Cestnรฝ tunel Horelica zย pohฤพadu technologickรฉho vybavenia
Galรฉria(4)

Cestnรฝ tunel Horelica zย pohฤพadu technologickรฉho vybavenia

Partneri sekcie:

Cestnรฉ tunely nepredstavujรบ len ich stavebnรบ ฤasลฅ, ale rozumieme nimi aj technologickรฉ zariadenia, ktorรฉ slรบลพia na zabezpeฤenie plynulรฉhoยญ aย bezpeฤnรฉho prejazdu cestnรฝch vozidiel. Zabezpeฤujรบ spoฤพahlivรบ funkฤnosลฅ tunela ako celku nielen pri beลพnej prevรกdzke, ale aj pri servisnej ฤinnosti, รบdrลพbe aย mimoriadnych udalostiach, akรฝmi sรบ porucha vozidla vย tuneli, nehoda ฤi poลพiar. Vฤasnรก detekcia vzniknutej udalosti mรดลพe zachraลˆovaลฅ ลพivoty pasaลพierov vozidiel iย materiรกlne hodnoty.


Dopravnรฝ systรฉm โ€“ riadenie dopravy
Integrovanรฝ systรฉm riadenia dopravy tvorรญ sรบstava zvislรฝch dopravnรฝch znaฤiek โ€“ svetelnรฝch iย lamelovรฝch, umiestnenรฝch vย nรกvestnรฝch rezoch. Okrem tunelovej rรบry zahล•ลˆa aj รบseky pred tunelom โ€“ od kriลพovatky Oลกฤadnica (cestnรฉ nรกvestnรฉ rezy CNR 6, 5, 4) aย za tunelom po kriลพovatku ฤŒadca (CNR 3, 2, 1). Vย tunelovej rรบre sรบ svetelnรฉ dopravnรฉ znaฤky umiestnenรฉ vย piatich tunelovรฝch nรกvestnรฝch rezoch (TNR 1 โ€“ 5) vo vรฝลกke 5,2 m.

Riadenie dopravy pozostรกva zย nastavenia dopravnรฉho znaฤenia podฤพa jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch stavov, ktorรฉ mรดลพu vย รบseku riadenia dopravy nastaลฅ. Sรบ to ลกtandardnรฝ reลพim premรกvky, znรญลพenรก rรฝchlosลฅ vย oboch smeroch na 60โ€‰km/h, znรญลพenรก rรฝchlosลฅ na 40โ€‰km/h, havรกria vย tuneli, nehoda vย tuneli, uzavretรฝ smer jazdy ลฝilina โ€“ ฤŒadca, uzavretรฝ smer jazdy ฤŒadca โ€“ ลฝilina, kyvadlovรก doprava vย ฤพavom/pravom jazdnom pruhu tunela aย plรกnovanรก uzรกvierka tunela. Dopravnรฝ reลพim sa deje automaticky zรกsahom riadiaceho systรฉmu tunela alebo manuรกlยญnym nastavenรญm operรกtorom.

Osvetlenie tunela
รšฤelom osvetlenia je zaistiลฅ vย priebehu dลˆa iย noci bezpeฤnรบ aย plynulรบ premรกvku pri zrakovom pohodlรญ รบฤastnรญkov premรกvky. Akomodaฤnรฉ svietidlรก zabezpeฤujรบ plynulรฝ prechod pri vjazde do tunela zย รบrovne jasu mimo tunela na รบroveลˆ jasu vย tuneli aย naopak (asymetrickรฉ tunelovรฉ svietidlรก โ€“ sodรญkovรฉ vรฝbojky 400 W). ฤŽalลกรญmi pouลพitรฝmi svietidlami sรบ prechodovรฉ svietidlรก vย strednej ฤasti tunela (dvojzdrojovรฉ svietidlรก โ€“ sodรญkovรฉ vรฝbojky 150 W/250 W) aย poลพiarne svietidlรก (asymetrickรฉ svietidlรก 2 ร— 40 W).

Vetranie
Vetranie tunela Horelica pozostรกva zย dvoch dvojรญc axiรกlnych prรบdovรฝch ventilรกtorov zavesenรฝch na klenbe tunelovej rรบry vย hlavnom tuneli sย moลพnou reverzรกciou prevรกdzky. Poฤas normรกlnej prevรกdzky tunela sรบ ventilรกtory vรคฤลกinou vypnutรฉ, na odvetranie tunelovej rรบry staฤรญ prirodzenรฉ prรบdenie vzduchu vย tuneli. Pri poลพiari musia byลฅ vypnutรฉ, zapรญnajรบ sa preto manuรกlne podฤพa potreby na podporu zรกsahovรฝch sรญl aลพ po evakuovanรญ uลพรญvateฤพov tunela zย nebezpeฤnej zรณny.

Paralelne sย tunelom je situovanรก รบnikovรก ลกtรดlลˆa spojenรก sย tunelovou rรบrou dvoma prieฤne umiestnenรฝmi รบnikovรฝmi chodbami so samostatnรฝmi รบnikovรฝmi miestnosลฅami. รšnikovรก ลกtรดlลˆa iย samostatnรฉ รบnikovรฉ miestnosti sรบ vybavenรฉ dvoma redundantnรฝmi ventilรกtormi. Na riadenie vetrania tunela sa vyuลพรญvajรบ meracie zariadenia na meranie opacity, koncentrรกcie CO, rรฝchlosti aย smeru prรบdenia vzduchu, ako aj nรกrastu teploty vย tuneli pri poลพiari.

Bezpeฤnostnรฉ vybavenie

Tvorรญ ho desaลฅ skrรญลˆ SOS, zย ktorรฝch ลกesลฅ je vย tunelovej rรบre aย dve dvojice sa nachรกdzajรบ pred portรกlmi po oboch stranรกch vozovky. Skrine predstavujรบ zvukovo izolovanรฉ, chrรกnenรฉ miesto, odkiaฤพ sa mรดลพe รบฤastnรญk premรกvky spojiลฅ sย รบtvarmi zabezpeฤujรบcimi rรฝchly zรกsah vย prรญpade potreby. Sรบ vybavenรฉ telefรณnnym prรญstrojom sย tlaฤidlami nรบdzovรฉho volania, zรกchrannรฝmi maskami pre osoby so zdravotnรฝm postihnutรญm, dvoma hasiacimi prรญstrojmi, hasiฤskou sekerou aย pรกฤidlom na vyslobodzovanie. Pri otvorenรญ dverรญ sa automaticky aktivuje signรกl pre centrรกlny riadiaci systรฉm tunela oย manipulรกcii so skriลˆou SOS. Ak osoba pri pouลพitรญ SOS skrine zdvihne zย vidlice telefรณnne slรบchadlo, automaticky sa nadviaลพe telefonickรฉ spojenie sย dispeฤerskรฝm telefรณnom centrรกly tunela. Vลกetky hovory sa zaznamenรกvajรบ zรกznamovรฝm zariadenรญm.

Bezdrรดtovรฉ spojenie

Slรบลพi hlavne na zabezpeฤenie komunikรกcie bezpeฤnostnรฝch zloลพiek โ€“ hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru, zdravotnej zรกchrannej sluลพby aย polรญcie vย prรญpade mimoriadnej udalosti vย tuneli. Navyลกe, vย tuneli zabezpeฤuje prรญjem mobilnรฝch telefรณnnych sietรญ, prevรกdzkovรบ aย servisnรบ sluลพbu, prรญjem rozhlasovej stanice Slovensko 1 na frekvencii 103,5 MHz. Umoลพลˆuje hlasovรฝ vstup operรกtora do vysielania Slovenskรฉho rozhlasu vย oblasti tunela pri potrebe informovania alebo varovania vodiฤov vย prรญpade mimoriadnej udalosti.

Poลพiarne zabezpeฤenie (EPS, poลพiarny vodovod, poลพiarne osvetlenie)
Pravdepodobnosลฅ vzniku poลพiaru motorovรฉho vozidla vย tuneli je rovnako veฤพkรก ako na otvorenej komunikรกcii. Vzhฤพadom na obmedzenรฝ priestor je situรกcia pri poลพiari veฤพmi vรกลพna, pretoลพe dochรกdza kย rรฝchlemu nรกrastu teploty, vzniku jedovatรฝch plynov aย nรกslednej panike medzi uลพรญvateฤพmi tunela. Preto je vย tuneli nainลกtalovanรก elektropoลพiarna signalizรกcia (EPS) pozostรกvajรบca zย lineรกrneho teplotnรฉho hlรกsiฤa typu Fibrelaser II. Na strope tunelovej rรบry je inลกtalovanรฝ senzorovรฝ kรกbel s priemerom 8โ€‰mm sย dvoma optickรฝmi vlรกknami. Kรกbel snรญma teplotu vย tunelovej rรบre pomocou spรคtnรฉho rozptylu laserovรฉho lรบฤa vย optickom vlรกkne. Vyhodnocovanรญm รบrovne signรกlu zย EPS moลพno urฤiลฅ miesto vzniku poลพiaru veฤพmi rรฝchlo aย presne ho lokalizovaลฅ. Vย SOS skriniach sรบ navyลกe tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe poลพiaru, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ aj vย รบnikovรฝch cestรกch.

Na poลพiarne zabezpeฤenie tunela slรบลพi aj poลพiarny vodovod sย hydrantmi umiestnenรฝmi priamo vย tunelovej rรบre vย poลพiarnych vรฝklenkoch ostenia tunela aย pred tunelom na voฤพnom priestranstve. Je urฤenรฝ na hasenie poลพiaru prรญsluลกnรญkmi HaZZ, prรญpadne ho moลพno vyuลพiลฅ pri ฤistenรญ tunela.

Vย spodnej ฤasti ostenia tunela sรบ umiestnenรฉ uลพ spomรญnanรฉ poลพiarne svietidlรก, ktorรฉ slรบลพia na nรบdzovรฉ osvetlenie tunela vย prรญpade poลพiaru.

Kamerovรฝ dohฤพad โ€“ uzavretรฝ TV okruh
Vรฝznamnรฝm prvkom na zabezpeฤenie bezpeฤnosti prevรกdzky tunela je kamerovรฝ systรฉm. Spolu sย kamerami mimo tunelovej rรบry ho tvorรญ pรคtnรกsลฅ farebnรฝch iย ฤiernobielych kamier. ฤŽalลกie dve kamery umoลพลˆujรบ sledovanie dopravnej situรกcie na kriลพovatke Oลกฤadnica aย kriลพovatke ฤŒadca. รšฤelom kamerovรฉho systรฉmu je sledovaลฅ dopravu pred tunelom aย vย jeho bezprostrednom okolรญ, dopravu vย tuneli vrรกtane okolia vstupov do รบnikovรฝch chodieb aย SOS skrรญลˆ, ako aj รบnikovรฝch chodieb. Obraz sa prenรกลกa na dispeฤing riadenia prevรกdzky tunela, prรญpadne na centrรกlny dispeฤing SSC vย Bratislave. Zย videokamier sa robรญ zรกznam snรญmanej videoinformรกcie, ktorรฝ slรบลพi pre potreby HaZZ, polรญciu aย prevรกdzkovateฤพa tunela. Kamery vย tuneli sa vyuลพรญvajรบ aj na kontrolnรฉ meranie rรฝchlosti prechรกdzajรบcich vozidiel, prรญpadne na indikovanie stojaceho vozidla vย tuneli.

Centrรกlny riadiaci systรฉm aย vizualizรกcia
Sleduje aย riadi vลกetky technologickรฉ zariadenia vย tuneli aย sรบvisiacich objektoch. Na zรกklade vstupnรฝch informรกciรญ vyhodnocuje zย technologickรฝch celkov priebeh dopravnej situรกcie vย tuneli aย okolรญ zย hฤพadiska plynulosti aย bezpeฤnosti dopravy. Vลกetky reลพimy tunela aย priฤพahlรฝch รบsekov sa riadia pomocou komunikaฤnรฉho rozhrania aย programovรฉho prostredia na jednotlivรฝch procesnรฝch รบrovniach. Na zรกklade vstupnรฝch informรกciรญ zย jednotlivรฝch technologickรฝch zariadenรญ tunela aย informรกciรญ oย doprave nastavรญ cez vรฝstupnรฉ zariadenia dopravnรฉho znaฤenia prรญsluลกnรฝ optimรกlny dopravnรฝ reลพim. Ak doลกlo kย havarijnej situรกcii zavinenej nehodou, zmene fyzikรกlnych parametrov vย tuneli alebo poruche technologickรฉho zariadenia, vyhlรกsi poplach aย uzatvorรญ tunel. Vizualizรกcia umoลพลˆuje sledovanie aย riadenie procesov aย reลพimov vย reรกlnom ฤase priamo na monitoroch operรกtorov vย dispeฤingu riadenia tunelovej prevรกdzky. Skutoฤnรฝ dรกtovรฝ stav sa archivuje na redundantnรฝch serveroch pre prรญpad rekonลกtrukcie predchรกdzajรบcich reลพimov technolรณgie tunela. Centrรกlny riadiaci systรฉm sleduje aย vyhodnocuje aj meranie fyzikรกlnych veliฤรญn vย tuneli โ€“ smer aย rรฝchlosลฅ vetra, opacitu, teplotu atฤ.

Napรกjanie tunela elektrickou energiou
Zabezpeฤuje prรญvod elektrickej energie pre bezporuchovรบ prevรกdzku elektrickรฝch zariadenรญ tunela buฤ elektrickou energiou dodรกvanou zย rozvodnej siete, alebo energiou zo zdroja nรกhradnรฉho napรกjania. Tunel je zย rozvodnej siete napรกjanรฝ zย dvoch 22 kV liniek napรกjajรบcich dva transformรกtory, zย ktorรฝch jeden slรบลพi ako stopercentnรก zรกloha.

Keฤลพe uvedenรฉ linky nie sรบ od seba nezรกvislรฉ, sรบ vย systรฉme napรกjania tunela pouลพitรฉ dva zdroje nepreruลกiteฤพnรฉho napรกjania โ€“ UPS zabezpeฤujรบce vย prรญpade vรฝpadku hlavnรฉho napรกjania tunela nรกhradnรฉ napรกjanie poฤas asi 15 minรบt. Vย prรญpade takรฉhoto stavu musรญ najneskรดr do 5 minรบt nabehnรบลฅ zdroj nรกhradnรฉho napรกjania โ€“ dieselagregรกt, t. j. motorgenerรกtor (MG).

Spustenie MG riadi automaticky centrรกlny riadiaci systรฉm, prรญpadne ho mรดลพe spustiลฅ operรกtor tunela manuรกlne. MG preberรก napรกjanie vybranej zรกลฅaลพe โ€“ technolรณgie, sรบฤasne zabezpeฤuje dobรญjanie batรฉriรญ UPS โ€“ spolu do ฤasu podฤพa obsahu prevรกdzkovej nรกplne dieselagregรกtu (asi 4 hodiny).

Zรกver
Tunel bol odovzdanรฝ do prevรกdzky vย oktรณbri roku 2004. Jeho technologickรฉ vybavenie plne vyhovuje normรกm Eurรณpskej รบnie pre bezpeฤnosลฅ prevรกdzky vย cestnรฝch tuneloch. Poฤas roka mรก tunel plรกnovanรฉ odstรกvky, pri ktorรฝch sa kontroluje sprรกvna ฤinnosลฅ jednotlivรฝch technologickรฝch celkov. Odstรกvky sรบ situovanรฉ do obdobรญ sย najmenลกou hustotou dopravy na danom รบseku ciest, aby obchรกdzkovรก trasa mestom ฤŒadca nebola dopravne preลฅaลพenรก. Snahou je poฤet odstรกvok zniลพovaลฅ, servis technolรณgie vykonรกvaลฅ poฤas riadnej prevรกdzky tunela, prรญpadne ich trvanie skracovaลฅ na nevyhnutne potrebnรฝ ฤas. Mimo tรฝchto odstรกvok tunela je vย pravidelnรฝch ลกtvrลฅroฤnรฝch intervaloch vykonรกvanรก prehliadka elektropoลพiarnej signalizรกcie tunela, ฤo je danรฉ vyhlรกลกkou Ministerstva vnรบtra SR.

Charakteristika cestnรฉho tunela Horelica

  • dฤบลพka tunelovej rรบry: 605 m
  • ลกรญrka vozovky: 9 m
  • sklon smerom od ลฝiliny: 4 % vย oblรบku 5ย 000 m
  • prejazdnรก vรฝลกka tunela: 4,8 m
  • vรฝลกka klenby od vozovky: 7 m
  • dvojpruhovรฝ tunel โ€“ obojsmernรก premรกvka
  • povolenรก max. rรฝchlosลฅ: 80โ€‰km/h

Ing.ย Milan Velikรฝ
Foto: autor, Transtech, a. s.

Milan Velikรฝ je absolventom EF SVล T vย Bratislave. Vย sรบฤasnosti pracuje ako hlavnรฝ koordinรกtor servisu technolรณgie tunela Horelica pre zdruลพenie PKB-SYTELI.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie