České skúsenosti z prieskumov dodatočne predpätých väzníkov priemyslových hál sú dôležité i pre Slovensko
Jedným z aktuálnych problémov pozemného staviteľstva v ČR sú otázky spoľahlivosti dodatočne predpätých konštrukcií strešných väzníkov priemyselných hál. Ide najmä o konštrukcie z rokov 1960 až 1980, ktorých návrhová životnosť sa buď už skončila, alebo sa blíži k svojmu koncu.
Väzníky boli z prepravných dôvodov vyrábané z jednotlivých dielcov, ktoré sa na stavbe zostavovali do jedného celku spínaním dielcov pomocou predpínacích lán, prevlečených cez kanáliky, osadených do dielcov pri ich výrobe. Po napnutí predpínacej výstuže mali byť kanáliky zainjektované tak, aby bola predpínacia výstuž chránená injektážnou maltou proti korózii. Spoločným problémom všetkých týchto konštrukcií je nedostatočná injektáž, niektoré kanáliky boli zainjektované iba čiastočne a niektoré neboli zainjektované vôbec. To v mnohých prípadoch vedie v dôsledku zatekania do konštrukcie ku korózii predpínacej výstuže a v krajných prípadoch aj k haváriám konštrukcií.
Pri väčšine havárií, od ktorých sú dostupné podrobnosti, bolo zrútenie väzníka iniciované porušením predpínacej výstuže v oblasti kotvenia tejto výstuže pri hornom páse väzníka v mieste uloženia väzníka na stĺp alebo v krajnej ťahanej diagonále v blízkosti kotevnej oblasti. Skúsenosti získané pri sledovaných prieskumoch sú s týmto faktom v súlade. Z toho okrem iného vyplýva, že pozornosť pri prieskumoch aj výskum bude potrebné zamerať práve na oblasť krajnej diagonály a kotvenie predpínacej výstuže.
Typy diagnostikovaných väzníkov
V minulosti sa vyrábal celý rad rôznych typov vopred aj dodatočne predpätých väzníkov. V tomto článku predstavujeme iba najčastejšie typy dodatočne predpätých väzníkov na rozpätie 18 a 24 m, u ktorých je k dispozícii najviac informácií, získaných pri vykonaných diagnostických prieskumoch. Predpäté laná v rôznom usporiadaní sú pri popísaných typoch väzníkov vedené vždy dolným pásom a krajnými zostupnými diagonálami.
Základnou diagnostickou metódou je endoskopické vyšetrenie predpínacej výstuže. Predpínacia výstuž je uložená v kanálikoch. Presná poloha kanálikov je zisťovaná pomocou detektora výstuže a zakreslená na povrch vyšetrovaného prúta väzníka. Potom je kanálik opatrne navŕtaný vrtákom s priemerom 10 mm. Stav kanálika a v ňom uloženej predpínacej výstuže je kontrolovaný inšpekčným videoskopom.
Prieskumom je hodnotená miera zainjektovania kanálika a v prípade iba čiastočnej alebo úplne chýbajúcej injektáže je hodnotená miera korózie predpínacej výstuže. Vizuálne hodnotenie stupňa korózie je spravidla hodnotené podľa Tab. 1., prevzaté po úprave z odbornej literatúry (A. Farhidzadech, A. Ebrahimkhanlou, S. Salamone, 2015).
V rámci sledovaných prieskumov bolo vykonaných takmer 1 750 sond. Po vyhodnotení doterajších skúseností, získaných na základe celkom 30 vykonaných prieskumov, možno konštatovať niekoľko jednoznačných záverov.
Chcete vedieť viac? Zúčastnite sa odbornej konferencie Rizikové konštrukcie v stavebníctve. Kde? Hotel Jánošík, Liptovský Mikuláš. Kedy: 14. november 2024. Viac informácií získate a registrovať sa môžete na www.havariekonstrukci.cz
Ing. Vladislav Bureš, Ph.D., Katedra nosných konštrukcií Fakulty umenia a architektúry, TU Liberec
Ing. Petr Mynarčík, Ph.D., Experimentálne a diagnostické stavebné centrum, Fakulta stavebná, VŠB – Technická univerzita Ostrava
Ing. David Čítek, Ph.D., Kloknerov ústav ČVUT Praha
Ing. Arnošt Hlaváček a Ing. Karel Čapek, Diagnostika stavebných konštrukcií s.r.o., Liberec
Zdroj: PR článok Rada Building s.r.o.