Bezpeฤnosลฅ tunelov zย pohฤพadu poลพiarneho nรบdzovรฉho osvetlenia
Rozsiahle poลพiare vย cestnรฝch tuneloch ลกtรกtov Eร aย ล vajฤiarska podstatne zmenili poลพiadavky na osvetlenie tunelov zย pohฤพadu ich bezpeฤnosti. Zรกkladnรฝm podnetom na revรญziu technickรฝch predpisov โ RVS (Rakรบsko) aย RABT (Nemecko), resp. DIN, bolo zosรบladenie jednotlivรฝch dokumentov sย eurรณpskou smernicou ฤ. 2004/54/ES oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely. Projektantom na Slovensku vลกak vย sรบฤasnosti pri spracรบvanรญ projektovej dokumentรกcie tunelov chรฝbajรบ stanovenรฉ poลพiadavky na vyhotovenie aย umiestnenie poลพiarneho nรบdzovรฉho osvetlenia, lebo nie sรบ sรบฤasลฅou nijakรฉho predpisu (normy) vย SR.
Keฤลพe tรกto situรกcia je zย pohฤพadu projektanta, ale aj stavebnรญka neรบnosnรก, treba projektovaลฅ poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie podฤพa aktuรกlnej nemeckej normy DIN 67524-1: Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen โ Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte (Osvetlenie cestnรฝch tunelov aย podjazdov โ vลกeobecnรฉ znaky aย smerodajnรฉ hodnoty).
Tunel zย pohฤพadu poลพiarnej ochrany
Stavebnรฉ koncepcie tunelov sรบ rรดzne aย moลพno ich ฤleniลฅ podฤพa dฤบลพky tunela, jeho prierezu ฤi premรกvky. Vย zรกsade sa podฤพa stavebnej dฤบลพky realizujรบ krรกtke, strednรฉ aย dlhรฉ cestnรฉ tunely. Vลกeobecne majรบ klenbovรฝ alebo obdฤบลพnikovรฝ prierez, sรบ dvoj- aย viacpruhovรฉ sย jedno- alebo obojsmernou premรกvkou.
Na poลพiarne zabezpeฤenie sa vย DIN 67524-1 definujรบ jednotnรฉ poลพiadavky na technologickรฉ vybavenie tunela. Dopravnรฝ systรฉm musรญ maลฅ na vjazde do tunela horizontรกlne zรกvory, ktorรฉ slรบลพia na uzavretie tunela vย prรญpade poลพiaru.
Medzi zรกkladnรฉ systรฉmy zaisลฅujรบce bezpeฤnosลฅ pouลพรญvateฤพov tunela patrรญ vetracรญ systรฉm. Ten musรญ vย prรญpade poลพiaru znรญลพiลฅ pรดsobenie รบฤinku dymu aย tepla na osoby nachรกdzajรบce sa vย tuneli aย umoลพniลฅ รบฤinnรฝ aย bezpeฤnรฝ zรกsah hasiฤskej jednotky pri zdolรกvanรญ poลพiaru aย vykonรกvanรญ zรกchrannรฝch prรกc. Poลพiadavky na riadenie ventilรกcie vย prรญpade poลพiaru sรบ stanovenรฉ pre tunely sย dฤบลพkou viac ako 400 m.
Sรบฤasลฅou technologickรฉho vybavenia tunela sรบ aj hlรกsiฤe poลพiaru aย hasiace zariadenia. Na alarmovanie aย komunikรกciu sย pouลพรญvateฤพmi tunela slรบลพi:ย
- dopravnรฉ rรกdio aย tunelovรฝ rozhlas,
- premennรฉ dopravnรฉ znaฤky (t. j. znaฤky zobrazenรฉ na elektronickom alebo elektromechanickom paneli, ktorรฝch vรฝznam sa mรดลพe podฤพa poลพiadavky zmeniลฅ, prรญpadne sa mรดลพu vypnรบลฅ).
Kaลพdรฝ tunel mรก vย rovnakej vzdialenosti nรบdzovรฉ vรฝchody napojenรฉ na druhรบ tunelovรบ rรบru alebo zรกchrannรฉ ลกachty, poprรญpade tieto vรฝchody vedรบ priamo von zย tunela. Vย tuneli sa za รบnikovรฉ cesty povaลพujรบ chodnรญky po oboch stranรกch vozovky. รnikovรฉ cesty sa musia oznaฤiลฅ bezpeฤnostnรฝmi znaฤkami aย poลพiarnymi nรบdzovรฝmi svietidlami.
Poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie
Nรบdzovรฉ osvetlenie je sรบฤasลฅou prejazdovรฉho osvetlenia aย slรบลพi na osvetlenie jazdnรฝch pruhov vย prรญpade vรฝpadku elektrickej energie. Pre pouลพรญvateฤพov tunela musรญ byลฅ kย dispozรญcii nรบdzovรฉ osvetlenie umoลพลujรบce minimรกlnu viditeฤพnosลฅ pri evakuรกcii tunela. Pri zadymenรญ vลกak pouลพรญvatelia mรดลพu vย tuneli stratiลฅ orientรกciu, pretoลพe รบnikovรฉ cesty aย nรบdzovรฉ vรฝchody sa nedajรบ rozpoznaลฅ. Preto sรบ vย kaลพdej tunelovej rรบre na strane nรบdzovรฝch vรฝchodov inลกtalovanรฉ svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie. Svietidlรก sรบ rozmiestnenรฉ vย rovnakej vzรกjomnej vzdialenosti (minimรกlne 25โm) nad รบrovลou povrchu รบnikovej cesty. Odporรบฤa sa umiestniลฅ ich vo vรฝลกke asi 1,20โm, lebo pri menลกej vรฝลกke sa zneฤisลฅujรบ prachom.
Nรบdzovรฉ osvetlenie sa musรญ napojiลฅ na nรกhradnรฝ zdroj elektrickej energie, t. j. druhรฝ nezรกvislรฝ zdroj zย distribuฤnej siete alebo nezรกvislรฝ zdroj napรกjania (dieselagregรกt) aย zdroj nepreruลกovanej dodรกvky elektrickej energie โ UPS. Treba poznamenaลฅ, ลพe adaptaฤnรฉ aย prejazdovรฉ osvetlenie jazdnรฝch pruhov vย tuneli vย prรญpade poลพiaru pripomรญna osvetlenie vozovky svetlometmi vozidla ako za hustej hmly, silnรฉho daลพฤa, pri sneลพenรญ alebo pri vysokej praลกnosti. Vย tuneloch dlhลกรญch ako 400โm je poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie nevyhnutnรฉ.
Svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie rozdeฤพujeme podฤพa upevnenia na vstavanรฉ aย nรกstennรฉ. Svietidlรก upevnenรฉ na stenu nesmรบ vyฤnievaลฅ (maximรกlne 6โcm), aby nedoลกlo kย poraneniu. Musia maลฅ malรฝ vรฝstupnรฝ otvor (maximรกlne 5 cm2), aby svojou intenzitou prekonali zadymenie vย tuneli; ich minimรกlna svietivosลฅ vย rozsahu od โ60ยฐ do +20ยฐ vo vertikรกlnej rovine aย od โ87ยฐ do +87ยฐ vย horizontรกlnej rovine je 25 cd. Na tento รบฤel sa pouลพรญvajรบ svietidlรก sย halogรฉnovou ลพiarovkou alebo halogenidovou vรฝbojkou sย ฤรญrym kalenรฝm sklom alebo svietidlรก na bรกze LED technolรณgie. Telesรก svietidiel musia byลฅ vyrobenรฉ zย nehrdzavejรบcej ocele ฤรญslo 1.4571. Separรกtne svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie sa uลพ vย tuneli nepouลพรญvajรบ. Svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie aย bezpeฤnostnรฉ znaฤky sa kombinujรบ.
Bezpeฤnostnรฉ znaฤky
Grafickรฉ symboly bezpeฤnostnรฝch znaฤiek udรกvajรบ smer รบniku. Dรดleลพitรฉ je, aby vodiฤ vย aute alebo unikajรบca osoba vฤas zbadali aย sprรกvne preฤรญtali znaฤky zo vzdialenosti 10 aลพ 12 m. Znaฤky sรบ umiestnenรฉ vo vรฝลกke asi 1,30 m. Bezpeฤnostnรฉ znaฤky sa rozdeฤพujรบ na:
- nalepenรฉ farebnรฉ fรณlie osvetlenรฉ vnรบtornรฝm zdrojom svetla; sรบ to kombinovanรฉ svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie, priฤom svetelnรฝ zdroj je stรกle zapnutรฝ,
- fotoluminiscenฤnรฉ znaฤky osvetlenรฉ vonkajลกรญm zdrojom svetla, ktorรฉ akumulujรบ svetlo.
Pri bezpeฤnostnรฝch znaฤkรกch sa pouลพรญva zelenรฉ pozadie sย jasom viac ako 75 cd/m2. Grafickรฉ symboly bezpeฤnostnรฝch znaฤiek musia byลฅ viditeฤพnรฉ aj pri vรฝpadku elektrickej energie, aลพ kรฝm sa unikajรบcim pouลพรญvateฤพom tunela nepodarรญ bezpeฤne dostaลฅ kย nรบdzovรฝm vรฝchodom alebo von zย tunela. Pri kombinovanรฝch svietidlรกch na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie treba pri vรฝpadku elektrickej energie poฤรญtaลฅ sย automatickรฝm zapnutรญm nรกhradnรฉho zdroja elektrickej energie (UPS, dieselovรฝ generรกtor). Pri bezpeฤnostnรฝch znaฤkรกch, ktorรฉ akumulujรบ svetlo, moลพno uvedenรบ poลพiadavku splniลฅ, ak vlastnosti aย kvalita materiรกlov zabezpeฤujรบ dostatoฤne dlhรฝ dosvit.
Fotoluminiscenฤnรฉ znaฤky sa majรบ stimulovaลฅ pomocou vhodnรฝch svetelnรฝch zdrojov. Nevhodnรฉ sรบ vysokotlakovรฉ sodรญkovรฉ vรฝbojky, preto fotoluminiscenฤnรฉ znaฤky nesmรบ nikdy nahradiลฅ kombinovanรฉ svietidlรก na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie. Predpรญsanรฉ rozmery presvetlenรฝch bezpeฤnostnรฝch znaฤiek sรบ 30/30 cm. Tieto znaฤky treba udrลพiavaลฅ vย bezchybnom stave poฤas celรฉho obdobia ich ลพivotnosti (opotrebovanie sa hodnotรญ pri รบdrลพbe). Vย prรญpade bezpeฤnostnรฝch znaฤiek sa hodnotรญ kolorita, kontrast farieb, priemernรฝ jas (asi 200 cd/m2) aย rovnomernosลฅ jasu.
Zรกver
Opรญsanรฉ poลพiadavky na poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie nespฤบลa napr. tunel Sitina aย nezapracovali sa ani do podmienok verejnej sรบลฅaลพe na technologickรฉ vybavenie tunela Bรดrik. Preto treba poลพiarne nรบdzovรฉ osvetlenie vย spomรญnanรฝch tuneloch zosรบladiลฅ sย poลพiadavkami uvedenej aktuรกlnej normy DIN 67524-1: Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen โ Allgemeine Gรผtemerkmale und Richtwerte.
Tunel by za desaลฅ rokov mohol zachrรกniลฅ 23 ลพivotov Kritickรฝ 19-kilometrovรฝ รบsek medzi ลฝilinou aย Martinom patrรญ kย najnehodovejลกรญm dopravnรฝm komunikรกciรกm vย krajine. Nehodovosลฅ je tu tri razy vyลกลกia ako celkovรฝ priemer na diaฤพniciach. Kรฝm na 20 kilometrov diaฤพnic pripadรก 10,2 usmrtenรฉho za desaลฅ rokov, na rovnako dlhom รบseku cesty I/18 sa toto ฤรญslo blรญลพi aลพ kย 33,6. โVybudovanรญm diaฤพniฤnรฉho tunela Viลกลovรฉ, ktorรฝ by nahradil tento kritickรฝ รบsek, by sa podฤพa hrubรฝch prepoฤtov zachrรกnilo 23 ลพivotov,โ tvrdรญ Miloslav Frankovskรฝ zo Slovenskej tunelรกrskej asociรกcie (STA). Tento tunel, ktorรฝ sa mal podฤพa pรดvodnรฝch plรกnov spojazdniลฅ uลพ pred niekoฤพkรฝmi rokmi, by zรกroveล znรญลพil aj poฤet dopravnรฝch nehรดd sย ลฅaลพkรฝmi aย ฤพahkรฝmi zraneniami. Vyplรฝva to zย รบdajov Prezรญdia Policajnรฉho zboru. Podฤพa asociรกcie sรบ najvรคฤลกou prekรกลพkou pri budovanรญ tunelov vyลกลกie nรกklady na ich vรฝstavbu vย porovnanรญ sย ostatnou cestnou infraลกtruktรบrou. Nestaฤรญ len porovnaลฅ, koฤพko stojรญ kilometer tunela uย nรกs aย koฤพko inde. Takรฉto porovnanie je nepresnรฉ, pokiaฤพ sa neberรบ do รบvahy vลกetky sรบvisiace faktory, ako sรบ geografickรก dostupnosลฅ, pripravenosลฅ stavby, technologickรฉ aย bezpeฤnostnรฉ vybavenie, ale predovลกetkรฝm geologickรฉ podmienky. Kรฝm vลกeobecne zรกvรคznรฉ eurรณpske smernice urฤujรบce minimรกlne bezpeฤnostnรฉ nรกroky, predstavujรบ ekonomicky akceptovateฤพnรฉ minimum, niektorรฉ slovenskรฉ predpisy, tรฝkajรบce sa naprรญklad poลพiarnej bezpeฤnosti, tlaฤia nรกklady zbytoฤne hore. Viktรณria Chomovรก zย STA je presvedฤenรก, ลพe aktualizรกciou noriem by sa dali uลกetriลฅ finanฤnรฉ prostriedky rรกdovo vย desiatkach miliรณnoch korรบn. Vย prรญpade diaฤพnic aย ciest prvej triedy vlรกda kย podobnรฉmu kroku uลพ pristรบpila, keฤ revidovala smernice tรฝkajรบce sa ich projektovania. Od jรบla tohto roka tak diaฤพnice mรดลพu byลฅ uลพลกie aย strmลกie, aย teda aj investiฤne menej nรกroฤnรฉ. Keฤลพe geologickรก situรกcia nie je najlepลกia, podฤพa STA by sa sย vรฝstavbou tunela malo zaฤaลฅ ฤo najskรดr. Odbornรญci odhadujรบ, ลพe vzhฤพadom na nรกroฤnosลฅ terรฉnu aย plรกnovanรบ dฤบลพku treba rรกtaลฅ najmenej so ลกtyrmi aลพ piatimi rokmi vรฝstavby. Vย sรบฤasnosti si vรฝstavba tunela vyลพiada oย 50 aลพ 70โ% vyลกลกie nรกklady ako pred desiatimi rokmi. Kย stratรกm treba prirรกtaลฅ aj ฤalลกie celospoloฤenskรฉ straty vyplรฝvajรบce zo zdrลพanรญ aย ลกkรดd spรดsobenรฝch ฤastรฝmi dopravnรฝmi nehodami. Zdroj: STA |
prof.ย Ing.ย Pavol Horลรกk, DrSc.
Foto: Dambach โ Werke GmbH, archรญv koncernu STRABAG SE
Autor bol v rokoch 1966 aลพ 2008 pracovnรญkom Katedry elektroenergetiky FEI STU Bratislava. Vย rรกmci ลพivnostenskรฉho podnikania sa naฤalej orientuje na oblasลฅ osvetlenia pozemnรฝch komunikรกciรญ, na projektovanie osvetlenia cestnรฝch tunelov aย proces merania svetla aย farieb.
Literatรบra
1. DIN 67524โ1: Beleuchtung von Straรentunneln und Unterfรผhrungen โ Allgemeineย ย ย Gรผtemerkmale und Richtwerte.
2. Horลรกk, P.: Projektovanie osvetlenia cestnรฝch tunelov. Prรญruฤka. PHILIPS, aprรญl 2008.
3. Nariadenie vlรกdy Slovenskej republiky ฤ. 344/2006 Z. z. oย minimรกlnych bezpeฤnostnรฝch poลพiadavkรกch na tunely vย cestnej sieti.
4. RABT Richtlinien fรผr die Ausstatung und Betrieb von Straรentunneln.
5. RVS 09.02.41 Projektierungsrichtlinien Tunnelbeleuchtung (Version 20).
6. STN EN 12665 Svetlo aย osvetlenie. Zรกkladnรฉ termรญny aย kritรฉria na stanovenie poลพiadaviek na osvetlenie.
7. STN EN 13201 Osvetlenie pozemnรฝch komunikรกciรญ. ฤasลฅ 2: Svetelnotechnickรฉ poลพiadavky; ฤasลฅ 3: Svetelnotechnickรฝ vรฝpoฤet aย ฤasลฅ 4: Metรณdy merania svetelnotechnickรฝch vlastnostรญ.
8. STN EN 13032-1 Svetlo aย osvetlenie. Meranie aย vyhodnotenie fotometrickรฝch รบdajov svetelnรฝch zdrojov aย svietidiel. ฤasลฅ 1: Meranie aย formulรกr sรบborov.
9. STN EN 1838 Poลพiadavky na osvetlenie. Nรบdzovรฉ osvetlenie.
10.ย ย ย STN EN 60598 Svietidlรก. ฤasลฅ 1: Vลกeobecnรฉ poลพiadavky aย skรบลกky; ฤasลฅ 2-3: Osobitnรฉ poลพiadavky. Svietidlรก na osvetฤพovanie ciest aย ulรญc; ฤasลฅ 2-22: Osobitnรฉ poลพiadavky. Svietidlรก na nรบdzovรฉ osvetฤพovanie.
11. STN 73ย 7507 Projektovanie cestnรฝch tunelov.
12. TNI CEN/CR 14380 Osvetlenie. Osvetฤพovanie tunelov (triediaci znak 36ย 0412).
13. TP 98 Technologickรฉ vybavenรญ tunelลฏ pozemnรญch komunikacรญ. Technickรฉ podmรญnky. ELTODO EG, a. s.
14. Zรกkon ฤ. 142/2000 Z. z. oย metrolรณgii aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย znenรญ zรกkona ฤ. 431/2004 Z. z.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 4/2008.