image 73362 25 v1
Galรฉria(7)

Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel

Partneri sekcie:

Cieฤพom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 v Bratislavskom ลพelezniฤnom tuneli bolo odstrรกniลฅ zlรฝ technickรฝ stav koฤพajovรฉho zvrลกku pouลพitรญm novej modernej konลกtrukcie pevnej jazdnej drรกhy. Sรบฤasne s rekonลกtrukciou koฤพajovรฉho zvrลกku sa rekonลกtruovali vลกetky dotknutรฉ zariadenia a ฤasti tunelovej rรบry.

obr 1 s popisom
obr 2
obr 3
obr 4
obr 5
obr 6

Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel bol v rokoch 1844 aลพ 1848 vybudovanรฝ pรดvodne ako dvojkoฤพajovรฝ s celkovou dฤบลพkou 703,60 m. Pri razenรญ tunelovej rรบry sa pouลพila rakรบska metรณda otvรกrania vรฝrubu. Predฤบลพenie vtedajลกej Bratislavskej hlavnej ลพelezniฤnej stanice v rokoch 1899 aลพ 1900 si vyลพiadalo skrรกtenie tunela o 110 m, pri ktorom sa v januรกri 1900 zrรบtilo nรกsledkom stรกlych daลพฤov asi 40 m tunelovej obmurovky. Znaฤnรฉ zemnรฉ tlaky spรดsobili deformรกcie tunelovej obmurovky, takลพe bolo nevyhnutnรฉ tunelovรบ rรบru vystuลพiลฅ zosilลˆujรบcimi prstencami (rebrami). Z dvojkoฤพajovรฉho tunela sa stal jednokoฤพajovรฝ. Deformรกcie sa ustรกlili a k dneลกnรฉmu dลˆu sa javia ako stabilnรฉ.

Modernizรกcia

Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel ฤ. 1 leลพรญ na dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trati Kรบty โ€“ ล tรบrovo v รบseku ohraniฤenom ลพkm 53,113 700 โ€“ 53,706 200. Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na objekte Bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela ฤ. 1 sa reaยญlizovali postupne po etapรกch:

  • v roku 1983 sa vykonala obnova koฤพaje,
  • v rokoch 1984 โ€“ 2005 sa vykonala celkovรก rekonลกtrukcia tunelovej rรบry vrรกtane odvodnenia.

Na sanรกciu pรดvodnรฉho ostenia (tehlovej obmurovky tunela) sa pouลพilo v minulosti niekoฤพko technolรณgiรญ, ako sรบ injektรกลพ, kotvenie, striekanรฉ betรณny a liate betรณny sekundรกrneho ostenia. Koneฤnรก povrchovรก รบprava tunelovej rรบry spoฤรญvala v osadenรญ oceฤพovรฝch skruลพรญ IS-TUBOSIDER, ktorรฉ slรบลพili ako stratenรฉ debnenie.

Cieฤพom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 v Bratislavskom ลพelezniฤnom tuneli bolo odstrรกniลฅ zlรฝ technickรฝ stav koฤพajovรฉho zvrลกku pouลพitรญm novej modernej konลกtrukcie pevnej jazdnej drรกhy. Sรบฤasne s rekonลกtrukciou koฤพajovรฉho zvrลกku sa rekonลกtruovali vลกetky dotยญknutรฉ zariadenia a ฤasti tunelovej rรบry. Koฤพaj ฤ. 1 v tuneli bola v nevyhovujรบcom stave pre zlรบ รบdrลพbu upevลˆovadiel vyplรฝvajรบcu zo zlรฉho stavu zabetรณnovanรฝch drevenรฝch podvalov. Podvaly boli popraskanรฉ, vรคฤลกina prehnitรก. Zรกroveลˆ vznikali poruchy trakฤnรฉho vedenia spรดsobenรฉ pretekajรบcou vodou a vytvรกranรญm cencรบฤพov v klenbe tunela v zimnom obdobรญ. K priesakom dochรกdzalo v miestach, kde sa v minulosti nenaprojektovala a ani nezrealizovala fรณliovรก hydroizolรกcia. Odstrรกnenรญm priesakov v tunelovej rรบre sa zamedzilo poruchรกm trakฤnรฉho vedenia.

Vzorovรฝ prieฤny rez v mieste ลกtandardnรฉho profilu je na obr. 1.

