image 97080 25 v1
Galรฉria(9)

Cesta I/75 Galanta โ€“ ล aฤพa โ€“ Novรฉ Zรกmky, ลกtรบdia realizovateฤพnosti

Partneri sekcie:

Cesta I/75 je sรบฤasลฅou cestnรฉho ลฅahu v smere zรกpad โ€“ vรฝchod, ktorรฝ spรกja centrรก dvoch susediacich krajov (Nitriansky a Trnavskรฝ) a zabezpeฤuje tranzitnรบ dopravu medzi mestami juลพnรฉho Slovenska. Je priamou spojnicou priemyselnรฝch a hospodรกrskych zรณn juลพnรฉho Slovenska, medzi ktorรฉ patria mestรก Slรกdkoviฤovo, Galanta, ล aฤพa, Novรฉ Zรกmky, ล ahy, Veฤพkรฝ Krtรญลก a Luฤenec. 

O1NEW
O2 NEW
O3 NEW
O4 NEW
O5 FINAL
O6 NEW
tab1
tab2

Zรกroveลˆ slรบลพi na napojenie automobilovej dopravy na cestnรบ sieลฅ medzinรกrodnรฉho vรฝznamu, a to prostrednรญctvom cesty I/35 na rรฝchlostnรบ cestu R1 (E58, E 571) na zรกpade a na cestu I/16 (E58 a E571) na vรฝchode, v meste Luฤenec.

Zรกkladnรฉ รบdaje o รบsekoch

K vypracovaniu ลกtรบdie realizovateฤพnosti pristupuje obstarรกvateฤพ (Slovenskรก sprรกva ciest) na zรกklade vzniknutej potreby predkladaลฅ Eurรณpskej komisii podklady pri vรฝbere investiฤnรฝch projektov na รบzemรญ SR, financovanรฝch prostrednรญctvom eurofondov.

Zmyslom projektu je naplniลฅ hlavnรฝ cieฤพ, tzn. posรบdiลฅ stavbu podฤพa jednotlivรฝch variantov a urฤiลฅ charakteristiky, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na porovnanie z dopravnรฉho hฤพadiska, z hฤพadiska ekonomickej efektivity, ochrany ลพivotnรฉho prostredia, prรญrody a krajiny. To znamenรก, ลพe projekt mรก daลฅ odpoveฤ na otรกzku, kedy bude stavba potrebnรก, kde bude najlepลกie umiestnenรก a v akรฝch technickรฝch parametroch by sa mala realizovaลฅ.

ล tรบdia realizovateฤพnosti rieลกi cestu I/75 na รบseku Galanta โ€“ ล aฤพa โ€“ Novรฉ Zรกmky, prechรกdzajรบcom Trnavskรฝm a Nitrianskym krajom, okresmi Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky. Cesta mรก celkovรบ dฤบลพku 40,306 km, zaฤiatok รบseku je v mieste okruลพnej kriลพovatky na obchvate mesta Galanta, koniec รบseku je severne pred vstupom do mesta Novรฉ Zรกmky (kriลพovatka c. I/75 a c. I/64).

Obr. 1 Prehฤพadná situácia cesty I/75 úsek Galanta – Jatov

Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 รบsek Galanta โ€“ Jatov

รšlohou zhotoviteฤพa tejto ลกtรบdie realizovateฤพnosti bolo vypracovaลฅ hodnotenie sรบฤasnรฉho stavu jestvujรบcej cestnej siete priamo na cestnom ลฅahu I/75 a v jeho blรญzkosti, identifikovaลฅ sรบฤasnรบ kapacitu a predpokladanรบ budรบcu kapacitu, vลกetky dopravnรฉ problรฉmy, prรญpadnรฉ kongescie a analyzovaลฅ ich, navrhnรบลฅ najvhodnejลกiu kategรณriu cesty v prรญpade preloลพky cesty, resp. nevyhnutnosti zmeny kategรณrie pri modernizรกcii a rekonลกtrukcii cesty.

รšฤelom bolo nรกjsลฅ optimรกlne rieลกenie, ktorรฉ spฤบลˆa technickรฉ, dopravno-inลพinierske, ekonomickรฉ a environmentรกlne parametre.

