Cementobetรณnovรฉ vozovky
Galรฉria(4)

Cementobetรณnovรฉ vozovky

Partneri sekcie:

Na vozovky, na ktorรฝch sa oฤakรกva veฤพkรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie alebo treba zabezpeฤiลฅ ich dlhลกiu ลพivotnosลฅ, je vhodnรฝ cementobetรณnovรฝ kryt. Okrem vozoviek na rรฝchlostnรฝch cestรกch a diaฤพniciach moลพno tento kryt pouลพiลฅ aj na konลกtrukcie pohybovรฝch plรดch letรญsk, terminรกlov, parkovรญsk pre ลฅaลพkรฉ vozidlรก a inรฝch spevnenรฝch dopravnรฝch plรดch. Pre svoju vysokรบ poลพiarnu odolnosลฅ sรบ vhodnรฉ aj na vozovky v tuneloch.

Pri nรกvrhu skladby vozoviek, vรฝbere materiรกlov a urฤovanรญ ich dimenziรญ treba poznaลฅ viacero faktorov, ako napr.:

  • dopravnรฉ zaลฅaลพenie, jeho charakter a veฤพkosลฅ,
  • inลพinierskogeologickรฉ podmienky v podloลพรญ a รบnosnosลฅ podloลพia,
  • klimatickรฉ podmienky v mieste stavby,
  • pevnostnรฉ a deformaฤnรฉ vlastnosti materiรกlov.

Poลพiadavky na stavebnรฉ materiรกly

Cementobetรณnovรก zmes
Kamenivo, ktorรฉ sa pouลพรญva na vรฝrobu betรณnovej zmesi, musรญ spฤบลˆaลฅ kvalitatรญvne parametre podฤพa STN 73 6123. Spodnรบ vrstvu dvojvrstvovรฉho cementobetรณnovรฉho krytu tvorรญ hrubรฉ prรญrodnรฉ kamenivo, ktorรฉ moลพno po splnenรญ urฤitรฝch poลพiadaviek podฤพa STN 73 6123 nahradiลฅ hrubรฝm kamenivom z predrvenรฉho betรณnu.

Na cementobetรณnovรฝ kryt vozoviek skupiny I sa musรญ pouลพiลฅ portlandskรฝ cement triedy 42,5 (STN EN 197-1). Aj na vozovky skupรญn II aลพ IV sa odporรบฤa pouลพiลฅ portlandskรฝ cement triedy 42,5, prรญpadne inรฝ portlandskรฝ alebo troskoportlandskรฝ cement (STN EN 197-1), ktorรฉho vhodnosลฅ treba preveriลฅ preukaznรฝmi skรบลกkami (STN EN 196-1 aลพ STN EN 196-7). Pri dvojvrstvovom betรณnovom kryte sa musรญ betรณn spodnej aj hornej vrstvy vyrobiลฅ z cementu rovnakรฉho druhu a triedy. Z ekonomickรฉho hฤพadiska sa vลกak do spodnej vrstvy mรดลพe pouลพiลฅ betรณn niลพลกej kvalitatรญvnej triedy.

Zlepลกenie konzistencie ฤerstvรฉho betรณnu a zvรฝลกenie trvanlivosti cementobetรณnovรฉho krytu vozovky moลพno dosiahnuลฅ pouลพitรญm plastifikaฤnรฝch, stekajรบcich alebo prevzduลกลˆovacรญch prรญsad.
Voda, ktorรก sa pouลพรญva na vรฝrobu betรณnu, musรญ byลฅ pitnรก alebo musรญ spฤบลˆaลฅ poลพiadavky podฤพa STN EN 1008.
Na oลกetrovanie povrchu poloลพenej betรณnovej vrstvy sa mรดลพu pouลพรญvaลฅ len hmoty, ktorรฉ nenarรบลกajรบ priebeh tuhnutia a tvrdnutia betรณnu. Pri pouลพitรฝch hmotรกch treba skรบลกkami podฤพa STN 73 6180 preukรกzaลฅ ich ochrannรบ รบฤinnosลฅ a stanoviลฅ vhodnรฉ dรกvkovanie pri rรดznych poveternostnรฝch podmienkach.