Obr. 1  Vzorový prieฤny rez v mieste štandardného profilu

Postup prรกc โ€“ opis stavebnรฝch objektov

Dokumentรกcia na realizรกciu stavby preลกla oproti pรดvodnej dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie (Prodex, s. r. o., rok 2012) viacerรฝmi zmenami technickรฉho rieลกenia, ktorรฉ boli navrhnutรฉ z dรดvodu optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ a technologickรฝch postupov s prihliadnutรญm na pouลพitie konkrรฉtnych materiรกlov, ale najmรค z dรดvodu zmien technickรฝch predpisov a noriem. Optimalizรกcia technickรฉho rieลกenia je zhrnutรก v tab. 1.

Tab.1  Optimalizรกcia technickรฉho rieลกenia

Bรบracie prรกce

Po odstrรกnenรญ pรดvodnรฉho koฤพajovรฉho zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 a prรญsluลกnรฝch kรกblovรฝch vedenรญ boli bรบracie prรกce rozdelenรฉ do troch etรกp:

  • v rรกmci prvej etapy sa odstrรกnili poklopy boฤnรฝch kรกblovรฝch ลพฤพabov, kryty stredovej tunelovej stoky, ako aj boฤnรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby a nรกsledne sa zaฤali bรบracie prรกce chodnรญkov a bรบracie prรกce na prehฤบbenรญ stredovej tunelovej stoky,
  • v druhej etape sa geodeticky zamerali body reprezentujรบce vรฝลกkovรบ รบroveลˆ plochy, ktoยญrรบ bolo potrebnรฉ dosiahnuลฅ ako konลกtrukฤยญnรบ plรกลˆ na realizรกciu pevnej jazdnej drรกhy (PJD),
  • v tretej etape sa zrealizovalo v mieste pรดvodnรฝch drenรกลพnych zvodov prehฤบbenie na osadenie prieฤnych drenรกลพnych potrubรญ zabezpeฤujรบcich odvedenie vody spoza klenby a napojenie na jestvujรบce potrubie stredovej tunelovej stoky PP DN 400 SN10.

ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok

Konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku tvoria prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ dosky systรฉmu PORR, ktorรฉ sรบ monoliticky spojenรฉ so spodnou klenbou tunela a nahrรกdzajรบ koฤพajovรฝ roลกt. Doska PJD mรก zรกkladnรฉ rozmery 4โ€ฏ760 ร— 2 400 ร— 160 mm a mรก osem upevลˆovacรญch uzlov po 600 mm. Uzly sรบ tvarovo vyrobenรฉ pre systรฉm upevnenia koฤพajnรญc typu UIC 60E2 v sklone 1 : 40 s upevnenรญm Vossloh W 300-1 (traลฅ v kategรณrii TEN-T). Celkovo sa osadilo 124 kusov dosiek PJD. Konลกtrukcia PJD bola uloลพenรก na asanovanรบ spodnรบ ฤasลฅ tunelovej rรบry, kde sa rekonลกtruovala pozdฤบลพna stredovรก odvodลˆovacia stoka. Spodnรก stavba tunelovej rรบry sa rekonลกtruovala tak, aby vytvorila zรกkladnรบ montรกลพnu rovinu pre PJD. Do spodnej stavby tunelovej rรบry sa osadili oceฤพovรฉ tล•ne DN โˆ… 20 mm s dฤบลพkou 300 mm na previazanie vyrovnรกvacej betรณnovej vrstvy a spodnej klenby tunela.

Na vytvorenie plynulรฉho prechodu tuhosti medzi koฤพajovรฝm lรดลพkom a PJD sa zriadili prechodovรฉ oblasti, ktorรฉ sรบ vzhฤพadom na sรบฤasnรฝ stav (max. rรฝchlosลฅ do 60 km/h) tvorenรฉ kombinรกciou stmelenรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka a koฤพajovรฉho roลกtu s betรณnovรฝmi podvalmi typu ลฝPSV. V smere zo ลพelezniฤnej stanice Bratislava hlavnรก stanica do stanice Lamaฤ โ€“ Lamaฤskรฝ portรกl mรก prechodovรก oblasลฅ dฤบลพku 18,020 m. Prechodovรบ oblasลฅ za doskami PJD tvorรญ 30 kusov podvalov BV 08 (obr. 6). V smere do ลพelezniฤnej stanice Bratislava hlavnรก stanica โ€“ Bratislavskรฝ portรกl je konลกtrukcia PJD osadenรก bezprostredne za vรฝhybkami koฤพajovรฉho rozvetvenia ลพelezniฤnej stanice. Vzhฤพadom na takรฉto priestorovรฉ podmienky a veฤพkรบ tuhosลฅ konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa zrealizovala prechodovรก oblasลฅ s dฤบลพkou 5,592 m tvorenรก siedmimi kusmi podvalov a dvomi kusmi drevenรฝch bukovรฝch podvalov s rozpรคtรญm 600 mm. Koฤพajovรฉ lรดลพko s frakciou 32/63 mm sa objemovo stmelilo dvojzloลพkovou ลพivicou, priฤom toto stmelenie sa vykonalo v premennom objeme a v dvoch fรกzach. Prvรก sa uskutoฤnila pri realizรกcii prรกc (pod loลพnou plochou podvalov), druhรก sa uskutoฤnรญ po jednoroฤnej prevรกdzke (v medzipodvalovรฝch priestoroch a za hlavami podvalov). Pรดvodnรฝ stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v Bratislavskom tuneli ฤ. 1, Lamaฤskom portรกli, je na obr. 2.

Obr. 2  Bratislavský tunel ฤ. 1 – Lamaฤský portál, ลพelezniฤný zvršok – pôvodný stav

Odstrรกnenie priesakov v tuneli

Pri odstrรกnenรญ priesakov v tuneli bolo treba navrhnรบลฅ takรฉ technickรฉ opatrenia, ktorรฉ majรบ zamedziลฅ presakovaniu horninovej vody cez oceฤพovรฝ plรกลกลฅ IS-TUBOSIDERA a nรกslednรฉmu kvapkaniu vody na trakฤnรฉ vedenie, koฤพajisko a vlakovรฉ sรบpravy. Zรกroveลˆ majรบ odkloniลฅ priesakovรฉ vody do jestvujรบceho drenรกลพneho systรฉmu za ostenรญm tunela.

Na utesnenie trhliniek a prasklรญn vo vรฝplลˆovom betรณne, ktorรฝ sa nachรกdza za oceฤพovรฝm tubosiderom, a netesnostรญ skrutkovanรฝch spojov oceฤพovรฉho tubosidera sa pouลพila injektรกลพ pomocou dvojzloลพkovej polyuretรกnovej ลพivice CarboPur WF. Navrhnutรฉ rozmiestnenie vrtov systematickej tesniacej injektรกลพe sledovalo prieฤne skrutkovanรฉ spoje jednotlivรฝch oceฤพovรฝch skruลพรญ tubosidera.

รšprava chodnรญkov tunela

Boฤnรบ hranu oboch chodnรญkov tvorรญ prefabrikovanรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab KK3 s vonkajลกรญmi rozmermi 610 ร— 290 ร— 1โ€ฏ000 mm (ลก. ร— v. ร— d.), ktorรฝ je v celej dฤบลพke prekrytรฝ vystuลพenรฝmi prefabrikovanรฝmi zรกkrytovรฝmi doskami. Po definitรญvnom uloลพenรญ a vyrovnanรญ poklopov kรกblovรฝch ลพฤพabov sa ลกkรกry medzi jednotlivรฝmi prefabrikรกtmi utesnili mikroporรฉznym povrazcom a vyplnili asfaltovou zรกlievkou za horรบca. Priestor medzi kรกblovรฝm ลพฤพabom a ostenรญm tubosidera sa vyplnil betรณnom. Vrchnรก pochรดdzkovรก vrstva chodnรญka (medzi kรกblovรฝm ลพฤพabom a tubosiderom) je zhotovenรก z betรณnu s hrรบbkou 120 mm. V pรคte ostenia sa nachรกdza povrchovรฝ pozdฤบลพny odvodลˆovacรญ ลพliabok s rozmermi 70 ร— 50 mm (ลก. ร— v.), ktorรฝ bude pomocou bodovรฝch vpustรญ odvรกdzaลฅ prรญpadnรฉ vody z povrchu chodnรญka do prieฤnych drenรกลพnych prepojenรญ. Pozdฤบลพny sklon pochรดdznej vrstvy oboch chodnรญkov je zhodnรฝ s niveletou a pozdฤบลพnym sklonom STKP novej PJD. Pochรดdzna vrstva chodnรญkov je rozdelenรก systรฉmom pozdฤบลพnych a prieฤnych rezanรฝch pracovnรฝch ลกkรกr, ktorรฉ sรบ vyplnenรฉ pruลพno-plastickou zรกlievkou. Pevnรบ jazdnรบ drรกhu, kรกblovรฉ ลพฤพaby a chodnรญky vidieลฅ na obr. 3.

Obr. 3  Pevná jazdná dráha, káblové ลพฤพaby a chodníky

Poลพiarny uzรกver spojovacej chodby medzi tunelmi ฤ. 1 a 2

V rรกmci nรกvrhu modernizรกcie koฤพajovรฉho zvrลกku v Bratislavskom tuneli ฤ. 1 bolo treba rieลกiลฅ aj protipoลพiarnu bezpeฤnosลฅ โ€“ oddelenie tunelovรฝch rรบr pomocou poลพiarnej deliacej konลกtrukcie. Z tohto dรดvodu sa v prieฤnej spojovacej chodbe zrealizovala poลพiarna deliaca stena s hrรบbkou 250 mm, do ktorej sa osadili dvojkrรญdlovรฉ poลพiarnobezpeฤnostnรฉ dvere z nehrdzavejรบcej ocele so svetlรฝmi rozmermi 1โ€ฏ400 ร— 2โ€ฏ000 mm a poลพiarnou odolnosลฅou EI1 90 โ€“ S,C. Konลกtrukcia prieฤky je osadenรก vo vzdialenosti 4 000 mm od zvislej osi pevnej jazdnej drรกhy tunela ฤ. 1.

Rekonลกtrukcia odvodnenia tunela

Hlavnรก tunelovรก stoka s kruhovรฝm profilom je navrhnutรก z potrubia PP DN 400 SN10 s moลพnosลฅou preplachu 120 barov pri ฤistenรญ a je osadenรก presne vo zvislej osi pevnej jazdnej drรกhy. Dno potrubia sa nachรกdza 880 mm pod STKP.

Prieฤne drenรกลพne prepojenia

V minulosti horninovรก voda odtekala kรบtovรฝmi zvodnicami umiestnenรฝmi v kaลพdom nezosilnenom pรกse tunela. Zvodnice boli zaรบstenรฉ do zbernรฝch kanรกlov umiestnenรฝch pribliลพne v strede pรกsu.

Zrealizovanรฉ prieฤne drenรกลพne prepojenia (PP DN110) budรบ odvรกdzaลฅ horninovรบ vodu pritekajรบcu zo zbernรฝch kanรกlov spoza ostenia tunela do hlavnej tunelovej stoky. Prieฤne drenรกลพne prepojenia, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v tesnej blรญzkosti revรญznych ลกรกcht hlavnรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa, sรบ doplnenรฉ o tvarovku PVC DN 110/110-87ยฐ, ktorรก slรบลพi na zaรบstenie odvodnenia povrchu chodnรญka (obr. 4).

Obr. 4  Prieฤne drenáลพne prepojenie s vpustovou šachtou na odvodnenie chodníkov

Revรญzne ลกachty na stredovej tunelovej stoke

Revรญzne ลกachty na hlavnej tunelovej stoke (PP DN 400 SN10) sรบ umiestnenรฉ pozdฤบลพ celรฉho tunela vo vzรกjomnej vzdialenosti pribliลพne 50,40 m a sรบ osadenรฉ vลพdy vo zvislici prechรกdzajรบcej osou pevnej jazdnej drรกhy v mieste konลกtrukฤnรฉho otvoru ลพelezobetรณnovej prefabrikovanej dosky PJD (obr. 5).

Obr. 5  Revízna šachta na stredovej tunelovej stoke

Kaลพdรก revรญzna ลกachta je vytvorenรก bezhrdlovou tvarovkou KGEA DN 400/400 a prekrytรก plastovรฝm poklopom DN 400 A15. Revรญzna ลกachta ล 0 osadenรก v mieste Lamaฤskรฉho portรกlu je vytvorenรก pomocou tvarovky KGEA PP DN 400/400-90ยฐ a prekrytรก plastovรฝm poklopom DN 400 A15.

Vpustovรฉ ลกachty

Samotnรบ vpustovรบ ลกachtu na odvodnenie povrchu chodnรญkov tvorรญ jednoduchรก odboฤยญka PVC DN 110/110-87ยฐ, ktorรก slรบลพi na zaรบstenie odvodnenia povrchu chodnรญka (obr. 4). Na hrdlo tejto tvarovky bol nasunutรฝ zvislรฝ priamy kus PP DN110 s dฤบลพkou 300 mm tak, aby bolo moลพnรฉ v mieste hrdlovรฉho spoja zrealizovaลฅ inklinรกciu asi 3 โ€“ 4ยฐ. Poฤas realizรกcie finรกlnej pochรดdznej konลกtrukcie chodnรญkov (tesne pred samotnou betonรกลพou) sa zvislรก ฤasลฅ potrubia PP DN110 zrezala na poลพadovanรบ dฤบลพku a nรกsledne sa osadil uzamykateฤพnรฝ roลกt z nehrdzavejรบcej ocele s rozmermi 240 ร— 240 mm.

Doplnenie drenรกลพneho systรฉmu

Poฤas realizรกcie prรกc na objekte odvodnenia tunela sa zistilo vzlรญnanie vody cez konลกtrukciu spodnej klenby a priesaky horninovej vody popod oceฤพovรบ konลกtrukciu tubosidera. Bolo preto treba navrhnรบลฅ doplnenรฉ drenรกลพne odvodnenie, ktorรฉ pozostรกvalo z prieฤneho a pozdฤบลพneho drenรกลพneho odvodnenia.

Prieฤne drenรกลพne odvodnenie

Presnรก lokalizรกcia รบsekov, kde dochรกdza k vzlรญnaniu a priesakom horninovej vody do tunelovej rรบry, sa urฤila pomocou odporovรฉho merania georadarom. V danรฝch รบsekoch sa zrealizovali prieฤne drenรกลพne rebrรก so ลกรญrkou 400 mm s vloลพenรฝmi drenรกลพnymi rรบrkami DN110 (PVC-U, PP), ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do stredovej tunelovej stoky DN400. Drenรกลพne odvodลˆovacie rรบrky sรบ uloลพenรฉ na podkladovom betรณne a obsypanรฉ triedenรฝm materiรกlom s frakciou 32/63.

Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie

Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie mรก odvรกdzaลฅ horninovรฉ vody presakujรบce popod oceฤพovรบ konลกtrukciu tubosidera. Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie DN110-220ยฐ (PVC-U, PP) je uloลพenรฉ na jestvujรบci povrch z vyrovnรกvajรบceho betรณnu a do stredovej tunelovej stoky je zaรบstenรฉ pomocou doplnenรฉho prieฤneho drenรกลพneho odvodnenia. V tesnej blรญzkosti doplnenรฝch prieฤnych prepojenรญ sa zrealizovali malรฉ ฤistiace ลกachty.

Zรกver

Vรฝsledkom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 a sรบvisiacich stavebnรฝch objektov v Bratislavskom tuneli je znรญลพenie nรกrokov na รบdrลพbu koฤพaje, zvรฝลกenie bezpeฤnosti a kvality ลพelezniฤnej dopravy. Vรฝslednรฝ zmodernizovanรฝ stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v prechodovej oblasti na รบseku Lamaฤskรฉho portรกlu je vidieลฅ na obr. 6.

Nรกzov tunela: Bratislavskรฝ tunel ฤ. 1
Miesto stavby: Bratislava I-Starรฉ Mesto, Bratislavskรฝ tunel ฤ. 1
Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Generรกlny dodรกvateฤพ prรกc: Viamont DSP, a. s., รšstรญ nad Labem-Stล™ekov
OZ: Viamont DSP, a. s., Bratislava
Subdodรกvateฤพ prรกc: Slovenskรฉ tunely, Bratislava
Generรกlny projektant: PRODEX, s. r. o., Bratislava
Projektant DRS: TAROSI, c.c., s. r. o., Bratislava
Kolejconsult & servis, s. r. o., Brno

TEXT: Ing. Marek Bednรกr, Ing. Jรกn Snopko
FOTO a OBRรZKY: Tarosi c.c., s. r. o.

Marek Bednรกr a Jรกn Snopko sรบ projektanti podzemnรฝch stavieb v spoloฤnosti Tarosi c.c., s. r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby

Najฤรญtanejลกie