Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel
Cieฤพom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 v Bratislavskom ลพelezniฤnom tuneli bolo odstrรกniลฅ zlรฝ technickรฝ stav koฤพajovรฉho zvrลกku pouลพitรญm novej modernej konลกtrukcie pevnej jazdnej drรกhy. Sรบฤasne s rekonลกtrukciou koฤพajovรฉho zvrลกku sa rekonลกtruovali vลกetky dotknutรฉ zariadenia a ฤasti tunelovej rรบry.
Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel bol v rokoch 1844 aลพ 1848 vybudovanรฝ pรดvodne ako dvojkoฤพajovรฝ s celkovou dฤบลพkou 703,60 m. Pri razenรญ tunelovej rรบry sa pouลพila rakรบska metรณda otvรกrania vรฝrubu. Predฤบลพenie vtedajลกej Bratislavskej hlavnej ลพelezniฤnej stanice v rokoch 1899 aลพ 1900 si vyลพiadalo skrรกtenie tunela o 110 m, pri ktorom sa v januรกri 1900 zrรบtilo nรกsledkom stรกlych daลพฤov asi 40 m tunelovej obmurovky. Znaฤnรฉ zemnรฉ tlaky spรดsobili deformรกcie tunelovej obmurovky, takลพe bolo nevyhnutnรฉ tunelovรบ rรบru vystuลพiลฅ zosilลujรบcimi prstencami (rebrami). Z dvojkoฤพajovรฉho tunela sa stal jednokoฤพajovรฝ. Deformรกcie sa ustรกlili a k dneลกnรฉmu dลu sa javia ako stabilnรฉ.
Modernizรกcia
Bratislavskรฝ ลพelezniฤnรฝ tunel ฤ. 1 leลพรญ na dvojkoฤพajovej ลพelezniฤnej trati Kรบty โ ล tรบrovo v รบseku ohraniฤenom ลพkm 53,113 700 โ 53,706 200. Rekonลกtrukฤnรฉ prรกce na objekte Bratislavskรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela ฤ. 1 sa reaยญlizovali postupne po etapรกch:
- v roku 1983 sa vykonala obnova koฤพaje,
- v rokoch 1984 โ 2005 sa vykonala celkovรก rekonลกtrukcia tunelovej rรบry vrรกtane odvodnenia.
Na sanรกciu pรดvodnรฉho ostenia (tehlovej obmurovky tunela) sa pouลพilo v minulosti niekoฤพko technolรณgiรญ, ako sรบ injektรกลพ, kotvenie, striekanรฉ betรณny a liate betรณny sekundรกrneho ostenia. Koneฤnรก povrchovรก รบprava tunelovej rรบry spoฤรญvala v osadenรญ oceฤพovรฝch skruลพรญ IS-TUBOSIDER, ktorรฉ slรบลพili ako stratenรฉ debnenie.
Cieฤพom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 v Bratislavskom ลพelezniฤnom tuneli bolo odstrรกniลฅ zlรฝ technickรฝ stav koฤพajovรฉho zvrลกku pouลพitรญm novej modernej konลกtrukcie pevnej jazdnej drรกhy. Sรบฤasne s rekonลกtrukciou koฤพajovรฉho zvrลกku sa rekonลกtruovali vลกetky dotยญknutรฉ zariadenia a ฤasti tunelovej rรบry. Koฤพaj ฤ. 1 v tuneli bola v nevyhovujรบcom stave pre zlรบ รบdrลพbu upevลovadiel vyplรฝvajรบcu zo zlรฉho stavu zabetรณnovanรฝch drevenรฝch podvalov. Podvaly boli popraskanรฉ, vรคฤลกina prehnitรก. Zรกroveล vznikali poruchy trakฤnรฉho vedenia spรดsobenรฉ pretekajรบcou vodou a vytvรกranรญm cencรบฤพov v klenbe tunela v zimnom obdobรญ. K priesakom dochรกdzalo v miestach, kde sa v minulosti nenaprojektovala a ani nezrealizovala fรณliovรก hydroizolรกcia. Odstrรกnenรญm priesakov v tunelovej rรบre sa zamedzilo poruchรกm trakฤnรฉho vedenia.
Vzorovรฝ prieฤny rez v mieste ลกtandardnรฉho profilu je na obr. 1.
