Bratislavskรฝ most Apollo uลพ dva roky vyuลพรญva ลกirokรก verejnosลฅ
Galรฉria(3)

Bratislavskรฝ most Apollo uลพ dva roky vyuลพรญva ลกirokรก verejnosลฅ

Partneri sekcie:

Bratislavskรฝ most Apollo uลพ dva roky vyuลพรญva ลกirokรก verejnosลฅ. Novรบ cestnรบ komunikรกciu slรกvnostne otvorili v nedeฤพu 4. septembra 2005 a do prevรกdzky ju v plnom reลพime sprรญstupnili o deลˆ neskรดr. Ide uลพ o piaty most cez Dunaj a pred jeho otvorenรญm preลกlo po ลกtyroch mostoch denne asi 175 000 vozidiel.

Projekt mosta mรก dlhรบ histรณriu. Lokalita premostenia bola stanovenรก s minimรกlnymi zmenami uลพ v roku 1976 s vรฝhฤพadom vรฝstavby v roku 2000, priฤom sa vyuลพil voฤพnรฝ priestor ako aj povodลˆovรฉ nรญลพiny na oboch brehoch Dunaja.

Nevyhnutnosลฅ novรฉho premostenia potvrdil prieskum dopravnej situรกcie a prognรณzy dopravnรฝch tokov na komunikรกciรกch na roky 2005 – 2035 v hlavnom meste. Experti upozorลˆovali, ลพe v roku 2010 v prรญpade nerealizรกcie mosta by sa stala doprava รบplne neรบnosnou a situรกciu by charakterizovala preลฅaลพenosลฅ komunikรกciรญ, kolapsy na kriลพovatkรกch, ฤastรก nehodovosลฅ, zvรฝลกenie exhalรกtov a hluku.

Z medzinรกrodnรฉho tendra na zhotoviteฤพa mosta spomedzi 13 uchรกdzaฤov v roku 2002 vรญลฅazne vyลกlo zdruลพenie s lรญdrom Doprastav, a. s., Bratislava a MCE Linz. Investorom stavby bola firma Metro, projekt vypracoval Dopravoprojekt, obe z Bratislavy. Investiฤnรฝ nรกklad na most si vyลพiadal 3,6 miliardy Sk, z toho po 50 % uhradili ลกtรกtny rozpoฤet a Eurรณpska investiฤnรก banka (EIB). Most projektanti umiestnili medzi Starรฝ a Prรญstavnรฝ most. Novรฉ spojenie nadviazalo na existujรบce dopravnรฉ systรฉmy na obidvoch koncoch.

Most Apollo je prรญลฅaลพlivรฝm objektom v panorรกme mesta svojรญm tvarovรฝm rieลกenรญm, farebnosลฅou pouลพitรฝch materiรกlov a po zotmenรญ efektnรฝm osvetlenรญm. Jeho celkovรก dฤบลพka spolu s estakรกdami je 854 m a ลกรญrka 32 m. Koryto Dunaja, ktorรฉ je ลกirokรฉ 300 m, preklenuje oceฤพovรก konลกtrukcia dฤบลพky 231 m v tvare oblรบka s vรฝลกkou 36 metrov. Jedineฤnosลฅ projektu spoฤรญvala v technike osadenia – stavbรกri konลกtrukciu hlavnรฉho mostnรฉho poฤพa o hmotnosti 5 200 tona zmontovali na ฤพavom brehu Dunaja a pootoฤenรญm nad vodou ju za pomoci sรบkolia lodรญ preniesli a osadili na jedinรฝ pilier v toku pri pravom brehu.

Dฤบลพka novovybudovanej komunikรกcie od napojenia na Dolnozemskรบ cestu cez most po kriลพovatku Mlynskรฉ nivy – Koลกickรก – Prievozskรก je 1 853 m.

Most Apollo dostal nรกzov po bรฝvalej rafinรฉrsko-olejรกrskej fabrike, ktorรก stรกla v blรญzkosti mosta a 16. jรบna 1944 sa stala terฤom leteckรฝch รบtokov americkรฝch lietadiel. Nรกzov mosta oficiรกlne schvรกlili poslanci bratislavskรฉho magistrรกtu na zรกklade posรบdenia nรกvrhov evidovanรฝch od verejnosti.

Novรก komunikรกcia mรก strategickรฝ vรฝznam pre ฤalลกรญ rozvoj mesta. ฤฝavobreลพnรก strana mosta vchรกdza na Koลกickรบ a priฤพahlรฉ ulice, na petrลพalskej strane sa mestskรฝ dopravnรฝ systรฉm drลพรญ kriลพovatky s nรกjazdmi na vรฝchodo – zรกpadnรฝ diaฤพniฤnรฝ systรฉm od svojho vybudovania, s prispรดsobenรญm na mostnรฉ prรญstupy na juลพnej strane. Most Apolloย  zlepลกil prepojenia mestskej ฤasti Petrลพalka s mestskรฝmi ฤasลฅami Mlynskรฉ Nivy a Ruลพinov bez zaลฅaลพenia centrรกlnej mestskej zรณny. Umoลพnil zvรฝลกenie dynamiky dopravy, vyrieลกenie problรฉmu obmedzenรฉho pouลพรญvania Starรฉho mosta a oddelenie miestnej a tranzitnej dopravy.

Most sa stal vรฝznamnou sรบฤasลฅou projektu predฤบลพenia nรกbreลพnej promenรกdy do priestoru Zimnรฉho prรญstavu. V blรญzkosti umiestnenia mosta je naplรกnovanรก vรฝstavba novรฝch administratรญvnych a hotelovo-rekreaฤnรฝch zariadenรญ. Vhodnรฉ dopravnรฉ spojenie je jednou z podmienok pre medzinรกrodnรฉ investรญcie v tejto ฤasti Bratislavy.

Most Apollo neunikol ani pozornosti zahraniฤia. Dielo slovenskรฝch stavbรกrov zรญskalo v roku 2006 prestรญลพnu cenu OPAL (Outstanding Projects and Leaders) Awards, ktorรบ za najlepลกiu stavbu sveta udeฤพuje Americkรก spoloฤnosลฅ pre technickรฉ inลพinierstvo. Most Apollo dostal toto prestรญลพne ocenenie ako jedinรฝ projekt mimo USA. Spoloฤnosลฅ ocenila hlavne tvar mosta, jeho zakomponovanie do architektรบry mesta, predovลกetkรฝm vลกak vyzdvihla nezvyฤajnรฝ spรดsob jeho premiestลˆovania (naplovavovania) z ฤพavรฉho brehu rieky na pravรฝ.

Spoloฤnosลฅ Doprastav v roku 2005 zรญskala na medzinรกrodnom sympรณziu Architektรบra a oceฤพ vo francรบzskom Nice Eurรณpsku cenu pre oceฤพovรฉ konลกtrukcie (European Award for Steelstructures) za realizรกciu ojedinelรฉho technickรฉho diela v obore dopravnรฝch stavieb โ€“ Mosta Apollo. Prestรญลพne ocenenie prevzal 21. septembra 2005 hlavnรฝ investor stavby firma Metro. Za projektovanie a nรกvrh konลกtrukcie bola ocenenรก spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, za architektรบru Miroslav Maลฅaลกฤรญk a Dopravoprojekt a za vรฝstavbu zdruลพenie Doprastav&MCE Stahl und Maschinenbau.

Zdroj: TASR

Najฤรญtanejลกie