Oceฤพ
Betonรกrska vรฝstuลพ, ktorรก sa pouลพรญva na ukotvenie dosiek a klznรฝch tล•ลˆov, musรญ vyhovovaลฅ STN 42 0139. V prieฤnych ลกkรกrach sa pouลพรญvajรบ klznรฉ tล•ne z hladkej ocele s plastovรฝm povrchom hrubรฝm min. 0,3โ€‰mm, ktorรฝ zabezpeฤuje ochranu ocele proti korรณzii a zรกroveลˆ umoลพลˆuje voฤพnรฝ pohyb tล•ลˆov v betรณne.
Na ukotvenie dosiek v pozdฤบลพnych ลกkรกrach cementobetรณnovรฉho krytu vozoviek skupรญn I aลพ III sa pouลพรญvajรบ tyฤe (kotvy) z hrebienkovej ocele, na ktorรฉ sa v strednej ฤasti nanรกลกa v dฤบลพke 200โ€‰mm plastovรฝ povlak hrubรฝ min. 0,3 mm.

Hmoty na utesลˆovanie ลกkรกr
Proti vnikaniu neฤistรดt a vody k povrchu podkladovรฝch vrstiev sa pouลพรญvajรบ zรกlievky, tmely alebo pruลพnรฉ vloลพky. Mรดลพu sa pouลพiลฅ zรกlievky a tmely, ktorรฉ sรบ spracovateฤพnรฉ za tepla (vyลพadujรบ si ohrev na 140 aลพ 180 ยฐC) alebo za studena, t. j. pri teplotรกch 5ยฐC aลพ 30ยฐC. Pruลพnรฉ vloลพky s otvorenรฝm prierezom sa pouลพรญvajรบ na utesnenie ลกkรกr ลกirokรฝch 3 aลพ 12โ€‰mm, s komรดrkovitรฝm prierezom na utesnenie ลกkรกr ลกirokรฝch 8 aลพ 20โ€‰mm a s kruhovรฝm alebo obdฤบลพnikovรฝm prierezom na doฤasnรฉ utesnenie ลกkรกr alebo majรบ funkciu vymedzovacรญch vloลพiek. ล kรกra sa musรญ pred utesnenรญm oฤistiลฅ.
ย 

Konลกtrukcia vozovky

Vo vลกeobecnosti moลพno cementobetรณnovรฉ vozovky rozdeliลฅ na jednovrstvovรฉ a dvojvrstvovรฉ (obr. 1), prรญpadne podฤพa vystuลพenia na vystuลพenรฉ a nevystuลพenรฉ.

Konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch vozoviek, ktorรฉ sa v praxi pouลพรญvajรบ, sรบ:

  • vozovka s tenkรฝmi nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami โ€“ dosky hrubรฉ pribliลพne 240โ€‰mm sรบ vybetรณnovanรฉ na tenkej, asi 40 aลพ 50โ€‰mm hrubej medzivrstve z asfaltovej zmesi, ktorรก sa obaฤพuje kamenivom. Podkladovรบ vrstvu tvorรญ obyฤajne kamenivo stmelenรฉ hydraulickรฝm spojivom a ochrannรก vrstva je zo zmesi nestmelenรฉho kameniva;
  • vozovky s hrubรฝmi nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami โ€“ dosky hrubรฉ 280 aลพ 300โ€‰mm sรบ poloลพenรฉ na vrstve zo zmesi nestmelenรฉho kameniva (typu minerรกlbetรณn). Ochrannรก vrstva je nestmelenรก, mรก filtraฤnรบ a drenรกลพnu funkciu;
  • vozovka s nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami na stmelenom podklade s drenรกลพnou medzivrstvou (hrubรก geosyntetika). Dosky hrubรฉ pribliลพne 250โ€‰mm sรบ uloลพenรฉ na 20 aลพ 40โ€‰mm hrubej vrstve z medzerovitรฉho cementovรฉho betรณnu alebo z geotextรญliรญ s drenรกลพnymi vlasยญtnosลฅami. Spodnรฝ podklad je z hydraulicยญky spevnenรฉho kameniva, resp. z cementovej stabilizรกcie;
  • vozovka so spojito vystuลพenou vrstvou cementovรฉho betรณnu โ€“ dosky hrubรฉ 200โ€‰mm sรบ vystuลพenรฉ v pozdฤบลพnom smere oceฤพovรฝmi prรบtmi urฤitรฉho prierezu. Pod doskami, na hydraulicky spevnenom podklade, mรดลพe byลฅ medzivrstva z medzerovitรฉho cementovรฉho betรณnu alebo z drenรกลพneho asfaltovรฉho koberca.
ย Obr. 2 Oลกetrovanie cementobetรณnovej vozovky po uloลพenรญ ย Obr. 1 Kladenie dvojvrstvovรฉho cementobetรณnovรฉho krytu

Technologickรฉ vybavenie

Finiลกer
Na kladenie cementobetรณnovรฉho krytu vozoviek sa pouลพรญvajรบ finiลกery s klznรฝmi boฤnicami (z angl. slipform paver), ktorรฉ sa obyฤajne riadia programovo s digitรกlnymi vรฝstupmi. Rozoznรกvajรบ sa dva typy finiลกerov, a sรญce zariadenia na kladenie jednovrstvovรฉho alebo dvojvrstvovรฉho krytu.

Betonรกreลˆ
Pri kladenรญ betรณnu rรดznych tried na spodnรบ a hornรบ vrstvu cementobetรณnovรฉho krytu treba zriadiลฅ betonรกreลˆ s dvoma mieลกacรญmi jadrami. Vรฝrobnรฉ procesy musia byลฅ plne automatizovanรฉ a treba zabezpeฤiลฅ aj elektronickรบ kontrolu dรกvkovania vลกetkรฝch zloลพiek betรณnu.

Doprava ฤerstvรฉho betรณnu
Na dopravu vyrobenรฉho betรณnu sa pouลพรญvajรบ sklรกpacie nรกkladnรฉ automobily s vodotesnou korbou, resp. vaลˆovรฉ domieลกavaฤe. Odporรบฤa sa pouลพiลฅ poฤet automobilov pribliลพne o 20โ€‰% vyลกลกรญ oproti optimรกlnej potrebe. Prepravnรก vzdialenosลฅ nรกkladnรฝch automobilov by mala byลฅ max. 15 km od vรฝroby betรณnu.

Ostatnรฉ zariadenia
Pri vรฝstavbe cementobetรณnovรฝch vozoviek sa pouลพรญvajรบ aj ostatnรฉ pomocnรฉ zariadenia, ako sรบ napr. mobilnรฝ nakladaฤ ฤerstvรฉho betรณnu, servisnรก lรกvka, mobilnรฉ zariadenie na aplikรกciu ochrannรฉho postreku, zalievaฤ ลกkรกr, automobil s rotujรบcou kefou (obr. 3) a i.

ย Obr. 3 Koneฤnรก povrchovรก รบprava kefou ย Obr. 4 Rezanie prieฤnych ลกkรกr

Realizรกcia cementobetรณnovรฉho krytu

Referenฤnรฝ รบsek
S cieฤพom overiลฅ si spoฤพahlivosลฅ vรฝroby, poลพadovanรฝch parametrov cementobetรณnovรฉho krytu a ukladania ฤerstvรฉho betรณnu sa postavรญ referenฤnรฝ รบsek dlhรฝ pribliลพne 200โ€‰m, a to za rovnakรฝch podmienok, akรฉ sa predpokladajรบ poฤas vรฝstavby. Podฤพa druhu a dรดleลพitosti stavby sa mรดลพe tento รบsek zhotoviลฅ ako prvรก ฤasลฅ stavby, prรญpadne ako zvlรกลกtny รบsek mimo hlavnej komunikรกcie alebo ako nรกhrada niektorej podkladovej vrstvy.
ย 

Zรกsady sprรกvnej realizรกcie:

  • pri cementobetรณnovรฝch krytoch vozoviek skupรญn I treba odskรบลกaลฅ technolรณgiu vytvรกrania prieฤnej pracovnej ลกkรกry. Referenฤnรฝ รบsek sa zriaฤuje na overenie toleranciรญ dรกvkovania jednotlivรฝch zloลพiek, รบฤinnosti mieลกania, ฤasu prepravy, vlastnostรญ betรณnu v mieste kladenia, geometrickรฝch parametrov, rovnomernosti oลกetrenia betรณnu a ฤalลกรญch ukazovateฤพov poลพadovanรฝch STN 73 6123;
  • vedenie finiลกerov musรญ zabezpeฤovaลฅ poลพadovanรบ presnosลฅ geometrickรฝch parametrov jednotlivรฝch dosiek;
  • na vedenie finiลกerov sa mรดลพu pouลพiลฅ vodiace prvky (napr. drรดt), prรญpadne inรฉ navรกdzacie zariadenie, ktorรฉ zabezpeฤuje najvรคฤลกiu povolenรบ odchรฝlku od poลพadovanej vรฝลกky ยฑ 3 mm. Vzdialenosลฅ opornรฝch bodov vodiaceho drรดtu nemรดลพe byลฅ vรคฤลกia ako 10โ€‰m, priฤom v oblรบku sa primerane skracuje;
  • pri betonรกลพi treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ rovnomernรฉmu rozprestieraniu ฤerstvej betรณnovej zmesi pred finiลกerom a pravidelnรฉmu i rovnomernรฉmu postupu finiลกera;
  • ฤerstvรฝ betรณn sa pred finiลกer vyklรกpa z nรกkladnรฝch vozidiel ฤelne na celรบ ลกรญrku betรณnovanรฉho pรกsa, prรญpadne sa tam dopravuje pomocou podรกvaฤa s rozdeฤพovacรญm dopravnรญkom;
  • pri realizรกcii dvojvrstvovej vozovky sa betรณn na ukladanie hornej vrstvy dopravuje boฤnรฝm dopravnรญkom, resp. spredu dopravnรญkom ponad prednรบ ฤasลฅ finiลกera;
  • zhutลˆovacie zariadenie finiลกera musรญ pรดsobiลฅ rovnomerne po celej ลกรญrke betรณnovรฉho pรกsa tak, aby sa betรณn spracovanรฝ v celej hrรบbke zรกroveลˆ neprevibroval;
  • pri betonรกลพi treba vyznaฤiลฅ v ฤerstvom zhutnenom betรณne stavebnรฉ staniฤenie po 100โ€‰m, a to v pruhu do vzdialenosti 250โ€‰mm od vnรบtornej hrany dosky;
  • pri betรณnovanรญ sa odporรบฤa zachovaลฅ sprรกvne vรฝลกkovรฉ pomery spodnej vrstvy, aby sa mohla dodrลพaลฅ stanovenรก hrรบbka hornej vrstvy;
  • ฤerstvรฝ betรณn hornej vrstvy krytu musรญ byลฅ pri teplom a suchom poฤasรญ zhutnenรฝ najneskรดr do pol hodiny, pri chladnom a vlhkom poฤasรญ najneskรดr do jednej hodiny po rozprestretรญ spodnej vrstvy;
  • klznรฉ tล•ne do prieฤnych ลกkรกr sa musia automatizovanou vibrรกciou zatlaฤiลฅ do zhutnenรฉho betรณnu spodnej vrstvy krytu;
  • krajnรฉ kotvy treba ukladaลฅ boฤnรฝm vtlรกฤacรญm zariadenรญm, ale presnejลกie je osadzovanie boฤnรฝch kotiev do vyvล•tanรฝch otvorov zatvrdnutรฉho cementobetรณnovรฉho krytu vozovky.

Oลกetrovanie a ochrana povrchu

Cementobetรณnovรฝ kryt vozovky sa musรญ hneฤ po vyhotovenรญ chrรกniลฅ proti rรฝchlemu odparovaniu vody, napr. ochrannรฝm postrekom parotesnรฝmi lรกtkami, prikrytรญm fรณliami a pod. (obr. 2). Pri oฤakรกvanom rรฝchlom ochladenรญ treba ฤerstvรฝ betรณn chrรกniลฅ najmenej do narezania ลกkรกr tepelnoizolaฤnรฝmi rohoลพami. Ochranu treba vykonรกvaลฅ celoploลกne na vลกetkรฝch povrchovรฝch ฤastiach krytu (i na boฤnรฝch stenรกch). Ustanovenia o ฤase oลกetrovania, o ochrane proti teplotnรฝm trhlinรกm a proti mrazu sรบ obsiahnutรฉ v norme STN EN 206-1:2002.
ย 

Rezanie a tesnenie ลกkรกr

ล kรกry treba vytvรกraลฅ z dรดvodu zmraลกลฅovania betรณnu, aby sa zamedzilo vzniku nekontrolovanรฝch trhlรญn. Prieฤne ลกkรกry sa vytvรกrajรบ spravidla kaลพdรฝch 4 aลพ 6โ€‰m a pozdฤบลพne v mieste vyznaฤenia jazdnรฝch pruhov. Pred uvedenรญm vozovky do prevรกdzky treba vลกetky ลกkรกry v cementobetรณnovom kryte dรดkladne utesniลฅ (obr. 4).

Ing. Mariรกn Hudรกk
Foto: Inลพinierske stavby

Autor pracuje v spoloฤnosti Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice na oddelenรญ technickรฉho rozvoja a vรฝvoja.

Literatรบra:
(1)ย ย ย  Archรญv Inลพinierskych stavieb, a. s., (technologickรฉ predpisy a pod.).
(2)ย ย ย  Hejhรกlek, j.: Betonovรฝ povrch โ€“ nevhodnejลกรญ ล™eลกenรญ pro pล™eteลพovanรฉ silnice a dรกlnice. In: Stavebnictvรญ a interier. 12, 2004.
(3)ย ย ย  Gschwendt, I. a kol.: Vozovky: Materiรกly a technolรณgie.
(4)ย ย ย  Pospรญลกil, K.: Vlastnosti cementobetonovรฝch vozovek. In. Beton โ€“ technologie โ€“ konstrukce โ€“ sanace. 6, 2005.

Najฤรญtanejลกie