Postup prรกc โ opis stavebnรฝch objektov
Dokumentรกcia na realizรกciu stavby preลกla oproti pรดvodnej dokumentรกcii na stavebnรฉ povolenie (Prodex, s. r. o., rok 2012) viacerรฝmi zmenami technickรฉho rieลกenia, ktorรฉ boli navrhnutรฉ z dรดvodu optimalizรกcie technickรฝch rieลกenรญ a technologickรฝch postupov s prihliadnutรญm na pouลพitie konkrรฉtnych materiรกlov, ale najmรค z dรดvodu zmien technickรฝch predpisov a noriem. Optimalizรกcia technickรฉho rieลกenia je zhrnutรก v tab. 1.
Tab.1 Optimalizรกcia technickรฉho rieลกenia
Bรบracie prรกce
Po odstrรกnenรญ pรดvodnรฉho koฤพajovรฉho zvrลกku koฤพaje ฤ. 1 a prรญsluลกnรฝch kรกblovรฝch vedenรญ boli bรบracie prรกce rozdelenรฉ do troch etรกp:
- v rรกmci prvej etapy sa odstrรกnili poklopy boฤnรฝch kรกblovรฝch ลพฤพabov, kryty stredovej tunelovej stoky, ako aj boฤnรฉ kรกblovรฉ ลพฤพaby a nรกsledne sa zaฤali bรบracie prรกce chodnรญkov a bรบracie prรกce na prehฤบbenรญ stredovej tunelovej stoky,
- v druhej etape sa geodeticky zamerali body reprezentujรบce vรฝลกkovรบ รบroveล plochy, ktoยญrรบ bolo potrebnรฉ dosiahnuลฅ ako konลกtrukฤยญnรบ plรกล na realizรกciu pevnej jazdnej drรกhy (PJD),
- v tretej etape sa zrealizovalo v mieste pรดvodnรฝch drenรกลพnych zvodov prehฤบbenie na osadenie prieฤnych drenรกลพnych potrubรญ zabezpeฤujรบcich odvedenie vody spoza klenby a napojenie na jestvujรบce potrubie stredovej tunelovej stoky PP DN 400 SN10.
ลฝelezniฤnรฝ zvrลกok
Konลกtrukciu ลพelezniฤnรฉho zvrลกku tvoria prefabrikovanรฉ ลพelezobetรณnovรฉ dosky systรฉmu PORR, ktorรฉ sรบ monoliticky spojenรฉ so spodnou klenbou tunela a nahrรกdzajรบ koฤพajovรฝ roลกt. Doska PJD mรก zรกkladnรฉ rozmery 4โฏ760 ร 2 400 ร 160 mm a mรก osem upevลovacรญch uzlov po 600 mm. Uzly sรบ tvarovo vyrobenรฉ pre systรฉm upevnenia koฤพajnรญc typu UIC 60E2 v sklone 1 : 40 s upevnenรญm Vossloh W 300-1 (traลฅ v kategรณrii TEN-T). Celkovo sa osadilo 124 kusov dosiek PJD. Konลกtrukcia PJD bola uloลพenรก na asanovanรบ spodnรบ ฤasลฅ tunelovej rรบry, kde sa rekonลกtruovala pozdฤบลพna stredovรก odvodลovacia stoka. Spodnรก stavba tunelovej rรบry sa rekonลกtruovala tak, aby vytvorila zรกkladnรบ montรกลพnu rovinu pre PJD. Do spodnej stavby tunelovej rรบry sa osadili oceฤพovรฉ tลne DN โ 20 mm s dฤบลพkou 300 mm na previazanie vyrovnรกvacej betรณnovej vrstvy a spodnej klenby tunela.
