Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia ako vรญzia pre 3. tisรญcroฤie: rieลกenie koฤพajovej dopravy
Cieฤพom ฤlรกnku je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla, ktorรฉ pozostรกva z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov, a to rieลกenia individuรกlnej automobilovej dopravy (IAD) a rieลกenia koฤพajovej dopravy.
Kaลพdรฝ systรฉmovรฝ celok Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla pozostรกva zo samostatnรฝch stavebnรฝch komplexov, ktorรฉ sa vzรกjomne dopฤบลajรบ tak, aby ich postupnรก realizรกcia mala poลพadovanรฝ efekt nielen na dotknutรฉ urbanizovanรฉ zรณny, ale aj na komunikaฤnรบ sieลฅ, na ktorej bude moลพnรฉ budovaลฅ dopravu Bratislavskรฉho vyลกลกieho รบzemnรฉho celku pre tretie tisรญcroฤie.
Naฤrtnutie problematiky
Predchรกdzajรบce dve ฤasti ฤlรกnku sa venovali historickรฉmu rozvoju cestnej a ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy a zamerali sa na opis tรฝchto technickรฝch rieลกenรญ:
- Predฤบลพenie rรฝchlostnej cesty R7 pod รบzemรญm Bratislavy โ tzv. Novรฝ vnรบtornรฝ mestskรฝ okruh na trase ulรญc Bajkalskรก โ Jaroลกova โ Pionierska โ Patrรณnka โ Lamaฤskรก cesta vrรกtane vetvy do Mlynskej doliny, ฤo by predstavovalo รบsek s dฤบลพkou 9,3 km. ลคaลพiskovรฝm objektom tohto รบseku by bol tunelovรฝ komplex Strรกลพe s celkovou dฤบลพkou 8,2 km, ktorรฝ by pozostรกval z juลพnรฉho hฤบbenรฉho tunela s dฤบลพkou 3,1 km pod ulicami Bajkalskรก, Jaroลกova a Pionierska.
Druhรก ฤasลฅ by predstavovala razenรฝ tunel s dฤบลพkou 3,3 km pod juลพnรฝmi svahmi masรญvu Karpรกt medzi ulicami Jaroลกova a Patrรณnka (bliลพลกie informรกcie boli publikovanรฉ v ฤlรกnku Bratislavskรก dopravnรก revolรบcia alebo komplexnรฉ rieลกenie dopravy v Bratislave v IS ฤ. 6/2020). - Predฤบลพenie ลพelezniฤnรฉho koridoru popod รบzemie Bratislavy โ tzv. Crossrail Bratislava I, ktorรฝ by bol v celej dฤบลพke vertikรกlne segregovanรฝ. Navrhovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor na trase ลฝST BA predmestie โ ลฝST BA filiรกlka โ ลฝST Nivy (zruลกenรก v roku 1962) s pokraฤovanรญm na petrลพalskรบ stranu Dunaja a nรกslednรฝm predฤบลพenรญm do vรฝchodnรฉho Jestvujรบca ลพelezniฤnรก sieลฅ na รบzemรญ Bratislavy (08/2020) sektoru mesta (Podunajskรฉ Biskupice) by sa vyuลพรญval predovลกetkรฝm mestskou a prรญmestskou koฤพajovou dopravou zo spรกdovej oblasti Bratislavskรฉho VรC a z priฤพahlรฝch okresov.
Vymedzenie problematiky
Opรคtovne pripomenieme, ลพe รzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z roku 12/2015 je โuลพ neaktuรกlnyโ (pozn. autorov: dรดvody sรบ uvedenรฉ v spomรญnanom ฤlรกnku v IS ฤ. 6/2020).
Takisto je potrebnรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe dlhodobo oฤakรกvanรฝ a pripravovanรฝ dokument โลฝSR, dopravnรฝ uzol Bratislava โ ลกtรบdia realizovateฤพnosti, 04/2019โ prinรกลกa โlenโ rekonลกtrukciu tratรญ v jestvujรบcich koridoroch s โdoplnenรญm niekoฤพkรฝch zastรกvokโ bez budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov. Predmetnรก technickรก ลกtรบdia sa nezaoberรก problematikou:
- zokruhovania (prehodnotenia) ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy,
- ลพeleznice na รบzemรญ Bratislavy koncepฤne a s dlhodobรฝm vรฝhฤพadom tak, aby doลกlo nielen k priblรญลพeniu, ale aj k zakomponovaniu ลพeleznice do centrรกlnych urbanizovanรฝch zรณn tak, aby cestujรบci bez zbytoฤnรฝch ฤalลกรญch prestupov (na inรฝ typ MHD) vystรบpili z vlaku na zastรกvke v centre Bratislavy,
- vรฝhฤพadovรฉho pokraฤovania ลพelezniฤnej trate z navrhovanej ลฝST Bratislava filiรกlka ฤalej smerom do centra (Ml. Nivy) a do Petrลพalky z toho dรดvodu, ลพe sรบฤasnรฉ, ako aj samotnou technickou ลกtรบdiou navrhovanรฉ โpovrchovรฉ umiestnenieโ stanice Bratislava filiรกlka znemoลพลuje akรฉkoฤพvek ฤalลกie predฤบลพenie trate popod Karadลพiฤovu ulicu smerom na petrลพalskรบ stranu Dunaja,
- vรฝhฤพadovรฝm zapojenรญm ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, do systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc,
- vรฝhฤพadovรฉho zapojenia letiska M. R. ล tefรกnika do systรฉmu ลพelezniฤnej dopravy, resp. zapojenia do systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch ลพeleznรญc.
Komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie
Cieฤพom tohto ฤlรกnku je predstaviลฅ komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie, ktorรฉ by mohlo odstrรกniลฅ dlhodobo a sรบstavne sa zhorลกujรบcu dopravnรบ situรกciu na รบzemรญ Bratislavy a ktorรฉ by malo pozostรกvaลฅ z dvoch samostatnรฝch systรฉmovรฝch celkov:
- Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu (IAD), ktorรฝ prevedie pomocou systรฉmu radiรกl automobilovรบ dopravu z nultรฉho okruhu a zabezpeฤรญ obsluลพnosลฅ vnรบtornรฝch zรณn Bratislavy (technickรฉ rieลกenie bolo opรญsanรฉ v prvej ฤasti ฤlรกnku v IS ฤ. 6/2020),
- hlavnรฉho nosnรฉho koฤพajovรฉho systรฉmu, ktorรฝ sa bude postupne rozลกirovaลฅ do satelitnรฝch (okrajovรฝch) ฤastรญ mesta a ktorรฝ bude zรกroveล vertikรกlne segregovanรฝ z dรดvodu jeho nezรกvislosti od dopravnej situรกcie v รบzkych dopravnรฝch hrdlรกch.
Novรฉ rieลกenia, novรก vรญzia
Realizรกcia navrhovanรฝch technickรฝch rieลกenรญ by poloลพila zรกklady pre ฤalลกรญ rozvoj mestskรฝch ฤastรญ a zรกroveล eliminovala bariรฉrovรฝ efekt sรบฤasnรฝch dopravnรฝch koridorov. Zรกroveล by zabezpeฤila novรฉ plochy na budovanie cyklotrรกs, peลกรญch zรณn, parkov a zelenรฝch zรณn (budovanie tzv. zelenรฉho mesta), zvรฝลกila komfort dopravy a skrรกtila dopravnรฉ ฤasy.
V tomto ฤlรกnku by sme chceli predstaviลฅ samostatnรฝ stavebnรฝ komplex, ktorรฝ je sรบฤasลฅou druhรฉho systรฉmovรฉho celku โ Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, a jej zapojenie do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ TEN-T. Upozorลujeme, ลพe verejnรก prezentรกcia tohto diela je chrรกnenรก a podlieha autorskรฉmu prรกvu, alebo je inak chrรกnenรก a je vlastnรญctvom spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Vลกetky prรกva sรบ vyhradenรฉ.
Pouลพitie akรฉhokoฤพvek obsahu diela bez pรญsomnรฉho sรบhlasu spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o., je poruลกenรญm ustanovenรญ autorskรฉho zรกkona ฤ. 185/2015 Z. z., predpisov a zรกkonov o ochrannรฝch alebo obchodnรฝch znรกmkach, predpisov a zรกkonov o ochrane pred nekalou sรบลฅaลพou a inรฝch tu neuvedenรฝch prรกvnych noriem
ลฝelezniฤnรก doprava a sรบฤasnosลฅ
ลฝelezniฤnรก doprava predstavuje jeden z najdรดleลพitejลกรญch spรดsobov dopravy z hฤพadiska ekonomickรฝch nรกkladov, dopravnรฉho ฤasu a spoฤพahlivosti a zรกroveล patrรญ k tรฝm typom dopravy, ktorรฉ najmenej zaลฅaลพujรบ ลพivotnรฉ prostredie. Eurรณpsky trend budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov spoฤรญva v privedenรญ ลพelezniฤnej dopravy podรบrovลovo priamo do centra urbanizovanej zรณny (mesta).
Vรฝhodou tohto rieลกenia je, ลพe cestujรบci sa veฤพmi rรฝchlo a komfortne dostanรบ do cieฤพa cesty, prรญpadne do โinรฉhoโ dopravnรฉho uzla, kde je moลพnรฉ tzv. suchou nohou prestรบpiลฅ na ฤalลกรญ typ dopravy. Pripravovanรก vysokorรฝchlostnรก ลพeleznica v koridore Drรกลพฤany โ Praha โ Brno โ Budapeลกลฅ s oฤakรกvanou podporou Eร bude tvoriลฅ zรกkladnรบ os spojenia hlavnรฝch miest stredoeurรณpskych krajรญn (CZ, PL, H, SK, A).
Navrhovanรก vysokorรฝchlostnรก ลพeleznica bude novรฝm prvkom v ลพelezniฤnej sieti na รบzemรญ Bratislavy, na ktorรฝ bude potrebnรฉ prihliadaลฅ. Hlavnรฝmi nevรฝhodami ลพelezniฤnej dopravy na รบzemรญ Bratislavy sรบ:
- chรฝbajรบca infraลกtruktรบra v novรฝch, rรฝchlo sa rozvรญjajรบcich urbanizovanรฝch zรณnach, ale aj chรฝbajรบce prestupnรฉ body na jestvujรบcich tratiach, kde v sรบฤasnosti pรดsobรญ ลพeleznica uลพ len ako ruลกivรก a deliaca bariรฉra bez akejkoฤพvek moลพnosti ฤalลกej integrรกcie do รบzemia,
- chรฝbajรบca nadฤasovรก vรญzia modernizรกcie, zatraktรญvnenia a zapojenia ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT, ฤo tรฝm pรกdom neumoลพลuje jej posun na eurรณpsku รบroveล.
Opakovanรก snaha o rieลกenie ลพelezniฤnej dopravy โ a zase bez koncepcie
Opรคtovne pripomรญname, ลพe doprava v Bratislave neznamenรก len mobilitu na รบzemรญ samotnรฉho mesta a dopravu zo spรกdovรฝch รบzemรญ, ako to chรกpali diskutujรบci รบฤastnรญci videokonferencie Virtual techsummit โ Udrลพateฤพnรก mobilita Slovenska (konala sa v druhej polovici augusta 2020), ale najmรค potrebu dobudovaลฅ chรฝbajรบcu nosnรบ infraลกtruktรบru na รบzemรญ hlavnรฉho mesta.
Z diskusie sme zรญskali nasledovnรฉ poznania: Doprava v Bratislave โnemรก pรกnaโ. Dlhodobo chรฝba koordinรกcia medzi Magistrรกtom BA, Bratislavskรฝm VรC, ลฝSR, ZSSK, SSC a NDS, MDaV SR. รzemnรฝ generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy z 12/2015 je, ลพiaฤพ, uลพ โneaktuรกlnyโ a nejestvuje koncepcia rozvoja cestnej a ลพelezniฤnej dopravy, na ktorej je moลพnรฉ vybudovaลฅ komfortnรบ a fungujรบcu dopravu hlavnรฉho mesta.
Ostatnรก technickรก ลกtรบdia bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho uzla โลฝSR, dopravnรฝ uzol Bratislava โ ลกtรบdia realizovateฤพnosti, 04/2019โ absolรบtne popiera predchรกdzajรบcu projektovรบ dokumentรกciu TEN-T 17 Prepojenie eurรณpskych ลพelezniฤnรฝch koridorov pod รบzemรญm Bratislavy (DSP, DI-koridor, 07/2010) a vo svojej podstate predstavuje โlen rekonลกtrukciuโ ลพelezniฤnรฝch tratรญ v jestvujรบcich koridoroch s doplnenรญm niekoฤพkรฝch zastรกvok bez nรกvrhu budovania novรฝch ลพelezniฤnรฝch trรกs.
Spracovatelia dokumentรกcie akoby pozabudli na vรฝvoj a eurรณpsky trend budovania modernizovanรฝch ลพelezniฤnรฝch koridorov. Vรฝslednรฉ investiฤnรฉ nรกklady pre navrhovanรบ Alternatรญvu ฤ. 4.1 a 4.2, ktorรฉ predstavujรบ โlenโ rekonลกtrukciu jestvujรบcich tratรญ na รบzemรญ Bratislavy, dosahujรบ sumy od 948 do 958 mil. โฌ.
Rieลกenie koฤพajovej dopravy โ Crossrail Bratislava
Pracovnรก skupina projekฤnej kancelรกrie TAROSI c.c., s. r. o., navrhla technickรฉ rieลกenie vertikรกlne segregovanej koฤพajovej dopravy, ktorรฉ pozostรกva z troch samostatnรฝch stavieb:
Crossrail Bratislava I
Predstavuje redizajn ลพelezniฤnรฉho koridoru na trase Bratislava predmestie โ Bratislava filiรกlka -โ Bratislava Petrลพalka s ฤalลกรญm pokraฤovanรญm do juhovรฝchodnรฉho sektora mesta (Modifikรกcia technickรฉho rieลกenia, TAROSI, c.c., s. r. o., 2015).
Crossrail Bratislava II
Predstavuje novรฉ pripojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanej siete vysokorรฝchlostnรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ.
Crossrail Bratislava III
Ide o prepojenie hlavnรฝch dopravnรฝch uzlov v ลกirลกom centre mesta a nรกslednรฉ predฤบลพenie liniek nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu do satelitnรฝch zรณn Bratislavy. V tomto pokraฤovanรญ ฤlรกnku by sme chceli ฤitateฤพom predstaviลฅ Crossrail Bratislava II.
Crossrail Bratislava II, struฤnรฝ opis technickรฉho rieลกenia
Crossrail Bratislava II predstavuje revoluฤnรฉ a komplexnรฉ technickรฉ rieลกenie ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, a jej zapojenie do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ. Celรก navrhovanรก trasa podzemnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru Crossrail Bratislava II je rieลกenรก vo vertikรกlne segregovanom koridore ลฝST Bratislava, Devรญnska Novรก Ves โ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica (vrรกtane) โ zastรกvka Vinohrady โ vรฝchodnรฝ portรกl tunela.
Celkovรก dฤบลพka navrhovanรฉho modernizovanรฉho koridoru je 17,700 km. ฤalลกie vรฝhฤพadovรฉ etapy predmetnej stavby sรบ:
2. etapa: Odstavnรฉ nรกdraลพie Devรญnska Novรก Ves,
3. etapa: Zapojenie letiska M. R. ล tefรกnika do systรฉmu VRT v navrhovanom koridore koฤพajovรก odboฤka v nลพkm 15,000 โ ลฝST Bratislava, Novรฉ mesto (mimo) โ ลฝST BA, Letisko M. R. ล tefรกnika โ Ivanka pri Dunaji (dฤบลพka รบseku 13,000 km),
4. etapa: ลฝelezniฤnรฝ tunel pre odklon nรกkladnej dopravy zo ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, v navrhovanom koridore koฤพajovรก odboฤka v nลพkm 4,500 โ zast. Vinohrady โ vรฝchodnรฝ portรกl tunela (dฤบลพka รบseku 13,200 km).
Struฤnรฝ opis stavby
Vzhฤพadom na ลกirokรฝ rozsah predstavovanej tรฉmy a objem technickรฝch informรกciรญ sa zameriame len na veฤพmi struฤnรฝ opis tejto stavby, ktorรก by mohla byลฅ realizovanรก postupne vo vรฝhฤพade dvoch desaลฅroฤรญ. Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku novej ลพelezniฤnej trate Crossrail Bratislava II by sa mal zaฤรญnaลฅ na juลพnom zhlavรญ ลฝST Bratislava, Devรญnska Novรก Ves, kde by nadvรคzoval na jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ sieลฅ.
Navrhovanรก trasa by sa odklรกลala od jestvujรบceho koridoru pomocou smerovรฉho oblรบka s polomerom 2 000 m. Novรก traลฅ by pomocou estakรกdy s dฤบลพkou pribliลพne 1 200 m preklenovala terรฉnnu depresiu aลพ k severnรฝm svahom masรญvu Devรญnska Kobyla, kde by sa v nลพkm 2,000 vnรกrala do dvojkoฤพajnรฉho ลพelezniฤnรฉho tunelovรฉho komplexu s celkovou dฤบลพkou 15,50 km.
Nรกsledne by navrhovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor pokraฤoval v razenom tuneli s klesanรญm 3,5 โฐ aลพ po staniฤenie nลพkm 10,450. V tomto staniฤenรญ by navrhovanรก trasa podchรกdzala samotnรบ Mlynskรบ Dolinu a tok Vydrice (na vรฝลกkovej kรณte 120 m n. m., to znamenรก pribliลพne s nadloลพรญm 10 m nad klenbou tunela). Od staniฤenia nลพkm 10,450 by navrhovanรก trasa stรบpala s pozdฤบลพnym sklonom 7 โฐ aลพ k zรกpadnรฉmu zhlaviu novej ลพelezniฤnej stanice BA, hlavnรก stanica.
ล tyri nรกstupiskรก, osem nรกstupiskovรฝch hrรกn
Novรก ลพelezniฤnรก stanica bude pozostรกvaลฅ zo ลกtyroch ostrovnรฝch nรกstupรญsk s รดsmimi nรกstupiskovรฝmi hranami s dฤบลพkou 450 m. Podrobnejลกรญ opis technickรฉho rieลกenia nรกvrhu novej bratislavskej hlavnej stanice je predmetom nasledujรบcej kapitoly.
Za vรฝchodnรฝm zhlavรญm novej ลพelezniฤnej stanice BA, hlavnรก stanica, by mala navrhovanรก trasa pokraฤovaลฅ razenรฝm dvojkoฤพajnรฝm tunelom, ktorรฝ bude klesaลฅ pomocou dvoch protismernรฝch oblรบkov R = 1 300 a R = 1 400 m so sklonom 4,5 โฐ do priestoru podzemnej zastรกvky Vinohrady tak, aby:
- v nลพkm 14,200 mimoรบrovลovo v podzemรญ kriลพovala pripravovanรบ trasu tzv. Novรฉho vnรบtornรฉho mestskรฉho okruhu na trase ulรญc Bajkalskรก โ Jaroลกova โ Pionierska โ Patrรณnka โ Lamaฤskรก cesta (viac v IS ฤ. 6/2020);
- sa v nลพkm 15,000 odpรกjali od hlavnรฉho dvojkoฤพajnรฉho tunela dve jednokoฤพajnรฉ vetvy smerom do ลฝST Novรฉ Mesto. Umiestnenie novรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru pod juลพnรฉ svahy Karpรกt umoลพลuje zvรคฤลกiลฅ smerovรฝ oblรบk koฤพajovรฝch vetiev smerujรบcich do ลฝST Novรฉ Mesto aลพ na hodnotu R = 700 m. V ฤalลกej etape by malo vรฝhฤพadovo pokraฤovaลฅ zapojenie letiska M. R. ล tefรกnika do siete ลฝSR s nรกslednรฝm pokraฤovanรญm trate smerom k Ivanke pri Dunaji;
- bolo v nลพkm 16,400 umiestnenรฉ zรกpadnรฉ zhlavie zastรกvky Vinohrady, ktorรฉho nรกvrh bude zohฤพadลovaลฅ aj vรฝhฤพadovรฉ umiestnenie zรกrodkov dvoch jednokoฤพajnรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov pre nรกkladnรบ tranzitnรบ dopravu, ktorรก by mala v budรบcnosti obchรกdzaลฅ novรบ ลพelezniฤnรบ stanicu BA, hlavnรก stanica.
Zastรกvka Vinohrady je navrhnutรก ako hฤบbenรก v otvorenej stavebnej jame. Okolitรฉ รบzemie bude moลพnรฉ vyuลพiลฅ na polyfunkฤnรบ zรกstavbu. Za touto zastรกvkou bude navrhovanรก trasa zachovanรก v pรดvodnom rozdvojenรญ tratรญ smerom na ลฝilinu/Poฤพsko a smerom na Komรกrno/Maฤarsko.
Oba navrhovanรฉ koridory budรบ pomocou hฤบbenรฝch tunelov podรบrovลovo kriลพovaลฅ Raฤiansku ulicu a nรกsledne vychรกdzaลฅ na povrch v staniฤenรญ 17,700 nลพkm, kde by sa mal nachรกdzaลฅ vรฝchodnรฝ portรกl navrhovanรฉho tunelovรฉho komplexu.
Bratislava, hlavnรก stanica โ modernizรกcia pre tretie tisรญcroฤie
Pri nรกvrhu technickรฉho rieลกenia ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, sme zohฤพadnili tieto vstupnรฉ okrajovรฉ podmienky:
- zapojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT,
- vybudovanie ostrovnรฝch nรกstupรญsk s รดsmimi nรกstupiskovรฝmi hranami s dฤบลพkou 450 m v priamej lรญnii,
- zachovanie historickej polohy samotnej staniฤnej budovy ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, a tรฝm pรกdom aj historickรฉho napojenia na jestvujรบce vnรบtromestskรฉ linky MHD,
- revitalizรกcia a vyuลพitie historickej budovy ลพelezniฤnej stanice ako vstupu do modernizovanรฉho polyfunkฤnรฉho vestibulu, ktorรฝ bude situovanรฝ v priestore medzi samotnou budovou a navrhovanรฝmi razenรฝmi staniฤnรฝmi tunelmi,
- eliminรกcia zรกsahu do priestoru predstaniฤnรฉho nรกmestia Ferenca Liszta, ako aj do dlhodobo pripravovanej revitalizรกcie tohto nรกmestia,
- umiestnenie navrhovanรฝch konลกtrukciรญ pod รบroveล terรฉnu v razenรฝch tuneloch a vรฝluฤne na pozemkoch ลฝSR, ฤรญm odpadรก akรฝkoฤพvek nรกrok na vรฝkup pozemkov pre navrhovanรบ stavbu.
Navrhovanรฉ nรกstupiskรก novej ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, sรบ umiestnenรฉ v razenรฝch staniฤnรฝch tuneloch, ktorรฉ sรบ situovanรฉ kolmo na jestvujรบce koฤพajisko stanice. Niveleta navrhovanรฉho koฤพajiska sa nachรกdza asi 35 m pod รบrovลou jestvujรบceho koฤพajiska ลฝST Bratislava.
Vรฝstavba staniฤnรฝch tunelov
Samotnรก vรฝstavba staniฤnรฝch tunelov by mala prebiehaลฅ v nasledovnรฝch fรกzach:
- vyrazenie pilierovรฝch ลกtรดlnรญ a ลกtรดlnรญ pre boฤnรฉ opory,
- realizรกcia hlavnรฝch nosnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch prvkov v pilierovรฝch ลกtรดlลach a v boฤnรฝch oporรกch,
- postupnรฉ razenie a zaisลฅovanie staniฤnรฝch tunelov,
- inลกtalรกcia hydroizolaฤnรฝch sรบvrstvรญ a finรกlnych nosnรฝch ลพelezobetรณnovรฝch konลกtrukciรญ.
Ako sme uลพ spomenuli samotnรก historickรก budova ลพelezniฤnej stanice bude slรบลพiลฅ โlenโ ako vstup do modernizovanรฉho polyfunkฤnรฉho vestibulu, situovanรฉho v priestore medzi samotnou budovou a navrhovanรฝmi razenรฝmi staniฤnรฝmi tunelmi.
Navrhovanรก pasรกลพ pre cestujรบcich, ktorรก bude spรกjaลฅ historickรบ budovu stanice, polyfunkฤnรฝ vestibul a staniฤnรฉ tunely, mรดลพe byลฅ sรบฤasลฅou nรกkupnรฉho centra a ostatnej (inej) polyfunkฤnej zรกstavby.
V budรบcnosti bude moลพnรฉ ju rozvinรบลฅ na zรญskanej ploche jestvujรบceho koฤพajiska ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica. Predstavenรฉ technickรฉ rieลกenie modernizรกcie ลพelezniฤnej stanice Bratislava, hlavnรก stanica, prinรกลกa:
- zapojenie ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu VRT s vรฝhฤพadovรฝm prepojenรญm na ลฝST BA Petrลพalka a ลฝST BA Novรฉ Mesto,
- koncepciu modernej ลพelezniฤnej stanice so zachovanรญm napojenia na jestvujรบce vnรบtromestskรฉ linky MHD,
- odbรบranie bariรฉrovรฉho efektu a zakomponovanie modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru a samotnej stanice do centrรกlnej urbanizovanej zรณny, ktorรบ je moลพnรฉ rozvinรบลฅ na zรญskanej ploche jestvujรบceho koฤพajiska,
- zรญskanie plochy s pribliลพnou veฤพkosลฅou 330 000 m2 v trase jestvujรบceho povrchovรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru na รบseku ลฝST BA, hlavnรก stanica โ zast. BA Vinohrady, ktorรบ je moลพnรฉ vyuลพiลฅ na plnohodnotnรฉ vybudovanie novรฝch obytnรฝch domov, plรดch pre voฤพnoฤasovรฉ aktivity a verejnรบ zeleล (parky).
Zรกver
Na zรกklade dostupnรฝch รบdajov a pri zohฤพadnenรญ jednotlivรฝch metรณd budovania razenรฝch a hฤบbenรฝch tunelovรฝch rรบr, technologickรฉho vybavenia a vyvolanรฝch vedฤพajลกรญch investรญciรญ by odhadovanรฉ nรกklady na realizรกciu jednotlivรฝch etรกp stavby Crossrail Bratislava II dosahovali 2,2 mld. โฌ.
Cieฤพom ฤlรกnku, ktorรฝ vychรกdza z technickej ลกtรบdie vypracovanej spoloฤnosลฅou TAROSI, c.c., s. r. o., je predstaviลฅ ลกirokej verejnosti komplexnรฉ koncepฤnรฉ a revoluฤnรฉ rieลกenie, ktorรฉ umoลพลuje:
- zapojiลฅ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, do pripravovanรฉho systรฉmu vysokorรฝchlostnรฝch tratรญ,
- zvรฝลกiลฅ komfort dopravy, zmodernizovaลฅ a zatraktรญvniลฅ ลฝST Bratislava, hlavnรก stanica, ktorรก bude zakomponovanรก do novej urbanizovanej zรณny vybudovanej na povrchu.
Zรกroveล je potrebnรฉ podotknรบลฅ, ลพe komplexnรฉ a systรฉmovรฉ rieลกenie Bratislavskรฉho dopravnรฉho uzla si vyลพaduje postupnรฉ a sรบฤasnรฉ budovanie novรฝch vertikรกlne segregovanรฝch cestnรฝch a ลพelezniฤnรฝch koridorov, ktorรฉ sa svojou funkcionalitou budรบ navzรกjom dopฤบลaลฅ.
Podobnรฉ zrealizovanรฉ technickรฉ rieลกenie sa nachรกdza v mestรกch ako Stutgart (2019 โ 2025), Londรฝn (2009 โ 2022), Viedeล prave) ฤi Brno (severojuลพnรฉ koฤพajovรฉ prepojenie โ v prรญprave).
Jรกn Snopko, Martin Tomeฤek, Jana Chabroลovรก, Milan Skรฝva, Ladislav Eliรกลก pรดsobia v spoloฤnosti TAROSI c.c, s. r. o. Miroslav Garaj, Michal Ilaลก a Marek Hlavina pรดsobia v spoloฤnosti Dimatz.ย
ฤlรกnok bol publikovanรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 02/2021