Cementobetรณnovรฉ vozovky
Na vozovky, na ktorรฝch sa oฤakรกva veฤพkรฉ dopravnรฉ zaลฅaลพenie alebo treba zabezpeฤiลฅ ich dlhลกiu ลพivotnosลฅ, je vhodnรฝ cementobetรณnovรฝ kryt. Okrem vozoviek na rรฝchlostnรฝch cestรกch a diaฤพniciach moลพno tento kryt pouลพiลฅ aj na konลกtrukcie pohybovรฝch plรดch letรญsk, terminรกlov, parkovรญsk pre ลฅaลพkรฉ vozidlรก a inรฝch spevnenรฝch dopravnรฝch plรดch. Pre svoju vysokรบ poลพiarnu odolnosลฅ sรบ vhodnรฉ aj na vozovky v tuneloch.
- dopravnรฉ zaลฅaลพenie, jeho charakter a veฤพkosลฅ,
- inลพinierskogeologickรฉ podmienky v podloลพรญ a รบnosnosลฅ podloลพia,
- klimatickรฉ podmienky v mieste stavby,
- pevnostnรฉ a deformaฤnรฉ vlastnosti materiรกlov.
Poลพiadavky na stavebnรฉ materiรกly
Kamenivo, ktorรฉ sa pouลพรญva na vรฝrobu betรณnovej zmesi, musรญ spฤบลaลฅ kvalitatรญvne parametre podฤพa STN 73 6123. Spodnรบ vrstvu dvojvrstvovรฉho cementobetรณnovรฉho krytu tvorรญ hrubรฉ prรญrodnรฉ kamenivo, ktorรฉ moลพno po splnenรญ urฤitรฝch poลพiadaviek podฤพa STN 73 6123 nahradiลฅ hrubรฝm kamenivom z predrvenรฉho betรณnu.
Na cementobetรณnovรฝ kryt vozoviek skupiny I sa musรญ pouลพiลฅ portlandskรฝ cement triedy 42,5 (STN EN 197-1). Aj na vozovky skupรญn II aลพ IV sa odporรบฤa pouลพiลฅ portlandskรฝ cement triedy 42,5, prรญpadne inรฝ portlandskรฝ alebo troskoportlandskรฝ cement (STN EN 197-1), ktorรฉho vhodnosลฅ treba preveriลฅ preukaznรฝmi skรบลกkami (STN EN 196-1 aลพ STN EN 196-7). Pri dvojvrstvovom betรณnovom kryte sa musรญ betรณn spodnej aj hornej vrstvy vyrobiลฅ z cementu rovnakรฉho druhu a triedy. Z ekonomickรฉho hฤพadiska sa vลกak do spodnej vrstvy mรดลพe pouลพiลฅ betรณn niลพลกej kvalitatรญvnej triedy.
Zlepลกenie konzistencie ฤerstvรฉho betรณnu a zvรฝลกenie trvanlivosti cementobetรณnovรฉho krytu vozovky moลพno dosiahnuลฅ pouลพitรญm plastifikaฤnรฝch, stekajรบcich alebo prevzduลกลovacรญch prรญsad.
Voda, ktorรก sa pouลพรญva na vรฝrobu betรณnu, musรญ byลฅ pitnรก alebo musรญ spฤบลaลฅ poลพiadavky podฤพa STN EN 1008.
Na oลกetrovanie povrchu poloลพenej betรณnovej vrstvy sa mรดลพu pouลพรญvaลฅ len hmoty, ktorรฉ nenarรบลกajรบ priebeh tuhnutia a tvrdnutia betรณnu. Pri pouลพitรฝch hmotรกch treba skรบลกkami podฤพa STN 73 6180 preukรกzaลฅ ich ochrannรบ รบฤinnosลฅ a stanoviลฅ vhodnรฉ dรกvkovanie pri rรดznych poveternostnรฝch podmienkach.
Oceฤพ
Betonรกrska vรฝstuลพ, ktorรก sa pouลพรญva na ukotvenie dosiek a klznรฝch tลลov, musรญ vyhovovaลฅ STN 42 0139. V prieฤnych ลกkรกrach sa pouลพรญvajรบ klznรฉ tลne z hladkej ocele s plastovรฝm povrchom hrubรฝm min. 0,3โmm, ktorรฝ zabezpeฤuje ochranu ocele proti korรณzii a zรกroveล umoลพลuje voฤพnรฝ pohyb tลลov v betรณne.
Na ukotvenie dosiek v pozdฤบลพnych ลกkรกrach cementobetรณnovรฉho krytu vozoviek skupรญn I aลพ III sa pouลพรญvajรบ tyฤe (kotvy) z hrebienkovej ocele, na ktorรฉ sa v strednej ฤasti nanรกลกa v dฤบลพke 200โmm plastovรฝ povlak hrubรฝ min. 0,3 mm.
Hmoty na utesลovanie ลกkรกr
Proti vnikaniu neฤistรดt a vody k povrchu podkladovรฝch vrstiev sa pouลพรญvajรบ zรกlievky, tmely alebo pruลพnรฉ vloลพky. Mรดลพu sa pouลพiลฅ zรกlievky a tmely, ktorรฉ sรบ spracovateฤพnรฉ za tepla (vyลพadujรบ si ohrev na 140 aลพ 180 ยฐC) alebo za studena, t. j. pri teplotรกch 5ยฐC aลพ 30ยฐC. Pruลพnรฉ vloลพky s otvorenรฝm prierezom sa pouลพรญvajรบ na utesnenie ลกkรกr ลกirokรฝch 3 aลพ 12โmm, s komรดrkovitรฝm prierezom na utesnenie ลกkรกr ลกirokรฝch 8 aลพ 20โmm a s kruhovรฝm alebo obdฤบลพnikovรฝm prierezom na doฤasnรฉ utesnenie ลกkรกr alebo majรบ funkciu vymedzovacรญch vloลพiek. ล kรกra sa musรญ pred utesnenรญm oฤistiลฅ.
ย
Konลกtrukcia vozovky
Konลกtrukcie cementobetรณnovรฝch vozoviek, ktorรฉ sa v praxi pouลพรญvajรบ, sรบ:
- vozovka s tenkรฝmi nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami โ dosky hrubรฉ pribliลพne 240โmm sรบ vybetรณnovanรฉ na tenkej, asi 40 aลพ 50โmm hrubej medzivrstve z asfaltovej zmesi, ktorรก sa obaฤพuje kamenivom. Podkladovรบ vrstvu tvorรญ obyฤajne kamenivo stmelenรฉ hydraulickรฝm spojivom a ochrannรก vrstva je zo zmesi nestmelenรฉho kameniva;
- vozovky s hrubรฝmi nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami โ dosky hrubรฉ 280 aลพ 300โmm sรบ poloลพenรฉ na vrstve zo zmesi nestmelenรฉho kameniva (typu minerรกlbetรณn). Ochrannรก vrstva je nestmelenรก, mรก filtraฤnรบ a drenรกลพnu funkciu;
- vozovka s nevystuลพenรฝmi cementobetรณnovรฝmi doskami na stmelenom podklade s drenรกลพnou medzivrstvou (hrubรก geosyntetika). Dosky hrubรฉ pribliลพne 250โmm sรบ uloลพenรฉ na 20 aลพ 40โmm hrubej vrstve z medzerovitรฉho cementovรฉho betรณnu alebo z geotextรญliรญ s drenรกลพnymi vlasยญtnosลฅami. Spodnรฝ podklad je z hydraulicยญky spevnenรฉho kameniva, resp. z cementovej stabilizรกcie;
- vozovka so spojito vystuลพenou vrstvou cementovรฉho betรณnu โ dosky hrubรฉ 200โmm sรบ vystuลพenรฉ v pozdฤบลพnom smere oceฤพovรฝmi prรบtmi urฤitรฉho prierezu. Pod doskami, na hydraulicky spevnenom podklade, mรดลพe byลฅ medzivrstva z medzerovitรฉho cementovรฉho betรณnu alebo z drenรกลพneho asfaltovรฉho koberca.
ย Obr. 2 Oลกetrovanie cementobetรณnovej vozovky po uloลพenรญ | ย Obr. 1 Kladenie dvojvrstvovรฉho cementobetรณnovรฉho krytu |
Technologickรฉ vybavenie
Na kladenie cementobetรณnovรฉho krytu vozoviek sa pouลพรญvajรบ finiลกery s klznรฝmi boฤnicami (z angl. slipform paver), ktorรฉ sa obyฤajne riadia programovo s digitรกlnymi vรฝstupmi. Rozoznรกvajรบ sa dva typy finiลกerov, a sรญce zariadenia na kladenie jednovrstvovรฉho alebo dvojvrstvovรฉho krytu.
Betonรกreล
Pri kladenรญ betรณnu rรดznych tried na spodnรบ a hornรบ vrstvu cementobetรณnovรฉho krytu treba zriadiลฅ betonรกreล s dvoma mieลกacรญmi jadrami. Vรฝrobnรฉ procesy musia byลฅ plne automatizovanรฉ a treba zabezpeฤiลฅ aj elektronickรบ kontrolu dรกvkovania vลกetkรฝch zloลพiek betรณnu.
Doprava ฤerstvรฉho betรณnu
Na dopravu vyrobenรฉho betรณnu sa pouลพรญvajรบ sklรกpacie nรกkladnรฉ automobily s vodotesnou korbou, resp. vaลovรฉ domieลกavaฤe. Odporรบฤa sa pouลพiลฅ poฤet automobilov pribliลพne o 20โ% vyลกลกรญ oproti optimรกlnej potrebe. Prepravnรก vzdialenosลฅ nรกkladnรฝch automobilov by mala byลฅ max. 15 km od vรฝroby betรณnu.
Ostatnรฉ zariadenia
Pri vรฝstavbe cementobetรณnovรฝch vozoviek sa pouลพรญvajรบ aj ostatnรฉ pomocnรฉ zariadenia, ako sรบ napr. mobilnรฝ nakladaฤ ฤerstvรฉho betรณnu, servisnรก lรกvka, mobilnรฉ zariadenie na aplikรกciu ochrannรฉho postreku, zalievaฤ ลกkรกr, automobil s rotujรบcou kefou (obr. 3) a i.
ย Obr. 3 Koneฤnรก povrchovรก รบprava kefou | ย Obr. 4 Rezanie prieฤnych ลกkรกr |
Realizรกcia cementobetรณnovรฉho krytu
S cieฤพom overiลฅ si spoฤพahlivosลฅ vรฝroby, poลพadovanรฝch parametrov cementobetรณnovรฉho krytu a ukladania ฤerstvรฉho betรณnu sa postavรญ referenฤnรฝ รบsek dlhรฝ pribliลพne 200โm, a to za rovnakรฝch podmienok, akรฉ sa predpokladajรบ poฤas vรฝstavby. Podฤพa druhu a dรดleลพitosti stavby sa mรดลพe tento รบsek zhotoviลฅ ako prvรก ฤasลฅ stavby, prรญpadne ako zvlรกลกtny รบsek mimo hlavnej komunikรกcie alebo ako nรกhrada niektorej podkladovej vrstvy.
ย
Zรกsady sprรกvnej realizรกcie:
- pri cementobetรณnovรฝch krytoch vozoviek skupรญn I treba odskรบลกaลฅ technolรณgiu vytvรกrania prieฤnej pracovnej ลกkรกry. Referenฤnรฝ รบsek sa zriaฤuje na overenie toleranciรญ dรกvkovania jednotlivรฝch zloลพiek, รบฤinnosti mieลกania, ฤasu prepravy, vlastnostรญ betรณnu v mieste kladenia, geometrickรฝch parametrov, rovnomernosti oลกetrenia betรณnu a ฤalลกรญch ukazovateฤพov poลพadovanรฝch STN 73 6123;
- vedenie finiลกerov musรญ zabezpeฤovaลฅ poลพadovanรบ presnosลฅ geometrickรฝch parametrov jednotlivรฝch dosiek;
- na vedenie finiลกerov sa mรดลพu pouลพiลฅ vodiace prvky (napr. drรดt), prรญpadne inรฉ navรกdzacie zariadenie, ktorรฉ zabezpeฤuje najvรคฤลกiu povolenรบ odchรฝlku od poลพadovanej vรฝลกky ยฑ 3 mm. Vzdialenosลฅ opornรฝch bodov vodiaceho drรดtu nemรดลพe byลฅ vรคฤลกia ako 10โm, priฤom v oblรบku sa primerane skracuje;
- pri betonรกลพi treba venovaลฅ zvรฝลกenรบ pozornosลฅ rovnomernรฉmu rozprestieraniu ฤerstvej betรณnovej zmesi pred finiลกerom a pravidelnรฉmu i rovnomernรฉmu postupu finiลกera;
- ฤerstvรฝ betรณn sa pred finiลกer vyklรกpa z nรกkladnรฝch vozidiel ฤelne na celรบ ลกรญrku betรณnovanรฉho pรกsa, prรญpadne sa tam dopravuje pomocou podรกvaฤa s rozdeฤพovacรญm dopravnรญkom;
- pri realizรกcii dvojvrstvovej vozovky sa betรณn na ukladanie hornej vrstvy dopravuje boฤnรฝm dopravnรญkom, resp. spredu dopravnรญkom ponad prednรบ ฤasลฅ finiลกera;
- zhutลovacie zariadenie finiลกera musรญ pรดsobiลฅ rovnomerne po celej ลกรญrke betรณnovรฉho pรกsa tak, aby sa betรณn spracovanรฝ v celej hrรบbke zรกroveล neprevibroval;
- pri betonรกลพi treba vyznaฤiลฅ v ฤerstvom zhutnenom betรณne stavebnรฉ staniฤenie po 100โm, a to v pruhu do vzdialenosti 250โmm od vnรบtornej hrany dosky;
- pri betรณnovanรญ sa odporรบฤa zachovaลฅ sprรกvne vรฝลกkovรฉ pomery spodnej vrstvy, aby sa mohla dodrลพaลฅ stanovenรก hrรบbka hornej vrstvy;
- ฤerstvรฝ betรณn hornej vrstvy krytu musรญ byลฅ pri teplom a suchom poฤasรญ zhutnenรฝ najneskรดr do pol hodiny, pri chladnom a vlhkom poฤasรญ najneskรดr do jednej hodiny po rozprestretรญ spodnej vrstvy;
- klznรฉ tลne do prieฤnych ลกkรกr sa musia automatizovanou vibrรกciou zatlaฤiลฅ do zhutnenรฉho betรณnu spodnej vrstvy krytu;
- krajnรฉ kotvy treba ukladaลฅ boฤnรฝm vtlรกฤacรญm zariadenรญm, ale presnejลกie je osadzovanie boฤnรฝch kotiev do vyvลtanรฝch otvorov zatvrdnutรฉho cementobetรณnovรฉho krytu vozovky.
Oลกetrovanie a ochrana povrchu
ย
Rezanie a tesnenie ลกkรกr
Ing. Mariรกn Hudรกk
Foto: Inลพinierske stavby
Autor pracuje v spoloฤnosti Inลพinierske stavby, a. s., Koลกice na oddelenรญ technickรฉho rozvoja a vรฝvoja.
Literatรบra:
(1)ย ย ย Archรญv Inลพinierskych stavieb, a. s., (technologickรฉ predpisy a pod.).
(2)ย ย ย Hejhรกlek, j.: Betonovรฝ povrch โ nevhodnejลกรญ ลeลกenรญ pro pลeteลพovanรฉ silnice a dรกlnice. In: Stavebnictvรญ a interier. 12, 2004.
(3)ย ย ย Gschwendt, I. a kol.: Vozovky: Materiรกly a technolรณgie.
(4)ย ย ย Pospรญลกil, K.: Vlastnosti cementobetonovรฝch vozovek. In. Beton โ technologie โ konstrukce โ sanace. 6, 2005.