Na vytvorenie plynulรฉho prechodu tuhosti medzi koฤพajovรฝm lรดลพkom a PJD sa zriadili prechodovรฉ oblasti, ktorรฉ sรบ vzhฤพadom na sรบฤasnรฝ stav (max. rรฝchlosลฅ do 60 km/h) tvorenรฉ kombinรกciou stmelenรฉho koฤพajovรฉho lรดลพka a koฤพajovรฉho roลกtu s betรณnovรฝmi podvalmi typu ลฝPSV. V smere zo ลพelezniฤnej stanice Bratislava hlavnรก stanica do stanice Lamaฤ โ Lamaฤskรฝ portรกl mรก prechodovรก oblasลฅ dฤบลพku 18,020 m. Prechodovรบ oblasลฅ za doskami PJD tvorรญ 30 kusov podvalov BV 08 (obr. 6). V smere do ลพelezniฤnej stanice Bratislava hlavnรก stanica โ Bratislavskรฝ portรกl je konลกtrukcia PJD osadenรก bezprostredne za vรฝhybkami koฤพajovรฉho rozvetvenia ลพelezniฤnej stanice. Vzhฤพadom na takรฉto priestorovรฉ podmienky a veฤพkรบ tuhosลฅ konลกtrukcie ลพelezniฤnรฉho zvrลกku sa zrealizovala prechodovรก oblasลฅ s dฤบลพkou 5,592 m tvorenรก siedmimi kusmi podvalov a dvomi kusmi drevenรฝch bukovรฝch podvalov s rozpรคtรญm 600 mm. Koฤพajovรฉ lรดลพko s frakciou 32/63 mm sa objemovo stmelilo dvojzloลพkovou ลพivicou, priฤom toto stmelenie sa vykonalo v premennom objeme a v dvoch fรกzach. Prvรก sa uskutoฤnila pri realizรกcii prรกc (pod loลพnou plochou podvalov), druhรก sa uskutoฤnรญ po jednoroฤnej prevรกdzke (v medzipodvalovรฝch priestoroch a za hlavami podvalov). Pรดvodnรฝ stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v Bratislavskom tuneli ฤ. 1, Lamaฤskom portรกli, je na obr. 2.
Odstrรกnenie priesakov v tuneli
Pri odstrรกnenรญ priesakov v tuneli bolo treba navrhnรบลฅ takรฉ technickรฉ opatrenia, ktorรฉ majรบ zamedziลฅ presakovaniu horninovej vody cez oceฤพovรฝ plรกลกลฅ IS-TUBOSIDERA a nรกslednรฉmu kvapkaniu vody na trakฤnรฉ vedenie, koฤพajisko a vlakovรฉ sรบpravy. Zรกroveล majรบ odkloniลฅ priesakovรฉ vody do jestvujรบceho drenรกลพneho systรฉmu za ostenรญm tunela.
Na utesnenie trhliniek a prasklรญn vo vรฝplลovom betรณne, ktorรฝ sa nachรกdza za oceฤพovรฝm tubosiderom, a netesnostรญ skrutkovanรฝch spojov oceฤพovรฉho tubosidera sa pouลพila injektรกลพ pomocou dvojzloลพkovej polyuretรกnovej ลพivice CarboPur WF. Navrhnutรฉ rozmiestnenie vrtov systematickej tesniacej injektรกลพe sledovalo prieฤne skrutkovanรฉ spoje jednotlivรฝch oceฤพovรฝch skruลพรญ tubosidera.
รprava chodnรญkov tunela
Boฤnรบ hranu oboch chodnรญkov tvorรญ prefabrikovanรฝ kรกblovรฝ ลพฤพab KK3 s vonkajลกรญmi rozmermi 610 ร 290 ร 1โฏ000 mm (ลก. ร v. ร d.), ktorรฝ je v celej dฤบลพke prekrytรฝ vystuลพenรฝmi prefabrikovanรฝmi zรกkrytovรฝmi doskami. Po definitรญvnom uloลพenรญ a vyrovnanรญ poklopov kรกblovรฝch ลพฤพabov sa ลกkรกry medzi jednotlivรฝmi prefabrikรกtmi utesnili mikroporรฉznym povrazcom a vyplnili asfaltovou zรกlievkou za horรบca. Priestor medzi kรกblovรฝm ลพฤพabom a ostenรญm tubosidera sa vyplnil betรณnom. Vrchnรก pochรดdzkovรก vrstva chodnรญka (medzi kรกblovรฝm ลพฤพabom a tubosiderom) je zhotovenรก z betรณnu s hrรบbkou 120 mm. V pรคte ostenia sa nachรกdza povrchovรฝ pozdฤบลพny odvodลovacรญ ลพliabok s rozmermi 70 ร 50 mm (ลก. ร v.), ktorรฝ bude pomocou bodovรฝch vpustรญ odvรกdzaลฅ prรญpadnรฉ vody z povrchu chodnรญka do prieฤnych drenรกลพnych prepojenรญ. Pozdฤบลพny sklon pochรดdznej vrstvy oboch chodnรญkov je zhodnรฝ s niveletou a pozdฤบลพnym sklonom STKP novej PJD. Pochรดdzna vrstva chodnรญkov je rozdelenรก systรฉmom pozdฤบลพnych a prieฤnych rezanรฝch pracovnรฝch ลกkรกr, ktorรฉ sรบ vyplnenรฉ pruลพno-plastickou zรกlievkou. Pevnรบ jazdnรบ drรกhu, kรกblovรฉ ลพฤพaby a chodnรญky vidieลฅ na obr. 3.
Poลพiarny uzรกver spojovacej chodby medzi tunelmi ฤ. 1 a 2
V rรกmci nรกvrhu modernizรกcie koฤพajovรฉho zvrลกku v Bratislavskom tuneli ฤ. 1 bolo treba rieลกiลฅ aj protipoลพiarnu bezpeฤnosลฅ โ oddelenie tunelovรฝch rรบr pomocou poลพiarnej deliacej konลกtrukcie. Z tohto dรดvodu sa v prieฤnej spojovacej chodbe zrealizovala poลพiarna deliaca stena s hrรบbkou 250 mm, do ktorej sa osadili dvojkrรญdlovรฉ poลพiarnobezpeฤnostnรฉ dvere z nehrdzavejรบcej ocele so svetlรฝmi rozmermi 1โฏ400 ร 2โฏ000 mm a poลพiarnou odolnosลฅou EI1 90 โ S,C. Konลกtrukcia prieฤky je osadenรก vo vzdialenosti 4 000 mm od zvislej osi pevnej jazdnej drรกhy tunela ฤ. 1.
Rekonลกtrukcia odvodnenia tunela
Hlavnรก tunelovรก stoka s kruhovรฝm profilom je navrhnutรก z potrubia PP DN 400 SN10 s moลพnosลฅou preplachu 120 barov pri ฤistenรญ a je osadenรก presne vo zvislej osi pevnej jazdnej drรกhy. Dno potrubia sa nachรกdza 880 mm pod STKP.
Prieฤne drenรกลพne prepojenia
V minulosti horninovรก voda odtekala kรบtovรฝmi zvodnicami umiestnenรฝmi v kaลพdom nezosilnenom pรกse tunela. Zvodnice boli zaรบstenรฉ do zbernรฝch kanรกlov umiestnenรฝch pribliลพne v strede pรกsu.
Zrealizovanรฉ prieฤne drenรกลพne prepojenia (PP DN110) budรบ odvรกdzaลฅ horninovรบ vodu pritekajรบcu zo zbernรฝch kanรกlov spoza ostenia tunela do hlavnej tunelovej stoky. Prieฤne drenรกลพne prepojenia, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ v tesnej blรญzkosti revรญznych ลกรกcht hlavnรฉho kanalizaฤnรฉho zberaฤa, sรบ doplnenรฉ o tvarovku PVC DN 110/110-87ยฐ, ktorรก slรบลพi na zaรบstenie odvodnenia povrchu chodnรญka (obr. 4).
Revรญzne ลกachty na stredovej tunelovej stoke
Revรญzne ลกachty na hlavnej tunelovej stoke (PP DN 400 SN10) sรบ umiestnenรฉ pozdฤบลพ celรฉho tunela vo vzรกjomnej vzdialenosti pribliลพne 50,40 m a sรบ osadenรฉ vลพdy vo zvislici prechรกdzajรบcej osou pevnej jazdnej drรกhy v mieste konลกtrukฤnรฉho otvoru ลพelezobetรณnovej prefabrikovanej dosky PJD (obr. 5).
Kaลพdรก revรญzna ลกachta je vytvorenรก bezhrdlovou tvarovkou KGEA DN 400/400 a prekrytรก plastovรฝm poklopom DN 400 A15. Revรญzna ลกachta ล 0 osadenรก v mieste Lamaฤskรฉho portรกlu je vytvorenรก pomocou tvarovky KGEA PP DN 400/400-90ยฐ a prekrytรก plastovรฝm poklopom DN 400 A15.
Vpustovรฉ ลกachty
Samotnรบ vpustovรบ ลกachtu na odvodnenie povrchu chodnรญkov tvorรญ jednoduchรก odboฤยญka PVC DN 110/110-87ยฐ, ktorรก slรบลพi na zaรบstenie odvodnenia povrchu chodnรญka (obr. 4). Na hrdlo tejto tvarovky bol nasunutรฝ zvislรฝ priamy kus PP DN110 s dฤบลพkou 300 mm tak, aby bolo moลพnรฉ v mieste hrdlovรฉho spoja zrealizovaลฅ inklinรกciu asi 3 โ 4ยฐ. Poฤas realizรกcie finรกlnej pochรดdznej konลกtrukcie chodnรญkov (tesne pred samotnou betonรกลพou) sa zvislรก ฤasลฅ potrubia PP DN110 zrezala na poลพadovanรบ dฤบลพku a nรกsledne sa osadil uzamykateฤพnรฝ roลกt z nehrdzavejรบcej ocele s rozmermi 240 ร 240 mm.
Doplnenie drenรกลพneho systรฉmu
Poฤas realizรกcie prรกc na objekte odvodnenia tunela sa zistilo vzlรญnanie vody cez konลกtrukciu spodnej klenby a priesaky horninovej vody popod oceฤพovรบ konลกtrukciu tubosidera. Bolo preto treba navrhnรบลฅ doplnenรฉ drenรกลพne odvodnenie, ktorรฉ pozostรกvalo z prieฤneho a pozdฤบลพneho drenรกลพneho odvodnenia.
Prieฤne drenรกลพne odvodnenie
Presnรก lokalizรกcia รบsekov, kde dochรกdza k vzlรญnaniu a priesakom horninovej vody do tunelovej rรบry, sa urฤila pomocou odporovรฉho merania georadarom. V danรฝch รบsekoch sa zrealizovali prieฤne drenรกลพne rebrรก so ลกรญrkou 400 mm s vloลพenรฝmi drenรกลพnymi rรบrkami DN110 (PVC-U, PP), ktorรฉ sรบ zaรบstenรฉ do stredovej tunelovej stoky DN400. Drenรกลพne odvodลovacie rรบrky sรบ uloลพenรฉ na podkladovom betรณne a obsypanรฉ triedenรฝm materiรกlom s frakciou 32/63.
Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie
Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie mรก odvรกdzaลฅ horninovรฉ vody presakujรบce popod oceฤพovรบ konลกtrukciu tubosidera. Pozdฤบลพne drenรกลพne odvodnenie DN110-220ยฐ (PVC-U, PP) je uloลพenรฉ na jestvujรบci povrch z vyrovnรกvajรบceho betรณnu a do stredovej tunelovej stoky je zaรบstenรฉ pomocou doplnenรฉho prieฤneho drenรกลพneho odvodnenia. V tesnej blรญzkosti doplnenรฝch prieฤnych prepojenรญ sa zrealizovali malรฉ ฤistiace ลกachty.
Zรกver
Vรฝsledkom modernizรกcie koฤพaje ฤ. 1 a sรบvisiacich stavebnรฝch objektov v Bratislavskom tuneli je znรญลพenie nรกrokov na รบdrลพbu koฤพaje, zvรฝลกenie bezpeฤnosti a kvality ลพelezniฤnej dopravy. Vรฝslednรฝ zmodernizovanรฝ stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v prechodovej oblasti na รบseku Lamaฤskรฉho portรกlu je vidieลฅ na obr. 6.
Nรกzov tunela: Bratislavskรฝ tunel ฤ. 1
Miesto stavby: Bratislava I-Starรฉ Mesto, Bratislavskรฝ tunel ฤ. 1
Investor: ลฝeleznice Slovenskej republiky, Bratislava
Generรกlny dodรกvateฤพ prรกc: Viamont DSP, a. s., รstรญ nad Labem-Stลekov
OZ: Viamont DSP, a. s., Bratislava
Subdodรกvateฤพ prรกc: Slovenskรฉ tunely, Bratislava
Generรกlny projektant: PRODEX, s. r. o., Bratislava
Projektant DRS: TAROSI, c.c., s. r. o., Bratislava
Kolejconsult & servis, s. r. o., Brno
TEXT: Ing. Marek Bednรกr, Ing. Jรกn Snopko
FOTO a OBRรZKY: Tarosi c.c., s. r. o.
Marek Bednรกr a Jรกn Snopko sรบ projektanti podzemnรฝch stavieb v spoloฤnosti Tarosi c.c., s. r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby