Bude to Most kapitána Danka? O názve novej stavby rozhodnú ľudia
Hľadá sa meno pre nový dunajský most. Vybrať ho môžete aj vy. Minister Andrej Doležal zvolil netradičnú metódu a o názve necháva rozhodovať ľudí na Facebooku.
Hlavné mesto bude mať tento rok už v poradí šiesty most. Bude súčasťou nultého obchvatu D4 a prepojí dve veľké časti Dunajského súmostia – hlavný most a východné predmostie na rozostavanom úseku diaľnice Bratislava, Jarovce – Ivanka pri Dunaji, sever.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal SR sa rozhodol nechať výber názvu na nový most pre verejnosť, respektíve publikum na sociálnej sieti Facebook. Vyzval používateľov, aby pod príspevok na jeho stránke navrhli názov mostu a sľúbil, že desať návrhov s najväčším počtom lajkov sa dostane do užšieho výberu. Z neho bude opäť verejnosť vyberať ten víťazný. Svoje návrhy môžu ľudia napísať do 15.júla.
Rozličné návrhy
„Som veľmi rád a zároveň poctený, že som sa dnes (9. júna 2020 pozn. red) zúčastnil prepojenia mostu aj so svojim predchodcom v úrade Érsek Árpád a teším sa, že už o niekoľko mesiacov budú môcť občania jazdiť po novom moste,“ uviedol k výzve Doležal.
V komentároch zatiaľ vedú humorné názvy ako Most kapitána Danka a Most expensive, ale aj pragmatický Diaľničný most, symbolický Most M. R. Štefánika či Most Jána Kuciaka. Celkovo je v komentároch zatiaľ takmer 600 návrhov.
S vtipným názvom to však môže dopadnúť ako s Cyklomostom Slobody. Ten mal byť pôvodne podľa vôle verejnosti Most Chucka Norrisa, no návrh neprešiel cez rakúsku stranu.
Skomolenina aj klasika
Názov mostu Lafranconi je skomolenina mena talianskeho architekta Eneu Graziosa Lanfranconiho, uvádza vtedy.sk. Pôvodne sa mal v budovateľskom duchu volať Most mládeže.
Most s futuristickým ufom spojil petržalské sídlisko s Bratislavou. Pri uvedení do prevádzky dostal meno Most SNP a tak ho poznáme aj dnes. Po revolúcii sa však chvíľu volal aj s menom Nový most, napokon sa však poslanci v roku 2012 vrátili späť k pôvodnému názvu.
Pomenovali ich po sebe
Starý most, ako už názov vypovedá, má za sebou bohatú históriu. Na jeho mieste stál ešte v 19. storočí Most Františka Jozefa, ktorý po vzniku Československej republiky premenovali na Štefánikov most. Na konci druhej svetovej vojny však vyletel do vzduchu a tak ho musela sovietska Červená armáda s využitím nemeckých vojnových zajatcov rekonštruovať. Výslednú stavbu pomenovala po sebe. Vznikol Most Červenej armády. Meno Starý most dostal až po páde komunistického režimu.
O mene mosta Apollo hlasovala, podobne ako pri najnovšom moste, verejnosť. Viac než osemtisíc ľudí sa zhodla na pomenovaní podľa neďalekej rafinérie. „Apolku“ čakal nešťastný osud, no most ako dominanta bratislavského Dunaja stojí dodnes. Pracovne mal pomenovanie Most košická. Prečo sa Prístavný most volá ako sa volá netreba dvakrát hádať. Pôvodne však niesol názov Most hrdinov Dukly. Dostavali ho v roku 1985.
TEXT: Veronika Rajničová