bezpecnost slovenskych dialnicnych tunelov
Galรฉria(6)

Bezpeฤnosลฅ slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov

Partneri sekcie:

Pod bezpeฤnosลฅou podฤพa vลกeobecne uznรกvanej definรญcie rozumieme podmienky, pri ktorรฝch sรบ zdravie, majetok alebo ลพivotnรฉ prostredie primerane chrรกnenรฉ proti neลพiaducim nรกsledkom. Dosahuje sa riadenรญm identifikovanรฝch nebezpeฤenstiev tak, aby bolo zabezpeฤenรฉ tolerovateฤพnรฉ riziko. Tolerovateฤพnรฉ riziko reprezentuje takรก miera rizika, ktorรบ je spoloฤnosลฅ vย danom kontexte ochotnรก akceptovaลฅ. Je zrejmรฉ, ลพe doprava po akejkoฤพvek pozemnej komunikรกcii prinรกลกa pre jej vlastnรญkov aย uลพรญvateฤพov rizikรก, prejavujรบce sa rรดznymi typmi nรกsledkov โ€“ ลกkodami na majetku, zdravรญ, ako aj ลพivotoch. Vieme reรกlne posรบdiลฅ, do akej miery sรบ modernรฉ diaฤพniฤnรฉ tunely bezpeฤnรฉ? Sme si istรญ, ลพe zvyลกovanรญm investรญciรญ do vybavenia tunelov รบmerne zvyลกujeme bezpeฤnosลฅ tunelov? Nesรบstreฤujeme sa prรญliลก na spektakulรกrne udalosti, akรฝmi sรบ veฤพkรฉ poลพiare, hoci je ich pravdepodobnosลฅ veฤพmi nรญzka? Tieto a podobnรฉ otรกzky sรบ ฤastรฝm predmetom diskusiรญ eurรณpskych odbornรญkov na bezpeฤnosลฅ tunelov.

bezpecnost slovenskych dialnicnych tunelov 7333 big image
2 big image
04 terraprojekt branisko big image
01 tasr branisko big image
02 ctk borik big image
Podฤพa holistickรฉho prรญstupu je bezpeฤnosลฅ tunelov (ale aj akรฝchkoฤพvek inรฝch รบsekov pozemnรฝch komunikรกciรญ) ovplyvnenรก ลกtyrmi faktormi, ktorรฝmi sรบ uลพรญvatelia, vozidlรก, stavebnรก infraลกtruktรบra aย spรดsob prevรกdzky, ako aj ich vzรกjomnou interakciou. Pozornosลฅ verejnosti aย schvaฤพujรบcich orgรกnov sa tradiฤne sรบstreฤuje najmรค na infraลกtruktรบru, ktorรบ tvoria stavebnรฉ rieลกenia tunela (poฤet tunelovรฝch rรบr, smerovรฉ aย vรฝลกkovรฉ vedenie, รบnikovรฉ vรฝchody atฤ.) aย jeho technickรฉ vybavenie (vetranie, osvetlenie, komunikaฤnรฉ vybavenie atฤ.). Nepochybne je tento prvok dรดleลพitรฝ, ale sรกm osebe nemรดลพe zaruฤiลฅ poลพadovanรบ รบroveลˆ bezpeฤnosti. Mimoriadne dรดleลพitรบ รบlohu zohrรกva aj ฤพudskรฝ faktor, ktorรฝ svojรญm sprรกvanรญm mรดลพe predstavovaลฅ najslabลกie ohnivko vย reลฅazi. ฤฝudskรฝ faktor je pritom reprezentovanรฝ nielen uลพรญvateฤพmi, ale aj operรกtormi aย ฤlenmi zรกsahovรฝch jednotiek.


Obr. 1ย  Nรกsledky ฤelnej zrรกลพky osobnรฉho vozidla aย autobusu vย tuneli Branisko (zdroj: TASR)

Bezpeฤnosลฅ aย poลพiare vย tuneloch
Oย problematike poลพiarnej bezpeฤnosti cestnรฝch tunelov na Slovensku sa intenzรญvne diskutovalo od obdobia projektovania aย vรฝstavby prvรฉho modernรฉho diaฤพniฤnรฉho tunela Branisko. Prรกve poฤas vรฝstavby tunela Branisko doลกlo kย niekoฤพkรฝm katastrofickรฝm poลพiarom vย alpskรฝch tuneloch (Mt. Blanc, 1999; Tauern, 1999; St. Gotthard, 2001). Vplyv tรฝchto udalostรญ na technickรฉ rieลกenie tunela Branisko bol citeฤพnรฝ, priฤom kย mnohรฝm zmenรกm dochรกdzalo aลพ poฤas vรฝstavby. Prรญkladom sรบ zvรฝลกenie poฤtu รบnikovรฝch ciest spรกjajรบcich tunel sย รบnikovou ลกtรดlลˆou, vozovka sย cementobetรณnovรฝm krytom aย mnohรฉ prvky technologickรฉho vybavenia tunela.
Navrhovanie cestnรฝch tunelov aย ich vybavenia zย hฤพadiska poลพiarnej bezpeฤnosti sa na Slovensku rieลกilo osobitnรฝm predpisom, ktorรฉho prvรก verzia bola pripravenรก aย zverejnenรก uลพ vย roku 2001. Vย sรบฤasnosti mรกme kย dispozรญcii uลพ tretiu, รบplne prepracovanรบ verziu predpisu, ktorรก bola vydanรก ako TP 11/2011 Protipoลพiarna bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov. Predpis rieลกi kฤพรบฤovรฉ otรกzky spojenรฉ sย bezpeฤnosลฅou, priฤom na prvom mieste je bezpeฤnรก evakuรกcia osรดb zย horiaceho tunela do priestoru neohrozenรฉho poลพiarom, aย to najmรค ako samozรกchrana. Sย tรฝm sรบvisรญ aj poลพiadavka zabrรกniลฅ ลกรญreniu poลพiaru aย dymu, umoลพniลฅ odvod tepla aย splodรญn horenia zย tunela aย vย neposlednom rade umoลพniลฅ รบฤinnรฝ aย bezpeฤnรฝ zรกsah hasiฤov. Vย tejto sรบvislosti sรบ rozhodujรบcimi prvkami bezpeฤnosti รบnikovรฉ cesty zย tunela, ich poloha aย vybavenie, vetranie tunela, zariadenia umoลพลˆujรบce skorรบ identifikรกciu aย lokalizรกciu poลพiaru aย tieลพ zariadenia na komunikรกciu sย uลพรญvateฤพmi tunela. Ide najmรค oย opatrenia tรฝkajรบce sa infraลกtruktรบry tunela โ€“ stavebnรฉho rieลกenia aย technickรฉho vybavenia.


Obr. 2ย  Portรกl tunela Bรดrik โ€“ vhodnรฉ architektonickรฉ rieลกenie, ale informaฤnรฉ zahltenie mnoลพstvom dopravnรฝch znaฤiek aย signรกlov (zdroj: ฤŒTK)

Prรญฤiny aย nรกsledky nehรดd
Hoci sรบ veฤพkรฉ poลพiare vย tuneloch mediรกlne prรญลฅaลพlivรฝmi tรฉmami, ktorรฉ strhรกvajรบ pozornosลฅ nielen laickej verejnosti, nie sรบ zฤaleka jedinรฝmi incidentmi sย fatรกlnymi nรกsledkami. Vzhฤพadom na veฤพmi zriedkavรฝ vรฝskyt veฤพkรฝch poลพiarov je faktom, ลพe vรคฤลกรญ poฤet obetรญ vย cestnรฝch tuneloch majรบ na svedomรญ nehody, pri ktorรฝch nedรดjde kย poลพiaru aย ktorรฉ oznaฤujeme ako mechanickรฉ nehody. Tieto nehody mรดลพeme rozdeliลฅ na nehody jednรฉho alebo viacerรฝch vozidiel, ฤelnรฉ zrรกลพky alebo predno-zadnรฉ kolรญzie aย podobne. Zaujรญmavรฉ vรฝsledky priniesla rakรบska analรฝza veฤพkรฉho poฤtu nehรดd vย tuneloch [2]. Vo vรฝskume, ktorรฝ hodnotil nehody vย tuneloch vย obdobรญ rokov 1999 โ€“ 2003, boli analyzovanรฉ รบdaje zo 447 nehรดd so zraneniami osรดb. Vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou bola nehodovosลฅ 0,076 nehรดd na 1 miliรณn vozidlokilometrov (vzkm), ฤiลพe oย nieฤo niลพลกia vย porovnanรญ sย tunelmi sย jednosmernou premรกvkou, kde hodnota nehodovosti bola
0,088 nehรดd/miliรณn vzkm. ฤŒo je ale zรกvaลพnejลกie, poฤet obetรญ bol vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou 17,3 obetรญ/miliarda vzkm, kรฝm vย tuneloch sย jednosmernou premรกvkou len 7,6 obetรญ/miliarda vzkm.
Relatรญvny poฤet obetรญ bol teda vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou 2,3-krรกt vyลกลกรญ, ฤo jednoznaฤne indikuje, ลพe tieto tunely sรบ menej bezpeฤnรฉ. Jednรฝm zย dรดvodov je vysokรฝ podiel ฤelnรฝch zrรกลพok vย tuneloch sย obojsmernou premรกvkou, ktorรฝch nรกsledky bรฝvajรบ veฤพmi ลฅaลพkรฉ. Rakรบske zรกvery moลพno podporiลฅ รบdajmi zย doterajลกej prevรกdzky ลกtyroch slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov, hoci ich poฤet zฤaleka nedosahuje poฤet skรบmanรฝch rakรบskych tunelov. Dve dopravnรฉ nehody sย รบmrtรญm troch osรดb boli doposiaฤพ zaznamenanรฉ len vย tuneli Branisko sย obojsmernou premรกvkou, priฤom vย oboch prรญpadoch iลกlo oย ฤelnรบ zrรกลพku vozidiel (obr.ย 1).
Na porovnanie sย rakรบskymi รบdajmi mรดลพeme uviesลฅ poฤet obetรญ na slovenskรฝch diaฤพniciach, ktorรฝ podฤพa policajnรฝch ลกtatistรญk zย obdobia 2001 โ€“ 2005 predstavoval hodnotu 7,4ย obetรญ/miliarda vzkm. Tento รบdaj je veฤพmi blรญzky poฤtu obetรญ vย rakรบskych jednosmernรฝch tuneloch (na diaฤพniciach aย rรฝchlostnรฝch cestรกch), ฤo potvrdzuje zรกvery viacerรฝch zahraniฤnรฝch ลกtรบdiรญ, hovoriacich, ลพe bezpeฤnosลฅ vย jednosmernรฝch tuneloch nie je zรกsadne odliลกnรก od bezpeฤnosti smerovo rozdelenรฝch komunikรกciรญ.Zaujรญmavรฉ bolo aj hodnotenie prรญฤin nehรดd vย rakรบskych tuneloch. Nedostatok pozornosti je najdรดleลพitejลกou prรญฤinou nehรดd vย jednosmernรฝch aj obojsmernรฝch tuneloch. Na druhom mieste je nesprรกvne sprรกvanie sa vodiฤov zahrnujรบce nedodrลพanie vzdialenosti, nesprรกvne predbiehanie aย nedodrลพanie polohy vozidla vย jazdnom pruhu. Ako tretรญ sรบbor prรญฤin je vyhodnotenรก zlรก interpretรกcia podmienok vย tuneli (dopravnรฝch, meteorologickรฝch aย podobne). Aลพ na ลกtvrtom mieste sa medzi prรญฤinami nehรดd uvรกdzalo nedodrลพanie povolenej rรฝchlosti, aj to len vย jednosmernรฝch tuneloch. Jednoznaฤnรฝm vรฝsledkom analรฝzy bola aj vyลกลกia nehodovosลฅ vย portรกlovej aย predportรกlovej oblasti tunelov vย porovnanรญ sย vnรบtornรฝm รบsekom tunela. Ako veฤพmi dรดleลพitรฉ sa javia tri bezpeฤnostnรฉ pravidlรก sรบvisiace sย rieลกenรญm portรกlov cestnรฝch tunelov:

  • zmena poฤtu jazdnรฝch pruhov by nemala nastaลฅ vย oblasti pred portรกlom zodpovedajรบcej 10 sekundรกm jazdy, ฤo pri rรฝchlosti 100โ€ฏkm/h predstavuje 277โ€ฏm. Ak to nie je moลพnรฉ, treba podฤพa smernice 2004/54/EC [1] prijaลฅ dodatoฤnรฉ bezpeฤnostnรฉ opatrenia;
  • je ลพiaduce, aby architektonickรฉ rieลกenie portรกlov navodilo jasnรฉ ohraniฤenie vjazdu do tunela, prispievalo kย znรญลพeniu rรฝchlosti aย poskytovalo vodiฤovi jasnรฉ informรกcie;
  • podฤพa odporuฤenรญ PIARC [9] by vย predportรกlovom รบseku sย dฤบลพkou 150 โ€“ 200 m nemalo byลฅ inลกtalovanรฉ prรญliลก veฤพkรฉ mnoลพstvo dopravnรฝch znaฤiek aย signalizaฤnรฝch zariadenรญ, naopak, toto mnoลพstvo by malo byลฅ obmedzenรฉ na nevyhnutnรฉ minimum.

Rieลกenie portรกlov slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tunelov spravidla plnรญ prvรบ aj druhรบ poลพiadavยญku, mnoลพstvo dopravnรฝch znaฤiek aย signalizaฤnรฝch zariadenรญ pred portรกlmi vลกak mรดลพe spรดsobiลฅ zahltenie vodiฤa informรกciami aย nesprรกvne vyhodnotenie situรกcie (obr. 2).


Obr. 5ย  Vozidlo prepravujรบce nebezpeฤnรฝ nรกklad cez horskรฝ priechod nad tunelom Branisko

Nรกstroje posรบdenia bezpeฤnosti
Vย krรกtkom ฤase po katastrofickรฝch poลพiaroch vย alpskรฝch tuneloch sa zaฤali diskusie na eurรณpskej รบrovni sย cieฤพom zabrรกniลฅ opakovaniu podobnรฝch udalostรญ alebo aspoลˆ minimalizovaลฅ ich vรฝskyt aย ich dรดsledky. Vytvorili sa medzinรกrodnรฉ expertnรฉ skupiny, ktorรฉ pripravili dokument schvรกlenรฝ vย roku 2004 eurรณpยญskou komisiou aย parlamentom ako smernica ฤ. 2004/54/EC oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย transeurรณpskej cestnej sieti. Smernicu boli krajiny Eรš povinnรฉ prijaลฅ do svojej vลกeobecne zรกvรคznej legislatรญvy. Na Slovensku bola smernica implementovanรก nariadenรญm vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. [3]. Okrem opatrenรญ tรฝkajรบcich sa infraลกtruktรบry rieลกi smernica rรดzne aspekty vรฝstavby aย prevรกdzky tunelov vrรกtane spรดsobu odsรบhlasovania projektovej dokumentรกcie tunelov aย jej sรบฤastรญ vzลฅahujรบcich sa na otรกzky bezpeฤnosti. Vย zmysle znenia smernice [1] je potrebnรฉ vย predpรญsanรฝch prรญpadoch posรบdiลฅ aย preukรกzaลฅ bezpeฤnosลฅ cestnรฝch tunelov metรณdou analรฝzy rizรญk. Smernica zรกroveลˆ zaviazala kaลพdรฝ ฤlenskรฝ ลกtรกt Eรš, aby vyvinul metodiku na analรฝzu rizรญk na nรกrodnej รบrovni. Ako jedna zย prvรฝch bola rakรบskymi odbornรญkmi na bezpeฤnosลฅ aย vetranie tunelov vyvinutรก metodika znรกma pod akronymom TuRisMo โ€“ Tunnel Risk Model, ktorรก bola publikovanรก vย roku 2008. Vย roku 2010 bol rakรบsky rizikovรฝ model TuRisMo adaptovanรฝ na slovenskรฉ predpisy aย okrajovรฉ podmienky aย nรกsledne po schvรกleยญnรญ bola metodika publikovanรก ako TP 02/2011 Analรฝza rizรญk pre slovenskรฉ cestnรฉ tunely. Zรกkladnรฝ princรญp posรบdenia rizรญk podฤพa slovenskej metodiky vychรกdza zย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadaviek na cestnรฉ tunely. Tunel, ktorรฝ spฤบลˆa vลกetky poลพiadavky aย podmienky kladenรฉ smernicou [1], sa povaลพuje za dostatoฤne bezpeฤnรฝ. Posรบdenie bezpeฤnosti skรบmanรฉho tunela tvorรญ zรกklad hodnotenia rizรญk prostrednรญctvom modelu definovanรฉho vย TP 02/2011 [8]. Tunel podobnรฝ skรบmanรฉmu tunelu, ktorรฉho vลกetky aspekty sรบ vย รบplnej zhode sย poลพiadavkami aย definรญciami smernice, je definovanรฝ ako referenฤnรฝ tunel. Rizikovรฉ posรบdenie sa vykonรก pre oba tunely โ€“ referenฤnรฝ, ako aj skutoฤnรฝ skรบmanรฝ tunel. Oฤakรกvanรก hodnota rizika stanovenรก pre skรบmanรฝ tunel sa porovnรกva sย oฤakรกvanou hodnotou rizika referenฤnรฉho tunela (ktorรฝ spฤบลˆa minimรกlne poลพiadavky na bezpeฤnosลฅ presne vย sรบlade so smernicou). Pri prekroฤenรญ minimรกlnej รบrovne bezpeฤnosti referenฤnรฉho tunela musia byลฅ odchรฝlky vyrovnanรฉ pomocou dodatoฤnรฝch bezpeฤnostnรฝch opatrenรญ (obr. 4). Vรฝsledkom analรฝzy rizรญk je oฤakรกvanรก hodnota rizika pre tunel โ€“ dlhodobรฝ ลกtatisticky oฤakรกvanรฝ poฤet obetรญ vย tuneli za rok. Tรกto hodnota zodpovedรก sรบฤtu ฤiastkovรฝch rizรญk jednotlivรฝch scenรกrov skรบmanรฝch vย strome udalostรญ analรฝzy rizรญk. ฤŒiastkovรฉ rizikรก vyplรฝvajรบ zย nรกsobenia poฤetnosti sย priemernou ลกtatisticky oฤakรกvanou mierou ลกkody podฤพa jednotlivรฝch scenรกrov.


Obr. 4ย  Prรญklad hodnotenia vรฝsledkov analรฝzy rizรญk podฤพa TP 02/2011 pre tunel sย jednosmernou premรกvkou
sย relatรญvne malรฝm podielom poลพiarneho rizika

Preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch
Aktuรกlnou tรฉmou je aj preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch. Kรฝm podฤพa doterajลกej praxe bola preprava vo vลกetkรฝch slovenskรฝch tuneloch zakรกzanรก, po zmenรกch medzinรกrodnej dohody ADR je potrebnรฉ zjednotiลฅ dopravnรฉ obmedzenia pre tunely na medzinรกrodnej รบrovni aย klasifikovaลฅ tunely do 5 kategรณriรญ oznaฤenรฝch ako Aย aลพ E. Novรฉ pravidlรก zahล•ลˆajรบ prรญstup zaloลพenรฝ na hodnotenรญ rizika ako podkladu pre rozhodnutie oย obmedzenรญ dopravy. Preprava nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneloch mรดลพe generovaลฅ zvlรกลกtne rizikรก pre uลพรญvateฤพov tunela, nosnรบ konลกtrukciu tunela, ลพivotnรฉ prostredie aย ฤพudรญ, ktorรญ sรบ vย blรญzkosti portรกlov. Na pravdepodobnosลฅ aย rozsah nehรดd sย nebezpeฤnรฝmi vecami vplรฝvajรบ poฤetnรฉ faktory. Kvantifikรกcia rizรญk prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ je obลฅaลพnรก, pretoลพe pravdepodobnosลฅ nehรดd sย nebezpeฤnรฝmi vecami je veฤพmi nรญzka, aย preto ลกtatisticky relevantnรฉ รบdaje oย nehodรกch chรฝbajรบ. Moลพno vลกak predpokladaลฅ, ลพe nรกsledky takejto nehody budรบ veฤพmi veฤพkรฉ. Dรดsledky prรญsluลกnรฝch scenรกrov nehรดd sa odhadujรบ pomocou rรดznych ลกpecifickรฝch modelov nรกsledkov, ktorรฉ sรบ implementovanรฉ vย rizikovom modeli. Posรบdenie rizika prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ vย slovenskรฝch diaฤพniฤnรฝch tuneloch sa vย zmysle znenia TP 02/2011[8] vykonรกva pomocou rizikovรฉho modelu DG QRAM. Tento rizikovรฝ model bol vyvinutรฝ vย spoluprรกci OECD aย PIARC aย pouลพรญva sa vย mnohรฝch eurรณpskych krajinรกch. Hodnotenie rizika sa vykonรกva vo viacerรฝch krokoch. Prvรฝm krokom je porovnanie dosiahnutej oฤakรกvanej hodnoty EV (expected value) sย referenฤnou hodnotou, ktorรก je vo viacerรฝch krajinรกch urฤenรก ako 0,001 obetรญ/rok. Ak je oฤakรกvanรก hodnota EV zรญskanรก pomocou DG QRAM niลพลกia, moลพno povoliลฅ prepravu nebezpeฤnรฝch vecรญ bez obmedzenia, ฤo predstavuje kategรณriu A. Ak EV presiahne tรบto hodnotu, vykonajรบ sa ฤalลกie posรบdenia, ktorรฝch vรฝstupom sรบ takzvanรฉ F/N krivky, kde F predstavuje frekvenciu aย N poฤet obetรญ. Ak riziko prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ vย tuneli zobrazenรฉ F/N krivkami prekraฤuje relevantnรฉ kritรฉriรก, treba preskรบmaลฅ rizikรก alternatรญvnej trasy prepravy nebezpeฤnรฝch vecรญ pomocou DG QRAM. Aลพ po porovnanรญ rizรญk tunela aย alternatรญvnej trasy moลพno definitรญvne stanoviลฅ obmedzenia prepravy vย tuneli, prรญpadne ju รบplne zakรกzaลฅ (kategรณria E). Treba podotknรบลฅ, ลพe alternatรญvne trasy ฤasto vykazujรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo rizikovรฝch faktorov, ฤi uลพ ide oย zรกstavbu vย blรญzkosti trasy, alebo environmentรกlne citlivรฉ รบzemia vย kombinรกciรญ sย nepriaznivรฝmi smerovรฝmi aย vรฝลกkovรฝmi parametrami trasy (obr.ย 5). Nรกsledky nehody vozidla prepravujรบceho nebezpeฤnรฉ veci alternatรญvnou trasou by vย takom prรญpade mohli byลฅ vรคฤลกie ako nรกsledky nehody vย tuneli.

TEXT: Ing. Miloslav Frankovskรฝ
FOTO: TASR, ฤŒTK, Terraprojekt

Miloslav Frankovskรฝ pรดsobรญ vย projektovej aย inลพinierskej spoloฤnosti Terraprojekt, a. s., Bratislava ako predseda predstavenstva aย riaditeฤพ. Je ฤlenom aย koreลกpondentom pracovnej skupiny WG2 Feedback and experience Technickรฉho vรฝboru TC 3.3 Prevรกdzka tunelov Svetovej cestnej asociรกcie PIARC.

Literatรบra
1.ย ย ย  Directive 2004/54/EC of the European Parliament and of the Council on minimum safety requirements for tunnels in the Trans-European Road Network.
2.ย ย ย  Robatsch, K., Nussbaumer, C.: Comparative Analysis of Safety in Tunnels, Bundesministerium fรผr Wissenschaft und Verkehr, Wien, 2005.
3.ย ย ย  Nariadenie vlรกdy ฤ. 344/2006 Z. z. oย minimรกlnych bezยญpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย cestnej sieti.
4.ย ย ย  Analรฝza rizรญk tunelov TuRisMo, predpoklady aย moลพnosti adaptรกcie metรณdy na rรกmcovรฉ podmienky vย cestnรฝch tuneloch na Slovensku, ILF Consulting Engineers, 2007.
5.ย ย ย  Risk analysis for road tunnels, PIARC Technical Committee C 3.3 Road tunnel operation, 2008.
6.ย ย ย  Human factors and Road tunnel safety regarding users, PIARC Technical Committee C 3.3 Road tunnel operation, 2008.
7.ย ย ย  Kohl, B.: Tunnel safety โ€“ Do we behave in right manner? In: Eurotransport 3/2008.
8.ย ย ย  TP 02/2011 Analรฝza rizรญk pre slovenskรฉ cestnรฉ tunely.
9.ย ย ย  PIARC Road tunnels manual, dostupnรฉ na
http://tunnels.piarc.org.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie