Bodrog, Latorica, Laborec โ€“ Zemplรญnska vodnรก cesta
Galรฉria(7)

Bodrog, Latorica, Laborec โ€“ Zemplรญnska vodnรก cesta

Partneri sekcie:

Slovenskรก aย maฤarskรก ฤasลฅ Zemplรญna je spojenรก riekou Bodrog, na ktorรบ na slovenskej strane nadvรคzujรบ Latorica aย Laborec aย na maฤarskej strane rieka Tisa, รบstiaca do Dunaja. Vย sรบฤasnosti je vyuลพitie tรฝchto riek pre vodnรบ dopravu vรฝrazne obmedzenรฉ aย na prevaลพnej ฤasti slovenskej strany aลพ znemoลพnenรฉ nedostatoฤnรฝmi parametrami riek. Napriek zรกujmu verejnosti, podnikateฤพskej sfรฉry aย organizรกciรญ sa rieky vyuลพรญvajรบ minimรกlne. Nedostatoฤnรฉ parametre nedovoฤพujรบ rozvinรบลฅ kapacitnรบ aย bezpeฤnรบ vodnรบ dopravu aย nรกsledne nemรดลพe dรดjsลฅ kย vytvoreniu potrebnej infraลกtruktรบry aย aktivรญt (prรญstavy, vรฝrobnรฉ aย obchodnรฉ prevรกdzky, ลกportovรฉ aย rekreaฤnรฉ zariadenia) nadvรคzujรบcich na vodnรบ cestu.

Vย rรกmci programu cezhraniฤnej spoluprรกce medzi Slovenskom aย Maฤarskom INTERREGยญ IIIa sa vypracoval projekt Zemplรญnska vodnรก cesta, sรบฤasลฅou ktorรฉho je aj projektovรก ลกtรบdia koncepcie splavnenia riek Bodrog, Latorica aย Laborec vย รบseku medzi hranicou sย Maฤarskom aย Vojanmi na Laborci. Projektovรก ลกtรบdia obsahuje variantnรฝ nรกvrh vodnej cesty na zรกklade vyhodnotenia sรบฤasnรฉho stavu riek aย zย hฤพadiska perspektรญvy vytvorenia vodnej cesty. Na projekt nadvรคzuje zrkadlovรฝ projekt splavnenia Bodrogu na maฤarskom รบzemรญ.

Etapizรกcia prรกc na projekte

Prรกce na projekte sa rozdelili do niekoฤพkรฝch etรกp:

  • meracie prรกce aย vytvorenie databรกzy รบdajov oย รบzemรญ aย riekach โ€“ meranie, zber aย vyhodnotenie geodetickรฝch, geomorfologickรฝch, hydraulickรฝch, hydrologickรฝch aย environmentรกlnych รบdajov vย terรฉne, vytvorenie databรกz tรฝchto รบdajov,
  • digitรกlny model korรฝt riek aย priฤพahlรฉho รบzemia โ€“ vytvorenie trojdimenzionรกlneho (3D) digitรกlneho modelu korรฝt aย terรฉnu priฤพahlรฉho zรกujmovรฉho รบzemia,
  • analรฝza sรบฤasnรฉho stavu korรฝt riek โ€“ vyhodnotenie korรฝt zย hฤพadiska parametrov plavebnej drรกhy, morfolรณgie dna aย brehov, identifikรกcia prekรกลพok vย koryte,
  • analรฝza sรบฤasnรฉho stavu zย hฤพadiska ลพivotnรฉho prostredia aย vodohospodรกrskych pomerov โ€“ vyhodnotenie aktuรกlneho stavu vodnรฉho reลพimu aย ลพivotnรฉho prostredia vย sรบvislosti sย tokom riek Bodrog, Laborec aย Latorica,
  • analรฝza sรบฤasnรฉho stavu dopravnej ลกtruktรบry โ€“ dopravnรก sieลฅ, dopravnรฉ uzly, tovarovรฉ prรบdy, moลพnosti napojenia vodnej dopravy na inรฉ druhy dopravy, parametre sรบvisiacich objektov (mosty, vedenia aย lรญniovรฉ stavby),
  • projektovรก ลกtรบdia koncepcie splavnenia โ€“ zaradenie vodnej cesty do klasifikaฤnej triedy podฤพa predpisov Eรš, metรณdy aย technickรฉ postupy na dosiahnutie cieฤพovรฝch parametrov vodnej cesty, typy plavidiel, lokalizรกcia aย typy prรญstavov, riadenie aย bezpeฤnosลฅ vodnej cesty,
  • projektovรก ลกtรบdia รบpravy korรฝt riek na plavbu โ€“ trasa aย parametre plavebnej drรกhy, priebeh nivelety dna, plavebnรฉ prietoky, priebeh plavebnรฝch hladรญn, รบprava toku, zemnรฉ prรกce, opevnenie brehov, sรบvisiace stavebnรฉ projekty,
  • projektovรก ลกtรบdia plavebnรฝch objektov โ€“ lokalizรกcia, parametre aย kapacita plavebnรฝch objektov โ€“ plavebnรฝ stupeลˆ na slovenskom รบzemรญ, prรญstavy, objekty na ลกportovรบ aย rekreaฤnรบ plavbu (ลกportovรฉ prรญstavy), vyฤkรกvacie kotviskรก, obratiskรก aย podobne, sรบvisiace stavebnรฉ projekty,
  • zรกmer ลกtรบdie oย vplyve na ลพivotnรฉ prostredie โ€“ vplyv navrhovanรฝch รบprav na vodnรฝ reลพim, รบzemie aย biotopy,
  • ลกtรบdia rozvoja komunรญt โ€“ vplyv na socioยญลกtruktรบru vย oblasti,
  • ลกtรบdia efektov vย oblasti dopravy โ€“ moลพnosti vyuลพitia vodnej cesty vย nadvรคznosti na dopravnรบ ลกtruktรบru vย regiรณne,
  • finalizujรบca ลกtรบdia uskutoฤniteฤพnosti โ€“ syntรฉza vรฝsledkov, projektovรฝch ลกtรบdiรญ aย stavebnรฝch projektov,
  • prezentรกcia vรฝsledkov, publikรกcie โ€“ konferencia, seminรกre, publikovanie vย odbornรฝch aย verejnรฝch mรฉdiรกch.

Vลกeobecnรฝ opis vodnej cesty โ€“ sรบฤasnรฝ stav
Projekt sa tรฝka sรบvislรฉho รบseku vodnej cesty na riekach Bodrog, Latorica aย Laborec od ลกtรกtnej hranice sย Maฤarskou republikou na Bodrogu po haลฅ pri Vojanoch na Laborci. Kilometrรกลพ prรญsluลกnรฝch รบsekov je uvedenรก vย tab. 1.

Celkovรก dฤบลพka vodnej cesty vย predmetnom รบseku je asi 35 km. Vย sรบฤasnosti sa nevyuลพรญva na pravidelnรบ vodnรบ dopravu okrem รบseku Bodrogu hranica โ€“ prรญstavisko Ladmovce (rkm 56,700), na ktorom sa prepravujรบ ลกtrkopiesky. Sย ohฤพadom na geomorfologickรฉ aย hydrologickรฉ podmienky tokov Bodrog, Latorica aย Laborec sa sรบฤasnรฉ plavebnรฉ pomery odliลกujรบ od plavebnรฝch pomerov na tokoch, kde sa uลพ plavebnรก prevรกdzka vykonรกva (Dunaj, Vรกh). Kรฝm na Dunaji aย Vรกhu sรบ problรฉmy najmรค so zabezpeฤenรญm plavebnรฝch hฤบbok vย ฤase nรญzkych prietokov (na nezavzdutรฝch รบsekoch), na vรฝchodoslovenskรฝch riekach sa ako problematickรฉ javia najmรค vyลกลกie prietoky (veฤพmi rรฝchly nรกrast prietoku, vybreลพovanie prietoku zย koryta, obmedzenie podjazdnรฝch vรฝลกok pod mostmi). Problematickรฉ sรบ parametre niektorรฝch objektov kriลพujรบcich vodnรบ cestu (mosty, elektrickรฉ vedenia, potrubia).

Obr. 1 Lokalizรกcia Zemplรญnskej vodnej cesty aย jej nadvรคznosลฅ na eurรณpske vodnรฉ cesty

Vลกetky tri rieky sa vย minulosti rozsiahlo regulovali (toky Vรฝchodoslovenskej nรญลพiny sa upravovali vย rokoch 1953 aลพ 1963). Pรดvodne silne meandrovali, ich trasa sa skrรกtila priepichmi. Trasa korรฝt je vย sรบฤasnosti podstatne kratลกia aย stabilnejลกia ako vย minulosti; pri prechode veฤพkรฝch vรดd sa lokรกlne menรญ lรญnia brehov aย premiestลˆuje sa dnovรฝ materiรกl (najmรค vย dolnej ฤasti slovenskรฉho รบseku Latorice).

Brehy korรฝt sรบ porastenรฉ vegetรกciou (mรคkkรฉ dreviny), ktorรก vytvรกra prirodzenรฉ opevnenie. Keฤลพe dno aย brehy tvoria nesรบdrลพnรฉ materiรกly (hliny, hlinitรฉ piesky sย prรญmesou รญlu), pri pravidelnej plavebnej prevรกdzke sa budรบ brehy namรกhaลฅ prรบdom vody vyvolanรฝm pohonnรฝm zariadenรญm plavidiel, ฤo ฤasom vyvolรก potrebu ich vegetaฤnรฉho opevnenia. Brehy sรบ aj dnes namรกhanรฉ ฤastรฝmi vรฝkyvmi prietokov aย hladรญn (analรณgia sย dolnรฝm Vรกhom). Do profilu koryta padlo viac kmeลˆov stromov (najmรค Latorica aย Laborec).

Pozitรญvnym javom je zimnรฝ reลพim tokov, ovplyvลˆovanรฝ technologickou vodou elektrรกrne vo Vojanoch. Kย zรกmrzu ฤi ฤพadochodu dochรกdza len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch. ล รญrkovรฉ aย smerovรฉ pomery moลพno charakterizovaลฅ ako zvlรกdnuteฤพnรฉ okrem รบseku Laborca nad vyรบstenรญm do Latorice (dva oblรบky sย malรฝm polomerom) aย niektorรฝch รบzkych profilov na Laborci. Korytรก sa vย ฤase od spomรญnanรฝch รบprav postupne zanรกลกali (Bodrog) vย dรดsledku zavzdutia riekou Tisou aย vodnรฝm dielom Tiszalล‘k na maฤarskom รบzemรญ.

Koncepcia splavnenia โ€“ varianty
Splavnenie sa rieลกi variantne โ€“ od rekreaฤnej aย malej plavby sย minimรกlnymi zรกsahmi do koryta aลพ po variant sย รบpravou riek na vodnรบ cestu IV. (V.) triedy zย medzinรกrodnej klasifikรกcie vodnรฝch ciest pre veฤพkรฉ plavidlรก. Variantnรฉ rieลกenie ponรบka na zรกklade podrobnรฉho technickรฉho nรกvrhu aย ekonomickรฉho zhodnotenia investรญciรญ aย ich nรกvratnosti moลพnosti fundovanรฉho vรฝberu optimรกlnych moลพnostรญ โ€“ od variantu zachovania sรบฤasnรฉho stavu aลพ po variant intenzรญvneho hospodรกrskeho rozvoja.

Potrebnรฉ opatrenia sa odvรญjajรบ od cieฤพovรฝch parametrov vodnej cesty. Inรฉ parametre sรบ potrebnรฉ pre malรฉ aย ลกportovรฉ plavidlรก, inรฉ pre veฤพkรฉ plavidlรก medzinรกrodnej triedy vodnรฝch ciest. Rieลกenรฉ varianty sรบ znรกzornenรฉ v tab. 2.

Tab. 2 Prehฤพad variantov rieลกenia Zemplรญnskej vodnej cesty


Parametre plavebnej drรกhy

Na รบsekoch vodnรฝch ciest splavnenรฝch klasickรฝmi รบpravami sa hraniฤnรฉ plavebnรฉ hladiny urฤujรบ podฤพa plavebnรฝch prietokov. Minimรกlny aย maximรกlny plavebnรฝ prietok sa urฤuje zย krivky prekroฤenia prietokov pri stanovenom percente prekroฤenia.

Hฤบbka vody vย plavebnej drรกhe
Pri minimรกlnej plavebnej hladine je navrhovanรก hฤบbka 2,8 m. Pri plรกnovanom maximรกlnom ponore 2,3โ€‰m je tak zaistenรก minimรกlna bezpeฤnostnรก marลพa 0,5 m.

ล รญrka plavebnej drรกhy pri minimรกlnej plavebnej hladine

Pri minimรกlnej plavebnej hladine je navrhovanรก ลกรญrka plavebnej drรกhy minimรกlne 45โ€‰m vย รบrovni hฤบbky maximรกlneho ponoru.

Polomer osi trasy plavebnej drรกhy vย zรกkrute
Tento polomer sa navrhuje variantne โ€“ 800, 650 aย 650โ€‰m sย 300โ€‰m vรฝnimkami.

Podjazdnรก vรฝลกka pod mostmi aย lรญniovรฝmi vedeniami pri maximรกlnej plavebnej hladine

Podjazdnรก vรฝลกka pod mostmi sa navrhla na รบrovni 5,25 m. Doฤasnรก maximรกlna plavebnรก hladina je prispรดsobenรก parametrom sรบฤasnรฝch mostov vย Strede nad Bodrogom.
Podjazdnรก vรฝลกka pod lรญniovรฝmi vedeniami musรญ byลฅ prispรดsobenรก vyhlรกลกke MDPaT SR ฤ. 22/2001.

Variantnรฉ rieลกenie Zemplรญnskej vodnej cesty

Opรญsanรฝ je vรฝchodiskovรฝ variant 0 bez รบprav korรฝt riek, varianty 1 aลพ 3 so splavnenรญm len po Ladmovce, t. j. len asi 10โ€‰km Bodrogu na รบzemรญ Slovenska. Varianty 4 aลพ 6 poฤรญtajรบ sย รบpravou na celรบ dฤบลพku 35โ€‰km po Vojany na Laborci bez vzdutia vody vodnรฝm dielom, varianty 7 aลพ 9 obsahujรบ aj nรกvrh vodnรฉho diela (VD) Ladmovce aย variant 10, tzv. vyvolanรฝ variant, vyuลพรญva vzdutie spรดsobenรฉ VD Ladmovce primรกrne na energetickรฉ รบฤely. Varianty sย VD Ladmovce zaisลฅujรบ kvalitatรญvne vyลกลกรญ stupeลˆ parametrov plavebnej drรกhy.

Vodnรฉ dielo Ladmovce aย prรญstavy

VD Ladmovce (obr. 3) sa navrhlo ako viacรบฤelovรฉ sย cieฤพom zlepลกiลฅ vodohospodรกrske pomery zavodnenรญm vysuลกenรฝch รบzemรญ, vyuลพiลฅ energetickรฉ obnoviteฤพnรฉ zdroje energie aย zlepลกiลฅ podmienky na plavbu. Sรบฤasลฅou vyลกลกรญch variantov vodnej cesty majรบ byลฅ aj dva nรกkladnรฉ prรญstavy โ€“ Streda nad Bodrogom aย Vojany aย niekoฤพko ลกportovรฝch aย rekreaฤnรฝch prรญstavov.

Zรกver
Projekt Zemplรญnskej vodnej cesty moลพno pokladaลฅ za rozvojovรฝ stimul pre regiรณn aย cezhraniฤnรบ spoluprรกcu. Krรกtkodobรฝm cieฤพom projektu je vypracovanie ลกtรบdie uskutoฤniteฤพnosti cezhraniฤnej vodnej cesty vedรบcej regiรณnom Zemplรญna po riekach Laborec, Latorica, Bodrog aย Tisa vย รบseku medzi mestami Vojany na Laborci na Slovensku aลพ po hranicu sย Maฤarskom sย ohฤพadom na zachovanie aย zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia, ako aj vytvorenie databรกzy รบdajov vodohospodรกrskych, geodetickรฝch, geomorfologickรฝch, hydrologickรฝch aย environmentรกlnych รบdajov potrebnรฝch na ฤalลกiu sprรกvu aย plรกnovanie vย oblasti.

Dlhodobรฝm cieฤพom je vytvorenie podmienok na realizรกciu vodnej cesty ako komunikaฤnej bรกzy pre obojsmernรฝ cezhraniฤnรฝ pohyb osรดb aย tovaru zo Slovenska, Maฤarska aย tretรญch krajรญn, vytvorenie zdroja nadvรคzujรบcich aktivรญt (vรฝroba, obchod, turistika), posilnenie moลพnosti regiรณnu Zemplรญn vย oblasti aktivizรกcie aย zvรฝลกenia zamestnanosti, vytvorenie moลพnostรญ na prepojenie sย inรฝmi druhmi doprรกv aย napojenie Zemplรญna prostrednรญctvom rieky Tisa na medzinรกrodnรบ sieลฅ vodnรฝch ciest.

TEXT: doc.ย Ing.ย ฤฝudovรญt Moลพieลกik, PhD., Ing.ย Peter ล ulek, PhD.
FOTO: archรญv autorov

ฤฝudovรญt Moลพieลกik aย Peter ล ulek pracujรบ na Katedre hydrotechniky Stavebnej fakulty STU vย Bratislave.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie