Cesta I/75 Galanta โ ล aฤพa โ Novรฉ Zรกmky, ลกtรบdia realizovateฤพnosti
Cesta I/75 je sรบฤasลฅou cestnรฉho ลฅahu v smere zรกpad โ vรฝchod, ktorรฝ spรกja centrรก dvoch susediacich krajov (Nitriansky a Trnavskรฝ) a zabezpeฤuje tranzitnรบ dopravu medzi mestami juลพnรฉho Slovenska. Je priamou spojnicou priemyselnรฝch a hospodรกrskych zรณn juลพnรฉho Slovenska, medzi ktorรฉ patria mestรก Slรกdkoviฤovo, Galanta, ล aฤพa, Novรฉ Zรกmky, ล ahy, Veฤพkรฝ Krtรญลก a Luฤenec.
Zรกroveล slรบลพi na napojenie automobilovej dopravy na cestnรบ sieลฅ medzinรกrodnรฉho vรฝznamu, a to prostrednรญctvom cesty I/35 na rรฝchlostnรบ cestu R1 (E58, E 571) na zรกpade a na cestu I/16 (E58 a E571) na vรฝchode, v meste Luฤenec.
Zรกkladnรฉ รบdaje o รบsekoch
K vypracovaniu ลกtรบdie realizovateฤพnosti pristupuje obstarรกvateฤพ (Slovenskรก sprรกva ciest) na zรกklade vzniknutej potreby predkladaลฅ Eurรณpskej komisii podklady pri vรฝbere investiฤnรฝch projektov na รบzemรญ SR, financovanรฝch prostrednรญctvom eurofondov.
Zmyslom projektu je naplniลฅ hlavnรฝ cieฤพ, tzn. posรบdiลฅ stavbu podฤพa jednotlivรฝch variantov a urฤiลฅ charakteristiky, ktorรฉ sรบ potrebnรฉ na porovnanie z dopravnรฉho hฤพadiska, z hฤพadiska ekonomickej efektivity, ochrany ลพivotnรฉho prostredia, prรญrody a krajiny. To znamenรก, ลพe projekt mรก daลฅ odpoveฤ na otรกzku, kedy bude stavba potrebnรก, kde bude najlepลกie umiestnenรก a v akรฝch technickรฝch parametroch by sa mala realizovaลฅ.
ล tรบdia realizovateฤพnosti rieลกi cestu I/75 na รบseku Galanta โ ล aฤพa โ Novรฉ Zรกmky, prechรกdzajรบcom Trnavskรฝm a Nitrianskym krajom, okresmi Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky. Cesta mรก celkovรบ dฤบลพku 40,306 km, zaฤiatok รบseku je v mieste okruลพnej kriลพovatky na obchvate mesta Galanta, koniec รบseku je severne pred vstupom do mesta Novรฉ Zรกmky (kriลพovatka c. I/75 a c. I/64).
Obr. 1 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 รบsek Galanta โ Jatov
รlohou zhotoviteฤพa tejto ลกtรบdie realizovateฤพnosti bolo vypracovaลฅ hodnotenie sรบฤasnรฉho stavu jestvujรบcej cestnej siete priamo na cestnom ลฅahu I/75 a v jeho blรญzkosti, identifikovaลฅ sรบฤasnรบ kapacitu a predpokladanรบ budรบcu kapacitu, vลกetky dopravnรฉ problรฉmy, prรญpadnรฉ kongescie a analyzovaลฅ ich, navrhnรบลฅ najvhodnejลกiu kategรณriu cesty v prรญpade preloลพky cesty, resp. nevyhnutnosti zmeny kategรณrie pri modernizรกcii a rekonลกtrukcii cesty.
รฤelom bolo nรกjsลฅ optimรกlne rieลกenie, ktorรฉ spฤบลa technickรฉ, dopravno-inลพinierske, ekonomickรฉ a environmentรกlne parametre.
Rozdelenie na รบseky (stavby)
Posรบdenie realizovateฤพnosti jednotlivรฝch stavieb cestnรฉho ลฅahu variantnรฝch trรกs v koridore cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky sa realizovalo v tรฝchto รบsekoch (stavbรกch) cesty I/75:
- cesta I/75 Galanta โ ล aฤพa (variant A, B),
- cesta I/75 ล aฤพa โ obchvat (variant A, B),
- cesta I/75 ล aฤพa โ Jatov (variant A, B),
- cesta I/75 Jatov โ Tvrdoลกovce (variant C, E), cesta I/75 Jatov โ ล urany (variant D),
- cesta I/75 Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky ยญ(variant C, E).
Analรฝza problรฉmov existujรบcej cesty I/75 a dopravnรฉ prieskumy
Cestnรฝ ลฅah v koridore existujรบcej cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky sa analyzoval z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty a mostnรฝch objektov, ลกรญrkovรฉho usporiadania, kapacity, z hฤพadiska bezpeฤnosti dopravy, prรญฤin vzniku kongesciรญ a dopravnej nehodovosti. V marci 2017 vykonal Vรฝskumnรฝ รบstav dopravnรฝ, a. s., ลฝilina ฤalej uvedenรฉ dopravnรฉ prieskumy.
Profilovรฝ dopravnรฝ prieskum
รฤelom profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu bolo zistiลฅ aktuรกlne dopravnรฉ zaลฅaลพenie na cestnej sieti v posudzovanej oblasti. Samotnรฝ vรฝkon profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu prebiehal kontinuรกlne 24โฏhodรญn, sedem po sebe nasledujรบcich dnรญ od 13.โฏmarca do 19. marca 2017. Profilovรฝ dopravnรฝ prieskum sa realizoval prostrednรญctvom 16 ks automatickรฝch sฤรญtaฤov dopravy SIERZEGA SR4, ktorรฉ dokรกลพu na zรกklade mikrovlnnej technolรณgie zaznamenรกvaลฅ prejazdy vozidiel v profile.
Z vyhodnotenia profilovรฉho dopravnรฉho prieskumu na stanovenรฝch profiloch vyplรฝva, ลพe najvyลกลกie intenzity dopravy sa zaznamenali v blรญzkosti okresnรฝch miest Galanta a ล aฤพa. Obe tieto mestรก sรบ aj vรฝznamnรฝmi zdrojmi a cieฤพmi nรกkladnej dopravy, zรกroveล sรบ vรฝznamnรฝmi zdrojmi/cieฤพmi osobnej dopravy v sรบvislosti s bรฝvanรญm, nakupovanรญm a voฤพnoฤasovรฝmi aktivitami. Hodnoty RPDI v tรฝchto troch profiloch prekraฤujรบ 12 000 vozidiel za deล.
V ฤalลกรญch profiloch smerom na okresnรฉ mesto Novรฉ Zรกmky sa zaznamenali hodnoty RPDI na รบrovni okolo 7 000 aลพ 8 000 vozidiel za deล. Podiel osobnej dopravy na vลกetkรฝch meranรฝch profiloch sa pohybuje nad 80 %.
Smerovรฝ prieskum (EฤV) โ kordรณnovรฝ smerovรฝ prieskum
รฤelom kordรณnovรฉho smerovรฉho prieskumu bolo zistiลฅ pomery tranzitnej, zdrojovej a cieฤพovej dopravy v meste ล aฤพa. S tรฝmto cieฤพom sa na vรฝznamnรฝch dopravnรฝch spojeniach z pohฤพadu ล ale (na vstupoch/vรฝstupoch do/z miesta) vytypovali lokality na umiestnenie techniky na vykonanie samotnรฉho prieskumu. Prieskum sa realizoval prostrednรญctvom videozรกznamu pouลพitรญm 10 ks vizuรกlnych sond spolu na piatich stanoviลกtiach.
Smerovรฉ kriลพovatkovรฉ prieskumy
รฤelom smerovรฝch kriลพovatkovรฝch prieskumov (SKP) bolo zistiลฅ pohyb a smerovanie dopravnรฝch prรบdov vozidiel v priestore analyzovanรฝch kriลพovatiek. Samotnรฝ vรฝkon SKP prebiehal poฤas dopravnรฝch ลกpiฤiek od 7:00 do 11:00 h a od 13:00 do 17:00 h, a to na vลกetkรฝch kriลพovatkรกch sรบฤasne. SKP sa realizoval prostrednรญctvom videozรกznamu s pouลพitรญm 12 ks vizuรกlnych sond na desiatich kriลพovatkรกch na trase cesty I/75, na jednej kriลพovatke na ceste I/64 pri ล uranoch a na jednej kriลพovatke na ceste II/561 pri obci Hornรฉ Saliby.
Na vytvorenie dopravnรฉho modelu sa vyยญuลพil softvรฉr spoloฤnosti PTV, pouลพila sa ฤasลฅ PTV โ VISUM 15. Namodeloval sa sรบฤasnรฝ stav dopravy a vypracovalo sa kapacitnรฉ posรบdenie sรบฤasnรฉho stavu, z ktorรฉho vyplรฝva, ลพe:
- extravilรกnovรฉ รบseky cesty I/75 kapacitne vyhovujรบ sรบฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu,
- v sรบฤasnosti kapacitne nevyhovujรบ intravilรกnovรฉ รบseky cesty I/75 v meste ล aฤพa,
- intravilรกnovรฝ รบsek v obci Tvrdoลกovce kapacitne vyhovuje sรบฤasnรฉmu dopravnรฉmu zaลฅaลพeniu s minimรกlnou rezervou kapacity.
Dopravnรก prognรณza
Pri vรฝpoฤte dopravnej prognรณzy sa poฤรญtalo s vรฝhฤพadovรฝm obdobรญm rokov 2027, 2037 a 2047. Na vรฝpoฤet dopravnej prognรณzy sa pouลพila analรฝza doteraz spracovanรฝch dokumentรกciรญ a prieskumov, ฤalej aktuรกlne รบdaje z poslednรฉho sฤรญtania dopravy v roku 2015 a doplลujรบce dopravnรฉ prieskumy vykonanรฉ poฤas roka 2017 v zmysle platnรฝch noriem.
Dopravnรก prognรณza bola spracovanรก pre:
- nulovรฝ stav (existujรบca cestnรก sieลฅ, obr. 2),
- stav s realizรกciou navrhovanรฝch investรญciรญ (obr. 3, 4).
Obr. 2 Nulovรฝ stav, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)
Obr. 3 Stav s realizรกciou, variant A, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)
Obr. 4 Stav s realizรกciou, variant B, mesto ล aฤพa, rok 2047 (osobnรฉ vozidlรก + nรกkladnรฉ vozidlรก za 24 h v profile)
Navrhovanรฉ varianty
Cesta I/75 Galanta โ ล aฤพa
Ide o รบsek na trase sรบฤasnej cesty I/75. Celkovรก dฤบลพka รบseku sa lรญลกi podฤพa nadvรคznosti na nasledujรบci รบsek, tzn. pri variante A je to 5,046 km a pri variante B je to 8,012 km. Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe cesta I/75 v tomto รบseku vyhovie pri oboch variantoch vรฝhฤพadovรฝm dopravnรฝm nรกrokom v roku 2047 pri sรบฤasnom usporiadanรญ v kategรณrii C 11,5/80 (2-pruh).
Z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty je tento รบsek vyhovujรบci, nevyhovujรบci je len stav dvoch mostnรฝch objektov, ktorรฉ si vyลพadujรบ rekonลกtrukciu. Z hฤพadiska hluku nevyhovuje danรฝ รบsek pri obci Kajal.
Cesta I/75 ล aฤพa โ obchvat
Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe existujรบca cesta I/75 vedenรก cez intravilรกn mesta ล aฤพa nevyhovuje dopravnรฝm nรกrokom uลพ v sรบฤasnosti. Zvรฝลกenie kapacity cesty I/75, bezpeฤnosti a plynulosti dopravy, odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy, ako aj znรญลพenie hluku a exhalรกtov v meste moลพno dosiahnuลฅ len vybudovanรญm obchvatu mesta ล aฤพa (obr. 5).
Posudzovanรฉ boli dva varianty vedenia obchvatu mesta ล aฤพa:
- variant A severnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,783 km (2-pruh) v zmysle รPN mesta ล aฤพa,
- variant B juลพnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,543 km (2-pruh a 4-pruh).
Obr. 5 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 ล aฤพa โ obchvat
Medzi vรฝhody variantu B patrรญ jeho vedenie mimo poฤพovnรฝch revรญrov pri Vรกhu (pod vodnรฝm dielom Krรกฤพovรก), vรคฤลกie dopravnรฉ odฤพahฤenie mesta ล aฤพa, dopravnรฉ napojenie juลพnej priemyselnej ฤasti mesta ล aฤพa (c. III/1366 a c. II/573) a takisto moลพnosลฅ vรฝstavby obchvatu v dvoch etapรกch. V prรญpade vรฝstavby obchvatu podฤพa variantu A treba rรกtaลฅ s tรฝm, ลพe vรฝhฤพadovo porastie v intravilรกne mesta ล aฤพa, aj napriek vybudovanรฉmu obchvatu c. I/75, dopravnรฉ zaลฅaลพenie v roku 2047 aลพ na sรบฤasnรบ รบroveล a v ฤalลกom obdobรญ ju dokonca prekroฤรญ. Z toho vyplรฝva, ลพe v budรบcnosti bude na odฤพahฤenie mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy potrebnรฉ vybudovaลฅ ฤalลกรญ cestnรฝ most cez rieku Vรกh. Zvรฝลกenie intenzity dopravy pribliลพne o 53 % sa oฤakรกva na navrhovanom privรกdzaฤi do ล ale-Veฤe na Dolnoveskej ulici v meste ล aฤพa.
Pri variante A, vo vzdialenosti 2,950 km od Chrรกnenรฉho vtรกฤieho รบzemia (CHVร) Krรกฤพovรก, hniezdnej kolรณnie chavkoลกov noฤnรฝch, je zvรฝลกenรฉ riziko kolรญziรญ vtรกkov s existujรบcim vzduลกnรฝm elektrickรฝm vedenรญm โ odporรบฤa sa ho preloลพiลฅ pod zem. Pri vedenรญ preloลพky c. I/75 severnรฝm obchvatom (variant A) sa cesta I/75 dostรกva do tesnej blรญzkosti budรบcej obytnej zรกstavby miestnej ฤasti Veฤa a obce Dlhรก nad Vรกhom, priฤom v budรบcnosti hrozรญ, ลพe cesta I/75 bude nakoniec obostavanรก zรกstavbou z oboch jej strรกn.
Nevรฝhodou variantu B je potreba zmeny รzemnรฉho plรกnu mesta ล aฤพa a dotknutรฝch obcรญ, zmeny รzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja, spracovania a zabezpeฤenia dokumentรกciรญ a rozhodnutรญ (zรกmer EIA, sprรกva o hodnotenรญ EIA, zรกvereฤnรฉ stanovisko EIA, DSZ, DรR, ลกtรกtna expertรญza, รบzemnรฉ rozhodnutie, DSP, MPV). Z dรดvodu tรฝchto zmien treba pri variante B poฤรญtaลฅ s oddialenรญm zaฤatia vรฝstavby obchvatu mesta ล aฤพa oproti variantu A.
Cesta I/75 ล aฤพa โ Jatov
Ide o รบsek na trase sรบฤasnej cesty I/75 s celkovou dฤบลพkou 4,260 km. Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe cesta I/75 na tomto รบseku vyhovie vรฝhฤพadovรฝm dopravnรฝm nรกrokom v roku 2047 v sรบฤasnom usporiadanรญ v kategรณrii C 11,5/80 (2-pruh). Z hฤพadiska technickรฉho stavu cesty je tento รบsek vyhovujรบci, nevyhovuje len stav dvoch mostnรฝch objektov.
Cesta I/75 Jatov โ Tvrdoลกovce (variantโฏC), resp. Jatov โ ล urany (variant D)
Dopravnoinลพinierske posรบdenie preukรกzalo, ลพe existujรบca cesta I/75 vedenรก cez intravilรกny obcรญ Jatov a Tvrdoลกovce nevyhovuje dopravnรฝm nรกrokom uลพ v sรบฤasnosti. Zvรฝลกenie kapacity cesty I/75, bezpeฤnosti a plynulosti dopravy, odฤพahฤenie intravilรกnu tรฝchto obcรญ od automobilovej dopravy, ako aj znรญลพenie hluku a exhalรกtov moลพno dosiahnuลฅ len vybudovanรญm obchvatu. Na รบseku Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky nezodpovedรก sรบฤasnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie a parametre cesty I/75 (kategรณria C7,5) ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu na ostatnรฝch รบsekoch cesty I/75.
Posudzovali sa tri varianty vedenia cesty I/75 (obr. 6):
- variant C severovรฝchodnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 11,309 km s napojenรญm na sรบฤasnรบ cestu I/75 juลพne od obce Tvrdoลกovce,
- variant D severovรฝchodnรฝm obchvatom s dฤบลพkou 13,891 km s napojenรญm na cestu I/64 Novรฉ Zรกmky โ Nitra zรกpadne od mesta ล urany,
- variant E (รPD) v trase sรบฤasnej cesty I/75 s dฤบลพkou 8,082 km; v tomto prรญpade ide o homogenizรกciu cestnรฉho ลฅahu a rozลกรญrenie cesty I/75 na kategรณriu C11,5/80.
Obr. 6 Prehฤพadnรก situรกcia cesty I/75 รบsek Jatov โ Novรฉ Zรกmky
Trasa preloลพky cesty I/75 pri variantoch C a D obchรกdza obce Jatov a Tvrdoลกovce z vรฝchodnej strany cez poฤพnohospodรกrsky vyuลพรญvanรฉ รบzemie na rozhranรญ dotknutรฝch parciel, a to v takej vzdialenosti od obytnej zรกstavby, aby neboli potrebnรฉ ลพiadne protihlukovรฉ opatrenia. Preloลพka zรกroveล prechรกdza cez Chrรกnenรฉ vtรกฤie รบzemie SKCHVU 005 Dolnรฉ Povaลพie. Pri variante C sa preloลพka c. I/75 za obcou Tvrdoลกovce vracia do sรบฤasnej trasy cesty I/75. Pri variante D sa preloลพka c. I/75 nevracia naspรคลฅ do sรบฤasnej trasy c. I/75, ale pokraฤuje k existujรบcej ceste II/580, obchรกdza ลกportovรฉ letisko ล urany a konฤรญ sa napojenรญm na cestu I/64 v kriลพovatke ล urany. Na รบseku od kriลพovatky Akomรกล po kriลพovatku ล urany vedie cesta I/75 v spoloฤnej trase s cestou II/580 (Palรกrikovo โ ล urany). Pokraฤovanie cesty I/75 smerom na Novรฉ Zรกmky sa navrhuje na trase cesty I/64 (รบsek I/64 ล urany โ Novรฉ Zรกmky).
Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky
Sรบฤasnรฉ ลกรญrkovรฉ usporiadanie a parametre cesty I/75 (kategรณria C7,5) na รบseku Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky nezodpovedajรบ ลกรญrkovรฉmu usporiadaniu na ostatnรฝch รบsekoch cesty (kategรณria C11,5/80). Pri variante C by bola potrebnรก homogenizรกcia tohto cestnรฉho ลฅahu a rozลกรญrenie cesty I/75 na kategรณriu C11,5/80 na dฤบลพke 8,319 km, pri variante E na dฤบลพke 10,248 km. Sรบฤasลฅou stavby je รบprava รบrovลovej kriลพovatky s cestami II/580 a III/1497 v lokalite ฤiky a mimoรบrovลovรฉ kriลพovanie cesty I/75 so ลพelezniฤnou traลฅou Palรกrikovo โ ล urany, traลฅovรฝ รบsek 3021.
Zรกver
Na zรกklade posรบdenia realizovateฤพnosti jednotlivรฝch variantov stavby cesty I/75 zโฏtechnickรฉho a dopravnรฉho hฤพadiska, z hฤพadiska ekonomickej efektรญvnosti, ochrany ลพivotnรฉho prostredia a ฤalลกรญch faktorov sa prijali takรฉto odporรบฤania:
Cesta I/75 Galanta โ ล aฤพa
- Zrealizovaลฅ protihlukovรฉ opatrenia na ceste I/75 pred neลพiaducim hlukom z dopravy, a to vฤพavo na ochranu obcรญ Kajal a Krรกฤพovรก nad Vรกhom; zรกroveล zrekonลกtruovaลฅ mosty na existujรบcej ceste I/75 a osadiลฅ na nich bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Vรฝstavba sa odporรบฤa zrealizovaลฅ najneskรดr do roku 2025.
- Rezervovaลฅ sรบฤasnรฝ koridor cesty I/75 na vรฝhฤพadovรฉ rozลกรญrenie cesty I/75 na 4-pruh.
- Pristรบpiลฅ k rozลกรญreniu cesty I/75 na 4-pruh vo vรฝhฤพadovom obdobรญ okolo roku 2047, ak sa naplnรญ dopravnรก prognรณza a rast dopravy na รบroveล okolo 18 000 voz/24 hod./obojsmerne.
Tab. 1 Zรกkladnรฉ ukazovatele รบseku Galanta โ Jatov
Cesta I/75 ล aฤพa โ obchvat
- Pri variante A moลพno oฤakรกvaลฅ menลกie odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy, kde aj napriek vybudovanรฉmu obchvatu bude potrebnรฉ v budรบcnosti znovu rieลกiลฅ nepriaznivรบ dopravnรบ situรกciu v meste vybudovanรญm ฤalลกieho cestnรฉho mosta cez rieku Vรกh (v k.โฏรบ. ล aฤพa). V tejto sรบvislosti bude potrebnรฉ aktualizovaลฅ Generel dopravy mesta ล aฤพa aj รzemnรฝ plรกn mesta ล aฤพa. Vzhฤพadom na blรญzkosลฅ budรบcej obytnej zรกstavby miestnej ฤasti Veฤa a obce Dlhรก nad Vรกhom k navrhovanej preloลพke c. I/75 je variant A menej vhodnรฝ z urbanistickรฉho hฤพadiska.
- Pri variante B moลพno oฤakรกvaลฅ vรคฤลกie odฤพahฤenie intravilรกnu mesta ล aฤพa od automobilovej dopravy a moลพnosลฅ dopravnรฉho napojenia aj juลพnej priemyselnej ฤasti mesta ล aฤพa na preloลพku c. I/75. Variant je vhodnejลกรญ aj z urbanistickรฉho hฤพadiska, na druhej strane si vyลพaduje zmenu รzemnรฉho plรกnu mesta ล aฤพa a dotknutรฝch obcรญ a zmenu รzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja. Z dรดvodu tรฝchto zmien treba poฤรญtaลฅ s oddialenรญm zaฤatia vรฝstavby oproti variantu A.
Cesta I/75 ล aฤพa โ Jatov
โข Bez ohฤพadu na vybranรฝ variant v predchรกdzajรบcom รบseku bude treba zrekonลกtruovaลฅ mosty na existujรบcej ceste I/75 a osadiลฅ na nich bezpeฤnostnรฉ zariadenia. Rekonลกtrukcia sa odporรบฤa zrealizovaลฅ najneskรดr do roku 2021.
Cesta I/75 Jatov โ Tvrdoลกovce (variant C), resp. Jatov โ ล urany (variant D)
- Z dopravnรฉho, ako aj z ekonomickรฉho hฤพadiska sa javรญ najvhodnejลกie rieลกiลฅ preloลพkou c. I/75 mimo intravilรกnu obcรญ Jatov a Tvrdoลกovce podฤพa variantu D s pokraฤovanรญm do Novรฝch Zรกmkov po ceste I/64 Novรฉ Zรกmky โ ล urany (4-pruh, spoloฤnรฝ รบsek s cestou I/64).
- Oba varianty C aj D obchรกdzajรบ dotknutรฉ obce, ale zรกroveล prechรกdzajรบ cez chrรกnenรฉ vtรกฤie รบzemie SKCHVU005, preto sa v sprรกve o hodnotenรญ (EIA) odporรบฤa preveriลฅ moลพnosลฅ posunu trasy preloลพky c.โฏI/75 bliลพลกie k obci Tvrdoลกovce.
- V ฤalลกom stupni PD treba nรกjsลฅ takรบ polohu preloลพky c. I/75, ktorรก by predstavovala len mierne negatรญvny vplyv na vtรกky ลพijรบce v tomto vtรกฤom รบzemรญ tak, aby sa zรกsah do CHVร ฤo najviac minimalizoval. Vรฝslednรฉ rieลกenie by malo vzรญsลฅ zo zรกvereฤnรฉho rozhodnutia MลฝP SR (EIA).
- V prรญpade odporuฤenia akรฉhokoฤพvek upravenรฉho variantu v zรกvereฤnom rozhodnutรญ MลฝP SR (EIA) bude potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ zmenu รบzemnรฝch plรกnov dotknutรฝch obcรญ a zmenu รzemnรฉho plรกnu vyลกลกieho รบzemnรฉho celku Nitrianskeho samosprรกvneho kraja.
Tab. 2 Zรกkladnรฉ ukazovatele รบseku Jatov โ Novรฉ Zรกmky
Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky
- V prรญpade priechodnosti odporรบฤanรฉho variantu D v predchรกdzajรบcom รบseku v rรกmci procesu EIA sa na existujรบcej ceste I/75 v รบseku Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky nenavrhujรบ ลพiadne รบpravy, tzn. bude sa tu uskutoฤลovaลฅ len ลกtandardnรก รบdrลพba cesty.
- V prรญpade nepriechodnosti variantu D v procese EIA bude potom najneskรดr do roku 2047 potrebnรฉ zrealizovaลฅ รบpravu a rozลกรญrenie existujรบcej cesty I/75 na parametre C 11,5/80 podฤพa variantu C (od km 1,929 po km 10,248 variant E). ฤalej bude treba skoordinovaลฅ a zosรบladiลฅ navzรกjom stavbu Cesta I/75 Tvrdoลกovce โ Novรฉ Zรกmky a stavbu Rรฝchlostnรก cesta R7 Dunajskรก Streda โ Novรฉ Zรกmky v mieste ich kriลพovania.
ฤlรกnok predstavuje ลกtรบdiu realizovateฤพnosti cesty I/75 na รบseku Galanta โ ล aฤพa โ Novรฉ Zรกmky v Trnavskom a Nitrianskom kraji s celkovou dฤบลพkou 40,306 km, ktorej cieฤพom bolo posรบdiลฅ realizovateฤพnosลฅ jednotlivรฝch stavieb tohto cestnรฉho ลฅahu z hฤพadiska priechodnosti navrhovanรฝch variantnรฝch trรกs v koridore cesty I/75 medzi mestami Galanta, ล aฤพa a Novรฉ Zรกmky a nรกjsลฅ optimรกlne rieลกenie, ktorรฉ spฤบลa technickรฉ, dopravno-inลพinierske, ekonomickรฉ a environmentรกlne parametre.
I/75 Galanta โ ล aฤพa โ Novรฉ Zรกmky, Feasibility Study
National road I/75 is part of the transport road corridor in the west – east direction, which connects the centers of two neighboring regions (Nitra and Trnava) and provides transit traffic between the cities of southern Slovakia. It is a direct connection line between industrial and economic zones of southern Slovakia, including cities Slรกdkoviฤovo – Galanta – ล aฤพa – Novรฉ Zรกmky – ล ahy – Veฤพkรฝ Krtรญลก – Luฤenec. At the same time, it serves as a connection to the road network of international importance for car traffic, specifically by means of road I/35 with connection to expressway R1 (E 58, E 571) in the west and connection to road I/16 (E 58, E 571) in the east in the city of Luฤenec.
TEXT: Ing. Mikulรกลก Jurkoviฤ
Obrรกzky: DOPRAVOPROJEKT, a. s.
Mikulรกลก Jurkoviฤ pรดsobรญ v spoloฤnosti DOPRAVOPROJEKT, a. s., a bol hlavnรฝm inลพinierom predmetnej ลกtรบdie realizovateฤพnosti.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 6/2017.