Bodrog, Latorica, Laborec โ Zemplรญnska vodnรก cesta
Slovenskรก aย maฤarskรก ฤasลฅ Zemplรญna je spojenรก riekou Bodrog, na ktorรบ na slovenskej strane nadvรคzujรบ Latorica aย Laborec aย na maฤarskej strane rieka Tisa, รบstiaca do Dunaja. Vย sรบฤasnosti je vyuลพitie tรฝchto riek pre vodnรบ dopravu vรฝrazne obmedzenรฉ aย na prevaลพnej ฤasti slovenskej strany aลพ znemoลพnenรฉ nedostatoฤnรฝmi parametrami riek. Napriek zรกujmu verejnosti, podnikateฤพskej sfรฉry aย organizรกciรญ sa rieky vyuลพรญvajรบ minimรกlne. Nedostatoฤnรฉ parametre nedovoฤพujรบ rozvinรบลฅ kapacitnรบ aย bezpeฤnรบ vodnรบ dopravu aย nรกsledne nemรดลพe dรดjsลฅ kย vytvoreniu potrebnej infraลกtruktรบry aย aktivรญt (prรญstavy, vรฝrobnรฉ aย obchodnรฉ prevรกdzky, ลกportovรฉ aย rekreaฤnรฉ zariadenia) nadvรคzujรบcich na vodnรบ cestu.
Vย rรกmci programu cezhraniฤnej spoluprรกce medzi Slovenskom aย Maฤarskom INTERREGยญ IIIa sa vypracoval projekt Zemplรญnska vodnรก cesta, sรบฤasลฅou ktorรฉho je aj projektovรก ลกtรบdia koncepcie splavnenia riek Bodrog, Latorica aย Laborec vย รบseku medzi hranicou sย Maฤarskom aย Vojanmi na Laborci. Projektovรก ลกtรบdia obsahuje variantnรฝ nรกvrh vodnej cesty na zรกklade vyhodnotenia sรบฤasnรฉho stavu riek aย zย hฤพadiska perspektรญvy vytvorenia vodnej cesty. Na projekt nadvรคzuje zrkadlovรฝ projekt splavnenia Bodrogu na maฤarskom รบzemรญ.Etapizรกcia prรกc na projekte
Prรกce na projekte sa rozdelili do niekoฤพkรฝch etรกp:
- meracie prรกce aย vytvorenie databรกzy รบdajov oย รบzemรญ aย riekach โ meranie, zber aย vyhodnotenie geodetickรฝch, geomorfologickรฝch, hydraulickรฝch, hydrologickรฝch aย environmentรกlnych รบdajov vย terรฉne, vytvorenie databรกz tรฝchto รบdajov,
- digitรกlny model korรฝt riek aย priฤพahlรฉho รบzemia โ vytvorenie trojdimenzionรกlneho (3D) digitรกlneho modelu korรฝt aย terรฉnu priฤพahlรฉho zรกujmovรฉho รบzemia,
- analรฝza sรบฤasnรฉho stavu korรฝt riek โ vyhodnotenie korรฝt zย hฤพadiska parametrov plavebnej drรกhy, morfolรณgie dna aย brehov, identifikรกcia prekรกลพok vย koryte,
- analรฝza sรบฤasnรฉho stavu zย hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia aย vodohospodรกrskych pomerov โ vyhodnotenie aktuรกlneho stavu vodnรฉho reลพimu aย ลพivotnรฉho prostredia vย sรบvislosti sย tokom riek Bodrog, Laborec aย Latorica,
- analรฝza sรบฤasnรฉho stavu dopravnej ลกtruktรบry โ dopravnรก sieลฅ, dopravnรฉ uzly, tovarovรฉ prรบdy, moลพnosti napojenia vodnej dopravy na inรฉ druhy dopravy, parametre sรบvisiacich objektov (mosty, vedenia aย lรญniovรฉ stavby),
- projektovรก ลกtรบdia koncepcie splavnenia โ zaradenie vodnej cesty do klasifikaฤnej triedy podฤพa predpisov Eร, metรณdy aย technickรฉ postupy na dosiahnutie cieฤพovรฝch parametrov vodnej cesty, typy plavidiel, lokalizรกcia aย typy prรญstavov, riadenie aย bezpeฤnosลฅ vodnej cesty,
- projektovรก ลกtรบdia รบpravy korรฝt riek na plavbu โ trasa aย parametre plavebnej drรกhy, priebeh nivelety dna, plavebnรฉ prietoky, priebeh plavebnรฝch hladรญn, รบprava toku, zemnรฉ prรกce, opevnenie brehov, sรบvisiace stavebnรฉ projekty,
- projektovรก ลกtรบdia plavebnรฝch objektov โ lokalizรกcia, parametre aย kapacita plavebnรฝch objektov โ plavebnรฝ stupeล na slovenskom รบzemรญ, prรญstavy, objekty na ลกportovรบ aย rekreaฤnรบ plavbu (ลกportovรฉ prรญstavy), vyฤkรกvacie kotviskรก, obratiskรก aย podobne, sรบvisiace stavebnรฉ projekty,
- zรกmer ลกtรบdie oย vplyve na ลพivotnรฉ prostredie โ vplyv navrhovanรฝch รบprav na vodnรฝ reลพim, รบzemie aย biotopy,
- ลกtรบdia rozvoja komunรญt โ vplyv na socioยญลกtruktรบru vย oblasti,
- ลกtรบdia efektov vย oblasti dopravy โ moลพnosti vyuลพitia vodnej cesty vย nadvรคznosti na dopravnรบ ลกtruktรบru vย regiรณne,
- finalizujรบca ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti โ syntรฉza vรฝsledkov, projektovรฝch ลกtรบdiรญ aย stavebnรฝch projektov,
- prezentรกcia vรฝsledkov, publikรกcie โ konferencia, seminรกre, publikovanie vย odbornรฝch aย verejnรฝch mรฉdiรกch.
Vลกeobecnรฝ opis vodnej cesty โ sรบฤasnรฝ stav
Projekt sa tรฝka sรบvislรฉho รบseku vodnej cesty na riekach Bodrog, Latorica aย Laborec od ลกtรกtnej hranice sย Maฤarskou republikou na Bodrogu po haลฅ pri Vojanoch na Laborci. Kilometrรกลพ prรญsluลกnรฝch รบsekov je uvedenรก vย tab. 1.
Celkovรก dฤบลพka vodnej cesty vย predmetnom รบseku je asi 35 km. Vย sรบฤasnosti sa nevyuลพรญva na pravidelnรบ vodnรบ dopravu okrem รบseku Bodrogu hranica โ prรญstavisko Ladmovce (rkm 56,700), na ktorom sa prepravujรบ ลกtrkopiesky. Sย ohฤพadom na geomorfologickรฉ aย hydrologickรฉ podmienky tokov Bodrog, Latorica aย Laborec sa sรบฤasnรฉ plavebnรฉ pomery odliลกujรบ od plavebnรฝch pomerov na tokoch, kde sa uลพ plavebnรก prevรกdzka vykonรกva (Dunaj, Vรกh). Kรฝm na Dunaji aย Vรกhu sรบ problรฉmy najmรค so zabezpeฤenรญm plavebnรฝch hฤบbok vย ฤase nรญzkych prietokov (na nezavzdutรฝch รบsekoch), na vรฝchodoslovenskรฝch riekach sa ako problematickรฉ javia najmรค vyลกลกie prietoky (veฤพmi rรฝchly nรกrast prietoku, vybreลพovanie prietoku zย koryta, obmedzenie podjazdnรฝch vรฝลกok pod mostmi). Problematickรฉ sรบ parametre niektorรฝch objektov kriลพujรบcich vodnรบ cestu (mosty, elektrickรฉ vedenia, potrubia).
Obr. 1 Lokalizรกcia Zemplรญnskej vodnej cesty aย jej nadvรคznosลฅ na eurรณpske vodnรฉ cesty
Vลกetky tri rieky sa vย minulosti rozsiahlo regulovali (toky Vรฝchodoslovenskej nรญลพiny sa upravovali vย rokoch 1953 aลพ 1963). Pรดvodne silne meandrovali, ich trasa sa skrรกtila priepichmi. Trasa korรฝt je vย sรบฤasnosti podstatne kratลกia aย stabilnejลกia ako vย minulosti; pri prechode veฤพkรฝch vรดd sa lokรกlne menรญ lรญnia brehov aย premiestลuje sa dnovรฝ materiรกl (najmรค vย dolnej ฤasti slovenskรฉho รบseku Latorice).
Brehy korรฝt sรบ porastenรฉ vegetรกciou (mรคkkรฉ dreviny), ktorรก vytvรกra prirodzenรฉ opevnenie. Keฤลพe dno aย brehy tvoria nesรบdrลพnรฉ materiรกly (hliny, hlinitรฉ piesky sย prรญmesou รญlu), pri pravidelnej plavebnej prevรกdzke sa budรบ brehy namรกhaลฅ prรบdom vody vyvolanรฝm pohonnรฝm zariadenรญm plavidiel, ฤo ฤasom vyvolรก potrebu ich vegetaฤnรฉho opevnenia. Brehy sรบ aj dnes namรกhanรฉ ฤastรฝmi vรฝkyvmi prietokov aย hladรญn (analรณgia sย dolnรฝm Vรกhom). Do profilu koryta padlo viac kmeลov stromov (najmรค Latorica aย Laborec).
Pozitรญvnym javom je zimnรฝ reลพim tokov, ovplyvลovanรฝ technologickou vodou elektrรกrne vo Vojanoch. Kย zรกmrzu ฤi ฤพadochodu dochรกdza len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch. ล รญrkovรฉ aย smerovรฉ pomery moลพno charakterizovaลฅ ako zvlรกdnuteฤพnรฉ okrem รบseku Laborca nad vyรบstenรญm do Latorice (dva oblรบky sย malรฝm polomerom) aย niektorรฝch รบzkych profilov na Laborci. Korytรก sa vย ฤase od spomรญnanรฝch รบprav postupne zanรกลกali (Bodrog) vย dรดsledku zavzdutia riekou Tisou aย vodnรฝm dielom Tiszalลk na maฤarskom รบzemรญ.
Koncepcia splavnenia โ varianty
Splavnenie sa rieลกi variantne โ od rekreaฤnej aย malej plavby sย minimรกlnymi zรกsahmi do koryta aลพ po variant sย รบpravou riek na vodnรบ cestu IV. (V.) triedy zย medzinรกrodnej klasifikรกcie vodnรฝch ciest pre veฤพkรฉ plavidlรก. Variantnรฉ rieลกenie ponรบka na zรกklade podrobnรฉho technickรฉho nรกvrhu aย ekonomickรฉho zhodnotenia investรญciรญ aย ich nรกvratnosti moลพnosti fundovanรฉho vรฝberu optimรกlnych moลพnostรญ โ od variantu zachovania sรบฤasnรฉho stavu aลพ po variant intenzรญvneho hospodรกrskeho rozvoja.
Potrebnรฉ opatrenia sa odvรญjajรบ od cieฤพovรฝch parametrov vodnej cesty. Inรฉ parametre sรบ potrebnรฉ pre malรฉ aย ลกportovรฉ plavidlรก, inรฉ pre veฤพkรฉ plavidlรก medzinรกrodnej triedy vodnรฝch ciest. Rieลกenรฉ varianty sรบ znรกzornenรฉ v tab. 2.
Tab. 2 Prehฤพad variantov rieลกenia Zemplรญnskej vodnej cesty
Parametre plavebnej drรกhy
Na รบsekoch vodnรฝch ciest splavnenรฝch klasickรฝmi รบpravami sa hraniฤnรฉ plavebnรฉ hladiny urฤujรบ podฤพa plavebnรฝch prietokov. Minimรกlny aย maximรกlny plavebnรฝ prietok sa urฤuje zย krivky prekroฤenia prietokov pri stanovenom percente prekroฤenia.
Hฤบbka vody vย plavebnej drรกhe
Pri minimรกlnej plavebnej hladine je navrhovanรก hฤบbka 2,8 m. Pri plรกnovanom maximรกlnom ponore 2,3โm je tak zaistenรก minimรกlna bezpeฤnostnรก marลพa 0,5 m.
ล รญrka plavebnej drรกhy pri minimรกlnej plavebnej hladine
Pri minimรกlnej plavebnej hladine je navrhovanรก ลกรญrka plavebnej drรกhy minimรกlne 45โm vย รบrovni hฤบbky maximรกlneho ponoru.
Polomer osi trasy plavebnej drรกhy vย zรกkrute
Tento polomer sa navrhuje variantne โ 800, 650 aย 650โm sย 300โm vรฝnimkami.
Podjazdnรก vรฝลกka pod mostmi aย lรญniovรฝmi vedeniami pri maximรกlnej plavebnej hladine
Podjazdnรก vรฝลกka pod mostmi sa navrhla na รบrovni 5,25 m. Doฤasnรก maximรกlna plavebnรก hladina je prispรดsobenรก parametrom sรบฤasnรฝch mostov vย Strede nad Bodrogom.
Podjazdnรก vรฝลกka pod lรญniovรฝmi vedeniami musรญ byลฅ prispรดsobenรก vyhlรกลกke MDPaT SR ฤ. 22/2001.
Variantnรฉ rieลกenie Zemplรญnskej vodnej cesty
Opรญsanรฝ je vรฝchodiskovรฝ variant 0 bez รบprav korรฝt riek, varianty 1 aลพ 3 so splavnenรญm len po Ladmovce, t. j. len asi 10โkm Bodrogu na รบzemรญ Slovenska. Varianty 4 aลพ 6 poฤรญtajรบ sย รบpravou na celรบ dฤบลพku 35โkm po Vojany na Laborci bez vzdutia vody vodnรฝm dielom, varianty 7 aลพ 9 obsahujรบ aj nรกvrh vodnรฉho diela (VD) Ladmovce aย variant 10, tzv. vyvolanรฝ variant, vyuลพรญva vzdutie spรดsobenรฉ VD Ladmovce primรกrne na energetickรฉ รบฤely. Varianty sย VD Ladmovce zaisลฅujรบ kvalitatรญvne vyลกลกรญ stupeล parametrov plavebnej drรกhy.
Vodnรฉ dielo Ladmovce aย prรญstavy
VD Ladmovce (obr. 3) sa navrhlo ako viacรบฤelovรฉ sย cieฤพom zlepลกiลฅ vodohospodรกrske pomery zavodnenรญm vysuลกenรฝch รบzemรญ, vyuลพiลฅ energetickรฉ obnoviteฤพnรฉ zdroje energie aย zlepลกiลฅ podmienky na plavbu. Sรบฤasลฅou vyลกลกรญch variantov vodnej cesty majรบ byลฅ aj dva nรกkladnรฉ prรญstavy โ Streda nad Bodrogom aย Vojany aย niekoฤพko ลกportovรฝch aย rekreaฤnรฝch prรญstavov.
Zรกver
Projekt Zemplรญnskej vodnej cesty moลพno pokladaลฅ za rozvojovรฝ stimul pre regiรณn aย cezhraniฤnรบ spoluprรกcu. Krรกtkodobรฝm cieฤพom projektu je vypracovanie ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti cezhraniฤnej vodnej cesty vedรบcej regiรณnom Zemplรญna po riekach Laborec, Latorica, Bodrog aย Tisa vย รบseku medzi mestami Vojany na Laborci na Slovensku aลพ po hranicu sย Maฤarskom sย ohฤพadom na zachovanie aย zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia, ako aj vytvorenie databรกzy รบdajov vodohospodรกrskych, geodetickรฝch, geomorfologickรฝch, hydrologickรฝch aย environmentรกlnych รบdajov potrebnรฝch na ฤalลกiu sprรกvu aย plรกnovanie vย oblasti.
Dlhodobรฝm cieฤพom je vytvorenie podmienok na realizรกciu vodnej cesty ako komunikaฤnej bรกzy pre obojsmernรฝ cezhraniฤnรฝ pohyb osรดb aย tovaru zo Slovenska, Maฤarska aย tretรญch krajรญn, vytvorenie zdroja nadvรคzujรบcich aktivรญt (vรฝroba, obchod, turistika), posilnenie moลพnosti regiรณnu Zemplรญn vย oblasti aktivizรกcie aย zvรฝลกenia zamestnanosti, vytvorenie moลพnostรญ na prepojenie sย inรฝmi druhmi doprรกv aย napojenie Zemplรญna prostrednรญctvom rieky Tisa na medzinรกrodnรบ sieลฅ vodnรฝch ciest.
TEXT: doc.ย Ing.ย ฤฝudovรญt Moลพieลกik, PhD., Ing.ย Peter ล ulek, PhD.
FOTO: archรญv autorov
ฤฝudovรญt Moลพieลกik aย Peter ล ulek pracujรบ na Katedre hydrotechniky Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.