Bratislavskรฝ most Apollo uลพ dva roky vyuลพรญva ลกirokรก verejnosลฅ
Bratislavskรฝ most Apollo uลพ dva roky vyuลพรญva ลกirokรก verejnosลฅ. Novรบ cestnรบ komunikรกciu slรกvnostne otvorili v nedeฤพu 4. septembra 2005 a do prevรกdzky ju v plnom reลพime sprรญstupnili o deล neskรดr. Ide uลพ o piaty most cez Dunaj a pred jeho otvorenรญm preลกlo po ลกtyroch mostoch denne asi 175 000 vozidiel.
Nevyhnutnosลฅ novรฉho premostenia potvrdil prieskum dopravnej situรกcie a prognรณzy dopravnรฝch tokov na komunikรกciรกch na roky 2005 – 2035 v hlavnom meste. Experti upozorลovali, ลพe v roku 2010 v prรญpade nerealizรกcie mosta by sa stala doprava รบplne neรบnosnou a situรกciu by charakterizovala preลฅaลพenosลฅ komunikรกciรญ, kolapsy na kriลพovatkรกch, ฤastรก nehodovosลฅ, zvรฝลกenie exhalรกtov a hluku.
Z medzinรกrodnรฉho tendra na zhotoviteฤพa mosta spomedzi 13 uchรกdzaฤov v roku 2002 vรญลฅazne vyลกlo zdruลพenie s lรญdrom Doprastav, a. s., Bratislava a MCE Linz. Investorom stavby bola firma Metro, projekt vypracoval Dopravoprojekt, obe z Bratislavy. Investiฤnรฝ nรกklad na most si vyลพiadal 3,6 miliardy Sk, z toho po 50 % uhradili ลกtรกtny rozpoฤet a Eurรณpska investiฤnรก banka (EIB). Most projektanti umiestnili medzi Starรฝ a Prรญstavnรฝ most. Novรฉ spojenie nadviazalo na existujรบce dopravnรฉ systรฉmy na obidvoch koncoch.
Most Apollo je prรญลฅaลพlivรฝm objektom v panorรกme mesta svojรญm tvarovรฝm rieลกenรญm, farebnosลฅou pouลพitรฝch materiรกlov a po zotmenรญ efektnรฝm osvetlenรญm. Jeho celkovรก dฤบลพka spolu s estakรกdami je 854 m a ลกรญrka 32 m. Koryto Dunaja, ktorรฉ je ลกirokรฉ 300 m, preklenuje oceฤพovรก konลกtrukcia dฤบลพky 231 m v tvare oblรบka s vรฝลกkou 36 metrov. Jedineฤnosลฅ projektu spoฤรญvala v technike osadenia – stavbรกri konลกtrukciu hlavnรฉho mostnรฉho poฤพa o hmotnosti 5 200 tona zmontovali na ฤพavom brehu Dunaja a pootoฤenรญm nad vodou ju za pomoci sรบkolia lodรญ preniesli a osadili na jedinรฝ pilier v toku pri pravom brehu.
Dฤบลพka novovybudovanej komunikรกcie od napojenia na Dolnozemskรบ cestu cez most po kriลพovatku Mlynskรฉ nivy – Koลกickรก – Prievozskรก je 1 853 m.
Most Apollo dostal nรกzov po bรฝvalej rafinรฉrsko-olejรกrskej fabrike, ktorรก stรกla v blรญzkosti mosta a 16. jรบna 1944 sa stala terฤom leteckรฝch รบtokov americkรฝch lietadiel. Nรกzov mosta oficiรกlne schvรกlili poslanci bratislavskรฉho magistrรกtu na zรกklade posรบdenia nรกvrhov evidovanรฝch od verejnosti.
Novรก komunikรกcia mรก strategickรฝ vรฝznam pre ฤalลกรญ rozvoj mesta. ฤฝavobreลพnรก strana mosta vchรกdza na Koลกickรบ a priฤพahlรฉ ulice, na petrลพalskej strane sa mestskรฝ dopravnรฝ systรฉm drลพรญ kriลพovatky s nรกjazdmi na vรฝchodo – zรกpadnรฝ diaฤพniฤnรฝ systรฉm od svojho vybudovania, s prispรดsobenรญm na mostnรฉ prรญstupy na juลพnej strane. Most Apolloย zlepลกil prepojenia mestskej ฤasti Petrลพalka s mestskรฝmi ฤasลฅami Mlynskรฉ Nivy a Ruลพinov bez zaลฅaลพenia centrรกlnej mestskej zรณny. Umoลพnil zvรฝลกenie dynamiky dopravy, vyrieลกenie problรฉmu obmedzenรฉho pouลพรญvania Starรฉho mosta a oddelenie miestnej a tranzitnej dopravy.
Most sa stal vรฝznamnou sรบฤasลฅou projektu predฤบลพenia nรกbreลพnej promenรกdy do priestoru Zimnรฉho prรญstavu. V blรญzkosti umiestnenia mosta je naplรกnovanรก vรฝstavba novรฝch administratรญvnych a hotelovo-rekreaฤnรฝch zariadenรญ. Vhodnรฉ dopravnรฉ spojenie je jednou z podmienok pre medzinรกrodnรฉ investรญcie v tejto ฤasti Bratislavy.
Most Apollo neunikol ani pozornosti zahraniฤia. Dielo slovenskรฝch stavbรกrov zรญskalo v roku 2006 prestรญลพnu cenu OPAL (Outstanding Projects and Leaders) Awards, ktorรบ za najlepลกiu stavbu sveta udeฤพuje Americkรก spoloฤnosลฅ pre technickรฉ inลพinierstvo. Most Apollo dostal toto prestรญลพne ocenenie ako jedinรฝ projekt mimo USA. Spoloฤnosลฅ ocenila hlavne tvar mosta, jeho zakomponovanie do architektรบry mesta, predovลกetkรฝm vลกak vyzdvihla nezvyฤajnรฝ spรดsob jeho premiestลovania (naplovavovania) z ฤพavรฉho brehu rieky na pravรฝ.
Spoloฤnosลฅ Doprastav v roku 2005 zรญskala na medzinรกrodnom sympรณziu Architektรบra a oceฤพ vo francรบzskom Nice Eurรณpsku cenu pre oceฤพovรฉ konลกtrukcie (European Award for Steelstructures) za realizรกciu ojedinelรฉho technickรฉho diela v obore dopravnรฝch stavieb โ Mosta Apollo. Prestรญลพne ocenenie prevzal 21. septembra 2005 hlavnรฝ investor stavby firma Metro. Za projektovanie a nรกvrh konลกtrukcie bola ocenenรก spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, za architektรบru Miroslav Maลฅaลกฤรญk a Dopravoprojekt a za vรฝstavbu zdruลพenie Doprastav&MCE Stahl und Maschinenbau.
Zdroj: TASR