Rozdelenie na รบseky (stavby)

Posรบdenie realizovateฤพnosti jednotlivรฝch stavieb cestnรฉho ลฅahu variantnรฝch trรกs v koridore cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky sa realizovalo v tรฝchto รบsekoch (stavbรกch) cesty I/75:

  • cesta I/75 Galanta โ€“ ล aฤพa (variant A, B),
  • cesta I/75 ล aฤพa โ€“ obchvat (variant A, B),
  • cesta I/75 ล aฤพa โ€“ Jatov (variant A, B),
  • cesta I/75 Jatov โ€“ Tvrdoลกovce (variant C, E), cesta I/75 Jatov โ€“ ล urany (variant D),
  • cesta I/75 Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky ยญ(variant C, E).

Analรฝza problรฉmov existujรบcej cesty I/75 a dopravnรฉ prieskumy

Cestnรฝ ลฅah v koridore existujรบcej cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky sa analyzoval z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty a mostnรฝch objektov, ลกรญrkovรฉho usporiadania, kapacity, z hฤพadiska bezpeฤnosti dopravy, prรญฤin vzniku kongesciรญ a dopravnej nehodovosti. V marci 2017 vykonal Vรฝskumnรฝ รบstav dopravnรฝ, a. s., ลฝilina ฤalej uvedenรฉ dopravnรฉ prieskumy.

 

Profilovรฝ dopravnรฝ prieskum

รšฤelom profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu bolo zistiลฅ aktuรกlne dopravnรฉ zaลฅaลพenie na cestnej sieti v posudzovanej oblasti. Samotnรฝ vรฝkon profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu prebiehal kontinuรกlne 24โ€ฏhodรญn, sedem po sebe nasledujรบcich dnรญ od 13.โ€ฏmarca do 19. marca 2017. Profilovรฝ dopravnรฝ prieskum sa realizoval prostrednรญctvom 16 ks automatickรฝch sฤรญtaฤov dopravy SIERZEGA SR4, ktorรฉ dokรกลพu na zรกklade mikrovlnnej technolรณgie zaznamenรกvaลฅ prejazdy vozidiel v profile.

Z vyhodnotenia profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu na stanovenรฝch profiloch vyplรฝva, ลพe najvyลกลกie intenzity dopravy sa zaznamenali v blรญzkosti okresnรฝch miest Galanta a ล aฤพa. Obe tieto mestรก sรบ aj vรฝznamnรฝmi zdrojmi a cieฤพmi nรกkladnej dopravy, zรกroveลˆ sรบ vรฝznamnรฝmi zdrojmi/cieฤพmi osobnej dopravy v sรบvislosti s bรฝvanรญm, nakupovanรญm a voฤพnoฤasovรฝmi aktivitami. Hodnoty RPDI v tรฝchto troch profiloch prekraฤujรบ 12 000 vozidiel za deลˆ.

V ฤalลกรญch profiloch smerom na okresnรฉ mesto Novรฉ Zรกmky sa zaznamenali hodnoty RPDI na รบrovni okolo 7 000 aลพ 8 000 vozidiel za deลˆ. Podiel osobnej dopravy na vลกetkรฝch meranรฝch profiloch sa pohybuje nad 80 %.

 

Smerovรฝ prieskum (EฤŒV) โ€“ kordรณnovรฝ smerovรฝ prieskum

รšฤelom kordรณnovรฉho smerovรฉho prieskumu bolo zistiลฅ pomery tranzitnej, zdrojovej a cieฤพovej dopravy v meste ล aฤพa. S tรฝmto cieฤพom sa na vรฝznamnรฝch dopravnรฝch spojeniach z pohฤพadu ล ale (na vstupoch/vรฝstupoch do/z miesta) vytypovali lokality na umiestnenie techniky na vykonanie samotnรฉho prieskumu. Prieskum sa realizoval prostrednรญctvom videozรกznamu pouลพitรญm 10 ks vizuรกlnych sond spolu na piatich stanoviลกtiach.

