Cestnรฝ tunel Horelica zย pohฤพadu technologickรฉho vybavenia
Cestnรฉ tunely nepredstavujรบ len ich stavebnรบ ฤasลฅ, ale rozumieme nimi aj technologickรฉ zariadenia, ktorรฉ slรบลพia na zabezpeฤenie plynulรฉhoยญ aย bezpeฤnรฉho prejazdu cestnรฝch vozidiel. Zabezpeฤujรบ spoฤพahlivรบ funkฤnosลฅ tunela ako celku nielen pri beลพnej prevรกdzke, ale aj pri servisnej ฤinnosti, รบdrลพbe aย mimoriadnych udalostiach, akรฝmi sรบ porucha vozidla vย tuneli, nehoda ฤi poลพiar. Vฤasnรก detekcia vzniknutej udalosti mรดลพe zachraลovaลฅ ลพivoty pasaลพierov vozidiel iย materiรกlne hodnoty.
Dopravnรฝ systรฉm โ riadenie dopravy
Integrovanรฝ systรฉm riadenia dopravy tvorรญ sรบstava zvislรฝch dopravnรฝch znaฤiek โ svetelnรฝch iย lamelovรฝch, umiestnenรฝch vย nรกvestnรฝch rezoch. Okrem tunelovej rรบry zahลลa aj รบseky pred tunelom โ od kriลพovatky Oลกฤadnica (cestnรฉ nรกvestnรฉ rezy CNR 6, 5, 4) aย za tunelom po kriลพovatku ฤadca (CNR 3, 2, 1). Vย tunelovej rรบre sรบ svetelnรฉ dopravnรฉ znaฤky umiestnenรฉ vย piatich tunelovรฝch nรกvestnรฝch rezoch (TNR 1 โ 5) vo vรฝลกke 5,2 m.
Riadenie dopravy pozostรกva zย nastavenia dopravnรฉho znaฤenia podฤพa jednotlivรฝch prevรกdzkovรฝch stavov, ktorรฉ mรดลพu vย รบseku riadenia dopravy nastaลฅ. Sรบ to ลกtandardnรฝ reลพim premรกvky, znรญลพenรก rรฝchlosลฅ vย oboch smeroch na 60โkm/h, znรญลพenรก rรฝchlosลฅ na 40โkm/h, havรกria vย tuneli, nehoda vย tuneli, uzavretรฝ smer jazdy ลฝilina โ ฤadca, uzavretรฝ smer jazdy ฤadca โ ลฝilina, kyvadlovรก doprava vย ฤพavom/pravom jazdnom pruhu tunela aย plรกnovanรก uzรกvierka tunela. Dopravnรฝ reลพim sa deje automaticky zรกsahom riadiaceho systรฉmu tunela alebo manuรกlยญnym nastavenรญm operรกtorom.
Osvetlenie tunela
รฤelom osvetlenia je zaistiลฅ vย priebehu dลa iย noci bezpeฤnรบ aย plynulรบ premรกvku pri zrakovom pohodlรญ รบฤastnรญkov premรกvky. Akomodaฤnรฉ svietidlรก zabezpeฤujรบ plynulรฝ prechod pri vjazde do tunela zย รบrovne jasu mimo tunela na รบroveล jasu vย tuneli aย naopak (asymetrickรฉ tunelovรฉ svietidlรก โ sodรญkovรฉ vรฝbojky 400 W). ฤalลกรญmi pouลพitรฝmi svietidlami sรบ prechodovรฉ svietidlรก vย strednej ฤasti tunela (dvojzdrojovรฉ svietidlรก โ sodรญkovรฉ vรฝbojky 150 W/250 W) aย poลพiarne svietidlรก (asymetrickรฉ svietidlรก 2 ร 40 W).
Vetranie
Vetranie tunela Horelica pozostรกva zย dvoch dvojรญc axiรกlnych prรบdovรฝch ventilรกtorov zavesenรฝch na klenbe tunelovej rรบry vย hlavnom tuneli sย moลพnou reverzรกciou prevรกdzky. Poฤas normรกlnej prevรกdzky tunela sรบ ventilรกtory vรคฤลกinou vypnutรฉ, na odvetranie tunelovej rรบry staฤรญ prirodzenรฉ prรบdenie vzduchu vย tuneli. Pri poลพiari musia byลฅ vypnutรฉ, zapรญnajรบ sa preto manuรกlne podฤพa potreby na podporu zรกsahovรฝch sรญl aลพ po evakuovanรญ uลพรญvateฤพov tunela zย nebezpeฤnej zรณny.
Paralelne sย tunelom je situovanรก รบnikovรก ลกtรดlลa spojenรก sย tunelovou rรบrou dvoma prieฤne umiestnenรฝmi รบnikovรฝmi chodbami so samostatnรฝmi รบnikovรฝmi miestnosลฅami. รnikovรก ลกtรดlลa iย samostatnรฉ รบnikovรฉ miestnosti sรบ vybavenรฉ dvoma redundantnรฝmi ventilรกtormi. Na riadenie vetrania tunela sa vyuลพรญvajรบ meracie zariadenia na meranie opacity, koncentrรกcie CO, rรฝchlosti aย smeru prรบdenia vzduchu, ako aj nรกrastu teploty vย tuneli pri poลพiari.
Bezpeฤnostnรฉ vybavenie
Tvorรญ ho desaลฅ skrรญล SOS, zย ktorรฝch ลกesลฅ je vย tunelovej rรบre aย dve dvojice sa nachรกdzajรบ pred portรกlmi po oboch stranรกch vozovky. Skrine predstavujรบ zvukovo izolovanรฉ, chrรกnenรฉ miesto, odkiaฤพ sa mรดลพe รบฤastnรญk premรกvky spojiลฅ sย รบtvarmi zabezpeฤujรบcimi rรฝchly zรกsah vย prรญpade potreby. Sรบ vybavenรฉ telefรณnnym prรญstrojom sย tlaฤidlami nรบdzovรฉho volania, zรกchrannรฝmi maskami pre osoby so zdravotnรฝm postihnutรญm, dvoma hasiacimi prรญstrojmi, hasiฤskou sekerou aย pรกฤidlom na vyslobodzovanie. Pri otvorenรญ dverรญ sa automaticky aktivuje signรกl pre centrรกlny riadiaci systรฉm tunela oย manipulรกcii so skriลou SOS. Ak osoba pri pouลพitรญ SOS skrine zdvihne zย vidlice telefรณnne slรบchadlo, automaticky sa nadviaลพe telefonickรฉ spojenie sย dispeฤerskรฝm telefรณnom centrรกly tunela. Vลกetky hovory sa zaznamenรกvajรบ zรกznamovรฝm zariadenรญm.
Bezdrรดtovรฉ spojenie
Slรบลพi hlavne na zabezpeฤenie komunikรกcie bezpeฤnostnรฝch zloลพiek โ hasiฤskรฉho aย zรกchrannรฉho zboru, zdravotnej zรกchrannej sluลพby aย polรญcie vย prรญpade mimoriadnej udalosti vย tuneli. Navyลกe, vย tuneli zabezpeฤuje prรญjem mobilnรฝch telefรณnnych sietรญ, prevรกdzkovรบ aย servisnรบ sluลพbu, prรญjem rozhlasovej stanice Slovensko 1 na frekvencii 103,5 MHz. Umoลพลuje hlasovรฝ vstup operรกtora do vysielania Slovenskรฉho rozhlasu vย oblasti tunela pri potrebe informovania alebo varovania vodiฤov vย prรญpade mimoriadnej udalosti.
Poลพiarne zabezpeฤenie (EPS, poลพiarny vodovod, poลพiarne osvetlenie)
Pravdepodobnosลฅ vzniku poลพiaru motorovรฉho vozidla vย tuneli je rovnako veฤพkรก ako na otvorenej komunikรกcii. Vzhฤพadom na obmedzenรฝ priestor je situรกcia pri poลพiari veฤพmi vรกลพna, pretoลพe dochรกdza kย rรฝchlemu nรกrastu teploty, vzniku jedovatรฝch plynov aย nรกslednej panike medzi uลพรญvateฤพmi tunela. Preto je vย tuneli nainลกtalovanรก elektropoลพiarna signalizรกcia (EPS) pozostรกvajรบca zย lineรกrneho teplotnรฉho hlรกsiฤa typu Fibrelaser II. Na strope tunelovej rรบry je inลกtalovanรฝ senzorovรฝ kรกbel s priemerom 8โmm sย dvoma optickรฝmi vlรกknami. Kรกbel snรญma teplotu vย tunelovej rรบre pomocou spรคtnรฉho rozptylu laserovรฉho lรบฤa vย optickom vlรกkne. Vyhodnocovanรญm รบrovne signรกlu zย EPS moลพno urฤiลฅ miesto vzniku poลพiaru veฤพmi rรฝchlo aย presne ho lokalizovaลฅ. Vย SOS skriniach sรบ navyลกe tlaฤidlovรฉ hlรกsiฤe poลพiaru, ktorรฉ sa nachรกdzajรบ aj vย รบnikovรฝch cestรกch.
Na poลพiarne zabezpeฤenie tunela slรบลพi aj poลพiarny vodovod sย hydrantmi umiestnenรฝmi priamo vย tunelovej rรบre vย poลพiarnych vรฝklenkoch ostenia tunela aย pred tunelom na voฤพnom priestranstve. Je urฤenรฝ na hasenie poลพiaru prรญsluลกnรญkmi HaZZ, prรญpadne ho moลพno vyuลพiลฅ pri ฤistenรญ tunela.
Vย spodnej ฤasti ostenia tunela sรบ umiestnenรฉ uลพ spomรญnanรฉ poลพiarne svietidlรก, ktorรฉ slรบลพia na nรบdzovรฉ osvetlenie tunela vย prรญpade poลพiaru.
Kamerovรฝ dohฤพad โ uzavretรฝ TV okruh
Vรฝznamnรฝm prvkom na zabezpeฤenie bezpeฤnosti prevรกdzky tunela je kamerovรฝ systรฉm. Spolu sย kamerami mimo tunelovej rรบry ho tvorรญ pรคtnรกsลฅ farebnรฝch iย ฤiernobielych kamier. ฤalลกie dve kamery umoลพลujรบ sledovanie dopravnej situรกcie na kriลพovatke Oลกฤadnica aย kriลพovatke ฤadca. รฤelom kamerovรฉho systรฉmu je sledovaลฅ dopravu pred tunelom aย vย jeho bezprostrednom okolรญ, dopravu vย tuneli vrรกtane okolia vstupov do รบnikovรฝch chodieb aย SOS skrรญล, ako aj รบnikovรฝch chodieb. Obraz sa prenรกลกa na dispeฤing riadenia prevรกdzky tunela, prรญpadne na centrรกlny dispeฤing SSC vย Bratislave. Zย videokamier sa robรญ zรกznam snรญmanej videoinformรกcie, ktorรฝ slรบลพi pre potreby HaZZ, polรญciu aย prevรกdzkovateฤพa tunela. Kamery vย tuneli sa vyuลพรญvajรบ aj na kontrolnรฉ meranie rรฝchlosti prechรกdzajรบcich vozidiel, prรญpadne na indikovanie stojaceho vozidla vย tuneli.
Centrรกlny riadiaci systรฉm aย vizualizรกcia
Sleduje aย riadi vลกetky technologickรฉ zariadenia vย tuneli aย sรบvisiacich objektoch. Na zรกklade vstupnรฝch informรกciรญ vyhodnocuje zย technologickรฝch celkov priebeh dopravnej situรกcie vย tuneli aย okolรญ zย hฤพadiska plynulosti aย bezpeฤnosti dopravy. Vลกetky reลพimy tunela aย priฤพahlรฝch รบsekov sa riadia pomocou komunikaฤnรฉho rozhrania aย programovรฉho prostredia na jednotlivรฝch procesnรฝch รบrovniach. Na zรกklade vstupnรฝch informรกciรญ zย jednotlivรฝch technologickรฝch zariadenรญ tunela aย informรกciรญ oย doprave nastavรญ cez vรฝstupnรฉ zariadenia dopravnรฉho znaฤenia prรญsluลกnรฝ optimรกlny dopravnรฝ reลพim. Ak doลกlo kย havarijnej situรกcii zavinenej nehodou, zmene fyzikรกlnych parametrov vย tuneli alebo poruche technologickรฉho zariadenia, vyhlรกsi poplach aย uzatvorรญ tunel. Vizualizรกcia umoลพลuje sledovanie aย riadenie procesov aย reลพimov vย reรกlnom ฤase priamo na monitoroch operรกtorov vย dispeฤingu riadenia tunelovej prevรกdzky. Skutoฤnรฝ dรกtovรฝ stav sa archivuje na redundantnรฝch serveroch pre prรญpad rekonลกtrukcie predchรกdzajรบcich reลพimov technolรณgie tunela. Centrรกlny riadiaci systรฉm sleduje aย vyhodnocuje aj meranie fyzikรกlnych veliฤรญn vย tuneli โ smer aย rรฝchlosลฅ vetra, opacitu, teplotu atฤ.
Napรกjanie tunela elektrickou energiou
Zabezpeฤuje prรญvod elektrickej energie pre bezporuchovรบ prevรกdzku elektrickรฝch zariadenรญ tunela buฤ elektrickou energiou dodรกvanou zย rozvodnej siete, alebo energiou zo zdroja nรกhradnรฉho napรกjania. Tunel je zย rozvodnej siete napรกjanรฝ zย dvoch 22 kV liniek napรกjajรบcich dva transformรกtory, zย ktorรฝch jeden slรบลพi ako stopercentnรก zรกloha.
Keฤลพe uvedenรฉ linky nie sรบ od seba nezรกvislรฉ, sรบ vย systรฉme napรกjania tunela pouลพitรฉ dva zdroje nepreruลกiteฤพnรฉho napรกjania โ UPS zabezpeฤujรบce vย prรญpade vรฝpadku hlavnรฉho napรกjania tunela nรกhradnรฉ napรกjanie poฤas asi 15 minรบt. Vย prรญpade takรฉhoto stavu musรญ najneskรดr do 5 minรบt nabehnรบลฅ zdroj nรกhradnรฉho napรกjania โ dieselagregรกt, t. j. motorgenerรกtor (MG).
Spustenie MG riadi automaticky centrรกlny riadiaci systรฉm, prรญpadne ho mรดลพe spustiลฅ operรกtor tunela manuรกlne. MG preberรก napรกjanie vybranej zรกลฅaลพe โ technolรณgie, sรบฤasne zabezpeฤuje dobรญjanie batรฉriรญ UPS โ spolu do ฤasu podฤพa obsahu prevรกdzkovej nรกplne dieselagregรกtu (asi 4 hodiny).
Zรกver
Tunel bol odovzdanรฝ do prevรกdzky vย oktรณbri roku 2004. Jeho technologickรฉ vybavenie plne vyhovuje normรกm Eurรณpskej รบnie pre bezpeฤnosลฅ prevรกdzky vย cestnรฝch tuneloch. Poฤas roka mรก tunel plรกnovanรฉ odstรกvky, pri ktorรฝch sa kontroluje sprรกvna ฤinnosลฅ jednotlivรฝch technologickรฝch celkov. Odstรกvky sรบ situovanรฉ do obdobรญ sย najmenลกou hustotou dopravy na danom รบseku ciest, aby obchรกdzkovรก trasa mestom ฤadca nebola dopravne preลฅaลพenรก. Snahou je poฤet odstรกvok zniลพovaลฅ, servis technolรณgie vykonรกvaลฅ poฤas riadnej prevรกdzky tunela, prรญpadne ich trvanie skracovaลฅ na nevyhnutne potrebnรฝ ฤas. Mimo tรฝchto odstรกvok tunela je vย pravidelnรฝch ลกtvrลฅroฤnรฝch intervaloch vykonรกvanรก prehliadka elektropoลพiarnej signalizรกcie tunela, ฤo je danรฉ vyhlรกลกkou Ministerstva vnรบtra SR.
Charakteristika cestnรฉho tunela Horelica
|
Ing.ย Milan Velikรฝ
Foto: autor, Transtech, a. s.
Milan Velikรฝ je absolventom EF SVล T vย Bratislave. Vย sรบฤasnosti pracuje ako hlavnรฝ koordinรกtor servisu technolรณgie tunela Horelica pre zdruลพenie PKB-SYTELI.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.