DG QRAM. Tento rizikovรฝ model bol vyvinutรฝ vย spoluprรกci OECD aย PIARC aย pouลพรญva sa vย mnohรฝch eurรณpskych krajinรกch. Hodnotenie rizika sa vykonรกva vo viacerรฝch krokoch. Prvรฝm krokom je porovnanie dosiahnutej oฤakรกvanej hodnoty EV (expected value) sย referenฤnou hodnotou, ktorรก je vo viacerรฝch krajinรกch urฤenรก ako 0,001 obetรญ/rok. Ak je oฤakรกvanรก hodnota EV zรญskanรก pomocou DG QRAM niลพลกia, moลพno povoliลฅ prepravu nebezpeฤnรฝch vecรญ bez obmedzenia, ฤo predstavuje kategรณriu A. Ak EV presiahne tรบto hodnotu, vykonajรบ sa ฤalลกie posรบdenia, ktorรฝch vรฝstupom sรบ takzvanรฉ F/N krivky, kde F predstavuje frekvenciu aย N poฤet obetรญ. Ak riziko prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneli zobrazenรฉ F/N krivkami prekraฤuje relevantnรฉ kritรฉriรก, treba preskรบmaลฅ rizikรก alternatรญvnej trasy prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ pomocou DG QRAM. Aลพ po porovnanรญ rizรญk tunela aย alternatรญvnej trasy moลพno definitรญvne stanoviลฅ obmedzenia prepravy vย tuneli, prรญpadne ju รบplne zakรกzaลฅ (kategรณria E). Treba podotknรบลฅ, ลพe alternatรญvne trasy ฤasto vykazujรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo rizikovรฝch faktorov, ฤi uลพ ide oย zรกstavbu vย blรญzkosti trasy, alebo environmentรกlne citlivรฉ รบzemia vย kombinรกciรญ sย nepriaznivรฝmi smerovรฝmi aย vรฝลกkovรฝmi parametrami trasy (obr.ย 5). Nรกsledky nehody vozidla prepravujรบceho nebezpeฤnรฉ veci alternatรญvnou trasou by vย takom prรญpade mohli byลฅ vรคฤลกie ako nรกsledky nehody vย tuneli.
TEXT: Ing. Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: TASR, ฤTK, Terraprojekt
Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ vย projektovej aย inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako predseda predstavenstva aย riaditeฤพ. Je ฤlenom aย koreลกpondentom pracovnej skupiny WG2 Feedback and experience Technickรฉho vรฝboru TC 3.3 Prevรกdzka tunelov Svetovej cestnej asociรกcie PIARC.
Literatรบra
1.ย ย ย Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council on minimum safety requirements for tunnels in the Trans-European Road Network.
2.ย ย ย Robatsch, K., Nussbaumer, C.: Comparative Analysis of Safety in Tunnels, Bundesministerium fรผr Wissenschaft und Verkehr, Wien, 2005.
3.ย ย ย Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. oย minimรกlnych bezยญpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย cestnej sieti.
4.ย ย ย Analรฝza rizรญk tunelov TuRisMo, predpoklady aย moลพnosti adaptรกcie metรณdy na rรกmcovรฉ podmienky vย cestnรฝch tuneloch na Slovensku, ILF Consulting Engineers, 2007.
5.ย ย ย Risk analysis for road tunnels, PIARC Technical Committee C 3.3 Road tunnel operation, 2008.
6.ย ย ย Human factors and Road tunnel safety regarding users, PIARC Technical Committee C 3.3 Road tunnel operation, 2008.
7.ย ย ย Kohl, B.: Tunnel safety โ Do we behave in right manner? In: Eurotransport 3/2008.
8.ย ย ย TP 02/2011 Analรฝza rizรญk pre slovenskรฉ cestnรฉ tunely.
9.ย ย ย PIARC Road tunnels manual, dostupnรฉ na
http://tunnels.piarc.org.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby