Bratislava ฤoskoro spustรญ parkovaciu politiku. Ako bude fungovaลฅ?
Parkovacia politika, na ktorรบ sa Bratislava pripravovala dva roky, sa mala spustiลฅ uลพ tรบto jeseล pod nรกzvom Parkovacรญ asistent (PAAS). Napokon sa odkladรก a registrรกcia zaฤne aลพ v decembri. Hlavnรฉ mesto sa tak postupne zaradรญ medzi vyspelรฉ eurรณpske mestรก, ktorรฉ aj vฤaka rozumnรฉmu manaลพmentu รกut dokรกลพu lepลกie fungovaลฅ. Tak, aby sa parkovalo tam, kde to mรก zmysel, a aby vznikli rezidentskรฉ zรณny s jasnรฝmi pravidlami tam, kde je dnes s parkovanรญm problรฉm.
V rรกmci publikรกcie ASB Almanach 2021 sme poskytli priestor odbornรญkom z prostredia stavebnรฉho podnikania.
Hlavnรฝm cieฤพom mesta je predovลกetkรฝm zlepลกiลฅ podmienky pre rezidentov, teda obyvateฤพov s trvalรฝm pobytom. V sรบฤasnรฝch podmienkach mesta nie je moลพnรฉ parkovaลฅ tak, ako sme boli zvyknutรญ doteraz, a parkovanie nemรดลพe byลฅ naฤalej vลพdy zadarmo. Zavedenรญm jasnรฝch pravidiel prostrednรญctvom parkovacej politiky, ktorรก mรก zvรฝhodniลฅ najmรค rezidentov, oฤakรกvame, ลพe ฤพudia budรบ motivovanรญ vyuลพรญvaลฅ aj inรฉ spรดsoby dopravy.
Vฤaka tomu vลกetci uvidรญme nielen menej parkujรบcich รกut na chodnรญkoch a zeleni ฤi menลกiu hustotu premรกvky, ale predovลกetkรฝm pocรญtime zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia i verejnรฉho priestoru, a to pre chodcov aj cyklistov. Som presvedฤenรฝ, ลพe skรบsenosti z jednotlivรฝch zรณn, kde s regulรกciou zaฤรญname, budรบ dostatoฤnou motivรกciou aj pre obyvateฤพov ฤalลกรญch plรกnovanรฝch zรณn v Bratislave.
Prvรฉ tri zรณny plus Starรฉ Mesto
Vลกetky tieto benefity sa ukรกลพu, keฤ bude viac zregulovanรฝch zรณn, najskรดr v rozmedzรญ 2 โ 3 rokov. Aktuรกlne vลกak mรกme pred sebou vรฝhฤพad do blรญzkej budรบcnosti, a to je spustenie prvรฝch troch zรณn. S novou regulovanou rezidentskou zรณnou prichรกdza mesto do Krasลan v mestskej ฤasti Raฤa a taktieลพ nadviaลพe na uลพ rozbehnutรฉ zรณny Tehelnรฉ pole v Novom Meste a v Petrลพalke. Tam zaฤรญna oblasลฅou Dvory 4 na severe mestskej ฤasti a postupne prejde od Einsteinovej ulice na juh. Kรฝm sa tak stane, ostatnรฉ ฤasti Petrลพalky budรบ zatiaฤพ fungovaลฅ ako doteraz (zregulovanรฉ boli zatiaฤพ predovลกetkรฝm parkoviskรก).
Systรฉmy oboch mestskรฝch ฤastรญ, ktorรฉ doteraz fungovali ako pilotnรฉ, prejdรบ pod celomestskรฉ pravidlรก. ฤalลกie mestskรฉ ฤasti pracujรบ na svojich nรกvrhoch na ฤalลกie zรณny, pretoลพe aj podฤพa dopravnรฝch prieskumov v konkrรฉtnych lokalitรกch je zrejmรฉ, ลพe regulรกcia tam bude potrebnรก. Naprรญklad Ruลพinov navrhol zรณny: Nivy, Ruลพinov stred (ล trkovec a Trรกvniky) a Ruลพinov vรฝchod (Ostredky a Poลกeล), zรกroveล pripravuje prvรบ z nich ako svoju pilotnรบ zรณnu, ktorรก na jar prejde pod celomestskรฝ systรฉm, a podobne postupujรบ aj ฤalลกie mestskรฉ ฤasti. Vลกetky nรกvrhy nรกsledne prejdรบ schvaฤพovanรญm mestskรฉho zastupiteฤพstva a stanรบ sa sรบฤasลฅou plรกnu prรญpravy ฤalลกรญch rezidentskรฝch zรณn.
K spomรญnanรฝm trom zรณnam sa plรกnuje na prelome rokov pridaลฅ aj mestskรก ฤasลฅ Starรฉ Mesto prvou rezidentskou zรณnou Hlavnรก stanica โ Blumentรกl. Tรกto je kฤพรบฤovรก pre rozumnรบ regulรกciu smerom od centra mesta k okrajom; jej spustenรญm sa zmysluplne zregulujรบ susediace zรณny Ruลพinova, Novรฉho Mesta a Starรฉho Mesta.
Navyลกe na ich hraniciach zavรกdzame novinku โ v prienikoch zรณn bude moลพnรฉ parkovaลฅ aj na ฤasti ulรญc susediacej zรณny. Tรฝm umoลพnรญme aj obyvateฤพom, ktorรญ bรฝvajรบ na hraniฤnej ulici zรณny a boli by obmedzenรญ, parkovaลฅ aj โoprotiโ na niekoฤพkรฝch uliciach v susednej zรณne.
Pre ลกirลกie centrum mesta a jeho okolie, naprรญklad spomรญnanรฝ Ruลพinov a Novรฉ Mesto, to bude unikรกtna prรญleลพitosลฅ, problรฉm s parkovanรญm je tu nerieลกenรฝ 15 โ 20 rokov. Viac zregulovanรฝch zรณn bliลพลกie k centru v budรบcnosti znamenรก menej รกut dochรกdzajรบcich do mesta. Vodiฤi ich nechajรบ na zรกchytnรฝch parkoviskรกch, na ktorรฝch tieลพ pracujeme, na vลกetkรฝch vstupoch zo vลกetkรฝch strรกn mesta a presadnรบ na MHD.
Aj tรบ mesto aktรญvne rozvรญja a pripravuje nielen predฤบลพenia elektriฤkovรฝch radiรกl, ale aj ich modernizรกciu po vzore รบspeลกnej karloveskej radiรกly. Spolu s novรฝmi klimatizovanรฝmi a รบspornรฝmi vozidlami MHD, ฤi uลพ elektriฤkami, ale aj autobusmi a trolejbusmi, by sa MHD mala staลฅ alternatรญvou individuรกlnej automobilovej dopravy, kde povรคฤลกine vidรญme v jednom aute sedieลฅ jednรฉho ฤloveka.
Vรฝznam regulรกcie v rezidentskรฝch zรณnach
Na zรกklade dopravnรฝch prieskumov a analรฝz parkovania vieme, koฤพko rezidentov s trvalรฝm bydliskom v lokalite parkuje alebo koฤพko je firemnรฝch automobilov, resp. automobilov z inรฝch ฤastรญ Bratislavy alebo mimo Bratislavy. Aj na zรกklade toho nastavujeme, ako mรก zรณna vyzeraลฅ a tarifu. Uลพ teraz fungujรบce pilotnรฉ zรณny totiลพ ukazujรบ, ลพe regulรกcia mรก zmysel. Zo skรบsenostรญ z Tehelnรฉho poฤพa vidรญme, ลพe po zregulovanรญ zรณny je v lokalite, naprรญklad smerom k Zimnรฉmu ลกtadiรณnu Ondreja Nepelu a Parku Jama, toฤพko voฤพnรฝch miest, ลพe budeme uvaลพovaลฅ, ako zvรคฤลกiลฅ priestor pre chodcov.
Kam sa presunuli autรก nerezidentov? ฤiastoฤne do vnรบtroblokov (ktorรฉ sa nedajรบ regulovaลฅ cestnรฝm zรกkonom a parkovacou politikou, ale pre tie, ktorรฉ sรบ vo vlastnรญctve mestskej ฤasti alebo mesta, pripravujeme inรฝ efektรญvny spรดsob ich regulรกcie), ale najmรค sa stiahli za hranice zรณny. To generuje dopyt obyvateฤพov za hranicami zรณny regulovaลฅ parkovanie aj tam, takลพe takรฝmto lavรญnovรฝm efektom sa potreba lepลกie zaparkovaลฅ bude rozลกirovaลฅ a mestskรฉ ฤasti budรบ navrhovaลฅ ฤalลกie rozลกirovanie zรณn.
Aj do Petrลพalky priniesla doterajลกia regulรกcia inรบ dynamiku parkovania. Pilotnรฉ regulovanie veฤพkรฝch plรดch, teda zvรคฤลกa parkovรญsk, spรดsobilo, ลพe tie sa sรญce upravili a rezidenti na nich zaparkujรบ lepลกie, ale tรญ, ktorรญ nemajรบ oprรกvnenie, sa presunuli na รบseky ciest, kde regulรกcia nie je. A komunikรกcie sรบ ฤasto รบzke, parkuje sa v dvoch radoch, bez ruฤnej brzdy, aby sa autรก posรบvali, niekde ฤiastoฤne na zeleni ฤi na chodnรญkoch. Preto s prรญchodom celomestskej parkovacej politiky vyznaฤรญme parkovacie miesta aj na uliciach, priฤom niektorรฉ budรบ zjednosmernenรฉ, aby sme maximalizovali poฤet legรกlnych parkovacรญch miest.
Cieฤพom je zรณny rieลกiลฅ komplexne a aลพ nรกsledne ich rozลกirovaลฅ o ฤalลกie ฤasti sรญdlisk. Tento prรญstup sme zvolili predovลกetkรฝm v Petrลพalke. รpravy na uliciach a chodnรญkoch budรบ cรญtiลฅ aj chodci v sprรญstupnenรญ chodnรญkov, cyklisti v lepลกom priestore v rรกmci ulice, ale aj vลกetci obyvatelia zรณny v utรญลกenรญ tranzitnej dopravy cez vedฤพajลกie sรญdliskovรฉ komunikรกcie, keฤลพe รบpravami organizรกcie dopravy sa snaลพรญme tranzit vysunรบลฅ na hlavnรฉ ลฅahy popri sรญdliskovรฝch blokoch, nie priamo cez ne.
K zmenรกm dochรกdza aj v pripravovanej zรณne Krasลany v Raฤi. Miesta, ktorรฉ sรญce doteraz niektorรญ vodiฤi vyuลพรญvali v rozpore so zรกkonom, nebudรบ vyznaฤenรฉ ako parkovacie miesta, teda tam nebude moลพnรฉ legรกlne zaparkovaลฅ. V rรกmci toho sa tieลพ opravujรบ cesty, aby sme parkovacie miesta nevyznaฤovali cez rozpadnutรบ cestu, prepady alebo vรฝtlky.
Novรฉ parkovacie miesta boli navrhnutรฉ tak, aby ich vzniklo ฤo najviac a zรกroveล sa zlepลกila situรกcia pre chodcov. I keฤ je vyznaฤenรฝch parkovacรญch miest o nieฤo menej ako plรดch, na ktorรฝch sa zvyklo parkovaลฅ, na zรกklade dรกt a skรบsenostรญ z pilotnรฝch zรณn vieme, ลพe po spustenรญ regulรกcie sa situรกcia s parkovanรญm pre rezidentov zlepลกรญ, pretoลพe tento niลพลกรญ poฤet plรดch bude kompenzovanรฝ รบbytkom parkujรบcich รกut nerezidentov.
Vรฝpoฤty nรกm ukazujรบ, ลพe aj po zarรกtanรญ tรฝch, ktorรญ sa prihlรกsia na trvalรฝ pobyt alebo si zaregistrujรบ sluลพobnรฉ auto zmluvne vyuลพรญvanรฉ na sรบkromnรฉ รบฤely, stรกle z ulรญc zmiznรบ vraky (naลกe upravenรฉ pravidlรก neumoลพลujรบ vydaลฅ parkovacie karty automobilom bez platnej TK/ EK), dlhลกie dodรกvky a nรกkladnรฉ automobily, ako aj dochรกdzajรบci nรกjomnรญci, ktorรญ si budรบ parkovanie rieลกiลฅ mimo zรณny alebo prenรกjmom garรกลพรญ alebo sรบkromnรฝch plรดch a parkovรญsk, ktorรฉ doposiaฤพ nie sรบ veฤพmi vyuลพรญvanรฉ.
Kontrola parkovania
S regulรกciou zรณn sa vลกak zvyลกuje aj miera enforcementu, teda kontroly parkovania. Vฤaka mรกjovej zmene zรกkona o objektรญvnej zodpovednosti budรบ mรดcลฅ mestskรญ kontrolรณri efektรญvnejลกie rieลกiลฅ poruลกenie pravidiel, ktorรฉ doteraz mohla rieลกiลฅ len ลกtรกtna polรญcia. To umoลพลuje mestskej polรญcii aj poverenรฝm zamestnancom mesta dรกvaลฅ pokuty za parkovanie a posielaลฅ ich majiteฤพom auta poลกtou domov aj bez papuฤe. V lete sa spustil pilotnรฝ projekt v Petrลพalke, kde mesto v spoluprรกci s mestskou ฤasลฅou dokumentuje priestupky a uplatลuje ich formou objektรญvnej zodpovednosti.
Najprv bude manuรกlny, parkujรบce autรก bez karty alebo รบhrady budรบ snรญmaลฅ oficiรกlni kontrolรณri v terรฉne, v budรบcnosti sa zapoja aj skenovacie autรก. Skรบsenosti z pilotnรฝch zรณn ukazujรบ, ลพe s kontrolou prichรกdza aj disciplinovanejลกie parkovanie. Poฤas kontrolnรฝch dnรญ, takzvanรฝch โkobercovรฝch akciรญโ na Tehelnom poli neboli iba 1 ฤi 2 hliadky denne, ako je ลกtandardom, ale podstatne viac. Nรกrazovo sa tak preลกla celรก lokalita, rozdalo sa viac papรบฤ, parkujรบci to zaregistrovali a zaฤali si na pravidlรก zvykaลฅ.
To jednoznaฤne hovorรญ o tom, ลพe parkujรบci vodiฤi musia od prvรฉho dลa vedieลฅ, ลพe zรณna bude kontrolovanรก. Kรฝm v januรกri tam mestskรก polรญcia evidovala okolo 330, v marci, v aprรญli a v mรกji to bolo takmer 1 000 rieลกenรฝch priestupkov mesaฤne, a tรญ, ฤo nemali rezidentskรบ kartu alebo zaplatenรฉ parkovnรฉ sa stiahli. Objektรญvnu zodpovednosลฅ bude zo zaฤiatku treba kombinovaลฅ aj so zvรฝลกenou prรญtomnosลฅou mestskรฝch policajtov, pretoลพe obรกlka s dรดkazom o vaลกom priestupku a platobnรฝm prรญkazom prรญde aลพ po nejakom ฤase, a keฤ v uliciach vodiฤi nevidia papuฤe, pravidlรก by mohli zaฤaลฅ reลกpektovaลฅ aลพ neskรดr.
Rรกtame aj s nรกbehom, ลพe naลกi โparkovacรญ asistentiโ budรบ vodiฤom vysvetฤพovaลฅ priamo v terรฉne, ako funguje parkovanie, a proaktรญvne ich upozorลovaลฅ tak, aby chรกpali, ลพe cieฤพom nie je vybraลฅ ฤo najviac pokรบt, ale naozaj upraviลฅ parkovanie k spokojnosti obyvateliek a obyvateฤพov. Situรกcia sa okrem obyvateฤพov zmenรญ aj firmรกm sรญdliacim v zรณnach, ktorรฉ budรบ zregulovanรฉ. A keฤลพe cieฤพom parkovacej politiky nie je podpora dochรกdzania do zamestnania autom a aj z dopravnรฝch analรฝz nรกm vychรกdza, ลพe by sme nemali umoลพniลฅ parkovanie zamestnancov zdarma mimo svojej domรกcej zรณny, pretoลพe mรดลพe prรญsลฅ ku konfliktu s rezidentmi, firmy mรดลพu po novom dostaลฅ jednu abonentskรบ kartu ku svojej prevรกdzke alebo sรญdlu.
Takisto oฤakรกvame, ลพe zavedenie parkovacej politiky rozhรฝbe aj trh s nรกjmami a budรบ sa prenajรญmaลฅ byty aj s moลพnosลฅou trvalรฉho pobytu alebo teda s moลพnosลฅou parkovania a nรกjomcovia budรบ mรดcลฅ parkovaลฅ v rezidenฤnej zรณne.
Typy kariet a moลพnosti parkovania pre rezidentov
Rezidentskรก (1. karta 39 eur, 2. karta 150 eur, 3. karta 500 eur) โ drลพiteฤพom je fyzickรก osoba s trvalรฝm pobytom v zรณne s preukรกzateฤพnรฝm vzลฅahom k vozidlu (evidovanรฉ na svoju ลพivnosลฅ, vozidlo zamestnรกvateฤพa uลพรญvanรฉ na sรบkromnรฉ รบฤely, vozidlo prรกvnickej osoby uลพรญvanรฉ ลกtatutรกrom, s uzatvorenou nรกjomnou, leasingovou ฤi inou zmluvou. Na 1 byt maximรกlne 3 karty.Bonusovรก (10 eur) โ rovnakรฉ podmienky ako pre rezidenta, drลพiteฤพ zรญskava navyลกe 2 hod. parkovania denne v inej zรณne s vรฝnimkou tarifnรฉho pรกsma A. Jednรฉmu ลพiadateฤพovi je moลพnรฉ vydaลฅ maximรกlne 3 bonusovรฉ karty.
Nรกvลกtevnรญcka (zdarma) โ drลพiteฤพom je fyzickรก osoba s trvalรฝm pobytom v zรณne, pre ktorรบ je karta vydanรก. Drลพiteฤพa oprรกvลuje na 100 hodรญn/rok pre nรกvลกtevy s uลพ vydanou rezidentskou kartou, 150 hodรญn/rok bez nej, ak naprรญklad nevlastnรญte auto. A 500 hodรญn roฤne v prรญpade, ลพe ลพiadateฤพ je osoba s ลฅaลพkรฝm zdravotnรฝm postihnutรญm, ktorej je poskytovanรก osobnรก asistencia. Vyuลพiลฅ ju mรดลพu aj vaลกe servisnรฉ sluลพby a opravรกri โ viete si ich nahlรกsiลฅ ako nรกvลกtevu. Na 1 byt maximรกlne 1 karta.
Abonentskรก (tรฝลพdennรก od 12,50 po 50 eur, mesaฤnรก od 50 do 200 eur a roฤnรก od 500 do 2 000 eur podฤพa tarifnรฉho pรกsma) โ drลพiteฤพom mรดลพe byลฅ osoba so ลพivnostenskรฝm alebo inรฝm oprรกvnenรญm, ktorรก mรก v zรณne miesto podnikania, alebo fyzickรก osoba, ktorรก je vlastnรญkom nehnuteฤพnosti v zรณne, pre ktorรบ je parkovacia karta vydanรก a mรก vzลฅah k vozidlu. Na jednu zรณnu a ลพiadateฤพa 1 karta.
Participรกcia a diskusie s obyvateฤพmi
Skรบsenosลฅou sme zistili, ลพe jednรฝm z prvรฝch krokov pri prรญprave projektov v rรกmci parkovacej politiky je po dopravnรฝch prieskumoch a analรฝzach aj komunikรกcia priamo s obyvateฤพmi danej lokality, aby sa ฤo najviac vychรกdzalo z potrieb rezidentov v priamom okolรญ, doteraz sa uskutoฤnilo niekoฤพko participaฤnรฝch stretnutรญ.
Tak ako sme oฤakรกvali, stretรกvame sa aj s obavami obyvateฤพov, ลพe parkovacรญch miest bude menej. Po vyznaฤenรญ tรฝch legรกlnych naozaj niekoฤพko parkovacรญch miest ubudne, ale po reรกlnom spustenรญ regulรกcie rovnako ubudnรบ aj parkujรบce autรก, situรกcia pre rezidentov sa teda zlepลกรญ. Benefitmi, ktorรฉ nie sรบ teraz hmatateฤพnรฉ a ฤพudia si ich uvedomia aลพ s odstupom ฤasu, moลพno dvoch โ troch mesiacov, budรบ priechodnรฉ chodnรญky, kde aj chodec bude maลฅ pocit, ลพe je uprednostnenรฝ, bude umoลพnenรฝ vjazd cyklistom a podobne.
Pri tvorbe parkovacรญch plรดch je tieลพ naลกou snahou pri ลกikmom parkovanรญ, aby vodiฤi parkovali cรบvanรญm. Tento spรดsob parkovania znamenรก vรคฤลกiu bezpeฤnosลฅ pri priamom vychรกdzanรญ z miesta s oveฤพa lepลกรญm vรฝhฤพadom do ulice bez ohrozenia inรฝch prechรกdzajรบcich automobilov ฤi cyklistov, ktorรญ by boli cรบvanรญm รกut do cesty pri vรฝjazde z parkovacieho miesta ฤasto ohrozenรญ. V regulovanรฝch zรณnach tieลพ vyznaฤujeme tzv. drop off zรณny, ktorรฉ slรบลพia na krรกtkodobรฉ zastavenie, obyvatelia si na nich naprรญklad mรดลพu prevziaลฅ zรกsielku od kuriรฉra alebo na takom mieste vรกs mรดลพe vyzdvihnรบลฅ vozidlo taxisluลพby.
Do projektov sme zapracovali viacerรฉ podnety, ktorรฉ vziลกli zo stretnutรญ s obyvateฤพkami a obyvateฤพmi v mestskรฝch ฤastiach Raฤa a Petrลพalka. Znalosลฅ miestnych nรกm pomรกha vylepลกovaลฅ projekty v jednotlivรฝch zรณnach, ktorรฉ sa pripravujรบ na regulรกciu, preto chceme v ฤo najvyลกลกej miere v stretnutiach s obyvateฤพmi pokraฤovaลฅ, poฤรบvaลฅ ich nรกvrhy a zรกroveล hovoriลฅ o nutnรฝch normรกch a legรกlnych moลพnostiach parkovania, ktorรฉ pripravovanรฉ projekty musia striktne dodrลพiavaลฅ.
Novรฉ parkovacie domy
V tejto fรกze mรก mesto okrem pripravovanรฝch zรณn aj zoznam vytypovanรฝch pozemkov, kde by mohli uลพ o dva โ tri roky stรกลฅ parkovacie domy. Slรบลพiลฅ budรบ predovลกetkรฝm rezidentom danej lokality, ktorรญ v nich budรบ mรดcลฅ parkovaลฅ za symbolickรฝ jednoeurovรฝ roฤnรฝ poplatok, pokiaฤพ sรบ drลพiteฤพmi rezidentskej parkovacej karty. Cieฤพom mesta je, aby v kaลพdej mestskej ฤasti, resp. na kaลพdom sรญdlisku, kde sa dopravnรฝmi prieskumami ukazuje nedostatok parkovacรญch miest, bol vybudovanรฝ aspoล jeden parkovacรญ dom.
V spoluprรกci s Metropolitnรฝm inลกtitรบtom Bratislavy bolo do konca augusta predstavenรฝch obyvateฤพom osem novรฝch nรกvrhov parkovacรญch domov, ktorรฉ bude prevรกdzkovaลฅ mesto a ktorรฉ majรบ vyrieลกiลฅ problรฉm s parkovanรญm na miestach, kde aj po zregulovanรญ zรณn bude nedostatok legรกlnych parkovacรญch miest. Pre kaลพdรบ lokalitu bude zvolenรฝ podฤพa ich potreby.
Jednรฝm z rieลกenรญ je naprรญklad zelenรก fasรกda s popรญnavรฝmi rastlinami, ale rovnako je moลพnรฉ obloลพiลฅ steny prรญrodnรฝm drevenรฝm materiรกlom alebo vyuลพiลฅ plnรบ stenu na ลกportovanie v podobne lezeckej steny ฤi umiestnenia basketbalovรฝch koลกov, alebo ju vyuลพiลฅ na premietanie. To sa tรฝka aj strechy.
Medzi novรฝmi nรกvrhmi je parkovacรญ dom na Ulici ฤeskoslovenskรฝch paraลกutistov ฤi vo vnรบtrobloku Unitas v Novom Meste, ale naprรญklad aj na Studenohorskej ulici v mestskej ฤasti Lamaฤ, kde bol nรกvrh prijatรฝ veฤพmi dobre, pretoลพe obyvatelia sรบ so zรกmerom uลพ dlhodobo oboznรกmenรญ. Svoj vรฝznam bude maลฅ aj v sรบvislosti s pripravovanou revitalizรกciou blรญzkej Vranฤoviฤovej ulice.
Medzi nรกvrhmi je aj parkovacรญ dom na Saratovskej ulici v Dรบbravke, kde si mรดลพu obyvatelia zvoliลฅ ลกirลกรญ aj uลพลกรญ variant. Kapacitne by tak bol parkovacรญ dom o nieฤo menลกรญ, ale zachoval by sa vรคฤลกรญ priestor zelene, kde by pod korunami stromov mohli byลฅ umiestnenรฉ laviฤky alebo komunitnรฉ zรกhrady. ฤalลกie nรกvrhy boli predstavenรฉ obyvateฤพom na Veternicovej ulici v Karlovej Vsi, na Zรกvadskej ulici v Raฤi ฤi na Bebravskej ulici vo Vrakuni, plรกnujรบ sa aj ฤalลกie v dvoch najvรคฤลกรญch mestskรฝch ฤastiach: v Petrลพalke a v Ruลพinove.
V Petrลพalke v zรณne Dvory, ktorรก sa pripravuje na regulรกciu, mesto navrhuje parkovacรญ dom na Wolkrovej ulici. Od blรญzkeho bytovรฉho domu mรดลพe byลฅ oddelenรฝ alejou vysadenรฝch vzrastlรฝch stromov a na mieste aktuรกlne parkujรบcich รกut by mohla po regulรกcii vzniknรบลฅ aj komunitnรก zรกhrada, ktorรก by pozdvihla celรฝ verejnรฝ priestor. Lokalรญt, kde by v budรบcnosti mohli vzniknรบลฅ ฤalลกie parkovacie domy, je v okolรญ viacero.
Prรกve v septembri bude na mestskom zastupiteฤพstve schvaฤพovanรก koncepcia vรฝstavby parkovacรญch domov prioritne v lokalitรกch, kde prebehli participaฤnรฉ stretnutia s obyvateฤพmi. Poฤรญta sa aj s ich reverzibilitou, aby ich v budรบcnosti po prรญpadnom poklese dopytu po parkovanรญ bolo moลพnรฉ rozobraลฅ a lokalitu vrรกtiลฅ do pรดvodnรฉho stavu.
S nimi sรบvisรญ aj vรฝstavba zรกchytnรฝch parkovรญsk, ktorรฉ prรญdu v dvoch vlnรกch โ v prvej pรดjde o tzv. rรฝchle rieลกenia na pozemkoch mesta, ako je Jurajov dvor alebo v Petrลพalke na Jasovskej ulici, ale pripravujeme aj ฤalลกie lokality. Na poslednรฝch mestskรฝch zastupiteฤพstvรกch v mรกji a v jรบni boli schvรกlenรฉ prenรกjmy plรดch na zรกchytnรฉ parkovisko na Pรบchovskej ulici v Raฤi a v areรกli Incheby v Petrลพalke pri Dunaji.
Parkoviskรก bude pre mesto prevรกdzkovaลฅ vlastnรก mestskรก spoloฤnosลฅ โ Mestskรฝ parkovacรญ systรฉm โ, ktorรก od februรกra รบspeลกne prevzala odลฅahy v meste a tieลพ sa podieฤพa ako servisnรก organizรกcia na procese registrรกciรญ, call centra pri zavรกdzanรญ zรณn alebo ako spoloฤnosลฅ kontrolujรบca pre mesto parkovanie cez jej parkovacรญch asistentov a skenovacie autรก v budรบcnosti.
Fungovanie parkovacieho systรฉmu
Dรดleลพitรฝ bod pred spustenรญm regulovanรฉho parkovania bude registrรกcia obyvateฤพov, ktorรก sa pre prvรฉ zรณny, teda Tehelnรฉ pole, Krasลany a ฤasลฅ Petrลพalky, spustรญ eลกte pred samotnรฝm zaฤiatkom regulรกcie a kontroly parkovania v tรฝchto zรณnach. Bude to moลพnรฉ online aj na klientskych miestach dotknutรฝch mestskรฝch ฤastรญ. Pri vstupe do jednotlivรฝch zรณn aj v ich vnรบtri budรบ informaฤnรฉ tabule, aby ฤพudia presne vedeli, kde a ako bude dovolenรฉ parkovaลฅ.
Tรญ, ktorรญ nebudรบ mรดcลฅ vlastniลฅ rezidentskรบ kartu, si budรบ mรดcลฅ parkovnรฉ zaplatiลฅ cez niekoฤพko aplikรกciรญ, ktorรฉ budรบ sรบฤasลฅou Mestskรฉho parkovacieho systรฉmu ako prioritnรก platobnรก metรณda, prรญpadne cez zmluvnรฝch partnerov alebo v parkomatoch. Budรบcnosลฅ vidรญme v sprรญstupnenรญ systรฉmu parkovania pre akรบkoฤพvek mobilnรบ parkovaciu aplikรกciu, ktorรก prejavรญ zรกujem a splnรญ technickรฉ a prรกvne predpoklady na zapojenie. Verรญme, ลพe takto bude moลพnรฉ vyuลพรญvaลฅ naprรญklad aj aplikรกcie, na ktorรฉ sรบ uลพ zvyknutรญ nรกvลกtevnรญci Bratislavy zo svojich domovskรฝch miest v zรกpadnej Eurรณpe, v Prahe ฤi v Trenฤรญne…
Dlhodobo komunikujeme s viacerรฝmi mestami u nรกs aj v Eurรณpe, aby sme sa inลกpirovali ich skรบsenosลฅami. Naprรญklad s Trenฤรญnom, ktorรฝ mรก momentรกlne spustenรฝch osem zรณn a s ktorรฝm si vzรกjomne konzultujeme aktuรกlne aj zavรกdzanie objektรญvnej zodpovednosti pri kontrole parkovania, ako aj s Prahou ฤi s Brnom, ktorรฉ spรบลกลฅa zรณny kaลพdรฉ tri mesiace.
Na zรกklade skรบsenostรญ z Budapeลกti, ฤฝubฤพany ฤi Viedne, ktorรก pred pรกr mesiacmi opรคลฅ ohlรกsila ฤalลกie rozลกรญrenie zรณn, vieme, ลพe regulรกcia je nevyhnutnรก preto, aby mesto predovลกetkรฝm slรบลพilo ฤพuฤom a nie autรกm, a ลพe je to proces na roky aลพ desaลฅroฤia. Krรกsnym prรญkladom รบspechu je vลกak naprรญklad utรญลกenie Mariahilferstrasse vo Viedni alebo celรฉho centra v ฤฝubฤพane.
Verรญm, ลพe aj Bratislava mรดลพe byลฅ v budรบcnosti mestom pre ฤพudรญ, mestom, kde prvou voฤพbou pri nรกpade รญsลฅ do centra bude MHD, bicykel alebo zdieฤพanรฝ dopravnรฝ prostriedok, a nie auto a potom krรบลพenie a hฤพadanie si parkovacieho miesta.
Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy
Mgr. Peter Herceg โ splnomocnenec pre parkovaciu politiku, Magistrรกt hl. mesta SR Bratislavy
Pracoval na viacerรฝch projektovรฝch a manaลพรฉrskych pozรญciรกch v spoloฤnostiach Alcatel, Orange a Dell. Okrem toho je zakladateฤพom OZ Katarรญnka a podpredsedom zdruลพenia Zachrรกลme hrady. Od roku 2015 je miestnym poslancom za Ruลพinov. V sรบฤasnosti je splnomocnencom pre parkovaciu politiku Magistrรกtu hl. mesta Slovenskej republiky Bratislavy.