image 95546 25 v1
Galรฉria(9)

Cestnรฝ tunel Viลกลˆovรฉ โ€“ Dubnรก skala

Partneri sekcie:

Tunel Viลกลˆovรฉ sa vฤaka svojej dฤบลพke, dopravnรฉmu vรฝznamu a technickรฉmu rieลกeniu radรญ medzi najsledovanejลกie tunely na Slovensku. Ide o dvojrรบrovรฝ tunel budovanรฝ v plnom profile s celkovou dฤบลพkou trasy 7,52 km. Zvolenรก trasa vedie cez masรญv pohoria Lรบฤanskej Malej Fatry dosahujรบci vรฝลกku 800 aลพ 1 350 m.

7H9A0474
7H9A0527
7H9A0537
20170706 092723
20170718 111707
G0051841
tab1
tab2

Objednรกvateฤพom tunela je NDS, financovanรฝ je zo zdrojov Operaฤnรฉho programu Doprava 2007 โ€“ 2013, Operaฤnรฉho programu Integrovanรก infraลกtruktรบra 2014 โ€“ 2020 a zo ลกtรกtneho rozpoฤtu Slovenskej republiky. Zhotovovateฤพom tunela a priฤพahlรฉho diaฤพniฤnรฉho รบseku je zdruลพenie SALINI IMPREGILO โ€“ DรšHA s celkovou zmluvnou hodnotou 409 800 000,50 โ‚ฌ.

Geologickรฉ a hydrologickรฉ podmienky sa v minulosti overovali prieskumnou ลกtรดlลˆou, ktorรก sa realizovala v rokoch 1998 aลพ 2002. ล tรดlลˆa bola vyrazenรก dvoma technolรณgiami โ€“ Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou (NRTM), ฤiลพe konvenฤnรฝm spรดsobom razenia, na dฤบลพke 3,12 km v smere od zรกpadnรฉho portรกlu a metรณdou TBM (Tunnel Boring Machine) na dฤบลพke 4,36 km od vรฝchodnรฉho portรกlu.

V sรบฤasnosti uลพ prebieha razenie na ลกtyroch ฤelbรกch (dvoch z vรฝchodnรฉho a dvoch zo zรกpadnรฉho portรกlu). Z vรฝchodnรฉho portรกlu sa v oboch tunelovรฝch rรบrach dosiahlo k dneลกnรฉmu dลˆu 6 km a zo zรกpadnรฉho portรกlu 4,4 km. Z oboch portรกlov sa vyลฅaลพilo uลพ viac ako 1,5 miliรณna m3 vรฝrubu. K 1. 9. 2017 sa dosiahol takรฝto stav razenia:

  • zรกpadnรฝ portรกl, severnรก tunelovรก rรบra: spolu sa vyrazilo 2 380,38 m; prรกce sa zaฤali 6. 4. 2015,
  • zรกpadnรฝ portรกl, juลพnรก tunelovรก rรบra: spolu sa vyrazilo 2 211,55 m; prรกce sa zaฤali 9. 6. 2015,
  • vรฝchodnรฝ portรกl, severnรก tunelovรก rรบra: spolu sa vyrazilo 3 054,15 m; prรกce sa zaฤali 18. 4. 2015,
  • vรฝchodnรฝ portรกl, juลพnรก tunelovรก rรบra: vyrazilo sa 1 002 m (k 27. 7. 2016); prรกce sa zaฤali 18. 9. 2015.

Geologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky

Geologickรฉ podmienky na trase sรบ naozaj pestrรฉ โ€“ od usadenรฝch hornรญn ako รญlovce a pieskovce aลพ po kryลกtalickรฉ horniny granitoidy. Zรกkladnรฝ opis je uvedenรฝ v tab. 1. Geotechnickรฉ vlastnosti horninovรฉho masรญvu sรบ ovplyvnenรฉ predovลกetkรฝm prรญtomnosลฅou striลพnรฝch zรณn, ktorรฉ majรบ nepravidelnรฝ priebeh a pretรญnajรบ tunelovรฉ rรบry v relatรญvne krรกtkych intervaloch kaลพdรฝch 10 aลพ 100 m.