 

Smerovรฉ kriลพovatkovรฉ prieskumy

รšฤelom smerovรฝch kriลพovatkovรฝch prieskumov (SKP) bolo zistiลฅ pohyb a smerovanie dopravnรฝch prรบdov vozidiel v priestore analyzovanรฝch kriลพovatiek. Samotnรฝ vรฝkon SKP prebiehal poฤas dopravnรฝch ลกpiฤiek od 7:00 do 11:00 h a od 13:00 do 17:00 h, a to na vลกetkรฝch kriลพovatkรกch sรบฤasne. SKP sa realizoval prostrednรญctvom videozรกznamu s pouลพitรญm 12 ks vizuรกlnych sond na desiatich kriลพovatkรกch na trase cesty I/75, na jednej kriลพovatke na ceste I/64 pri ล uranoch a na jednej kriลพovatke na ceste II/561 pri obci Hornรฉ Saliby.

Na vytvorenie dopravnรฉho modelu sa vyยญuลพil softvรฉr spoloฤnosti PTV, pouลพila sa ฤasลฅ PTV โ€“ VISUM 15. Namodeloval sa sรบฤasnรฝ stav dopravy a vypracovalo sa kapacitnรฉ posรบdenie sรบฤasnรฉho stavu, z ktorรฉho vyplรฝva, ลพe:

  • extravilรกnovรฉ รบseky cesty I/75 kapacitne vyhovujรบ sรบฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu, 
  • v sรบฤasnosti kapacitne nevyhovujรบ intravilรกnovรฉ รบseky cesty I/75 v meste ล aฤพa, 
  • intravilรกnovรฝ รบsek v obci Tvrdoลกovce kapacitne vyhovuje sรบฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu s minimรกlnou rezervou kapacity.

Dopravnรก prognรณza

Pri vรฝpoฤte dopravnej prognรณzy sa poฤรญtalo s vรฝhฤพadovรฝm obdobรญm rokov 2027, 2037 a 2047. Na vรฝpoฤet dopravnej prognรณzy sa pouลพila analรฝza doteraz spracovanรฝch dokumentรกciรญ a prieskumov, ฤalej aktuรกlne รบdaje z poslednรฉho sฤรญtania dopravy v roku 2015 a doplลˆujรบce dopravnรฉ prieskumy vykonanรฉ poฤas roka 2017 v zmysle platnรฝch noriem.

Dopravnรก prognรณza bola spracovanรก pre:

  • nulovรฝ stav (existujรบca cestnรก sieลฅ, obr. 2),
  • stav s realizรกciou navrhovanรฝch investรญciรญ (obr. 3, 4).

Obr. 2 Nulový stav, mesto Šaฤพa, rok 2047 (osobné vozidlá + nákladné vozidlá za 24 h v profile)

Obr. 2 Nulovรฝ stav, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)

 

Obr. 3 Stav s realizáciou, variant A, mesto Šaฤพa, rok 2047 (osobné vozidlá + nákladné vozidlá za 24 h v profile)

Obr. 3 Stav s realizรกciou, variant A, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)

 

Obr. 4 Stav s realizáciou, variant B, mesto Šaฤพa, rok 2047 (osobné vozidlá + nákladné vozidlá za 24 h v profile)

Obr. 4 Stav s realizรกciou, variant B, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)

Navrhovanรฉ varianty

Cesta I/75 Galanta โ€“ ล aฤพa

Ide o รบsek na trase sรบฤasnej cesty I/75. Celkovรก dฤบลพka รบseku sa lรญลกi podฤพa nadvรคznosti na nasledujรบci รบsek, tzn. pri variante A je to 5,046 km a pri variante B je to 8,012 km. Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe cesta I/75 v tomto รบseku vyhovie pri oboch variantoch vรฝhฤพadovรฝm dopravnรฝm nรกrokom v roku 2047 pri sรบฤasnom usporiadanรญ v kategรณrii C 11,5/80 (2-pruh).
Z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty je tento รบsek vyhovujรบci, nevyhovujรบci je len stav dvoch mostnรฝch objektov, ktorรฉ si vyลพadujรบ rekonลกtrukciu. Z hฤพadiska hluku nevyhovuje danรฝ รบsek pri obci Kajal.

 

Cesta I/75 ล aฤพa โ€“ obchvat

Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe existujรบca cesta I/75 vedenรก cez intravilรกn mesta ล aฤพa nevyhovuje dopravnรฝm nรกrokom uลพ v sรบฤasnosti. Zvรฝลกenie kapacity cesty I/75, bezpeฤnosti a plynulosti dopravy, odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy, ako aj znรญลพenie hluku a exhalรกtov v meste moลพno dosiahnuลฅ len vybudovanรญm obchvatu mesta ล aฤพa (obr. 5).

Posudzovanรฉ boli dva varianty vedenia obchvatu mesta ล aฤพa:

  • variant A severnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,783 km (2-pruh) v zmysle รšPN mesta ล aฤพa,
  • variant B juลพnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,543 km (2-pruh a 4-pruh).

Obr. 5 Prehฤพadná situácia cesty I/75 Šaฤพa – obchvat

Obr. 5 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 ล aฤพa โ€“ obchvat 

Medzi vรฝhody variantu B patrรญ jeho vedenie mimo poฤพovnรฝch revรญrov pri Vรกhu (pod vodnรฝm dielom Krรกฤพovรก), vรคฤลกie dopravnรฉ odฤพahฤenie mesta ล aฤพa, dopravnรฉ napojenie juลพnej priemyselnej ฤasti mesta ล aฤพa (c. III/1366 a c. II/573) a takisto moลพnosลฅ vรฝstavby obchvatu v dvoch etapรกch. V prรญpade vรฝstavby obchvatu podฤพa variantu A treba rรกtaลฅ s tรฝm, ลพe vรฝhฤพadovo porastie v intravilรกne mesta ล aฤพa, aj napriek vybudovanรฉmu obchvatu c. I/75, dopravnรฉ zaลฅaลพenie v roku 2047 aลพ na sรบฤasnรบ รบroveลˆ a v ฤalลกom obdobรญ ju dokonca prekroฤรญ. Z toho vyplรฝva, ลพe v budรบcnosti bude na odฤพahฤenie mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy potrebnรฉ vybudovaลฅ ฤalลกรญ cestnรฝ most cez rieku Vรกh. Zvรฝลกenie intenzity dopravy pribliลพne o 53 % sa oฤakรกva na navrhovanom privรกdzaฤi do ล ale-Veฤe na Dolnoveskej ulici v meste ล aฤพa.

Pri variante A, vo vzdialenosti 2,950 km od Chrรกnenรฉho vtรกฤieho รบzemia (CHVรš) Krรกฤพovรก, hniezdnej kolรณnie chavkoลกov noฤnรฝch, je zvรฝลกenรฉ riziko kolรญziรญ vtรกkov s existujรบcim vzduลกnรฝm elektrickรฝm vedenรญm โ€“ odporรบฤa sa ho preloลพiลฅ pod zem. Pri vedenรญ preloลพky c. I/75 severnรฝm obchvatom (variant A) sa cesta I/75 dostรกva do tesnej blรญzkosti budรบcej obytnej zรกstavby miestnej ฤasti Veฤa a obce Dlhรก nad Vรกhom, priฤom v budรบcnosti hrozรญ, ลพe cesta I/75 bude nakoniec obostavanรก zรกstavbou z oboch jej strรกn.

Nevรฝhodou variantu B je potreba zmeny รšzemnรฉho plรกnu mesta ล aฤพa a dotknutรฝch obcรญ, zmeny รšzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja, spracovania a zabezpeฤenia dokumentรกciรญ a rozhodnutรญ (zรกmer EIA, sprรกva o hodnotenรญ EIA, zรกvereฤnรฉ stanovisko EIA, DSZ, DรšR, ลกtรกtna expertรญza, รบzemnรฉ rozhodnutie, DSP, MPV). Z dรดvodu tรฝchto zmien treba pri variante B poฤรญtaลฅ s oddialenรญm zaฤatia vรฝstavby obchvatu mesta ล aฤพa oproti variantu A.

 

Cesta I/75 ล aฤพa โ€“ Jatov

Ide o รบsek na trase sรบฤasnej cesty I/75 s celkovou dฤบลพkou 4,260 km. Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe cesta I/75 na tomto รบseku vyhovie vรฝhฤพadovรฝm dopravnรฝm nรกrokom v roku 2047 v sรบฤasnom usporiadanรญ v kategรณrii C 11,5/80 (2-pruh). Z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty je tento รบsek vyhovujรบci, nevyhovuje len stav dvoch mostnรฝch objektov.

 

Cesta I/75 Jatov โ€“ Tvrdoลกovce (variantโ€ฏC), resp. Jatov โ€“ ล urany (variant D)

Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe existujรบca cesta I/75 vedenรก cez intravilรกny obcรญ Jatov a Tvrdoลกovce nevyhovuje dopravnรฝm nรกrokom uลพ v sรบฤasnosti. Zvรฝลกenie kapacity cesty I/75, bezpeฤnosti a plynulosti dopravy, odฤพahฤenie intravilรกnu tรฝchto obcรญ od automobilovej dopravy, ako aj znรญลพenie hluku a exhalรกtov moลพno dosiahnuลฅ len vybudovanรญm obchvatu. Na รบseku Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky nezodpovedรก sรบฤasnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie a parametre cesty I/75 (kategรณria C7,5) ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu na ostatnรฝch รบsekoch cesty I/75.

Posudzovali sa tri varianty vedenia cesty I/75 (obr. 6):

  • variant C severovรฝchodnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,309 km s napojenรญm na sรบฤasnรบ cestu I/75 juลพne od obce Tvrdoลกovce,
  • variant D severovรฝchodnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 13,891 km s napojenรญm na cestu I/64 Novรฉ Zรกmky โ€“ Nitra zรกpadne od mesta ล urany, 
  • variant E (รšPD) v trase sรบฤasnej cesty I/75 s dฤบลพkou 8,082 km; v tomto prรญpade ide o homogenizรกciu cestnรฉho ลฅahu a rozลกรญrenie cesty I/75 na kategรณriu C11,5/80.

Obr. 6 Prehฤพadná situácia cesty I/75 úsek Jatov – Nové Zámky

Obr. 6 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 รบsek Jatov โ€“ Novรฉ Zรกmky

Trasa preloลพky cesty I/75 pri variantoch C a D obchรกdza obce Jatov a Tvrdoลกovce z vรฝchodnej strany cez poฤพnohospodรกrsky vyuลพรญvanรฉ รบzemie na rozhranรญ dotknutรฝch parciel, a to v takej vzdialenosti od obytnej zรกstavby, aby neboli potrebnรฉ ลพiadne protihlukovรฉ opatrenia. Preloลพka zรกroveลˆ prechรกdza cez Chrรกnenรฉ vtรกฤie รบzemie SKCHVU 005 Dolnรฉ Povaลพie. Pri variante C sa preloลพka c. I/75 za obcou Tvrdoลกovce vracia do sรบฤasnej trasy cesty I/75. Pri variante D sa preloลพka c. I/75 nevracia naspรคลฅ do sรบฤasnej trasy c. I/75, ale pokraฤuje k existujรบcej ceste II/580, obchรกdza ลกportovรฉ letisko ล urany a  konฤรญ sa napojenรญm na cestu I/64 v kriลพovatke ล urany. Na รบseku od kriลพovatky Akomรกลˆ po kriลพovatku ล urany vedie cesta I/75 v spoloฤnej trase s cestou II/580 (Palรกrikovo โ€“ ล urany). Pokraฤovanie cesty I/75 smerom na Novรฉ Zรกmky sa navrhuje na trase cesty I/64 (รบsek I/64 ล urany โ€“ Novรฉ Zรกmky).

 

Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky

Sรบฤasnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie a parametre cesty I/75 (kategรณria C7,5) na รบseku Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky nezodpovedajรบ ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu na ostatnรฝch รบsekoch cesty (kategรณria C11,5/80). Pri variante C by bola potrebnรก homogenizรกcia tohto cestnรฉho ลฅahu a rozลกรญrenie cesty I/75 na kategรณriu C11,5/80 na dฤบลพke 8,319 km, pri variante E na dฤบลพke 10,248 km. Sรบฤasลฅou stavby je รบprava รบrovลˆovej kriลพovatky s cestami II/580 a III/1497 v lokalite ฤŒiky a mimoรบrovลˆovรฉ kriลพovanie cesty I/75 so ลพelezniฤnou traลฅou Palรกrikovo โ€“ ล urany, traลฅovรฝ รบsek 3021.

Zรกver

Na zรกklade posรบdenia realizovateฤพnosti jednotlivรฝch variantov stavby cesty I/75 zโ€ฏtechnickรฉho a dopravnรฉho hฤพadiska, z hฤพadiska ekonomickej efektรญvnosti, ochrany ลพivotnรฉho prostredia a ฤalลกรญch faktorov sa prijali takรฉto odporรบฤania:

 

Cesta I/75 Galanta โ€“ ล aฤพa

  • Zrealizovaลฅ protihlukovรฉ opatrenia na ceste I/75 pred neลพiaducim hlukom z dopravy, a to vฤพavo na ochranu obcรญ Kajal a Krรกฤพovรก nad Vรกhom; zรกroveลˆ zrekonลกtruovaลฅ mosty na existujรบcej ceste I/75 a osadiลฅ na nich bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Vรฝstavba sa odporรบฤa zrealizovaลฅ najneskรดr do roku 2025.
  • Rezervovaลฅ sรบฤasnรฝ koridor cesty I/75 na vรฝhฤพadovรฉ rozลกรญrenie cesty I/75 na 4-pruh.
  • Pristรบpiลฅ k rozลกรญreniu cesty I/75 na 4-pruh vo vรฝhฤพadovom obdobรญ okolo roku 2047, ak sa naplnรญ dopravnรก prognรณza a rast dopravy na รบroveลˆ okolo 18 000 voz/24 hod./obojsmerne.

Tab. 1 Zรกkladnรฉ ukazovatele รบseku Galanta โ€“ Jatov

Tab. 1 Základné ukazovatele úseku Galanta – Jatov

Cesta I/75 ล aฤพa โ€“ obchvat

  • Pri variante A moลพno oฤakรกvaลฅ menลกie odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy, kde aj napriek vybudovanรฉmu obchvatu bude potrebnรฉ v budรบcnosti znovu rieลกiลฅ nepriaznivรบ dopravnรบ situรกciu v meste vybudovanรญm ฤalลกieho cestnรฉho mosta cez rieku Vรกh (v k.โ€ฏรบ. ล aฤพa). V tejto sรบvislosti bude potrebnรฉ aktualizovaลฅ Generel dopravy mesta ล aฤพa aj รšzemnรฝ plรกn mesta ล aฤพa. Vzhฤพadom na blรญzkosลฅ budรบcej obytnej zรกstavby miestnej ฤasti Veฤa a obce Dlhรก nad Vรกhom k navrhovanej preloลพke c. I/75 je variant A menej vhodnรฝ z urbanistickรฉho hฤพadiska. 
  • Pri variante B moลพno oฤakรกvaลฅ vรคฤลกie odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy a moลพnosลฅ dopravnรฉho napojenia aj juลพnej priemyselnej ฤasti mesta ล aฤพa na preloลพku c. I/75. Variant je vhodnejลกรญ aj z urbanistickรฉho hฤพadiska, na druhej strane si vyลพaduje zmenu รšzemnรฉho plรกnu mesta ล aฤพa a dotknutรฝch obcรญ a zmenu รšzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja. Z dรดvodu tรฝchto zmien treba poฤรญtaลฅ s oddialenรญm zaฤatia vรฝstavby oproti variantu A.

 

Cesta I/75 ล aฤพa โ€“ Jatov

โ€ข Bez ohฤพadu na vybranรฝ variant v predchรกdzajรบcom รบseku bude treba zrekonลกtruovaลฅ mosty na existujรบcej ceste I/75 a osadiลฅ na nich bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Rekonลกtrukcia sa odporรบฤa zrealizovaลฅ najneskรดr do roku 2021.

 

Cesta I/75 Jatov โ€“ Tvrdoลกovce (variant C), resp. Jatov โ€“ ล urany (variant D)

  • Z dopravnรฉho, ako aj z ekonomickรฉho hฤพadiska sa javรญ najvhodnejลกie rieลกiลฅ preloลพkou c. I/75 mimo intravilรกnu obcรญ Jatov a Tvrdoลกovce podฤพa variantu D s pokraฤovanรญm do Novรฝch Zรกmkov po ceste I/64 Novรฉ Zรกmky โ€“ ล urany (4-pruh, spoloฤnรฝ รบsek s cestou I/64).
  • Oba varianty C aj D obchรกdzajรบ dotknutรฉ obce, ale zรกroveลˆ prechรกdzajรบ cez chrรกnenรฉ vtรกฤie รบzemie SKCHVU005, preto sa v sprรกve o hodnotenรญ (EIA) odporรบฤa preveriลฅ moลพnosลฅ posunu trasy preloลพky c.โ€ฏI/75 bliลพลกie k obci Tvrdoลกovce. 
  • V ฤalลกom stupni PD treba nรกjsลฅ takรบ polohu preloลพky c. I/75, ktorรก by predstavovala len mierne negatรญvny vplyv na vtรกky ลพijรบce v tomto vtรกฤom รบzemรญ tak, aby sa zรกsah do CHVรš ฤo najviac minimalizoval. Vรฝslednรฉ rieลกenie by malo vzรญsลฅ zo zรกvereฤnรฉho rozhodnutia MลฝP SR (EIA). 
  • V prรญpade odporuฤenia akรฉhokoฤพvek upravenรฉho variantu v zรกvereฤnom rozhodnutรญ MลฝP SR (EIA) bude potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ zmenu รบzemnรฝch plรกnov dotknutรฝch obcรญ a zmenu รšzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja.

Tab. 2 Zรกkladnรฉ ukazovatele รบseku Jatov โ€“ Novรฉ Zรกmky 

Tab. 2 Základné ukazovatele úseku Jatov – Nové Zámky

 

Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky

  • V prรญpade priechodnosti odporรบฤanรฉho variantu D v predchรกdzajรบcom รบseku v rรกmci procesu EIA sa na existujรบcej ceste I/75 v รบseku Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky nenavrhujรบ ลพiadne รบpravy, tzn. bude sa tu uskutoฤลˆovaลฅ len ลกtandardnรก รบdrลพba cesty.
  • V prรญpade nepriechodnosti variantu D v procese EIA bude potom najneskรดr do roku 2047 potrebnรฉ zrealizovaลฅ รบpravu a rozลกรญrenie existujรบcej cesty I/75 na parametre C 11,5/80 podฤพa variantu C (od km 1,929 po km 10,248 variant E). ฤŽalej bude treba skoordinovaลฅ a zosรบladiลฅ navzรกjom stavbu Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ€“ Novรฉ Zรกmky a stavbu Rรฝchlostnรก cesta R7 Dunajskรก Streda โ€“ Novรฉ Zรกmky v mieste ich kriลพovania.

ฤŒlรกnok predstavuje ลกtรบdiu realizovateฤพnosti cesty I/75 na รบseku Galanta โ€“ ล aฤพa โ€“ Novรฉ Zรกmky v Trnavskom a Nitrianskom kraji s celkovou dฤบลพkou 40,306 km, ktorej cieฤพom bolo posรบdiลฅ realizovateฤพnosลฅ jednotlivรฝch stavieb tohto cestnรฉho ลฅahu z hฤพadiska priechodnosti navrhovanรฝch variantnรฝch trรกs v koridore cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky a nรกjsลฅ optimรกlne rieลกenie, ktorรฉ spฤบลˆa technickรฉ, dopravno-inลพinierske, ekonomickรฉ a environmentรกlne parametre.

I/75 Galanta โ€“ ล aฤพa โ€“ Novรฉ Zรกmky, Feasibility Study

National road I/75 is part of the transport road corridor in the west – east direction, which connects the centers of two neighboring regions (Nitra and Trnava) and provides transit traffic between the cities of southern Slovakia. It is a direct connection line between industrial and economic zones of southern Slovakia, including cities Slรกdkoviฤovo – Galanta – ล aฤพa – Novรฉ Zรกmky – ล ahy – Veฤพkรฝ Krtรญลก – Luฤenec. At the same time, it serves as a connection to the road network of international importance for car traffic, specifically by means of road I/35 with connection to expressway R1 (E 58, E 571) in the west and connection to road I/16 (E 58, E 571) in the east in the city of Luฤenec.

 

TEXT: Ing. Mikulรกลก Jurkoviฤ
Obrรกzky: DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Mikulรกลก Jurkoviฤ pรดsobรญ v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., a bol hlavnรฝm inลพinierom predmetnej ลกtรบdie realizovateฤพnosti.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2017.

Najฤรญtanejลกie