Tab. 1 Geologickรฉ podmienky (staniฤenie od zรกpadu)

Tab. 1 Geologické podmienky (staniฤenie od západu)

ฤŽalลกou problรฉmovou vlastnosลฅou masรญvu je vรฝskyt vzรกjomne nevhodne orientovanรฝch zlomov, z ktorรฝch sa ako najmenej priaznivรฉ ukรกzali zlomy so โ€žstrechovitouโ€œ ลกtruktรบrou, spรดsobujรบce vypadรกvanie horninovรฉho materiรกlu (nadvรฝlom) โ€“ ฤasto aj blokovitรฝch rozmerov โ€“ zo stropov a strรกn tunela. Tieto problรฉmy sรบ ovplyvnenรฉ aj frekvenciou (hustotou) zlomov, ktorรฉ detailne fragmentujรบ horninovรฝ masรญv, a hustotou puklรญn zovretรฝch zlomami.

Hydrologickรฉ podmienky

Hydrologickรฉ podmienky zisลฅovanรฉ poฤas realizรกcie prieskumnej ลกtรดlne preukรกzali vรฝskyt krasovรฉho systรฉmu napรกjania, ktorรฝ je priamo zรกvislรฝ od intenzity atmosfรฉrickรฝch zrรกลพok. Bodovรฉ prรญtoky z danรฉho systรฉmu predstavujรบ hodnotu dosahujรบcu 10 aลพ 20โ€ฏl/s. Po prerazenรญ prieskumnej ลกtรดlne sa mnoลพstvo celkovo odvรกdzanej vody ustรกlilo na 150 aลพ 220 l/s. Tieto hydrologickรฉ podmienky si vyลพiadali technickรฉ rieลกenie so zachovanรญm prieskumnej ลกtรดlne, ktorรก v sรบฤasnosti slรบลพi na odvodnenie celรฉho objektu.

Metรณda vรฝstavby

Samotnรฉ razenie tunela sa vykonรกva konvenฤnรฝm spรดsobom โ€“ v mรคkลกรญch horninรกch mechanickรฝm rozpojovanรญm a v skalnรฝch aลพ poloskalnรฝch horninรกch pomocou vrtno-trhacรญch prรกc. Na zaฤiatku razenia na vรฝchodnom a zรกpadnom portรกli sa pouลพila metรณda NRTM so sรบฤasnรฝm vyhodnocovanรญm geologickej รบlohy v sรบlade s poลพiadavkami objednรกvateฤพa stavby. Nรกsledne sa vลกak vzhฤพadom na priebeลพnรฉ vyhodnotenia geolรณgie zvolil technologickรฝ variant cyklickรฉho razenia s nรกzvom ADECO-RS. Zรกkladnรฝm rozdielom medzi metรณdami ADECO a NRTM je, ลพe NRTM pozostรกva z viacerรฝch fรกz razenia stropu, zรกkladovรฝch pรกsov, strednรฉho pรกsu a protiklenby, zatiaฤพ ฤo pri ADECO sa uplatลˆuje razenie na plnรฝ profil v akรฝchkoฤพvek geologickรฝch podmienkach.

Prรญstup ADECO-RS je vรฝsledkom podrobnรฉho experimentรกlneho a teoretickรฉho vรฝskumu, ktorรฝ sa zaฤal pred viac ako dvadsiatimi rokmi v spoloฤnosti Rocksoil Milan a viedol ho prof. Pietro Lunardi. Nรกzov ADECO-RS vznikol ako skratka pre Analysis of COntrolled DEformation in Rocks and Soils.

Hlavnรฝm znakom prรญstupu ADECO-RS je to, ลพe projektant sa primรกrne zameriava na deformรกciu podloลพia spรดsobenรบ vรฝlomovรฝmi prรกcami. Tรกto deformรกcia sa najprv analyzuje a predpovedรก pri pouลพitรญ rรดznych nรกstrojov (plnoลกkรกlovรฉ a laboratรณrne testy, matematickรฉ modely atฤ.), nรกsledne sa kontroluje pouลพitรญm vhodnรฝch stabilizaฤnรฝch opatrenรญ.
Na rozdiel od tradiฤnรฝch prรญstupov, ktorรฉ berรบ do รบvahy iba deformรกciu za ฤelbou, prรญstup ADECO-RS skรบma deformรกciu veฤพmi starostlivo, a to ihneฤ od jej vzniku. Zaฤรญna deformรกciou pred ฤelbou a nรกsledne rieลกi deformรกciu aj za ฤelbou.

Prรญstup ADECO-RS teda kontroluje deformรกciu tรฝm, ลพe najprv v prednej ฤasti ฤelby vykonรกva predzaisลฅovacie prรกce, a nie iba obyฤajnรฉ vystrojovacie prรกce, ktorรฉ sa vyuลพรญvajรบ pri tradiฤnรฝch prรญstupoch. Na predzaisลฅovacie prรกce sa vyuลพรญva jadro masรญvu v prednej ฤasti ฤelby (v prรญpade potreby sa pouลพijรบ vhodnรฉ metรณdy zlepลกovania), ฤo slรบลพi ako konลกtrukฤnรฝ prvok na stabilizรกciu tunela poฤas fรกzy razenia.
Tรฝmto spรดsobom je prรญstup ADECO-RS schopnรฝ รบspeลกne zvlรกdnuลฅ akรฝkoฤพvek typ podloลพia a stav napรคtia.

V nepriaznivรฝch podmienkach sa aplikuje takรฝto postup:

  • Fรกza 1: Zaisลฅovanie razenia mikropilรณtovรฝm dรกลพdnikom a spevลˆovanie predpoฤพa ฤelby injektovateฤพnรฝmi sklolaminรกtovรฝmi kotvami. V prรญpade vรฝskytu vody sa navล•tajรบ odvodลˆovacie vrty s perforovanรฝmi rรบrami. 
  • Fรกza 2A: Razenie na plnรฝ profil so zรกberom podฤพa vystrojovacej triedy. Razenie sa vykonรกva mechanickรฝm rozpojovanรญm zhora nadol s krokom 1,0 m. 
  • Fรกza 2B: Zaistenie ฤelby striekanรฝm vlรกknobetรณnom alebo striekanรฝm betรณnom. 
  • Fรกza 2C: Zabudovanie oceฤพovรฝch skruลพรญ a tyฤovej vรฝstuลพe s napojenรญm na vystrojenie vykonanรฉ v predoลกlom zรกbere. 
  • Fรกza 2D: Striekanรฝ betรณn vystuลพenรฝ vlรกknami alebo mreลพovinou, ukonฤujรบci primรกrne ostenie.
  • Fรกza 3A: Realizรกcia spodnej klenby a opรดr (eลกte predtรฝm sa musรญ inลกtalovaลฅ hydroizolรกcia). รšdaje z monitoringu umoลพnia stanoviลฅ maximรกlnu vzdialenosลฅ od ฤelby.
  • Fรกza 3B: Betonรกลพ hornej klenby ostenia (eลกte predtรฝm sa musรญ inลกtalovaลฅ hydroizolรกcia). รšdaje z monitoringu umoลพnia stanoviลฅ maximรกlnu vzdialenosลฅ od ฤelby.

Meranรญm a analรฝzou geotechnickรฝch parametrov v rรกmci geomonitoringu ฤelby a blรญzkeho okolia sa urฤuje vystrojovacia trieda razenia.
Poฤas fรกz razenia musรญ ostenie garantovaลฅ zaistenie vรฝrubu po razenรญ, ako aj bezpeฤnosลฅ robotnรญkov. Vรคฤลกinou pozostรกva z tรฝchto ฤastรญ:

โ€ข Primรกrne ostenie: Aplikuje sa okamลพite po razenรญ. Mรดลพe sa povaลพovaลฅ za trvalรฉ iba pri splnenรญ urฤitรฝch podmienok. Pozostรกva z tรฝchto krokov:

โ€“ Predzaistenie tunela: Ide o ochrannรฉ opatrenia, ktorรฉ vytvoria efekt odklonenia napรคtรญ mimo profilu tunela, zachovรกvajรบc ฤo najviac prirodzenรฉ charakteristiky masรญvu. V tejto skupine sรบ obsiahnutรฉ intervencie pรดsobiace priamo na masรญv, ktorรฝ mรก byลฅ rozpojenรฝ, zlepลกujรบc jeho charakteristiky (pevnostnรฉ aj deformaฤnรฉ). Patrรญ sem stabilizรกcia ฤelby sklolaminรกtovรฝmi kotvami ฤi drenรกลพ.
โ€“ Predhรกลˆanรก vรฝstuลพ: Ide o mikropilรณtovรฝ dรกลพdnik alebo ihlovanie, ktorรฉ sรญce nezabezpeฤia kontinuรกlne celรฉ jadro, ale vytvoria ochrannรบ obรกlku.
โ€“ Zaistenie vรฝrubu: Patria sem vลกetky intervencie podopierajรบce masรญv a redukujรบce deformรกcie, ako sรบ radiรกlne svornรญky, oceฤพovรฉ skruลพe, priehradovรฉ skruลพe, betรณn, oceฤพovรฉ siete a protiklenba blรญzko ฤelby.

โ€ข Definitรญvne ostenie: Je trvalou konลกtrukciou, ktorรก sa aplikuje v urฤitej vzdialenosti od ฤela tunela.

Ostenie musรญ zodpovedaลฅ charakteristikรกm horninovรฉho masรญvu. Zloลพenรฉ je z prvkov, ako sรบ svornรญky, oceฤพovรฉ skruลพe, priehradovรฉ skruลพe, betรณn, oceฤพovรฉ siete a vlรกkna, a to podฤพa typu vystrojovacej triedy.

Vystrojovacie triedy

V zรกvislosti od geologickรฝch podmienok sa uskutoฤลˆuje aj vรฝber vystrojovacรญch tried, ktorรฉ sa vo vzลฅahu k primรกrnemu osteniu delia na dve zรกkladnรฉ alternatรญvy: trieda A (vystuลพenie pomocou torkrรฉtu, vlรกkien a oceฤพovรฝch svornรญkov) a trieda B (vystuลพenie pomocou oceฤพovรฝch nosnรญkov zapustenรฝch v torkrรฉte spolu so svornรญkmi), priฤom kaลพdรก z nich definuje rozsah razenia pre primรกrne vystrojenie, dฤบลพku zรกberu a rozmery finรกlneho betรณnovรฉho ostenia. Podkategรณrie tried A a B sรบ veฤพmi zloลพitรฉ, keฤลพe definujรบ individuรกlne rieลกenie pri kaลพdom type tunela, konkrรฉtne pri ลกtandardnom tuneli, zรกlivoch, vรฝklenkoch so stropom, bez stropu atฤ.

Trieda A sa beลพne pouลพรญva v hornine s lepลกou kvalitou, v granite, priฤom dฤบลพka zรกberov je pribliลพne 3 aลพ 4 m. Primรกrne vystrojenie spoฤรญva vo svornรญkoch a torkrรฉte vystuลพenom oceฤพovรฝmi vlรกknami. Toto razenie je v plnom profile a na profil sa vลพdy aplikuje striekanรฝ betรณn s penetraฤnรฝm nรกterom.

Tab. 2 Vystrojovacie triedy vs geomechanickรฉ jednotky

Tab. 2 Vystrojovacie triedy vs geomechanické jednotky

Trieda B sa pouลพรญva v horninรกch s horลกou kvalitou, napr. v dolomitoch, vรกpencoch, bridlici a vo vรฝraznรฝch poruchovรฝch zรณnach vo vลกetkรฝch typoch hornรญn. Tieto jemnรฉ materiรกly sa razia hlavne mechanickรฝmi metรณdami a dฤบลพka zรกberov sa zniลพuje. Primรกrne vystrojenie v B-triede, razenie plnรฉho profilu, sa skladรก z betรณnu vystuลพenรฉho vlรกknami, oceฤพovรฝch nosnรญkov s rรดznou hmotnosลฅou a zo sekundรกrneho torkrรฉtu na vyplnenie vnรบtornรฉho povrchu nosnรญkov. ฤŒelba sa systematicky vystuลพuje torkrรฉtom a tam, kde je to potrebnรฉ, aj sklolaminรกtovรฝmi kotvami. Raziaca metรณda NRTM sa pouลพila na zaฤiatku, ฤo je podobnรฉ kategรณrii triedy B, s vรฝnimkou realizรกcie viacerรฝch lavรญc.

Zรกver

Nielen zloลพitรฉ geologickรฉ a geotechnickรฉ podmienky, ktorรฉ sa vyskytujรบ na trase tunela, ale aj hydrologickรฉ podmienky ovplyvnili voฤพbu pouลพitej technolรณgie ADECO a rozhodnutie zachovaลฅ prieskumnรบ ลกtรดlลˆu a prispรดsobiลฅ trasu tunela tak, aby plnila รบฤel odvodลˆovacej ลกachty na dosiahnutie optimรกlneho vynaloลพenia materiรกlovรฝch a strojnรฝch kapacรญt.

Road tunnel Viลกลˆovรฉ – Dubnรก skala

Thanks to its length, transport importance and technical solution, the Viลกnovรฉ tunnel is one of the most watched tunnels in Slovakia. It is a two-lane tunnel built in full profile with a total length of 7.52 km, which leads through the massif of Lรบฤanskรก of the Malรก Fatra mountain range with height of 800 to 1350 m.

 
TEXT: Ing. Milรญn Kaลˆuลกฤรกk, Ing. Matรบลก Kozel , PhD.
FOTO: DรšHA, a. s., Miro Pochyba

Milรญn Kaลˆuลกฤรกk a Matรบลก Kozel pรดsobia v spoloฤnosti DรšHA, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby 5/2017.

Najฤรญtanejลกie